#دعاهای_روزانه
🌹اَللّهُمَّ اکْتُبْنا فى اَعْوانِهِ وَ خُلَصاَّئِهِ
🍃خدایا نام ما را در زمره یاران و مخصوصانش ثبت فرما
https://eitaa.com/quranpuyan
سلام
✅با توجه به استقبال دوستان جديدي كه از #دورههاي روش ساده فهم قران،فارغ ميشوند و مايل به ادامه #تدبر در سوره ها با اين روش هستند
👌👌گروه جديدي در پيام رسان #ايتا تشكيل شده تا دوستان سوره هاي كوچك از جزء30 و 29 را كار كنند
✅✅ از كليه دوستان علاقه مندي كه در دوره هاي قبلي اعم از مجازي يا حضوري حضورداشته اندو مايل به تمرين و تدبر بر سوره هاي كوچك هستند جهت حضور دعوت بعمل مي ايد
http://eitaa.com/joinchat/3893428247C3cf8ecd888
✅ حجابهاي #فهم_قرآن از منظر آیت الله طالقانی
"معلومات و دانشهای غرور انگیز اکتسابی نیز حجابهایی است که از تدبر در آیات و فرا گرفتن هدایت باز میدارد
چه بسا اصطلاحات و دانشهایی که برای فهم دین و آیات کتاب حکیم بکار رفته که خود حجابی بر آن شده،😔
و تفسیرهایی از قرآن که تفسیر هنر و معلومات مفسر میباشد، تا آنجا که مفسر خواسته همه آراء و اندیشه های خود را مستند به قرآن سازد و با آیات وحی اتبات کند،😔
چه بسا روایات و احادیثی که از جهت سند و دلالت مغشوش و از جهت مفهوم حیرت انگیز است که در تفسیر و پیرامون آیاتی که خود برهان حق و نور مبین و هدایت متقین است مانند تارهایی تنیده گشته،😔
چه بسا مردم تنگ نظر و جامدی که در چهره تعبد به دین تفسیر سراسر آیات هدایت قرآن را جز با روایات اسلامی و غیر اسلامی که بررسی نشده جایز نمی شمارند، 😔
با آنکه اینگونه روایاتی که در تفسیر و معارف آمده مانند احادیث فقه و احکام منقّح نگردیده، و آنچه منقح شده بتفسیر همه آیات نمیرسد.بنا بر این نظر، باید همه آیات قرآن به روایات عرضه شود، با آنکه روایات را باید به قرآن عرضه داشت، و باید پیش از صدور این روایات مدتها هدایت به قرآن متوقف شده باشد.
چنان که پیش از این اشاره شد احادیثی که از جهت سند متقن و از جهت دلالت محکم باشد مفسر آیات احکام و مؤوّل متشابهات و مبین بطون قرآن است و این غیر از فهم هدایتی قرآن میباشد
بیش از این حجابها، حجابهای دیگری از بیماریهای اکتسابی و میراثی نفسانی و انحرافهای ذهنی و خویهای پست مانند غرور، کبر، حسد است، که هر یک منشأ و راه علاجی دارد.
اینگونه حجابهاست که ذائقه فهم هر حقیقتی را فاسد و از لذت درک آن باز میدارد
👈چون بیشتر مسلمانان دچار همین گونه حجابها شدند از هدایت و بیروی قرآن محروم گشتند😔😔
مرحوم آيت الله طالقاني در مقدمه كتاب "پرتوي از قران"
http://yon.ir/omPXL
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️"طالقانی، فریاد آزادی در زمانه بیداد"✴️
مرحوم دکتر علی شریعتی در معرفی آیت الله سید محمود طالقانی چنین می گوید:
"مسجد هدایت مناره ای در کویر، و طالقانی فریاد آزادی در زمانه بیداد است."
طالقانی که یک حوزوی برجسته بود اگر مانند سایر همگنانش در قم میماند، می توانست یک مرجع تقلید برجسته و شهیر گردد. امّا این مطلوب سید نبود. او درد مبارزه با استبداد را با خود حمل میکرد؛ قم را رها کرد و برای روشنگری و مبارزه به تهران آمد.
در نخستین اقدام به فکر تأسیس کانونی افتاد که به تبلیغ دین خدا و مبارزه با ظلم و استبداد بپردازد. بر این اساس مسجدی را در مرکز شهر تهران بنا کرد تا مهد هدایت جوانان پرشور مسلمان باشد. این مسجد تاریخ ساز را «هدایت» نامگذاری نمود. کلاسهای معروف تفسیر قرآن را در این مسجد با سه نفر شروع کرد.
جوانانی که جویای اندیشههای دینی بودند و عطش اسلامخواهی داشتند، جذب مسجد #هدایت شدند.
اقدام ستودنی طالقانی در مسجد هدایت، تحقق #بازگشت_به_قرآن بود.
قرآن که در کنج خانه ها مهجور شده بود و این کتاب عظیم و تحولساز عملاً نقشی راهبردی در زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان نداشت، توسط طالقانی به بطن جامعه سیاسی آورده شد.
کلاسهای «درسهایی از قرآن» بعد از نماز مغرب و عشا پایه گذار تفسیر «پرتوی از قرآن» گردید. کتاب قرآن وقتی توسط طالقانی به روشنفکران مسلمان معرفی شد، تبدیل به چراغ راه مبارزه و آزادیخواهی گردید.
طالقانی در زندانهای رژیم پهلوی و در جریان مبارزات ضد استبدادی به سان کوهی تکیهگاه استوار نیروهای مبارز مسلمان بود. خلقیات وی به گونهای بود که بیشترین تأثیر را در بین مبارزان غیر مسلمان داشت. او در زندان و کوران مبارزه با شعار جذب جوانان آزاده نقش فوقالعادهای در غنای تفکر اسلامی در مواجهه با استبداد شاهنشاهی داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی، طالقانی کانون سترگ علاقه و توجه مردم انقلابی بود.
در جریان انتخابات خبرگان قانون اساسی با بیش از دو میلیون رأی بهعنوان نفر اول انتخابات تهران به خبرگان راه یافت.
اگرچه عمر وی در این مجلس کوتاه بود، امّا در همان چند ماه حیات نقشی بسیار مؤثر در پارلمان قانونگذاری جمهوری اسلامی داشت.
وي در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ دعوت حق را لبیک گفت.
روحش شاد
و راهش پر رهرو
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ودوم
:✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته
در طول #چهل_ودو هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم.
موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود:
1)#سبقت در نیکی ها
2)پرهیزاز سخنان بیهوده و #لغو
3)پرهیز از#غیبت
4)پرهیز از #دروغ
5)پرهیز از #تهمت
6)پرهیز از #عیب جویی و #زخم زبان
7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم
8) #اجازه_گرفتن برای ورود به #حریم_خصوصی دیگران
9) #نیکی به #پدر و #مادر
10) #وفای به عهد
11) #انفاق
12) #صلهرحم
13) #اسراف
14) #عدالت
15) #انفاق
16) #تکبر
17) #حرص_طمع
18) #صبر
19) #حسادت
20) #حق_پذیری
21)#امانتداری
22) #رازداری
23)#سوءظن
24) #خشم
25) #لغو
26) عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
27)#پرهیز از #ریا_و_دورویی
❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟
❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟
❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟
💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟
نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد
@Farpuy
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
عوامل #تحریفات در #واقعه_تاریخی #کربلا
قسمت سیزدهم
از کتاب #حماسهحسینی
در ده پانزده سال پیش رفته بودم اصفهان. مرد بزرگی آنجا بود، مرحوم آقا شیخ محمد حسن نجف آبادی اعلی الله مقامه. من تازگی در جایی یك روضه ای شنیده بودم كه تا آن وقت نشنیده بودم و آن روضه خوان-این روضه را كه خواند، به قدری مردم را گریاند كه حد نداشت، و خیلی هم عجیب بود.
👈داستان یك پیرزنی [است ] كه در زمان متوكّل می خواهد به زیارت امام حسین علیه السلام برود و آن وقت دستها می بریدند و چنین و چنان می كردند. این زن بارها می آید و خلاصه آخرش رساند به آنجا كه این زن را بردند در دریا انداختند تا او را غرق كنند. در همان حال این زن فریاد كرد: یا أبا الفضل العباس! عن قریب كه داشت غرق می شد، سواری آمد در همان دریا و گفت كه ركاب اسب مرا بگیر. ركابش را گرفت. پیرزن گفت تو چرا دستت را دراز نمی كنی؟ گفت آخر من دست در بدن ندارم. خیلی مفصل گفت و خیلی هم گریه گرفت.😞
من این را برای مرحوم آقا شیخ محمد حسن نجف آبادی نقل كردم. ایشان گفت كه بیا تاریخچه ی این [داستان ] را من به تو بگویم كه از كجاست. گفت یك روزی در اصفهان در حدود بازار و مدرسه ی صدر مجلس روضه ای بود كه بزرگترین مجالس اصفهان بود، واعظی را اسم برد، از معاریف هم بود، گفته بود كه من در آن جلسه خاتِم بودم و قرار بود آخری باشم.
منبریها كه می آمدند، هنر خودشان را برای گریاندن مردم اعمال می كردند. هركس كه می آمد روی دست دیگری می زد، و بعد هم كه از منبر پایین می آمد، می نشست، می خواست هنر شخص بعد از خودش را ببیند. تا ظهر طول كشید. من دیدم هر كسی هر هنری داشت به كار برد، اشك مردم را گرفتند، فكر كردم من چه بكنم؟
همان جا نشستم و این قصه را #جعل كردم. 😳😳رفتم گفتم، كربلا كردم، بالا دست همه زدم. عصر همان روز وقتی كه رفتم در چهارسوق، مجلس روضه، دیدم آن كه قبل از من است، همین داستان را دارد بالای منبر می گوید، همین كه من پیش از ظهر جعل كردم. طولی نكشید كه در كتابها هم نوشتند و چاپ كردند.👉
این موضوع كه دستگاه حسینی یك دستگاه جدایی است و از هر وسیله ای برای گریاندن می شود استفاده كرد، این خیال، این توهم دروغ و غلط، یك عامل بزرگی شد برای جعل و #تحریف.
این چه حرف شریعت خراب كنی است كه از هر وسیله ای جایز است برای گریاندن بر امام حسین استفاده كرد؟ به خدا قسم بر خلاف گفته ی امام حسین است. امام حسین علیه السلام شهید شد كه اسلام بالا برود نه اینكه بهانه ای شود كه پا روی سنن اسلامی بگذارند.
ما امام حسین را به صورت- العیاذ باللّه- اسلام خراب كن درآورده ایم. امام حسینی كه ما در خیال خودمان درست كرده ایم
#اسلام خراب كن است.
https://telegram.me/quranpuyan
به نام خدا
✅ روشهای #مقابله و برخورد با #ظالم از نگاه #قرآن
🔹مبحث یازدهم
همان طور كه اشاره شد يكي از روشهاي تظلم ودادخواهي ،#استمداد از ساير افراد و اقوام و كشورها است.
در اين شرايط ،ساير افراد وظيفه دارند در کمک به افراد مظلوم و ناتوانی که از ظلم ظالمین به ستوه آمده اند،اقدام نمايند.
در سوره #نساء این گونه خداوند مسلمانان را به یاری و نبرد علیه ظالمان دستور میدهد:
وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا
وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا ﴿۷۵﴾
فولادوند: و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى جنگيد
همانان كه مى گويند پروردگارا ما را از اين شهرى كه مردمش ستم پيشه اند بيرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خويش ياورى براى ما تعيين فرما
(خطاب آيه به مسلمانان مدينه براي كمك به مسلمانانی بوده است که درشهر مکه گرفتار قریش بودند)
http://yon.ir/Qp384
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
🔹فراز اول آیات 9-1
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ {1}
اى پيچيده شده در (پتو يا نگراني هاي فكري ابلاغ وحي)( يا اي حمل كننده بار رسالت)
قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا {2}
به پا خيز شب را مگر اندكى
{نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا {3}
نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه
أَوْ زِدْ عَلَيْهِ }وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا {4}
يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را به نحو احسن(شمرده در لفظ و تامل در معنا) بخوان
إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا {5}
(چراكه) هرآينه ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا مى كنيم
إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْءًا وَأَقْوَمُ قِيلًا {6}
(بيان علت ضرورت قيام شبانه)قطعا حالت نشات گرفته از قيام مستمر شبانه ،محكم تر است در ثبات قدم(در انجام رسالت) و استوارتر است در بيان قولِ(دريافت شده)
إِنَّ لَكَ فِي اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا {7}
[و] تو را در روز حركتي (مسيرها و وظايف مشخصِ) طولاني است
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا {8}
و نام پروردگار خود را ياد كن و (با بریدن از سایرین)تنها به او بپرداز
رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا {9}
[اوست] پروردگار خاور و باختر خدايى جز او نيست پس او را كارساز خويش اختيار كن
💢عصاره فراز آیات (9-1):دستوراتي به پیامبر برای تقويت ارتباط و توكل بر خدا به منظوركسب امادگی بیشتر جهت دریافت و ابلاغ وحی
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وسوم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنكر
🔶🔸ايات وجوب #امربه_معروف و #نهي_ازمنكر در قران #معروف و #منكر چيست؟
👈این موضوع را با ایات سوره ال عمران اغاز می کنیم:
🔶وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (104)
🔸بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى، و امر به معروف و نهى از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند.
👌نکات تفسیری از تفسیرنمونه:
در آيه فوق دستور داده شده كه همواره در ميان مسلمانان بايد امتى باشند كه اين دو وظيفه بزرگ اجتماعى را انجام دهند:
مردم را به #نيكى ها دعوت كنند، و از بدىها باز دارند. و در پايان آيه تصريح مىكند كه فلاح و رستگارى تنها از اين راه ممكن است.
🔹سؤال؟
در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه ظاهر" منكم امة" اين است كه اين امت بعضى از جمعيت مسلمانان را تشكيل مى دهد، نه همه آنها را،؟
و به اين ترتيب وظيفه #امربه_معروف و #نهى_ازمنكر جنبه عمومی نخواهد داشت بلکه وظیفه طائفه خاصی است
🔶كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ" شما بهترين امتى بوديد كه بسود مردم مبعوث شديد،
چه اينكه #امربه_معروف و #نهى_ازمنكر مىكنيد" و در سوره" العصر" مىفرمايد:" همه مردم در زيانند آنان كه ايمان و عمل صالح دارند
و دعوت به حق و توصيه به صبر و استقامت مى كنند" طبق اين آيات و مانند آنها اين دو وظيفه اختصاص به دسته معينى ندارد.
👌پاسخ:
دقت در مجموع اين آيات پاسخ سؤال را روشن مىسازد، زيرا چنين استفاده مىشود كه" #امربه_معروف و #نهى_ازمنكر " دو مرحله دارد:
🔷يكى" مرحله فردى" كه هر كس موظف است به تنهايى ناظر اعمال ديگران باشد، و ديگرى" مرحله دسته جمعى" كه
🔷امتى موظفند براى پايان دادن به نابسامانيهاى اجتماع دست به- دست هم بدهند و با يكديگر تشريك مساعى كنند.
💫ادامه موضوع👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan