لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_473
❇️سه دستور جامع در زمينه #خودسازی و آمادگی برای پيروزيها در سايه لطف الهی
💠فاصبران وعد الله حق و استغفر لذنبک و سبح بحمد ربک بالعشی والابکار 55/غافر
پس صبر کن که وعده خدا حق است و از گناهت آمرزش بخواه و هر صبح وشام پروردگارت را حمد و تسبیح گوی
🔹 یعنی ای رسول ما در مقابل آزار و اذیت مشرکین #صبر کن چون وعده خدا حق است و بزودی به آن وفا می کند همان وعده ای که فرمود (انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا)و یا فرمود (و کان حقا علینا نصرالمؤمنین ) و از اعمالی که نسبت به ساحت کریم توگناه محسوب می شود #استغفار کن ، چون آنحضرت معصوم بوده و مسلما مرتکب گناه نشده و با امر مولوی پروردگار مخالفت نورزیده است .
🔹ولی از آنجا که رسولخدا ص در اعلی درجه منازل قرب است ، پرداختن به همین امور مادی و ضروریات زندگی که حتی یک دم مانع از ذکر خدا شود، نسبت به ساحت آنحضرت گناه محسوب می شود،بعضی از مفسران نیز گناه آنحضرت را به معنای گناه امت او دانسته اند. آنگاه رسولخدا ص را امر به #تسبیح و #حمد می نماید. حمدی که با توالی ایام استمرارداشته باشد و هر صبح و شام انجام شود همچنانکه در جای دیگر می فرماید (و من اللیل فسبحه و ادبار السجود)
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_473
❇️#تکبر سرچشمهی جدالهای بی منطق
💠إِنَّ الَّذِينَ يُجادِلُونَ فِي آياتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ إِنْ فِي صُدُورِهِمْ إِلاَّ كِبْرٌ ما هُمْ بِبالِغِيهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (۵۶/غافر)
🌱همانا كسانی كه در آيات خداوند بدون حجّتی كه برايشان آمده باشد به مجادله برمیخيزند، در سينههايشان جز خود بزرگ بينی نيست كه به آن نخواهند رسيد، (و از مجادله خود نتيجه نخواهند گرفت) پس به خداوند پناه ببر كه بی شك او شنوای بيناست.
🔷اسلام به نيّت و روحيه و انگيزه و آن چه در دل میگذرد بهای اصلی را میدهد و به همين دليل بهترين كار اگر همراه با اخلاص نباشد، بیارزش و باطل است. در سورهی عبس با ده آيهی پی در پی از كسی كه برای يك نفر نابينا چهرهی خود را عبوس كرد انتقاد میكند. (در حالی كه برای نابينا اخم يا لبخند تفاوتی ندارد چون هيچ يك را نمیبيند) ولی قرآن به دليل آن كه ريشهی عبوس كردن تحقير است، به شدّت از آن انتقاد میكند.
آری، اسلام بيش از توجّه به ظاهر، به باطن و قلب توجّه دارد. در اين آيه نيز سخن از بزرگبينی و تكبّری است كه در قلب متكبّران است.
🔹از كوزه همان برون تراود كه در اوست. سرچشمهی جدالهای بی منطق، تكبّر درونی است. يُجادِلُونَ .... فِي صُدُورِهِمْ ... كِبْرٌ
🔹انگيزهی مجادله با حقّ، خود بزرگ بينی است نه منطق. «بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ إِنْ فِي صُدُورِهِمْ إِلَّا كِبْرٌ»
🔹انسان اگر از خود مراقبت نكند، تكبّر تمام وجودش را میگيرد به نحوی كه در دل او جز تكبّر هيچ چيز ديگر نيست. «إِنْ فِي صُدُورِهِمْ إِلَّا كِبْرٌ»
🔹كسی كه بر اساس تكبّر، لجاجت میكند و منطق ندارد به هدف خود كه رياست و سروری است نمیرسد. «ما هُمْ بِبالِغِيهِ»
افتادگی آموز اگر طالب فيضی
هرگز نخورد آب زمينی كه بلند است
🔹معاشرت با متكبّر، دارويی جز پناه بردن به خدا ندارد. «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ»
🔹به كسی پناه ببريم كه میشنود و میبيند (و قهراً توان ياری و خنثی كردن توطئهها را دارد). «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣5⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓مراد از نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ در آيه ۳۷ سوره يوسف چيست؟ تاويل رويا يا تاويل طعام؟ ضمير ه به طعام برميگردد يا رويا؟ تاویل طعام یعنی چه؟
قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَكُمَا ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي
انصاریان: گفت: هیچ جیره غذایی برای شما نمی آید مگر آنکه من شما را پیش از آمدنش از تعبیر آن خواب آگاه می کنم، این از حقایقی است که خدا به من آموخته است؛
خرمشاهی: [يوسف] گفت خوراكى برايتان نمىآيد كه بخوريدش مگر آنكه پيش از آمدن آن، شما را از تعبير آن [خواب] آگاه مىكنم، اين از چيزهايى است كه پروردگارم به من آموخته است،
پاسخ ۱ :
قَالَ لا يَأْتِيكُمَا طعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا
وقتى آن دو زندانى با حسن ظن ناشى از ديدن سيماى نيكوكاران در چهره يوسف (عليه السّلام ) به آن جناب روى آوردند، و درخواست كردند كه وى خوابهايشان را تعبير كند، يوسف (عليه السّلام )
در پاسخ آن دو چنين فرمود : هيچ طعامى - بعنوان جيره زندانيان - براى شما نمى آورند مگر آنكه من تأويل و حقيقت آن طعام و مال آن را براى شما بيان مى كنم . آرى من به اين اسرار آگاهى دارم ، و همين خود شاهد صدق دعوت من است به دين توحيد.
البته اين معنا در صورتى است كه ضمير در ((بتاءويله )) به طعام برگردد، كه در اين صورت يوسف (عليه السّلام ) خواسته است معجره اى براى نبوت خود ارائه داده باشد، نظير گفتار مسيح (عليه السّلام ) به بنى اسرائيل كه فرمود: ((و انبئكم بما تاكلون و ما تدخرون فى بيوتكم ان فى ذلك لايه لكم ان كنتم مؤمنين )). مؤيّد اين معنا پاره اى از رواياتى است كه از طرق امامان اهل بيت (عليهم السلام ) وارد شده ، و اما بنابراين كه ضمير مذكور به رويايى كه ديده بودند برگردد معناى آيه چنين مى شود ((من خيلى زود تأويل خواب شما را برايتان بيان مى كنم ، حتى قبل از اينكه طعام شما را بياورند من خوابتان را تعبير مى كنم )) و ليكن اين معنا كه در حقيقت وعده به تسريع در قضاى حاجت آنان است از نظر سياق آيات معناى بعيدى است .
تفسير الميزان
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
❓سئوال: تحقق ماه و موضوع وجوب روزه چيست؟
منظور از ايه «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ»؛ چيست؟ ايا عمومي بودن هلال،موضوع حكم است؟
🛑قسمت دهم:
"میگویند موضوع وجوب صوم، رؤیة الهلال است و رؤیة الهلال به قرینه آیه «قل هي مواقیت #للناس» عنوانش #عمومی است یعنی عموم مردم هر کسی شب اول استهلال کرد بتوانند ماه را ببيند، اما رؤيت با دستگاه از عهده عموم مردم خارج است لذا قابل قبول نيست.
❓مقصود از هي مواقيت للناس چيست؟
اینجا اولاً باید درباره این آیه بحث کرد که مراد از اهلّه در «یسئلونک عن الاهله» چيست؟ آيا مراد شبهاي هر ماه است، اول ماه، دوم، سوم و...؟ يا منظور از #اهله یعنی هلال هر ماه. به نظر اهله در اينجا ظهور در شروع ماه دارد، «یسئلونک عن الاهله» یعنی از تو در مورد هلال ماه محرم، هلال ماه شوال، هلال ماه رمضان و... ميپرسند. شما هم جواب بده که اين هلالها ميقاتهايي براي مردم هستند.
🔻اتفاقا در «هی مواقیت للناس و الحج» الحج قرینه بر همین حرف ما است و الا اول #هلال ذيحجه که حج نمیروند! مراسم حج از روز عرفه شروع میشود که روز نهم ماه است. علاوه بر اينکه در روایات از ائمه سؤال ميکنند که اهله یعنی چه؟ و آنها فرمودهاند هی شهور القمر، این یک نکته.
مرحوم علامه طباطبائی هم در تفسير الميزان فرمودهاند #اهله به همین معناست و حق هم با ایشان است هرچند به این روایت اشاره نمیکنند اما چنین روایتی وجود دارد.
بههر حال بايد روشن شود چگونه از «هی مواقیت للناس» استفاده کردهايد بايد طوري باشد که عموم مردم این ماه را میزان و شاخص برای امور زندگی خودشان قرار بدهند؟ و آيا منظور از اين عموم، تکتک آحاد مردم است
💢💢شما در مورد «اذا خفی الاذان فقصر و إذا خفی الجدران فقصر» چه میفرمائید؟ وقتي از شهر بیرون ميرويد چنانچه مثلاً به یک کیلومتری شهر برسید صداي طبيعي اذان بدون بلندگو، شنیده نمیشود، اما خفاء الجدران و ديده نشدن ديوارهاي شهر در سه يا چهار کیلومتری اتفاق ميافتد، پس آنجا چه میفرمائید؟ مشهور که میگویند هر يک از اين دو کافی است به جهت آن است که هر دو علامت ظاهری هستن
همانگونه که خفی الاذان یا خفی الجدران طریق و امارهی تعبدی نیست، بلکه علامتي بر آن ابتعاد و دوري خاص است، یعنی شارع میگوید تو که قصد #سفر داری باید هنگامي که از توابع عرفی شهر دور شدي نماز خود را شکسته بخواني. اين دو ديده نشدن ديوارهاي شهر و شنيده نشدن صداي اذان #موضوعیت ندارند
حال سؤال ما این است شما که در آنجا این بيان را میفرمائید، همین جا هم بفرمائید رؤيت هلال موضوعیت ندارد، براي ما #واقع_هلال ملاک است.
🛑 رؤيت هلال #طريقي براي رسيدن به واقع است در نتیجه اگر در زمان ما منجمین و عالمان علم هیئت با محاسبه دقیق گفتند در ساعت 12 امروز ماه از تحت الشعاع خارج میشود آن شب شب اول ماه خواهد بود.
👈👈حتی رفتن با هواپیما و دیدن با #تلسکوپ هم لزومی ندارد. اینکه رهبری هر سال گروههایی را موظف بر #استهلال فرمودهاند برای اطمینان است و الا از نظر علمي نیازی به اين هم نیست.
🔸همچنين مسئله #خسوف و #کسوف، از جمله مواردي است که خیلی از آقایان خواستهاند فرمایش خود را با آن تحکیم کنند. میگویند اگر شما در مسأله هلال رؤيت با تلسکوپ را کافي ميدانيد پس اگر با تلسکوپ ماه یا خورشید گرفتگي را ببينيد باید بگوئید کفایت میکند و #نماز_آیات واجب است. در حالی که فقها چنين فتوا نميدهند و میگویند اگر مردم خودشان ببينند ماه یا خورشید گرفته در اين صورت نماز آیات واجب میشود.
جواب اين هم خیلی روشن است، در باب خسوف و کسوف معیار خسوف و کسوف واقعی نیست، بلکه خسوف و کسوفی که آیه برای مردم باشد موضوع برای نماز آیات است. اگر در واقع خسوف و کسوفي باشد که فقط با تلسکوپ دیده شود چنين خورشيد گرفتگي آيه براي مردم نيست. موضوع نماز آیات جایی است که آن واقعه آیه برای مردم باشد، همین نقض را در باب زلزله هم گفتهاند که گاهی اوقات زلزلههایی در زمین واقع میشود که مراکز لرزه نگاری آن را ثبت میکنند اما کسی مطلع نمیشود، اگر ابزار ملاک است پس همین که مراکز خبر آن را به ما میگویند باید موضوع وجوب نماز آیات باشد، جواب باز همان است. زلزلهای موضوع وجوب نماز آيات ميشود که آيه و نشانهاي از خدا براي مردم باشد، اينکه لرزهنگارها لرزه در باطن زمين را ثبت کنند موضوع حکم نيست.
🖊ايت الله جواد فاضل لنكراني
💫جهت مطالعه مشروح مباحث اثبات حلول ماه قمری و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst2661_nZr-qrn-rj-bh-thbt-Hlwl-mh-qmry-chyst-y-byd-hll-mh-b-chshm-dydh-shwd.aspx?=
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا أَرْجُو غَیْرَهُ وَ لَوْ رَجَوْتُ غَیْرَهُ لَأَخْلَفَ رَجَائِی
💫و سپاس خداى را که به غیر او امید نبندم، که اگر جز به او امید مى بستم ناامیدم می نمود
دعای ابوحمزه ثمالی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_غافر آیات 59 تا 66
📄#صفحه_474
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_474
❇️مرا بخوانيد تا اجابت كنم!
💠وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ (۶۰/غافر)
🌱و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانيد تا برای شما اجابت كنم. همانا كسانی كه از عبادت من سر باز زده و تكبّر میورزند به زودی با سرافكندگی به جهنّم وارد میشوند»..
🔹گفتگو با خداوند، كليد رشد و تربيت انسان است. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي»
🔹ميان دعای انسان و ربوبيّت خداوند، رابطهای تنگاتنگ است. (اكثر دعاهای قرآن همراه «رَبَّنا»* آمده است). «رَبُّكُمُ ادْعُونِي»
🔹خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او دعا كنيم. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي»
🔹در دعا فقط خدا را بخوانيم، نه خدا و ديگران را در كنار هم. «ادْعُونِي»
🔹خداوند نيازهای ما را میداند، ولی دستور دعا نشانهی آن است كه درخواست ما آثاری دارد. «ادْعُونِي»
🔹بين دعا و استجابت هيچ فاصلهای نيست. «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ» (حتّی حرف «فاء» يا «ثم» نيامده است. اگر میفرمود: «فاستجب» يعنی بعد از مدّت كمی مستجاب میكنم و اگر میفرمود: «ثم استجب» يعنی بعد از مدّت طولانی.)
🔹در دعا و اجابت واسطهای در كار نيست. «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ»
🔹استجابت دعا وعده الهی است. «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ»
🔹اگر دعايی مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب میكنم.
🔹دعا نكردن، نشانهی تكبّر است. «يَسْتَكْبِرُونَ»
🔹دعا، درمان تكبّر است. «يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي»
🔹دعا، خود عبادت است. «يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي»
🔹دعا عبادتی مخصوص و الهی است. «عِبادَتِي»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_474
❇️انحصار #حيات به معنی واقعی
💠هُوَ الْحَيُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (۶۵/غافر)
🌱اوست زندهای كه جز او معبودی نيست، پس او را در حالی كه دين را برای او خالص نمودهايد بخوانيد. سپاس برای خداوندی است كه پروردگار جهانيان است.
🔷او است زنده واقعی" (هُوَ الْحَيُ).
چرا كه حياتش از ذات او است و متكی به غير نيست، حياتی است كه در آن مرگ راه ندارد و جاودانه است، تنها خداوند چنين است، و همه موجودات زنده غير از او حياتی آميخته به مرگ دارند، و اين حيات محدود و موقت را از ذات پاك خداوند میگيرند.
🔷روشن است كسی را بايد پرستش كرد كه زنده است و دارای حيات مطلق، لذا به دنبال آن میافزايد:" هيچ معبودی جز او وجود ندارد" (لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).
و اكنون كه چنين است تنها او را بخوانيد، و دين خود را برای او خالص كنيد" (فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ).
و هر چه غير او است كنار بگذاريد كه همه فانی میشوند، و در حال حياتشان نيز دائما در تغييرند،" آنچه تغيير نپذيرد او است" و" آنچه نمرده است و نميرد او است"! و آيه را با اين جمله پايان میدهد:" حمد و ستايش مخصوص خداوندی است كه پروردگار جهانيان است" (الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ).
🔷اين جمله در حقيقت تعليمی است برای بندگان كه خدا را به خاطر نعمتهايی كه در آيات قبل اشاره شد، نعمتهايی كه تمام وجود انسان را فراگرفته، مخصوصا نعمت حيات و زندگی، حمد و ستايش كنند، و شكر و سپاس گويند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣5⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓مراد از نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ در آيه ۳۷ سوره يوسف چيست؟ تاويل رويا يا تاويل طعام؟ ضمير ه به طعام برميگردد يا رويا؟ تاویل طعام یعنی چه؟
قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَكُمَا ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي
انصاریان: گفت: هیچ جیره غذایی برای شما نمی آید مگر آنکه من شما را پیش از آمدنش از تعبیر آن خواب آگاه می کنم، این از حقایقی است که خدا به من آموخته است؛
خرمشاهی: [يوسف] گفت خوراكى برايتان نمىآيد كه بخوريدش مگر آنكه پيش از آمدن آن، شما را از تعبير آن [خواب] آگاه مىكنم، اين از چيزهايى است كه پروردگارم به من آموخته است،
پاسخ ۲ :
برخي از مفسران عرب گفتند كه اين الا نبّأتكما بتاويله الا و لابد ضمير به همان رويا برميگردد نه به طعام چرا؟
اولا توقيت به طعام براي آن است كه زنداني كه در سلولهاي انفرادي يا مثلاً جمعي زندگي ميكنند در زندان هم بسته است رفت و آمد نيست تاريك است آنها طلوع و غروب و روز و شب نميفهمند آنها يك برنامه روشني دارند كه چه وقت براي آنها جيرهشان را ميآورند غذايشان را ميآورند نميشود گفت كه من در اول شب به شما ميگويم يا اول صبح ميگويم يا اول ظهر ميگويم چون آنها ظهر و شب و روز نميفهمند اما آن طعامي كه برايشان هميشه به عنوان جيره ميآورند اين را ميفهمند
و براي اينكه معلوم بشود منظور آن طعام حيرهاي موظف است گفت طعام ترزقانه. نه طعام كه يك حلوايي ممكن است برايتان بياورند يك غذايي ممكن است برايتان بياورند كه آن هم نامعلوم است هم اصل آوردنش نامعلوم است هم وقتش نامعلوم است . قبل از اينكه اين غذاي مسلمتان برسد كه اين ديگر مشخص است
ثانيا گفتند اين طعام كه تأويل ندارد پس الا و لابد اين تأويل به همان رويا برميگردد
اين سخنان بعضي از اين جهات تأييد ميكند كه ضمير تأويله به همان رويا برگردد نه طعام
اما اشكال اين نظر
اين يك موجبه كليهاي دارد و يك سالبه كليهاي. سالبه كليه اينكه هيچ وقت هيچ غذايي براي شما نميآورند. موجبه كليه اين است كه در جميع موارد اين است قبل از اينكه غذا را بياورند من به شما ميگويم كه غذا چيست.
خب اگر منظور آن بود كه قبل از اينكه جيره شما برسد من به شما ميگويم يعني زود به شما ميگويم اين بايد ميفرمود كه «أنبئكم قبل ان يأتيكما طعام ترزقانه» نه اينكه يك موجبه كليه بگويد كنارش يك سالبه كليه يعني هيچ وقت غذا براي شما نميآورند مگر اينكه من به شما ميتوانم بگويم اين غذايتان چيست
تفسير تسنيم
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم #رؤیت_هلال دلالت دارد؟ آيا آيه يسئلونك عن الاهله بر نفي رويت با #چشم_مسلح دلالت دارد؟
🛑قسمت يازدهم:
👈برخی از فقهای معاصر ازجمله آيت الله سيستاني و شبيري زنجاني، برای اثبات اینکه چشم مسلح برای رؤیت هلال کافی نیست و ملاک در رؤیت، رؤیت با چشم عادی است، به این آیه در سوره بقره استناد کردهاند که میفرماید: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ»؛ یعنی ای پیامبر(ص)، در مورد #هلالها از تو سؤال میکنند، در پاسخ این سؤال به آنها بگو: هلالها زمانهایی برای امور مردم و برگزاری حج هستند.
👈از نظر اين فقها از تعبیر این آیه دو نکته استفاده میشود؛
⭕نکته اول این است که مواقیت و زمانهای مقرر از نظر اسلام همان زمانهایی است که مبتنی بر هلال است. پس #مواقیت، همان هلالها هستند؛ یعنی شاخص برای زمان، هلال است که شاخصهایی غیر از هلال را نفی میکند.
نکته دوم اینکه، هلالی که شاخص قرار داده شده، شاخصی است که برای #عموم مردم قابل درک و تشخیص است. چون آیه شریفه فرموده «مواقیت للناس» و آنکه برای عموم مردم قابل فهم و تشخیص است، همین است که هلال با چشم عادی محسوس باشد؛ یعنی یک روستایی هم بتواند این شاخص زمانی را تشخیص دهد و شهری هم بتواند این کار را بکند، همچنین کسی که در بیابان است، نیز بتواند آن را درک کند؛
لذا از این مواقیت استفاده میکنیم که شاخص، شاخص عمومی است.
❓ اما مراد خدا از «لِلنَّاسِ» در آیه «اهله» چیست؟
این کلمه «لِلنَّاسِ» به این معنا که راه عمومی باشد، نیست و از این «لِلنَّاسِ» این را نمیفهمیم که راه تشخیص باید عمومی باشد. چون آیه ممکن است طور دیگری معنا شود که بگوییم آیه میفرماید: اهله مواقیتی است برای مردم نه اینکه عموم مردم خودشان این مواقیت را تشخیص بدهند. میتوانند یک گروه خاص تشخیص دهند، اما بقیه مردم نیز استفاده میکنند.
«لِلنَّاسِ» یعنی به نفع و برای مردم. مواقیتی است که مفید به حال مردم است. چه خود مستقیم تشخیص دهند یا غیرمستقیم، دیگران به آنها گزارش دهند. کلمه «لِلنَّاسِ» این طور که این بزرگواران میگویند که همه از این طریق استفاده کنند، از آن استفاده نمیشود. میتواند این باشد که نفع و فایده مواقیت برای مردم است، چه مستقیم استفاده کنند جه عدهای استفاده کنند و به بقیه اطلاع دهند. در بسیاری از امور اینطور است و این تعبیر ناس و للناس نیز نوعا همینطور است.
🔶از آیه نفی استفاده از ابزار در #رویت_هلال درنمیآید.آیه «اهله» چیز جدیدی نمیگوید و مولویت ندارد
👈استفاده این بزرگواران این است که خدا دارد پاسخ سؤالی را میدهد و در این پاسخ حق تعالی یک حکم مولوی را بیان کرده است و آن اینکه شاخص برای تشخیص ماهها، دیدن مستقیم هلال است. اما میگوییم این آیه شریفه با توجه به پاسخی که برای سؤال وجود دارد، اصلاً این حکم مولوی را در بر ندارد. قبل از اینکه این پرسش و پاسخ در قرآن بیاد، آیا عربها با مسئله شهور قمری آشنا بودند یا خیر؟ ماهی را به عنوان محرم میشناختند و اینها را داشتند و میدانستند که با هلال، ماه آغاز میشود و مبدأ ماه را از هلال میگرفتند که ماه روزه به روز افزایش مییابد، تا وقتی که به محاق برود.
💮👈پس آیه چیز جدیدی ندارد. فقط سؤالی که کردند این بود که قبل از اسلام بر اساس اهله عمل میکردیم و مواقیت و زمانها را مشخص میکردیم، حال آیا اسلام این را بههم زده یا خیر؟ یعنی سؤال کردند که آیا در آیین جدید که برخی چیزها بههم خورده، این نیز بههم خورده یا خیر؟ آیه گفت خیر. همان مواقیت لِلنَّاسِ که بوده، سر جایش است و حج هم سر جای خود قرار دارد و این آیه مشتمل بر حکم مولوی نیست، بلکه ارشاد میکند.
🎙از درس خارج فقه استاد سروش محلاتي
💫براي مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/d32002
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قُلْ يَا عِبَادِیَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ
لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ
الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو: « ای بندگان من که بر خود اسراف
و ستم کردهاید از رحمت خداوند ناامید
نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد،
زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
🌻 سوره زمر ، آیه ۵۳
کانال قرآن پویان
🆔️ @ayeghoran1