eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز ششم جزء قسمت اول به نام خدا جزء ششم ایات ۱۴۸ تا انتهای سوره نساء و ایات ۱ تا ۸۲ سوره مائده را شامل میشود. غالب این ایات به نکوهش رفتار و عقاید اکثریت اهل کتاب و نیز نحوه مواجهه پیامبر و مسلمانان با اهل کتاب و فلسفه وجود ادیان مختلف اشاره شده است. ♦️♦️تاریخچه و فلسفه شرایع مختلف،اتمام حجت با یهود و نصاری 👈خداوند بعثت پیامبر اسلام را به منزله اتمام حجت با انها دانسته و اعلام میکند اگر به رسالت الهی محمد ص ایمان بیاورید،عقاید کفر امیز و رفتارهای غلط تان را اصلاح کنید و به احکام کتاب های خودتان عمل کنید،محزون نخواهید بود و مشمول برکات خواهید بود. -اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده است كه بسيارى از چيزهايى از كتاب [آسمانى خود] را كه پوشيده مى داشتيد براى شما بيان مى كند و از بسيارى [خطاهاى شما] درمى گذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است {۱۵} -اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده كه در دوران فترت رسولان [حقايق را] براى شما بيان مىكند تا مبادا [روز قيامت] بگوييد براى ما بشارتگر و هشداردهنده اى نيامد پس قطعا براى شما بشارتگر و هشداردهنده اى آمده است و خدا بر هر چيزى تواناست {۱۹} - ما تورات را كه در آن رهنمود و روشنايى بود نازل كرديم پيامبرانى كه تسليم [فرمان خدا] بودند به موجب آن براى يهود داورى مى كردند و [همچنين] الهيون و علما به سبب آنچه از كتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند پس از مردم نترسيد و از من بترسيد و آيات مرا به بهاى ناچيزى مفروشيد و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده اند آنان خود كافرانند {۴۴} - و عيسى پسر مريم را به دنبال آنان [=پيامبران ديگر] درآورديم در حالى كه تورات را كه پيش از او بود تصديق داشت و به او انجيل را عطا كرديم كه در آن هدايت و نورى است و تصديقكننده تورات قبل از آن است و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است {۴۶} -و اهل انجيل بايد به آنچه خدا در آن نازل كرده داورى كنند و كسانى كه به آنچه خدا نازل كرده حكم نكنند آنان خود نافرمانند {۴۷} -و ما اين كتاب [=قرآن] را به حق به سوى تو فرو فرستاديم در حالى كه تصديق كننده كتابهاى پيشين و حاكم بر آنهاست پس ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده حكم كن و از هواهايشان [با دور شدن] از حقى كه به سوى تو آمده پيروى مكن 👈براى هر يك از شما [امتها] و راه روشنى قرار دادهايم و اگر خدا مى خواست شما را يك امت قرار مى داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد 👉 پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مىكرديد آگاهتان خواهد كرد {۴۸} - و اگر آنان به تورات و انجيل و آنچه از جانب پروردگارشان به سويشان نازل شده است عمل مى كردند قطعا از بالاى سرشان [بركات آسمانى] و از زير پاهايشان [بركات زمينى] برخوردار مى شدند از ميان آنان گروهى ميانه رو هستند و بسيارى از ايشان بد رفتار مى كنند {۶۶} - بگو اى اهل كتاب تا [هنگامى كه] به تورات و انجيل و آنچه از پروردگارتان به سوى شما نازل شده است عمل نكرده ايد بر هيچ [آيين بر حقى] نيستيد و قطعا آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده بر طغيان و كفر بسيارى از آنان خواهد افزود پس بر گروه كافران اندوه مخور {۶۸} 👈👈- كسانى كه ايمان آورده و كسانى كه يهودى و صابئى و مسيحى اند هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان آورد و كار نيكو كند پس نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين خواهند شد {۶۹} ادامه در پست بعد👇
💢 و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز ششم جزء قسمت دوم ♦️♦️احکام و آداب اخلاقی -خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد و خدا شنواى داناست {۱۴۸}نساء -امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده و طعام كسانى كه اهل كتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان و زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما كتاب [آسمانى] به آنان داده شده به شرط آنكه مهرهايشان را به ايشان بدهيد در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست خود بگيريد و هر كس در ايمان خود شك كند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زيانكاران است {۵}مائده -اى كسانى كه ايمان آورده ايد براى خدا به داد برخيزيد [و] به شهادت دهيد و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد 👌عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا پروا داريد كه خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است {۸} -از اين روى بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است {۳۲} -و مرد و زن را به سزاى آنچه كرده اند دستشان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خداوند توانا و حكيم است {۳۸}پس هر كه بعد از ستم كردنش توبه كند و به صلاح آيد خدا توبه او را مى پذيرد كه خدا آمرزنده مهربان است {۳۹} - و در [تورات] بر آنان مقرر كرديم كه جان در مقابل جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان مى باشد و زخمها [نيز به همان ترتيب] قصاصى دارند و هر كه از آن [ ]درگذرد پس آن كفاره [گناهان] او خواهد بود و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده اند آنان خود ستمگرانند {۴۵} ♦️♦️♦️تاکیدی دیگر بر امر به معروف و نهی از منکر و مسئولیت علما و مبلغین دینی - -و بسيارى از آنان را مى بينى كه در گناه و تعدى و خود شتاب مى كنند واقعا چه اعمال بدى انجام مى دادند {۶۲}😡😡 -چرا الهيون و علما آنان را از گفتار گناه[آلود] و حرامخوارگى شان باز نمى دارند 👌راستى چه بد است آنچه انجام مى دادند {۶۳} در هر جامعه اى، تا زمانى که گروهى از اندیشمندان متعهد و مسئول وجود دارد، که در برابر مفاسد ساکت نمى نشینند، و به مبارزه بر مى خیزند، و رهبرى فکرى و مکتبى مردم را در اختیار دارند، این جامعه به تباهى و نابودى کشیده نمى شود.اما، آن زمان که بى تفاوتى و سکوت در تمام سطوح حکمفرما شد، و جامعه در برابر عوامل فساد بى دفاع ماند، فساد و به دنبال آن نابودى حتمى است." تفسیر نمونه" جهت مطالعه توضیح بیشتر در خصوص وظایف علما و نخبگان جامعه،لینک زیر را کلیک کنید👇 http://yon.ir/Qp287 از ميان فرزندان اسرائيل آنان كه كفر ورزيدند به زبان داوود و عيسى بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند اين [كيفر] به خاطر آن بود كه عصيان ورزيده و [از فرمان خدا] تجاوز مى كردند {۷۸} - [و] از كار زشتى كه آن را مرتكب مى شدند يكديگر را بازنمى داشتند راستى چه بد بود آنچه مى كردند {۷۹} کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات با توجه به استقبال برخی مخاطبان جهت قراءت و تدبر قرآن به در ماه مبارك رمضان براي سهولت دوستاني كه ميخواهند قرآن را با اين ترتيب ختم كنند، ٣٠ قسمت تقريبا مساوي تعيين شده كه هر روز، قسمت مربوطه اعلام ميشود قسمت سوره هاي: فرقان و کهف
هدایت شده از قران پویان
ا سلام به مخاطبان عزيز به لطف خدا 🌹🌹💐💐💐ماه رمضان امسال،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران در بخش رسانه هاي ديجيتال داراي #غرفه خواهد بود و محصولات و خدمات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد. 👈سعی مان براین است که مطابق رویکرد همیشگی قرآن پویان گامی در #اشتی دادن مخاطبان مسلمان با مفاهیم کتاب خدا و تامل و تدبر در آن برداریم 👈👈همچنین در نظر داریم هر روز یک #مسابقه بارویکرد فهم قران داشته باشیم و #جایزه بدهیم دوستان خیری که میتوانند درهزينه هاي اداره غرفه و تبلیغات وتامين جوايز کمک مالی کنند یا حامی جوایز باشند،پیام دهند. @Farpuy یا از لینک زیر مبالغ اهدایی یا نذورات خود را واریز نمایند.🙏 http://idpay.ir/quranpuyan1 اجرکم عندالله
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : اشفاق به اهل يعني چه؟منظور از في اهلنا مشفقين چيست؟ 💫⚜قَالُوا إِنَّا كنَّا قَبْلُ فى أَهْلِنَا مُشفِقِينَ 👈پاسخ : "راغب مى گويد: ((اشفاق )) به معناى عنايتى آميخته با ترس است ، چون مشفق نسبت به كسى كه به او اشفاق دارد هم محبت دارد و هم مى ترسد مبادا بلايى متوجه او گردد، و اين كلمه در قرآن آمده ، مى فرمايد: ((و هم من الساعه مشفقون - ايشان از قيامت بيمناكند)) پس اين كلمه هر وقت با حرف ((من )) متعدى شود معناى ترس در آن روشنتر از محبت است ، و اگر با حرف ((فى )) متعدى گردد معناى عنايت و محبت در آن روشنتر از ترس به ذهن مى رسد، همچنان كه در قرآن فرموده : ((انا كنا قبل فى اهلنا مشفقين )). 👈پس معناى آيه چنين مى شود كه : ما در دنيا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتيم ، هم آنان را دوست مى داشتيم و به سعادت و نجاتشان از مهالك و ضلالت ها عنايت داشتيم ، و هم از اين كه مبادا گرفتار مهالك شوند مى ترسيديم ، و به همين منظور به بهترين وجهى با آنان معاشرت مى كرديم ، و نصيحت و دعوت به سوى حق را از ايشان دريغ نمى داشتيم ." تفسير الميزان http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🔰🔰پیشنهاد یکی از ایرانیان مرتبط با مسلمانان خارج از کشور جهت ترجمه مطالب جالب قرانی به زبان انگلیسی و عربی "سلام به همه خواهران و برادران ايماني طاعات و عبادات همه شما قبول درگاه احديت باشد پس از ظهور گروه تكفيري داعش ، توجه غير مسلمانان و 71 فرقه ديگر اسلام به قران و تعاليم آن زياد شده است و غالبا جدب گرو هاي منحرف مي شوند . ✳️✳️پيشنهاد مي گردد جهت شناسايي مسير درست ؛ تيم هاي تشكيل بدهيم و مطالب تدبر در قران و نیز پیام های سی جزء قران به زبانهاي انگيسي و عربي ترجمه بشود و در كانال تلگرام قرار داده شود . " لینک گروه جهت علاقه مندان به مطالب قرآنی https://t.me/joinchat/Ap5cqRRnKBf6EvexZgsHTg
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌ششم تمرین هفدهم #طمع ِّ ◀️ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : 🔶 رَأَيْتُ اَلْخَيْرَ كُلَّهُ قَدِ اِجْتَمَعَ فِي قَطْعِ اَلطَّمَعِ عَمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ. 🔸"همه خوبی ها را در بریدن #طمع از انچه در دست مردم است دیدم. " کافی ،جلد2 ص320 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌺 🍃 و آن در و روایات ✅قصر نماز در حالت و ،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟ دومین نکته مورد بحث در آیه فوق، این که مى گوید: لا جُناحَ عَلَیْکُمْ: «گناهى بر شما نیست» و نمى گوید حتماً نماز را شکسته بخوانید، پس چگونه مى توان گفت: نماز قصر واجب عینى است نه واجب تخییرى؟ پاسخ این مطلب این است: عین این سؤال از پیشوایان اسلام شده است و در جواب به دو نکته اشاره کرده اند: نخست این که: تعبیر به لا جُناحَ: «گناهى بر شما نیست...» در خود قرآن مجید در بعضى موارد در معنى وجوب به کار رفته است مانند: اِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما: «صفا و مروه از شعائر الهى است، بنابراین هر کس حج یا عمره به جا آورد گناهى بر او نیست که این دو را طواف کند (سعى صفا و مروه به جا آورد)» در حالى که مى دانیم سعى صفا و مروه هم در حج است و هم در عمره. و لذا پیامبر(صلى الله علیه وآله) و همه مسلمانان آن را به جا مى آورند ـ عین این مضمون در روایتى از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است ـ . به عبارت دیگر: تعبیر به «لا جُناحَ» هم در آیه مورد بحث، و هم در آیه حج براى نفى توهم تحریم است; زیرا در آغاز اسلام بت هائى روى صفا و مروه قرار داشت و به خاطر آنها بعضى از مسلمانان فکر مى کردند سعى بین صفا و مروه از آداب بت پرستان است. در حالى که چنین نبود، لذا براى نفى این توهم مى فرماید: «گناهى بر شما نیست که سعى صفا و مروه کنید». همچنین در مورد جاى این توهم هست که: بعضى چنین تصور کنند، کوتاه کردن نماز در سفر یک نوع گناه است، لذا قرآن با تعبیر «لا جُناحَ» این توهم را از بین مى برد. نکته سوم که باید به آن توجه داشت این است که: بعضى چنین تصور کرده اند: آیه فوق حکم نماز خوف (نماز در میدان جنگ و مانند آن) را بیان مى کند و تعبیر به اِنْ خِفْتُمْ: «اگر بترسید...» را گواه بر این مطلب گرفته اند. ولى جمله اِذا ضَرَبْتُمْ فِى الأَرْضِ: «هر گاه مسافرت کنید» مفهوم عامى دارد که هر گونه مسافرتى را شامل مى شود، خواه مسافرت عادى باشد یا مسافرت براى جهاد. به علاوه، حکم نماز خوف به طور جداگانه و مستقل در آیه بعد آمده است، و تعبیر به «اِنْ خِفْتُمْ» همان طور که گفتیم یک نوع قید غالبى است که در غالب هاى آن زمان براى مسلمانان وجود داشته است. بنابراین، دلالتى بر نماز ندارد، افزون بر این در میدان جنگ همیشه خوف از حملات دشمن وجود دارد و جاى این نیست که گفته شود «اگر بترسید که دشمن به شما حمله کند» و این خود گواه دیگرى است که آیه اشاره به تمام سفرهائى مى کند که ممکن است خطراتى در آن وجود داشته باشد. ضمناً باید توجه داشت: شرائط مسافر، مانند شرائط و خصوصیات سایر احکام اسلامى در قرآن نیامده است بلکه در سنت به آن اشاره شده است."" http://yon.ir/Qp268 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهایی از 🔶اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا كنَّا لِنَهْتَدِی لَوْ لا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ 🔶 الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی یخْلُقُ وَ لَمْ یخْلَقْ وَ یرْزُقُ وَ لا یرْزَقُ وَ یطْعِمُ وَ لا یطْعَمُ وَ یمِیتُ الْأَحْیاءَ وَ یحْیی الْمَوْتَی وَ هُوَ حَی لا یمُوتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلَی كلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ 🔶اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِك وَ رَسُولِك وَ أَمِینِك وَ صَفِیك وَ حَبِیبِك وَ خِیرَتِك [خَلِیلِك] مِنْ خَلْقِك وَ حَافِظِ سِرِّك وَ مُبَلِّغِ رِسَالاتِك أَفْضَلَ وَ أَحْسَنَ وَ أَجْمَلَ وَ أَكمَلَ وَ أَزْكی وَ أَنْمَی وَ أَطْیبَ وَ أَطْهَرَ وَ أَسْنَی وَ أَكثَرَ [أَكبَرَ] مَا صَلَّیتَ وَ بَارَكتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ عِبَادِك [خَلْقِك] وَ أَنْبِیائِك وَ رُسُلِك وَ صِفْوَتِك وَ أَهْلِ الْكرَامَةِ عَلَیك مِنْ خَلْقِك 🔶 اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی عَلِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصِی رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، عَبْدِك وَ وَلِیك وَ أَخِی رَسُولِك وَ حُجَّتِك عَلَی خَلْقِك وَ آیتِك الْكبْرَی وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ 🔶وَ صَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ 🔶 وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَی الرَّحْمَةِ وَ إِمَامَی الْهُدَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ سَیدَی شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ 💫سپاس خدای را كه ما را به شناخت خویش هدایت فرمود و اگر خدا ما را هدایت نكرده بود، هرگز هدایت نمی‌شدیم. 💫سپاس خدای را كه می‌آفریند و خود آفریده نشده، و روزی می‌دهد،و خود روزی داده نمی‌شود و می‌خوراند و خود خورانده نمی‌شود و زنده‌ها را می‌میراند، و مردگان را زنده می‌كند، و اوست زنده‌ای كه هرگز نمی‌میرد، خیر تنها به دست اوست، و او بر هر چیز تواناست. 💫 خدایا درود فرست بر محمّد بنده و فرستاده‌ات و امین و یار صمیمی و محبوب، و برگزیده‌ات و حافظ راز و رساننده پیامهایت، درودی برترین و بهترین و زیباترین و كاملترین و پاكیزه‌ترین و پر نماترین و دلپسندترین و پاكترین و بلندترین و بیشترین درودی كه فرستادی و بركت دادی و ترحم نمودی و مهر ورزیدی، و سلام دادی بر یكی از بندگان و پیامبران و رسولان و برگزیدگان و اهل كرامت از خلقت. 💫 خدایا درود فرست بر علی امیر المؤمنان، و جانشین فرستاده پروردگار جهانیان،بنده و ولیت و برادر رسولت، و حجّتت بر بندگان، و نشانه بزرگترت، و خبر عظیم، 💫 و درود فرست بر صدیقه طاهره فاطمه زهرا سرور زنان جهانیان، 💫و درود فرست بر دو فرزندزاده پیامبر رحمت، و دو پیشوای هدایت، حسن و حسین، دو سرور جوانان اهل بهشت 🌹🌹 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
وز #هاه مبارک رمضان ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🔹اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ 🔹وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ 🔹 وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین. 🔸خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن وعبـادت 🔸وبرکنارم دار در آن از بیهودگى وگناهان 🔸وروزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز هفتم جزء به نام خدا: جزء هفتم قران از ایه ۸۳ سوره مائده تا انتهای آن و ۱۱۰ آیه نخست سوره انعام را در برمی گیرد: در ادامه سوره مائده،همچنان موضوع اهل کتاب و احکام مطرح است: ✅ ۱- احکام اى كسانى كه ايمان آورده ايد چيزهاى پاكيزهاى را كه خدا براى [استفاده] شما حلال كرده حرام مشماريد و از حد مگذريد كه خدا از حدگذرندگان را دوست نمىدارد {۸۷} و از آنچه خداوند روزى شما گردانيده حلال و پاكيزه را بخوريد و از آن خدايى كه بدو ايمان داريد پروا داريد {۸۸} خدا شما را به بيهوده تان مؤاخذه نمى كند ولى به سوگندهايى كه [از روى اراده] مى خوريد [و مىشكنيد] شما را مؤاخذه مى كند و كفاره اش خوراك دادن به ده بينواست از غذاهاى متوسطى كه به كسان خود مى خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بندهاى و كسى كه [هيچ يك از اينها را] نيابد [بايد] سه روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند خورديد و سوگندهاى خود را پاس داريد اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى كند باشد كه سپاسگزارى كنيد {۸۹} اى كسانى كه ايمان آورده ايد و و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد {۹۰} همانا شيطان مى خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى داريد {۹۱} و اطاعت خدا و اطاعت پيامبر كنيد و [از گناهان] برحذر باشيد پس اگر روى گردانديد بدانيد كه بر عهده پيامبر ما فقط رساندن [پيام] آشكار است {۹۲} خداوند [زيارت] بيت الحرام را وسيله به پا داشتن [مصالح] مردم قرار داده و ماه حرام و قربانيهاى بى نشان و قرباني هاى نشاندار را [نيز به همين منظور مقرر فرموده است] اين [جمله] براى آن است تا بدانيد كه خدا آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است مىداند و خداست كه بر هر چيزى داناست {۹۷} اى كسانى كه ايمان آورده ايد به خودتان بپردازيد هر گاه شما هدايت يافتيد آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى رساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه انجام مى داديد آگاه خواهد كرد 👈سوره : از ابتدای سوره بقره تاکنون همه سوره ها مدنی بودند و غالیا شامل ایات الاحکام و یا مواجهه با اهل کتاب و منافقان بود. اما سوره های انعام و اعراف مکی است و غالب ان احتجاج با مشرکین و کفار و بیان عقاید صحیح توحیدی و اخرتی است. ✅ ۲-بیان عقاید صحیح و اگر خدا به تو زيانى برساند كسى جز او برطرف كننده آن نيست و اگر خيرى به تو برساند پس او بر هر چيزى تواناست {۱۷} و اوست كه بر بندگان خويش چيره است و اوست حكيم آگاه {۱۸} كسانى كه لقاى الهى را دروغ انگاشتند قطعا زيان ديدند تا آنگاه كه قيامت بناگاه بر آنان دررسد مى گويند اى دريغ بر ما بر آنچه در باره آن كوتاهى كرديم و آنان بار سنگين گناهانشان را به دوش مى كشند چه بد است بارى كه مى كشند {۳۱} و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و قطعا سراى بازپسين براى كسانى كه پرهيزگارى مى كنند بهتر است آيا نمى ا نديشيد {۳۲} به راستى رهنمودهايى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است پس هر كه به ديده بصيرت بنگرد به سود خود او و هر كس از سر بصيرت ننگرد به زيان خود اوست و من بر شما نگهبان نيستم {۱۰۴ ✅ ۳- فرمول نزول در امتهای قبل : و به يقين ما به سوى امتهايى كه پيش از تو بودند [پيامبرانى] فرستاديم و آنان را به تنگى معيشت و بيمارى دچار ساختيم تا به زارى و خاكسارى درآيند {۴۲} پس چرا هنگامى كه عذاب ما به آنان رسيد تضرع نكردند ولى [حقيقت اين است كه] دلهايشان سخت شده و شيطان آنچه را انجام مى دادند برايشان آراسته است {۴۳} پس چون آنچه را كه بدان پند داده شده بودند فراموش كردند درهاى هر چيزى [از نعمتها] را بر آنان گشوديم تا هنگامى كه به آنچه داده شده بودند شاد گرديدند ناگهان [گريبان] آنان را گرفتيم و يكباره نوميد شدند {۴۴} پس ريشه آن گروهى كه ستم كردند بركنده شد و ستايش براى خداوند پروردگار جهانيان است {۴۵} ✅۴-اداب اجتماعی و چون ببينى كسانى [به قصد تخطئه] در آيات ما فرو مى روند از ايشان روى برتاب تا در سخنى غير از آن درآيند و اگر شيطان تو را [در اين باره] به فراموشى انداخت پس از توجه [ديگر] با قوم ستمكار منشين {۶۸} و آنهايى را كه جز خدا مى خوانند مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى دادند آگاه خواهد ساخت {۱۰۸} http://yon.ir/Qp217 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات با توجه به استقبال برخی مخاطبان جهت قراءت و تدبر قرآن به در ماه مبارك رمضان براي سهولت دوستاني كه ميخواهند قرآن را با اين ترتيب ختم كنند، ٣٠ قسمت تقريبا مساوي تعيين شده كه هر روز، قسمت مربوطه اعلام ميشود قسمت سوره هاي: يوسف و قصص
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : ❓در آیه فذرهم حتی یلاقو یومهم الذی فیه یصعقون، منظور از این روز،کدام روز است؟ منظور از عذاب ديگر در آيه چيست؟ 👈"و مراد از يومى كه در آن يوم هلاك مى شوند، روز نفخه صور است كه تمامى موجودات زنده در آسمانها و زمين مى ميرند، و خود يكى از علامتهاى قيامت است ، همچنان كه در جايى ديگر فرموده : ((و نفخ فى الصور فصعق من فى السموات و من فى الارض )). بعضى از مفسرين به اين آيه اشكال كرده اند كه در روز نفخه صور كسانى مى ميرند كه زنده باشند، و مكذبين معاصر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) آن روز زنده نيستند تا بميرند. جواب اين اشكال اين است كه در آن روز همه زندگان در زمين و در عالم برزخ مى ميرند، و اين مكذبين در آن روز اگر روى زمين زنده نيستند در عالم برزخ زنده هستند." إِنَّ لِلَّذِينَ ظلَمُوا عَذَاباً دُونَ ذَلِك وَ لَكِنَّ أَكْثرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ 👈"بعيد نيست كه مراد از ((عذاب غير از آن عذاب ))، عذاب قبر باشد و جمله ((و لكن اكثرهم لا يعلمون )) اشعارى دارد به اين كه در بين كفار و مكذبين كسانى بوده اند كه به حقانيت دعوت اسلام و به اين كه ستمكاران عذاب دارند، آگاه بودند، و ليكن در عين آگاهى ، بر كفر و تكذيب خود اصرار مى ورزيدند، اين بود نظر ما درباره عذاب ديگر. بعضى هم گفته اند: مراد از آن عذاب روز بدر است ؛ و ليكن ذيل آيه كه مى فرمايد: بيشترشان نمى دانند آنطور كه بايد با اين تفسير سازگار نيست ؛ (براى اين كه از كفار هيچ كس نمى دانست جنگ بدرى پيش مى آيد و فلانى و فلانى كشته مى شوند)." تفسير الميزان http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
به لطف خدا ماه رمضان امسال نیز ،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران داراي است و محصولات و خدمات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد. 🔶🔶 منتظر ديدار شما در غرفه قرآن‌پويان هستيم 🌹 🔻 زمان:21 اردي بهشت تا 3 خرداد ساعت:17 تا 24 مكان: تهران انتهاي شبستان،مقابل در شماره 86
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هفدهم ◀️امام محمد باقر می فرمایند : 💮مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلَى نَفْسِهَا لَفّاً كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتَّى تَمُوتَ غَمّاً ♦️مَثَلِ به دنيا، مثل كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود ببافد خارج شدن از پيله بر او سخت تر مى شود تا آن كه از غصه مى ميرد. 📚کافی(ط-السلامیه) ج 2 ، ص 316 ، ح 7 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🔰🔰پیشنهاد یکی از ایرانیان مرتبط با مسلمانان خارج از کشور جهت ترجمه مطالب جالب قرانی به زبان انگلیسی و عربی "سلام به همه خواهران و برادران ايماني طاعات و عبادات همه شما قبول درگاه احديت باشد پس از ظهور گروه تكفيري داعش ، توجه غير مسلمانان و 71 فرقه ديگر اسلام به قران و تعاليم آن زياد شده است و غالبا جدب گرو هاي منحرف مي شوند . ✳️✳️پيشنهاد مي گردد جهت شناسايي مسير درست ؛ تيم هاي تشكيل بدهيم و مطالب تدبر در قران و نیز پیام های سی جزء قران به زبانهاي انگيسي و عربي ترجمه بشود و در كانال تلگرام قرار داده شود . " لینک گروه جهت علاقه مندان به مطالب قرآنی https://t.me/joinchat/Ap5cqRRnKBf6EvexZgsHTg
‍ جدول زمانبندی برگزاری نشست های و کارگاه های آموزشی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اعلام شد. عناوین و زمان‌بندی برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی به این شرح است: کارگاه آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی» با حضور دکتر حسن بشیر و دکتر محمد عترت دوست، دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه، از ساعت 18 تا 20 و 21 تا 23 نشست تخصصی «نسبت میان ترجمه و تفسیر قرآن کریم» با حضور دکتر احمد پاکتچی، چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه از ساعت 21 تا 23:30 نشست تخصصی «تحلیل سیر نزول آیات قرآن پیرامون زن»‌ با حضور دکتر مهدی مهریزی، دکتر محمدرضا امام و دکتر فروغ پارسا، پنج‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه از ساعت 21 تا 23:30 ، نشست تخصصی «نقد کتاب اصول و قواعد کشف استدلالی غرض سوره‌های قرآن» با حضور استاد مجید معارف و دکتر محمد خامه‌گر، جمعه 27 اردیبهشت‌ماه از ساعت 21 تا 23:30 ، کارگاه آموزشی «مهارت‌آموزی در نگارش دایرة‌المعارف» با حضور دکتر حمید باقری و دکتر سعید زعفرانی‌زاده، شنبه 28 اردیبهشت‌ماه از ساعت 21 تا 24 ، نشست تخصصی «معنای زندگی در قرآن کریم» با حضور دکتر ناصر مهدوی، یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه از ساعت 18 تا 20 ، کارگاه آموزشی «سنجش‌پذیری و مقیاس‌سازی در تحلیل مفاهیم قرآنی» با حضور دکتر احد فرامرز قراملکی و دکتر احمد غباری، دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه از ساعت 21 تا 24 ، نشست «هم‌اندیشی کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی» با حضور دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده، دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، دکتر احمد پاکتچی، دکتر سیدهدایت جلیلی، دکتر محمدهادی گرامی، دکتر هادی رهنما و دکتر محمدرضا وصفی، سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه از ساعت 17 تا 20 و 21 تا 24 و نشست تخصصی «اخلاق تفسیر قرآن کریم» با حضور دکتر سیدحسن اسلامی و دکتر سیدهدایت جلیلی، پنج‌شنبه دوم خردادماه از ساعت 21 تا 23:30 با ما قرآنی باشید👇 @iqfa_ir
🌺 🍃 و آن در و روایات ✅قصر نماز در حالت و ،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟ آيت اله صادقي تهراني بر خلاف نظر مشهور فقهاي شيعه،نماز مسافر را شكسته نمي داند ومعتقد است كه آيات قران فقط به قصر نماز در حالت خوف دلالت دارد و نه هر مسافرتي .ثانيا مراد از قصر نماز هم ،قصر در كيفيت نماز است و نه كاستن از تعداد ركعات. نظر ايشان در تفسير الفرقان در ذيل ايه 101 سوره نساء را مرور مي كنيم:👇👇 " 🍃ضربتم فى الارض" در اينجا- و كلًا در تمامى مواردى كه در آيات گوناگون آمده- به معناى قيام براى جنگجوئى و يا كارهائى پرمشقت است، و اصولًا از نظر لغت نيز زدن در زمين غير از راه رفتن عادى در زمين است، كه اوّلى ضربتم و دومى مَشَيْتُمْ يا سافَرْتُمْ مى باشد،  👈روى اين اصل" ضربتم فى الارض" جنگهاى درون مرزى را هم شامل است، كه اگر در جايگاه خودتان جنگى روى داد، قيام شما از براى دفاع همين" ضربتم فى الارض" است،و اگر هم جنگهاى برونى چه در حد معروف سفر و چه كمتر از آن باشد باز هم" ضربتم فى الارض" مى باشد، و اين تنها به حساب قيام جنگى و مانند آن است، و هرگز سفر معروف يا مادونش در آن مدخليتى ندارد"  در قرآن براى صرف ، لفظ سفر آمده، و براى جنگ يا كار پر زحمت ديگر مانند تجارت ضرب فى الارض آمده است، روى اين اصل اين آيه هرگز ربطى به نماز مسافر ندارد.  " ليس عليكم جناحٌ" كه از براى كوتاه كردن نماز، گوئى تنها گناه را سلب كرده، در زمينه اى است كه مسلمانان از شدّت التزام به نماز كامل گمان مى كرده اند كه در زمينه ترس بر جانهاشان نيز بايستى نماز را بدون كم و كاست انجام دهند، گرچه در اينصورت زخمى و يا كشته هم بشوند،  👈روى اين اصل نفى جناح و گناه هرگز منافاتى با وجوب كوتاه كردن نماز در زمينه خوف ندارد، و بر حسب قاعده كلى در دَوَران امر بين اهمّ و مهّم، انجام اهمّ و ترك مهم واجب است كه اينجا هم براى حفظ جان و مال و سلامتى و تمامى چيزهايى كه از كيفيت نماز برتر است كاستن از نماز باندازه ضرورت مى باشد، و چناكه در آيه سعى هم آمده است" ان الصفا و المروة من شعائر اللَّه فمن حج البيت او اعتمر فلا جناح عليه أن يطوّف بهما و مَن تطوع خيراً فإن اللَّه شاكرٌ عليهم" (2: 158)  🍀سپس" أن تَقصُرُوا من الصلاة" كوتاه كردنى است از نماز، و نه تنها چهار ركعتى، بلكه كل نمازهاى واجب مشمول «الصلاة» است، و بالاخره اين قصر در زمينه جنگ" ان خفتم ان يفتنكم الذين كفروا" به ميان آمده، و اين كوتاه كردن نماز گرچه در اطلاقش كم كردن از ركعات را در ضمن كاستن از كيفيت نماز شامل مى باشد، ولى اينجا به مناسبت خوف تنها دومى مراد است، زيرا ترس از دشمن هرگز موجب كاستن از ركعات نماز نيست، كه شما در حالت دويدن، اگر چهار ركعت را چندين برابر هم كنيد هرگز خوفى در كار نيست، و تنها خوف در انجام كيفيت نماز است، كه مشتمل بر ركوع، سجود، تشهد، جابجا نشدن و جماعت مى باشد،  👈روى اين اصل به همين مناسبت اينجا كاستن از نماز تنها كاستن از كيفيت فرادى يا جماعتى آن بوده، چنان كه نص آيه بقره نيز چنين است، كه" فان خفتم فرجالًا او ركباناً" اگر [در حال نماز] بترسيد پس پياده و سواران نمازهاتان را بخوانيد،بنابراين در اين آيه منحصر به فرد در كل هرگز اشاره اى هم به كم كردن از ركعات نماز حتى در مورد ترس نيست، تا چه رسد در كل سفرهاى معين و بدون هيچ خوفى از ركعات نماز كاسته شود، و آيا اگر نماز در حدّ معين كلًا شكسته است- با آنكه اينگونه سفرها بسيار بيشتر از خطرهاى موجب قصر مى باشند- چرا قرآن راجع به صلاة خوف در اين دو آيه بحثى مفصل كرده، و راجع به نماز سفر هرگز اشاره اى هم به ميان نياورده است، آيا خدا مهم را دو بار به ميان آورده، و أهم را بكلى ترك كرده است، با آنكه قرآن كل واجبات را با الحان گوناگون ذكر كرده، و اگر هم احياناً بعضى واجبات كوچك بگونه اى آشكار در قرآن نمودار نباشد، دست كم واجبات بزرگ نمودار است، 🔶و اينجا وجوب كوتاه كردن از ركعات چهار ركعتى در - چنان كه مى گويند- بسى مهمتر از وجوب كوتاه كردن از كيفيت نماز درحال ترس و با حفظ يكى نواميس پنجگانه مى باشد، زيرا خود هم بى وجه و هم بيشتر است http://yon.ir/Qp268 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @qura npuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهای 🔶وَ صَلِّ عَلَی أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِی بْنِ مُوسَی وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَ الْخَلَفِ الْهَادِی الْمَهْدِی حُجَجِك عَلَی عِبَادِك وَ أُمَنَائِك فِی بِلادِك صَلاةً كثِیرَةً دَائِمَة 🔶ً اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی وَلِی أَمْرِك الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ وَ حُفَّهُ [وَ احْفُفْهُ] بِمَلائِكتِك الْمُقَرَّبِینَ وَ أَیدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ یا رَبَّ الْعَالَمِینَ 🔶 اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِی إِلَی كتَابِك وَ الْقَائِمَ بِدِینِك اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ كمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ مَكنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا یعْبُدُك لا یشْرِك بِك شَیئا. 💫و درود فرست بر امامان مسلمانان، علی بن الحسین و محمّد بن علی، و جعفر بن محمّد، و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی و علی بن محمّد، و حسن بن علی، و یادگار شایسته هدایتگر حضرت مهدی، حجّت‌های تو بر بندگان، و امین‌های تو در سرزمین‌هایت، 💫درودی بسیار و همیشگی. خدایا درود فرست بر ولی امرت، آن قائم آرزو شده، و دادگستر مورد انتظار، واو را در حمایت فرشتگان مقرّبت قرار ده، و به روح القدس تأییدش كن‌ای پروردگار جهانیان. 💫خدایا او را دعوت‌كننده به كتابت، و قیام‌كننده به آئینت قرار ده، او را جانشین خود روی زمین گردان، چنانكه پاكان پیش از او را جانشین خویش قرار دادی، دینی را كه برایش پسندیده‌ای به دست او پابرجا بدار، و ترسش را به امنیت بازگردان، تا با اخلاص كامل تو را بپرستد. 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام به مخاطبان عزيز به لطف خدا 🌹🌹💐💐💐ماه رمضان امسال،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران در بخش رسانه هاي ديجيتال داراي #غرفه خواهد بود و محصولات و خدمات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد. 👈سعی مان براین است که مطابق رویکرد همیشگی قرآن پویان گامی در #اشتی دادن مخاطبان مسلمان با مفاهیم کتاب خدا و تامل و تدبر در آن برداریم 👈👈همچنین در نظر داریم هر روز یک #مسابقه بارویکرد فهم قران داشته باشیم و #جایزه بدهیم دوستان خیری که میتوانند درهزينه هاي اداره غرفه و تبلیغات وتامين جوايز کمک مالی کنند یا حامی جوایز باشند،پیام دهند. @Farpuy یا از لینک زیر مبالغ اهدایی یا نذورات خود را واریز نمایند.🙏 http://idpay.ir/quranpuyan1 اجرکم عندالله
وز #هاه مبارک رمضان ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🔹اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ 🔹وإطْعامِ الطّعامِ 🔹وإفْشاءِ السّلامِ 🔹وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین. 🔸خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان 🔸وطعام نمودن بر مردمان 🔸وافشاء سلام 🔸ومصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هشتم رمضان: جزء به نام خدا همانطور كه گفته شد سوره سوره مبارزه با است و اكثر آيات آن مربوط به انحرافات است. خداوند مي فرمايد: ۱) مشركين آنقدر لجوجند كه خدا به پيامبر (ص) در آيه ۱۱۱ مي فرمايد اگر فرشتگان را بسويشان نازل كنيم و مردگان هم با ايشان سخن بگويند باز هم ايمان نمي آورند. ۲) خداوند بعد از ذكر حقانيت خود در آيه ۱۱۶ مي فرمايد با اين وجود اگر از كساني كه در روي زمين هستند پيروي كني , تو را از راه خدا گمراه مي كنند ,آنها تنها از گمان خود پيروي مي كنند. ۳) بعضي از سران مشركين كه قرآن از آنها با نام " اكابر مجرميها" نام مي برد ادعاهاي مضحكي داشتند, از جمله اينكه اگر قرار است به پيامبر وحي شود ,بايد به ما هم وحي شود والـّا ما ايمان نمي آوريم. و خداوند در پاسخ آنها فرمود:"خدا بهتر مي داند رسالت خود را در كجا قرار دهد."( آيه ۱۲۴) ۴) خداوند در آيه ۱۲۵ در ادامه بيان اراده حق و مشيت پروردگار مي فرمايد:" هر كس را كه خدا بخواهد هدايتش كند, دلش را براي پذيرفتن اسلام مي گشايد ]به او مي دهد[ و هر كس را كه خدا بخواهد گمراهش كند, دلش را سخت تنگ مي گرداند, گويا از قبول حق به آسمان مي گريزد". در توضيح شرح صدر: الف - پيامبر(ص) مي فرمايد شرح صدر نوري است كه خدا در دل هر كس كه بخواهد مي افكند و در پرتو آن, روح او وسيع و گشاده مي شود و از پيامبر سؤال شد آيا شرح صدر نشانه اي هم دارد؟ حضرت فرمودند آري, نشانه اش توجه به سراي جاويدان و دل كندن از دنيا و آماده شدن براي مرگ است. ب‌- خداوند در آيه ۲۲ سوره زمر , شرح صدر را مقابل قساوت قلب مي داند و مي فرمايد واي بر آنها كه قلب هاي سخت و نفوذ ناپذيري دارند و ذكر خدا در آنها اثر نمي كند. ج- حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايد: " اشكها خشك نمي شود مگر به خاطر سختي دلها و دلها سخت و سنگين نمي شود مگر به خاطر فراواني گناه. ز‌- خداي تعالي به حضرت موسي(ع) مي فرمايد اي موسي آرزوهايت را در دنيا دراز مكن كه قلبت سخت و انعطاف ناپذير مي شود. سنگدلان از من دورند. ۵) در آيات سوره انعام قساوت قلب مشركين بدين صورت بيان مي شود كه آنها: الف- حلال خدا را حرام كردند,از جمله گوشت بعضي حيوانات. ب‌- فرزندان خود را به پاي بت ها قرباني كردند تا آنجا كه كشتن بچه هاي خود را يكنوع افتخار مي دانستند.( آيه ۱۳۷) ج‌- گناه شرك خود را به خداوند نسبت مي دهند و مي گويند اگر خدا نمي خواست , ما و پدرانمان مشرك نمي شديم.( آيه ۱۴۸) ۶) خداوند در آيات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام فرمانهاي دهگانه برای حرکت در _مستقیم را بيان مي كند: ۱. هيچ چيز را شريك خدا قرار ندهيد. ۲. به پدر و مادر نيكي كنيد. ۳. فرزندان خود را به خاطر فقر نكشيد. ما به انها روزی می دهیم. ۴. به اعمال زشت نزديك نشويد خواه آشكار باشد خواه پنهان. ۵ . قتل نفس نكنيد. ۶. نزديك مال ايتام نشويد(جز به قصد صلاح). ۷. كم فروشي نكنيد و حق پيمانه را با عدالت ادا كنيد. 👉 ۸. به هنگام داوري كردن و يا شهادت دادن ,حق رابگوئيد هرچند در مورد خويشاوندان شما باشد. 👌 ۹. به عهد خود وفا كنيد. ۱۰. این راه مستقیم است از ان تبعیت کنید و در راههاي انحرافي گام برنداريد. http://yon.ir/Qp426 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
با نصب #رايگان اپليكيشن #تنزيل،در ماه مبارك رمضان،قران و ترجمه فارسي را در گوشي خود داشته باشيد.ميتوانيد #ترتيل و #ترجمه‌صوتي و توضيحات منحصر بفرد راجع به هر سوره را نيز اضافه نماييد. لينك نصب https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : ❓مراد از دو عذاب آیات 45 و 47 چیست؟ آیات قبل به غیرموجه و بی مبنا بودن اتهامات و ادعاهای مشرکین و نیز کید انها در برابر پیامبر و قران اشاره کرد. در آیه 45 به پیامبر میفرماید انها را رها کن و به حال خود واگذار تا روزیکه بیهوش شوند. روزیکه هیچ کیدی و هیچ یار و یاوری نمی تواند انها را از ان نجات دهد.اینها غیر از این هم عذاب دیگری دارند.عذاب اول را برخی مفسران به زمان نفخه صور نخست که همه زندگان ان زمان در اثر حوادث عظیم آن، می میرند منطبق کرده اند.اما اولا با توجه به اینکه مصداق آیات ،کافرین زمان پیامبر بوده اند و تا زمان برپایی قیامت زنده نیستند و ثانیا حوادث زمان برپایی قیامت و نفخه اماته،عمومی است و شامل خوبان ان دوران هم میشود نمیتوان نفخه اول صور را به عنوان عذاب در نظر گرفت.اشاره آیه به زمان مرگ همین مکذبان است.اینها در دنیا یاران و مدد دهندگانی داشتند و در مخالفت با پیامبر مکرو حیله میکردند. اما زمان مرگ هیچ کدام از این ابزارها و اختیارات را ندارند و محکوم به مرگ هستند. لذا همین عدم اختیار و قدرت انها یک نوع عذاب روحی است . البته این عذاب میتواند سکرات موت هم باشد.همانگونه که در سوره قیامت به سختی موت این افراد اشاره شده بود. والتفت الساق بالساق عذاب دوم هم همان عذاب قیامت بعد از حشر و حساب وکتاب است.که در ایات فراز اول و دوم سوره هم به ان اشاره شد. اقاي سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
در قرآن‌پويان هر روز مسابقه قرآن فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار می‌شود که ساعت 23:30 هر شب با قرعه‌کشی ،برنده مسابقه مشخص میشود. مزیت این مسابقه آن است که لزومی به حضور برندگان در زمان قرعه کشی نبوده و شرکت کنندگان میتوانند اسامی برندگان را از کانال قرآن‌پویان در تلگرام و ایتا مشاهده نموده و با ارایه شماره حساب،جایزه خود را دریافت نمایند. برنده جايزه روز 23 ارديبهشت:جناب آقاي سيد محمد فكوري جهت دريافت جايزه لطفا به نام كاربري fkhamsi@ در تلگرام پيام دهيد.