eitaa logo
قران پویان
462 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
694 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️! 🌱وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتَّی إِذا جاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسابَهُ وَ اللَّهُ سَرِيعُ الْحِسابِ (۳۹/نور) 🌱‏اعمال كسانی كه كافر شدند همچون سرابی است در بيابان هموار كه تشنه، آن را آب می‌پندارد، تا آن هنگام كه به سراغ آن می‌آيد آن را چيزی نمی‌يابد، و خدا را نزد خويش می‌يابد كه حساب او را بی‌كم و كاست دهد و خداوند به سرعت به حساب‌ها می‌رسد. 🔷‏از آنجا كه در آيات گذشته سخن از نور خدا، نور ايمان و هدايت، بود، برای تكميل اين بحث، و روشن شدن حال آنها در مقايسه با ديگران، در آيات مورد بحث سخن از ظلمت كفر و جهل و بی ايمانی، و كافران تاريكدل و منافقان گمراه می‌گويد، سخن از كسانی می‌گويد كه به عكس مؤمنان كه زندگی و افكارشان" نُورٌ عَلی‌ نُورٍ" بود، وجود آنها" ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‌" است! سخن از كسانی است كه در بيابان خشك و سوزان زندگی بجای آب به دنبال سراب می‌روند، و از تشنگی جان می‌دهند، در حالی كه مؤمنان در پرتو ايمان چشمه زلال هدايت را يافته و در كنار آن آرميده‌اند. 🔷‏نخست می‌گويد:" كسانی كه كافر شدند اعمالشان همچون سرابی است در يك كوير، كه انسان تشنه آن را از دور آب می‌پندارد" (وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً). ‏" اما هنگامی كه به سراغ آن می‌آيد چيزی نمی‌يابد" (حتی اذا جاءه لم يجده شيئا). ‏" اما خدا را نزد اعمال خود می‌يابد و حساب او را صاف می‌كند"! (وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسابَهُ‌). ‏" و خداوند سريع الحساب است"! (وَ اللَّهُ سَرِيعُ الْحِسابِ‌). 🔷‏" سراب" در اصل از ماده" سرب" (بر وزن شرف) به معنی راه رفتن در سراشيبی است و" سرب" (بر وزن حرب) به معنی راه سراشيبی است، به همين مناسبت" سراب" به تلالؤی می‌گويند كه از دور در بيابانها و سراشيبی‌ها نمايان می‌شود و به نظر می‌رسد كه در آنجا آب وجود دارد، در حالی كه چيزی‌ جز انعكاس نور آفتاب نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِما يَفْعَلُونَ (۴۱/نور) 🌱آيا نديدی كه هر كه در آسمان‌ها و زمين است و پرندگان بال گشوده (در حال پرواز) برای خدا تسبيح می‌گويند، و هر يك نيايش و تسبيح خود را می‌داند؟ و خداوند به آنچه می‌كنند، داناست. 🔹تنها به خود نينديشيد، به اطراف خود هم بنگريد و در هستی نيز مطالعه و انديشه كنيد. «أَ لَمْ تَرَ» ‏ 🔹در ميان موجودات هستی، پرندگان، آن هم در حال پرواز، توجّه خاصّی به خدا دارند. «وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ» ‏ 🔹همه‌ی موجودات، شعور دارند ونماز و تسبيح آنها، آگاهانه است. «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ» ‏ 🔹نماز، در صورتی ارزش دارد كه نمازگزار بداند چه می‌گويد و چه می‌كند. «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ» ‏ 🔹نماز و تسبيح هر موجودی به صورت خاصّی است. «صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۶-۱ سوره دخان *بِسمِ اللهِ الرَّحمانِ الرَّحیمِ* حم (١) وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ (٢) إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنّا کُنّا مُنْذِرِینَ (٣) فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ (٤) أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنّا کُنّا مُرْسِلِینَ (٥) رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (٦) رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ (٧) لا إِلهَ إِلّا هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ الْأَوَّلِینَ (٨) بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ (٩) فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِینٍ (١٠) یَغْشَى النّاسَ هذا عَذابٌ أَلِیمٌ (١١) رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنّا مُؤْمِنُونَ (١٢) أَنّى لَهُمُ الذِّکْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِینٌ (١٣) ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ (١٤) إِنّا کاشِفُوا الْعَذابِ قَلِیلاً إِنَّکُمْ عائِدُونَ (١٥) یَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْکُبْرى إِنّا مُنْتَقِمُونَ (١٦) ترجمه آيات از مكارم شيرازی *بنام خداوند بخشنده مهربان* حم. (١) سوگند به این کتاب روشنگر، (٢) که ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم; ما همواره انذار کننده بوده ایم. (٣) در آن شب هر امرى بر اساس حکمت، (الهى) تدبیر مى گردد. (٤) (نزول قرآن) فرمانى بود از سوى ما; ما (آن را) فرستادیم. (٥) رحمتى است از سوى پروردگارت، که او شنونده و داناست. (٦) (همان) پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست، اگر اهل یقین هستید. (٧) هیچ معبودى جز او نیست; زنده مى کند و مى میراند; او پروردگار شما و پروردگار پدران نخستین شماست. (٨) ولى آنها در شکّند و (با حقایق) بازى مى کنند. (٩) پس منتظر روزى باش که آسمان دود آشکارى پدید آورد، (١٠) که همه مردم را فرا مى گیرد; این عذاب دردناکى است! (١١) (آن روز کافران مى گویند:) پروردگارا! عذاب را از ما برطرف کن که ایمان مى آوریم. (١٢) چگونه ممکن است متذکّر شوند با این که رسول روشنگر (با معجزات و منطق روشن) به سراغشان آمد! (١٣) سپس از او روى گردان شدند و گفتند: «او تعلیم یافته اى دیوانه است.» (١٤) ما عذاب را اندکى برطرف مى سازیم، ولى شما (به کارهاى خود) باز مى گردید. (١٥) در آن روز آنها را با قدرت عظیمى خواهیم گرفت; به یقین ما آنها را مجازات خواهیم کرد. (١٦) سیدکاظم فرهنگ https://zaya.io/ueh0p کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 150 سوره صفحه_64 و از صفات مومنان 🛑قسمت اول 🔶يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ‌.(114) ال عمران 🔷آنان به خدا و روز قيامت ايمان دارند و امربه معروف و نهى ازمنكر مى‌كنند و در كارهاى خير شتاب مى‌ورزند و آنان از افراد صالح و شايسته هستند 1⃣-" " و" " چيست؟ 👈" " در لغت به معنى شناخته شده (از ماده عرف) و" " به معنى" ناشناس" (از ماده انكار) است. و به اين ترتيب كارهاى ، امورى شناخته شده، 👈و كارهاى و ناپسند، امورى ناشناس معرفى شده ‏اند. چه اينكه فطرت پاك انسانى با دسته اول آشنا و با دوم ناآشنا است! 2⃣- آيا امر به معروف يك وظيفه عقلى است يا تعبدى؟ جمعى از دانشمندان اسلامى معتقدند كه وجوب اين دو وظيفه تنها با دليل نقلى ثابت شده، و عقل فرمان نمى‏ دهد كه انسان ديگرى را از كار بدى كه زيانش تنها متوجه خود او است باز دارد. 👈ولى با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى ‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. ⬅️اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". 🌹پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. 3⃣-" امر به معروف و نهى از منكر" دو مرحله دارد: ⬅️-" امر به معروف و نهى از منكر" دو مرحله دارد: ↩️يكى" مرحله فردى" كه هر كس موظف است به تنهايى ناظر اعمال ديگران باشد، ↩️و ديگرى" مرحله دسته جمعى" كه امتى موظفند براى پايان دادن به نابسامانيهاى اجتماع دست به- دست هم بدهند و با يكديگر تشريك مساعى كنند. 📚تفسير نمونه 💫ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⚡️اسلام، را انسانی کامل و مستقل معرفی می کند 🟢 بررسي جايگاه زن در قران و طبقه بندي ديدگاه مفسران 🔖 ادعای من در کتاب «قرآن و مسئله زن» این است که رویکرد کلان اسلام به زن مثبت است. اسلام، زن را انسانی کامل و مستقل معرفی می کند که وابسته به مرد نیست، بنابراین اگر می خواهیم که در مورد از منظر اسلام فعالیتی انجام دهیم باید چهارچوب کارمان مطابق با این نگاه اسلام باشد و بدانیم که مرد و زن هر دو موجودی مستقل هستند ولی با وجود دیگری به کمال می رسند. 🔖در صحبت از جایگاه در باید به چهار موضوع پرداخت، ↩️ آنها عبارتند از «آفرینش زنان» «سیر و سلوک زنان» «زنان در خانواده» و «زنان در جامعه». 🔰بخشی از کتاب «قرآن و مسئله زن» به آیاتی از قرآن کریم می پردازد که آنها به نوعی به زنان و مباحث پیرامون آنان اشاره دارند بر این اساس در این بخش مجموع این آیات که تعداد آنها به 349 مورد می رسد جمع آوری، فهرست و نمایه شده و بر اساس سیر نزول در موردشان بحث شده است. ♦️🔖بر اساس بررسی آیات فوق متوجه می شویم که قرآن در آغاز نزول خود، ابتدا به نقد می پردازد و سپس الگوهای جایگزینی مانند حضرت مریم (س) را مطرح کرده و بعدتر نیز در زمینه حکومت داری داستان حضرت «بلقیس» را مطرح می کند و در ادامه نیز آیات متاخرتر که در مدینه نازل شده اند به وضع احکام و مقررات می پردازند و در ادامه نیز در سال 7 هجرت است که سوره «نور» نازل می شود. البته من اولین نفری نیستم که به بررسی آیات قرآن به این شکل می پردازم بلکه در این زمینه افرادی چون «ابوالقاسم پاینده» در ایران و «عصمت کرکر» در مراکش چنین ایده ای را مطرح کرده و در این زمینه نظراتی داشته اند. ✳4گروه مفسران در ماهيت نگاه به مسساله زن در ايات 🔖 در بخش دوم کتاب «قرآن و مسئله زن» تفاسیر مفسران مسلمان از آیات قرآنی فوق را بررسی کرده و آنها رابه چهار گروه تقسیم کرده ام، : اولین گروه، دارای نگاهی « و رایج» هستند که برای مثال جسم زن را ساخته شده از جسم مرد می دانند و در تفاسیر افرادی چون «ابوالفتوح رازی» چنین نگاهی موجود است. ↩️دومین گروه، نگاهی « و تبیینی» دارند زیرا پس از اینکه در دوران جدید با پرسش هایی در مورد آیات قرآن یاد شده مواجه شدند به یافتن پاسخی برای آنها پرداختند که از جمله این تفاسیر می توان به «المنار» رشید رضا، «المیزان» علامه طباطبایی و تفسیر «نمونه» اشاره کرد. ↩️ تفاسیری چون «التحریر و التنویر» «ابن عاشور» و در میان شیعیان دیدگاههای تفسیری «علامه فضل الله» در دسته سوم قرار می گیرند که عنوان آنها را باید تفاسیر و دیدگاههای « و مدرن» دانست. ↩️دسته چهارم نیز دیدگاههای تفسیری « و جنسیتی» هستند که در این عرصه برخی از بانوان شیعه نیز فعالیت کرده اند و در این زمینه باید به تفسیر «مخزن العرفان فی تفسیرالقرآن» از «بانو امین اصفهانی» و همچنین ترجمه قرآن کریم از سوی «طاهره صفار زاده» اشاره کرد. 👈وجود یک نگاه زنانه در تفاسیر از قرآن برجسته است و این موضوع نکته ای مثبت در تفسیر قرآن است، بدلیل آنکه به برخی از نکاتی که به ذهن و نگاه مردان نمی آید، بانوان توجه می کنند و این باعث توجه به نقاط مغفول مانده در تفسیر قرآن می شود و من با بررسی دو تفسیر «المیزان» و «مخزن العرفان» که اتفاقا در یک دوره زمانی به نگارش در آمده اند این موضوع را به وضوح دریافتم. در حال حاضر نیز بحث تفاوت میان الهیات زنانه و الهیات مردانه در جهان مطرح شده است. 🖌 حجت الاسلام مهدی مهریزی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲اَللّهُمَّ لا تَجعَل مُصیبَتی فی دینی وَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمّی وَ لا مَبلَغَ عِلمی؛ خداوندا! مصیبت مرا در دینم قرار مده، و «دنیا» را بزرگ ترین همّ و غم من و نهایت علم و هدف دانشم قرار مده. 💫تعقیبات نماز عصر که از حضرت فاطمه(علیها السّلام) 📚(بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۹۲) کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 44 تا 53 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5996895262960786748
2.39M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و پذيرش 💠لَقَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ مُبَيِّناتٍ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (۴۶/نور) 🌱‏به راستی كه آياتی روشنگر نازل كرديم و خداوند هر كه را بخواهد به راه مستقيم هدايت می‌كند. ‏ 🔷‏از آنجا كه در آيات گذشته، سخن از ايمان به خدا و دلائل توحيد و نشانه‌های او در جهان تكوين بود، در آيات مورد بحث سخن از آثار ايمان و بازتابهای توحيد در زندگی انسان و تسليم او در برابر حق و حقيقت است. ‏نخست می‌گويد:" ما آيات روشن و روشنگری نازل كرديم" (لَقَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ مُبَيِّناتٍ‌). 🔷‏آياتی كه دلها را به نور ايمان و توحيد روشن می‌كند، افكار انسانها را نور و صفا می‌بخشد و محيط تاريك زندگيشان را عوض می‌كند. ‏البته وجود اين" آيات مبينات" زمينه را برای ايمان فراهم می‌سازد، ولی نقش اصلی را هدايت الهی دارد، چرا كه" خدا هر كس را بخواهد به صراط مستقيم هدايت می‌كند" (وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌). 🔷‏و می‌دانيم كه اراده خداوند و مشيت او بی حساب نيست، او نور هدايت را به دلهايی می‌افكند كه آماده پذيرش آن هستند، يعنی مجاهده را آغاز كرده‌اند و گامهايی به سوی او برداشته‌اند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حرف و راه مؤمن در برابر حكم خدا و رسول، هميشه يكی است 💠‏إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذا دُعُوا إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵۱/نور) 🌱‏(ولی) هنگامی كه مؤمنان را به خدا وپيامبرش فراخوانند، تا ميانشان داوری كند، سخنشان جز اين نيست كه می‌گويند: شنيديم واطاعت كرديم، اينان همان رستگارانند. 🔹‏چهار آيه‌ی قبل، برخورد منافقان نسبت به داوری پيامبر اسلام را ترسيم كرد و اين آيه برخورد مؤمنان واقعی را مطرح می‌كند، تا مردم در خود بنگرند كه در برابر حكم خداوند از كدام دسته هستند. ‏🔹حرف و راه مؤمن در برابر حكم خدا و رسول، هميشه يكی است. «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹تسليم در برابر حقّ، شيوه دائمی مؤمنان است. كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ‌ ... سَمِعْنا وَ أَطَعْنا 🔹توجّه مؤمن به راهی است كه دعوت می‌شود، نه شخصيت دعوت كننده. ‏«دُعُوا إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 🔹آنچه برای مؤمن مهم است، عمل به وظيفه‌ی الهی و پذيرش حكم خدا و رسول است. (خواه به نفع او باشد يا به ضررش). «لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ» ‏🔹داوری از شئون انبيا است. «لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ» ‏🔹آنچه مهم است، شنيدن و عمل كردن است، نه شنيدن تنها. «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» ‏🔹اطاعت مؤمنان از پيامبر، براساس تعبد به سخنان و دستورات اوست. (تقديم‌ «سَمِعْنا» بر «أَطَعْنا») ‏🔹رسيدن به رستگاری، در سايه‌ی تسليم بودن در برابر فرمان خدا و اطاعت از اوست. «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ‏🔹دينداری، به هنگام اختلافات و قبول يا ردّ قضاوت‌های حقّ، معلوم می‌شود. ‏«سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره مجموعه آیات این فراز (۱۶-۱) را می توان به دو پارگراف تقسیم کرد: ۱- آیات ۸-۱ خداوند به قرآن سوگند میخورد که ،قرآن از جانب خدا و درشبی مبارک(لیله القدر)با هدف انذار و هشدار دادن مردم نازل شده است. سپس برای توجه دادن مخاطب،قدرت خود و توصیفی از خود را ذکر می کند که پروردگار شما و پدرانتان و پروردگار آسمانها و زمین و هموکه شما را زنده میکند و می میراند. ۲- آیات ۱۶-۹ در این آیات به تردید و انکار مستمر کافران و منکرین پیامبر و معاد ،اشاره میکند که اینها تا عذاب را به چشم نبینند،ایمان نمی آورند. اینها رسول خدا را به بهانه های مختلف ،انکار کرده و از او رو برمی گردانند و هنگام نزول عذاب ،به خدا می گویند که ایمان اوردیم تا خدا عذاب را برطرف کند اما اگر عذاب را هم از آنها برطرف کنیم، دوباره به کفرشان بازخواهند گشت و ما در قیامت از انها انتقام خواهیم گرفت. سیدکاظم فرهنگ https://zaya.io/ueh0p کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فقر، فساد و دزدي مانع حفظ عفت در جامعه 🌹حضرت فاطمةُ(س) : واجتناب القذف حجاباً عن اللعنة وترك السّرقة ايجاباً للعفّة خداوند دوری از را واجب کرد، تا مانع [و دور شدن از رحمت حق] باشد. و را منع کرد تا راه پویند. 📚الاحتجاج : ج ۱ ص ۲۵۸ ح ۴۹ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
را در اخلاص و باید دید 🌹امتیاز فاطمه در در زندگی خوبان و انبیاء و اولیاء احسان و انفاق بسیاری بوده ، خوب است تفطن و دقتی داشته باشیم که خصوصیت احسان حضرت زهرا(س) چیست که فقط در این مورد ثنای الهی آمده است. در آیات سوره الانسان فرمود: “وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَاشُكُورًا”. 👈بر اساس آیه “إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ ” دو خصوصیت بسیار مهم در احسان فاطمه زهرا نهفته است که طبق بیان امام صادق(ع) این دو آنچنان پنهانی است که اگر خدا از آن پرده برنداشته بود همواره مخفی می ماند و آن و دیگری ایشان بوده . طبق نقل شیخ صدوق در کتاب امالی ؛ امام صادق فرمود: آنان حتی این جمله را هم نگفتند که “ما برای خدا کردیم” ؛ امام صادق (ع): به خدا قسم این جمله را برای آن‌ها به زبان نیاوردند ولی در دل گرفتند و خدا از آن خبر داد. گویند: «چیزی در عوض از شما نمی‌خواهیم و نمی‌خواهیم که قدردانی کنید. تنها برای رضای خدا به شما اطعام کردیم و ثواب او را خواهیم». این مرحله از محیرالعقول است ! 🟢فاطمه در و خیرات خود ذره ای متوجه نیست این خصوصیت بسیار نادری است ما در تمام خیرات و انفاق ها و احسان ها می بینیم و آن این است “لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَاشُكُورًا” یعنی ما برای احسان خود نه مزدی می‌خواهیم نه توقع تشکر از کسی داریم و خلاصه هیچ امتیازی را در نظر نداریم. 🔴پایه و اساسِ احسان و انفاق باید و معرفت باشد احسان و انفاق مانند طبقه سوم و چهارم و پنجم یک برج است که بر پایه ای مستحکم باید استوار باشد.پایه استوار تمام رفتار معنوی آدمی خداشناسی و خدا خواهی و معرفت است . این از آموزه های اولیه امیر المومنین در نهج البلاغه است که در اول نهج البلاغه فرمود: ” اول الدین معرفته” ، پایه و اساس در خداوند است. استاد مطهری می نویسد:”هر کاری در عالم یک نظم و حساب مخصوصی دارد که فقط با آن نظم و هندسه و حساب می تواند انجام بگیرد مثل همین بنا که آن بنایی قابل اعتماد است که از اول پایه ریزی خوبی شده باشد ، پایه اول دینداری معرفت خداست. بدیهی است که استحکام هر بنایی بستگی کاملی دارد به قرصی و استحکام پایه های اول اگر پایه اول درست شد سایر پایه ها درست است و اگر نه درست نیست هیچ ممکن نیست پایه اول را نساخته شروع کرد به طبقات بالا؛ 👈👈یعنی همه دستورات الهی در درجه بعد است مثل نماز و روزه و حج و جهاد و خمس و زکات و غيره. نمازی که از روی نباشد نتیجه ندارد و روزه ای که از روی معرفت نباشد فایده ندارد.” ♦با و رانت و منافع نامشروع نمی توان موسسه خیریه راه انداخت با توجه به آموزه نهج البلاغه و رفتار حضرت فاطمه(س) به این نتیجه می رسیم كه با اختلاس و و غیره در داخل کشور نمی توان راه انداخت،این درس حضرت زهرا(س) است. 🎙استاد هادي سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ وقتی تصمیم به انجام کاری گرفتی به خدا توکل کن 🌺 سوره آل عمران ، ۱۵۹ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا