#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_135
❇️#نوری كه در #تاريكی میدرخشد
💠قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ (۶۴) قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ (۶۵)
🌱بگو: (این) خداست که شما را از آن (تاریکیها) و از هر اندوهی نجات میدهد؛ (ولی) باز هم شما (برای او) شریک قرار میدهید. (۶۴) بگو: او میتواند عذابی از بالای سر یا زیر پاهایتان بر شما بفرستد؛ یا اینکه شما را گروهگروه بهجان هم اندازد و به برخی از شما (طعم تلخ) جنگ (با) برخی دیگر را بچشاند. ببین چگونه آیات و نشانهها را تکرار و به شکلهای گوناگون بیان میکنیم. باشد که بفهمند. (۶۵)
أنعام [۶۴-۶۵]
👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
🔷✨ذكر" تضرع" كه به معنی دعای آشكار و" خفية" كه دعای پنهانی است شايد به خاطر اين باشد كه مشكلات با هم متفاوتند گاهی به مرحله شدت نرسيده انسان را به دعای پنهانی دعوت میكند و گاهی كه به مرحله شديد میرسد آشكارا دست به دعا برمیدارد، و گاهی نالهها و فريادها سر میدهد منظور اين است كه خداوند هم مشكلات شديد و هم مشكلات ضعيف شما را حل میكند.
🔷✨بعضی معتقدند كه در آيه به چهار حالت روانی انسان كه هر كدام يك نوع عكس العمل به هنگام بروز مشكلات است اشاره شده است: حالت" دعا و نياز" و حالت" تضرع و خضوع" و حالت" اخلاص" و حالت" التزام به شكرگزاری به هنگام نجات از مشكلات".
اما متاسفانه برای بسياری از اين افراد اين حالات پر ارزش همانند برقی زودگذر و تقريبا به شكل اضطراری در برابر شدائد و مشكلات پيدا میشود اما چون با آگاهی آميخته نيست پس از برطرف شدن شدائد به خاموشی میگرايد.
بنا بر اين اين حالات اگر چه زودگذر باشد، میتواند دليلی برای افراد دور افتاده در زمينه خداشناسی گردد.
🔷✨" كرب" (بر وزن حرب) در اصل به معنی زير و رو كردن زمين و حفر آن است و نيز به معنی گره محكمی كه در طناب دلو میزنند آمده است سپس در غم و اندوههايی كه قلب انسان را زير و رو میكند و همچون گرهی بر دل انسان مینشيند گفته شده است.
👈بنا بر اين ذكر كلمه" كرب" در آيه بالا كه معنی وسيع و گستردهای دارد و هر گونه مشكل مهمی را شامل میشود بعد از ذكر" ظلمات برو بحر" كه به قسمت خاصی از شدائد گفته میشود از قبيل ذكر يك مفهوم عام بعد از بيان مفهوم خاص است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_135
❇️#پرهیز از #همنشینی با #ظالمان
💠 وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «68/انعام»
🌱 و هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد تخطئه،) كندوكاو مىكنند، از آنان روى بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم ستمگر منشين.
🔷✨تنها با کسی باید بحث کرد که در جستجوی حقیقتی می گردد.
بنابراین بحث و جدل و در اصلاح شرع " جدال و مراء " موجب تقویت و اهمیت یافتن سخنان حریف می شود و در اقناع و تغییر نظر ایشان مؤثر نخواهد بود. و این نکتهٔ بسیار مهمی است که رعایت آن در بحثها و گفتگوها خردمندانه است.
ضمنا باید در نظر داشت که لغت " بحث " در اصل به معنی جستجو کردن است نه گفت و گو و مجادله کردن.
👌نشستن با مردم ظالم و دوستی و مراودت با ایشان خطایی عظیم است و افزون بر دیگران خود شخص را هم زیان می رساند زیرا مردم او را در شمار ظالمان می نهند.
🔴 ظالم باید تنها بماند.
🔷✨اگر جماعتی بسیار به سبب منافع و بهرهمندی از غارت ظالم به گرد او جمع شوند و ایشان را هیچ باک نباشد که با ظالمان بنشینند این تقویت ظلم است. اگر هیچ کاری در دفع ظلم نمیتوان کرد حداقل پرهیز از جانبداری و همراهی و مراودت ضروری است.
👈از بهترین مصداقهای امر به معروف و نهی از منکر دوستی با نیکوکاران و دوری از بدکاران است. بدان باید حس کنند که هیچ انسان شایسته ای با آنان نشست و برخاست نمی کند و چاره ای جز مصاحبت با بدان نخواهند داشت
📚برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن "
به قلم حسین الهی قمشه ای
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات تفسیری سوره حجر
❓پاسخ خدا به خواست مشرکان،برای نزول فرشتگان، چه بود؟ ((ما ننزل الملائكة الا بالحق و ما كانوا اذا منظرين )
ظهور عالم ملائكه براى مردمى كه در بند ماده هستند موقوف بر اين است كه ظرف وجودشان مبدل گردد، يعنى با مردن از دنيا به آخرت منتقل شوند. چيزيكه در اين جا مى خواهيم خاطر نشان سازيم اين است كه در همين دنيا هم قبل از اين انتقال ممكن است ظهور چنين عالمى براى كسى صورت بندد و ملائكه نيز براى او ظاهر شوند، همچنان كه بندگان برگزيده خدا و اولياى او كه از پليدى گناهان پاك و همواره ملازم ساحت قرب خدايند در همين دنيا عالم غيب را مى بينند، با اينكه خود در عالم شهادتند - مانند انبياء (عليهم السلام ).
و شايد همين معنايى كه گفتيم مراد آيه ((ما ننزل الملائكة الا بالحق و ما كانوا اذا منظرين )) باشد، چون اگر مشركين پيشنهاد نازل شدن ملائكه را دادند، براى اين بوده كه آنان را در صورت اصليشان ببينند تا پس از ديدن ، دعوت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) را تصديق كنند و اين پيشنهاد جز با مردنشان عملى نمى شود.
همچنان كه قرآن كريم فرموده :(( و قال الذين لا يرجون لقائنا لو لا انزل علينا الملائكة ... يوم يرون الملائكة لا بشرى يومئذ للمجرمين و يقولون حجرا محجورا و قدمنا الى ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا)).
و هر دوى اين معانى در ((آيه و قالوا لولا انزل عليه ملك و لو انزلنا ملكا لقضى الامر ثم لا ينظرون و لو جعلناه ملكا لجعلناه رجلا و للبسنا عليهم ما يلبسون )) جمع شده ، خداى تعالى مى فرمايداگر ما فرشتگانى به عنوان معجزه و براى تصديق نبوت او نازل كنيم لازمه اش اين است كه كار ايشان را يكسره سازيم و هلاكشان كنيم و حتى اگر يكى از فرشتگان را پيامبر مردم كنيم باز ناگزيريم او را به صورت يك فرد بشر ممثل و مجسم كنيم ، و او را در مواقف اشتباه و خطا قرار دهيم ، چون منظور از رسالت اين است كه يكى از وسائل امتحان باشد كه هم وسيله نجات و هم وسيله هلاك بوده باشد و از رسالتى كه عقول مردم را مضطر و مجبور به ايمان و قبول دعوت الهى نمايد غرضى كه گفتيم حاصل نمى شود.
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نقد و #سئوال_از_حاكمان: #واجب_شرعي يا ممنوع؟
🔴قسمت چهارم :
ايا مجلس #خبرگان نبايد بر #رهبري نظارت كند؟
🔹 در قسمتهاي قبلي اشاره شد كه از متون دینی بر می آید که مهم ترین وظیفه مردم، #نصیحت و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه #حاکمان است.👈عجیب است از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای #نظارت بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد (#مجلس_خبرگان) نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است. حتی عالماني که احیانا خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند.
در قسمتهاي قبل، بخشي از نظرات امام خميني و شهيد بهشتي و ايت الله جوادي املي ارسال شد
🔻نظارت مجلس خبرگان بر رهبری
"هرچند در قانون اساسی و بهخصوص در اصل ۱۱۱ آن، بهصراحت از نظارت بر رهبری سخنی بهمیان نیامده است، ولی قسمتی از این اصل بیان میدارد که « هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصدونهم گردد، یا معلوم شود ازآغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بر کنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهدهی خبرگان مذکور در اصل یکصدوهشتم میباشد.»
بدون شک این تشخیص در اصل مذکور، به مقدماتی نیاز دارد که « #نظارت» از جملهی آنان است.
لذا در مشروح مذاکرات بیان شد که «همواره این بحث در مجلس خبرگان مطرح بود که خبرگان حق نظارت بر رهبری دارند یا نه؟ معتقد بودند که #حق دارند.»
(مشروح مذاکرات تدوین قانون اساسی (آیتالله مومن)، ص ۶۴۸)
👈به عبارت دیگر، مقدمهی تشخیص ناتوانی رهبری و مقدمهی تشخیص بقای اوصاف و شرایط رهبری مقرر در اصل ۱۰۹ قانون اساسی، #نظارت مجلس خبرگان است. لذا در مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی هم میخوانیم:
«ما در اصل صدویازدهم به هر حال به خبرگان اجازه دادیم که در موقع ضروری رهبر را #عزل کند و
👈این درست نیست که ما بگوییم خبرگان هیچ #اختیاری ندارند باید همین بنشینند، نه،
واقعاً میشود که خبرگان اصلاً #نظارت نداشته باشند و یکدفعه همینطوری بخواهند عزل کنند؟!»
و «این مسأله [نظارت بر رهبری] تحکیم رهبری است.»
(مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی (آیتالله مؤمن)، ج ۳، ص ۲۶۴و، ص ۱۲۷۳)
🖌دکتر سید احمد حبیبنژاد،
برگرفته از سايت farsi.khamenei.ir
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲إِلَهِي قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَيَّ) إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
فَلاَ تَفْضَحْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ
💞چون لطف كردى و گناهانم را بر هيچ بنده صالحى آشكار نكردى
پس روز قيامت هم مرا مفتضح و رسوا در حضور جميع خلايقت مگردان.
💫مناجات شعبانیه
🤲اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آموزه #انتظار، امید به #ظهور_جامعه_قرآنی
خداوند تعالی هدف از بعثت انبیا را اقامه #عدل و داد اعلام می کند. روایات بسیاري، درباره ظهور وارد شده است که دوره ای خواهد آمد که در آن عدالت برپا می شود و به کسی ظلم نمی شود و حق کسی از بین نمیرود
مهم ترین تفاوت حکومت مهدی(ع) با هر حکومت دیگری همین #عدالت و #رعایت_حقوقمردم است.
امام علی(ع) : «کسی بر شما حکومت خواهد کرد که غیر از خاندان حکومت هاست، او عمال و روسای حکومت ها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد...آن وقت عدالت گستری و روش پیامبر در عدالت را به شما نشان خواهد داد و کتاب و سنت را که پیش از آن مرده اند زنده خواهد ساخت»(نهج البلاغه، خ138).
پس کار اصلی مهدی(ع) پیاده کردن کتاب خدا و سنت پیامبر است که مهم ترین آنها عدالت و توجه به حقوق انسان هاست. او كتاب جديدي نمي اورد. وظیفه همه کسانی که خود را منتظر می دانند اجرای دستورات آنهاست.
امام صادق(ع) در پاسخ به زراره که از تکلیف مردم در زمان غیبت پرسیده بود فرمود که مردم باید به همان تکالیفی که در کتاب و سنت آمده عمل کنند تا امام بر آنان ظاهر شود(کمال الدین، ص350، باب33، ح44).
دکترسلیمانی
@quranpuyan
#نقد و #سئوال_از_حاكمان: #واجب_شرعي يا ممنوع؟
🔴قسمت پنجم :
❓ ايا مجلس #خبرگان نبايد بر #رهبري نظارت كند؟
🔹 در قسمتهاي قبلي اشاره شد كه از متون دینی بر می آید که مهم ترین وظیفه مردم، #نصیحت و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه #حاکمان است.👈عجیب است از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای #نظارت بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد (#مجلس_خبرگان) نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است. حتی عالماني که احیانا خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند.
در قسمتهاي قبل، بخشي از نظرات امام خميني و شهيد بهشتي و ايت الله جوادي املي و ایت الله مومن ارسال شد
🔴نظارت فقط بر #صفات یا بر #عملکرد ؟
برخی از افرادی که بیان می کنند نظارت بر رهبری فاقد وجاهت و استناد قانونی است ، می گویند: "در هیچ کجای قانون اساسی، عنوان #نظارت بر رهبری نیامده است؛ البته #مراقبت برای اینکه رهبری واجد شرایط بماند، در قانون اساسی آمده است."
برخی هم بعد از تصریح خود مقام رهبری به وظیفه نظارتی مجلس خبرگان، که:
"کار مهم خبرگان در در درجه اول، همین انتخاب است و در درجه دوم، #نظارت بر وضع رهبر موجود و حاضر، که متوجه باشند و ببینند آیا صلاحیتها در او باقى است؟ آیا علم او، تقواى او، مدیریت او، تدبیر او، خلوص او و صدق او باقى است؛ یا از حد نصاب پایین افتاده است؟ باید نظارت داشته باشند. این کارِ مهم مجلس خبرگان است."
نظارت را اینگونه محدود کردند که نظارت مجلس خبرگان، فقط مختص #صفات رهبری است:
"نظارت دو معنا دارد: در معنای اول نظارت برای تشخیص صلاحیتهای شخص و احراز آن و باقی ماندن آن صفات صورت میگیرد؛ اما نظارت نوع دوم نظارت بر #عملکرد است که البته آن چیزی که در قانون اساسی مربوط به نظارت مجلس خبرگان بر رهبری آمده است از نوع اول یعنی بقاء صلاحیتهای شخصی رهبر است و نه نظارت بر عملکرد."
🔴اما مرحوم ایت الله مصباح یزدی علیرغم انکه در بعد مردمی حکومت اسلامی نظراتی متفاوت با بنیانگذاران نظام و تدوین کنندگان قانون اساسی دارد، لکن در این زمینه معتقد به لزوم نظارت دقیق خبرگان بر عملکرد رهبری است.
🔹«باید در نظر داشت که زمامدار و رهبر جامعه اسلامی به هرحال، #معصوم نیست؛ بنابراین محتمل است که در یک مقطع تاریخی، کسی که عهده دار زمامداری و رهبری امت اسلام است دچار #لغزش شود و مرتکب سوء استفاده یا خیانت گردد یا هیچ یک از این امور نیز پیش نیاید و فقط شخصی شایسته تر از رهبر پدیدار شود؛ چرا که امکان دارد که رهبر در وضع خاص خود، از لحاظ فقاهت، مدیریت و تدبیر، تقوا و عدالت بماند و پیشرفتی نکند یا حتی دستخوش انحطاط و پسروی گردد؛ و از سوی دیگر کسی دیگر در این سه بعد، مدارج رشد و کمال را بپیماید و از حد رهبر هم فراتر رود. به هر تقدیر، در هر یک از این موارد چه باید کرد؟
یکی از وظایف «مجلس خبرگان رهبری» این است که بر #اعمال مقام رهبری #نظارت دقیق داشته باشد. هرگاه رهبر کاری کرد که -به زعم فقهای مجلس خبرگان- صحیح و مطابق موازین شرعی و معیارهای عقلی نبود آنان #دادگاهی تشکیل می دهند و از وی می خواهند که در آن دادگاه عمل خود را توجیه کند و صحت آن را مدلل سازد.
👈اگر #رهبر در دفاع از خود، موفق نشود و اعضای مجلس خبرگان دریابند که وی برای ادامه کار، شایستگی ندارد #معزولش می کنند و دیگری را که اصلح افراد است برای تصدی مقام رهبری، به جایش منصوب می دارند؛ 👈زیرا در اسلام غیر از معصومین(ع) هیچکس فوق قانون نیست بلکه همه باید تابع قانون باشند
همچنین اگر فقهای مجلس خبرگان کسی را من حیث المجموع شایسته تر از شخص رهبر دانستند او را به جای رهبر می نشانند.
مجلس خبرگان باید همواره #ناظر_بر_اعمال شخص رهبر باشد و پیوسته مترصد و مراقب باشد تا اگر کسی شایسته تر از رهبر پدیدار شد، بی درنگ جانشین او شود.
👈چنین نیست که رهبر جامعه اسلامی قدرت مطلق و بی چون و چرا داشته باشد و کسی نتواند وی را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد»
📚(آیت الله مصباح یزدی،حقوق و سیاست در قرآن، (1) ص262-263)
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ
و براى خود توشه برگيريد كه در حقيقت، بهترين توشه، پرهيزگارى است
@quranpuyam
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 69 تا 73
📄#صفحـہ_136
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_136
❇️#تقوا وسيلهی حفاظت و بيمهی انسان در مقابل #گناه است
💠وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ لكِنْ ذِكْری لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (۶۹/انعام)
🌱كسانی كه پروا پيشه كردند، به گناه ستمكاران بازخواست نخواهند شد، ولی بايد آنان را پند دهند تا شايد پرهيزكار شوند.
🔹این آیه می خواهدبفرماید: گناه و وبالی که تمسخر کنندگان برای خود کسب می کنند تنها متوجه خود آنهاست و بس ، مگر اینکه دیگران هم راضی به کردار آنهاباشند که دراین صورت در گناه آنها شریکند وگرنه اهل تقوی و کسانی که از نواهی الهی پرهیزمی کنند هیچ گناهی متوجه آنها نیست ، و اینکه از مجالست با آنها نهی فرمود، به دلیل جلوگیری و پرهیز از وقوع در خوض در آیات الهی بود وگرنه همه می دانندکه در هر گناهی جز مرتکب و عاملش دیگری محاسبه نمی شود ،ولی همین نشست و برخاست با اینگونه افراد باعث می شود انسان به ارتکاب این اعمال راغب شود و قبح آن برایش زائل گردد.
🔹مراد از( ذکری لعلهم یتقون )این است که این تذکری که ما به پرهیزکاران دادیم که با آنها مجالست نکنند برای این بود که آنها به کمال تقوی برسند و برآن استمرارو مداومت داشته باشند، وگرنه گناه آن گروه تنها متوجه خودشان است و چیزی از وزرو وبال آنها به گردن اهل تقوی نمی باشد .
🔹رعايت اهمّ و مهمّ در مسائل، از اصول عقلی و اسلامی است. شنيدن موقّتی ياوهها به قصد پاسخگويی يا نجات منحرفان، جايز است. «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹تقوا وسيلهی حفاظت و بيمهی انسان در مقابل گناه است. (مثل لباس ضد حريق، برای مأموران آتش نشانی) «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ»
🔹از همنشينی با ياوهسرايان پرهيز كنيم وسخنانشان را استماع نكنيم، ولی اگر به ناچار چيزی به گوش ما، رسيد مانعی ندارد. ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ ... مِنْ شَيْءٍ
🔹علاوه بر تقوای خود، بايد به فكر متّقی كردن ديگران نيز باشيم. «وَ لكِنْ ذِكْری لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»
📚تفسير المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_136
❇️آنها كه #دين_حق را به بازی گرفتهاند
💠وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللَّـهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ
🌱کسانی را که دینشان را به بازی و سرگرمی گرفتهاند و زندگی دنیا آنان را فریفته است، رها کن و بهوسیلهی قرآن یادآوری کن که مبادا کسی به سزای کارهایش، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شود. (در آن زمان،) جز خدا هیچ سرپرست و شفاعتکنندهای نخواهد داشت، و اگر (برای رهایی از عذاب،) هر گونه عوضی بدهد، از او پذیرفته نخواهد شد. آنان، کسانی هستند که به سزای کارهایشان، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شدند. آنان، به سزای کفرشان، نوشیدنیای از آب جوشان و عذابی دردناک خواهند داشت.
أنعام - ۷۰
🔷✨اين آيه در حقيقت بحث آيه قبل را تكميل میكند و به پيامبر ص دستور میدهد" از كسانی كه دين و آئين خود را به شوخی گرفتهاند و يك مشت بازی و سرگرمی را به حساب دين میگذارند و زندگی دنيا و امكانات مادی آنها را مغرور ساخته، اعراض كند و آنها را به حال خود واگذارد" (وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا) بديهی است دستور به ترك كردن اين گونه اشخاص هيچگونه منافاتی با مساله جهاد ندارد زيرا جهاد دارای شرائطی است، و بیاعتنايی به كفار دارای شرائط و ظروف ديگر، و هر كدام از اين دو در جای خود بايد انجام گيرد، گاهی لازم است با بیاعتنايی مخالفان را كوبيد و گاهی با مبارزه و جهاد و كشيدن اسلحه، و اينكه بعضی تصور كردهاند آيات جهاد، آيه فوق را نسخ كرده كاملا بی اساس است.
🔷✨در حقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه آئين آنها از نظر محتوا پوچ و واهی است و نام دين را بر يك مشت اعمالی كه به كارهای كودكان و سرگرمیهای بزرگسالان شبيهتر است گذاردهاند اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور میدهد از آنها روی بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا مكن.
👈از آنچه گفتيم معلوم شد كه منظور از" دينهم" همان آئين شرك و بت پرستی است كه آنها داشتند و اين احتمال كه منظور از آن" دين حق" باشد، و اضافه دين به آنها به خاطر فطری بودن دين بوده باشد بسيار بعيد بنظر میرسد.
👌احتمال ديگری در تفسير آيه وجود دارد و آن اينكه قرآن اشاره به جمعی از كفار میكند كه حتی نسبت به آئين خود به عنوان يك بازی و سرگرمی مینگريستند و هرگز به عنوان يك مطلب جدی روی آن فكر نمیكردند، يعنی در بیايمانی نيز بیايمان بودند و به مبانی مذهب بی اساسشان نيز وفادار نبودند.
👈و در هر حال آيه اختصاصی به كفار ندارد و شامل حال همه كسانی میشود كه مقدسات و احكام الهی را بازيچه نيل به هدفهای مادی و شخصی قرار میدهند دين را آلت دنيا و حكم خدا را بازيچه اغراض شخصی میسازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣2⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات تفسیری سوره حجر
سه حقيقت علمى از جهان هستى كه چهارده قرن قبل قرآن افاده نموده است
كلمه ((لواقح )) جمع ((لاقحه )) از ماده ((لقح )) به فتحه لام و سكون قاف - است . وقتى كه گفته مى شود ((لقح النحل )) معنايش اين است كه درخت خرما را لقاح ( به فتح لام ) كرد. و لقاح گرد درخت خرماى نر است كه تا آن را به درخت ماده منتقل نكنند بارآور نمى شود.
امروزه در مباحث گياهشناسى مسلم شده كه مساله نر و مادگى در تمام گياهان هست ، و بادها در وزش خود ذراتى از گرد گل گياه نر را به گياه ماده منتقل مى كند و آن را بارور مى سازد. قرآن كريم در آيه مورد بحث از همين حقيقت پرده بردارى مى كند و مى فرمايد: ما بادها را براى كار تلقيح فرستاديم )).
جمله ((فانزلنا من السماء ماء فاسقيناكموه )) اشاره به باران است كه از ابرها فرو مى ريزد. اين نيز در مباحث علمى عصر مسلم است كه آب موجود در كره زمين از بارانهايى جمع شده كه از آسمان فرو ريخته اند،
بر خلاف قدماء كه معتقد بودند آب ، خود كره اى است ناقص كه بيشتر سطح كره زمين را پوشانده و خود يكى از عناصر چهارگانه است .
و آيه مورد بحث كه با قسمت اولش يعنى جمله ((و ارسلنا الرياح لواقح )) مساله نر و مادگى و تلقيح گياهان را و با قسمت دومش يعنى جمله ((فانزلنا من السماء ماء فاسقينا كموه )) مساله پيدايش آب را از باران اثبات نموده است ، همچنين آيه قبل كه داشت : ((و انبتنا فيها من كل شىء موزون )) به يك حقيقت علمى ديگر اشاره نموده و آن اينست كه وزن در روئيدن نباتات مؤثر است و اين خود يكى از دقايق علمى امروز است كه قرآن كريم گوى سبقت را در آن از همه آكادميهاى علمى جهان ربوده است و كشف اين اسرار در چهارده قرن قبل از قرآن كريم دست كمى از معجزه ندارد، بلكه همان معجزه است .
تفسیر المیزان
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نقد و #سئوال_از_حاكمان: #واجب_شرعي يا ممنوع؟
🔴قسمت ششم :
نظارت بر رهبري از نظر تا عمل
🔹 در قسمتهاي قبلي اشاره شد كه برخي اعضاي #مجلس_خبرگان بيان داشتند که وظیفه این نهاد نظارت بر حاکم نیست. بيان شد .در قسمتهاي قبل، بخشي از نظرات امام خميني و شهيد بهشتي و... به عنوان مباني نظري لزوم نظارت بر عملكرد رهبري ارسال شد. در اين قسمت تحقق اين موضوع را در اجرا بررسي اجمالي خواهيم كرد:
"در حالی که محسن اراکی نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری میگوید کمیسیون تحقیق در هر دوره گزارشی از رصد رهبری به مجلس خبرگان ارائه داده، محسن حیدری، نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال اعضای مجلس خبرگان در جریان گزارشهای #کمیسیون_تحقیق قرار گرفتهاند یا خیر میگوید: اگر نیاز باشد این کار انجام میشود، اما طی دو دورهای که من عضو مجلس خبرگان بودم گزارشی ارائه نشده است. دلیلش هم این است که الحمدالله اوضاع مثبت و مشکلی تا به حال پیش نیامده است.
او در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس خبرگان بر دستگاههای زیرنظر رهبری نظارت دارند نیز میگوید: نظارت بر دستگاههای زیرمجموعه رهبری بر عهده مجلس خبرگان نیست" (سايت تابناك،98/4/1)
🖌در خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی 6 اسفند 79 ذكر شده كه "اقاي ابراهيم اميني، [رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان] آمد و گفت، آقاي سيداحمد خاتمي، از هيأت تحقيق استعفا داده، بهخاطر اينكه كار جدي نميتوانند انجام دهند."
سيد احمد خاتمي اينگونه ميگويد:" در بحث نظارت، مقام معظم رهبری تفسیر کردهاند که آنچه باید در ارزیابی مد نظر باشد، خطوط کلی نظارت با حاشیهای که بیان کردم، است. اینکه نهاد #قوه_قضاییه، چگونه باید ارزیابی شود، راهکار خود را دارد و مربوط به خبرگان نیست. از دیگر اختیارات مقام معظم رهبری، نصب مسئول صداوسیما است اما ارزیابی عملکرد مسئول صداوسیما با خبرگان نیست و راهکار قانونی خود را دارد." (خبر انلاين، مهر 1402)
اين برداشت و تفسير متفاوت رهبري نسبت به اعضاي مجلس خبرگان در اين موضوع در مصاحبه هاشمي رفسنجاني با مجله حكومت اسلامي اينگونه بيان شده است:
"مجلس خبرگان هم کمیسیونی بنام کمیسیون اصل صد و یازده (کمیسیون تحقیق ) دارد که ده، دوازده نفر از خبرگان در آن کمیسیون عضویت دارند و دائما در اطراف رهبری از هر چیزی که بخواهند گزارش میگیرند.
یکی از وظایف کمیسیون تحقیق این است که از نهادهای زیر نظر رهبری گزارش گرفته و ارزیابی و نقادی میکنند. اگر هم لازم باشد با خود رهبری صحبت میکنند.
🔹مجلس #خبرگان فرضش براین بود که هر چیزی که به رهبری مربوط میشود را پیگیری کند مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، صداوسیما، نیروهای مسلح و هر چه که تحت امر رهبری است. اینها به مجلس خبرگان فراخوانده شوند و گزارش کارهای خودشان را به خبرگان بدهند و خبرگان هم سؤال کنند و آنها هم توضیح بدهند و احیانا اگر اشکال و ایرادی هم بود، در همان جلسه مطرح شود تا همه در جریان قرار بگیرند، این به صورت قانون در آمد. اما وقتی بعضی از این نهادها دعوت شدند که در جلسه خبرگان حضور پیدا کنند تا گزارش عملکردهای خودشان را بدهند، دفتر رهبری مانع حضور آنها در خبرگان شد و اظهار داشتند که رهبری نظرشان این است که این موضوع جزء وظایف خبرگان نیست. ایشان گفته بودند: «مگر دولت از این نهادها مستثنی است؟ همه چیز زیرنظر رهبری است. بله، اگر شک کنید به اینکه رهبری در نصب مسؤولین درست عمل نکرده است، شما میتوانید این کار را بکنید.»"
(نقل از سايت جماران)
باتوجه به نظر رهبري كه ارزيابي و نظارت بر عملكرد مسئولين و نهادهاي زير نظر رهبري در اختيار مجلس خبرگان نيست، ايا مجلس شوراي اسلامي چنين امكاني را داراست؟
👈 در حاليكه در اصل 76 قانون اساسي امده است كه: «مجلس شوراي اسلامي حق تحقيق و تفحص در تمام امـور كشـور رادارد». اما تفاسير #شوراي_نگهبان آن قلمرو را محدود كرده است.
اين شورا در مقام تفسير اصل ۷۶ در تاريخ 1367/10/7 بـه رئـيس مجلـس شوراي اسلامي اعلام مينمايد:
«اصل ۷۶ قانون اساسي شامل مـواردي از قبيـل مقـام
معظم رهبري، مجلس خبرگان و شوراي نگهبـان كـه مـافوق مجلـس شـوراي اسـلامي ميباشند نمي شود»!
در جريان تصويب ماده 198 ايين نامه داخلي مجلس در خصوص چگونگي اجراي اصل 76،پس از فرايندي طولاني، مجمع تشخيص مصلحت نظام اينگونه مصوب كرد :
↩️«در اجرای اصل ۷۶ قانون اساسی و با توجه به تفسیر شورای نگهبان تحقيق و تفحص صورت مي گيرد
تبصره ۳- تحقیق و تفحص در مورد ساير نهادها و دستگاههایی که تحت امر مستقیم مقام معظم رهبری هستند با اذن معظم له انجام می شود. »
👈لذا عليرغم پيش بيني تدوين كنندگان قانون اساسي، موضوع #نظارت بر #رهبري و نهادهاي زيرمجموعه وي در عمل با محدوديتهايي مواجه شده است.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اِلهي وَ قَد اَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيتُ شَبابي في سُكْرَةِ التَّباعُدِ مِنك اِلهي فَلَم اَستَيِقَظْ اَيّامَ اغْتِراري بِكَ وَ رُكُوني اِلي سَبيلِ سَخَطِك. اِلهي وَ اَنَا عَبدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ اِلَيكَ.
معبود من! پس بيدار نشدم روزگاري را كه مغرور كرمت بودم و به راه سخط و غضب مي رفتم معبود من! من بنده تو و فرزند بنده توام كه در پيشگاهت ايستاده ام و كرم و رحمت خودت را وسيله رهيابي به بارگاه تو قرار داده ام.
مناجات شعبانیه
@quranpuyan