eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
647 ویدیو
599 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 40 تا 59 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️یوم الفصل ! 💠إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقاتُهُمْ أَجْمَعِينَ (۴۰) يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ (۴۱) إِلاَّ مَنْ رَحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۴۲/دخان) 🌱‏همانا روز جدا سازی (حقّ از باطل) وعده‌گاه همه آنهاست.‏روزی كه هيچ دوستی از دوست خود حمايتی نمی‌كند و آنان (از هيچ سوی ديگر نيز) ياری نمی‌شوند.‏جز كسی كه خداوند او را مورد رحمت قرار دهد، همانا او عزيز و رحيم است. 🔷‏آيات مورد بحث در حقيقت نتيجه‌گيری آيات گذشته در مورد مساله معاد است كه در آنها از طريق" حكمت آفرينش اين جهان" برای وجود رستاخيز استدلال شده بود. ‏در نخستين آيه از اين استدلال چنين نتيجه‌گيری می‌كند كه:" يوم الفصل و روز جداييها وعده‌گاه همه آنهاست" (إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقاتُهُمْ أَجْمَعِينَ‌). ‏چه تعبير جالبی است از روز رستاخيز" يوم الفصل" روزی كه حق از باطل جدا می‌شود، و صفوف نيكوكاران و بدكاران مشخص می‌گردد، و انسان حتی از نزديكترين دوستانش جدا می‌شود، آری آن روز وعده‌گاه همه مجرمان است. ‏ 🔷سپس به شرح كوتاهی در باره اين روز جدايی پرداخته می‌گويد: در همان روزی كه هيچ كس به فرياد ديگری نمی‌رسد، و هيچ دوستی كمترين كمكی به دوستش نمی‌كند، و از هيچ سو ياری نمی‌شوند"! (يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ‌). ‏آری آن روز روز فصل و جدايی است، روزی است كه انسان از همه چيز جز عملش جدا می‌شود، و مولی به هر معنی كه باشد دوست، سرپرست، ولی نعمت، خويشاوند، همسايه، ياور، و مانند آن، توانايی حل كوچكترين مشكلی را از مشكلات قيامت برای كسی ندارد. 🔷‏" مولی" از ماده" ولاء" در اصل به معنی ارتباط دو چيز با يكديگر است به طوری كه بيگانه‌ای در ميان نباشد، و برای آن مصداقهای زيادی است كه در كتب لغت به عنوان معانی مختلف اين واژه آمده، كه همه آنها در ريشه و معنی اصلی آن مشتركند. نه تنها دوستان به فرياد هم نمی‌رسند، و خويشاوندان گرهی از كار يكديگر نمی‌گشايند، بكله نقشه‌ها نيز نقش بر آب، و چاره‌جوييها به بن‌بست، و تيرها به سنگ می‌خورد چنان كه در آيه ۴۶ طور می‌خوانيم: يَوْمَ لا يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ‌:" آن روز روزی است كه چاره‌جوييهای آنان مشكلی را حل نمی‌كند و ياری نمی‌شوند". 🔷‏در اينكه چه تفاوتی در ميان" لا يغنی"" و لا هم ينصرون" است؟ بهترين سخن اين است كه گفته شود: اولی اشاره به اين است كه هيچكس نمی‌تواند مشكل ديگری را به تنهايی و مستقلا در آن روز حل كند، و دومی اشاره به اين است حتی نمی‌توانند با همكاری يكديگر مشكلات را حل نمايند، زيرا نصرت در جايی گفته می‌شود كه شخصی به كمك ديگری بشتابد و او را ياری دهد تا با همكاری هم بر مشكلات پيروز گردند. ‏ 🔷تنها يك گروه مستثنا هستند همانگونه كه در آيه بعد می‌گويد:" مگر كسی كه خدا او را مورد رحمت قرار داده است، چرا كه خداوند توانا و رحيم است" (إِلَّا مَنْ رَحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ‌).‏بدون شك اين رحمت الهی بيحساب نيست و تنها شامل مؤمنانی می‌شود كه دارای عمل صالحند، و اگر لغزشی از آنها سر زده نيز در حدی نيست كه پيوندهای آنها را از خداوند بريده باشد، اينها هستند كه دست به دامن لطف الهی می‌زنند، از دريای كرمش بهره‌مند، و از چشمه رحمتش سيراب، و از شفاعت اوليايش برخوردار می‌گردند. و از اينجا روشن می‌شود كه نفی هر گونه دوست و ولی و ياور در آن روز با مساله شفاعت منافات ندارد، زيرا شفاعت نيز جز به اذن پروردگار و فرمان او حاصل نمی‌شود. 👌‏جالب اينكه توصيف به عزيز بودن و رحيم بودن در كنار هم قرار گرفته كه اولی اشاره به نهايت قدرت و شكست‌ناپذيری او، و دومی اشاره به رحمت بی پايان او است، و مهم اين است كه رحمت در عين قدرت باشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كيفرهای و 💠إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (۴۳) طَعامُ الْأَثِيمِ (۴۴) كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (۴۵) كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (۴۶) خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلی‌ سَواءِ الْجَحِيمِ (۴۷) ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِيمِ (۴۸) ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (۴۹) إِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (۵۰/دخان) 🌱‏(ميوه) همانا درخت زقّوم، غذای گناهكاران است. همچون مس آب كرده در شكم آنها می‌جوشد. همچون جوشش آب داغ. ‏(به مأموران دوزخ گفته می‌شود) گنه‌كار را بگيريد و او را به وسط آتش شعله‌ور بكشيد. سپس از آب سوزان بر سرش بريزيد. ‏(به او گفته می‌شود) بچش كه تو همان هستی كه به گمان خود عزيز و كريم بودی. اين همان است كه همواره در آن ترديد داشتيد. 🔹می‌دانيم طبق صريح قرآن مجيد معاد هم جنبه جسمانی دارد و هم روحانی، و طبيعی است كه مجازاتها و پاداشها نيز بايد دارای هر دو جنبه باشد، لذا در آيات قرآن و روايات اسلامی به هر دو قسمت اشاره شده است، منتها از آنجا كه توجه توده مردم به جنبه‌های جسمانی بيشتر است شرح و توضيح بيشتری در مورد مجازاتها و پاداشهای جسمانی ديده می‌شود، ولی اشارات به پاداش و كيفر معنوی نيز كم نيست. 🔹معاد، جسمانی است. (مسئله‌ی طعام و آب جوش، نشانه‌ی جسمانی بودن‌ معاد است.) طَعامُ‌ ... فِي الْبُطُونِ‌ ‏ 🔹 گناه سبب عذاب و قهر الهی است. «طَعامُ الْأَثِيمِ» ‏ 🔹 عذاب قيامت هم جسمی است و هم روحی. (عذاب جسمی موادّ جوشان و عذاب روحی، شنيدن تحقير و تمسخر به اينكه شما بوديد كه در دنيا تنها برای خود عزّت و كرامت قائل بوديد.) «ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ» ‏ 🔹 دوزخيان از درون و بيرون می‌سوزند. يَغْلِي فِي الْبُطُونِ‌ ... صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِيمِ‌ 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۱۰۲ ذَلِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ  اين [سرگذشت] از خبرهاي غيب است که بر تو وحي مي‌کنيم، تو نزد آنان [=برادران يوسف] نبودي، آنگاه که حيله‌گرانه بر کارشان [=انداختن يوسف در چاه] هم رأي و همدست شدند. ۹۵  ۹۵- اين آيه پاسخي است به کساني که مي‌گويند داستان‌هاي قرآن روايتي است که پيامبر از قصه‌هاي متداول در ميان مردمان همزمان‌اش کرده است! تأکيد اين آيه بر غایب بودن اين حقايق از دل و دانش مردم آن زمان و نزول وحياني آن، نشانگر واقعيت داشتن، نه اسطوره بودن، و اصالت آن است. یوسف : ۱۰۸ قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ   ـ [اي پيامبر] بگو: راه من اين است؛ با بصيرت [نه تقليد و تعبّدِ چشم و گوش بسته، مردم را به توحيد] دعوت مي‌کنم؛ هم من و هم هر کسي از من پيروي مي‌کند [بايد چنين کند]، و منزه است خدا [از عبادت آلوده به شرک و شخصيت‌پرستي] و من در جرگه مشرکان نيستم. ۱۰۱  ۱۰۱- اين آيه صريحاً نشان مي‌دهد که دينداري مستقل از شناخت و بصيرت معنا ندارد و تقليد چشم و گوش بسته از مراجع و متوليان ديني شرک در عبادت محسوب مي‌شود. همچنانکه پيروان پيشين، متوليان ديني [احبار و رُهبان] را به جاي خدا به اربابي گرفتند و نشناخته و ندانسته پيرو سخنان آنان شدند [توبه ۳۱ (۹:۳۱) ]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 وجوب صحيح و شفاف به كه مردم ايران را خطاب قرار داد ♦️از لحظه ای که ویدئوی سخنان آقای زلنسکی رئیس‌جمهور خطاب به ایرانیان که نوعی یاری طلبی از همه ما می باشد را دیدم، بلافاصله این حدیث معتبر که امام صادق( ع) از پدران خود و آنان از پیامبر گرامی(ص) روایت کرده اند را به یاد آوردم : (هر کس صدای [ ] کسی را از مسلمانان بشنود و او را پاسخ ندهد مسلمان نیست.)*** 🔻گذشته از مسؤلیت انسانی و اخلاقی، کمترین وظیفه ای که از منظر دینی و بر اساس اطلاق این معتبره (که در ابواب مختلف مورد استناد فقیهان قرار گرفته است) متوجه مخاطبان این درخواست و خصوصا ما متدینان و روحانیان می شود، این است که خواهان شفاف سازی کامل و اقناع گر از سوی مسوولان ذیربط در خصوص مدعای آقای زلنسکی باشیم. 🔻توجه داشته باشیم در حدیث شریف " پاسخ به درخواست (ندا) هر کس که طلب یاری نماید " مورد تأکید قرار گرفته است و نه لزوما یاری رساندن به او. چراکه اساسا یاری رساندن به مظلوم ، مشروط به درخواست و یاری خواهی او نیست بلکه بر هر کس که توانایی دارد واجب عقلی و شرعی است. اما "درخواست "به مثابه اعلان ظلم واقع شده است و از سوی هرکس که باشد ، نباید بی پاسخ گذارده شود. 🔻🔻🔻🔻اگر مدعی هستیم ظلمی که ما توان رفع آن را داشته باشیم وقوع نیافته، باید او را کرد 🔻🔻🔻 و اگر واقعا واقع شده، باید نمود. ⭕⭕به هر روی هرگز شرط اخلاق و آئین نیست که از کنار ندا و درخواست ، با بی اعتنایی گذشت. شاید اینگونه بتوان از نکبت ظلم مصون ماند. 🖊*«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ(عليهم‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلي‌الله‌علیه‌و‌آله): مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.» شیخ طوسی، التهذيب ج6-ص 175_ش351. 📚شیخ کلینی، اصول کافی، ج/2 ص/164، کتاب الکفر و الایمان ، باب الاهتمام بامور المسلمین، ح/5 🎙آیت الله سیدعباس حسینی قائم مقامی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━