eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۹۰-۸۲ سوره نمل -تکرار زیاد "آیات" در سوره ۹ ( بار ) و این فراز -عبارت مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا فقط در سوره های نمل و قصص بکار رفته -تقابل بین من جاء بالحسنه و من جاء بالسیئه نیز در سوره های قصص نمل و انعام مشاهده میشود. -آیه ۸۳ مشابه ایه وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ {۱۷} -آیه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد یا دوم؟ با توجه به انتهای آیه کل اتوه داخرین که همگی رو بسوی خدا ارند، به نفخه دوم اشاره دارد چرا که نفخه اول، نفخه اماته و مرگ همگانی است. -آیه ۸۹ توضیح آیه ۸۷ است. در آیه ۸۷ گفته شد که در نفخ صور همه به هراس می افتند مگر من شاء الله. اما چون مشیت خداوند قانونمند است در آیه ۸۹ این افراد را معرفی میکند .کسانی که نیکی خود را تا آخرت به همراه آورده و حفظ کرده اند. -در سوره قصص آیه ۶۳ مشرکانی که در قیامت وعده عذاب بر انها حتمی شده را این چنین توصیف نمود :قال الذین حق علیهم القول.. -آیت الله جوادی آملی : در خصوص آيه ۸۹ نكته جالبي دارند: "خداوند در قرآن نفرمود: کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است!در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد: «من فعل الحسنه» بلکه فرمود :«من جاء بالحسنه»این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود «به سرای باقی» ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد.این طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این «شیوه اخیر» مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست . بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همه افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد.لذا در صحنه قیامت نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟!! از همین رو خداوند فرمود «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» اینکه گفته شد: به او ده برابر می‌دهند، اینطور نیست که هر کسی کار خوبی بکند به او ده برابر بدهند!! بلکه کسی از این نعمت بهرمند خواهد بود که بتواند آن را حفظ کند و بتواند آن حسنه را نگه دارد. -من جاءبالحسنة فله خير منها و هم من فزع يومئذ ءامنون.چرا فقط انجام حسنه،شرط ایمنی است و به ترک سيئة اشاره اي نشده است. با نكته تفسيري آقاي جوادي آملي، اين معنا بدست مي آيد كه در قيامت برايند اعمال خوب وبد ما ملاك خواهد بود.يعني اگر جمع جبری اعمال خوب ما به همراه آثار مثبت آنها از مجموع اعمال بد ما و آثار منفی آنها بیشتر باشد،ایمن از عذاب خواهیم بود.واگر جمع عملکرد ما منفی باشد،همان اعمال منفی به ما تحویل داده شده و ما را معذب میکند. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده 🔺دوره ، تابستان 1402 ♻ قسمت اول ✳ با سلام من هم می خواهم مکنونات قلبی خود را نسبت به این کلاس ابراز کنم و از خود بگویم ای کاش و ای کاش جوانتر بودم و به این نگرش دست می یافتم و با کتاب آسمانی قرآن کریم پیش تر ها آشتی می کردم و آن ترس و وحشت نفهمیدن و ندانستن از وجودم رخت بر می بست . با این که مقر هستم که باز و باز نمی دانم. خداوند را این گونه دریافتم که « ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود.» گویی را که گم کرده بودم، یافتم و اگر عمری باقی باشد می خواهم بقیه ی عمرم را با قرآن سپری کنم تا به جایی برسم که نه ترس از هولناکی قیامت داشته باشم و نه طمعی به بهشت . 🔻از شما استاد محترم جناب آقای فرهنگ که بسیار زیبا و مستدل و عالی مطالب قرآنی را بیان فرمودید و مسبب این تحول درونی در بنده و امثال بنده شده‌اند نهایت قدر دانی را دارم. درود خدا بر شما که با این به کلام خدا با اعماق جانم عشق می ورزم در حالی که در گذشته فقط به کتاب آسمانی احترام می گذاشتم ان شاء الله در این مسیر موفق به نوشتن تفسیری از شخص خودتان باشید مفید و مختصر که ما هم بتوانیم بهره ببریم و یک عمر دعا گوی شما باشیم برای همگان و علی الخصوص جنابعالی تمنای توفیق الهی دارم و توکل بر خدا سرکارخانم محمدی راد ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T https://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
⁉️منظور از نامیدن در چیست؟ 🛑 قسمت سوم: ⁉️"پرسش: اینکه اعتقاد دارند علیه السلام یعنی چه؟ آیا آنان برای خدا تجسم قائلند؟ آیا می‎توان این اعتقاد را نوعی تشبیه به حساب آورد؟ پاسخ: 👈در بحث مسئله تشبیه و یا حتی تجلی مطرح نیست. همان طور که اشاره کرده‌اید مسیحیان خدا را در قالب یعنی (خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس) تصویر می‌نمایند و غالباً از خدای پدر و خدای پسر سخن می‌گویند و از این اعتقاد آن‌ها به نظریه تثلیث یاد می‌شود. نظریه تثلیث در الهیأت مسیحی آموزه‌ای بنیادین است که دیگر آموزه‌ها بر اساس آن توجیه و تفسیر می‌شوند. بر اساس نظریه تثلیث مسیحیان معتقد به هستند و معتقدند که حضرت عیسی پسر خداست و اما در این که پسر خدا بودن به چه معناست، تعریف‌ها و تفسیرهای متعددی ارائه شده است. اصولاً خود مسیحیان از پسر بودن حضرت عیسی (ع) دو معنای زیر را ارائه کرده‌اند که به اعتقاد ما هر دو آن‌ها با مشکل عقلی و نقلی مواجه هستند: 1⃣-اولین معنای آن‌ها این است که ازآنجاکه آفرینش عیسی برخلاف روش معمولی و بدون داشتن پدر صورت گرفته و کارهای دوران زندگی او آمیخته با انواع معجزات و حوادث خارق العاده بوده، از این جهت می‌توان گفت عیسی م ظهر و آینه تمام نمای خداست و به همین جهت خداوند از او تعبیر به پسر نموده است و یا چون خداوند عیسی را فوق العاده دوست می‌داشت از این جهت او را پسر خود خوانده است. 🔻👈اما این توجیه دارای دو ایراد زیر است: ↩️الف-با معتقدات عموم مسیحیان که در اعتقادنامه نیقیّه بدین شرح مندرج است: «ما ایمان داریم به خدای واحد پدر، قادر مطلق، خالق همه چیزهای دیدنی و نادیدنی و به خداوند واحد، عیسی مسیح، پسر خدا، مولود از پدر، یگانه مولودی که از ذات پدر است; خدا از خدا، نور از نور، خدای حقیقی از خدای حقیقی، که مولود است نه مخلوق، از یک ذات هم ذات با پدر...»(1) سازگار نخواهد بود؛ زیرا عبارات فوق، صریح در این است که عیسی مسیح پسر خداست همان طوری که نور از نور جدا می‌شود، عیسی هم از خدا جداشده و در رحم مریم قرارگرفته و ازآنجا برای هدایت و سعادت مردم پا به این عالم گذاشته است. ↩️ب- هرگاه آفرینش بدون پدر و یا زندگی آمیخته به انواع معجزات و امور خارق العاده، کافی در نامیدن کسی به پسر خدا باشد در این صورت این نام و نسبت هیچ گونه اختصاصی به عیسی ندارد ؛ زیرا آدم هم بدون پدر و مادر آفریده شده و پیامبرانی مانند ابراهیم و موسی و نوح و... نیز سراسر زندگانی آن‌ها با انواع حوادث خارق العاده و معجزات آمیخته بوده است و همچنین خداوند همه آن‌ها را دوست داشته، پس باید آن‌ها نیز پسر خدا نامیده شوند بلکه کسی مثل حضرت آدم که بدون پدر و مادر آفریده شد، اولویت دارد در این که پسر خدا نامیده شود! 2⃣- توجیه دیگر این که می‌گویند: منظور از این که عیسی پسر خداست این است که خداوند در پیکر عیسی حلول کرده، همان سان که حرارت در آب حلول می‌کند. ❌این توجیه نیز صحیح نیست زیرا نه می‌تواند باشد و به زمان و مکان; خداوندی که صرف وجود و غیر محدود به زمان و مکان است. چگونه می‌تواند در بدن انسانی مانند عیسی که مانند همه افراد بشر غذا می‌خورد و می‌خوابید و راه می‌رفت و از لحاظ زمان و مکان محدود بود حلول کرده و محدودشده باشد ؟! ⁉️ آیا آب دریا با آنکه محدود است می‌شود در یک کاسه کوچک جا گیرد و اگر نمی‌‌ شود، پس چگونه ممکن است وجود نامحدود خداوند در پیکر انسانی چون عیسی محدود و محصور گردد؟!(2) 👈درنتیجه به اعتقاد ما موضوع پسر بودن حضرت برای خدا توجیهی معقول و منطقی ندارد و اعتقادی باطل است." 🖌پی نوشت ها: 1. ر.ک جان بی ناس، تاریخ جامع ادیان، چ انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1388 ش، ص 634. 2. ر.ک مکارم شیرازی، سبحانی، پاسخ به پرسش‌های مذهبی، چ نسل جوان، قم 1383، ص 150. نقل از سایت پاسخگو جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst545_ysy-dr-qrn.aspx @quranpuyan
حسب حالی ننوشتیم و شد ایّامی چند محرمی کو که فرستم به تو پیغامی چند ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند سلام صبح آدینه تان بخیر و برکت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گفتارهایی درباره اسلام رحمانی- عقلانی 🎤دکتر عبدالرحیم سلیمانی 📍جلسه بیست و ششم: الوهیت یافتن ✅در یهودیت و مسیحیت، چگونه سنت شفاهی بر کتاب مقدس غلبه یافت؟ و علما و کاهنان و پاپ ها، حتی بر متن کتاب، ترجیح داده شد تا جاییکه قران از انها نکوهش میکند که علما را بجای خدا پرستیدند و کردند! ⚫️متاسفانه در مسلمانان هم، با این بهانه که برای تبیین قران، روایت لازم است و انتخاب یا رد هم بدست فقهاست، رای و رای بر قران، غالب شده است.. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅بیان چکیده (یادگار مرحوم مهندس گنجه ای) ♦♦جهت مطالعه توضيحات بيشتر و ثبت نام در در دوره جديد مجازي روش ساده تدبر قران به كانالهاي زير مراجعه نماييد کانال تلگرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، دین نداشته باشیم بهتر است. 💠⭕️بیشترین تلفات انسانها و سر بریدن ها از و  ناشی شده است. 🚩امام حسین را بی دین ها نکشتند بلکه خود مسلمانان سر بریدند. ایت الله محقق داماد @quranpuyan
☆ خدای من! مرا این ارجمندی بس که بنده ی تو باشم و این سرافرازی بس که پروردگار من تو باشی تو همانگونه هستی که من دوست دارم پس مرا آنگونه ساز که تو دوست می داری از نیایش های امام علی (ع) بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۰۰ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 195 تا 200 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در رسيدن به و و تفاوتي ندارند 💠فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ ال عمران:195 🌱پس پروردگارشان پذيراي آنان [در برداشتن موانع چنان آرزوهايي با اين شرايط] شد: بي‌گمان من عمل هيچ عمل كننده‌اي از شما  - چه مرد، چه زن- را تباه نخواهم كرد؛  [همگي] شما از يكديگريد [=تفاوتي از نظر ايماني ميانتان نيست]. 🔹جملة «مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْض»، تساوي مرد و زن را، در ارتباط با ايمان و رسيدن به مقام برتر «أُوْلِي الألْبَاب» با وجود تفاوت در ساختمان جسمي و روحيات، نشان مي‌دهد. شگفت اينكه تصريح بر تساوي، در ميادين هجرت، رانده شدن از سرزمين، آزار ديدن در راه خدا، پيكار و جان باختن در راه حق آمده است. نمونه‌هاي ديگري از تصريح در تساوي را در سه آيه مشابه زير با مضامين مختلف مي‌بينيد: نحل 97 (16:97) - مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاهً طَيِّبَهً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ غافر 40 (40:40) - ... وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ نساء 124 (4:124) - وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا 🔹در بينش الهى، مرد و زن در رسيدن به مقام والاى انسانى برابر هستند. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌» 🔹جنس مرد برتر از زن نيست. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ» 🔹در جامعه اسلامى، همه‌ى مسلمانان از يك پيكرند. «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ» 📚تفاسير نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چهار به مومنان 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌«200» ال عمران 🌱اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و (در برابر دشمنان نيز) پايدار باشيد (و ديگران را به صبر دعوت كنيد) و از مرزها مراقبت كنيد و از خداوند پروا داشته باشيد، شايد كه رستگار شويد. 🔹آخرین آیه سوره آل عمران محتوى یک برنامه جامع چهار ماده اى است که ضامن سربلندى و پیروزى مسلمین مى باشد.  در اوّلین ماده این برنامه مى فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده اید، (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید» 🔹 در برابر مشکلات، در حقیقت ریشه اصلى هرگونه پیروزى مادّى و معنوى را تشکیل مى دهد. در مرحله دوم به افراد باایمان دستور به استقامت در برابر دشمن مى دهد مى فرماید: «و در برابر دشمنان (نیز،) پایدار باشید» (وَ صَابِرُوا). 🔹در جمله بعد به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از و سرحدات کشورهاى اسلامى مى دهد مى فرماید: «و از مرزهاى خود، مراقبت کنید» (وَ رَابِطُوا). 🔹این دستور به خاطر آن است که مسلمانان هرگز گرفتار حملات غافلگیرانه دشمن نشوند و، در برابر حملات شیطان و هوسهاى سرکش، همیشه آماده و مراقب باشند. 🔹«رابطوا» از ماده «رباط» در اصل به معنى بستن چیزى در مکانى است. به همین جهت، مرابطه به معنى مراقبت از مرزها آمده است زیرا سربازان و مرکبها و وسایل جنگى را در آن محل نگاه دارى مى کنند. 🔹سرانجام در آخرین دستور که همچون چترى بر همه دستورهاى سابق سایه مى افکند، مى فرماید: «و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید» یعنى شما در سایه به کار بستن این چهار دستور مى توانید رستگار شوید و با تخلّف از آنها، راهى به سوى رستگارى نخواهید داشت. 🔹اين آيه، در چند مرحله به صبر در برابر انواع حوادث و مصائب توصيه مى‌كند؛ 👈در برابر ناگوارى‌هاى شخصى و هوسها صبر كنيد. «اصبروا» 👈در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بيشتر كنيد. «صابروا» 📚تفسیر .نمونه ونور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۸-۶۳ سوره نمل از تفسیر نور ۱- تضادّ میان ایمان وکفر،در همه ی امّت ها بوده است. «مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ» ۲- حشر قبل از قیامت،مخصوص کافر مطلق است. «مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا» (در روایات نیز آمده است:رجعت،مخصوص مؤمنان وکافران درجه یک است) ۳- بدون آگاهی،چیزی را تکذیب نکنید. «أَ کَذَّبْتُمْ بِآیاتِی وَ لَمْ تُحِیطُوا بِها عِلْماً» (عقائد باید بر اساس دلیل قطعی باشد) ۴- عملکرد انسان ها بازتاب عقائد و افکار آنان است.(اوّل تکذیب،بعد کارهای خلاف). «أَ کَذَّبْتُمْ - أَمّا ذا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ۵- همه باید در محضر خدا پاسخگو باشند. «أَ کَذَّبْتُمْ بِآیاتِی - أَمّا ذا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ۶- عامل بدبختی های انسان،خود اوست. «بِما ظَلَمُوا» ۷- تکذیب وتمرّد از هشدارهای جدّی انبیا ظلم به خود است. «بِما ظَلَمُوا» ۸- در قیامت،ستمگر حرفی برای گفتن ندارد. «لا یَنْطِقُونَ» ۹- کسانی که از آمد ورفت شب وروز درس عبرت نگیرند،مورد انتقادند. بیشترین انتقادهای قرآن از کسانی است که زندگی غافلانه دارند. «أَ لَمْ یَرَوْا» ۱۰- نظام آفرینش با نیازهای بشر هماهنگ است و این هماهنگی نشانه ی وجود مدبّری حکیم و یکتاست. «لِیَسْکُنُوا» ۱۱- در برنامه ی زندگی،شب را مخصوص استراحت قرار دهید. «لِیَسْکُنُوا فِیهِ» ۱۲- نقش ایمان و تفکّرِ دینی آن است که هستی را معنادار و هدفدار و نشانه ی قدرت و حکمت می داند. «لِیَسْکُنُوا - مُبْصِراً - لَآیاتٍ» ۱۳- استراحت باید مقدّمه ی کار و تلاش باشد. «لِیَسْکُنُوا - مُبْصِراً» روشنی روز، برای کار است،چنانکه در آیه ی ۱۲ سوره ی اسراء می فرماید: «مُبْصِرَهً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً» تا فضل پروردگارتان را بجویید(و به تلاش و کار بپردازید). ۱۴- فروپاشی نظام هستی،مرگ انسان ها و شروع قیامت،با ایجاد صدایی مهیب (دمیده شدن در صور)صورت می گیرد. «یُنْفَخُ فِی الصُّورِ» ۱۵- در آسمان ها موجودات زنده و مسئول وجود دارند و این موجودات،حشر و قیامت نیز دارند. «مَنْ فِی السَّماواتِ - کُلٌّ أَتَوْهُ داخِرِینَ» ۱۶- در قیامت همه از درون احساس کوچکی می کنند. «داخِرِینَ» https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده 🔺دوره ، تابستان 1402 ♻ قسمت دوم ✅ واقعا یک دوره آموزشی بود. فعلا تا همین اندازه که راه افتادیم خیلی دارد. فهمیدم که با یک میتوان با وارد و تفکر شد، انچه برایم جالب و جدید بود اینکه با روش اشنا شدم در مسایل تدبر ازجمله : فراز بندی آیات یا پاراگراف آن، عصاره آیات و درس سوره یا هدف آیات. 💠 توصیه: میتوانند در یان دوره اشتراک کنند ولی هرکدام نظر به سطح و بینش مطالعه قبلیشان میتوانند زودتر دوره را درک کنند از استاد محترم اظهار سپاسگزاری نموده و نیز از ایزدمنان موفقیت های روز افزون برای شان خواهانیم. سرکار خانم مصباح خيل ✅ من ترجمه قرآن رو زیاد میخونم ولی هیچوقت از این زاویه نگاه نکرده بودم که لازم است فراز بندی کنم . هرقدم جلو تر رفتن تو این مسیر قطعا است و دوست دارم جلوتر برم جناب اقای عین افشار ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T https://b2n.ir/a02388
✅✅وظیفه عمومی در و ستم در سخنی از عیسی مسیح(ع) 👈«به حق براي شما مي‌گويم كه آتش‌سوزي در يك خانه واقع مي‌شود اما پيوسته از خانه‌اي به خانه ديگر سرايت مي‌كند تا اينكه خانه‌هاي بسيار زيادي را در بر مي‌گيرد، مگر اينكه آن خانه نخست را دريابند و آن را از بن بردارند تا آتش از اساس خاموش گردد. همين‌گونه است ستمگر نخست؛ اگر جلوي دست او را بگيرند در پي او پيشواي ستمگري نيايد كه به او اقتدا كند، همانطور كه اگر آتش در خانه اول چوب يا تخته نيابد چيزي را نمي‌سوزاند. به حق براي شما مي‌گويم كه هر كس ماري را ببيند كه قصد برادرش را كرده كه او را نيش بزند و به برادر اخطار ندهد و او را آگاه نگرداند و مار او را بكشد در خون او شريك است... 👈 و هر كس بتواند جلو را بگيرد و چنين نكند مانند كسي است كه مرتكب ظلم و ستم شده است. چگونه ظالم و ستمگر بهراسد در حالي كه در ميان شما آسوده زندگي مي‌كند و كسي جلو او را نمي‌گيرد و او را باز نمي‌دارد و دستش را كوتاه نمي‌كند؟ چه چيزي مانع ظلم ظالمان مي‌شود و چگونه در اين حالت ظالمان و ستمگران مغرور نگردند؟ آيا همين بس است كه كسي بگويد من ظلم نمي‌كنم و هر كس مي‌خواهد ظلم كند و ظلم را ببيند و جلو آن را نگيرد؟! اگر مطلب اين گونه است پس چرا همه مردم همراه با ظالماني كه اعمال آنان را انجام نداده‌اند و ظلم نكرده‌اند در عواقب و گرفتاري‌هاي خطاهاي آنان در همين دنيا شريكند؟! 👈به حق براي شما مي‌گويم كه هر كار و فعاليت كه با سخن يا عمل يا حقد و كينه ياري نشود در بزرگ خواهد بود» 📚(تحف العقول، پندهاي مسيح(ع)). ✳از اين سخن حضرت عيسي(ع) چند نكته بسيار مهم مي‌توان برداشت كرد: 1⃣1- مانند يك است و اگر در ابتدا جلو آن گرفته نشود همه گير و فراگير مي‌شود. اين گونه نيست كه كسي كه در جامعه شاهد ظلم و ستم است و چشم به روي آن مي‌بندد و سكوت مي‌كند خودش از شر ظلم و ستم در امان باشد. ظلم شعله آتشي را ماند كه چون افروخته گردد همه را در بر مي‌گيرد و به پيش مي‌رود و هر چه بيشتر مي‌سوزاند فروزنده‌تر مي‌شود. و اگر اهالي شهر يا محله مي‌خواهند كه از شر آن در امان باشند همه بايد دست به دست هم دهند تا در همان خانه اول جلوي آن را بگيرند. از اين قسمت سخن حضرت عيسي(ع) بر مي‌آيد كه انسان‌ها براي اينكه خودشان زندگي آرامي داشته باشند و از ظلم و ستم در امان باشند بايد با اصل ظلم و ستم مبارزه كنند و بنابراين بايد برايشان فرقي نكند كه اين ظلم و ستم نسبت به چه كسي انجام مي‌شود. جامعه بايد از ستم و حق‌كشي پاكيزه گردد تا همگان در آسايش باشند. 2⃣2- نكته دوم اينكه جداي از نتيجه دنيوي سكوت در مقابل ظلم، كه باعث مي‌شود دودش در همين دنيا به چشم خود انسان برود، به لحاظ ديني سكوت در مقابل ظلم و ستم در واقع شركت در آن است. عيسي مسيح(ع) در اين بخش از سخن خود مي‌فرمايد، همانطور كه كسي كه ماري را مي‌بيند كه به سوي انساني مي‌رود تا او را نيش بزند، اگر به آن انسان خبر ندهد، يا اگر مي‌تواند مار از او بر نگرداند به لحاظ ديني و اخلاقي ظلم كرده و در قتل او شريك است، همينطور كسي كه ظلم و ستم و تضييع حقي را در جامعه مي‌بيند و مي‌تواند با عمل يا سخن خود جلوي آن را بگيرد ولي چنين نكند در ظلم و ستم شريك است . براي ديندار اين كافي نيست كه خود و نكند بلكه وظيفه دارد به هر طريق ممكن جلو ظلم را بگيرد 3⃣3- نكته سوم درباره اهميت ياري نكردن ستمديده نزد خدا و مجازات آن است. مي‌فرمايد: اين نزد خداوند گناهي بسيار بزرگ و نابخشودني است كه ستمديده براي احقاق حق خود تلاش كند و ديگران با هر وسيله‌اي كه مي‌توانند، چه با سخن و چه با عمل و چه حتي با روي برتافتن از ظالم و اخم كردن نسبت به او يا هر كار ديگري، او را ياري ندهند. 4⃣4- اين تك‌تك انسان‌ها هستند كه در و سكوت خود به ظهور و و ستم كمك مي‌كنند. پديده شوم تضييع حقوق انسان‌ها در بستري خاص و وضعيتي خاص در جامعه ظاهر مي‌شود. جامعه بي‌تفاوت و بي‌حركت و ساكت مكان امن و مناسبي براي پيدايش و رشد ظلم و ستم و ستمگر است. 🖌دكتر عبدالرحیم سلیمانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛