eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️خداوند و 💠وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (۴۸) وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبارَ النُّجُومِ (۴۹/طور) 🌱‏برای (انجام) فرمان پروردگارت پايداری كن، كه تو در ديد ما (و تحت حمايت ما) هستی و هنگامی كه (از خواب) بر می‌خيزی، با ستايش پروردگارت او را به پاكی ياد كن. ‏پس پاسی از شب و به هنگام ناپديد شدن ستارگان، خدا را تسبيح كن. 🔹اين سوره با سوگند به مكان مناجات شروع شد، «وَ الطُّورِ» و با فرمان مناجات پايان يافت. «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبارَ النُّجُومِ» ‏با اين‌كه همه‌ی اعمال و افكار انسان‌ها زير نظر خداست، امّا خداوند به اوليای خود توجّه مخصوصی دارد، مثلًا به نوح عليه السلام می‌فرمايد: ساخت كشتی تو زير نظر ماست. «اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا» و به پيامبر اسلام می‌فرمايد: تمام وجودت زير نظر ماست. «فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا» 🔹در برابر افراد لجوج، بايد صبر و مقاومت كرد. آری تبليغ دين در برابر تكذيب‌ها و آزارها به صبر و حوصله نياز دارد. «وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ» 🔹صبر اگر در راه اجرای فرمان الهی باشد، با ارزش است وگرنه يكدندگی و لجاجت و ضد ارزش محسوب می‌شود. «وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ» 🔹حكم و فرمان خداوند، در جهت تربيت و رشد انسان است. «لِحُكْمِ رَبِّكَ» ‏ 🔹پيامبر نيز به حمايت خداوند نيازمند است. «فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا» ‏ 🔹آنچه انسان را صبور می‌كند، آن است كه بداند زيرنظر خداست. «فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا» 🔹ياد خدا وستايش وتسبيح او، مايه‌ی صبر و پايداری است. وَ اصْبِرْ ... وَ سَبِّحْ‌ ‏ 🔹تسبيح خداوند بر ستايش او مقدّم است، اول بايد او را منزّه بدانيم، سپس ستايش كنيم. ‏ 🔹مناجات شبانه، انسان را برای تلاش روزانه آماده می‌كند. وَ اصْبِرْ ... وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ‌ ... 🔹برای دعا ونيايش، زمان‌های خاصّ آثار بيشتری دارد. حِينَ تَقُومُ وَ مِنَ اللَّيْلِ‌ ... ‏إِدْبارَ النُّجُومِ‌ ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۱۰ وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِن كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَـوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ  ـ [از طرف ديگر] دل مادر موسی [از بي‌قراری در رها ساختن کودک دلبندش به امواج رود نيل] تهی شده بود و اگر قلبش را [از نگرانی به آرامش] پيوند و استواری نداده بوديم ۱۰ تا از مؤمنين [به وعدة نجات ما] گردد، نزديک بود آن [راز] را فاش سازد.  ۱۰- معنای «رَبَطَ»، بستن است، وقتی چيزی گسيخته و اجزاء آن از هم جدا شده باشد، چسباندن و به هم پيوند دادن آن موجب «ارتباط» مجدد مي‌گردد. در مشکلات و مصائب نيز گوئی دل آدمی از جا کنده مي‌شود و آرامش و ثباتش دستخوش ترس و تزلزل مي‌گردد. ربط دادن دل‌ها، همان دل قوی داشتن و روحيه پيدا کردن است که در آيات ۱۴ سوره کهف (۱۸:۱۴) ، ۱۰ قصص (۲۸:۱۰) و ۱۱ انفال (۸:۱۱) به آن اشاره شده است. برقراری اتحاد ميان آحاد يک ملت نيز نوعی ربط دادن است: «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» [آل‌عمران ۲۰۰ (۳:۲۰۰) ]. رباط الخيل نيز ظاهرا به اسبان بسته شده به ارابه‌های جنگی که نيروی مضاعف ايجاد مي‌کنند گفته مي‌شود. قصص : ۱۲ وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ   و ما [شير] همه دايه‌ها را پيشاپيش بر او حرام کرديم ۱۲ [به طوری که به رغم گرسنگی و گريه شديد، سينه هيچ زنی را نمي‌پذيرفت و در شرايطی که همسر فرعون و بقيه با نگرانی و دلسوزی متحير مانده بودند چه کنند، خواهر موسی خود را نزديک کرده و] گفت: آيا مي‌خواهيد به خانواده‌ای راهنمائي‌تان کنم که او را برای شما نگهداری کنند و خيرخواهش باشند؟  ۱۲- منظور از «حَرّمنا» در اين آيه، حرام شرعی برای طفل چند روزه يا چند ماهه نيست. صرف نظر از معنای شرعی و فقهی آن، حلال چيزی است که به طور طبيعی «حلّ» و جذب مي‌گردد؛ و حرام، حدود و حريمی است که بدن يا هر سيستم طبيعی برای حفظ خود در برابر آنچه ناسازگار با مزاج و ساختارش باشد اتخاذ مي‌کند. در اين مورد خاص، گوئی آن طفل فقط به بوی بدن و طعم شير مادر عادت کرده و در برابر ديگران عکس‌العمل نشان مي‌داده است [والله اعلم]. قصص : ۱۴ وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ  و چون [موسی] به سن رشد [=بلوغ جسمی] رسيد و [بر قوای نفسانی خود] مسلط شد ۱۴ به او حکمت [=اخلاق] ۱۵ و علم عطا کرديم و اين چنين نيکوکاران را پاداش مي‌دهيم.  __ ۱۴- رسيدن به بلوغ جسمی و «استواء سنی» که در اين آيه آمده است، به نظر مي‌رسد قدرت جسمی و عقلی و برخورد مسلط و سوار شدن بر غرايز کودکی باشد. شبيه اين معنا را قرآن از عالم گياهان مثال زده است؛ نهالی که از زمين جوانه زده، نيرومندش کرده تا ستبر گردد تا بتواند روی پای خويش بايستد.  «...كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ...» [فتح ۲۹ (۴۸:۲۹) ] ۱۵- منظور از تعليم حکمت، آموزش فلسفه و ذهن‌گرائی نيست، معنای حکمت در قرآن، عمدتاً جنبه عملی [نه نظری] دارد و دلالت بر «رفتار و منش» خردمندانه و خدا‌پسندانه مي‌كند. فردی ممکن است علم و دانش نداشته باشد، ولی رفتار و مناسبات اخلاقي‌اش با دوست و دشمن «حکيمانه» باشد، معنای حکمت متأسفانه در همان دوران آشنائی متفکران اوليه مسلمان، همچون ابن‌سيناها با فلسفه يونان، از معنای اصيل و عملی و قرآنی خود منحرف شد و جنبه نظری يافت.  واژة «حکمه» ۲۰ بار در قرآن تکرار شده که ۱۰ مورد آن همراه کتاب آمده است [يعلمهم الکتاب و الحکمة] و اين دو، دو بال پروازند. تعليم کتاب، آموزش قوانين و نظامات [در تشريع و تکوين] است و تعليم حکمت، آموزش اخلاقيات در ارتباط با خدا و خلق و رفتار و عملکرد آدمي. توصيه‌های لقمان به فرزندش دقيقاً بر همين اخلاقيات تکيه دارد. آيات ۲۲ (۱۷:۲۲) تا ۳۸ سوره اسراء نيز که ده توصيه اخلاقی بسيار مهم را مطرح مي‌سازد [و گويا اشاره به همان ده فرمان حضرت موسی باشد] با اين جمله ختم مي‌شود: «ذَلِكَ مِمَّا أَوْحَى إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَهِ» [اينها از جمله حکمت‌هائی است که پروردگارت بر تو وحی کرده]. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🌹مرحوم فاطمی نيا: ▫️روز عرفه ، از اعیاد بزرگ اسلام است ▫️در اين روز ، خداوند عنايت خاصي به بندگان دارد ▫️بزرگاني را ديدم كه به اين روز چشم دوخته بودند ▫️اعمال این روز را به قدر نشاط انجام دهید ▫️عمده این است که برای انسان معرفت حاصل شود ▫️در مضامین دعای عظیم عرفه تامل بفرمایید ▫️گاهی تامل در یک جمله،مسیر زندگی را تغییر میدهد @quranpuyan
💮❣مسئله با الهی هماهنگ است. خود این مکان و زمان، دارای شرافت و تشریف است. امام حسین(ع) در این زمینه می‌فرمایند: 🤲«بهترین‌هایی که بر همه عطا می‌کنی، به ما هم عطا کن». این جمله امام(ع)، نشان دهنده عظمت و شرافت روز عرفه است. یعنی این عصرگاه روز نهم عرفات که در آستانه شب دهم، یعنی شب عید قربان است، در پیشگاه خداوند عالم عظیم و شریف است. امام حسین(ع) می‌فرمایند: 🤲«اَللّهُمَّ اِنّا نَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ فى هذِهِ الْعَشِیَّهِ الَّتى شَرَّفْتَها وَعَظَّمْتَها بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ وَرَسُولِکَ...؛ خدايا در اين شب به تو رو می آوريم، شبى كه آن را شرافت و عظمت دادى به محمّد پيامبرت و فرستاده ات و برگزيده از خلقت و امين وحيت، آن مژده دهنده و ترساننده، و چراغ نوربخش، آن كه به سبب او بر مسلمانان نعمت بخشيدى و او را رحمت براى جهانيان قرار دادى». 💢یکی از خصوصیات ارزشمند بارز در دعای عرفه این است که با اعتراف قرین شده، یعنی انسان به ضعف و عجز خودش در برابر خداوند اعتراف می‌کند. 🌹🥀امام حسین(ع) در ابتدای این دعا، نوعی تحلیل وجودشناختی از انسان ارائه می‌دهد که انسان در ساحت هستی، چقدر ضعیف و ناتوان است و اگر قدرت و توانمندی برای او حاصل شده، از پرتو لطف و عنایت الهی حاصل شده است. ایشان در این زمینه می‌فرمایند: 🤲«بارالها تو همه نعمت‌ها را بر من تمام کردی، و همه نغمت‌ها را از من دور داشتی». ✍آیت الله جوادے آملی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💕عیدقربان💕 جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
✅ منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش بخش اول ✳ همیشه موقعی که قران رامطالعه میکردم احساس داشتم لذا این روش برایم جالب و بود چون انسجام وهدفمندی سوره ها رابهتر متوجه میشدم . ✳ احساس بسیار خوبی دارم.این دوره برای من بسیار پر برکت و بود . تدبر، در واقع کتاب اسمانی ما را از دور دست ها آورده و قابل دسترسی برای ما کرده .حالا دیگه بعد از عمری قران خواندن فهمیدیم که باید بدانیم محتوای کلی یا درس سوره چیست؟ . ✳ همیشه موقع تلاوت سوره واسم سوال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست به قول معروف از این شاخه به اون شاخه شده متاسفانه راه برقراری ارتباط بین مطالب را بلد نبودم و این دلسرد کننده بود ولی اکنون با شیوه اموزشی این دوره تونستم تا حدود قابل رضایت خودم راه های ارتباط دهی ایات یک سوره وبرداشت پیام سوره قدم بردارم. خیلی ودر عین حال بود و . ✳ روش درک و فهم بهتر آیات یک نگاهی نو بود که و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم ✳ دوره ای بسیار جالب و مفید بود چرا که نگاه تازه و نو آورانه ای به کلام خدا داشت و این اعتماد به نفس رو به ما داد که ما هم می توانیم با مقداری مطالعه ، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کنيم ✳واقعا،کار هست، واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا فهم ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ،تلاوتهای معنی محور با توجه به معنای ایات داشته باشم ✳ در این روش نه تنها از قرائت آیات کریمه قرآن لذت بردم که با تدبر و تامل در این آیات نورانی و درک بهتر از زمان و موقعیت نزول آیات ، آن برایم دوچندان شده است . روشی که هرکس به اندازه غور خود در این آیات میتواند ، به درک مقصود حضرت حق نزدیک شود و خود را مخاطب خداوند عزّوجلّ احساس کند و شیرینی این مصاحبت را با تمام وجود حس کند ✳ بنده با وجود داشتن کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و مطالعه بسیاری از متون تاریخی، تفسیری و روشی در حوزه های گوناگون قرآنی عرض میکنم که این روش بسیار عالی جواب میدهد. روشی بسیار خوب برای فهم سریع و دقیق و مبتنی بر دانش و آگاهی فرد و باصطلاح درونی شده. روشی ساده و برای تحلیل ها. تفاوت عمده این دوره، جایگزینی نگاه " ، کل نگر و از طریق دیدن ارتباط بین آیات، فرازها و سوره ها" با روش ترجمه صرف آیه به آیه است ✳ قبل از آشنايي با اين طرح، خودم آيات را با توجه به موضوعاتشان دسته بندي ميكردم اما بدون هدف و روش صحيح. و گويا سالها در ذهنم يك روش گمشده اي داشتم براي فهم بهتر قران كه با گذراندن اين دوره ، به اين مهم دست يافتم. و همواره در طول تدريس ، به قران آموزان عزيزم فراگيري اين دوره مفيد و كاربردي را توصيه خواهم كرد اين روش باعث ميشود كه ايات در دراز مدت ثبت شود كه اين امر هم براي به قران و هم براي فراموش نكردن ترجمه آيات مفيد است. ✳ فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .قبلا قران را برای می خواندم و فقط کتابی مقدس وقابل احترام بود ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ✅جزئیات بیشتر دوره و نظرات قران اموزان دوره هاي قبل در ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx لینک دوره جدید مجازی https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌺🤲 اللَّهُمَّ هَذَا يَوْمٌ مُبَارَكٌ مَيْمُونٌ ، وَ الْمُسْلِمُونَ فِيهِ مُجْتَمِعُونَ فِي أَقْطَارِ أَرْضِكَ ، يَشْهَدُ السَّائِلُ مِنْهُمْ وَ الطَّالِبُ وَ الرَّاغِبُ وَ الرَّاهِبُ وَ أَنْتَ النَّاظِرُ فِي حَوَائِجِهِمْ ، فَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ وَ هَوَانِ مَا سَأَلْتُكَ عَلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ 🌺 خدایا! امروز، روز خجسته و کامیابی است؛ مسلمانان در این روز در نواحی زمینت گرد هم آمده‌اند؛ مسلمانان گدا و خواهنده و امیدوار و ترسان، در اجتماعات حاضر می‌شوند و تو بینای به نیازهای آنانی؛ پس به سخاوت و بزرگواری‌ات و آسان بودن آنچه را که از تقاضایم بر عهدۀ توست، از تو می‌خواهم که بر محمّد و آلش درود فرستی. 💫فرازی از دعای روز عید قربان 🌸💞🌸 عید قربان عید شکوفایی ایمان و یقین  مبارک باد کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸. ۴۹. ۵۰. ۵۱. ۵۲. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 26 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدی‌ (۲۳/نجم) 🌱‏اين بت‌ها جز نام‌هايی بيش نيستند كه شما و پدرانتان، نام‌گذاری كرده‌ايد. ‏خداوند هيچ گونه برهانی (بر حقانيّت آنها) نفرستاده است. (مشركان)، جز گمان و آنچه كه دلخواهشان است پيروی نمی‌كنند، در حالی كه از سوی پروردگارشان هدايت به سراغشان آمده است. 🔹‏يكی از قديمترين سرچشمه‌های شرك و دوگانه پرستی يا چند گانه پرستی تنوع موجودات عالم است، از آنجا كه افراد كوته‌فكر نمی‌توانستند باور كنند اينهمه موجودات گوناگون و متنوعی كه در آسمان و زمين است مخلوق خداوند يگانه می‌باشد (زيرا مقياس را خودشان قرار می‌دادند كه هميشه در يك يا تعداد محدودی از كارها تسلط و مهارت داشتند) لذا برای هر نوعی از انواع موجودات خدايی قائل بودند، كه از آن تعبير به" رب النوع" می‌كردند، مانند رب النوع دريا، رب النوع صحرا، رب النوع باران، رب النوع آفتاب، رب النوع جنگ، و رب النوع صلح! اين خدايان پنداری كه گاه از آنها به عنوان فرشتگان نيز ياد می‌كردند به عقيده آنها حكمرانان اين جهان بودند، و در هر قسمت مشكلی پيدا می‌شد به رب النوع آن پناه می‌بردند، سپس از آنجا كه رب‌النوعها موجودات محسوسی نبودند، تمثالهايی برای آنها ساخته و آنها را عبادت می‌كردند. 🔹قرآن در يك عبارت كوتاه اما كوبنده و پر قدرت كه در آيات فوق خوانديم می‌گويد:" اينها همه نامهايی است بی محتوا، و اسمهايی است بی مسمی، كه شما و نياكانتان بدون هيچ دليل و مدرك انتخاب كرده‌ايد"! نه از خدای باران كه شما به اين نامش ناميده‌ايد كاری ساخته است و نه از خدای خيالی آفتاب و دريا و جنگ و صلح. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نگاه ویژه 💠أَ فَتُمارُونَهُ عَلی‌ ما يَری‌ (۱۲) وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری‌ (۱۳) عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی‌ (۱۴) عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوی‌ (۱۵/نجم) 🌱‏پس آيا بر سر آنچه می‌بيند با وی جدال می‌كنيد؟ و همانا در نزولی ديگر او را ديد. ‏نزد سدرة المنتهی. كه بهشتِ امن نزد آن است. 🔹گرچه همه مردم زير نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهی بعضی را به طور خاص مورد نظر قرار می‌دهد. «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری‌» يعنی خداوند در معراج پيامبرش را يكبار ديگر مورد نظر ويژه قرار داد. همان گونه كه خداوند با اين‌كه با همه مردم است، «وَ هُوَ مَعَكُمْ»ولی بودن او با متّقين به گونه‌ای ديگر است. إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا 🔹‏آری، همراه بودن و عنايت خداوند گاهی عام است و گاهی خاص. او پيامبرش را در آسمان‌ها مهمان كرد و نزد سدرة المنتهی و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد. 🔹افراد بی ايمان، تحمّل باور كردن مكاشفات و دريافت‌های اوليای خدا را ندارند و با بدبينی و ترديد با آنها به جدال می‌پردازند. «أَ فَتُمارُونَهُ» ‏ 🔹در مسائل نظری و فكری، بحث و ترديد جای دارد، ولی در محسوسات و ديدنی‌ها جايی ندارد. «أَ فَتُمارُونَهُ عَلی‌ ما يَری‌» ‏ 🔹شرط تبليغ، پذيرش همگانی نيست؛ بعضی انكار يا ترديد يا جدال می‌كنند. ‏«أَ فَتُمارُونَهُ» ‏ 🔹پرسش و دليل‌خواهی هميشه مورد سفارش است، «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ» ولی‌ مجادله و ستيز مورد توبيخ است. «أَ فَتُمارُونَهُ» ‏ 🔹بالاتر از بهشت نيز وجود دارد. «عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی‌ عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوی‌» سدرة المنتهی به قدری مهم است كه بهشت با آن عظمتش در كنار اوست. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. خداوند بر بندگان خود گرفته و هرگـز بر آنان نگرفته است. 🌴قال علیه السلام.. 💮🔸واما حـق الهدی ؛ فان تخلص بها الإراده إلی ربک و التعـرض لرحمته و قبولـه و لا ترید عیون الناظرین دونه؛ فإذا کنت کذلک لم تکن متکلفا و لا متصنعا و کنت إنما تقصـد الی الله . واعلـم ان الله یـراد بـالیسیر و لا یـراد بالعسیـر ؛ کما اراد بخـلقــه التیسیر و لم یـرد بهـم التعسیر و کذلک التذلل اولی بـک مـن التـدهقـن لان الکلفـه و الموونـه فی المتدهـقـنین فاما التذلل و التمسکن فلا کلفه فیهمـا و لا مـوونه علیهما لانهما الخلقه و هما موجودان فی الطبیعه ؛ و لاقوه إلا بالله. 🔖ترجمه : ✨اما حق قربانی آنست که هدیه ای برای خدای متعال باشد و رحمت و قبول او را در نظر داشته باشی نه دیدن و تعریف نمودن دیگران را ؛ پس وقتیکه با این در نیت ؛قربانی را انجام دهی؛ تکلف و زحمتی برای تو نخواهد داشت زیرا فقط خدا در آن قصد شده است و بس ؛ وبدان که خداوند قصد میشود با گرفتن و نه با بر خود و دیگران چنانکه خود خداوند نیز بر بندگان خود آسان گرفته و هرگـز بر آنان سخت نگرفته است. و سزاوار برای تو در وقت کردن اظهار و بیچارگی در پیشگاه خداوند است. 📚 امام سجاد علیه السلام. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⚛💮 ، از قربانی، از ‼‼تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از » قربانی «میگیرند» 🔶در ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و دستور به او برای قربانی فرزندش، رمزهای فراوانی وجود دارد. یکی از آنها این است که باید قربانی «از خودت» باشد. او باید پاره تن خود را به قربانگاه ببرد و گرنه «قربانی کردن دیگری» هنری نیست. ابراهیم خلیل با این آزمون، شایسته امامت گردید تا سپس از دیگران هم قربانی بخواهد. 🔷تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از مردم» قربانی «میگیرند». چه اینکه اباعبدالله الحسین(ع) از خود قربانی آورد و اصحاب را آزاد گذاشت، در حالیکه یزید و عبیدالله خود نشستند و مردم کوفه را به زور برای قربانی شدن اعزام کردند. 🔶دنیاطلبان بر لاشه های مردم خود بالا میروند تا نشان دهند که قهرمانند، را به میدان میفرستند تا ثابت کنند که ، آنان را روانه شِعب میکنند تا بگویند که اهل و آنان را به چوبه دار میاویزند تا ژست مبارزه با بگیرند. این در حالی است که هرگز خودشان و اطرافیانشان قربانی نمیشوند. چرا که پیوسته در قرار داشته و از خطر به دورند. 🔷اگر مردم در خانه های ناامن ساکنند و زیر قرار میگیرند و قربانی میشوند، آنان در مستحکمترین پناهگاهها سکونت دارند واگر مردم با پرنده‌های ناامن سفر میکنند و قربانی میدهند، آنان از بالاترین امنیت پرواز برخوردارند واگر مردم با استفاده از داروی بی کیفیت و کمبود امکانات درمانی، قربانی میدهند، آنان از بهترین تجهیزات و امکانات دارویی استفاده میکنند و اگر مردم مورد حسابرسی قرار میگیرند و به عنوان فساد و قربانی میشوند، آنان به هیچ کس حساب پس نمیدهند و از هفت دولت آزادند. 👈 و این است فرق قربانی از خود و از اینجا (نزدیک) با قربانی از دیگران و از آنجا(دور). 🔶قربانی از اینجا اینگونه است: روز عید قربان بود و در این روز زنان از زیورالات خود استفاده میکردند. ام کلثوم دختر امیرالمومنین از زیورهای گرانبها بهره‌ای نداشت، تصمیم گرفت یگ قطعه زینتی از بیت المال عاریه بگیرد و مراسم روز عید را با آن بگذراند. ابورافع که خزانه‌دار حضرت بود، پیشنهاد او را پذیرفت و با مسئولیت و ضمانت خود، آن قطعه را سه روزه به عاریت داد. پس از آن، امیرالمومنین(ع)، آن زیور را بگردن دخترش دید و دانست که از کجا آمده و ماجرا از دختر پرسید. ام کلثوم گفت: برای روز عید از خازنه بیت المال امانت گرفته‌ام. امام به دنبال ابورافع فرستاد و به او فرمود: آیا به مسلمانان خیانت میکنی؟ خزانه‌دار گفت: هرگز، پناه به خدا! امام فرمود: پس چگونه قطعه‌ای از بیت المال را بدون اذن من و رضایت مردم، عاریه داده ای؟! ابورافع گفت که بدرخواست دختر شما و با ضمانت خودم، آن را امانت داده‌ام. امام دستور داد تا فورا آن را باز پس گیرد و به محلش برگرداند و اگر چنین کاری را تکرار کند، او را مجازات خواهد کرد و به دختر خود فرمود: اگر عاریه مضمونه نبود، تو اولین زن هاشمی بودی که دستت را بعنوان سرقت قطع میکردم . و در حالیکه دختر، کار خود را توجیه میکرد که دختر امیرالمومنین برای استفاده از این زیور از دیگران سزاوارتر است، پدر او را تهدید کرد و گفت: خود را از حق دور مکن، آیا در این روز عید، همه زنان مهاجر میتوانند با چنین زینتی خود را بیارایند؟! «أ کلّ نساء المهاجرین تتزین فی هذا العید بمثل هذا»(التهذیب، ج۱۰، ص۱۵۲) آیا شکی وجود دارد که امام در مقابل امتیازخواهی فرزندش بسختی برخورد کرد؟ آیا تردیدی وجود دارد که از نظر موازین فقهی، از دختر گناهی سر نزده است؟ آیا کاملا روشن نیست که چرا امام(ع) با دخترخود برخورد میکند و اجازه نمیدهد زینت عاریه ای داشته باشد؟ 🔷آری امیرالمومنین(ع) اگر فساد را در « » هم میدید و بسراغ دورترین نقاط میرفت و در مبارزه با آن کاملا موفق بود، بدلیل آن بود که میتوانست را در « » ببیند و بدون مسامحه با آن برخورد کند. او آماده بود تا «از خود» قربانی کند، از اطرافیان خود، از بنی هاشم، از حزب خود! نه اینکه از دیگران «برای خود» قربانی بگیرد. 📚استاد سروش محلاتی @quranpuyan
قابل توجه علاقمندان به دوره فهم و تدبر قرآن ✅ اگر مایل به مطالعه مجموع نظرات قران آموزان دوره های قبل هستید ،میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/a02388 ✅ اگر مایل به مشاهده تدبر قران آموزان دوره های قبل هستید ،میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید: http://quranpuyan.com/yaf_postst2792_tmryn-mly-tdbr-qrn-mwzn-dwrh-HDwry-rwsh-mTlh-w-fhm-qrn.aspx ✅ اگر مایل به مشاهده برخی اموزشی هستید ،میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید: https://www.aparat.com/quranpuyan/videos ✅ اگر مایل به ثبت نام در دوره جدید هستید از لینک زیر میتوانید کنید https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 توضیحات بیشتر در ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan واتساپ https://b2n.ir/p92928
🌹🌹🌹، روزی است که ارتباط انسان ها با یکدیگر نیز مستحکم میشود. 🔸 نشاط انسان در عبادت است. وقتی كه از عبادت فارغ شد آن روز، است. مستحضرید که عید رسمی اسلام، است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد می ‌گیرد و این جشن برای همین دو بزرگ اسلامی است. 🔸 درست است كه برنامه‌ های دینی ما در سایه ولی را خودِ خدا فرمود فراموش نكنید! در نامگذاری می‌بینید عید فطر به نام عید صوم نامگذاری نشده در نامگذاری عید قربان به عنوان عید طواف، عید زیارت، عید رمی، عید وقوف نامگذاری نشده نامگذاری شد كه در آنجا مطرح است ذبحی هست، نَحری هست، اطعامی هست 🔶🔶 آنجا كه با یكدیگر مستحكم است آنجا نام می‌گیرد. 🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این افراد را نسبت به هم مهربان می ‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می ‌کند. 🎙آیت اله جوادی آملی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش بخش دوم ✅یکی از فواید تفکیک پاراگراف ها، کمک به سوره های قرآن است. شاید یکی از مشکلات حفظ قرآن همین تغییر ناگهانی موضوع پاراگراف هاست برداشت من از این دوره این هست که مدرسین محترم، را به دانشجویان یاد دادند. تا حالا با مراجعه به تفاسیر و کتب دیگه به صورت و لقمه آماده، قرآن را مطالعه میکردیم ولی از این پس آنرا میخوانیم ✅ من بارها و بارها سوره مزمل رو خونده بودم حتی با معنی ولی الان که با این روش آشنا شدم تازه متوجه شدم که تا الان متوجه مفهوم این سوره نشده بودم و انگار از این سوره به روم باز شده ✅ از وقتی این کلاس مجازی شروع شده من با اشتیاق وصف نشدنی به سراغ این گروه میام و با اینکه چندین ساله هر روز آیاتی از قرآن رو تلاوت می کنم و در ختم قرآن روزانه شرکت می کنم تا الان قرآن رو به این و با جزئیات نگاه نکرده بودم ✅ بررسی سوره ها به ترتیب نزول بسیار بحث زیبا ، شیرین و قابل تأملی هست و تا من به حال به این شکل راجع به این مسئله مطلبی نشنیده بودم، خیلی مفید و قابل استفاده بود . ✅در کلاس تدبر باتوجه به داشتن نکات خوبی را یاد گرفتم.تمرين عملي سطح یادگیری رو بسیار بالا میبره. این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در نوع نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. ✅ باورم نمیشد این کلاس انقدر برام و باشه و انقدر ذهنم را کنه. مهم ترین امتیاز تدبر در قرآن، تلاش شخص برای درک براساس موضوع واحد هست؛ که هر چند آیه در یک موضوع باهم در ارتباطند. هر سوره حول موضوعی طراحی شده ،و با ظرافت و دقت میشه اون را کشف کرد و دست یافتی است. ✅ خیلی خوب و عالی بود. فراز بندی سوره باعث میشه حالت پیدا کنه که گوینده از قسمتهای مختلف داستان میگه و ما منتظر هستیم در آخر چه نتیجه ای حاصل میشه و این قرآن رو تر میکنه. ✅ این روش باعث میشه که انسان یک از سوره داشته باشه و فهم سوره بهتر و حتی باعث میشه که اسانتر در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت قرار بگیره. به نظرم می توان گفت این روش برای حفظ بهتر وحتی مفیده. روش کاربردی است که انس ادمی را با کلام حق بیشتر میکنه و قران رو از یکنواختی وسنگینی و نامفهوم بودن برای قرائت کننده آن خارج میکند ✅ احساس میکنم الان دارم یك نفس راحتی میکشم چون قبلا فقط سوره هارو میخوندم و این مراتب رو نمیدونستم به قدری هست که ام گرفت از شادی. این دوره برا هر کسی واقعا لازمه. ای کاش این دوره رو در از دبیرستان آموزش میدادن. 👈یادگیری این دوره مثل داشتن یه برای ارتباط با قران . روش شما مانند یادگرفتن حروف الفبا ست برای با سواد شدن. ✅ با اینکه چند سال است روی کار میکنم. چیزی در این درس فهمیدم و درک کردم که قاصرم از بیانش . ولی تازه مسیرم را پیدا کردم كه چگونه باید قرآن بفهمم ✅ حس ای بود. انگار تونستم بالاخره برای برقراری ارتباط با قران ناطق، به یك و کاربردی پناه ببرم. انگار این ((روش جدید مطالعه)) یه معجزه ی جدید برای نسل جدید هست تا دیگه بهانه ای نباشه برای اینکه بگویند قران عربی هست و ما نمیتونیم بفهمیم.... ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ لینک دوره جدید مجازی https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892