فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_410
❇️#آیه54روم
💠اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ ( ۵۴ /روم)
🌱خدا همان كسي است كه شما را آفريد در حالي كه ضعيف بوديد سپس بعد از اين ضعف و ناتواني قوت بخشيد، و باز بعد از قوت ضعف و پيري قرار داد، او هر چه بخواهد ميآفريند، و اوست عالم و قادر
🔹 آغاز و پايان انسان ضعف است، در چند روزى كه توان و قدرت داريم قدردانى كنيم. (يك قوّت ميان دو ضعف)
ضعفِ دوران كودكى به قوّت تغيير مىكند، ولى ضعف دوم باقى مىماند، زيرا كلمهى «شَيْبَةً» در كنار «ضَعْفٍ»، نشان آن است كه اين ضعف همراه پيرى و ثابت است)
🔹كسى كه ميان دو ضعف قرار گرفته، نبايد به چند روز قوّت مغرور شود!
👈پس ، از قوّتيكه بين دو ضعف است بايد استفاده بهینه نمود و براى تهيّه توشه سفر آخرت آنرا مغتنم شمرد.
📚 برگرفته از کانال تفسیر روزانه
💫کانال زیست قرآنی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_410
❇️#آیه58روم
💠وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ لَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُبْطِلُونَ (۵۸/روم)
🌱و به راستی در اين قرآن، برای مردم از هر گونه مثلی آورديم و اگر برای آنان نشانه و معجزهای بياوری، كافران حتماً خواهند گفت: شما جز بر باطل نيستيد. (و اينها سحر و جادوست).
🔹همهی مردم مخاطب قرآن هستند. «وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ»
🔹قرآن، كتاب ارشاد وهدايت است ومثال، از بهترين شيوههای فهماندن حقايق، لذا خداوند برای زمينههای مختلف مثال آورده است. ضَرَبْنا ... مِنْ كُلِّ مَثَلٍ
🔹مطالب قرآن، سبب اتمام حجّت است و كسی كه حقّ را بفهمد و حجّت بر او روشن شود، ديگر عذرش پذيرفته نيست. فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ ...
وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ ...
🔹كافران لجوج، هيچ گونه دليل و نشانهای را نمیپذيرند. «بِآيَةٍ»
🔹بايد اهداف و سخنان كفّار و دشمنان را پيش بينی كرد. «لَيَقُولَنَّ»
🔹عناد و سرسختی كفّار، بايد برای ما درس باشد و در راه حقّ، مقاومتر باشيم.
«إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ»
🔹انسانی كه در مدار كفر و لجاجت قرار گيرد، باطل را حقّ میبيند و حقّ را باطل. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ»
🔹كافران، چون استدلال ندارند، حقّ را تحقير میكنند. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ»
🔹كافران، نه تنها حقّ را نمیپذيرند، بلكه نسبت باطل هم به آن میدهند. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ»
🔹كافران نه تنها پيامبر اسلام، بلكه تمام انبيا يا تمام مومنان را بر باطل میدانند. (با آنكه آورندهی معجزه تنها شخص پيامبر اسلام است؛ امّا كفّار با بكار بردن جمع «انتم» گويا تمام انبيا و يا مؤمنان را باطل میدانند.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۱۰۰
وَعَرَضْنَا جَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ لِّلْكَافِرِينَ عَرْضًا
در آن روز دوزخ را بر کافران [=منکران توحید و رستاخیز] عرضه ميکنيم، عرضه کردنی [متناسب با اعمالشان]. ۱۱۱
۱۱۱- عرضه کردن دوزخ به منکران در قیامت، در معرض قرار دادن آن است، در زندگی دنیا، گناهانی که ميکنيم، چون در پناه خداوند حلیم و علیم ستارالعیوب و مکانیسم «مهلت و میدان عمل دادن» [امهال و املاء] او قرار داریم، از عوارض آن مصون ميمانيم، اما در آخرت که صحنه ظهور و بروز اعمال است، این مانع برداشته ميشود و هر کسی با دستاوردش مواجه ميشود و در «معرض» آثار نیک و بد اعمالش قرار ميگيرد. در این آیه [و آیه ۴۶ غافر (۴۰:۴۶) ] از عرضه آتش بر کافران یاد ميشود و در آیات دیگری [احقاف ۲۰ (۴۶:۲۰) و ۳۴ (۴۶:۳۴) و سوره شوری ۴۵ (۴۲:۴۵) ] از عرضه کافران بر آتش، که چنین تفاوتی حالت جذب و انجذاب کفر و آتش را ميرساند.
کهف :۱۰۱
الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاءٍ عَن ذِكْرِي وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا
همانها که دیدگان [=چشم دل] آنان از یاد من در پرده [هوسهای دنیائی] ۱۱۲
بود و توان [=تمایل و تحمّل] شنیدن [حرف حقّ] را نداشتند. ۱۱۳
۱۱۲- «غِطَاء» و غشاوه، پرده پوششی است که روی چیزی را ميگيرد، از آنجائی که دنیا پرستی و خودخواهی، چشم دل را تیره و تار ميکند، این کلمات به عنوان استعاره برای بیان علت و چرایی نادیده گرفتن حقیقت به کار رفته ميشود.
کلمه غِطاء در آیه ۲۲ سوره ق (۵۰:۲۲) [لَقَدْ كُنْتَ فِی غَفْلَهٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ] نیز آمده است.
۱۱۳- سمع و بصر، همچون دو شاخک حشرات یا دو بال پرندگان، ابزار شناخت حقیقت و پروازند. همه مردم ميبينند و ميشنوند، اما اگر دل که ستاد فرماندهی بدن و مرکز تجربه و تحلیل دادههای سمع و بصر و تصمیمگیری است، پردازش و عبرتگیری لازم را انجام ندهند، ره به جائی برده نميشود و هدایتی حاصل نميگردد. کفر که پوشاندن حق و نادیده گرفتن آیات است، گوئی پردهای بر چشم دل ميافکند و گوش قلب را سنگین و نیازمند سمعک ميکند. در اینصورت چشم کور، و گوش کَر ميشود و استطاعت شنوائی را از دست ميدهند. این حالت را قرآن «وقر» [سنگینی گوش] نامیده است [فصلت ۴ (۴۱:۴) و ۴۴ (۴۱:۴۴) ، انعام ۲۵ (۶:۲۵) ، کهف ۵۷ (۱۸:۵۷) ، لقمان ۷ ( ۳۱:۷ ) ].
کهف : ۱۰۳
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا
بگو [ای پیامبر]: آیا [ميخواهيد] شما را به زیانکارترین [مردم] از نظر اعمال، آگاه کنیم؟ ۱۱۵
__
۱۱۵- کسی که به رستاخیزی باور نداشته و حساب و کتاب و مسئولیتی بر اعمال خود قائل نباشد، مِلاک ارزشی او همان خواستههای مادّی دنیایی خواهد گشت و از سرمایه عمر و امکانات دنیائی خرجی برای آینده و آخرتش که سودی انتظار داشته باشد نخواهد کرد. این همان زیانکاری آشکار است که آدمی ابدیتش را به دو روزه دنیا بفروشد [نمل ۵ (۵ :۲۷) - أُولَئِكَ الَّذِینَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَهُمْ فِی الْآخِرَهِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ].
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
۞﷽۞
💠فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
🌱 آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
📖قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند” چه کس مرده است؟ “چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است.😔
اگر مایلید #انس_روزانه با قرآن داشته باشيد، شما را به 👈گروه عمومي #تقرب دعوت می کنیم .
تا هر روز #تلاوت_ترتیل یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه
»» #ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ
»» فایل صوتی #تفسیر آيات صفحه
»» #گزیده_نڪات_تفسیرے از مفسران و قران پژوهان مختلف
را در گروه #تقرب بہ همراه سایر علاقمندان مطالعہ ڪنیم.
👈انشالله از فردا #چهارشنبه مورخ 21 دی ماه ، مطالعه و تدبر سوره مبارکه #بقره در پیامرسان ایتا
و از شنبه در تلگرام سوره مبارکه #آلعمران را آغاز میکنیم.
💫لینک گروه تقرب در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
💫لینک گروه تقرب در تلگرام
https://t.me/taqarrob99
لطفا برای سایر علاقه مندان هم #فوروارد نمایید.🙏
May 11
💠حكم مشاركت دو يا چند نفر در #قتل_عمدي چيست؟ آيا همه #قصاص و #اعدام ميشوند؟
⁉با توجه به ايه 45سوره مائده كه تصريح بر #النفس_بالنفس دارد، ايا قصاص همه مشاركت كنندگان در قتل، صحيح است؟
🛑قسمت سوم:
📖در آیه 45 مائده دو کلمه کلیدی، بسیار مھم قلمداد میگردد.
1⃣ -قصاص: در لغت عرب به معنای عکس العملی اسـت کـه بـا فعـل #مماثلـت و #برابـری داشته باشد، در یکی از قدیمیترین منابع لغت عرب (٣٩٥ ق) چنین آمده، «و ذالک أنّـه یفعـل به مثل فعله بالأول، فکأنّه اقتصّ أثره» (ابن فارس زکریا، ٨٨٢.)
در یک منبع مھـم لغـوی دیگـر در معنـای قصـاص (مماثلـت در مجـازات) چنـین آمـده:«القصاص: أن یوقع علی الجانی مثل ما جنی: النفس بالنفس» (حسن الزیات، ٧٤٠.)
🔸در یک حدیث مُعَنعَن و در حکم سلسلة الذھب، امام حسن عسـکری از پـدران بزرگـوار خود و از جد خود علی بن الحسین (علیھم السلام) روایت میکند:قال: «یا أَیھَا الَّذِینَ آمَنُواْ کتِبَ عَلَیکمُ الْقِصَـاصُ فِـی الْقَتْلَـی... » یعنـی: المسـاواة (حرعـاملی٢١٨/١٠) پس با حجیت قول لغوی و تأیید امام، قصاص #مجازات_برابر با جرم، معنی مـی دھـد.
👈 حـال اگر بتوان دهھا ھمدست در قتل یک نفر (مثلاً رجل سیاسی) را به خاطر او قصـاص کـرد، ایـن تعداد از قتل چگونه با قصاص، موازنه دارد؟ و چگونه چنین حکمـی را بـا اطمینـان مـی تـوان مطابق حکم بما انزل االله، قلمداد کرد؟ حال آن که و من لـم یحکـم بمـا انـزل االله فأولئـک ھـم الظالمون (مائده/٤٥) از مسلمات قانون عقوبت است.
2⃣-النفس بالنفس، اگر بپذیریم که میتوان چند نفس که در قتـل مشـارکت داشـتند را بـه خاطر یک نفس اعدام کرد، باید میفرمود: الأنفس بالنفس و حداقل میتوان گفت معلوم نیست مراد آیه این مورد ھم باشد. خود این تردید مصداق بارزی خواھد بود از قاعده ی فقھی متخـذ از حدیث نبوی «إدرؤوا الحدود بالشبھات» (نوری، ١٨/٢٦؛ حرانی، ١٢٨؛ صـدوق، ٤٨١ .)
به نظر نویسنده با توجه به آیه «ولکم فی القصاص حیات» در یک جمع جبری بـین إعمـال مجازات قصاص و حیات که حیات محمول و اعم از موضـوع اسـت و ھمـین طـور سیاسـت انقباضی کیفری، مماثلت در کمیت و تعداد، بیشتر مد نظر قرار میگیرد تا مماثلت در وصـف و جنس (کیفیت)،
🔻برخی جرم شناسان معاصر معتقدند که #قصـاص ھمـه شـرکاء بـرخلاف اصـل مماثله که زیر بنای قصاص را تشکیل میدھد، است و با آیه النفس بالنفس و نیز فلایسرف فـی القتل منافات دارد. (ر.ک: میر محمد صادقی، ٣٥٠)
💫ادامه دارد
📃برگرفته از نشريه مطالعات اسلامی: فقه و اصول،
"نقد مبنایی بر حکم کیفري مشارکت در قتل عمد"
🖊دکتر امیرحمزه سالارزایی
http://quranpuyan.com/yaf_postsm19446_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx#post19446
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ
وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا
أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا
حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا
مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا
أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايىاش
تكليف نمى كند. آنچه (از خوبى) به دست
آورده به سود او، و آنچه (از بدى) به دست
آورده به زيان اوست. پروردگارا، اگر فراموش
كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير، پروردگارا،
هيچ بار گرانى بر (دوش) ما مگذار؛ همچنانكه
بر (دوش) كسانى كه پيش از ما بودند نهادى.
پروردگارا، آنچه را تاب و توان آن نداريم بر ما
تحميل مكن؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تويى؛ پس ما را بر گروه كافران پيروز كن.
🌹 سوره بقره ، آیه ۲۸۶
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
#سوره_مبارڪہ_یوسف
#سوره_مبارڪہ_رعد
#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
#سوره_مبارڪہ_حجر
#سوره_مبارڪہ_نحل
#سوره_مبارڪہ_إسراء
#سوره_مبارڪہ_کهف
#سوره_مبارڪہ_مریم
#سوره_مبارڪہ_طه
#سوره_مبارڪہ_انبیاء
#سوره_مبارڪہ_حج
#سوره_مبارڪہ_مومنون
#سوره_مبارڪہ_نور
#سوره_مبارڪہ_فرقان
#سوره_مبارڪہ_شعراء
#سوره_مبارڪہ_نمل
#سوره_مبارڪہ_قصص
#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
#سوره_مبارڪہ_روم
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_لقمان
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_لقمان آیات 1 تا 11
📄#صفحه_411
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_411
❇️سیمای #محسنین (نیکوکاران) درقرآن
🔹ازجمله نشانه های #محسنین در کنار تكليف بدنى: «نماز»، مالى: «زكات» و قلبى: #يقين_به_آخرت می باشد .
💠تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ «2/لقمان»
🌱اين، آياتِ كتابِ سراسر حكمت است.
💠هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِين «3»
🌱كه (مايه) هدايت و رحمت، براى نيكوكاران است.
💠الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ 4/
🌱همانها که به نماز [=پيوند با خدا] اهميت ميدهند و زکات ميپردازند و به آخرت به طور جدی يقين ميورزند.
🔹«اقامه» را برپا داشتن معنا کردهاند، که مفهوم اهميت دادن و جدی گرفتن دارد. مثل: اقامه صلات، اقامه وزن [رعايت عدالت در معاملات]، اقامه شهادت برای خدا [گواهی دادن به نفع مظلومان]، اقامه وجه [توجه و رويکرد جدی به اهداف متعالی].
🔹اين سوره مکی است و در دوران مکه هنوز زکات به معنای سهم دولت برای خدمات عمومي، موضوعيت نداشته است. اما انفاق و صدقات و هرگونه کمک مالی به نيازمندان در هر شرايطی موجب «تزکيه نفس» و رشد آدمی ميگردد.
🔹صلات و زکات در قرآن همچون دو پای راست و چپ شخصی را به پيش ميبرد. کسی که با خدا آشنا شده باشد، نميتواند به بندگان نيازمند او بيتوجه باشد و از خود خرج نکند.
🔹در جمله: «وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ»، دو بار ضمير «هم» تکرار شده است که بر اهميت اساسی يقين به آخرت و محوری بودن آن در باورها دلالت ميکند. در ضمن «يوقنون» فعلی مضارع است که نشانگر تلاشی برای رسيدن به يقين ميباشد.
🔹اقامهى نماز و پرداخت زكات بايد سيرهى دائمى باشد. («يُقِيمُونَ» و «يُؤْتُونَ»، در قالب مضارع آمده كه نشان استمرار است)
🔹تكليف بدنى: «نماز»، مالى: «زكات» و قلبى: «يقين». «الصَّلاةَ، الزَّكاةَ، يُوقِنُونَ»
🔹نيكوكار كسى است كه هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد و هم به مسائل معنوى. لِلْمُحْسِنِينَ الَّذِينَ يُقِيمُونَ ... يُؤْتُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_411
❇️تشويق به #فساد_اخلاق
💠وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّـهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ (۶/لقمان)
🌱و برخی از مردم، خريدار سخنان بيهوده و سرگرم كنندهاند، تا بی هيچ علمی، (ديگران را) از راه خدا گمراه كنند و آن را به مسخره گيرند؛ آنان برايشان عذابی خوار كننده است.
🔹تجربه نشان داده است- و تجربه بهترين شاهد و گواه است- كه بسياری افراد تحت تاثير آهنگهای غناء، راه تقوی و پرهيزكاری را رها كرده، و به شهوات و فساد روی میآورند.
مجلس غنا معمولا مركز انواع مفاسد است و آنچه به اين مفاسد دامن میزند همان غناء است. در بعضی از گزارشهايی كه در جرائد خارجی آمده میخوانيم كه در مجلسی كه گروهی از دختران و پسران بودند، و آهنگ خاصی از غناء در آنجا اجرا شد آن چنان هيجانی به دختران و پسران دست داد كه به يكديگر حملهور شدند و فجايع زيادی بار آوردند كه قلم از ذكر آن شرم دارد.
🔹در تفسير" روح المعانی"، سخنی از يكی از سران" بنی اميه" نقل میكند كه به آنها میگفت: از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم میكند، شهوت را میافزايد شخصيت را در هم میشكند، جانشين شراب میشود، و همان كاری را میكند كه مستی انجام میدهد.
و اين نشان میدهد كه حتی آنها نيز به مفاسد آن پی برده بودند.
و اگر میبينيم در روايات اسلامی كرارا آمده است كه غنا روح نفاق را در قلب پرورش میدهد اشاره به همين حقيقت است، روح نفاق همان روح آلودگی به فساد و كنارهگيری از تقوا و پرهيزكاری است.
🔹و نيز اگر در روايات آمده است كه فرشتگان در
خانهای كه غنا در آن است وارد نمیشوند به خاطر همين آلودگی به فساد است، چرا كه فرشتگان پاكند و طالب پاكيند، و از اين محيطهای آلوده بيزارند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣7⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۱۰۴
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
ـ [آنها] کسانياند که تلاشهایشان در [راستای اهداف مادّی] زندگی دنیا، گم شده [=به هدر رفته] ۱۱۶
و با این حال ميپندارند بهترین کار را هم ميکنند. ۱۱۷
۱۱۶- گُم شدن سعی و تلاش آدمی در زندگی [ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا]، به نتیجه نیکو و پایدار نرسیدن آن است. درست است که دنیاداران به دارائیهای کلان ميرسند و خود را از لذّات دنیا ارضاء و اشباع ميکنند، ولی همه این تمتّعات موقت و منقطع است و تماماً مصرف ميشود و همچون گرد هوا گُم ميگردد [فرقان ۲۳ (۲۵:۲۳) ، ابراهیم ۱۸ (۱۴:۱۸) ].
۱۱۷- نیکی و بدی تابع نظام فکری و جهانبینی اشخاص است، وقتی خدایی و آخرتی در کار نباشد، معیار ارزشی تابع تمایلات شخص یا تراوشات ذهنی انسانهای دیگر ميگردد. از خود راضی بودنها و احساس زرنگی و زیرکی را در آیات دیگری نیز [از جمله: فاطر ۸ (۳۵:۸) ، نساء ۶۲ (۴:۶۲) ، بقره ۱۱ (۲:۱۱) ] مطرح کرده است. در کلمه «یصنعون» نوعی هنرمندی و زرنگی نهفته است.
کهف : ۱۰۵
أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا
آنها همان کسانياند که آیات پروردگارشان و لقای او را [در عمر دنیائی] انکار کردند، در نتیجه تلاششان تباه شده است ۱۱۸
پس روز قیامت وزنی [=ارزشی] برای آنها قائل نميشويم ۱۱۹ [=کاری برای آخرتشان نکردهاند که آن را منظور کنیم].
۱۱۸- اصطلاح «حبط اعمال» كه ۱۶ بار در قرآن تكرار شده، دلالت بر باطل و بياثر شدن اعمال ميكند. هر كسی هر عملی ميكند، به خاطر نتیجه و فایدهای است كه از آن اراده كرده، عمل شرط لازم است، اما كافی نیست، مگر آنكه متناسب با مقصود و منطبق با قواعدی باشد كه لازمه دستیابی به آن است. همچنانكه در تجارت اگر از قواعد علم اقتصاد و تجربیات كسب شده استفاده نكنیم، همه تلاشهامان «حبط» ميشود و سود مورد انتظار به باد ميرود.
۱۱۹- در اینجا کلمة وزن در معنای مجازی آن به کار رفته و برپا داشتن آن، ارزش قائل شدن و به حساب آوردن آن است. استعاره وزن درباره اعمال انسان در قرآن فراوان به کار رفته است [از جمله: اعراف ۹ (۷:۹) ، مؤمنون ۱۰۲ (۲۳:۱۰۲) ، قارعه ۶ (۱۰۱:۶) و ۷، ...]
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠حكم مشاركت دو يا چند نفر در #قتل_عمدي چيست؟ آيا همه #قصاص و #اعدام ميشوند؟
⁉با توجه به ايه 45سوره مائده كه تصريح بر #النفس_بالنفس دارد، ايا قصاص همه مشاركت كنندگان در قتل، صحيح است؟
🛑قسمت چهارم:
💢"حکم جزایی مشارکت در قتل عمد، خواه در قانون پیشین مجازات اسـلامی (مـاده ٢١٢ق.م.ا) و خواه در قانون فعلی (ماده ٣٧٤ ق.م.ا) به طور جـدّی قابـل مناقشـه میباشد، چراکه با روح عدالت کیفری اسلام سازگار نیست و مھمترین دلیل آن، مخالفت قانون مورد بحث با ظاھر آیه سی و سوم سوره اسراء و عدم اسراف در قتل است حکم مورد تحقیق با معنای قصاص «النفس بالنفس» و برخی روایاتِ موافقِ بـا ظـاھر آیـه مذکور نیز سازگار نیست، تفسیر حداقلی (مضیق) و بـه نفـع مـتھم کـه یـک سیاسـت کیفـری پذیرفته بشری است ھم با حکم مذکور نمیخواند.
💎روایات:
↩️روایتی را که در زیر نقل میکنیم، ھم ناظر به بیان آیه ی ٣٣ سوره إسراء است 👈و ھـم در راستای معنای آیه النفس بالنفس آن ھم با حمل شایع صناعی، تلقی میگـردد و ھمـین طـور،بیشتر موافق با سیاست کیفری عدالت گسـتر اسـلام مـی باشـد و در نھایـت فرضـیه و مـدعای نویسنده را حمایت میکند.
↩️)امام صادق (ع) فرمودند: اگر گروھی بر #قتل یک فرد ھمدست شدند و آن را عملی کردند، اولیای مقتول با حکم حاکم شرع جامعـه ی اسـلامی،قتل ھر یک را که خواستند اجراء میکنند و حق ندارنـد بـیش از یـک نفـر از شـرکای قتـل رابکشند چرا که خداوند چنین فرموده: «و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً فلا یسرف فـی القتل» (اسراء/٣٣.)
🔻وقتی امام (علیه السلام) حکم خود را مستند به قرآن میکند، بحث تقیه بخاطر والـی جـور یک احتمال ضعیف قلمداد میشود. از سوی دیگر میدانیم روح سیاست کیفری اسلام مبنی بـر انتقام و مجازات محوری نیست.
↩️ب_ اگـر سـه نفر یک نفر را به قتل برسانند، ولی امر مسلمانان میتواند یکی از آن سـه نفـر را کـه خواسـت بکشد و دو نفر دیگردو سوم دیه (سھم جنایت خود) را به وارثان مقتول پرداخت میکننـد. (ر.ک: شیخ طوسی، ١٠/٢٥٠ ) به نظر میرسد وقتی شیخ طوسی که ھم فقیـه و ھـم مفسـر و ھـم محدث است این خبر را نقل میکند، دیگر تضعیف نمیکند و از طرفی به نظر نویسنده، وقتـی حدیث معلّل به مفاد آیه باشد، ضعف ارسال آن قابل جبران خواھد بود.
🔻وقتی از مجموع ١١ روایت مندرج در ذیل مشارکت در قتـل (ر.ک: حـرّ عـاملی ، ١٠/١٣- ٢١١) روایات معارض فوق با دیگر روایات مشاھده میگردد، چگونه میتوان بـه کشـتن چنـد نفر در مقابل یک نفر حکم کرد؟! و نیز با استناد به قاعـده تفسـیر حـداقلی (مضـیّق) و تفسـیر قوانین کیفری به نفع متھم، چگونه میتوان چندین نفر را به خاطر یک نفر به قتل رساند؟!
🖋شیخ طوسی این روایات کـه مبیّن تساوی و تعادل در مجازات است را حمل بر #تقیه میکند (شیخ طوسی، الاستبصار، ٦٥٣ ) حال آنکه به نظر نویسنده به دو دلیل اساسی تقیه جایگاھی ندارد.
1⃣١ -تقیه در ریختن خون جایز نیست، به اصطلاح «لا تقیة فی الـدماء » (شـیخ مفیـد، ٨٠٩ .) اصولاً تقیه در اینجا خروج تخصّصی دارد.
2⃣ -وقتی جمعی از عالمان #اھل_سنت آن ھم به استناد رأی عمر، قتل جماعت به خاطر یک نفر را قبول میکنند، تقیه مخدوش میباشد. در یکی از منابع مھم فقھی اھل سنت چنـین آمـده است: «إذا قتل جماعة واحداً عمداً أقتصّ من جمـیعھم لقـول عمـر رضـی االله عنـه » (انصـاری،.٥٦٩/٤)
📃برگرفته از نشريه مطالعات اسلامی: فقه و اصول،
"نقد مبنایی بر حکم کیفري مشارکت در قتل عمد"
🖋دکتر امیرحمزه سالارزایی.
http://quranpuyan.com/yaf_postsm19446_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx#post19446
@quranpuyan
#آیههاینور
مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا
هر کس، انسانی را بدون ارتکابِ قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته؛
مائده/٣٧
@quranpuyan