eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
700 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ پس صبر كن كه وعده خدا حق است 🌸 سوره روم ٦٠ کانال قرآن پویان @quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه به فرمان او است 💠ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ (۱۱/تغابن) 🌱‏هيچ مصيبتی، جز با اذن خداوند به كسی نرسد و هر كس به خداوند ايمان آورد، خداوند قلب او را (به صبر و شكيبايی) هدايت كند و خداوند به همه چيز آگاه است. 🔹بدون شك همه حوادث اين عالم به اذن خدا است، چرا كه به مقتضای" توحيد افعالی" در تمام عالم هستی چيزی بدون اراده حق تحقق نمی‌يابد، ولی از آنجا كه مصائب هميشه به صورت يك علامت استفهام در اذهان جای داشته بالخصوص روی آن تكيه شده است. 🔹‏البته منظور از اذن در اينجا همان اراده تكوينی خداوند است، نه اراده تشريعی. 👈‏در اينجا سؤال مهمی مطرح است و آن اينكه: بسياری از اين مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ می‌دهد، و يا اينكه خود انسان بر اثر كوتاهی و ندانم كاری، و يا ارتكاب خلاف، گرفتار آن می‌شود، آيا اينها همه به اذن خدا است؟! ✅در پاسخ اين سؤال بايد گفت از مجموع آياتی كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است برمی‌آيد كه مصائب بر دوگونه است: 🔹مصائبی كه با طبيعت زندگی انسان سرشته شده، و اراده بشر كمترين تاثيری در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتی از حوادث دردناك طبيعی. 🔹‏دوم مصائبی كه انسان به نحوی در آن نقشی داشته است. 👈‏قرآن در باره دسته اول می‌گويد همه به اذن خدا روی می‌دهد، و در باره قسم دوم می‌گويد به خاطر اعمال خودتان دامانتان را می‌گيرد! بنا بر اين كسی نمی‌تواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوی خدا است در مقابل ظالمان سكوت كرده، به مبارزه برنخيزد، و نيز نمی‌تواند به اين بهانه دست از مبارزه با بيماريها و آفات و مبارزه با فقر و جهل بردارد. ‏البته در اينجا نكته ديگری نيز وجود دارد و آن اينكه حتی در مصائبی كه خود انسان در آن نقشی دارد تاثير اين اسباب از ناحيه خداوند و به اذن و فرمان او است كه اگر او اراده كند هر سببی بی‌رنگ و بی‌اثر می‌شود. 🔹‏سپس در دنباله آيه به مؤمنان بشارت می‌دهد كه" هر كس به خدا ايمان آورد، خدا قلبش را هدايت می‌كند" (آن چنان كه در برابر مصائب زانو نزند، مايوس نشود جزع و بيتابی نكند) (وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ‌). ‏اين هدايت الهی هنگامی كه به سراغ انسان آيد در نعمتها شاكر باشد و در مصيبتها صابر، و در برابر قضای الهی تسليم. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و وسيله شما هستند 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۴/تغابن) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! برخی از همسران و فرزندانتان برای شما دشمنند (كه شما را از راه خدا بازمی‌دارند)، پس از آنان بر حذر باشيد و اگر (آزار و خطايشان را) عفو كنيد و چشم بپوشيد و درگذريد، پس (بدانيد كه) خداوند آمرزنده مهربان است. 🔹لازمه ايمان واقعی، مقاومت در برابر خواسته‌های عاطفی و به ناحق همسر و فرزند است، گرچه ممكن است دشمنی آنان را به همراه داشته باشد. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ» ‏ 🔹تنها بعضی از همسران و فرزندان، مانع‌تراشی می‌كنند، نه همه. «مِنْ أَزْواجِكُمْ» ‏ 🔹بايد مراقب بوده و فريب همسران و فرزندان نااهل را نخورد. «فَاحْذَرُوهُمْ» 🔹گرچه نبايد تسليم خواسته‌های نابجايی همسر و فرزندان شد، ولی رابطه عفو و گذشت و بخشش را مراعات كنيد. «فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا» ‏ 🔹در مسير خطاپوشی، تا آخرين مرحله پيش رويد؛ ببخشيد، سرزنش نكنيد و به ياد خودتان هم نياوريد. «تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا» ‏ 🔹تعادل ميان وظيفه و غريزه در زندگی خانوادگی لازم است، نه به خاطر عواطف و غرايز، دست از وظيفه و هجرت و جهاد برداريد و نه به خاطر انجام وظيفه، عواطف خانوادگی را ناديده بگيريد. «فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا» ‏ 🔹به دنبال عفو و مغفرت شما، عفو و مغفرت الهی است. «إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» ‏ 🔹مغفرت الهی، همراه با رحمت و الطاف ويژه است. اگر شما ديگران را ببخشيد، خداوند هم شما را می‌بخشد و هم مورد لطف ويژه قرار می‌دهد. ‏«فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۵۶ إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ  ـ [ای پيامبر] مسلماً تو آنرا که دوست داری نمي‌توانی هدايت کني، اين خداست که هر که را بخواهد [طبق نظاماتش و با تلاش خود او] هدايت مي‌کند و او به هدايت يافتگان آگاه‌تر است [=نيازی نيست که بندگان در اين مورد داوری کنند]. قصص : ۵۷ وَقَالُوا إِن نَّتَّبِعِ الْهُدَى مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَمًا آمِنًا يُجْبَى إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ رِّزْقًا مِّن لَّدُنَّا وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ  ـ [برخی از مکّيان تمايل يافته به ايمان، اما عافيت‌طلب و محافظه کار] گفتند: اگر با تو از هدايت [قرآن] پيروی کنيم [=با تو همفکری نمائيم] از سرزمين‌مان کنده مي‌شويم ۴۷ [با سلب حمايت قبيله‌مان، آواره و اسير مي‌شويم]، آيا جز اين است که ما برای آنها حريم امنی [=مکه] قرار داده‌ايم که انواع محصولات، که رزقی از جانب ماست، ۴۸ به طرف آنها گسيل مي‌شود؟ [برخورداری و رشد اقتصادی ناشی از تجارت و تبادل کالاها در مکه، ناشی از امنيت حريم مکه است] وليکن [متأسفانه] بيشتر آنها نمي‌دانند [که همين امنيت را هم ما مقرّر کرده‌ايم].  __ ۴۷- «خطف» ربودن و به سرعت اخذ کردن است. در قرآن آمده است که: «برق آسمان نزديک است بينايی چشم آنان را بربايد» [بقره ۲۰ (۲:۲۰) - یَكَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ]. ۴۸ – مکه تنها نقطه‌ای از عربستان بود که به دليل حرمت کعبه، جنگيدن در آن حرام به شمار مي‌رفت و در سايه چنين پناهي، قبايل متخاصم مي‌توانستند در کمال امنيت در کنار يکديگر به داد و ستد بپردازند. چنين امنيتي، تجارت را رونق داده و موجب توسعه اقتصادی و راحت و رفاه ساکنان شهری شده بود که با وجود محروم بودن از کشاورزی و دامداری و صنعت، قطب اقتصادی شبه جزيره عربستان گشته و «رزق الهی» از هر سو به طرف آنان سرازير مي‌شد. اين همان دعای معمار اين خانه ابراهيم خليل(ع) بود که هنگام بنای کعبه، تأمين رزق مکه را مسئلت کرده بود [بقره ۱۲۶ (۲:۱۲۶) ]. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠بمناسبت 14 مرداد سالروز صدور فرمان و روز اسلامي 🌱نگاهي به نقاط قوت از نگاه شهيد مطهري 🛑قسمت اول حیثیت و انسانی : اعلاميه 🔻«از آنجا كه شناسایی حیثیت ذاتی كلیه ی اعضای خانواده ی بشری و حقوق یكسان و انتقال ناپذیر آنان، اساس آزادی و عدالت و صلح را تشكیل می دهد. ↩️از آنجا كه عدم شناسایی و تحقیر منتهی به اعمال وحشیانه ای گردیده است كه روح بشریت را به عصیان واداشته، و ظهور دنیایی كه در آن افراد بشر در بیان عقیده، آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آمال بشر اعلام شده است. از آنجا كه اساساً حقوق انسانی را باید با اجرای قانون حمایت كرد تا بشر به عنوان آخرین علاج به قیام بر ضد و فشار مجبور نگردد. از آنجا كه اساساً لازم است توسعه ی روابط دوستانه بین ملل را مورد تشویق قرار داد. ↩️از آنجا كه مردم ملل متحد، ایمان خود را به حقوق اساسی بشر و مقام و ارزش فرد انسانی و تساوی حقوق مرد و زن مجدداً در منشور اعلام كرده اند و تصمیم راسخ گرفته اند كه به پیشرفت اجتماعی كمك كنند و در محیطی آزادتر وضع زندگی بهتری به وجود آورند. ↩️از آنجا كه. . . مجمع عمومی، این اعلامیه ی جهانی حقوق بشر را آرمان مشتركی برای تمام مردم وكلیه ی ملل اعلام می كند تا جمیع افراد و همه ی اركان اجتماع این اعلامیه را دائماً در مد نظر داشته باشند و مجاهدت كنند كه به وسیله ی تعلیم و تربیت احترام این و توسعه یابد و با تدابیر تدریجی ملی و بین المللی، شناسایی و اجرای واقعی و حیاتی آنها، چه در میان خود ملل عضو و چه در بین مردم كشورهایی كه در قلمرو آنها می باشد تأمین گردد. . . » . 🟡 بالا مقدمه ی اعلامیه ی جهانی حقوق بشر است؛ مقدمه ی همان اعلامیه ای است كه در باره اش می گویند: «بزرگترین توفیقی است كه تا این تاریخ در طریق تأیید حقوق انسانی نصیب عالم بشریت شده است» . روی هر كلمه و هر جمله ی آن حساب شده است، و مظهر افكار چندین قرن فلاسفه ی آزادیخواه و حقوق شناس جهان است. 🔹مقام و احترام انسان اعلامیه ی حقوق بشر چون بر اساس احترام به و و تنظیم شده و برای احیای حقوق بشر به وجود آمده، 👈👈مورد احترام و تكریم هر انسان با وجدانی است. ما مردم مشرق زمین از دیر زمان از ارزش و مقام و احترام انسان دم زده ایم. در دین مقدس اسلام- انسان، حقوق انسان، آزادی و مساوات آنها نهایت ارزش و احترام را دارد. 👈👈نویسندگان و تنظیم كنندگان این اعلامیه و همچنین فیلسوفانی كه در حقیقت الهام دهنده ی نویسندگان این اعلامیه هستند، مورد ستایش و تعظیم ما می باشند. ولی چون این اعلامیه یك متن فلسفی است، به دست بشر نوشته شده نه به دست فرشتگان، استنباط گروهی از افراد بشر است، هر فیلسوفی حق دارد آن را تجزیه و تحلیل كند و احیاناً نقاط ضعفی كه در آن می بیند تذكر دهد. 🔶این اعلامیه خالی از نقاط ضعف نیست ولی ما در این مقاله روی نقاط ضعف آن انگشت نمی گذاریم، روی نقطه ی قوّت آن انگشت می گذاریم. 🔻تكیه گاه این اعلامیه « » است، و حیثیت ذاتی انسان است. 👈از نظر این اعلامیه انسان به واسطه ی یك نوع كرامت و شرافت مخصوص به خود دارای یك سلسله و شده است كه سایر جانداران به واسطه ی فاقد بودن آن حیثیت و شرافت و كرامت ذاتی، از آن حقوق و آزادیها بی بهره اند. 👌نقطه ی قوّت این اعلامیه همین است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 150 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan