لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_69
❇️#سستي و #نزاع و #عصيان *،* سه مانع تحقق وعده #نصرت_خدا
💠وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ (ال عمران:152 ال عمران)
*🌱* خدا وعدهاش را در مورد شما [صادقانه] به انجام رساند؛ آنگاه كه آنان را [در آغاز نبرد] به اذن خدا [با ضربههاي كاري] از حس و حركت انداختيد [=فراري داديد] تا وقتي كه [با ترك سنگرهاي دفاعي به هواي غنايم] سُست شديد و به نزاع پرداختيد و نافرماني كرديد پس از آنكه [خدا] آنچه را [=پيروزي بر دشمن] دوست داشتيد به شما نشان داد. بعضي از شما خواهان دنيا و بعضي خواهان آخرت هستيد. سپس [همين دنياطلبي، حواس] شما را از آنان منصرف كرد تا امتحانتان كند. و همانا خدا از شما درگذشت و خدا بر مؤمنين داراي فضل است *.*
🔹در آغاز نبرد اُحد، مسلمانان به اذن خدا [با برخورداري از آثار صبر و تقوا] در استانه پيروزي بودند. #غرور پيروزي و شوق غنايم، مسلمانان را به غفلت از سامان يافتن سريع دشمن، به رقابت در جمع غنايم مشغول وا داشت . سرانجام دشمنِ فراري كه تپة مشرف به ميدان نبرد را بيحفاظ ديد، با كشتن نفرات باقيمانده و تسلط بر آن موقعيت برتر، از پشت يورش آورد و كثيري را كشت و بقيه را تار و مار كرد.
🔹اين آيه علت شكست را در سه عامل: فشل، تنازع و عصيان، كه مقابل ثبات، وحدت و فرمانبرداري از رسول ميباشد قرار داده است. تا موقعي كه بر سه شرط خدايي بودند به «اذن» او پيروز شدند، با روي گرداندن از اين «سنّت»، مشيّت خدا هم از آنان برگشت و پيروزي به دست آمده به سختترين شكست منتهي گرديد.
1⃣معناى #تحقق_وعدههاى_خدا، ناديده گرفتن سنّتهاى الهى نيست. نصرت خداوند تا زمانى است كه شما به #وظيفه عمل كنيد. «لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ ... إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ»
2⃣از جمله #عوامل_شكست، سستى، نزاع و عدم اطاعت از فرماندهى است.«فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ ... وَ عَصَيْتُمْ»
3⃣عامل شكستهاى بيرونى، درونى است. شما در درون سست و نافرمان شديد، لذا در بيرون شكست خورديد. «فَشِلْتُمْ ... صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ»
4⃣شكستها، وسيلهى آزمايش الهى است. «لِيَبْتَلِيَكُمْ»
5⃣هنگام تخلّف و شكست نيز از لطف خدا مأيوس نشويد. «عَفا عَنْكُمْ»
6⃣مؤمن را به خاطر يك خلاف نبايد از صفوف اهل ايمان خارج دانست، بلكه بايد از يك سو هشدار داد و از سوى ديگر با تشويق دلگرمش كرد. «عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ»
📚تفسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_69
❇️برانچه از دست داديد #غم نخوريد كه به غمهاي بزرگتر مبتلا ميشويد
💠فَأَثابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا ما أَصابَكُمْ وَ اللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ 153 ال عمران
🌱پس به سزاى آن(نافرماني از رسول)، خداوند غمى بر غمهايتان افزود تا ديگر بر آنچه (از غنائم) از كفتان رفته يا (از آسيب و زخم) بر سرتان آمد، اندوه نخوريد و (بدانيد كه) خداوند به آنچه انجام مىدهيد، آگاه است.
👈درباره جملهى «فَأَثابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ» تفسيرهاى گوناگونى مطرح شد است از جمله:
1⃣خداوند به لطف خود، غم پيروزى كفّار بر مسلمانان را جايگزين غم از دست دادن غنائم ساخت.
2⃣خداوند به سزاى غمى كه بر دل پيامبر وارد كرديد، شما را دچار غم و اندوه فراوان كرد.
3⃣خداوند به سزاى فرار از جنگ و نافرمانى از پيامبر، غمهاى فراوانى را يكى پس از ديگرى بر شما وارد كرد.
بر اساس روايات، غم اول شكست در جنگ احد و غم دوم، تسلّط خالدبن وليد بر مسلمانان بود كه موجب افزايش اندوه آنان از شكست در جنگ احد گرديد.
4⃣از ناگوارىهاى گذشته درس بگيريد و از #مصيبتها و ناكامىهاى گذشته، اندوهى به دل را ندهيد. «لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا ما أَصابَكُمْ»
🔹هجوم سیل #غم و #اندوه به سوی شما «برای این بود که دیگر به خاطر از دست رفتن غنایم جنگی غمگین نشوید و از جراحاتی که در میدان جنگ در راه پیروزی به شما میرسد نگران نباشید و خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است» (لِکَیْلا تَحْزَنُوا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا ما أَصابَکُمْ وَ اللَّهُ خَبِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ).
📚تفسير نور و نمونه
🔹#حزن ، تأثر ناشی از #حادثه_ناملایم و عطف و برگشت و یا توقف در اندیشه به آن است . وهمین برگشت نظر به گذشته ، شخص رااز نظر وتشخیص اکنون و آینده باز می دارد و به جای آن که اندوه عارضی را که ناشی از تأثرحادثه ناگوار است، جبران کند، دچار صدمه دیگر می شود واندوه دیگری به بار می آورد .اینها اصول و قوانین روانی و فعل و انفعال های درونی ونا پیداست که انسان به آنها که در خلال اعمل درونی و بیرونی او هستندناآگاه وخداوندبه ناپیداترین و ریزترین آنها آگاه است
📚تفسير ايت اله طالقاني
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣6⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۷۵-۶۹ سوره نمل از تفسیر نور
۱- تاریخ بشر،اصول،قانون و سنّتی دارد که بر اساس آن اصول،عبرت های گذشته می تواند برای امروز درس باشد. سِیرُوا ... فَانْظُرُوا
۲- مجرمان،بد عاقبت هستند. «عاقِبَهُ الْمُجْرِمِینَ» (جرم پی در پی،سبب کفر و تکذیب می شود).
۳- گناه،کیفر دنیوی و اخروی دارد.(مشت نمونه خروار است،قهر دنیوی را ببینید تا به قهر اخروی پی ببرید). «عاقِبَهُ الْمُجْرِمِینَ»
۴- پیامبر حتّی برای هدایت دشمنان مکّار دلسوز بود. لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ ... یَمْکُرُونَ
۵- پیامبران،تحت حمایت الهی هستند. «لا تَحْزَنْ - لا تَکُنْ» خداوند پیامبرش را تسلی می دهد.
غم مخور زان رو که غمخوارت منم
وز همه بدها نگهدارت منم
از تو گر اغیار برتابند روی
این جهان و آن جهان یارت منم
۶- توان و ظرفیّت انسان ها حتّی انبیا،محدود است. «فِی ضَیْقٍ» نگرانی پیامبر اسلام از مؤثّر واقع شدن حیله ی کفّار و بی اثر ماندن تبلیغ خودش بود که خداوند به او اطمینان وتسلّی می دهد. «لا تَکُنْ فِی ضَیْقٍ»
۷- دشمنان اسلام،دائماً مشغول حیله و توطئه هستند. «یَمْکُرُونَ»
۸- عذاب را مسخره می دانستند. «مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»
۹- ندانستن جزئیّات یک حقیقت،دلیل بر انکار اصل آن نیست.(اگر زمان وقوع قیامت را نمی دانیم،اصل آن را تکذیب نکنیم). «مَتی هذَا الْوَعْدُ»
۱۰- ریشه ی سؤال از زمان وقوع قیامت،شک در نبوّت است. «إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»
۱۱- پاسخ دادن به هر سؤالی لازم نیست.(کفّار از پیامبر می خواستند وقت عذاب را معیّن کند،ولی آن حضرت تعیین نمی کردند). «عَسی أَنْ یَکُونَ رَدِفَ لَکُمْ»
۱۲- عجله ی مردم در نزول عذاب بر کافران،حکمت خدا را تغییر نمی دهد. عَسی أَنْ یَکُونَ ... اَلَّذِی تَسْتَعْجِلُونَ
۱۳- دنیا جای کیفر کامل نیست. «بَعْضُ الَّذِی تَسْتَعْجِلُونَ»
۱۴- کیفرهای الهی دارای نظام و زمان بندی و مرحله به مرحله است. «رَدِفَ لَکُمْ»
۱۵- بیم و امید،در کنار هم سازنده است. رَدِفَ لَکُمْ ... إِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ
۱۶- در پی بودن قهرالهی نسبت به کفّار حتمی نیست،آنان می توانند با توبه وتغییر موضع،نجات یابند. عَسی ...( «عَسی» به معنای بازبودن راه بازگشت است)
۱۷- چشیدن گوشه ای از عذاب دنیوی می تواند وسیله ی هوشیاری وتوبه و
نوعی فضل الهی باشد. «رَدِفَ لَکُمْ بَعْضُ الَّذِی تَسْتَعْجِلُونَ وَ إِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ»
۱۸- تأخیر در کیفر،یکی از شیوه های تربیت ونشانه ی لطف الهی وفرصتی برای توبه است. «إِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ»
۱۹- وقتی که خداوند همه چیز را می داند،گناه و نفاق برای چه؟ «لَیَعْلَمُ ما تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما یُعْلِنُونَ» مخفی یا علنی بودن امور،در علم خداوند تأثیری ندارد.
۲۰- ربوبیّت خداوند،مستلزم آگاهی کامل اوست. «رَبَّکَ لَیَعْلَمُ»
۲۱- علم خداوند به نهان و آشکار،ضامن عمل به وعده های اوست،پس عجله نکنید. مَتی هذَا الْوَعْدُ ... تَسْتَعْجِلُونَ ... إِنَّ رَبَّکَ لَیَعْلَمُ ...
۲۲- چه بسیار اموری که حواسّ بشری از ادراک آنها عاجز است. «غائِبَهٍ فِی السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»
۲۳- تمام هستی،زیر نظر خداوند است وحساب وکتاب دارد. وَ ما مِنْ غائِبَهٍ ... إِلاّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت پانزدهم:
با گرامیداشت سالگرد درگذشت ایت الله #منتظری، بخشي از ديدگاههاي ایشان راجع به حجاب و نهي از منكر را مرور می کنیم:
▫️اول انقلاب وقتی که تصمیم بر اجرای تدریجی قانون حجاب شد، تیر ۱۳۵۹ پله اول بود که این قانون را در ادارات الزامی میکرد. از جمله افرادی که نقش موثری در رسمیت پیدا کردن این قانون داشت، آیت الله منتظری بود که در سخنرانیهای عمومی، مردم را به مطالبه این امر دعوت کرد و مطابق نقل روزنامه کیهان در ۱۴ تیر ۱۳۵۹ صراحتاً گفت: «حجاب دستور خداست و باید اجرا شود.» اما بعدها نظر ایشان تغییر کرد.
♦از جمله اموری که معمولاً الزام حجاب با آن توجیه میشود، مساله «نهی از منکر» است که بعد از آنکه وظیفه مومنین انکار با قلب و تذکر زبانی دانسته شده، مرحله سوم، اجبار شخص گناهکار به ترک گناه یا انجام عمل واجب است. بسیاری از فقها اجبار در حد کتک زدن و...را از اختیارات عامه مردم خارج کردهاند، اما حکومت را مجاز به آن دانستهاند.
▫️این مساله معمولاً با این سوال مواجه میشود که اگر چنین اختیاراتی تحت عنوان نهی از منکر وجود دارد، پس چگونه است که در قرآن گفته شده: لا اکراه فی الدین؟
♦آیت الله منتظری در هر دو مطلب یعنی نهی از منکر و لا اکراه فی الدین، نظر متفاوتی پیدا کرد. مثلاً او درباره معنای #منکر گفت:
⏪«برخی #معروف و منکر را در ردیف احکام #واجب و #حرام تصور کرده و گمان کردهاند که امر به معروف و نهی از منکر بیان احکام و الزام مردم به احکام است. معروف در جامعه باید به نحوی باشد که همه مردم خوب بودنش را بشناسند، لذا در جایی که حکم به این مرحله نرسیده، باید زمینه آشنایی و آگاهی مردم را فراهم کرد.» (اسلام دین فطرت، ص۶۴۳)
▫️ در شماره ۱۲۵ مجله چشم انداز ایران ، از وی سوال میشود: «اگر فرض کنیم مردم مسلمان، بخشی از احکامی که فقها فکر میکند جزو شرع است و واقعا هم هست را نخواهند در حکومت دینی اجرا شود، تکلیف حاکم اسلامی چیست؟»
⭕⭕آقای منتظری در جواب میگوید: «در این صورت هیچ کاری نمیتوان کرد، لا اکراه فی الدین...مثلا مردم گفتند ما نمیخواهیم زنانمان محجبه باشند، آیا با زور می شود حجاب را بر آنها تحمیل کنید؟ با #زور نمیشود.»
✳✳ از وی میپرسند: «پس نظر اکثریت را می توان #ملاک_اجرا، نه ملاک حق، قرار داد، هر چند غلط باشد؟» و او جواب میدهد: «بله، نظر #اکثریت ملاک اجراست. اصلا غیر این نمیشود و حاکمیت زور، دوام ندارد و دین هم با زور محقق نمیشود. دین بایستی با اختیار مردم باشد و حاکمیت هم باید در اختیار مردم و اکثریت مردم باشد.»
با این حال منتقدان این دیدگاه میگویند مرز و حد این مطلب چیست؟ نمیتوان با هر دیدگاهی که خلاف موازین اسلامی است ولی اکثریت جامعه با آن مشکلی ندارند، همراهی کرد."
نقل از کانال مدرسه علوم انسانی
❇"وقتی از ایشان سؤال میشود که آیا دولت اسلامی مجاز است حجاب را اجباری و به مردم تحمیل کند؟ آیا مسلمانها در انتخاب نوع پوشش خود آزاد هستند یا خیر؟
میگویند: «اصل حجاب و پوشش زن از احکام ضروری اسلام است و این هم در رابطه با ظرافت زن و ارزش والای اوست که مورد طمع و تجاوز ناپاکان قرار نگیرد. البته #چادر خصوصیت ندارد بلکه نوع و شکل پوشش به اختیار و انتخاب خود زن وابسته است و کسی حق ندارد شکل خاصی را به او تحمیل نماید. و دولت اسلامی باید نسبت به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند با تبلیغات صحیح و اقدامات فرهنگی، آنها را به رعایت حجاب اسلامی ترغیب نماید و اقدامات خشونت آمیز و #رفتارهای_پلیسی در این گونه موارد معمولاً اثر معکوس داشته است». (کتاب پاسخ به پرسشهای دینی ص ۳۶۴)
⭕ایشان همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد برخورد حکومت دینی با تکالیف فردی از قبیل ترک نماز، روزه و حتی امور فرهنگی و اجتماعی همچون حجاب، چگونه باید باشد؟ گفتند:
⏪«همان طور که #اجبار در عقیده و استفاده از زور برای پذیرش عقیده ممکن و جایز نیست، اگر کسی بخواهد جامعهای را متدین و مقید به تکالیف دینی کند نمیتواند مردم را به زور و اجبار متدین کند و ارزشی ندارد. حکومت دینی میتواند برنامهریزی کند تا مردم با #اشتیاق به عبادت و دعا بپردازند، نماز بخوانند و روزه بگیرند، اما حق اجبار و اکراه آنان را ندارد».
ایشان در صفحهی ۷۸ جلد دوم دیدگاهها چنین گفتهاند: «دین – اعم از اصول، فروع و اخلاق – قابل تحمیل نیست و اصولاً #دین_تحمیلی در هر یک از امور ذکر شده ارزشی ندارد؛ بلکه باید با منطق و استدلال و موعظهی حسنه و عمل صحیح، دین را تبلیغ نمود تا افراد از روی اعتماد و رغبت به دین روی آورند»."
🖌زهرا رباني املشي، برگرفته از سايت انصاف نيوز
💫مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا غَوْثَ الْمَلْهُوفينَ...
🌱سلام بر تو ای امید دلهای رنجور؛
تنها آرزوی ظهور توست که امید را در این قلب های خسته زنده نگاه می دارد.
📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها، ص ۵۷۸.
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5767195378269033494.mp3
13.04M
⚫️ #فاطمه و دعوت به #نافرمانی
(نقد نظریه #اطاعت_مطلق )
✅قلمرو اطاعت از حاکمان غیر معصوم، #مقید است نه مطلق.
اطاعت مطلق از غیر معصوم، یعنی ترجیح غیر خدا بر خدا در جاییکه حکم حاکم با امر خدا مغایر است
💢حتی امام علی ع هم که از نظر ماشیعیان معصوم است، در هنگام #بیعت با مردم، اطاعت از خود را غیر مطلق میداند.
💢💢باید به روحانیونی که مردم را به اطاعت مطلق فرا میخوانند، گفت حتی خلفای اول و دوم و #معاویه هم اینگونه نبودند و حداقل در ظاهر از مردم میخواستند که در موارد مخالف با حکم خدا و سنت، اطاعت نکنند.
✅حضرت زهرا اولین کسی در تاریخ اسلام است که مردم را به #نافرمانی_مدنی دعوت کرد.
اگر امروز کسی بخشهایی از این خطبه را در تریبونهای عمومی بخواند، به جرم تشویش و تحریک اذهان عمومی علیه حاکمیت، محکومیت طولانی میگیرد
▪️جامعه اسلامی دندانپزشکان
استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
اهمیت #رضایت_عمومی در چگونگی حکمرانی
" #حکومت باید بکوشد تا مجموعه ی رفتارش به #رضایت_عمومی منجر شود و در این راه از قوانین رسمی تجاوز نکند.
امام علی (علیه السلام ) در عهدنامه خود به مالک اشتر آورده است:
🔸: "وليكن احب الامور اليك اوسطها في الحق و اعمها في العدل و اجمعها لرضي الرعية، فان سخط العامة يجحف برضي الخاصة و ان سخط الخاصة يغتفر مع رضي العامة ... و انما عماد الدين و جماع المسلمين و العدة للا عداء، العامة من الامة، فليكن صغوك لهم و ميلك معهم"
🔻"بايد محبوب ترين امور نزد تو متعادل ترين آن نسبت به حق و عمومي ترين آن در جهت #عدل و #انصاف و جامع ترين آن در جهت كسب رضايت مردم باشد; چرا كه ناراحتي و #نارضايتي #عموم_مردم به #رضايت_خواص نيز ضربه ميزند; در حالي كه نارضايتي خواص در برابر رضايت عمومي بخشوده و قابل تحمل است ... همانا تكيه گاه دين و اتحاد و اجتماع مسلمين و نيروي قوي در برابر دشمنان، عموم و اكثريت امت هستند; پس بايد به عموم و اكثريت متمايل باشي و خواست تو با خواست آنان همراه باشد."
🔻👈در مقبوله عمربن حنظلة درباره دو روايت مختلف از معصومين (ع) از امام صادق (ع) سؤال شده و امام (ع) فرموده است : "روايت مورد نظر اكثريت اصحاب و نظر مشهور مورد عمل قرار گيرد و روايتي كه عده كمي آن را پذيرفته اند و نزد اكثريت مردم و اصحاب مشهور نيست رها شود، چرا كه در روايت مورد نظر اكثريت و مشهور نزد اصحاب ترديدي نيست ."
🔻مقصود امام صادق (ع) اين نيست كه روايت مشهور از نظر منطقي هيچ گونه ترديدي در صحت و حقانيتش نيست، بلكه مقصود اين است كه از نظر آرامش و اطمينان عرفي و اجتماعي بسيار مطمئن تر از روايت غيرمشهور است ; و لذا در حدي است كه مردم بدون ترديد به آن اعتماد ميكنند.
👈👈وقتي درباره اصل حكم خدا در يك مسأله چنين ملاكي پذيرفته شده است، درباره برداشت مردم از رفتار حكومت چنين منطقي پذيرفتني است و هر گونه رفتار برخلاف برداشت عمومي انديشمندان و عرف عقلا امري غيرمنطقي است .
🔻اين ملاك در اولويت بندي مسائل اجتماعي نيز پذيرفتني است، كه #مسؤولان_حكومت بايد پس از اطلاع رساني دقيق به مردم، نتيجه مورد نظر ايشان را به كار بندند تا اختلافي ميان حكومت و مردم پديد نيايد.
از اين رو با توجه به پيشرفت امكانات ارتباطي، حكومت ها بايد رفتار خويش را در واكنش هاي مثبت يا منفي مردم ارزيابي كنند 👈👈و از #تقابل با آمال و آرزوهاي مشروع و قانوني مردم پرهيز كنند.
👈 البته ممكن است برخي نظريات كارشناسان و دانشمندان با مخالفت ابتدايي اكثريت غير متخصص روبرو شود ولي اكثر متخصصان با آن موافق باشند. در اين صورت وظيفه ابتدايي #حكومت، توجيه و تشريح مطلب به گونه اي است كه عموم مردم متوجه فوايد و ضررهاي تصميماتشان بشوند و سپس به اجراي طرحها و نظريات كارشناسي اقدام كنند; چرا كه در محيط نا امن و مواجه با رويارويي عمومي، هيچ طرحي موفق نمي شود.
💢💢در هر حال لازم است در اموري كه به سرنوشت مردم مربوط ميشود، تنها مطابق نظر آنان عمل كنند; زيرا زيان #استبداد و #تحميل_آرا و ديدگاههاي حاكمان بر مردم - هرچند آن ديدگاهها صحيح باشند - به مراتب بيشتر از آن است كه مردم بر اساس ديدگاه خود راهي را بپيمايند و آنگاه به اشتباه خود پي ببرند. در صورت اخير مردم در مسير رشد و بالندگي گام برداشته اند، اما در فرض نخست از اين مسير بازمانده اند.
📚نام کتاب : اسلام دين فطرت
🖌نویسنده : ایت الله حسینعلی منتظري، جلد : 1 صفحه : 626
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از گودرزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ما هنوز شیرینی انس و تدبر در #قران را نچشیدیم!
🔹خدا که به همه فرموده در قران تدبر کنید، صاحبخانه ایست که میداند درختش را هرقدر تکان دهید، برای همه چه مفسر چه مرجع چه چه فیلسوف و چه مردم عادی میوه دارد.
👈در حوزه ها هم باید انقلابی صورت گیرد تا سهم قران زیاد شود
🎙حجتالاسلام والمسلمین #قرائتی
💫زیست قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش #تدبر قران
💢💢💢آغاز ثبت نام #هفدهمین_دوره_آموزشی
"روش مطالعه و #فهم_بهتر قرآن "
، پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سورههاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد روش تدبر بصورت #مجازي اعلام ميگردد:
💢زمان ثبت نام:از شنبه 2 دی
لغايت 4 شنبه 13 دی ماه همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا س
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در #ايتا) و حل تمرين با حضور مدرس دوره
و تمرين عملي #تدبر بر دو يا سه سوره
و جلسات رفع اشكال آنلاين در برنامه #اسكايپ
✅دريافت فايلهاي #صوتي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقایان مرحوم مهندس جمال گنجه ای و سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين
✅دريافت يك جلد #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها در گروه ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند.
♻اين دوره سالي دو بار برگزار ميگردد. دوره بعدي به خواست خداوند، در تابستان سال اتی خواهد بود
👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ، و اطلاعات بیشتر ثبت نام به لينكهاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحيم
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ
و به او از جایی که گمان نَبَرد روزی عطا کند ، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان میسازد.
🌸 سوره طلاق ، آیه ۳
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 154 تا 157
📄#صفحه_70
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_70
❇️ريشه #ارامش يا عدم ارامش در #افكار و #باورهاي ماست
💠ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاسًا يَغْشَى طَائِفَةً مِّنكُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ ال عمران:154
🌱سپس بعد از آن غم [پي در پي]، آرامشي بر شما نازل كرد؛ خوابي سبك كه گروهي از شما را فرا گرفت و گروهي ديگر، [حفظ] جانشان آنها را به خود مشغول داشته بود و به گونه پندارهاي [معيارهاي دوران] جاهليت، گمان ناحقي به خدا ميبردند؛
🔷شب بعد از جنگ احد، شب دردناک و پر اضطرابی بود، مسلمانان پیش بینی میکردند که سربازان فاتح قریش بار دیگر به مدینه باز گردند. در این میان مجاهدان راستین و توبه کنندگانی که از فرار احد پشیمان شده بودند، به لطف پروردگار اعتماد داشتند و به وعدههای پیغمبر دلگرم بودند آیه مورد بحث ماجرای آن شب را تشریح میکند و میگوید: «سپس بعد از آن همه غم و اندوه روز احد، آرامش را بر شما نازل کرد» (ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً).
👈«این آرامش همان خواب سبکی بود که جمعی از شما را فرا گرفت، اما جمع دیگری بودند که تنها به فکر جان خود بودند و به چیزی جز نجات خویش نمیاندیشدند و به همین جهت آرامش را بکلی از دست داده بودند» (نُعاساً یَغْشی طائِفَةً مِنْکُمْ وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ).
📚تفسير نمونه
🔷پس از ضعفها و پراکندگی و هراس و غمها سپاهیان قریش در پی تاریکی شامگاه و دنباله های آن رفتند و میدان خالی و آرام شدو پیامبر از میان حوادث خونین، زنده و توانا سربرآورد و مسلمانان را به اطراف خود جذب کرد.عنایت خداوند که با امنیت و آرامش پیش آمد و خوابی را درپی داشت برشما نازل کرد.آنها را امنیتی خواب آور یکسر فرا گرفت که مایه ایمانی روشنگر و چشم به لطف و امداد خدا و صبح فردا داشتند.از این رو هیجانها و حوادث از چشم و گوششان نیز پوشیده شد و امنیت یافتند .امنیتی که در زمینه وجدان ایمانی و توجه خداوند برایشان رخ داد .آن امنیت و نعاس گروهی را فرا گرفت که زمینه پذیرش فراگیر آن را داشتند
👈و گروهی را که زمینه نداشتند و مانند اجسام عایق بودند، فرانگرفت.و اینهاکسانی بودندکه نفوسشان آنان راگرایش به خود کرده و مقصدشان تأمین و ابقای زندگی خودشان بود.به عکس گروه نخست که از خود گذشته و خودیشان حجاب دیدنشان نشده بودوتسلیم حق شده بودند و آرامش یافتند . این شکست،شکستهایی و این طوفان طوفانهایی در پی دارد.آن طایفه در میان اندیشه ها و گمان های ناحق در باره خدا،ازاین رو به آن رو و از این پهلو به آن پهلو می گشتند و به اندیشه های جاهلیت و بد گمانیهای آن کشانده می شدند .
📚تفسير پرتوي از قران ايت اله طالقاني
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan