eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۴-۷۸ سوره حجر وَإِن كَانَ أَصْحَابُ الأَيْكَةِ لَظَالِمِينَ {78} و راستى اهل ايكه ( قوم شعیب) ستمگر بودند {78} فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ وَإِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِينٍ {79} پس مواخذه و عقوبت کردیم انها را و آن دو [شهر اكنون] بر سر راهى آشكاراست {79} وَلَقَدْ كَذَّبَ أَصْحَابُ الحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ {80} و اهل حجر (قوم ثمود) [نيز] پيامبران [ما] را تكذيب كردند {80} وَآتَيْنَاهُمْ آيَاتِنَا فَكَانُواْ عَنْهَا مُعْرِضِينَ {81} و آيات خود را به آنان داديم و[لى] از آنها اعراض كردند {81} وَكَانُواْ يَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا آمِنِينَ {82} و [براى خود] از كوهها خانه‏هايى مى ‏تراشيدند كه در امان بمانند {82} فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ مُصْبِحِينَ {83} پس صبحدم فرياد [مرگبار] آنان را فرو گرفت {83} فَمَا أَغْنَى عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ {84} و آنچه به دست مى‏آوردند آنها را (از عقوبت ما) کفایت نکرد. {84} ♻️عصاره فراز آیات ۸۴-۷۸ : اصحاب ایکه و اصحاب حجر نیز رسولان و آیات الهی را تکذیب کردند اما عذاب الهی به بکیاره همه آنها را هلاک کرد و نتوانستند خود را نجات دهند. نکات : ۱- در سوره صاد آیه ۱۳ ثمود، قوم لوط و اصحاب ایکه بعنوان احزاب و ائتلافهای مخالف رسولان الهی بیان شدند. ۲- اولین کاربرد فعل انتقمنا توسط خداوند عصاره سیاق آیات ۸۴ -۴۹ : ای پیامبر به بندگانم .بگو که خدا در ضمن رحیم و غفور بودن، عذاب دردناک نیز دارد. نزول فرشتگان بر ابراهیم و عطای فرزند علیرغم پیری و نازایی او و همسرش نمونه ای از رحمت خداست. عذاب هلاکت بار مجرمین قوم لوط، اصحاب ایکه و اصحاب حجر نشانه ای از عذابهای دردناک خدا ست برای هوشیاران و ایمان اورندگان. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
چيست؟ ايا ، موجب و فرد ميشود؟ 🛑 قسمت هفتم: 🔻🔻انكار ضروري دين، وقتي است كه فرد به ضروري بودن ان امر و تشريع آن از طرف پيامبر يقين داشته باشد و انرا انكار كند ✳"یکی از موجبات ارتداد که احکام ویژه ای در نظام کیفری اسلام بر آن مترتب میشود انکار یکی از ضروریات دین است. سوالی که مطرح میشود این است که آیا در انکار ضروری دین ـ که موجب است ـ علم و آگاهی شخص انکارکننده هم نقش دارد یا اینکه انکار ضروری دین به هر صورتی که باشد موجب ارتداد میشود؟ ✳ در مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به نقش علم در انکار ضروری دین پرداخته و نتایج حاصل از آن در مجموع بیانگر این است که و آگاهی انکارکننده به ضروری دین بودن آنچه انکار میکند از شروط اصلی تحقق ارتداد است. ✳محقق اردبیلی ضروری دین را با دایره ای وسیعتر معنا میکند: «مقصود از ضروری دین که منکر آن کافر میشود موضوعاتی است که یقیناً ثابت شده است بخشی از دین است اگر چه با دلیل و استدلال باشد و اجماعی هم در بین نباشد چون دلیل کافر بودن منکر ضروری دین انکار شریعت و انکار صداقت پیامبراسلام در موضوعی است که آن را انکار میکند با اینکه به طور یقین میداند آنچه را انکار میکند به صورت یقین در اسلام ثابت شده است» در نظر محقق اردبیلی، ضروری دین جزو امور بدیهی و روشنی که نیازمند به اثبات نداشته باشد، نیست، بلکه ضروری دین باید با دلیل و استدلال در نزد منکر آن اثبات شود و فرد منکر به درجه یقین رسیده باشد و بعد از آن ضروری دین را انکارکند. ✳شهید اول نیز معیار انکار ضروری دین را ثابت بودن آن در نزد انکارکننده میداند و در بخشی از تعریف مرتد آورده است: «هر کسی منکر آن چیزی است که میداند ضروری دین بودن آن ثابت شده است و یا آنچه ضروری دین است را با آنکه نزد او ثابت شده است را انکار میکند مرتد است» معیار ضروری دین در نزد شهید ثانی نیز آن دسته از مسائل و احکامی هستند که حکم آن در دین اسلام برای همه ثابت شده است، بنابراین اگر کسی با مواردی که اجماعی نیست و در مورد آن اختلافنظر وجود دارد مخالفت کند منکر ضروری دین محسوب نمیشود. او در این مورد میگوید:«معیار انکار ضروری دین، انکار نمودن اموری است که وجود دارد که آنچه انکار میشود ضروری دین است» ✳مرحوم آیت الله خویی در جواب این سوال که کسانی که واجب بودن حجاب یا روزه و حرام بودن شراب و ضروریات دیگر دین را انکار میکنند آیا این انکار موجب خروج آنان از دین میشود؟ مینویسد: «اگر منکر ضروری دین متوجه باشد و آنچه انکار میکند ازضروریات دین است به نحوی که این انکار، به انکار رسالت پیامبراسلام منجر میشود مرتد است ولی اگر انکار او انکار رسالت نباشد موجب نیست.» 🛑 نتیجه گیری 👈از مجموعه مباحث مطرح شده نتیجه گرفته میشود که منکر ضروری دین زمانی محسوب میشودکه در شریعت مقدس اسلام حکم بودن آن، ثابت بوده و به یقین پیامبر اسلام آن را آورده است و چنین فردی به درجه رسیده باشد و بعد از آن ضروری دین را انکارکند. بنابراین علم و آگاهی انکارکننده به ضروری دین از شروط اصلی تحقق ارتداد است. 📌همچنین با توجه به معانی مختلف لفظ کافر در روایات و احتمالات مختلفی که از آن معانی قابل برداشت است و نبودن اجماع، به این نتیجه رسیدیم که انکار ضروری دین سبب مستقل برای تحقق ارتداد نیست، بلکه منکر ضروری دین اگر انکارش مستلزم انکار دین و رسالت باشد مرتد محسوب میشود و این نظر با مبانی شرعی و عقلانی به دلیل قاعده درء و اصل احتیاط نیز سازگارتر است. 👈بنابراین به محض انکار ضروری دین نمیتوان حکم به بودن شخص داد، بلکه اگر انکار ضروری دین توسط مرتد به دلیل وجود سوالات و او باشد باید پاسخ به سوالات او مورد توجه قرار گرفته و اگر برای حاکم ثابت شود که مهلت خواستن مرتد برای حل شبهه از روی عناد و بخاطر فرار از مجازات و ایجاد فتنه و تضعیف اعتقادات مسلمانان نیست، لازم است مدت زمانی که موجب از بین رفتن و سوالات او باشد به او مهلت داده و او را مورد ارشاد و راهنمایی قراردهد 🖋برگرفته از مقاله استقلال در سببیت انکار ضروری دین و نقش علم در تحقق ارتداد ٢ ، رحیم وکیلزاده ١ عادل اصغرپور طلوعی ٤ ، محسن شکرچیزاده ٣ ، محمدعلی حیدری 📃مجله فقه و مبانی حقوق اسلامی، سال پنجاه و یکم، شمارۀ اول، بهار و تابستان ١٣٩٧ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 یاالله 🤲🏻 يَا كَاشِفَ كُلِّ مَكْرُوبٍ اى برطرف كننده هر غم و اندوه 🌱 جوشن کبیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 31 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5872740733529625510.mp3
3.01M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر جمعيتی دارد 💠وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ 🌱هر امتی، وقت مشخّصی (برای برچیده ‌شدن از روی زمین) دارد، و هنگامی که اجلشان فرا رسد، لحظه‌ای (از آن) تأخیر نمی‌کنند، و (لحظه‌ای آن را) جلو نمی‌اندازند. أعراف - ۳۴ 🔷✨‏در اين آيه خداوند به يكی از قوانين آفرينش يعنی فنا و نيستی ملتها، اشاره می‌كند و بحثهای مربوط به زندگی فرزندان آدم در روی زمين و سرانجام و سرنوشت گنهكاران كه در آيات قبل گفته شد با اين بحث روشنتر می‌شود. 🔷✨ملتهای جهان همانند افراد، دارای مرگ و حياتند، ملتهايی از صفحه روی زمين برچيده می‌شوند، و بجای آنها ملتهای ديگری قرار می‌گيرند، قانون مرگ و حيات مخصوص افراد انسان نيست بلكه اقوام و جمعيتها و جامعه‌ها را نيز در بر می‌گيرد. ‏با اين تفاوت كه مرگ ملتها غالبا بر اثر انحراف از مسير حق و عدالت و روی آوردن به ظلم و ستم و غرق شدن در دريای شهوات و فرو رفتن در امواج تجمل پرستی و تن‌پروری می‌باشد. ‏هنگامی كه ملتهای جهان در چنين مسيرهايی گام بگذارند، و از قوانين مسلم آفرينش منحرف گردند، سرمايه‌های هستی خود را يكی پس از ديگری از دست خواهند داد و سرانجام سقوط می‌كنند. بررسی فنای تمدنهايی همچون تمدن بابل، و فراعنه مصر، و قوم سبا، و كلدانيان، و آشوريان، و مسلمانان اندلس، و امثال آنها، اين حقيقت را نشان می‌دهد كه در لحظه فرا رسيدن فرمان نابودی كه بر اثر اوج گرفتن فساد صادر شده بود، حتی ساعتی نتوانستند پايه‌های لرزان حكومتهای خويش را نگاه دارند. 👈‏بايد توجه داشت كه" ساعت" در لغت به معنی كمترين وقت است، گاهی به معنی لحظه و گاهی به معنی مقدار كمی از زمان می‌آيد اگر چه امروز معنی معروف آن يك بيست و چهارم مدت شبانه روز است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و بر خدا و بدعت‌گذاری، بزرگ‌ترين ستم است 💠‏فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ أُولئِكَ يَنالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتابِ حَتَّی إِذا جاءَتْهُمْ رُسُلُنا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قالُوا أَيْنَ ما كُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالُوا ضَلُّوا عَنَّا وَ شَهِدُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ (۳۷/اعراف) 🌱‏پس كيست ستمكارتر از كسی كه بر خداوند دروغ بندد، يا آيات او را تكذيب كند؟ آنان بهره‌ی خود را از (دنيا به مقداری كه در) كتاب (الهی كه برای آنان نوشته شده) خواهند برد، تا آنكه چون فرستادگان ما برای گرفتن جانشان به سراغ آنان آيند، گويند: كجاست آنچه (و آنكه) به جای خداوند می‌خوانديد؟ گويند: همه از ديد ما ناپديد ونابود شدند. و آنان عليه خود شهادت می‌دهند كه كافر بوده‌اند. 🔷✨‏مراد از افترا بر خداوند در آيات قرآن، معمولًا شرك به خداوند است. البتّه حلال و حرام كردن چيزی بدون دليل هم بدعت و افترای بر خداست، چنانكه تكذيب پيامبران نيز نوعی نسبت دروغ به خدا دادن است. ‏در قرآن، ۱۵ مرتبه افرادی به عنوان ظالم‌ترين مردم معرّفی شده‌اند، يعنی كسانی كه هم به خود و شخصيّت خود ظلم كرده‌اند و هم به اجتماع، و ريشه‌ی همه‌ی آنها شرك، كفر و عناد بوده است. ‏🔹تكذيب و افترای بر خدا و بدعت‌گذاری، بزرگ‌ترين ستم است. «فَمَنْ أَظْلَمُ» ‏🔹هر انسانی دارای نصيب و بهره‌ای ثبت شده و حتمی در دنياست. «يَنالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتابِ» ‏🔹فرشتگانی مأمور قبض روح هستند. «رُسُلُنا يَتَوَفَّوْنَهُمْ» ‏🔹روح، تمام حقيقت انسان است. «يَتَوَفَّوْنَهُمْ» و نفرمود: «يتوفّون انفسهم» ‏🔹انسان، با ديدن نشانه‌های مرگ، از خواب غفلت بيدار می‌شود و با مأموران قبض روح گفتگو دارد، ولی چه سود؟ يَتَوَفَّوْنَهُمْ قالُوا ... قالُوا 🔹نخستين مرحله‌ی بازپرسی انسان، از لحظه‌ی مرگ آغاز می‌شود. «أَيْنَ ما كُنْتُمْ» ‏🔹از نخستين سؤالها در قيامت، سؤال از معبود است. «أَيْنَ ما كُنْتُمْ تَدْعُونَ» 🔹غير خدا، سرابی بيش نيست و مشركان هنگام مرگ، به پوچی تمامی معبودها اقرار می‌كنند. «قالُوا ضَلُّوا عَنَّا» ‏🔹اوّلين قاضی در قيامت، وجدان انسان است. «شَهِدُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۴-۷۸ سوره حجر از تفسیر نور ۱- ستمگران بدانند که شرارت و ستم آنان در طول تاریخ،برای دیگران بازگو می شود. «وَ إِنْ کانَ أَصْحابُ الْأَیْکَهِ لَظالِمِینَ» ۲- افراد لجوج فرصت فکر کردن به خود نمی دهند. آتَیْناهُمْ ... فَکانُوا ... ۳- اعراض از حقّ وبی اعتنایی به مردان حقّ،برای گروهی یک عادت است. «فَکانُوا عَنْها مُعْرِضِینَ» ۴- به خانه های سنگی و محکم مغرور نشوید،که در برابر اراده الهی متلاشی می شوند. یَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً ... فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَهُ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5944966947983593167.mp3
17.82M
♦️موضوع :   مطهری ، اندیشه ای که حذف شد❗️ بخشی از نظرات شهید مطهری در جلسات شورای انقلاب از بهمن 57 تا فروردین 58: 💢 اگر یک فرد مجرم مجازات نشود، بهتر است که غیرمجرم مجازات شود. در مورد یازده نفر اخیر گفته می‌شود که بعضی مستحق نبودند. ادعاهای کلی با خدا درست نیست. بعضی افراد علی‌الظاهر به ناحق کشته شده‌اند، بعضی به حق، ولی طرز ناحق کشته شدند.    این‌ها که] کارهایی که به اسم می‌کنند، فی‌الارض این‌ها هستند   با این طرز محاکمه، از امام حسین درست کرده‌اند. به جنتی (که  دادستان بود) بگویید تحت فشار اسلحه انهایی که بالا هستند(نیروهای انقلابی و امنیتی) حکم صادر نکند 💢میگویند چون اقا تایید کرده، پس قانون اساسی، نمی خواهد؟ میگویند چرا انتخابات مجلس خبرگان برای قانون اساسی برگزار کنیم، خودمان متخصصین مختلف را انتخاب می کنیم!! نمیخواهند در جریان امور قرار بگیرند 💢صحبت امام  راجع به بودن کارمندان، یک ارشاد و توصیه دینی است نه یک الزام حکومتی. حذف شد و افرادی جایگزینش شدند که سنخیتی با اندیشه های او ندارند😞 استادسروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ 🔸بلكه انسان خود به وضع خويش بيناست 📗سوره قیامه، آیه ۱۴ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 38 تا 43 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
4_5875119320777888682.mp3
2.92M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan