eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ آيات حق! 💠إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آياتِنا لا يَخْفَوْنَ عَلَيْنا أَ فَمَنْ يُلْقی‌ فِي النَّارِ خَيْرٌ أَمْ مَنْ يَأْتِي آمِناً يَوْمَ الْقِيامَةِ اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (۴۰/فصلت) 🌱‏همانا كسانی كه در آيات ما به انحراف می‌روند بر ما پوشيده نيستند، پس آيا كسی كه در آتش افكنده می‌شود بهتر است يا كسی كه در روز قيامت در آرامش حاضر می‌شود؟ شما هر چه می‌خواهيد انجام دهيد، قطعاً خداوند به آن چه عمل می‌كنيد، بينا است. 🔹‏آنها كه با ايجاد شك و فساد عقائد و ايمان مردم را به آتش كشيدند، بايد در آن روز طعمه آتش شوند و آنها كه در سايه ايمان محيط امن و امانی برای جامعه بشری آفريدند بايد در قيامت در نهايت امنيت به سر برند، مگر در آن روز همه اعمال ما تجسم نمی‌يابد؟ ‏گر چه بعضی از مفسران اين قسمت از آيه را به" ابو جهل" و نقطه مقابلش" حمزه" يا" عمار ياسر" تفسير كرده‌اند، ولی پيدا است كه اين يك تطبيق بيش نيست، آيه مفهوم وسيعی دارد كه همه آنها و غير آنها را شامل می‌شود. 🔹‏جالب اين كه در مورد دوزخيان تعبير به" القاء" می‌كند كه دليل بر اين است كه آنجا اختياری از خود ندارند، اما در مورد بهشتيان تعبير به" آمدن" می‌نمايد كه دليل بر احترام و آزادی اراده آنها در انتخاب امنيت و آرامش است. 🔹‏از اين گذشته با اينكه بايد در مقابل دوزخ بهشت قرار گيرد در اينجا امنيت از" عذاب" را در مقابل" دوزخ" قرار داده، اشاره به اين كه مهمترين مساله در آن روز همين" امنيت" است. 🔹‏و از آنجا كه وقتی از هدايت كسی مايوس شوند او را به حال خود رها می‌كنند، و می‌گويند: هر كاری می‌خواهی بكن، در ادامه اين آيه آنها را مخاطب ساخته می‌گويد:" هر چه می‌خواهيد انجام دهيد"! (اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ‌). ‏" اما بدانيد كه خدا به آنچه انجام می‌دهيد بيناست" (إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ). 👈‏بديهی است اين امر به معنی آزادی عمل آنها، و يا الزام به انجام هر كار نيست، بلكه تهديدی است نسبت به آنها كه هيچ حرف حقی در گوششان فرو نمی‌رود، تهديدی است پر معنی و توام با وعده مجازات، چرا كه ديدن اعمال و نگه داشتن حساب آنها برای همين منظور است 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ است و 💠‏وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِيًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آياتُهُ ءَ أَعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ وَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَيْهِمْ عَمًی أُولئِكَ يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ (۴۴/فصلت) 🌱‏و اگر ما قرآن را عجمی قرار داده بوديم حتماً می‌گفتند: «چرا آيات آن باز و روشن نشده (و با تعجب می‌پرسيدند) آيا (قرآن) اعجمی و (مخاطب آن پيامبر و مردم) عربی؟!» بگو: «اين قرآن برای كسانی كه ايمان آوردند هدايت و شفايی است، و كسانی كه ايمان نمی‌آورند در گوش‌هايشان سنگينی است و قرآن برای آنان مايه كوری است، (گويی) آنان از راه دور ندا می‌شوند. (ولی صدا را نمی‌شوند). 👈‏كلمه‌ی‌ «أَعْجَمِيٌّ» از «عجمه» به معنای نارسا و نامفهوم است. از آنجا كه زبان‌های غير عربی برای عرب‌ها نا مفهوم بوده است، لذا به زبان‌های غير عربی، أعجمیّ می‌گفتند. ‏🔹دشمن هرگز از بهانه‌جويی دست بر نمی‌دارد؛ اگر قرآن عربی باشد می‌گويد: ‏گوش ما سنگين است‌ «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ» و اگر عجمی باشد می‌گويد: چرا روشن نيست. «لَوْ لا فُصِّلَتْ آياتُهُ» ‏🔹شرط بهره‌مندی از هدايت و شفای قرآن ايمان است. «لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ» ‏🔹قرآن، درمان بيماری‌های اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و ... است. «شِفاءٌ» ‏🔹كسی كه در برابر خورشيد قرآن، چشم خود را ببندد گويا كور است. «وَ هُوَ عَلَيْهِمْ عَمًی» 🔹برای اثر پذيری، آمادگی لازم است. كسی كه ظرف روحش رو به بالا و سرباز باشد حتّی يك قطره باران را از آسمان جذب می‌كند، ولی كسی كه ظرف‌ روحش بسته و رو به پايين باشد، حتّی اگر در دريای معرفت فرو رود چيزی را جذب نمی‌كند. خداوند به كسانی كه كنار رسول خدا صلی الله عليه و آله هستند ولی آمادگی پذيرش ندارند می‌فرمايد: گويا از مكانی دور مورد خطاب واقع می‌شوند. «يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ» 📚تفسیر نور 💫༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹۱-۸۵ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- اگر می خواهید ببینید چقدر کسی را دوست دارید،ببینید چقدر به یاد او هستید. «تَفْتَؤُا تَذْکُرُ یُوسُفَ» ۲- آن که یوسف را می شناسد،سوزی دارد که افراد عادّی آن را درک نمی کنند. «تَذْکُرُ یُوسُفَ حَتّی تَکُونَ حَرَضاً» ۳- مسایل روحی وروانی،در جسم اثر می گذارد. «حَرَضاً أَوْ تَکُونَ مِنَ الْهالِکِینَ» (فراق می تواند انسان را بشکند و یا بکشد،تا چه رسد به داغ و مصیبت.) ۴- آنچه مذموم است،یا سکوتی است که بر قلب واعصاب فشار می آورد و سلامت انسان را به مخاطره می اندازد و یا ناله و فریاد در برابر مردم است که موقعیّت انسان را پایین می آورد،امّا شکایت بردن به نزد خداوند مانعی ندارد. إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ ۵- موحّد،درد دل خود را تنها با خدا در میان می گذارد. إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ دست حاجت چو بری،نزد خداوندی بر که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود نعمتش نامتناهی،کرمش بی پایان هیچ خواننده از این در نرود بی مقصود ۶-‌ افراد ظاهربین از کنار حوادث به راحتی می گذرند،ولی انسان های ژرف نگر آثار و حوادث را تا قیامت می بینند. أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ ... ۷- پدر نباید با فرزندانش قطع رابطه ی دائمی کند. وَ تَوَلّی عَنْهُمْ ... یا بَنِیَّ ۸- رسیدن به لطف الهی،با تنبلی سازگار نیست. «اذْهَبُوا ،وَ لا تَیْأَسُوا» ۹- اولیای خدا،هم خود مأیوس نمی شوند هم دیگران را از یأس باز می دارند. «لا تَیْأَسُوا» ۱۰- یأس،نشانه ی کفر است. لا یَیْأَسُ ... إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ زیرا مأیوس شده،در درون خود می گوید:قدرت خدا تمام شده است. ۱۱- تحقیر کنندگان،روزی تحقیر می شوند.فرزندانی که با غرور می گفتند: «نَحْنُ عُصْبَهٌ» ما قوی هستیم، «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» برادر ما دزد بود، «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ» پدر ما در گمراهی آشکار است،امروز با حقارت می گویند: «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ» ۱۲- برای درخواست کمک و مساعدت،فرهنگ خاصّی لازم است: الف:تجلیل از کمک کننده. «أَیُّهَا الْعَزِیزُ» ب:بیان حال و نیاز خود. «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ» ج:کمبود بودجه(فقر مالی). «بِبِضاعَهٍ مُزْجاهٍ» د:ایجاد انگیزه در کمک کننده. «تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ» ۱۳- پرونده خطاها و گناهان روزی گشوده خواهد شد. «هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ» ۱۴- وقتی به قدرت رسیدید،دیگر مظلومان را فراموش نکنید. «ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ» ۱۵- اجر صبر و تقوا،در دنیا نیز داده می شود. أَنَا یُوسُفُ ... مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ... ۱۶- از حساس ترین اوقات،برای تبلیغ استفاده کنید.(موقعی که برادران از کار خود شرمنده وآماده پذیرش سخن یوسف اند او می گوید: مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ...) ن ن-لطف خداوند،حکیمانه و بر طبق ملاک ها ومعیارها است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ ... ۱۷- صبر وتقوا،زمینه عزّت است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یُضِیعُ ... ۱۸- یکی از سنت های الهی،حکومت صالحان است. «لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» ۱۹- اگر از روی حسادت به کمالات و برتری های دیگران اعتراف نکنیم،با فشار و ذلّت به آنها اقرار خواهیم کرد. «لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا» ۲۰- در برابر اراده خدا،نمی توان ایستادگی کرد. «آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا» ۲۱- در روز توانایی،به گونه ای عمل نکنیم که در روزگار ضعف شرمنده شویم. وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ ... وَ إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ ۲۲- اعتراف به خطا،زمینه را برای عفو وبخشش فراهم می کند. «إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت سوم: استاد مطهري با اشاره به آیه «لا إکراه فی الدین قد تبیّن الرّشد من الغیّ» می‌فرماید: دین و ایمان اجباری نیست و این آیه می‌تواند خطاب به پیامبر، ناظر به این مطلب باشد که: تو از مردم ایمان می‌خواهی، مگر با هم می‌شود کسی را مؤمن کرد؟ 📖در قرآن مجید خطاب به پیامبر آمده است: «فذکّر إنما أنت مذکر، لست علیهم بمصیطر» ای پیامبر! وظیفه تو گفتن و ابلاغ و یادآوری است، تو که مسلط بر این مردم نیستی که بخواهی به زور آنها را مؤمن و مسلمان کنی. پس بعضی از موضوعات است که خود آن موضوعات زوربردار و اجباربردار نیست. طبعاً در اینگونه مسایل باید مردم آزاد باشند. اصلاً بشر را باید در این مسایل که باید در آنها فکر کنند، آزاد گذاشت تا به حدّ رشد و بلوغ اجتماعی برسند که از جمله اینها رشد فکری است. «اگر مردم در مسایلی که باید در آنها فکر کنند از ترس اینکه مبادا اشتباه بکنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم، این مردم هرگز فکرشان در مسایل دینی رشد نمی‌کند و پیش نمی‌رود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق می‌خواهد (و تحقیق هم یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم آزادی فکری قایل است» . 👈ایشان متذکر می‌شوند که رشد یک ملت به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند، صد بار هم اگر اشتباه بکند باز باید آزاد باشد و الاّ اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیررشید باقی می‌ماند.) 🖌مطهری، مرتضی، پیرامون جمهوری اسلامی، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۲، ص۱۲۳ http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫الهی! از من آهی و از تو نگاهی 💫الهی، اگر چه درویشم، ولی داراتر از من كیست، كه تو داراییِ منی. 💫الهی، ناتوانم و در راهم و گردنه‌های سخت در پیش است و رهزن‌های بسیار در كمین و بار گران بر دوش. «یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم،صراطَ الّذین أنعمتَ علیهم غیرِ المغضوبِ علیهم ولاالضّالّین!» 📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره) ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 47 تا 54 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️این انسان های 💠وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هذا لِي وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً وَ لَئِنْ رُجِعْتُ إِلی‌ رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی‌ فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِما عَمِلُوا وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ (۵۰/فصلت) 🌱‏و اگر بعد از سختی‌ای كه به انسان رسيده از طرف خود رحمتی به او بچشانيم حتماً می‌گويد: «اين رحمت، حقّ من است» (و چنان مغرور می‌شود كه می‌گويد:) گمان نمی‌كنم قيامتی بر پا شود و اگر هم به سوی پروردگارم بازگردانده شوم حتماً برای من نزد او بهترين (منزلت) خواهد بود.» پس ما كسانی را كه كفر ورزيدند، حتماً به آن چه انجام داده‌اند آگاه خواهيم كرد، و قطعاً از عذاب سخت به آنان خواهيم چشاند. 🔹انسان منحرف كم‌ظرفيّت و مغرور است و در اولين مرحله رسيدن به نعمت بد مستی می‌كند. لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً ... لَيَقُولَنَّ هذا لِي‌ (چنانكه در اولين برخورد با شرّ از درون مأيوس می‌شود «فَيَؤُسٌ قَنُوطٌ» وفرياد می‌زند. «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً» 🔹انسان، از خداوند طلبی ندارد و به هر نعمتی برسد از لطف اوست. «رَحْمَةً مِنَّا» ‏ 🔹سرچشمه‌ی رحمت از اوست‌ «رَحْمَةً مِنَّا» ولی سرچشمه‌ی سختی‌ها عملكرد و خصلت‌های خود انسان است. «ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ» و نفرمود: «ضراء منا» ‏ 🔹تلخ و شيرينی دنيا اندك است؛ در حدّ چشيدن و لمس كردن. «أَذَقْناهُ‌- مَسَّتْهُ» ‏ 🔹انسان كافر خودخواه است و كاميابی‌ها را حقّ قطعی خود می‌پندارد. «هذا لِي» (چنانكه قارون می‌گفت: سرمايه‌ام به خاطر علمی است كه نزد من است. ‏«عَلی‌ عِلْمٍ عِنْدِي» ‏ 🔹رفاه و نعمت، نشانه‌ی لياقت و استحقاق و عاقبت به خيری نيست. (قرآن در اين آيه از كسی كه خود را لايق می‌داند انتقاد می‌كند). «هذا لِي» 🔹هر چه انسان به خودش توجّه كند، از مبدأ و معاد غافل می‌شود. «هذا لِي وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» 🔹كمترين نعمت، برخی انسان‌ها را به باطل می‌كشاند تا آنجا كه می‌گويد: نعمت حقّ من است. «هذا لِي» قيامت نيست. «وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» بر فرض كه قيامت باشد، بهترين‌ها برای من است. «إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی‌» ‏ 🔹كفّار برای خود منطق و استدلال ندارند و عقيده آنان بر اساس گمان است. «وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ» ‏ 🔹شك و ترديد در قيامت، نشانه كفر است. وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً ... الَّذِينَ كَفَرُوا ‏ 🔹در قيامت حقيقت و باطن اعمال برای انسان كشف می‌شود. «فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِما عَمِلُوا» ‏ 🔹در قيامت ابتدا جرم خلافكار به او فهمانده می‌شود، سپس عذاب می‌شود. ‏فَلَنُنَبِّئَنَ‌ ... لَنُذِيقَنَّهُمْ‌ ‏ 🔹كسی كه پندار غلط خود را محكم و با قاطعيّت می‌گويد، بايد پاسخ محكم و با قاطعيّت دريافت كند. پاسخِ‌ «إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی‌» جمله‌ی‌ «فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا» و «لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حقيقت به همه چيز 💠أَلا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقاءِ رَبِّهِمْ أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ 🌱آگاه باشید که آنان درباره‌ی ملاقات با پروردگارشان در تردید به سر می‌برند؛ آگاه باشید که او به همه چیز احاطه دارد. فصلت - ۵۴ 🔹‏هرگز نبايد تصور كرد كه احاطه خداوند به همه موجودات فی المثل شبيه احاطه هوای پيرامون كره زمين به كره زمين است، كه اين احاطه دليل بر محدوديت است، بلكه منظور از احاطه پروردگار به همه چيز معنی بسيار دقيقتر و لطيفتری است و آن وابستگی همه موجودات در ذاتشان به وجود مقدس او است. 🔹‏به تعبير ديگر در عالم هستی يك وجود اصيل و قائم به ذات بيش نيست، و بقيه موجودات امكانيه همه متكی و وابسته به او هستند كه اگر يك دم اين ارتباط از ميان برداشته شود همه فانی و معدوم می‌شوند. 👈‏اين احاطه همان حقيقتی است كه در كلمات عميق امير مؤمنان علی ع در خطبه اول نهج البلاغه به اين عبارت بيان شده است:" ‏":" خداوند با همه چيز است اما نه اينكه قرين آنها باشد، و مغاير با همه چيز است نه اينكه از آن بيگانه و جدا باشد". ‏و اين شايد همان است كه امام حسين ع در آن دعای پر محتوا و غراء و شيوای عرفه بيان فرموده: ‏" الهی! آيا برای موجودات ديگر ظهوری است كه برای تو نيست تا آنها نشان دهنده تو باشند؟! كی پنهان شدی تا نياز به دليلی داشته باشی كه دلالت بر وجودت كند؟ ‏و كی دور شده‌ای كه آثار تو در عالم هستی ما را به تو رهنمون گردد؟! كور باد چشمی كه تو را مراقب خود نبيند، و زيانكار باد تجارت بنده‌ای كه نصيبی از حب و عشق تو ندارد"! ‏كی رفته‌ای ز دل كه تمنا كنم تو را؟ ‌‏كی گشته‌ای نهفته كه پيدا كنم تو را؟! ‏با صد هزار جلوه برون آمدی كه من‌ ‌‏با صد هزار ديده تماشا كنم تو را 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۸۵ قَالُوا تَاللَّهِ تَفْتَأُ تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضًا أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ   ـ [خانواده و خويشانش] گفتند: به خدا سوگند آنقدر تو از يوسف ياد مي‌کني تا سخت بيمار يا هلاک مي‌گردي. ۷۸  ۷۸- لفظ تفتئوا از ريشة فَتَا، دلالت بر ادامه و استمرار و لاينقطع بودن مي‌کند. حَرَضَ، بيماري ناشي از ناکامي در عشق يا اندوه است که شخص را در اسارت خود گوئي آب مي‌کند و هلاک مي‌سازد. اين واژه دو بار نيز در باب تفعيل [تحريض] در قرآن آمده است که مفهوم مقابل آن يعني برانگيختن و از ترس و ترديد به تحرک و تلاش آمدن دارد [نساء ۸۴ (۴:۸۴) و انفال ۶۵ (۸:۶۵) ]. گوئي جهاد در راه حق، نفوس را از اسارت انگيزه‌هاي فرساينده دنيائي آزاد مي‌کند و زندگي معنوي و حيات مي‌بخشد. یوسف : ۸۶ قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ  گفت: من پريشان حالي و اندوه خويش را تنها با خدا درد دل مي‌کنم [به شما کار و شکايتي ندارم] و از خدا چيزهايي مي‌دانم که شما نمي‌دانيد ۷۹ [=اميدوار رحمت و لطف او هستم].  ۷۹- در انتشار موجودات در زمين، يا پراکنده شدن خاک توسط باد از فعل «بَثَّ» استفاده مي‌کنند. غم و اندوهي را نيز که خواه ناخواه در چهره و رفتار شخص نمود پيدا مي‌کند و خبرش منتشر مي‌گردد، «بث» مي‌گويند، اما حزن را به نيروي صبر ايماني و توکل مي‌توان در دل پنهان داشت. شِکوه و شکايت به زبان آوردن و بيان غم و اندوه است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت چهارم : 💢پيامبر، نيست 🔹نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَقُولُونَ وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخافُ وَعِيدِ «45» «سوره قاف» ما به آنچه (مخالفان) مى‌گويند آگاه‌تريم و تو مأمور به اجبار مردم نيستى (تا آنان را با زور به راه راست درآورى). پس هر كه را از وعده عذاب من مى‌ترسد، به وسيله‌ى قرآن پند ده ⭕ "وظيفه پيامبر اسلام ص تبليغ دين است، نه دين. «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ» (پذيرش دين بايد با باشد.) ↩️ معارف بلند، منطقى و فطرى قرآن، براى پذيرش مردم كافى است و نيازى به نيست. «ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» ↩️ حقايق دين در نهاد انسان نهفته است، تنها يادآورى لازم است. «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» (كلمه «ذكر» به معناى يادآورى نهفته‌ها و فراموش شده‌ه است) ↩️محور تبليغات دينى بايد قرآن باشد، زيرا بهترين وسيله تذكّر است. «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» " 📚تفسير نور (محسن قرائتي) 👈"و در این آیه که آخرین آیه این سوره است بار دیگر به پیامبرش در مقابل مخالفان سرسخت و لجوج تسلی و دلداری می‌دهد و می‌فرماید: «ما به آنچه آنها می‌گویند آگاهتریم» «و تو مأمور آنها (به ایمان) نیستی» (وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ). ♻وظیفه تو تنها رسالت، و دعوت به سوی حق و بشارت و انذار است «پس به وسیله قرآن، کسانی را که از عذاب من می‌ترسند متذکر ساز» اشاره به این که قرآن برای انذار و بیدار ساختن افراد مؤمن کافی است . بهترین پند و اندرز برای همگان است." 📚تفسير نمونه (ناصرمكارم شيرازي) 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ و هر که به خدا ايمان بیاورد ، خدا قلبش را هدايت می‌كند ، و خدا به همه چيز دانا است. 🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت- روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 1 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan