💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مریم آیات 1 تا 11
📄#صفحـہ_305
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_305
❇️#زکریا به آرزوی خود رسید
💠يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا
🌱(به او خطاب کردیم:) «ای زکریا، ما تو را به پسری که نامش یحیی ست، بشارت میدهیم که پیش از این هیچ (همانند و) همنامی برای او قرار ندادهایم.»
مریم - ۷
🔹این آیه استجابت دعای زکریا را در پیشگاه پروردگار، استجابتی آمیخته با لطف و عنایت ویژه او بیان میکند، و با این جمله شروع میشود «ای زکریا! ما تو را بشارت به پسری میدهیم که نامش یحیی است پسری (بیسابقه) که همنامی برای او پیش از این قرار ندادهایم»
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_305
❇️#عبادت زمانی ارزش دارد كه #دائمی باشد، نه #مقطعی و #موسمی
💠فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (۱۱/مریم)
🌱پس (زكريّا) از محراب عبادت به سوی مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره كرد كه در صبح و شام خدا را تسبيح گوييد.
🔹در تبليغ، هموطن بودن مبلّغ اولويّت دارد. «فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ»
🔹مردان خدا، مكان خاصّی را برای عبادات خود قرار میدهند. «الْمِحْرابِ»
🔹كسی كه مردم را به عبادت دعوت میكند، بايد خود نيز اهل عبادت باشد.
«فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی إِلَيْهِمْ»
🔹با هر وسيلهای بايد تبليغ كرد. (آنجا كه زبان زكريّا بند میآيد، با اشاره به مردم سفارش میكند كه خدا را تسبيح كنيد.) «فَأَوْحی إِلَيْهِمْ»
🔹وظيفهی انبيا، دعوت مردم به عبادت است. «فَأَوْحی إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا»
🔹فرزنددار شدن پيرمرد از همسر نازا، نشانهی منزّه بودن خداوند از هرگونه كاستی و ناتوانی است. «سَبِّحُوا»
🔹عبادت زمانی ارزش دارد كه دائمی باشد، نه مقطعی و موسمی. «بُكْرَةً وَ عَشِيًّا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۱۰
وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَـوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ
و هر آینه به موسي [نيز همچون تو] کتاب [تورات] داديم، پس در [پيروي جدّي از] آن اختلاف پديد آمد، و اگر نبود کلمهاي ۱۲۰
[=عامل موثری؛ در به تعويق انداختن بازتاب اعمال سوء در دنيا] که از جانب پروردگارت [بر نظام عکسالعمل طبيعي اعمال] پيشي گرفته است، ميان آنها [بي درنگ] داوري ميشد [=به کيفر خلافشان ميرسيدند] و با اين حال آنها دربارة آن [دامنگير شدن عقوبت اختلافشان در قيامت] در ترديد و بدگمانياند.
__
۱۲۰- معناي «کلمه»، به طور کلي، عامل مؤثر است. کلمه از ريشه «کـَلمْ»، در اصل به معناي تأثير است و از اين روي به زخم ناشي از تأثير شمشير و نيزه، کـَلمْ و سخني که در شنونده تأثير ميگذارد کلام ميگويند. در قرآن حضرت عيسي را کلمه خدا [کلمة من الله] ناميده است، زيرا مادرش مريم تحت تأثير القاي نيروي فرشتهاي حامله شد و اين فرزند تأثيري عظيم در تاريخ بنياسرائيل گذاشت. خداوند ابراهيم(ع) را نيز با «کلماتي» مبتلا ساخت. «کلمات الله» آثار تحقق يافته اراده و امر خدا در آفرينش جهان هستي است.
هود : ۱۱۲
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
پس [با توجه به تجربه موسي و بنياسرائيل] آنگونه که فرمان يافتهاي [در برابر مشکلات رسالت، هم خودت] استقامت بورز، و [هم] کساني که با تو [به راه حق] بازگشتهاند. و [از ضوابط و مقررات حق] سرکشي نکنيد که مسلماً او بر آنچه ميکنيد بيناست.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگي_قرآني
شماره 104
سوره #ال_عمران صفحه_51
⭕️ #ريشه_يابي و #نكوهش از #اختلاف_دينداران در #دين
🔶إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْـلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ(19 آل عمران)
همانا دين [پذيرفته شده در] نزد خدا، اسلام [=تسليم حق بودن] است و كساني كه كتاب [آسماني] به آنها داده شده، [در پذيرش پيامبر اسلام] اختلاف نكردند، مگر پس از آنكه علم بر آنها حاصل شد [=با وجود آگاهي اختلاف كردند]، به سبب خوي برتريطلبي كه ميانشان بود و آن كس كه [با سركشي و اختلاف] به آيات خدا [مبني بر اتّحاد و تسليم به حق] كفر ورزد، پس [بداند كه] خدا مسلماً سريعالحساب است.
__
🔸فرمود ﴿فَمَا اخْتَلَفُواْ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْم﴾
اين ناظر به توده مردم نيست اين ناظر به #عالمان_دين است.اختلاف در كتاب از توده مردم نيست
هر گونه اختلافي كه در مسائل ديني پديد بيايد مسئول مستقيمش #رهبران_دينياند يعني علماي ديناند
اگر آنها اختلاف نميكردند توده مردم در تفسير تورات در تفسير انجيل و مانند آن اختلافي نداشتند
🖊ايت اله جوادي املي
🔶 آيات بسياري در قرآن در مورد اختلافات قوم بنياسرائيل پس از نجات از شرّ فرعون سخن گفته و تأکيد کرده است که اين اختلافات نه از سر ناآگاهي و بيخبري نسبت به شريعت و تورات، بلکه اتفاقاً پس از علم و آگاهي به خاطر خوي « #بغي»، يعني #زياده_خواهي و رقابت بر سر مال و موقعيت بوده است.
❓اين سؤال در اين زمان، به خصوص براي ملت ما پس از تجربه انقلاب و عملکرد برخي #روحانيون به قدرت تكيه كرده همواره مطرح ميشود که چگونه ممکن است کساني يک عمر درس دين خواندهاند، آنچه را تبليغ کردهاند به راحتي قرباني منافع دنياييشان کنند!؟
👈اكثر مردم چنين ميپندارند که دين همچون فيزيک و شيمي و تاريخ و جغرافياست که دانستنش الزاماً پايبندي به دنبال ميآورد، آنها با اين پندار عملا گرايش انسان به خير و شرّ و جاذبه دوگانه رحمن و شيطان را ناديده ميگيرند. در حالي كه دين قانوني الهي بيش نيست که همچون قوانين بشري، دوطرفه بوده و تنها با تمكين به اصول آن تأثير ميکند.
🔶 - اين آيه كفر به آيات و ايجاد اختلاف را به #علماي يهود نسبت داده كه تودههاي بيخبر را به دنبال خود ميكشيدند و به دليل رقابتهاي ميان خود و يا پيروان ساير شريعتها، منشأ اختلاف و درگيري ميشدند.
كفر به آيات الله، همان ناديده گرفتن و عمل نكردن به آياتي است كه بر تسليم به خدا، ترك خودخواهيها و زيادهطلبيها و حرص و حسد توصيه ميكنند
🌸🍃
تفسير بازرگان
1⃣- سرچشمهى بعضى از اختلافات مذهبى، حسادتها و ظلمهاست؛ نه جهل و بىخبرى.
2⃣- حسد، زمينهى كفر است. «بَغْياً ... وَ مَنْ يَكْفُرْ»
3⃣- كتاب وعلم، به تنهايى سبب نجات نمىگردند. «أُوتُوا الْكِتابَ، جاءَهُمُ الْعِلْمُ، مَنْ يَكْفُرْ»
📚تفسیر نور
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️ نگرانی #شهیدبهشتی از #طاغوتپروری و دگم اندیشی و #عقب_ماندگی از توسعه اسلام در دنیا
🌹بمناسبت دوم ابان سالروز تولد محمدحسين بهشتي
✅️آیت الله بهشتی درباره “معرفت دینی” و “فقه” باورهایی دارد که اگر در “حوزه علمیه” نظریه پردازی شود و در “حکم رانی دینی” به اجراء گذاشته شود هیچ گاه ما چنین مشکلاتی که الان با آن مواجهیم ، مواجه نبودیم .
✅️ ما در “نداشتنِ” مانند شهید بهشتی اشتباه کردیم و گمان کردیم مانند بهشتی داریم و در پی بازشناسی آن شخصیت منحصر و تولید شخصیت هایی مانند او کم کاری کردیم و امروز مغبون هستیم!
💫در سوره رعد آمده ؛ ما از اطراف زمین کم میکنیم. امام صادق(ع) میفرمایند معنای آیه در مورد از دست دادن یک #عالم است.
نتیجه میگیریم ؛ #شعار
«دشمن در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه»؛
از شعارهایی که واقعا شعار بود و یک درصد هم واقعیت در آن نیست.
یک بهشتی هم نداریم تا چه رسد به «پر از بهشتی»
🔹️ شهید بهشتی به هر عنوان “ #تحمیل_دینی” را باطل میدانست و بر این باور بود ؛ “اگر بخواهید مسلمان زیستن را تحمیل کنید مردم بر علیه این تحمیل #طغیان میکنند.”
🔹️ آیت الله بهشتی برای اجتهاد و بعد مرجعیت فقه و معرفت فقهی کافی نمیدانست و تصریح می کرد؛ “شناخت فقه؛ #اجتهاد نیست ، اجتهاد بر اساس « #معرفت_دینی» است.”
🔹️ وی به نزدیکی رفتاری و اخلاقیِ عالمان و فقیهان به رفتار و #اخلاق_طاغوتی سخت نگران بود و مرید و #مرادبازی را دریچه ورودی به طاغوت و طغیان دانسته و بر این باور بود ؛
🔻🔻«کار عالم دین #مرید و #مراد_بازی نیست».
و به صراحت نوشت ؛
❌❌«عالمان دین به طاغوتها خیلی نزدیکترند تا به انسانهای روشن و سازنده!
چون مردم ما #طاغوتپرورند.
👈👈ما باید مردم را بیدار و از طاغوتپروری جدا کنیم».
🔹️ آیت الله بهشتی در عین روحیه تعبدی که به احکام قطعی دین داشت و چه بسا خود او بشخصه احتیاطات دینی را ارج می نهاد ، اما از دامن گیر شدنِ جامعه به #احتیاطات_دینی و اعلام پشت سر همِ #حرام ، حرام ، حرام .. سخت نگران بود چون رواج احتیاطات در جامعه را باعث بی دینی جامعه میدانست
↩️و اینکه بعضی #فقیهان فکر میکنند اگر احتیاطات فقه را زیاد و مردم را مکلف کنند، سطح دینداری جامعه بالا رفته باشد را بکلی قبول نداشت.
حرف آقای بهشتی این است ؛
🔻“اگر شما #احتیاطات غیرضروری را به جامعه تزریق کردید، این جامعه به #خشونت گرایش پیدا میکنند. علمای یهود یک سلسله #حرامهای_من_درآوردی داشتند که از آن خشونت و خشکی ایجاد شد.”
🔹️ عالم دینی به فراگرفتن چهار مسئله حلال و حرام و دانستن مقداری قرآن و حدیث نیست ، عالم دینی و خصوصا فقیهان موظف به توسعه اندیشه و توسعه آگاهی پیرامون خود است . او که بخشی از دنیای غرب را دیده بود ، خرسند بود که ظرفیت توسعه دینی اسلام در دنیا بیش از مسیحیت وجود دارد و در این رابطه تصریح می نمود ؛
👈 “توسعه #اسلام به اعتراف کلیسا طبیعیترین توسعه دینی در دنیا است”
در اینجاست که اگر عالمان دینی همراه با این #توسعه در جهان امروز نباشند ، حتما بیرون از منظومه فکری دنیای اسلام قرار گرفته و دیگرانی که شرائط لازم برای رهبری جهان اسلام را ندارند پیش قدم میشوند
🎙استاد هادي سروش
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
بخشی از دعای امام جواد(ع)
"برای رفع ظلم و ستم از جهان"
☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است.
🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو.
مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مریم آیات 12 تا 25
📄#صفحـہ_306
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_306
❇️#به_خالقت_اعتمادکن
💠 قالَ رَبُّکِ هَوَ عَلَیَّ هَیِّن....
🌱 پروردگارت گفت این کارها نزد من بسیار آسان است.
مریم/21
👌سوره مریم را که باز می کنی،دنیایی سراسر شگفتی را می بینی...
از دعای حضرت زکریا برای درخواست فرزند در نهایت پیری و نازایی،تا تولد بدون پدر حضرت عیسی و سخن گفتن در گهواره و ...
👈اما نکته ی جالب اینجاست...
🔹که خداوند می فرماید کارهایی که درنزد شما غیر ممکن است ومشکل بزرگ و لاینحل برایتان به حساب می آید ،این کارها نزد من بسیار آسان است.
یعنی خداوند شگفت انگیزترین کارها برای ما را آسان ترین کارها برای خود می داند
🔹و جالب اینجاست این جمله را چندین بار تکرار می کند.
تا همواره به من و تو اطمینان دهد که آن چه ما سخت و دشوار و محال می پنداریم نزد خداوند سختی و دشواری ندارد.
👈 پس به قدرتش اعتماد کن بر او توکل کن و قدم در مسیرش بگذار...
📚برگرفته از ڪانال نکات تفسیری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_306
❇️#خدا عنایت میکند؛ اما تو هم تکانی بخور!
💠وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا(25/ مریم)
🌱تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد.
🔷✨این سخن زمانی به مریم سلام الله علیها گفته میشود که او برای دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده نشسته است.
وقتی فرزندش به دنیا میآید به او گفته میشود تو این نخل خشکیده را تکان بده به قدرت الهی این تنه، صاحب رطب تازه شده و بر تو فرو میریزد.
🔷✨نکته قابل توجه در این داستان
👈 برای خدایی که نخل خشکیده را پر ثمر کرده و آن را در یک چشم بر هم زدن، صاحب رطب تازه میکند؛ بی شک ریختن آنها و در دسترس قراردادنشان نیز ممکن بود؛ اما این جریان به ما میآموزد که قرار نیست تمام امور بشر حتی برگزیدگان الهی از راه امدادهای غیبی اداره شود.
کمکهای ویژه و امدادهای غیبی الهی که از مسیر غیر عادی و ناشناخته نصیب برخی میشود حقیقتی است انکار ناپذیر؛ اما این بدان معنا نیست که چون خدا میتواند پس بشر بابد دست روی دست گذاشته و فقط منتظر غیب باشد.
🔷✨انسان باید بداند که این عنایتها به مانند سایر اموری که از خداوند متعال صادر میشود تحت مدیریت حکمت الهی قرار دارند و هر کجا که حکمتش اقتضاء کند انسان را به امداد غیبی یاری میکند.
📚سایت قران پویان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan