eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های سوره مسد از تفسیر نور ۱- در نظام مکتبی،ضابطه بر رابطه مقدم است. «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ» ۲- مال و ثروت،یکی از ابزارهای مخالفان انبیاست. «ما أَغْنی عَنْهُ مالُهُ وَ ما کَسَبَ» (ابولهب سرمایه داری بود که ثروتش را برای محو اسلام هزینه کرد.) ۳- بدتر از فساد تکرار آن است. «حَمّالَهَ» ۴- در برابر قهر الهی نه ثروت کارائی دارد و نه هر چیز که در اثر تلاش به دست آید،خواه ثروت باشد یا مقام و عنوان و حکومت و شهرت. «ما أَغْنی عَنْهُ مالُهُ وَ ما کَسَبَ» ۵- قهر الهی نسبت به ستمگران دور نیست. «سَیَصْلی» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیات، دلالت ارتباطی دارند و استقلالی. مراد برخی آیات در داخل سياق و مربوطه، متفاوت از مفهوم آنها بطور مستقل و خارج از متن است. مانند آیه فویل للمصلین در سوره ، 🎙بخشی از جلسه سوم روش ساده بهتر قرآن، آقای سیدکاظم فرهنگ @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ
شماره10 . . سوره 🛑بیماری و 🔸 فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ "‌10/بقره" 🌱در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد. و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه (در اظهار ايمان) دروغ مى‌گويند. 1⃣نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» 2⃣ ، و اوست. «فَزادَهُمُ اللَّهُ» 👈حقّ اين بود كه بگويد «فزادها الله مرضا» يعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زياد كرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زياد كرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زيرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هويداست.) 3⃣ ، مرضى است كه رشد سرطانى دارد. «2» «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» 👈در قرآن، آياتى را مى‌خوانيم كه در آن اوصاف پسنديده‌اى همچون: علم، هدايت و ايمان، قابل افزايش معرّفى شده است. همانند: «زِدْنِي عِلْماً» طه، 114 و «زادَتْهُمْ إِيماناً» انفال، 2 و «زادَهُمْ هُدىً» محمد، 17. همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شده‌اند. همانند: «فَزادَتْهُمْ رِجْساً» توبه، 125 و «زادَهُمْ نُفُوراً» فرقان، 60 و «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا» توبه، 47 و «وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً» اسراء، 82. با توجّه به آيات مذكور، معلوم مى‌شود كه سنّت خداوند، آزادى دادن به هر دو گروه خير و شر است. «كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ» اسراء، 20. 4⃣ زمينه‌هاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مى‌آورد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ» 5⃣ ، از روشهاى متداول است. «كانُوا يَكْذِبُونَ» 📚تفسیر نور ┄═❁ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❇️بعضی ادعای دارند اما بیش از هر دشمنی لطمه زده اند 🔹بعضی افراد ادعای انقلابی‌گری دارند، فکر می‌کنند از انقلاب ایران طرفداری می‌کنند و پیروزی انقلاب ایران وابسته به وجود آن‌هاست، در حالی که به سهولت می توان دید ایشان بیش از هر دشمنی لطمه به انقلاب زده‌اند. 🔹 ایران را به لب پرتگاه سقوط کشانده‌اند، همه مردم را از انقلاب کرده‌اند، که هرج و مرج و آشوب و بی‌نظمی در نظر آنان انقلاب معنی می‌دهد و تصور می‌کنند با بی برنامگی و و کور و کارهای غیر منطقی می‌توانند انقلاب را به پیروزی برسانند. 🔹با اعمال آن‌ها چگونه آمریکا توانسته است ایران و انقلاب آن را بدنام کند، ایران را در دنیا منفرد نماید، در محاصره بفشارد، اختلافات داخلی را دامن بزند، مردم را روزافزون کند و .... ‌🔹می‌خواهیم با آمریکا مبارزه کنیم و تا زنده‌ایم با آمریکا و سیستم آن و ظلم و جنایات آن مبارزه خواهیم کرد، ولی نه از روی ، نه با شعارهای تو خالی، نه با هرج و مرج و آشوب، زیرا می دانیم وقتی قادریم با امریکا مبارزه کنیم که مثل آمریکا از و تکنولوژی و برخوردار باشیم و .... 🔹کسانی ادعای می‌کنند که در نظر من بی‌تقواترین آدم‌ها هستند، اسم اسلام و انقلاب را ضایع می‌کنند، دروغ، تهمت، ، زد وبند و حقه بازی، کردن مردم بی گناه، شایعه دروغ ساختن و خود را با قلدری و زرنگی از میدان به در بردن،؟! ... این‌ها نیستند. 🔹دل‌مان می‌سوزد، می‌خواهیم فریاد بزنیم، اعتراض کنیم، ولی می‌دانیم که تف سر بالاست. گریه می‌کنیم، خواهش می‌کنیم، می‌خواهیم راه نشان دهیم، فورا و تهمت شروع می‌شود، ما را نوکر آمریکا، غرب زده، متخصص بی تقوا و غیره می‌خوانند." 😔😔 📚 برگرفته از کتاب حماسه عشق و عرفان، ص ۸۵ . 🥀🍃درود و رحمت خدا بر روح بزرگ و وسعت دید و آینده نگری شهید که متاسفانه نصایح ایشان و بسیاری افراد دیگر شنیده نشد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐🌸ای خدای کعبه، 💫 این مردمی را که همه ی عمر، هرصبح و شام، در جهان، رو به خانه ی تو دارند، رو به خانه ی تو می زیند و رو به خانه ی تو می میرند، 💫این مردمی را که بر گردِ خانه ی ابراهیم تو طواف می کنند، قربانی شرک و در بندِ جورِ مَپَسَند. 🎙دکتر @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*💢🔻آیا خدا در همه است؟لبالمرصاد بودن خداوند یعنی چه؟* لزوم فهم معنای آیات در سوره و مربوطه* *بخشی از سخنرانی مرحوم آقای جمال در جلسه سوم روش مطالعه و فهم بهتر قرآن* 🔸اطلاعات بيشتر در كانال زير در تلگرام و ايتا: @tadabbor_quranpuyan
جامعه_ما_و_غروب_نهج‌البلاغه_سروش_محلاتی.MP3
17.38M
از نگاه چه کسانی هستند؟ عموم شهروندان یا طرفداران آنها؟ 🛑قسمت اول: 🔻در نهج البلاغه محور ارزش‌های اجتماعی است که شاخص‌های آن در بهرهمندی از فرصت‌های مساوی با تبیین شده است. ❓چرا در جامعه این شاخص‌ها محقق نشد؟ 💢 با بدفهمی، معنای و در نامه مالک اشتر، همه امکانات و توجهات را برای بخشی خاص، در نظرگرفتند و شاخصهای قربانی شد. 🔻اختصاص حقوق عموم شهروندان به اقشار خاصی از عوام ( که بنابر بیان خودشان، کسانی اندکه در صحنه ها و تجمعات پای کار نظام ایستاده اند) و حذف نقش گروه‌های اجتماعی مانند و ، شرایط کنونی را پدید آورده است. 💢رویکردشان این است که دنبال رضایت همان عوام باشید. حتی در هم دغدغه شان مشارکت همین طبقه است. خواص هم که همه احزاب و گروههای اجتماعی و مخالفین هستند، حضور و خواست اینها برایشان مهم نیست. ✅اما در گفتار علی ع طبقه ، همه مردمند و صحبت از حقوق همه است. اما در نگاه علی ع چه کسی است؟ کسانی که بیشتر حقشان محروم شده و مستحق رسیدگی هستند. 🔹استاد سروش محلاتی 📆۵ بهمن ۱۴۰۲، مصادف با ١٣رجب @quranpuyan