May 11
#گزیده_نڪات_تفسیرے
❇️#وعده محبوبیت #مومنان و #صالحان
💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا «96»مریم
🌱همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند به زودى خداى رحمان براى آنان محبّتى (در دلها) قرار مىدهد.
🌱آرى، كسى كه تنها به خدا دل ببندد، خداوند هم دلهاى مردم را به او متوجّه مىكند. كسى كه به ياد خدا باشد، خداوند او را ياد مىكند. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْکم.بقره152
🌹از امام صادق عليه السلام روايت شده است: ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام پاداشى است كه خدا به مؤمنان داراى #عمل_صالح مىدهد. «کافی؛ج1»
🔹ايمان بدون عمل و عمل بدون ايمان، كارساز نيست. آمَنُوا وَ عَمِلُوا ...
🔹ايمان وكار شايسته، كليد #محبوبيّت نزد مردم است. «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ ... وُدًّا» هرگاه ديديم محبوبيّت ما كم شده، عقيده يا عملكرد خود تجزيه و تحليل كنيم. زيرا كه وعدهى خداوند تخلّف ندارد
🔹محبوبشدن به دست خداست. «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ» دلها نيز به دست اوست.
🔹محبوب شدن، رحمتى الهى است كه نصيب مؤمنان و صالحان مىشود. «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_312
❇️#بيان_آيات_سوره_طه
🔹غرض اين سوره تذكر و يادآوری از راه انذار است، كه آيات انذار آن بر آيات تبشيرش غلبه دارد، و اين غلبه به خوبی به چشم میخورد، داستانهايی را ذكر میكند كه به هلاكت طاغيان و تكذيب كنندگان آيات خدا منتهی میشود، و حجتهای روشنی را متضمن است كه عقل هر كس را ملزم به اعتراف به توحيد خدای تعالی، و اجابت دعوت حق میكند، و به يادآوری آينده انسان از احوال قيامت و مواقف آن و حال نكبت بار مجرمين، و خسران ظالمين منتهی میگردد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکات مهم تفسیری سوره هود از تفسیر فرقان
❓آیا هدف خلقت،اختلاف است یا رحمت؟
"و لذلك خلقهم" نيز نمايانگر اين حقيقت است كه خدا مكلفان را براى هدف وحدت در دين آفريده، و نه اختلاف در آن، و مذكر بودن «ذلك» هم به دو جهت است; اول اين كه مرجعش «رحْم» است كه مصدر «رَحِمَ» است، دوم اگر هم مرجع مانند «رحمة» مؤنث مجازى بود. برمبناى استعمالات قرآنى ضمير و اشاره، مذكر به مرجعى كه مؤنث مجازى است معمول بوده، و بلكه احياناً فاعل مؤنث حقيقى است و فعل قبل يا بعد، مذكر مى باشد، مانند "و قال نسوة فى المدينة" كه فعل قال مذكر است، و به هر حال «ذلك» دراين جا هم لفظاً و هم معناً نمى تواند اختلاف داشته باشد، زيرا اولا «مختلفين» دورتر از «رحم» است، و در ثانى با ادله زياد قرآنى و عقل و عدل، مقصود از خلقت اختلاف نبوده است، بلكه وحدت در دين بوده و اختلاف در دين در ده ها آيه مورد مذمت است، پس چگونه مى تواند هدف از آفرينش باشد، آيا آفرينش كه خود رحمت است بر هدف زحمت و اختلاف قرار مى گيرد؟
❓منظور از قسم خدا که جهنم را از جن و انس پر میکنم،چیست؟
آيه ۱۱۹ ـ "لأملأنّ جهنّم" در همين آيه كه به معناى پركردن است از كل جنيان و آدميان، تنها براى عذاب نيست، بلكه برحسب نص آيه "و ان منكم الاّ واردها كان على ربك حتماً مقضياً. ثم ننجى الذين اتقوا و نَذَرُ الظالمين فيها جثياً" (۷۱:۱۹) بسيج عمومى مكلفان در ورود جهنم تنها براى عذاب نيست، بلكه براى ستمكاران عذاب، و براى سايرين رحمتى پيش از ورود به بهشت است كه با ورود در جهنم، نه تنها هرگز عذاب نمى شوند بلكه با نگريستن عذاب ستمكاران حظّ و بهره بيشترى از رحمت الهى در بهشت، زيرا مظلومان هنگامى كه ظالمان را در عذاب بنگرند براى شان استشفاى قبلى است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 111
سوره #ال_عمران صفحه_54
🟥 #تجسم_اعمال از نظر #علم_روز
♦️يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُـوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
" (30/آلعمران")
🌱روزي كه هركس هر [كار] خيري انجام داده باشد [نزد خود] حاضر شده مييابد و نيز هر كار بدي مرتكب شده باشد، آرزو ميكند اي كاش ميان او و آن [رفتار ناپسند] فاصلهاي بس دور بود
↩️هر کردارى از ما، خواه خوب و خواه بد، یک صورت دنیوى دارد، که ما آن را مشاهده مى نماییم و یک صورت اخروى، که هم اکنون در دل آن عمل نهفته است و روز رستاخیز پس از تحولاتى که در آن رخ مى دهد، شکل دنیوى خود را از دست داده و با شکل روز رستاخیز جلوه مى کند و باعث آرامش و راحتى عمل کننده یا آزار او مى گردد.
↩️ #اعمال_انسان که اشکال مختلفى از انرژى ها هستند، طبق قانون بقاء ماده و انرژى هیچ گاه از میان نمى روند و همواره در این جهان باقى خواهند بود، گرچه، ما با مطالعه سطحى چنین مى پنداریم که از میان رفته اند.
👈 بقاى این اعمال و ابدیت آنها از یک سو سبب مى شود که در #رستاخیز، به هنگام محاسبه اعمال، هر کسى تمامى اعمال خود را ببیند و جائى براى انکار باقى نماند.و از سوى دیگر، سبب مى شود که در میان اعمال خود، در رستاخیز زندگى کند، رنج ببرد و یا آرامش بیابد.
↩️براى اثبات امکان #تجسم_اعمال گذشته، مى توان از اصول مسلّم فیزیک امروز استفاده کرد; زیرا از نظر علم فیزیک مسلّم است ماده، تبدیل به انرژى (جسم، تبدیل به نیرو) مى شود، چه این که آخرین نظریه درباره ماده و انرژى این است که: ماده و نیرو دو مظهر از یک حقیقت هستند و ماده، انرژى متراکم و فشرده است که در شرایط معینى به نیرو مبدل مى گردد، گاهى انرژى نهفته در یک گرم ماده، معادل با قدرت انفجار متجاوز از سى هزار تن دینامیت است.
👈 نتیجه این که: #ماده و #انرژى، جلوه هائى از یک #حقیقت هستند و با توجه به عدم فناى انرژى و ماده، هرگز مانعى نخواهد داشت که نیروها و انرژى هاى پخش شده، بار دیگر به حالت تراکم در آیند و حالت جرمى و جسمى به خود بگیرند و نیروهائى که در راه اصلاح و درستکارى یا در راه جور و ستم به کار برده شده اند، به حالت فشرده در آیند و به صورت جسمانى خاص در روز رستاخیز مجسم گردند و در صورتى که اعمال نیکى باشند به صورت #نعمت هاى جالب و زیباى مادى و اگر #اعمال_بد و شرّى باشند، در قیافه وسایل شکنجه و #عذاب مجسم گردند.
📚تفسیر نمونه
┄═❁🍃
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دين_عقلاني و #آگاهانه
🛑قسمت چهارم:
✅ #تفقه_در_دین از زبان #پیامبر ص و #امامان
💫 پیغمبر اکرم وقتى که على بن ابىطالب مىخواهد آن سفر تبلیغى را به یمن برود، او را مىخواهد، سر رفتن یک دعا مىکند.
فرمود: «أللّهُمَّ فَقِّهْهُ فِى الدّين»
🤲خدایا او را #فقیه در دین بگردان؛ یعنى آن عمق دین را، هر چه هست، به روى على باز کن.
✅خود امیرالمؤمنین به پسرش امام حسن مجتبى علیه السلام در آن وصیت معروف مىفرماید:
💫«يا بُنَىَّ! تَفَقَّهْ فِى الدّين» پسرکم! اسلام را عمیقاً درک کن، اسلام را بیاموز نه آموزش سطحى بلکه آموزش عمقى.
❇جملۀ #امام_حسین علیه السلام دربارۀ #تفقه در #دین
حسین بن على ع هم جملهاى در همین زمینه دارد. شب عاشوراست.
اصحاب خودش را جمع کرده است. چه محیط پرهیجانى و چه لحظات حساسى! بعد از آن وقایعى است که عصر تاسوعا رخ داده است و مطلبْ قطعى است که فردا چه رخ مىدهد. امام اصحاب را در خیمهاى جمع مىکند. همه با هیجانى آمدهاند آنجا جمع شدهاند. مىخواهند خطابۀ #حسین بن على را گوش کنند، ببینند خطابه با چه جملهاى شروع مىشود.
با این جملهها شروع شد:
❣ «اَللّهُمَّ اِنّى أحْمَدُك عَلى أنْ أكرَمْتَنا بِالنُّبُوَّةِ، وَ عَلَّمْتَنَا الْقُرْآنَ، وَ فَقَّهْتَنا فِى الدّينِ»
پروردگارا! من تو را سپاس مىگویم و شکر مىکنم؛ خدایا من تو را شکر مىکنم بر نعمتهاى عظمایى که به ما دادى که هیچ نعمتى جانشین آن نعمتها نمىشود. یکى این که نبوت را در خاندان ما قرار دادى. چه نعمتى از این بالاتر که من عضو خاندان مقدس نبوت هستم؟!
«وَ عَلَّمْتَنَا الْقُرْآنَ» خدایا این نعمت عظمى را تو به ما عنایت کردى که علم قرآن به ما آموختى. علم قرآن نزد ماست. قرآن را ما مىفهمیم.
«وَ فَقَّهْتَنا فِى الدّينِ» خدایا ما را در دین متفقّه کردى که ما دین تو را عمیقاً آموختیم، به عمق دستورات تو پى بردهایم، به روح اسلام پى بردهایم.
🛑این جملهها چند تا معنا داشت. یک معنایش این است: ایها الناس! بدانید این نهضت من ناشى مىشود از آن طرز تفکرى که من در دین دارم. اى بسا اگر غیر من کسى اینجا مىبود جور دیگرى فکر مىکرد ولى من که
دین را به عمقش مىفهمم، مىفهمم که باید چنین کارى را بکنم.
معنى دیگرى هم داشت و آن این است که سپاسگزار خدا هستم:
«أللّهُمَّ اِنّى أحْمَدُک عَلَى السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ»
🤲خدایا من تو را تنها در خوشیها سپاسگزار نیستم؛ یعنى پروردگارا! من روزى در دامن پیغمبر بودم، روزى در بغل پیغمبر بودم، روزى پیغمبر من را روى دوش خودش مىگرفت، محترمترین و عزیزترین افراد بودم. خدایا من تو را بر چنین روزى سپاس مىگویم، بر آن روزى هم که در سختى گرفتار باشم باز سپاس مىگویم، مثل همان روز. من آن لحظاتى که در راه انجام وظیفه خودم، در راه خدمت به #دین خودم (آن دینى که فقیهانه او را درک کردهام) در راه حقیقتْ روى آن ریگهاى گرم و زمین داغ افتاده باشم، لبهایم تشنه باشد، زبانم خشک باشد، بدن اصحاب و یاران و فرزندانم قلم قلم شده باشد، سختترین ایام زندگىام را هم طى کنم، باز خدایا زبانم به شکر تو و رضاى تو باز است،
خواهم گفت: «الهى! رِضاً بِقَضائِک، تَسلیماً لِأمْرِک، لا مَعبودَ سِواک یا غِیاثَ الْمُستَغیثینَ».
و صلّى اللّه على محمّد و آله الطاهرین و لاحول و لاقوة الا باللّه العلىّ العظیم.
🤲خدایا عاقبت امر همۀ ما را ختم به خیر بفرما، ما را #فقیه در #دین بگردان، توفیق خلوص نیت به همه کرامت کن.
🖊📚استاد شهيد مرتضي مطهري، كتاب حق عقل در اجتهاد
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَاللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ.
💫"سلام بر تو اى حجّت خدا در زمينش، سلام بر تو اى ديده خدا در ميان مخلوقاتش، سلام بر تو اى نور خدا كه رهجويان به آن نور ره مىيابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده مىشود"
🌹زیارت امام زمان (ع) در روز جمعه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
قران پویان
🔊فایل صوتی عبدالعلی بازرگان غصه پر قصه #غزه! تاریخچه #فلسطین و سابقه حاکمیت یهودیان، مسیحیان
🛑 غصه پر قصه #غزه!
تاریخچه #فلسطین و سابقه حاکمیت یهودیان، مسیحیان و مسلمانان بر بیت المقدس
https://eitaa.com/quranpuyan/23134
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
" ضرورت مبارزه با جنایات و اشغالگری رژیم اسرائیل"
تاریخچه مختصر تحولات سرزمین #فلسطین (کنعان) و حکومتهای مستقر در ان
✅یهودیان تا سال 70 میلادی در انجا مستقر بودند و بعدا متفرق شدند اما این سابقه قدیمی دلیلی برای تعلق ان به یهود نیست.
پس از حمله بخت النصر، دوباره در زمان کوروش به سرزمین شان برگشتند
✅تا کمتر از 100 سال قبل، حدود 10 درصد مردم انجا یهودی بودند اما منعی برای مهاجرت شان وجود نداشت اما به دو دلیل نمی رفتند عقب ماندگی انجا و عقیده مذهبی انها که تا توبه انها قبول نشود نمی توانند وارد سرزمین ارمانی مقدس شوند.
✅هیچگاه کشور مستقل فلسطین مسلمان نبوده است.
✅عقیده سه گروه از بهودیان سنتی، تحول خواه و صهیون ها راجع به بازگشت به سرزمین ارمانی فلسطین
✅وضعیت مسلمانان و یهودیان در زمان قطعنامه سازمان ملل درسال 1948 که بعد از سقوط عثمانی، انگلیس بخاطر جنگهای داخلی فلسطین انرا به سازمان ملل ارجاع داد
قطعنامه تشکیل دو کشور #فلسطین و اسراییل و تهاجمات و اشغالگری های بعدی #اسراییل
دکتر عبدالرحیم سلیمانی
@quranpuyan
4_5834755742116090872.mp3
79.24M
♻️بررسی #مالکیت_یهود از نیل تا فرات در تورات
#یهودیت، دین نیست بلکه نژاد است. فرزندان یهودا پسر یعقوب را یهودی میگویند و پیروان تورات منحصر به یهود نیست.
#کلیمیان ایران هم یهودی نیستند بلکه اکثرا از نسل حضرت یوسف هستند.
✅براساس تورات:
اینکه نیل تا فرات سهم یهودیان است، اصلا اعتبار ندارد.
#نیل_تا_فرات وعده خدا به نسل #ابراھیم است.
( پیدایش 15: 18 در آن روز،خداوند با ابرام عهد بست و گفت: «اين زمين را از نهر مصر تا به نهر عظيم، يعني نهر فرات، به نسل تو بخشيدهام )
● ابراھیم ٨ فرزند پسر داشت و یک فرزند او اسحاق بود و اسماعیل و ۶ فرزندش از قطوره، اسماعیلیان و عربھا را تشکیل دادند.
● اسحاق دو فرزند و یعقوب دوازده فرزند داشت، لذا اگر بر اساس تورات نیل تا فرات را به صورت مساوی بین فرزندان ابراھیم تقسیم کنیم، ھفت قسمت از ھشت قسمت آن به اعراب می رسد یعنی %٨٧٫۵ آن!
● از بقیه سھم نیل تا فرات، نصف آن یعنی %۶٫٢۵ به ھمه بنی اسرائیل (فرزندان یعقوب) می رسد.
❌ پاسخ به یهودیانی که ادعا می کنند چون وصی ابراھیم، اسحاق بود و وصی اسحاق ، یعقوب، پس کل نیل تا فرات به ایشان می رسد!
✅اخیرا با شناسایی DNA حضرت #هارون، امکان شناسایی بنی اسرائیل به وجود آمده است. اکثر ساکنان اسرائیل بر اساس DNA، فرزندان حضرت یعقوب نیستند!!! بلکه از نسل یاجوج و ماجوج هستند.
✅اما واقعا فرزندان واقعی ابراهیم چه کسانی هستند؟ همان قول تلمود که هر کس موحد باشد، یهودی و بر دین ابراهیم است، و این موحدین می توانند درسرزمین نیل تا فرات در صلح کنار یکدیگر زندگی کنند، به امید آن روز!
🎙استاد سپهر محمدی
@quranpuyan
#آیههاینور
مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا
هر رحمتى را كه خدا براى مردم گشايد بازدارنده اى براى آن نيست.
فاطر/٢
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 13 تا 37
📄#صفحـہ_312
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_313
❇️#شرح_صدر_پيامبرانه
🔷✨شرح صدر، لازمه پيامبري و راهبري است. نگاهي به قرآن اهميت اين ويژگي را نيك نشان ميدهد. با مرور آيات مربوط به حضرت موسي(ع) و حضرت محمد(ص) يك ويژگي مشترك را در هر دو مييابيم. هر دو داراي شرح صدر بودند يا خواستار آن شده بودند. موسي پس از آنكه به پيامبري برانگيخته شد، نخستين خواستهاش از خداوند شرح صدر بود (ربِّ اشْرحْ لِي صدْرِي، سوره طه، آيه 25). خداوند نيز در مقام امتنان بر محمد يادآور ميشود كه مگر به تو شرح صدر نداديم و سينهات را نگشوديم (ألمْ نشْرحْ لك صدْرك؟ سوره انشراح، آيه 1).
🔷✨از مضمون اين آيات ميتوان دريافت كه اين فضيلت به طور طبيعي كمتر در كسي يافت ميشود و كسب آن نيازمند كوششي پيوسته و درخور است. بهطور طبيعي انسانها فاقد گشودگي روحي و قلبي هستند. غالبا تنگدل ميشوند و به اندك ناملايمي يا مخالفتي برميآشوبند.
🔷✨شرح صدر امري طبيعي نيست كه در همه كس يافت شود، بلكه نيازمند كاري سترگ و گاه جانكاه است. هنگامي كه خداوند موسي را به پيامبري برگزيد، وي تصريح كرد كه من تنگدل ميشوم. (و يضِيقُ صدْرِي، سوره شعراء، آيه 13)
👈 گرچه محمد(ص) سخني از تنگدلي خويش به زبان نميآورد، اما خداوند از رازش باخبر است و به او ميگويد كه ميدانيم از آنچه ميگويند تنگدل ميشوي (ولقدْ نعْلمُ أنّك يضِيقُ صدْرُك بِما يقُولُون، سوره حجر، آيه 98). طرفه آنكه تعبير ضيق صدر تنها همين دو بار در قرآن به كار رفته است. با برابر نهادن اين دو تعبير ميتوانيم معناي دقيق شرح صدر را دريابيم.
🔷✨دعوي پيامبري و راهبري مردم، ادعاي درشتي است و در پي آن مخالفتها و دشواريها پديدار ميشود. در پي اين جنس ستيزهگري و درشتي، كام پيامبران تلخ و عرصه بر آنها تنگ ميشود. اينجاست كه آنان به فضيلت شرح صدر آراسته ميشوند. اين فضيلت به آنها كمك ميكند تا ياراي تحمل دشواري مسير دعوت و تلخي دشمني را داشته باشند و خود را از انديشه دشمني و انتقام پاك كنند. گرچه هر انساني نيازمند شرح صدر است، پيامبران بيش از همگان به آن نياز دارند.
🔷✨محمد(ص) به دليل داشتن شرح صدر بود كه توانست ميان قبايل متخاصم آن زمان وحدت پديد آورد و آنها را به امتي يگانه بدل سازد. اين شرح صدر بود كه در پي آن نرمي و رفق پديدار آورد و محمد را شمع جمع مسلمانان كرد. در پي اين شرح صدر بود كه پيامبر هر گونه سختي را تاب آورد و تا پايان راه همانگونه كه فرمان يافته بود، پايداري كرد. (سوره شورا، آيه 15)
👌فضيلت شرح صدر بود كه زمينهساز گذشت و بخشش در پيامبر شد؛ به گونهاي كه از سر دشمنان خوني خود گذشت و حتي خانه آنها را پس از فتح مكه مأمن و امانخانه اعلام كرد. در زماني كه اقتضاي پيروزي و درهم شكستن حريف، ريشه كني او بود، پيامبر بزرگوارانه گذشتهها را به گذشته سپرد و راه اخوت و همكاري را در جامعه هموار كرد.
👈 امروزه نيز آنكه خود را پيرو محمد رسول(ص) ميداند بايد از اين معلم متعلمانه بياموزد و فضايل او را در خود بپروراند؛ از جمله همين فضيلت شرح صدر كه جامعه تنگدل و عصبي ما سخت بدان نياز دارد. اما شرح صدر نيازمند آن است كه خود را به چالش بگيريم و بر خلقيات و منش غريزي و طبيعي خود چيره شويم. اين كار مستلزم آن است تا اژدهاي درون خود را رام كنيم و اجازه ندهيم مهار خردمان را به دست گيرد و به تعبير عالمان اخلاق از سطح اخلاق طبعي و غريزي به سوي اخلاق انساني و متعالي فرارويم.
📚سيد حسن اسلامی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan