#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_469
❇️خدایی که به نگاه #خیانت آلود آگاهست!
💠يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ
🌱(خداوند) از نگاهها و اشارههای مخفیانهی چشمها و آنچه دلها پنهان میکنند، آگاه است.
غافر - ۱۹
🔹در این مرحله يكی از اوصاف خدا را بيان میكند كه در ضمن توصيفی برای چگونگی قيامت است، میگويد:" خدا چشمهايی را كه به خيانت گردش میكند میداند، و از آنچه در سينهها پنهان است با خبر است" (يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ).
آری خدايی كه از حركات مخفيانه چشمها و اسرار درون سينهها آگاه است در آن روز در باره خلايق دادرسی و قضاوت میكند، و با اين علم و آگاهی دقيق او روز گنهكاران سياه و تاريك است.
👈در حديثی از امام صادق ع میخوانيم: هنگامی كه از معنی اين آيه از آن حضرت سؤال كردند، فرمود:
" آيا نديدهای گاه انسان به چيزی نگاه میكند اما چنين وانمود میكند كه به آن نگاه نمیكند؟ اين نگاههای خيانتآلود است"!
🔹آری اين نگاهها خواه به نواميس مردم باشد و يا امور ديگری كه نگاه كردن به آن ممنوع است بر خداوندی كه ذرهای از آنچه در آسمانها و زمين است از علم او مخفی نيست پنهان نمیماند،" لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ" (سبا- ۳).
🔹البته خيانت چشمها اشكال مختلفی دارد: گاه به صورت نگاههای دزدكی و استراق بصر نسبت به زنان بيگانه است، و گاه به صورت اشاراتی با چشم به منظور تحقير يا عيبجويی از ديگران، و يا اشاراتی كه مقدمه توطئهها و نقشههای شيطانی است.
🔹راستی اگر انسان به يك چنين حسابرسی دقيقی در قيامت مؤمن باشد كه حتی نگاهها، و انديشهها، با انگيزههايی كه دارند همگی زير سؤال میروند، و دقيقا بررسی میشوند، حد اعلای تقوی در وجود او زنده خواهد شد، و چه اثری دارد اين ايمان به معاد و مراقبت الهی و حسابرسی قيامت در تربيت نفوس انسانها؟!
آری از ديدگاه يك فرد مؤمن واقعی، تمام عالم محضر خدا است، و همه كارها در حضور او انجام میگيرد، همين شرم و حضور برای دوری از گناهان كافی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_469
❇️#طاغوت ها #رهبران را کانون اصلی خطر می دانند!
💠وَ قالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسی وَ لْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسادَ (۲۶)
🌱و فرعون گفت: «مرا بگذاريد تا موسی را بكشم و او پروردگارش را به ياری طلبد (تا نجاتش دهد) همانا من میترسم كه دين شما را تغيير دهد يا در اين سرزمين فساد بر پا كند».
🔹منطق طاغوتها، كشتن رهبران حقّ است. «قالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسی»
🔹شيوهی مستكبران، يا تكذيب است «فَقالُوا ساحِرٌ كَذَّابٌ» يا تهديد است «ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسی» و يا تحقير. «وَ لْيَدْعُ رَبَّهُ»
🔹حكومت فرعون، حكومتی استبدادی و خودكامه و بی قانون بود. «أَقْتُلْ مُوسی»
🔹مجرم، جنايت خود را توجيه میكند. (فرعون، ترس از تغيير دين مردم را دليل قتل او میداند.) أَقْتُلْ ... إِنِّي أَخافُ
🔹طاغوتها، خود را دوستدار مردم نشان میدهند. «إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ»
🔹طاغوتها هر كجا حكومت خود را در خطر ببينند خود را حامی مردم، طرفدار دين و اصلاح طلب معرّفی میكنند. إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ ... الْفَسادَ
🔹دين در قرائت فرعونی، به معنای تسليم در برابر طاغوت است. «يُبَدِّلَ دِينَكُمْ»
🔹برقراری آرمش و امنيّت، دستاويز طاغوتها برای سركوب حركتهای دينی و اصلاحی است. أَقْتُلْ مُوسی ... أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ ... الْفَسادَ
🔹طاغوتها، مصلحان تاريخ را مفسد معرّفی میكنند. «يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسادَ»
🔹طاغوتها بقای خود را در حفظ وضع موجود میدانند و با هر حركت اصلاحی مخالفت میكنند. «إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ»
🔹انبيا در مسائل سياسی و اجتماعی دخالت میكردند و لذا مورد اذيّت و آزار طاغوتها قرار میگرفتند. «يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسادَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🌟بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـ🌟
🌹سلام بر مخاطبان گرامی
و خیرمقدم به دوستانیکه در ماه مبارك رمضان به ما ملحق شدند
🔸🔸لیست گروهها و کانالهاے مرتبط با قرآن پویان
در پیام رسانها
♻ برنامه #کانال_قرآنپویان
1⃣ساعت5 صبح #دعاهای_روزانه/ پیام #صبحگاهی
2⃣ساعت6 : قرائت یک صفحه از قران کریم شامل
#تلاوت_ترتیل،ترجمه و توضيح ساده آیات بصورت صوتي
و نكاتی از تفسیر آیات همان صفحه
3⃣ ساعت 11: #قرآنفهمیبرایهمه
(#تدبر و پرسش و پاسخ در يك سوره از قران به #ترتيب_نزول)
4⃣ساعت 18: #زندگي_قرآني (گفتار بزرگان/ پرسش و پاسخ قراني،پستهای مناسبتی و ..)
✅شناسه #کانال_قرآنپویان در #تلگرام، #ایتا، #بله و گپ
@quranpuyan
✅لینک کانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله
(تحت وب)
https://eitaa.com/quranpuyan
https://ble.ir/quranpuyan
♻ گروه #گفتگوی قرآن پويان در تلگرام
https://t.me/joinchat/PZJ_-Scb9euHUOWT
♻ گروههاے #تقرب :
مطالعه یک صفحه از قرآن باترجمه بطور روزانه همراه با
✅ #ترتيل، #ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ
✅ فایل صوتی #تفسیر آيات صفحه
✅ #گزیده_نکات_تفسیرے از مفسران مختلف
✴گروه تقرب در #تلگرام https://t.me/taqarrob99
✴گروه تقرب در #ايتا
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
✴گروههای تقرب در #واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
♻ کانال/گروه #زیست_قرآنے :
آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی
1- ساعت 5 صبح : #صبحگاه_معنوی
2-ساعت 10: ( روزهای زوج) #نكات_آموزنده_قرآنی
(روزهای فرد) #حکمتهای_نهج_البلاغه
3 -ساعت 19: #گفتارهاي_حكيمانه
💢گروه زيست در #ايتا
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
💢کانال زيست #تلگرام
https://t.me/zistequrani
💢گروه زیست در #واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
✅ادرس تالار گفتگوهاي قرآن پويان
http://www.quranpuyan.com
✅ صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام
https://www.instagram.com/quranpuyan/
✅ مشاهده فیلم و ڪلیپ قرآنی در #آپارات
http://www.aparat.com/quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣4⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹فراز آیات ۹۲-۵۸ سوره یوسف
بخش اول
وَجَاء إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُواْ عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ {58}
و برادران يوسف آمدند و بر او وارد شدند [او] آنان را شناخت ولى آنان او را نشناختند {58}
وَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ قَالَ ائْتُونِي بِأَخٍ لَّكُم مِّنْ أَبِيكُمْ أَلاَ تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَأَنَاْ خَيْرُ الْمُنزِلِينَ {59}
و چون آنان را به خوار و بارشان مجهز كرد گفت برادر پدرى خود را نزد من آوريد مگر نمىبينيد كه من پيمانه را تمام مىدهم و من بهترين ميزبانانم {59}
فَإِن لَّمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلاَ كَيْلَ لَكُمْ عِندِي وَلاَ تَقْرَبُونِ {60}
پس اگر او را نزد من نياورديد براى شما نزد من پيمانهاى نيست و به من نزديك نشويد {60}
قَالُواْ سَنُرَاوِدُ عَنْهُ أَبَاهُ وَإِنَّا لَفَاعِلُونَ {61}
گفتند او را از پدرش خواهيم خواست (علیرغم مخالفتش)و محققا اين كار را خواهيم كرد {61}
وَقَالَ لِفِتْيَانِهِ اجْعَلُواْ بِضَاعَتَهُمْ فِي رِحَالِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَعْرِفُونَهَا إِذَا انقَلَبُواْ إِلَى أَهْلِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ {62}
و [يوسف] به غلامان خود گفتسرمايههاى آنان را در بارهايشان بگذاريد شايد وقتى به سوى خانواده خود برمىگردند آن را بازيابند اميد كه آنان بازگردند {62}
فَلَمَّا رَجِعُوا إِلَى أَبِيهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ {63}
پس چون به سوى پدر خود بازگشتند گفتند اى پدر پيمانه از ما منع شد برادرمان را با ما بفرست تا پيمانه بگيريم و ما نگهبان او خواهيم بود {63}
قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَى أَخِيهِ مِن قَبْلُ فَاللّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ {64}
[يعقوب] گفت آيا همان گونه كه شما را پيش از اين بر برادرش امين گردانيدم بر او امين سازم پس خدا بهترين نگهبان است و اوست مهربانترين مهربانان {64}
وَلَمَّا فَتَحُواْ مَتَاعَهُمْ وَجَدُواْ بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي هَـذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ذَلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ {65}
و هنگامى كه بارهاى خود را گشودند دريافتند كه سرمايهشان بدانها بازگردانيده شده است گفتند اى پدر [ديگر] چه مىخواهيم اين سرمايه ماست كه به ما بازگردانيده شده است قوت خانواده خود را فراهم و برادرمان را نگهبانى مىكنيم و [با بردن او] يك بار شتر مىافزاييم و اين [پيمانه اضافى نزد عزيز] پيمانهاى ناچيز است {65}
قَالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّى تُؤْتُونِ مَوْثِقًا مِّنَ اللّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلاَّ أَن يُحَاطَ بِكُمْ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قَالَ اللّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَكِيلٌ {66}
گفت هرگز او را با شما نخواهم فرستاد تا با من با نام خدا پيمان استوارى ببنديد كه حتما او را نزد من باز آوريد مگر آنكه گرفتار [حادثهاى] شويد پس چون پيمان خود را با او استوار كردند [يعقوب] گفتخدا بر آنچه مىگوييم وكيل است {66}
وَقَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ {67}
و گفت اى پسران من [همه] از يك دروازه [به شهر] در نياييد بلكه از دروازههاى مختلف وارد شويد و من [با اين سفارش] چيزى از [قضاى] خدا را از شما دور نمىتوانم داشت فرمان جز براى خدا نيست بر او توكل كردم و توكلكنندگان بايد بر او توكل كنند {67}
وَلَمَّا دَخَلُواْ مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُم مَّا كَانَ يُغْنِي عَنْهُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِلاَّ حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِّمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ {68}
و چون همان گونه كه پدرانشان به آنان فرمان داده بود وارد شدند [اين كار] چيزى را در برابر خدا از آنان برطرف نمىكرد جز اينكه يعقوب نگرانی را كه در دلش بود برآورد و بىگمان او از [بركت] آنچه بدو آموخته بوديم داراى دانشى [فراوان] بود ولى بيشتر مردم نمىدانند {68}
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ فوايد و دلايل مطالعه قرآن به #ترتيب_نزول_سورهها
🛑نظرات قران پژوهان و مفسرات مختلف پیرامون اهمیت تفسیر قرآن به ترتیب نزول
قسمت اول:
حجت الاسلام عبدالكريم بهجت پور مولف #تفسير_تنزيلي "همگام با وحی" معتقد است:
«اگر بخواهيم روابط ميان مفاهيم قرآن را كشف كنيم و به نظامي متقن در امر هدايت و تربيت دست يابيم، چارهاي جز تلاش در فهم آيات و سورهها در يك سياق نظاممند برگرفته از ترتيب نزول سورهها نداريم. به عبارت ديگر در اين سبك، به دنبال كشف علل و چگونگي تعليمات تدوين يافتۀ الهي هستي كه در ترتيب افراد و امت اسلامي به كار رفته و تلاش داريم به فهم نظاممند مجموع آيات نازل شده درطول 23 سال دست يابيم. تدريج در نزول سورهها و آيات، بسياري از تفاوتهايي را كه در بيان و ابلاغ محتواي آياتِ مورد سؤال وجود دارد، پاسخ ميدهد!
ريشههاي مشروعيت اين سبك تفسيري را بايد در نزول قرآن بر همين منوال و آموزش و تعليم مفادش توسط پيامبراكرم (ص) جستجوكرد. قرآن قطعاً به طورتدريجي و در ترتيبي غيراز ترتيب فعلي مصحف نازل شد. پيامبراكرم(ص) نيز به تناسب نزول هر دسته از آيات، معاني و مراد آنها را به صحابه تعليم ميفرمود.
اصرار بر تفسير به ترتيب زمان نزول به معني اجازۀ تغيير قرآن رسمي مسلمانان و دخل و تصرّف در آن نيست؛ همان گونه كه مشروعيت تفسير موضوعي قرآن، به مفهوم اجازۀ تغيير در متن قرآن و جابهجايي مصحف رسمي مسلمانان نیست.
✅ اهميت و فوائد سبك تفسير به ترتيب زمان نزول:
👈الف: دخالت دادن سياق ترتيب نزول سورهها در كشف مراد جدّي؛ يادآور بودن قرآن، شرط متذكر شدن از قرآن، توافق قرآن با ديگر كتب آسماني، الهي بودن متن قرآن، معاني والا و محفوظ بودن قرآن از دستبردها، قرائت قرآن
👈ب: اصلاح برخي از برداشتهاي تفسيري؛ رعايت ترتيب طبيعي نزول سورهها و آيات، به ميزاني كه در وسع مفسّرباشد، وي را در فهم مراد جدّي خداوند ياري مينمايد و برخي از برداشتهاي اشتباه را اصلاح مينمايد. كم شدن احتمالات مربوط به آيات، ازديگرثمرات نگاه تاريخي به آيات قرآن ميباشد.
👈ج. شناخت اصول تحول اسلامي؛ عرضۀ آيات متناسب با آمادگيهاي روحي مردم و فرصتها و تهديدهايي كه در اجتماع وجود داشت، به طور طبيعي سلسلهاي از اصول تحولساز را موجب ميگردد كه دانستن آنها ما را بر اسرار توفيقات پيامبراكرم (ص) در راهبری جامعه واقف میسازد.»
🟠🟠 بامید خدا از روز شنبه 9 اردیبهشت مطالعه قران در گروه تقرب #ايتا را
💢💢 #به_ترتیب_نزول_سورهها
آغاز می کنیم.
🌸🌸🌸حضور همه علاقمندان به مطالعه يك صفحه از قران در روز با ترجمه و نكات تفسيري مايه خوشحالي است.
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
❓سئوال: آيا در اثبات اول ماه قمري، #اتحاد_افق شرط است يا خير؟ مهم ترين دلايل موافقان و مخالفان چيست؟
🛑قسمت ششم:
1. در مسأله جواز تعمیم رؤیت هلال به دیگر شهرهاى اسلامى, بین فقهاى اسلام اختلاف است و دو قول عمده در مسأله ابراز شده:
* قول مشهور. اعتقاد به ثبوت رؤیت هلال در شهر محل رؤیت و شهرهاى مجاور و هم افق, نه دیگر شهرها.
* قول غیر مشهور. اعتقاد به تعمیم ثبوت رؤیت هلال به تمامى شهرهاى اسلامى, چه دور و چه نزدیک, چه هم افق و چه غیر هم افق.
2. در میان فقهاى عامه نیز اختلاف است. مشهور معتقد به تعمیم هستند. ابوحنیفه و برخى از شافعیه همچون مشهور فقهاى شیعه نظر دارند.
3. 👈در منابع روایى, سخنى از پیامبر و ائمه (ع) در مورد شهرهاى نزدیک و دور و مسأله تعمیم و یا عدم تعمیم رؤیت هلال, وجود ندارد. آنچه هست, در مورد بیان راههاى ثبوت هلال و طرق معتبر شرعى است.
4. نظریه تعمیم, در میان فقهاى شیعه بیشتر از زمان مرحوم علامه حلي به بعد پیدا شده و در میان معاصرین, طرفداران بیشترى پیدا کرده است.
5. مسأله نزدیکى و دورى شهرها, که مبناى قول به عدم تعمیم است, ضابطه و تعریف مشخصى ندارد و در مورد میزان نزدیکى و دورى شهرها, آراء و نظریه هاى گوناگونى ابراز شده است.
6. براى نظریه مشهور, دلایلى اقامه شده که مهمترین آن, قیاس طلوع و غروب قمر, به طلوع و غروب خورشید و مسأله اختلاف افقهاست.
7. وضعیت تکوینى ماه و حرکت آن با حرکت زمین و طلوع و غروب خورشید, تفاوت دارد و قیاس رؤیت هلال, به طلوع و غروب خورشید, قیاس مع الفارق است.
8. خروج ماه از محاق, امر واحدى بیش نیست و تا فاصله اى که اختلاف افق بین شهرها به اندازه اى نباشد که شب و روز با هم فرق کند, براى همه, با اندک تفاوتى قابل رؤیت و براى همه آن شهرها اول ماه است.
9. طرفداران نظریه عدم تعمیم, در میان اهل سنت نیز, براى اثبات نظر خویش دلایلى اقامه کرده اند که مهم ترین آن, روایت کریب است که از نظر سند و دلالت, نمى شود به آن اعتماد کرد.
10. طرفداران نظریه تعمیم, علاوه بر بهره گیرى از وضعیت تکوینى ماه و نیز مسأله #وحدت_خسوف, به اطلاق روایات و آیه شریفه استدلال کرده اند.
11. افزون بر دلایلى که براى قول به تعمیم اقامه شد, به دلایلى تبرعى و مستنداتى که بر نظریه تعمیم تأکید مى کند نیز, استناد شده است"
📃نقل از مقاله اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال (مقاله پژوهشی حوزه)
منبع: فقه 1373 شماره 2
⭐️جهت مطالعه مشروح مباحث اثبات حلول ماه قمری و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst2661_nZr-qrn-rj-bh-thbt-Hlwl-mh-qmry-chyst-y-byd-hll-mh-b-chshm-dydh-shwd.aspx?=
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَمَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى، وَأَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِى، وَأَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِى
💞خدایا، در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اجازه دادی، پس ای شنوا ستودنم را بشنو و ای مهربان اجابت کن دعایم را و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را
💫دعای افتتاح
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_غافر آیات 26 تا 33
📄#صفحه_470
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_470
❇️#تقيه يك وسيله مؤثر مبارزه
💠وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَ إِنْ يَكُ كاذِباً فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ وَ إِنْ يَكُ صادِقاً يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ (۲۸/غافر)
🌱و مردی با ايمان از آل فرعون كه ايمان خود را پنهان میداشت گفت: «آيا میخواهيد مردی را كه میگويد: پروردگار من خداوند است بكشيد؟! در حالی كه او از طرف پروردگارتان با دلايل روشن نزد شما آمده است، اگر او دروغگو باشد دروغش به زيان خود اوست ولی اگر راستگو باشد، بعضی از آنچه را به شما وعده میدهد به شما خواهد رسيد، همانا خداوند كسی را كه اسرافكار (و) بسيار دروغگو است هدايت نمیكند.
🔹" تقيه" يا" كتمان عقيده باطنی" بر خلاف آنچه بعضی میپندارند به معنی ضعف و ترس و محافظه كاری نيست، بلكه غالبا به عنوان يك وسيله مؤثر برای مبارزه با زورمندان و جباران و ظالمان مورد استفاده قرار میگيرد، كشف اسرار دشمن جز از طريق افرادی كه از روش تقيه استفاده میكنند ممكن نيست.
🔹ضربات غافلگيرانه بر پيكره دشمن جز از طريق تقيه و كتمان نقشهها و طرحهای مبارزه صورت نمیگيرد.
و مؤمن آل فرعون نيز تقيهاش برای خدمت به آئين موسی ع و دفاع از حيات او در لحظات سخت و بحرانی بود، چه چيز از اين بهتر كه انسان فرد مؤمنی در دستگاه دشمن داشته باشد كه تا اعماق تشكيلات او نفوذ كند، و از همه چيز با خبر گردد و به موقع دوستان را در جريان بگذارد، و حتی در موقع لزوم در فكر جباران نفوذ كند و نقشههای آنها را دگرگون سازد؟! آيا اگر مؤمن آل فرعون از روش تقيه استفاده نمیكرد هرگز توانايی انجام اين خدمات را داشت؟
🔹در زمانی كه جمعيت مؤمنان در منطقهای در اقليت باشند و در چنگال اكثريتی بیمنطق و بيرحم گرفتار شوند هيچ عقلی اجازه نمیدهد كه با اظهار ايمان جز در مورد ضرورت نيروهای فعال خود را به هدر دهند، بلكه بايد در اين مقطع خاص با كتمان عقيده نيروها را متشكل و متمركز و برای قيام نهايی آماده سازند.
🔹آنچه بعضی از جاهلان و ناآگاهان پنداشتهاند كه تقيه مخصوص مذهب شيعه است، يا تقيه نشانه ضعف و زبونی است، كاملا بیاساس و دور از منطق است، تقيه در تمام مكتبها بدون استثنا وجود دارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_470
❇️#پناهبردن به خدا از شر هر #متکبری
💠وَ قالَ مُوسی إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسابِ (۲۷/غافر)
🌱و موسی گفت: «من به پروردگار خود و پروردگار شما از (شرّ) هر متكبّری كه به روز حساب ايمان ندارد پناه میبرم».
👌ضربالمثل «هر كجا نمك خوردی نمكدان نشكن» همه جا درست نيست، زيرا موسی سالها سرسفرهی فرعون بود ولی چون فرعون حقّ را نپذيرفت، عاقبت به قهر الهی گرفتارش كرد.
🔹در برابر تهديدهای دشمن به خدا پناه ببريم. «إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي»
🔹به كسی پناه ببريم كه امور همهی ما به دست اوست و همه تحت ربوبيّت او هستيم. «بِرَبِّي»
🔹شخص فرعون مهم نيست، خصلت فرعونی مهم است كه تكبّر باشد و بايد از آن به خدا پناه برد. «كُلِّ مُتَكَبِّرٍ»
🔹انبيا شجاع بودند. موسی در برابر تهديد قتل به فرعون گفت: تو متكبّر هستی.«مُتَكَبِّرٍ»
🔹ايمان نداشتن به حساب و كتاب، انسان را متكبّر میكند. «مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣4⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹فراز آیات ۹۲-۵۸ سوره یوسف
بخش دوم
وَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَخَاهُ قَالَ إِنِّي أَنَاْ أَخُوكَ فَلاَ تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ {69}
و هنگامى كه بر يوسف وارد شدند برادرش [بنيامين] را نزد خود جاى داد [و] گفت من برادر تو هستم بنابراين از آنچه [برادران] مىكردند غمگين مباش {69}
فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ {70}
پس هنگامى كه آنان را به خوار و بارشان مجهز كرد آبخورى را در بار برادرش نهاد سپس [به دستور او] نداكننده اى بانگ درداد اى كاروانيان قطعا شما دزد هستيد {70}
قَالُواْ وَأَقْبَلُواْ عَلَيْهِم مَّاذَا تَفْقِدُونَ {71}
[برادران] در حالى كه به آنان روى كردند گفتند چه گم كردهايد {71}
قَالُواْ نَفْقِدُ صُوَاعَ الْمَلِكِ وَلِمَن جَاء بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَأَنَاْ بِهِ زَعِيمٌ {72}
گفتند جام شاه را گم كردهايم و براى هر كس كه آن را بياورد يك بار شتر خواهد بود و [متصدى گفت] من ضامن آنم {72}
قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ عَلِمْتُم مَّا جِئْنَا لِنُفْسِدَ فِي الأَرْضِ وَمَا كُنَّا سَارِقِينَ {73}
گفتند به خدا سوگند شما خوب مىدانيد كه ما نيامدهايم در اين سرزمين فساد كنيم و ما دزد نبودهايم {73}
قَالُواْ فَمَا جَزَآؤُهُ إِن كُنتُمْ كَاذِبِينَ {74}
گفتند پس اگر دروغ بگوييد كيفرش چيست {74}
قَالُواْ جَزَآؤُهُ مَن وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزَاؤُهُ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ {75}
گفتندكيفرش [همان] كسى است كه [جام] در بار او پيدا شود پس كيفرش خود اوست ما ستمكاران را اين گونه كيفر مىدهيم {75}
فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَاء أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِن وِعَاء أَخِيهِ كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَن يَشَاء اللّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مِّن نَّشَاء وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ {76}
پس [يوسف] به [بازرسى] بارهاى آنان پيش از بار برادرش پرداخت آنگاه آن را از بار برادرش [بنيامين] در آورد اين گونه به يوسف شيوه آموختيم [چرا كه] او در آيين پادشاه نمىتوانست برادرش را بازداشت كند مگر اينكه خدا بخواهد [و چنين راهى بدو بنمايد] درجات كسانى را كه بخواهيم بالا مىبريم و فوق هر صاحب دانشى دانشورى است {76}
قَالُواْ إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّكَانًا وَاللّهُ أَعْلَمْ بِمَا تَصِفُونَ {77}
گفتند اگر او دزدى كرده پيش از اين [نيز] برادرش دزدى كرده استيوسف اين [سخن] را در دل خود پنهان داشت و آن را برايشان آشكار نكرد [ولى] گفت موقعيتشما بدتر [از او]ست و خدا به آنچه وصف مىكنيد داناتر است {77}
قَالُواْ يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَيْخًا كَبِيرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَكَانَهُ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ {78}
گفتند اى عزيز او پدرى پير سالخورده دارد بنابراين يكى از ما را به جاى او بگير كه ما تو را از نيكوكاران مىبينيم {78}
قَالَ مَعَاذَ اللّهِ أَن نَّأْخُذَ إِلاَّ مَن وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ إِنَّـآ إِذًا لَّظَالِمُونَ {79}
گفت پناه به خدا كه جز آن كس را كه كالاى خود را نزد وى يافتهايم بازداشت كنيم زيرا در آن صورت قطعا ستمكار خواهيم بود {79}
فَلَمَّا اسْتَيْأَسُواْ مِنْهُ خَلَصُواْ نَجِيًّا قَالَ كَبِيرُهُمْ أَلَمْ تَعْلَمُواْ أَنَّ أَبَاكُمْ قَدْ أَخَذَ عَلَيْكُم مَّوْثِقًا مِّنَ اللّهِ وَمِن قَبْلُ مَا فَرَّطتُمْ فِي يُوسُفَ فَلَنْ أَبْرَحَ الأَرْضَ حَتَّىَ يَأْذَنَ لِي أَبِي أَوْ يَحْكُمَ اللّهُ لِي وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ {80}
پس چون از او نوميد شدند رازگويان كنار كشيدند بزرگشان گفت مگر نمىدانيد كه پدرتان با نام خدا پيمانى استوار از شما گرفته است و قبلا [هم] در باره يوسف تقصير كرديد هرگز از اين سرزمين نمىروم تا پدرم به من اجازه دهد يا خدا در حق من داورى كند و او بهترين داوران است {80}
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قرآن #به_ترتيب_نزول را تجربه كنيد
🛑نظرات قران پژوهان و مفسران پیرامون مزاياي #تفسیر_تنزيلي
قسمت دوم:
محمد عزه دَرْوزَه (۱۹۸۴-۱۸۸۷م)نگارنده التفسير الحديث، دو نوع ترتیب را برای قرآن ضروری میداند؛ چینش نخست به صورت قرآن موجود در زمان پیامبر به قصد تأمین مصونیت و برای تلاوت انجام پذیرفته است. در کنار تنظیم موجود، در مقام تفسیر باید سورههای قرآن بر اساس ترتیب نزول ساماندهی شود تا بدین وسیله زمینه ورود مفسر در فضای سیره دعوتی و محیط زندگی پیامبر فراهم گردد.
مطالعه قرآن در چنین فضایی به یقین فهم بهتر و دقیقترآیات را در پی دارد. وی در این رابطه میگوید:
«زیرا با چنین ساماندهی، پیگیری سیره پیامبر در مقاطع مختلف و پشتسر هم امکانپذیر میگردد، همان گونه که پیگیری و مطالعه شکلها و مراحل تنزیل [آیات] به صورت واضحتر و دقیقتر، زمینه تحققش فراهم میگردد. به وسیله این دو نوع پیگیری، مطالعهکننده خود را در فضا، شرایط زمانی و مکانی و جریان مناسبتهای نزول قرآن و غایت و مفاهیم آن احساس میکند و حکمت تنزیل برایش آشکار میشود.»
🟠🟠 بامید خدا از روز شنبه 9 اردیبهشت مطالعه قران در گروه تقرب #ايتا را
💢💢 #به_ترتیب_نزول_سورهها
آغاز می کنیم.
🌸🌸🌸حضور همه علاقمندان به مطالعه يك صفحه از قران در روز با ترجمه و نكات تفسيري مايه خوشحالي است.
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
❓سئوال: آيا در اثبات اول ماه قمري، #اتحاد_افق شرط است يا خير؟ مهم ترين دلايل موافقان و مخالفان چيست؟
🛑قسمت هفتم:
مبنای #اشتراک_افق در اثبات آغاز ماه قمری، مبنای مشهور فقهاست. طبق این مبنا، اگر هلال در شهری رؤیت شد، فقط برای شهرهایی که با محلّ رؤیت، اشتراک یا تقارب افق دارند کفایت می کند، ولی برای شهرهای متباعد و مختلف الأفق با منطقه رؤیت کافی نیست.
🔸مهم ترین دلیلی که برای اثبات این مدّعا آورده شده، دلیل انصراف است. مدافعان نظریه اشتراک افق معتقدند اخبار وارده در باب شهادت بیّنه، به #بلاد_قریبه انصراف دارد که رفت و آمد و سفر بین آن ها در آن روزگار، معمول و متداول بوده است.
اما حق، این است که چنین انصرا فی ثابت نیست. اگر هم باشد، از نوع انصراف بدوی است که با اندک تأملی زایل می گردد.
به جز دلیل انصراف، دلایل دیگری هم برای این نظریه ذکر شده که بازگشت همه آن ها به همین دلیل انصراف است و هیچ یک، مورد قبول نبوده و مدّعای مذکور را ثابت نمی کند.
از این ها گذشته، این نظریه با مشکلات عدیده ای روبه رو است که مهم ترین آن ها، 👈عدم داشتن پشتوانه روایی (هرچند در روایتی ضعیف) و عدم دقت و ضابطه مندی تعریف قرب و بُعد می باشد.
🔻🔻بر این اساس، مبنای اعتبار اشتراک افق در حجّیت بیّنه بر رؤیت هلال و اثبات آغاز ماه، قابل تمسّک نمی باشد.
گفتنی است که به جز مبنای اشتراک افق، دو مبنای دیگر نیز در این زمینه میان فقها مطرح است که عبارت اند از: «اشتراک شب» و «اشتراک زمین».
مبنای #اشتراک_شب با نصّ روایات، چندان سازگار نیست و اشکالاتی بر آن وارد است.
اما مبنای سومی نیز وجود دارد تحت عنوان «اشتراک زمین» یا « #وحدت_ارضی» که هم با روایات سازگاری دارد و هم با قوانین فیزیکی جهان. طبق این مبنا، رؤیت هلال در یک نقطه از قاره های آسیا، اروپا و آفریقا، فقط برای کلّ مناطق این سه قاره کفایت می کند و نه بیشتر. هم چنین رؤیت در یک نقطه از قاره های آمریکای شمالی و جنوبی هم فقط برای کل آن دو قاره معتبر است و نه بیشتر.
این مبنا نسبت به دو مبنای دیگر، از اتقان و مقبولیت علمی بیشتری برخوردار است؛ از این رو ما آن را به عنوان ضابطه تقسیم آفاق در اثبات آغاز ماه قمری برگزیدیم. لکن اثبات صحّت این مبنا، خود بحثی مفصّل و مقاله ای مجزا می طلبد که نگارنده در جای دیگر به آن پرداخته است.
از مقاله نقد مبنای اعتبار اشتراک افق در اثبات آغاز ماه قمری،
فصلنامه علمی تخصصی محفل -معاونت پژوهشي مديريت حوزه علميه استان تهران- شماره دوازدهم /سیده مهدیه فیض اصفهانی
💫جهت مطالعه مشروح مباحث اثبات حلول ماه قمری و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst2661_nZr-qrn-rj-bh-thbt-Hlwl-mh-qmry-chyst-y-byd-hll-mh-b-chshm-dydh-shwd.aspx?=
@quranpuyan
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلِله الْاَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا
و نیکوترین نام ها ویژه خداست
پس او را با آن نام ها بخوانید
🌸 سوره اعراف ، آیه ۱۸۰
@quranpuyan