eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ، فقط به مساله در و ديوار منحصر نشويم.حضرت جهاني است. 📗 قرآن، آسيه و مريم را نمونه اي براي همه مردم ميداند نه فقط زنان. 🟢قرآن در سه حوزه پیام دارد در سه حوزه حکم دارد: در و محلی که مربوط به خود مسلمین است؛ در که برای ما و سایر موحدان یعنی مسیحی ها، کلیمی ‌ها و مانند آنهاست؛ در در که مربوط به ما و انسان ‌های دیگر اعم از ملحد و مشرک است که فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ این است. اگر می‌گوییم این چهارده نفر قرآن متحرّک اند یعنی اینها تمام را دارند، 👈بنابراین ، تنها مسئله در و و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست، گوشه دیگری دارد که برای ما و مسیحی ‌ها و کلیمی ‌ها و امثال اینهاست، گوشه سومی هم دارد که بین المللی است. ⭕ ما در تعبیرات عرفی خود سه عبارت داریم: مردان؛ زنان؛ مردم. وقتی می ‌گوییم مردان یعنی جامعه مردها، وقتی می‌ گوییم زنان یعنی جامعه زن ‌ها و وقتی می‌ گوییم یعنی اعم از زن و مرد؛ مثلاً می گوییم مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند؛ غیر از هستند. 🔶 قرآن کریم وقتی می‌ خواهد آسیه (علیها السلام) را معرفی کند یا مریم (سلام الله علیها) را معرفی ‌کند، نمی ‌گوید اینها نمونه زنان خوب ‌اند، می‌گوید اینها هستند؛ خیلی در تعبیر فرق است! در سوره مبارکه «تحریم» آیه یازده این است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن﴾، یک؛ آیه دوازده این است: ﴿وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ﴾، دو؛ خدا نمونه جامعه خوب و مردم خوب را می ‌داند، می فرماید نمونه جامعه خوب است. ⭕حالا ما چنین نمونه ‌ای داریم به نام که آن طور بساط «سقیفه» را به هم می‌ زند، آن وقت ما نه از خبر داریم😔 نه از خبر داریم😔 نه از خبر داریم!😔 این آیه «مباهله» چه می‌ خواهد بگوید؟ این پنج نفر حرف دارند، اینها خبر می‌ دهند، انسانی که خبر می ‌دهد یا صادق است یا کاذب. فرمود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبینَ﴾؛ یا ما پنج نفر کاذب هستیم یا شما کاذب هستید! پس معلوم می ‌شود که ما حرف داریم! نه اینکه فقط پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف داشته باشد و اینها تماشاچی باشند، اینها گزارش دارند، اینها ادعا دارند، اینها خبر می ‌دهند! پس حضور اصحاب مباهله، صِرف تماشاچی و زینت مجالس بودن نیست. این ذات مقدس سلام الله علیها هم در آنجا حضور داشت. 🎙ايت اله جوادي املي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 45 تا 57 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5893158037392202305.mp3
2.14M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️گاهی بی‌اثر بودن به خاطر قابليّت نداشتن مردم است، نه آنكه در تبليغ كننده يا روش او كمبودی است 💠‏قُلْ إِنَّما أُنْذِرُكُمْ بِالْوَحْيِ وَ لا يَسْمَعُ الصُّمُّ الدُّعاءَ إِذا ما يُنْذَرُونَ (۴۵/انبیاء) 🌱‏بگو: من فقط از طريق وحی به شما هشدار می‌دهم. امّا (ای پيامبر! بدان) كسانی كه (نسبت به شنيدن حقّ) كر هستند، زمانی كه انذار می‌شوند، آن را نمی‌شنوند! ‏🔹بشارت وهشدار پيامبران بر مبنای آرای شخصی، حدس، گمان و خيالات انسانی نيست، بلكه بر اساس وحی قطعی الهی است. «إِنَّما أُنْذِرُكُمْ بِالْوَحْيِ» ‏🔹كسانی كه از نعمت‌های الهی، استفاده صحيح نمی‌كنند، گويا از آن نعمت بی‌بهره‌اند. «الصُّمُّ» يعنی اگر كسی به ظاهر گوش دارد ولی حقّ را نمی‌شنود و يا چشم دارد ولی حقايق را نمی‌بيند، در واقع هم كر است و هم كور. ‏🔹گاهی بی‌اثر بودن تبليغ به خاطر قابليّت نداشتن مردم است، نه آنكه در تبليغ كننده يا روش او كمبودی است. أُنْذِرُكُمْ‌ ... لا يَسْمَعُ‌ ‏🔹بعضی قابل هدايت نبوده و اميدی به هدايت آنان نيست. وَ لا يَسْمَعُ الصُّمُ‌ ... ‏بر سيه دل چه سود خواندن وعظ                  ‏نرود ميخ آهنين بر سنگ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در اشكال گوناگون 💠إِذْ قالَ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ ما هذِهِ التَّماثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَها عاكِفُونَ 🌱زمانی ‌که به عمویش و قومش گفت: «این مجسمه‌هایی که شما برای بزرگداشتشان به آن‌ها (رو آورده و بر عبادتشان) پایبند شده‌اید، چیست؟»، أنبیاء - ۵۲ 🔷‏درست است كه ما از لفظ" بت پرستی" بيشتر متوجه بتهای سنگی و چوبی می‌شويم، ولی از يك نظر بت و بت- پرستی مفهوم وسيعی دارد كه هر نوع توجه به غير خدا را، در هر شكل و صورت شامل می‌شود. 👌و طبق حديث معروف" هر چه انسان را به خود مشغول و از خدا دور سازد بت او است"! (كلما شغلك عن اللَّه فهو صنمك)! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، خريداري نموده توسط پست دریافت نمایند. 1- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي به مبلغ 80هزارتومان 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به مبلغ 70هزارتومان 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با به مبلغ 130هزارتومان 4-كتاب «آشنایی با و معاصر» كاري از انجمن مطالعات قرآني به مبلغ 240 هزارتومان 🔶اطلاعات بيشتر در https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ و يا پيام به كاربري @farpuy
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ {1} همانا ما آن را در شب قدر نازل كرديم {1} وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ {2} و از چیستی شب قدر چه چیز آگاهت كرد {2} لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ {3} (بدان که) شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است {3} تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ {4} (چرا که ) در آن [شب] فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر امری [كه مقرر شده است] فرود می آيند {4} سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ {5} آن شب سراسر صلح و سلام است ( یا سلام و تحیت دادن است) تا زمان طلوع فجر {5} ✅عصاره فراز آیات ۵-۱ و درس سوره قدر : آغاز نزول قرآن (وایجاد سازوکار القای آیات وحی به پیامبرص) در شب قدر بوده است. شبی مملو از برکت و سلام که فرشتگان و روح برای تحقق اوامر خدا بر زمین نازل میشوند. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 125 سوره صفحه_58 به ادعا نيست بلكه در است 🔶إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ ال عمران:68 به راستي سزاوارترين مردم [از نظر ايماني] به ابراهيم همان كساني هستند كه او را پيروي كردند و [از جمله] اين پيامبر و كساني [كه به آيين او] ايمان آورده‌اند و خدا وليّ [=دوستدار و سرپرست] مؤمنين است. ↩️ به انبيا، اطاعت از آنان است از اين آيه معلوم مى‌شود كه نسبت ايمانى، فراتر و محكم‌تر از نسبت خويشاوندى است و افرادى كه هم فكر و هم خط و هم هدف باشند، به همديگر نزديك‌تر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خويشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همديگر جدايند 👌👈مهمترین پیوند، پیوند مکتبى است 🔸در آیه فوق، ضمناً این حقیقت بیان شده است که: هیچ رابطه اى بالاتر از رابطه مکتبى نیست، بلکه ارتباط با و تنها از همین طریق است. بنابراین، هیچ کس نمى تواند، ادعاى ارتباط با پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و امامان معصوم(علیهم السلام) کند، مگر از همین طریق. 👈در روایات اسلامى نیز روى این موضوع، با صراحت تکیه شده است از جمله در حدیثى از على(علیه السلام) مى خوانیم: إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِالأَنْبِیاءِ أَعْمَلُهُمْ بِما جاءُوا بِهِ ثُمَّ تَلا هذِهِ الآْیَةَ (اِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِاِبْراهِیْمَ...) وَ قالَ إِنَّ وَلِیَّ مُحَمَّد(صلى الله علیه وآله) مَنْ أَطاعَ اللّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّد مَنْ عَصَى اللّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرابَتُهُ: 🍀 سزاوارترین مردم به پیامبران، آنها هستند که به دستورهاى آنها بیش از هر کس عمل مى کنند ـ سپس آیه فوق را تلاوت فرمود ـ و افزود: دوست محمّد کسى است که اطاعت از فرمان خدا کند ـ هر چند نسبش از او دور باشد ـ ♦️🔻و دشمن محمّد(صلى الله علیه وآله) کسى است که نافرمانى او کند ـ هر چند قرابت و خویشاوندیش با او نزدیک باشد ـ . هركس از هر ملت و آييني به صفات او نزديك‌تر باشد شايستگي و نسبت بيشتري با او دارد و مصداق اين نزديكي در زمان نزول قرآن، پيامبر و مؤمنين به اسلام بودند. براي مسلمانان امروز نيز تكرار همان ادّعاي يهود و نصاري، اين سؤال را بر مي‌انگيزد كه تا چه اندازه به راه توحيدي ابراهيم و ذريّه‌اش پيامبر اسلام وفادار مانده‌ايم؟ 📚تفاسير نور نمونه و بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️⭕️ ای که در آن شود به صورت اتوماتیک در قرار می گیرد جامعه ای که دچار ظلم ساختاری شد و مصلحان در آن جامعه، صدایشان، خفه شد، آن جامعه به صورت اتوماتیک در چرخه ویرانی افتاده و در حرکت است و هیچ کسی، ترمزی برای آن نمی تواند داشته باشد. 🔻اساسا در جوامع، بخشی از تحولات به حاکمان باز می گردد، درواقع رابطه جامعه و دولت یک پرسش پایدار دولت پژوهی در تمام جوامع است به همین دلیل وقتی از رویدادی مانند عاشورا صحبت می کنیم درواقع از زمینه هایی صحبت می کنیم که در دیالکتیک یا تعامل بین دولت و جامعه رخ داده و از درون تضاد نیروها، این عاشورا به وجود آمده است درواقع عاشورا نشان خشم متقابل جامعه و دولت است. 🔻در جوامعی که دولت از جامعه جدا شده و استقلال می یابد دچار یک بیماری خودایمنی شده و با خود جامعه درگیر می شود که نتیجه آن زندانی، قربانی و کشتارهای متفاوت است که زمان و مکان ندارد. هرگاه جامعه ای در شرایطی آنومیک قرار گرفت و دولت و ملت یا جامعه و یا و یک ایجاد کردند، این گسل سرانجام به تضاد ختم خواهد شد و در قالب شورش ها و سرکوب ها خود را نشان خواهد داد و نتیجه این بحث هم تنشها و هجومهایی است که به رهبران اجتماعی وارد می شود. 👈دولت به نوعی یک دولت است، رانت مبتنی بر غنیمت به این معنی که پول زیادی دست دولت است و بنابراین همه چیز سرنوشت جامعه وارد کف باکفایت یا بی کفایت دولتمردان می شود و به همین دلیل در چنین جامعه ای ما شاهد یکه تازی دولت هستیم، دولتها در چنین جامعه ای تمامت خواه می شوند و سرنوشت کلیت جامعه را در دست می گیرند، نه تنها قدرت دستشان است، یعنی به جای اینکه سیاست منطق اقتصاد پیدا کند، اقتصاد منطق سیاست پیدا می کند و دولت با پولی که دستش هست، دین، فرهنگ و نظام آموزش و پرورش، افکار عمومی و رسانه ها را کنترل می کند و در چنین شرایطی یکی اختناق برای آزادیخواهان و فرصت طلبی برای فرصت طلبان رخ می دهد و لذا جامعه را به دو بخش معترضان و بهره مندان از وضعیت موجود تقسیم می کند. ♦️با نگاهی به قبل از اسلام، مشاهده می کنیم که هنوز دولت به معنای علمی امروز آن شکل نگرفته است و انچه وجود دارد دولت شهر، ادامه سنت یونانی رومی است که از طریق شام به مکه سرازیر شده و در حال ورود به مدینه هم هست. از درون این سنت تاریخی ما دو الگوی کوچک حکمرانی مکه با سنت اشرافی و الگوی مدینه با سنت شورایی روبرو هستیم؛ وقتی اسلام وارد مدینه می شود، را انتخاب می کند و حکومت را به سمت سلسله قراردادها کشانده و یک رگه به حکومت می دهد اما از بعد از پیامبر کم کم شاهد ادغام سنت مدینه با مکه و به تدریج غلبه سنت مکه بر تمدن اسلامی هستیم. 🎙 مرحوم استاد فيرحي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اگر شاکر باشید بر نعمتهایتان افزوده می شود وَإِذْ تَأَذَّنَ رَ‌بُّكُمْ   لَئِن شَكَرْ‌تُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَ لَئِن كَفَرْ‌تُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (ابراهیم /۷) و آن‌گاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد، البته نعمت شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى كنيد عذاب من بسيار سخت است. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 72 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5895409837205886824.mp3
1.45M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan