لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_63
❇️#حق_تقوا چیست؟
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ال عمران/102
🌱اي كساني كه ايمان آوردهايد، خدا را آنچنان كه شايسته پرواي اوست، پروا داريد و جز به حال تسليم او [نه تمايلات خود] نميريد.
🔷هر كمالى مثل ايمان، علم و تقوا، داراى مراحلى است. مرحلهى ابتدايى ومراحل بالاتر، تا مرحله كمال مطلق. در قرآن مىخوانيم: «رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» خدايا! دانش مرا زياد كن.
🔷و يا در دعاى مكارمالاخلاق مىخوانيم: «بلّغ بايمانى أكمل الايمان» خداوندا! ايمان مرا به كمال برسان.
در اين آيه نيز مىخوانيم: «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ» عالىترين درجهى تقوا را پيشه كنيد.
در این که منظور از حق تقوا چیست؟ در میان مفسران سخن بسیار است اما شک نیست که حق تقوا آخرین و عالى ترین درجه پرهیزگارى است، که پرهیز از هر گونه گناه و عصیان و تعدى و انحراف از حق را شامل مى گردد.
👈 لذا در تفسیر درّ المنثور از پیامبر(صلى الله علیه وآله) و در تفسیر عیاشى و معانى الاخبار از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که در تفسیر حق تقوا فرمودند: أَنْ یُطاعَ فَلایُعْصى وَ یُذْکَرَ فَلایُنْسى وَ یُشْکَرَ فَلایُکْفَرَ: حق تقوا و پرهیزگارى این است که پیوسته اطاعت فرمان او کنى، و هیچ گاه معصیت ننمائى، همواره به یاد او باشى، و او را فراموش نکنى، و در برابر نعمت هاى او شکرگذار باشى و کفران نعمت او ننمائى .
👌بدیهى است انجام این دستور، همانند همه دستورات الهى بستگى به میزان توانائى انسان دارد، بنابراین آیه فوق با آیه ۱۶ سوره تغابن که مى گوید: فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ: تا آنجا که توانائى دارید پرهیزگارى پیشه کنید هیچگونه منافاتى ندارد
📚تفاسیر نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_63
❇️دو نگاه در تعريف #امتي كه بايد به #خير دعوت كنند
💠وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ال عمران/104
🌱و [براي مقابله با اين انحرافات] بايد از ميان شما گروهي [هم انديش] باشند كه [اختلاف كنندگان] را پيوسته به خير دعوت كنند و به پسنديدهها فرمان دهند و از ناپسندها باز دارند و اين ها همان رستگارانند.
🔷فرق کلمه «اُمت» با قوم، قبيله، جماعت، طايفه و... در قصد و هدف، آرمان، عقايد و رويکردهاي آنهاست. امت از ريشه «اُمّ» به معناي قصد است و امت، اجتماعي است که وجه مشترک دارند.
🔷«خَيْر» به هر چيز مرغوب و مطلوب گفته ميشود كه دلپسند همگان باشد. منظور از دعوت مردم به خير [يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْر]، فرا خواندن آنها به سوي بهترينها در: اخلاق و رفتار، فرهنگ، علم، سياست، صنعت و غيره است.
از آنجايي كه تشخيص بهترينها در زمينههاي مختلف كار هر كسي نيست، و اصولا اكثريت مردم به زندگي شخصي خويش مشغول هستند، لازم است گروه آگاه و اهل نظري كه هنر و قدرت قلم و بيان داشته باشند، از يكطرف بهترين راه حلها را برگزينند و در رسانههاي جمعي به اطلاع مردم برسانند، و از طرف ديگر به وسيلة امر به معروف [آنچه مورد پذيرش عُرف جامعه و مصوّب نمايندگان ملت است] و نهي از منكر [آنچه ناپسند اكثريت است] با مفاسد مبارزه كنند.
به كار بردن عناوين «معروف و منكر» به جاي: حلال و حرام، مشروع و نامشروع، ثواب و گناه، خير و شرّ و امثالهم، دلالت بر داوري فطري و عقل سليم مردم در پسنديده يا ناپسند بودن امور ميكند. معروف ارزشي است كه عرف سالم جامعه آن را شناخته و بر آن معرفت پيدا كرده باشد. ملاك تشخيص اين امر در دنياي مدرن، تصويب نمايندگان منتخب مردم است. اين قاعدهاي كلي است، اما از آنجايي كه اين فريضه در مجموعة قرآني و جهانبيني ديني مطرح شده، معيار معروف و منكر با ميزان كتاب و سنّت سنجيده ميشود.
📚تفسير بازرگان
👈 امر به معروف ونهى از منكر، به دو صورت انجام مىشود:🔻
1⃣ به عنوان وظيفهاى عمومى و همگانى كه هركس به مقدار توانايى خود بايد به آن اقدام كند.
2⃣ وظيفهاى كه يك گروه سازمان يافته و منسجم آن را به عهده دارد و با قدرت، آن را پىمىگيرد. چنانكه اگر رانندهاى در خيابان خلاف كند، هم ساير رانندگان با چراغ و بوق به او اعتراض مىكنند و هم پليس براى برخورد قاطع با متخلّف وارد صحنه مىشود.
🔹در جامعه اسلامى، بايد گروهى بازرس و ناظر كه مورد تأييد نظام هستند، بر رفتارهاى اجتماعى مردم نظارت داشته باشند. «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ»
🔹اصلاح جامعه و جلوگيرى از فساد، بدون قدرتِ منسجم و مسئول مشخّص امكان ندارد. «مِنْكُمْ أُمَّةٌ»
🔹دعوتكنندهى به خير ومعروف بايد اسلامشناس، مردمشناس وشيوهشناس باشد. لذا بعضى از افراد اين وظيفه را به عهده دارند، نه همه آنها. «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ»
🔹دعوت به خير و امر به معروف و نهى از منكر، بايد به صورت دائمى باشد، نه موسمى و موقّتى. «يَدْعُونَ، يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ» فعل مضارع، نشانه استمرار است.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_63
❇️تاكيد زياد #قران بر اجتناب از #تفرقه در #دين.
💠وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ 105 آل عمران
🌱و مانند كسانى نباشيد كه بعد از آنكه دلايل روشن برايشان آمد، باز هم اختلاف كرده و پراكنده شدند و براى آنان عذابى بزرگ است.
1⃣از تاريخِ تلخِ اختلافات پيشينيان، درس بگيريم. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ ...»
2⃣اختلاف و تفرقه، نه تنها قدرت شما را در دنيا مىشكند، بلكه در قيامت نيز گرفتار عذاب جهنّم مىسازد. «لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ»
🔹 در این آیه مجددا پیرامون مسأله اتحاد و پرهیز از تفرقه و نفاق بحث میکند، میفرماید: «و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند» (وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا).
🔹اصرار قرآن در این آیات در باره #اجتناب_از_تفرقه و نفاق، اشاره به این است که این حادثه در آینده در اجتماع آنها وقوع خواهد یافت زیرا هر کجا قرآن در ترساندن از چیزی زیاد اصرار نموده اشاره به وقوع و پیدایش آن میباشد.
لذا در پایان آیه میفرماید: «کسانی که با بودن ادله روشن در دین چنان اختلاف کنند به عذاب عظیم و دردناکی گرفتار میگردند» (مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ).
👈جامعهای که اساس قدرت و ارکان همبستگیهای آنان با تیشههای #تفرقه در هم کوبیده شود، سرزمین آنان برای همیشه جولانگاه بیگانگان و قلمرو #حکومت_استعمارگران خواهد بود، راستی چه عذاب بزرگی است!
📚تفسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۶۸-۶۵ سوره نمل
قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ {65}
بگو هر كه در آسمانها و زمين است جز خدا غيب را نمىشناسند و نمىدانند كى برانگيخته خواهند شد {65}
بَلِ ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ فِي الْآخِرَةِ بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِّنْهَا بَلْ هُم مِّنْهَا عَمِونَ {66}
[نه] بلكه اسباب دانش انها درباره اخرت مهياست اما توجه نكرده علم حاصل ننمودند علم آنان در باره آخرت نارساست [نه] بلكه ايشان در باره آن ترديد دارند [نه] بلكه آنان در مورد آن كوردلند {66}
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَئِذَا كُنَّا تُرَابًا وَآبَاؤُنَا أَئِنَّا لَمُخْرَجُونَ {67}
و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند آيا وقتى ما و پدرانمان خاك شديم آيا حتما [زنده از گور] بيرون آورده مىشويم {67}
لَقَدْ وُعِدْنَا هَذَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا مِن قَبْلُ إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ {68}
در حقيقت اين را به ما و پدرانمان قبلا وعده دادهاند اين (موضوع حشر و جزای اخروی) جز افسانههاى پيشينيان نيست {68}
♻️عصاره فراز آیات ۶۸-۶۵ : ای پیامبر منکران اخرت علمی به ان ندارند و از روی شک، حشر مردگان را بعید می شمرند. در برابر بهانه زمان وقوع آن، به انها بگو که زمان بعث را جز خدا کسی نمیداند.
آقای سيدكاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت يازدهم:
⁉آیا #حكم_حجاب، شامل زنان غیرمسلمان هم میشود؟ ایا میتوان بنابر مصلحت، حجاب را الزام نمود؟
♦️در حوزه های علمیه در سطح دروس تخصصی فقهی، کمتر از الزام حکومت به حجاب بحث شده و میشود .ايت الله جوادي املي در درس خارج خود فرموده اند : "قران، ذكري للبشر است . اين دين میگويد: 👈هرکس روی زمین است: ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ."
در بررسی نظر این فقیه فرزانه به این نکات باید توجه داشت:
↩️1 - پایه و اساس در این استدلال، مکلّف بودن کفار به فروع اسلامی است، که قبلاٌ به اختلافی بودن این مبنا اشاره شد. البته هدایت برای بشر، منافاتی با ارائه تکالیف اختصاصی، گاه برای پیامبر، گاه برای همسران پیامبر، گاه برای عده ای از مسلمانان و گاه برای مسلمانان ندارد.
↩️2 - آیۀ حجاب که مورد استناد قرار گرفته است، صدر و ذیل آن، نشانۀ #اختصاصی بودن دارد؛ در صدر به قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن.. به پیامبر دستور داده شده که به زنان مؤمن بگوید .و در ذیل آیه فرموده است ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن آیا با این خطاب خاص باز هم میتوان به اطمینان رسید که هر کس روی کرة زمین است مکلف به اين حكم است❓؟
↩️3- فرضاٌ همۀ مقدمات فوق پذیرفته شود که کفار مکلّف به فروع عموماٌ و مکلف به حجاب خصوصاٌ هستند، با ادلۀ دیگری که نهی از منکر را از آنها برمیدارد و الزام به رعایت این حکم را منتفی میداند، چه باید کرد؟ و چگونه میتوان به عنوان حکم شرعی به آن صورت قانون بخشید.
↩️4 - این فقیه عالیقدر، در بحثهای فقهی خود، اینکه نگاه به زنان غیر مسلمان جایز است و اینکه لازمۀ آن جواز کشف و آشکار کردن سر و گردن توسط آنهاست را پذیرفته اند.( کتاب الصلاه-جوادی آملی، تقریرات آیت الله محقق داماد، ج 2 ،ص 61 .)
🔻قابل ذکر است از این فقیه و مفسّر بزرگوار سخن دیگری نیز در باب حجاب غیر مسلمانان نقل شده است:
👈"گفتند که اگر کسی اهل ذمه بود، نمیشود او را وادار کرد که به اينکه روسری بگذار. اما اگر کسی اهل ذمه نیست، حکم کافر حربی را دارد و اينها مکلف به فروع اند. نمیشود گفت حالا کسی که غیرمسلمان است میتواند بی حجاب باشد، برای اينکه اگر به شرايط ذمه عمل کند، بله. حالا اگر #قانون شد يک حساب ديگری دارد که آن قانون کاری به حکم شرعی ندارد، يک #حکم_حکومتی است.(درسهای کتاب نکاح)
👈در اینجا، تفاوت ذمی و غیرذمی پذیرفته شده و #زنان_ذمی از حکم حجاب، معاف دانسته شده اند و با قبول اينكه حكم شرعي برای آنها وجود ندارد، از راه قانون، راه الزام حجاب را باز دانسته اند ولی آیا حاکم اسلامی حق دارد با حکم خود و یا از طریق قوانینی که مسلمانان تصویب میکنند، حقوق پذیرفته شده اهل ذمه را از ایشان سلب کند؟
❌از طرف دیگر باید توجه داشت که حکم حکومتی یا قانون، صرفاٌ در محدودة #مصلحت_الزامي جعل شده و مقرر میگردد و وقتی شرع ذاتاٌ به ما اجازة #روسری_اجباری برای #اهل_ذمه را نداده و حضور آنان را بدون روسری موجب #مفسده در جامعه ندانسته است، ما با چه ملاک و معیاری، چنین مصلحت ملزمه ای را احراز مي كنيم؟
♦️دولت اسلامی، هر چند در قلمرو مباحات حق قانونگذاری دارد ولي اين به معنای لغو هر مباح نیست، بلکه در هر مورد باید استدلال معقولی وجود داشته باشد که به استناد آن بتوان اثبات کرد مصلحتی که دیروز برای اباحۀ شرعیه وجود داشته، امروز متنفی شده است.
⭕️🔻نتیجه آنکه:
↩️1 - با فرض اینکه دولت اسلامی، ضامن اجرای همۀ احکام اسلامی است، ولی این قاعده شامل احکامی میشود که بر حسب تشریع آن، قابلیت حکومتی شدن و تصدی حکومت برای اجرای آن را داشته باشد.
↩️2 - تفاوتی که بین شهروندان مختلف دربارة پوشش وجود دارد، نشان میدهد که در شرع، استاندارد یگانه ای برای حجاب همۀ زنان وجود ندارد و حکم پوشش بر حسب شرایطی از قبیل مذهب متفاوت است.
↩️3 #پوشش کامل در قلمرو مصلحت، برای همۀ زنان میتواند الزامی باشد، ولی این مصلحت یک امر درون دینی نیست و فقه متکفل آن نمیباشد، چه اینکه اثبات آن با توجه به شرایط مختلف اجتماعی، نیازمند دلیل کافی است.
↩️4 - از اینکه #کنیزان و زنان غیرمسلمان میتوانند پوشش سر نداشته باشند، کشف میشود که در این موارد #مفسده ای مهم وجود ندارد و نمیتوان این مقدار از عدم پوشش را به ملاک مفسدة اجتماعی، ممنوع ساخت،چه اینکه منع از باب حکم شرع نیز موجه نیست.
↩️5 - این بحث در چالش راه قانونی شدن حجاب شرعی، فقط به پوشش سر و گردن که اختصاص به زنان مسلمان دارد، مربوط میشود ولی پوشش اندام دیگر از گردن به پایین و از ساق به بالا، یک حکم کلی است که بدون تفاوت همۀ زنان را در برمیگیرد و ملاحظات گذشته برای قانونی شدن آن مطرح نیست.
استاد سروش محلاتی
❌❌سه پست اخير ،قرار بود در نشستی با عنوان "جامعه ایران و چالش بی حجابي " ارائه شود که به دستور برخی نهادها لغو گردید.
💫مشروح نظرات در لينك زير
B2n.ir/f20689
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
دعای سلامتی امام زمان (عج)
💐بسم الله الرحمن الرحیم💐
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلا
🌼خدایا، ولىّ ات حضرت حجّه بن الحسن که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،و مدّت زمان طولانى در آن بهرهمند سازى
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
دکتر سلیمانی (1).mp3
22.56M
✅گفتارهایی در اسلام و حقوق بشر
#حق_بر_خطابودن
✅انسانیت انسان، بخاطر #عقل است. برخلاف مشهور که میگویند انسان باید در دنیا #انسانیت کسب کند، قران میگوید انسانیت را داراست باید مراقب بود که از دست ندهد
💢 #حجیت قران و رسول و امام هم از عقل ناشی میشود و نباید بعد از ان، عقل را کنار گذاشت.
👈قول انها را هم باید با عقل داوری کرد زیرا ممکن است عقل در شناخت مصداق رسول و امام اشتباه کند و باید در اطاعت از انها عقل را به کار برد.
💢💢اما عقل دو نقص دارد:
یکی راجع به همه امور، امکان ارزیابی ندارد. مثلا راجع به تعداد رکعات نماز یا جهان اخرت، عقل انسان دسترسی ندارد اما مثل سایر امور بشری، انرا از منبع و مرجع معتبری مثل قران و رسول می پرسد
دوم اینکه عقل، ممکن است #خطا کند
پس باید بپذیریم که هیچ کس حتی علما حق مطلق و مصون از خطا نیست. و نمی تواند فکر مخالف خود را باطل مطلق بداند و تکفیر کند
دکتر عبدالرّحیم سلیمانی
مهرماه ۱۴۰۲
انجمن اسلامی مهندسین
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی الزام حجاب در حکومت دینی
قسمت دوازدهم
♦️ایا #حجاب، امر #عمومی است و بی حجابی، حقوق مردم را نقض می کند؟!
اگر اینطور است، چرا پیامبر و امام علی ع در حکومت اسلامی، با ناقضین حقوق مردم برخورد نکردند؟!
امام صادق در حدیتی، نگاه به زنان مسلمانی که حاضر به رعایت حجاب نیستند را مجاز میداند ولی نفرموده که با انها برخورد کنید
اقای مهدی نصیری
@quranpuyan
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ
السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ
الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست،
همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص،
ایمنی بخش ، چیره و مسلط ، شکست ناپذیر ،
جبران کننده ، شایسته بزرگی و عظمت است.
خدا از آنچه شریک او قرار می دهند، منزّه است.
🌷 سوره حشر ، آیه ۲۳
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 109 تا 115
📄#صفحه_64
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_64
❇️آيا #مسلمانان همواره در برابر #مكر و #آزار #مخالفان، پيروزند؟
💠لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذىً وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ 111/ال عمران
🌱آنها (اهل كتاب) جز آزارى اندك، هرگز به شما زيانى نخواهند رسانيد و اگر با شما بجنگند، به شما پشت كرده و بگريزند، آنگاه هيچ يارى نشوند.
🔷اين آيه، به دنبال آيات گذشته، بشارت و تسلّى براى مسلمانان است كه شما در سايهى ايمان، وحدت و امر به معروف و نهى از منكر بيمه مىشويد. از تهديدات دشمن نترسيد كه پيروزى با شماست و دشمن خوار و زبون است.
🔷كسانى پيروز مىشوند و دشمن را فرارى مىدهند كه در ايمان و امر به معروف ثابت قدم باشند. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ ... وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ»
🔷مخاطبين اين آيه، معاصران پيامبرند كه به ريسمان خدا چنگ زده، دعوت به خير و امر به معروف و نهي از منكر ميكردند. تضمين بيتأثيري توطئههاي يهود، ناشي از چنان استحكام ايماني و عملي بود. اگر امروز فاسقان اهل كتاب، نه «أَذًى»، بلكه ضررهاي خانمانسوز و ضربههاي ذليل كننده بر بسياري از جوامع اسلامي، از جمله سوريه، عراق، ليبي، افغانستان و... زدهاند، علت اصلياش دور شدن مسلمانان از همان پايهها و پيمانهايي است كه تضمين كنندة شكست ناپذيري آنها ميگشت.
📚تفاسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_64
❇️سرعت در كار #خير
💠يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِـحِينَ ال عمران/114
🌱 [و نيز] به خدا و روز بازپسين ميگرايند و به معروف امر و از منكر نهي ميكنند و در نيكيها ميشتابند و همين كسان از شايستگانند.
🔷✨سرعت داشتن در کارهاي خير نشانه انگيزه و اشتياق در جلب رضاي خدا و شتابورزي در آن است. فعل «يُسَارِعُونَ» 7 بار در قرآن آمده است که 3 مورد آن ناظر بر شتاب ورزيدن در کارهاي نيکوست.
🔹سرعت در كار خير، ارزش آن را بيشتر مىكند. «يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ»
🔹سبقت وسرعت صالحان در نيكىها، موسمى نيست دائمى است. «يسارعون»
🔹افراد صالح، كسانى هستند كه با نشاط وشتاب، به سراغ هر كار خيرى مىروند، نه فقط بعضى از كارها. «الخيرات»
📚تفاسير بازرگان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣6⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۶۸-۶۵ سوره نمل از تفسیر نور
۱- انکار معاد،کفر است. «قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا»
۲- قدیمی بودن حرف،نشانه ی ضعف آن نیست. لَقَدْ وُعِدْنا هذا ... مِنْ قَبْلُ
۳- همه ی انبیا وعده ی معاد می دادند. «لَقَدْ وُعِدْنا هذا نَحْنُ وَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ»
۴- خلافکار،دنبال یافتن شریک جرم است. «نَحْنُ وَ آباؤُنا»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍂🌹🍂 #آموزههای کوتاه #اخلاقی از #فاطمه_زهرا (س)
1⃣) عدالت سبب همبستگی اجتماعی:
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ (عليها السلام) جَعَل الله… العَدلَ تَنسِیقَاً لِلقُلُوب
📚(شرح خطبه حضرت زهرا مرحوم آیت الله العظمی منتظری ص۱۲۱؛ علل الشرایع، ج۱، ص ۲۴۸.)
🌱از فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه روایت شده که فرمودند: خدای تعالی عدالت را مایه وحدت و هماهنگی دل ها قرار داد [با روش حکمرانی عادلانه همبستگی اجتماعی ایجاد می شود و اعتماد عمومی بهدست میآید]
┄●➼┅═❧═┅┅───
2⃣) #اول_دیگران را دریابید
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ (عليها السلام) الْجارُ ثُمَّ الدّارُ
📚(علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۸۳)
🌱از فاطمه زهرا (ع) روایت شده که فرمودند اوّل باید در فکر مشکلات و آسایش همسایه و سپس در فکر خویشتن و اهل خانه بود.
┄●➼┅═❧═┅┅───
3⃣) #مهربانی با #دیگران و گرامیداشت #همسران
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(س) قالت: قال رسول الله (ص) خیارکم الینکم مناکبه و اکرمهم لنسائهم
📚(مسند فاطمه الزهراء (س) , ص ۲۲۱؛ دلايل الامامه طبرى، ص۷)
🌱از فاطمه زهرا (ع) روایت شده پیامبر اکرم (ص) فرمودند بهترين شما كسانى هستند كه در برخورد با مردم نرمتر و مهربانترند [اهل مدارا و رواداریند] و با همسرانشان مهربان و بخشندهاند .
┄●➼┅═❧═┅┅───
4⃣) #بهشت زیر #قدمهای_مادران است
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(علیهاالسلام) إلزَم رِجلَها؛ فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها و الْزَمْ رجلها فَثُمَ الجنه
📚 (كنزل العمّال : ج ۱۶، ص ۴۶۲.)
🌱از فاطمه زهرا (ع) روایت شده که فرمودند همیشه در خدمت مادر و پایبند او باش، چون بهشت زیر قدمهای مادران است؛ و نتیجه اکرام و خدمت به مادر نعمتهای بهشتی خواهد بود
┄●➼┅═❧═┅┅───
5⃣) #اخلاق_بهداشتی
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(عليها السلام) قالت: قال رسول الله (ص) لا یلومن الا نفسه من بات و فی یده غَمَرُ.
📚(كنز العمال ، ج۱۵، ص۲۴۲.)
🌱از فاطمه زهرا (س) روایت شده که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: كسى كه پس از خوردن غذا، با دستى آلوده و چرب بخوابد [ درصورت بیمار شدن] هيچ كس جز خودش راسرزنش ننمايد.
┄●➼┅═❧═┅┅───
6⃣) #بدترینها از #امت پیامبر(ص)
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ (عليها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلى الله عليه وآله)، شِرارُ أُمَّتى الَّذينَ غَذُّوا بِالنَّعِيم، الَّذينَ يَأكُلُونَ أَلْوانَ الطَّعامِ، وَ يَلْبَسُونَ أَلوانَ الثِّيابِ وَ يَتَشَدَّقُونَ فِى الْكَلامِ.
📚(بهجه, ج۱، ص۲۶۶.)
🌱از فاطمه زهرا (ع) روایت شده که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: #بدترين_امّت من كسانى هستند كه از انواع نعمتها تغذيه میكنند و خوراكىهاى رنگارنگ میخورند و لباسهاى گوناگون میپوشند، هرچه بخواهند میگويند [افراد مسرفی که در زیست رفتاری و گفتاری و بهرهبرداری از نعمتهای طبیعی بهصورت #غیرمتعادل و #افراطی عمل میکنند و نتیجه رفتارشان ایجاد شکاف طبقاتی و برهم خوردن وحدت و همبستگی اجتماعی است.]
🖌🖌محمدجعفر سعیدیانفر
┄●➼┅═❧═┅┅───
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فاطمه؛ یعنی همهی مظلومان تاریخ
فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ ،آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هالهای از فاطمه پیدا بود. غضبشدگان، پایمالشدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشقها، عاطفهها و ایمانهای شگفتانگیز زنان و مردانی که در طول تاریخِ اسلام برای عدالت و آزادی میجنگیدند، در توالی قرون پرورش مییافت و در زیر تازیانههای بیرحم و خونین خلافتهای جور و حکومتهای بیداد و غضب، رشد مییافت و همه دلهای مجروح را لبریز میساخت.
فاطمه، فاطمه است
دکتر علی شریعتی
سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد
@quranpuyan