eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#دعاهای_روزانه 💫اللّهُمَّ اَورِدنی شارِعَ رَحْمَتِک ✨پروردگارا ؛مرا به سرچشمه‌های رحمتت وارد گردان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
به نام خدا ✅ روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث دهم اما پس از نجات از ظالم،آیا ای نداریم؟ خداوند با ذکر مثالهایی به ما می آموزد که باید نعمت خدا در رهایی از دست ظالمین باشیم: 1-خطاب به حضرت نوح و همراهانش که در کشتی نشستند و نجات یافتند در سوره مومنون فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنتَ وَمَن مَّعَكَ عَلَى الْفُلْكِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۲۸﴾ و چون تو با آنان كه همراه تواند بر كشتى نشستى بگو ستايش خدايى را كه ما را از [چنگ] گروه ظالمان رهانيد (۲۸) 2-موسی خطاب به بنی اسراییل پس از نجات از دست فرعون در سوره ابراهیم وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ ﴿۶﴾ و [به خاطر بياور] هنگامى را كه موسى به قوم خود گفت نعمت‏ خدا را بر خود به ياد آوريد آنگاه كه شما را از فرعونيان رهانيد [همانان] كه بر شما عذاب سخت روا مى ‏داشتند و پسرانتان را سر مى ‏بريدند و زنانتان را زنده مى‏ گذاشتند و در اين [امر] براى شما از جانب پروردگارتان بزرگ بود (۶) وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ﴿۷﴾ و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد [نعمت] شما را افزون خواهم كرد و اگر ناسپاسى نماييد قطعا عذاب من سخت ‏خواهد بود (۷) سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp384 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
شهادت امام سجاد علیه السلام🏴🏴 🔶پدر ارجمند امام سجاد علیه‏ السلام حضرت اباعبدالله ‏الحسین علیه‏ السلام و مادر بزرگوارشان شهربانو، دختر آخرین پادشاه ساسانی، می‏باشد که پس از ولادت فرزندش با فاصله‏ای بسیار اندک جهان را بدرود گفت. حضرت زین العابدین در دو سال پایانی دوران حکومت جدّشان، حضرت علی علیه‏ السلام به دنیا آمدند. و همچنین در حدود ده سال از امامت عمویش حضرت مجتبی علیه ‏السلام و ده سال هم از دوران امامت پدر بزرگوارشان، را درک کردند که این امر سبب شد سه امام راستین به پرورش و تربیت او همت گمارند و دنیایی از فضایل اخلاقی و قداست‏ها بپرورانند و این موقعیتی بود که برای کم‏تر پیشوایی واقع می‏شد. امام باقر علیه ‏السلام می‏فرمایند: پدرم علی بن الحسین علیه‏ السلام هرگز نعمتی از خدا را یاد نمی‏کردند مگر آن‏که برای شکر آن نعمت، خدا را سجده می‏کردند، … و نیز هر گاه حق تعالی شرّی را از ایشان دفع می‏کرد که از آن بیم داشتند و یا مکر مکر کننده‏ای را دور می‏گرداند سجده می‏نمودند و همچنین بعد از فارغ شدن از نماز واجب و یا اصلاح میان دو کس برای شکر این توفیق سجده می‏کردند و در جمیع مواضع، سجود آن حضرت به چشم می‏خورد و به این سبب آن حضرت را «سجّاد» می‏گفتند امام سجاد علیه ‏السلام در امر عبادت و مناجات با حضرت حق از همگان پیشی گرفته بود، چندان که مورد سوال و حتی اعتراض خاندان و یاران خویش قرار می‏گرفت. امام علیه‏ السلام در هنگام ادای فریضه نماز، چنان خوف خدا سراسر وجودش را فرا می‏گرفت که تمام اعضای بدنش می‏لرزید و چون وارد نماز می‏شد چنان خشک و بی‏حرکت می‏ایستاد که جز آنچه باد از لباسشان تکان می‏داد دیگر حرکتی از او مشاهده نمی‏شد. امام باقر علیه ‏السلام عبادت پدرش را چنین توصیف می‏کنند: «پدرم در نماز قیامی داشتند چون قیام بنده‏ای ذلیل در پیشگاه سلطانی با شکوه و با هیبت، و نماز او چنان می‏نمود که نماز وداع است و گویی برای همیشه با آن خداحافظی می‏کند». امام سجاد علیه‏ السلام در ضمن فرمایشاتی نشانه‏ های شیعه بودن را این گونه بیان می‏فرمایند: «شیعیان ما، با آثار عبادت و نیز سادگی و بی‏ آلایشی در زندگی شناخته می‏شوند. در چهره ‏های آنان آثار عبادت نمایان است… هنگامی که همه ساکت و خاموشند، آنان در تقدیس و تسبیح خدایند و آنگاه که همه خوابند، آنها به نماز و نیایش پروردگار می‏پردازند و آن وقت که دیگران در سرور و خوشی ‏های زودگذر غرق می‏شوند، آنان در فکر اندیشه‏ های درخشان و اصیل انسانی به سر می‏برند». احیای نهضت عاشورا از سیاست‏های ثابت و همیشگی اهل‏بیت علیهماالسلام بعد از شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله ‏الحسین علیه السلام احیای نهضت عاشورا بود؛ زیرا نهضت عاشورا تابلوی زیبا و پرافتخار غیرت دینی و شجاعت و ظلم ستیزی و عدالت خواهی است و امامان معصوم با احیای آن می‏خواستند این ارزش‏ها را در جوامع مسلمان زنده نگه دارند. در این‏باره امام سجاد علیه‏ السلام نقش به سزایی داشتند؛ چراکه در مدت ۳۵ سال حیات پربرکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش‏های مختلف نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده می‏کردند که خود مبارزه شدیدی علیه دستگاه حاکم به شمار می‏رفت. برخی اقدامات امام سجاد علیه ‏السلام در این باره عبارت است از: ۱٫ گریه مداوم بر سیدالشهداء علیه ‏السلام ؛ ۲٫ یادآوری وقایع عاشورا؛ ۳٫ توصیه حضرت به زیارت امام حسین علیه ‏السلام ؛ ۴٫ سجده بر تربت حضرت اباعبدالله ‏الحسین علیه ‏السلام و سفارش بدان. با توجه به جوّ خفقانی که از سوی دستگاه أُموی در جامعه به وجود آمده بود، امام سجّاد علیه ‏السلام نمی‏ توانست اقدام صریحی علیه نظام کند، ولی از آن جا که امام هم باید مردم جامعه را هدایت و ارشاد نماید و جلوی تحریفات اسلام را بگیرد، در عرصه دعا وارد مبارزه شد. دعاهای امام در عین این‏که حرکتی اخلاقی بود مبارزه‏ای آرام ولی ریشه کن کننده با دشمن به شمار می‏رفت. بنابراین مجموعه گران سنگ صحیفه سجادیه ـ که در حقیقت دوره کاملی از معارف توحیدی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است ـ از امام بر جای ماند و چراغ هدایتی برای انسان‏ها و نسل‏های آینده بود. هم چنین رساله‏ای در حقوق و مواعظ و سخنانی در تفسیر قرآن از ایشان به یادگار مانده است.
حضرت سید الساجدین پس از گذراندن یک عمر پربرکت که در یکی از حساس‏ ترین دوره‏ های تاریخ اسلام واقع شد از ویژگی‏های مهمی در بین مردم برخوردار شده بود؛ چراکه فضایل و مکارم اخلاقی آن حضرت در هر مجلس و محفلی بیان می‏شد و در یک کلام امام در دل‏ها و عواطف مردم جا گرفته بود. این وضع بر امویان دشوار بود و آنها را می‏رنجاند و از همه کس بیشتر ولیدبن‏ عبدالملک کینه امام را در دل داشت. او بارها می‏گفت: «من تا وقتی که علی‏ بن‏ الحسین در دنیا باشد راحت نیستم». این بود که وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت تصمیم گرفت امام را مسموم کند. لذا زهر کشنده ‏ای برای کارگزارش در مدینه فرستاد و به او دستور داد تا این زهر را به امام بخوراند و آن نانجیب نیز دستور ولید را عملی کرد. زهر در بدن نازنین امام کارگر شد و بدین وسیله حضرت در سن ۵۷ سالگی در مدینه طیبه به شهادت رسید. پیکر پاک امام سجاد علیه ‏السلام را در شهر مدینه تشییع کردند. در آن شهر از پیکر امام تشییع بی‏ نظیری صورت گرفت؛ زیرا توده‏ های مردم از مناطق مختلف بر جنازه حضرت حاضر شدند و همگی پریشان و گریان و دل شکسته جنازه مطهر حضرت را بر دوش می‏بردند. مردم در هاله‏ای از اشک با امام وداع می‏کردند. بدن مطهر حضرت سجاد علیه‏السلام را به قبرستان بقیع بردند و در قبری که در کنار قبر عمویش امام حسن مجتبی علیه‏السلام آماده ساخته بودند به خاک سپردند. https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_ودوم تمرین بیست و هفتم ✅پرهیز از #ریا_ودورویی 🌹 رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم می فرمایند: 🔶 لاتَعمل شیئاً من الخیر ریاءً ولا تَدَعه حیاءً. 🔸♦️به خاطر #ریا و جلب‌توجه دیگران هیچ عمل خیری را انجام نده و هیچ کار خیری را به خاطر #شرم و #حیاء ترک نکن.  📚 تحف العقول، صفحه 85 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
عوامل در تاریخی قسمت دوازدهم از کتاب ✅استفاده از وسیله ی نامقدس برای از این [مطلب ] یك مطلب بالاتری پیدا شد، كه این نكته را باز مرحوم حاجی نوری در لؤلؤ و مرجان كاملاً ذكر كرده است و آن این است كه عده ای آمدند گفتند گریه ی بر امام حسین ثوابش آن قدر زیاد است كه از هر وسیله ای برای این كار می شود استفاده كرد. 😳😔 یك حرفی را امروزیها در آورده اند- در مكتب ماكیاول و امثال او- كه می گویند هدف وسیله را مباح می كند؛ هدفت خوب باشد وسیله ات هرچه شد، شد. اینها هم گفتند: ما اینجا یك هدف مقدس و منزه داریم و آن گریستن بر امام حسین علیه السلام است. حالا این گریستن روی چه فلسفه ای است، كاری به آن ندارند؛ باید گریست. بسیار خوب، باید گریست. به چه وسیله ؟ به هر وسیله كه شد. هدف كه مقدس است، وسیله هرچه شد، شد. اگر یك تعزیه های اهانت آور هم بسازیم درست است یا درست نیست؟ گفتند: اشكی جاری می شود یا جاری نمی شود؟ همین قدر كه اشك جاری می شود، هر كاری كردید كردید. شیپور بزنیم، طبل بزنیم، معصیت كاری كنیم، به بدن مرد لباس زن بپوشانیم، عروسی قاسم درست كنیم، جعل و كنیم. گفتند:در دستگاه امام حسین این حرفها مانعی ندارد. دستگاه امام حسین علیه السلام از دستگاه دیگران جداست. اگر اینجا دروغ گفتی، بخشیده است؛ جعل كردی، بخشیده است؛ تحریف كردی، بخشیده است؛ شبیه سازی كردی، بخشیده است؛ به تن مرد لباس زن كردی، بخشیده است؛ هر گناهی كه اینجا كردی، بخشیده است. 😔😔 هدف خیلی مقدس است. در نتیجه یك افرادی در این قضیه دست به و زده اند كه انسان تعجب می كند. این خیال، این دروغ و غلط، یك عامل بزرگی شد برای جعل و تحریف. ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
🌹اَللّهُمَّ اکْتُبْنا فى اَعْوانِهِ وَ خُلَصاَّئِهِ 🍃خدایا نام ما را در زمره یاران و مخصوصانش ثبت فرما https://eitaa.com/quranpuyan
سلام ✅با توجه به استقبال دوستان جديدي كه از روش ساده فهم قران،فارغ ميشوند و مايل به ادامه در سوره ها با اين روش هستند 👌👌گروه جديدي در پيام رسان تشكيل شده تا دوستان سوره هاي كوچك از جزء30 و 29 را كار كنند ✅✅ از كليه دوستان علاقه مندي كه در دوره هاي قبلي اعم از مجازي يا حضوري حضورداشته اندو مايل به تمرين و تدبر بر سوره هاي كوچك هستند جهت حضور دعوت بعمل مي ايد http://eitaa.com/joinchat/3893428247C3cf8ecd888
✅ حجابهاي از منظر آیت الله طالقانی "معلومات و دانشهای غرور انگیز اکتسابی نیز حجابهایی است که از تدبر در آیات و فرا گرفتن هدایت باز میدارد چه بسا اصطلاحات و دانشهایی که برای فهم دین و آیات کتاب حکیم بکار رفته که خود حجابی بر آن شده،😔 و تفسیرهایی از قرآن که تفسیر هنر و معلومات مفسر میباشد، تا آنجا که مفسر خواسته همه آراء و اندیشه های خود را مستند به قرآن سازد و با آیات وحی اتبات کند،😔 چه بسا روایات و احادیثی که از جهت سند و دلالت مغشوش و از جهت مفهوم حیرت انگیز است که در تفسیر و پیرامون آیاتی که خود برهان حق و نور مبین و هدایت متقین است مانند تارهایی تنیده گشته،😔 چه بسا مردم تنگ نظر و جامدی که در چهره تعبد به دین تفسیر سراسر آیات هدایت قرآن را جز با روایات اسلامی و غیر اسلامی که بررسی نشده جایز نمی شمارند، 😔 با آنکه اینگونه روایاتی که در تفسیر و معارف آمده مانند احادیث فقه و احکام منقّح نگردیده، و آنچه منقح شده بتفسیر همه آیات نمیرسد.بنا بر این نظر، باید همه آیات قرآن به روایات عرضه شود، با آنکه روایات را باید به قرآن عرضه داشت، و باید پیش از صدور این روایات مدتها هدایت به قرآن متوقف شده باشد. چنان که پیش از این اشاره شد احادیثی که از جهت سند متقن و از جهت دلالت محکم باشد مفسر آیات احکام و مؤوّل متشابهات و مبین بطون قرآن است و این غیر از فهم هدایتی قرآن میباشد بیش از این حجابها، حجابهای دیگری از بیماریهای اکتسابی و میراثی نفسانی و انحرافهای ذهنی و خویهای پست مانند غرور، کبر، حسد است، که هر یک منشأ و راه علاجی دارد. اینگونه حجابهاست که ذائقه فهم هر حقیقتی را فاسد و از لذت درک آن باز میدارد 👈چون بیشتر مسلمانان دچار همین گونه حجابها شدند از هدایت و بیروی قرآن محروم گشتند😔😔 مرحوم آيت الله طالقاني در مقدمه كتاب "پرتوي از قران" http://yon.ir/omPXL ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️"طالقانی، فریاد آزادی در زمانه بیداد"✴️ مرحوم دکتر علی شریعتی در معرفی آیت الله سید محمود طالقانی چنین می گوید: "مسجد هدایت مناره ای در کویر، و طالقانی فریاد آزادی در زمانه بیداد است." طالقانی که یک حوزوی برجسته بود اگر مانند سایر همگنانش در قم می‌ماند، می توانست یک مرجع تقلید برجسته و شهیر گردد. امّا این مطلوب سید نبود. او درد مبارزه با استبداد را با خود حمل می‌کرد؛ قم را رها کرد و برای روشنگری و مبارزه به تهران آمد. در نخستین اقدام به فکر تأسیس کانونی افتاد که به تبلیغ دین خدا و مبارزه با ظلم و استبداد بپردازد. بر این اساس مسجدی را در مرکز شهر تهران بنا کرد تا مهد هدایت جوانان پرشور مسلمان باشد. این مسجد تاریخ ساز را «هدایت» نامگذاری نمود. کلاس‌های معروف تفسیر قرآن را در این مسجد با سه نفر شروع کرد. جوانانی که جویای اندیشه‌های دینی بودند و عطش اسلام‌خواهی داشتند، جذب مسجد شدند. اقدام ستودنی طالقانی در مسجد هدایت، تحقق بود. قرآن که در کنج خانه ها مهجور شده بود و این کتاب عظیم و تحول‌ساز عملاً نقشی راهبردی در زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان نداشت، توسط طالقانی به بطن جامعه سیاسی آورده شد. کلاسهای «درسهایی از قرآن» بعد از نماز مغرب و عشا پایه گذار تفسیر «پرتوی از قرآن» گردید. کتاب قرآن وقتی توسط طالقانی به روشنفکران مسلمان معرفی شد،‌ تبدیل به چراغ راه مبارزه و آزادیخواهی گردید. طالقانی در زندان‌های رژیم پهلوی و در جریان مبارزات ضد استبدادی به سان کوهی تکیه‌گاه استوار نیروهای مبارز مسلمان بود. خلقیات وی به گونه‌ای بود که بیشترین تأثیر را در بین مبارزان غیر مسلمان داشت. او در زندان و کوران مبارزه با شعار جذب جوانان آزاده نقش فوق‌العاده‌ای در غنای تفکر اسلامی در مواجهه با استبداد شاهنشاهی داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، طالقانی کانون سترگ علاقه و توجه مردم انقلابی بود. در جریان انتخابات خبرگان قانون اساسی با بیش از دو میلیون رأی به‌عنوان نفر اول انتخابات تهران به خبرگان راه یافت. اگرچه عمر وی در این مجلس کوتاه بود، امّا در همان چند ماه حیات نقشی بسیار مؤثر در پارلمان قانونگذاری جمهوری اسلامی داشت. وي در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ دعوت حق را لبیک گفت. روحش شاد و راهش پر رهرو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) 19) 20) 21) 22) 23) 24) 25) 26) عدم با ومسخره کنندگان ایات خدا 27) از ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ 💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Farpuy تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
عوامل در قسمت سیزدهم از کتاب در ده پانزده سال پیش رفته بودم اصفهان. مرد بزرگی آنجا بود، مرحوم آقا شیخ محمد حسن نجف آبادی اعلی الله مقامه. من تازگی در جایی یك روضه ای شنیده بودم كه تا آن وقت نشنیده بودم و آن روضه خوان-این روضه را كه خواند، به قدری مردم را گریاند كه حد نداشت، و خیلی هم عجیب بود. 👈داستان یك پیرزنی [است ] كه در زمان متوكّل می خواهد به زیارت امام حسین علیه السلام برود و آن وقت دستها می بریدند و چنین و چنان می كردند. این زن بارها می آید و خلاصه آخرش رساند به آنجا كه این زن را بردند در دریا انداختند تا او را غرق كنند. در همان حال این زن فریاد كرد: یا أبا الفضل العباس! عن قریب كه داشت غرق می شد، سواری آمد در همان دریا و گفت كه ركاب اسب مرا بگیر. ركابش را گرفت. پیرزن گفت تو چرا دستت را دراز نمی كنی؟ گفت آخر من دست در بدن ندارم. خیلی مفصل گفت و خیلی هم گریه گرفت.😞 من این را برای مرحوم آقا شیخ محمد حسن نجف آبادی نقل كردم. ایشان گفت كه بیا تاریخچه ی این [داستان ] را من به تو بگویم كه از كجاست. گفت یك روزی در اصفهان در حدود بازار و مدرسه ی صدر مجلس روضه ای بود كه بزرگترین مجالس اصفهان بود، واعظی را اسم برد، از معاریف هم بود، گفته بود كه من در آن جلسه خاتِم بودم و قرار بود آخری باشم. منبریها كه می آمدند، هنر خودشان را برای گریاندن مردم اعمال می كردند. هركس كه می آمد روی دست دیگری می زد، و بعد هم كه از منبر پایین می آمد، می نشست، می خواست هنر شخص بعد از خودش را ببیند. تا ظهر طول كشید. من دیدم هر كسی هر هنری داشت به كار برد، اشك مردم را گرفتند، فكر كردم من چه بكنم؟ همان جا نشستم و این قصه را كردم. 😳😳رفتم گفتم، كربلا كردم، بالا دست همه زدم. عصر همان روز وقتی كه رفتم در چهارسوق، مجلس روضه، دیدم آن كه قبل از من است، همین داستان را دارد بالای منبر می گوید، همین كه من پیش از ظهر جعل كردم. طولی نكشید كه در كتابها هم نوشتند و چاپ كردند.👉 این موضوع كه دستگاه حسینی یك دستگاه جدایی است و از هر وسیله ای برای گریاندن می شود استفاده كرد، این خیال، این توهم دروغ و غلط، یك عامل بزرگی شد برای جعل و . این چه حرف شریعت خراب كنی است كه از هر وسیله ای جایز است برای گریاندن بر امام حسین استفاده كرد؟ به خدا قسم بر خلاف گفته ی امام حسین است. امام حسین علیه السلام شهید شد كه اسلام بالا برود نه اینكه بهانه ای شود كه پا روی سنن اسلامی بگذارند. ما امام حسین را به صورت- العیاذ باللّه- اسلام خراب كن درآورده ایم. امام حسینی كه ما در خیال خودمان درست كرده ایم خراب كن است. https://telegram.me/quranpuyan
🍃🍃 خدای مهربان! در این صبح تابستانی زیبا براى دوستان و عزیزانم همدم و همراهى آرزو میكنم از جنس خودت نزديك… بخشنده… و بى منت… خدایا … درهمه لحظات ياورشان باش سلام ⚘صبحتون بخير⚘ @quranpuyan
به نام خدا ✅ روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث یازدهم همان طور كه اشاره شد يكي از روشهاي تظلم ودادخواهي ، از ساير افراد و اقوام و كشورها است. در اين شرايط ،ساير افراد وظيفه دارند در کمک به افراد مظلوم و ناتوانی که از ظلم ظالمین به ستوه آمده اند،اقدام نمايند. در سوره این گونه خداوند مسلمانان را به یاری و نبرد علیه ظالمان دستور میدهد: وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا ﴿۷۵﴾ فولادوند: و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى‏ جنگيد همانان كه مى‏ گويند پروردگارا ما را از اين شهرى كه مردمش ستم‏ پيشه‏ اند بيرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خويش ياورى براى ما تعيين فرما (خطاب آيه به مسلمانان مدينه براي كمك به مسلمانانی بوده است که درشهر مکه گرفتار قریش بودند) http://yon.ir/Qp384 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   🔹فراز اول آیات 9-1 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ {1} اى پيچيده شده در (پتو يا نگراني هاي فكري ابلاغ وحي)( يا اي حمل كننده بار رسالت) قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا {2} به پا خيز شب را مگر اندكى {نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا {3} نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه أَوْ زِدْ عَلَيْهِ }وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا {4} يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را به نحو احسن(شمرده در لفظ و تامل در معنا) بخوان إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا {5} (چراكه) هرآينه ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا مى كنيم إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْءًا وَأَقْوَمُ قِيلًا {6} (بيان علت ضرورت قيام شبانه)قطعا حالت نشات گرفته از قيام مستمر شبانه ،محكم تر است در ثبات قدم(در انجام رسالت) و استوارتر است در بيان قولِ(دريافت شده) إِنَّ لَكَ فِي اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا {7} [و] تو را در روز حركتي (مسيرها و وظايف مشخصِ) طولاني است وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا {8} و نام پروردگار خود را ياد كن و (با بریدن از سایرین)تنها به او بپرداز رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا {9} [اوست] پروردگار خاور و باختر خدايى جز او نيست پس او را كارساز خويش اختيار كن 💢عصاره فراز آیات (9-1):دستوراتي به پیامبر برای تقويت ارتباط و توكل بر خدا به منظوركسب امادگی بیشتر جهت دریافت و ابلاغ وحی 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و 🔶🔸ايات وجوب و در قران و چيست؟ 👈این موضوع را با ایات سوره ال عمران اغاز می کنیم: 🔶وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (104) 🔸بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى، و امر به معروف و نهى از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند. 👌نکات تفسیری از تفسیرنمونه: در آيه فوق دستور داده شده كه همواره در ميان مسلمانان بايد امتى باشند كه اين دو وظيفه بزرگ اجتماعى را انجام دهند: مردم را به ‏ها دعوت كنند، و از بدى‏ها باز دارند. و در پايان آيه تصريح مى‏كند كه فلاح و رستگارى تنها از اين راه ممكن است. 🔹سؤال؟ در اينجا اين سؤال پيش مى‏ آيد كه ظاهر" منكم امة" اين است كه اين امت بعضى از جمعيت مسلمانان را تشكيل مى ‏دهد، نه همه آنها را،؟ و به اين ترتيب وظيفه و جنبه عمومی نخواهد داشت بلکه وظیفه طائفه خاصی است 🔶كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ" شما بهترين امتى بوديد كه بسود مردم مبعوث شديد، چه اينكه و مى‏كنيد" و در سوره" العصر" مى‏فرمايد:" همه مردم در زيانند آنان كه ايمان و عمل صالح دارند و دعوت به حق و توصيه به صبر و استقامت مى ‏كنند" طبق اين آيات و مانند آنها اين دو وظيفه اختصاص به دسته معينى ندارد. 👌پاسخ: دقت در مجموع اين آيات پاسخ سؤال را روشن مى‏سازد، زيرا چنين استفاده مى‏شود كه" و " دو مرحله دارد: 🔷يكى" مرحله فردى" كه هر كس موظف است به تنهايى ناظر اعمال ديگران باشد، و ديگرى" مرحله دسته جمعى" كه 🔷امتى موظفند براى پايان دادن به نابسامانيهاى اجتماع دست به- دست هم بدهند و با يكديگر تشريك مساعى كنند. 💫ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجّاد (ع) اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامه‌های خیر فرما برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه @quranpuyan
به نام خدا ✅ روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث دوازدهم به نام خدا در زمینه وجوب كمك و به عليه ظالم)نكته اي قابل ذكر است و آن اينكه فرد يا كشور كمك كننده به مظلوم،پيمان يا عهدنامه اي با ظالم نداشته باشد كه اين اقدام او نقض عهد محسوب شود.(اين نكته از سخنراني استاد سروش محلاتي در محرم سال جاري ،استفاده گرديد) خداوند در سوره خطاب به مسلمانان اين گونه خطاب ميكند: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يُهَاجِرُوا مَا لَكُمْ مِنْ وَلَايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّى يُهَاجِرُوا وَإِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۷۲﴾ مکارم شیرازی: آنها كه ايمان آوردند و مهاجرت نمودند و با اموال و جانهاي خود در راه خدا جهاد كردند و آنها كه پناه دادند و ياري نمودند، اولياء (ياران و مسئولان و مدافعان) يكديگرند، و آنها كه ايمان آوردند و مهاجرت نكردند هيچگونه ولايت (و تعهد و مسئوليت) در برابر آنها نداريد تا هجرت كنند و (تنها) اگر از شما در (حفظ) دين (خود) ياري طلبند بر شما است كه آنها را ياري كنيد جز برضد گروهي كه ميان شما و آنها پيمان (ترك مخاصمه) است و خداوند به آنچه عمل مي‏كنيد بينا است. يعني اگر ما از قبل با فرد يا دولت ظالم،معاهده و توافق صلحي داريم،بخاطر كمك به افراد مظلوم تابع ان دولت نبايد نقض عهد كنيم. اما اگر پيماني نداريم،كمك به مظلومان واجب است. سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp384 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓منظور از القای قول ثقيل چيست؟ دو ديدگاه را برای قول ثقيل می توان برشمرد: *⃣ الف- ثقيل بودن قول از لحاظ : اگر ترتيب نزول پيشنهادی اين نگارنده براي سوره های قرآن ،صحيح باشد،اين قول ثقيل همان سوره حمد است كه بعد از سوره مزمل نازل شده است. عظمت سوره حمد به حدی است كه درآغاز قرآن های مصحف قرار گرفته و عنوان فاتحه الكتاب را نيز با خود دارد.در روايات اهميت زيادی براي سوره حمد ذكر شده تا جاييكه سوره حمد برابر کل قرآن معرفی شده است.همچنين يكي ازمصاديق سبع المثاني در آيه ۸۷ سوره حجر( وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ و به راستی، به تو سبع المثانی و قرآن بزرگ را عطا کردیم.)سوره حمد معرفی شده است. لذا سوره حمد را می توان مصداقی بر قول ثقيلا دانست. هم چنين با توجه به اينكه تا زمان نزول اين سوره بخش زيادي از قرآن هنوز باقی مانده بود،می توان قول ثقيل را بر سنگينی نسبت حجم باقی مانده از قرآن منطبق نمود. *⃣ ب-ثقيل بودن قول از لحاظ و واكنش مخاطبان: آيات سوره نشان از تاثر و نگرانی و دغدغه پيامبر در مواجهه با مخالفان و منكران است كه خداوند با امر به قيام شبانه و ظرفيت سازی برای دريافت وحی هاي بعدی و نيز صبر در برابرگفته های آنها، پيامبر را به ادامه راه انگيزه مضاعف ميدهد. سوره های بعد از مزمل با شدت و شرح بيشتری بر توحيد و نفی شرك و بت پرستی تاكيد ميكند و طبيعتا عنادها و مخالفتهای بيشتری در پی دارد.لذا مراد از ثقيل بودن قول،ميتواند ناظر به سختيهای بيشتر در ابلاغ آيات بعدی باشد و براي همين نيز خداوند با نزول سوره مزمل ميخواهد صبر و ظرفيت پيامبر در برابر مشكلات فعلی و آتی را افزايش دهد. لذا اين برداشت،صحيح تر به نظر ميرسد. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و 🔶يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ‌.(114) ال عمران 🔸🔸آنان به خدا و روز قيامت ايمان دارند و و مى‌كنند و در كارهاى خير شتاب مى‌ورزند و آنان از افراد و هستند 🔶" " و" " چيست؟ 👈" " در لغت به معنى شناخته شده (از ماده عرف) و" " به معنى" ناشناس" (از ماده انكار) است. و به اين ترتيب كارهاى ، امورى شناخته شده، 👈و كارهاى و ناپسند، امورى ناشناس معرفى شده ‏اند. چه اينكه پاك انسانى با دسته اول آشنا و با دوم ناآشنا است! 💫ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
عوامل در قسمت چهاردهم از کتاب ملا حسین كاشفی و كتاب «روضة الشهداء» قبلاً عرض كردم، كتابی است معروف به نام «روضة الشهداء» از ملا حسین كاشفی.حاجی فرموده بود كه این داستان زعفر جنّی و داستان عروسی قاسم، اول بار در كتاب این مرد آمده است. حقیقت این است كه من این كتاب را ندیده بودم. خیال می كردم در آن یكی دو تا از این حرفهاست. بعد كه این كتاب را- كه به فارسی هم هست و تقریباً در پانصد سال پیش تألیف شده است- [خواندم دیدم از این داستانها زیاد است. ]😔 ملا حسین كاشفی مردی است كه واعظ هم هست، اتفاقاً این بی انصاف مرد باسوادی هم بوده است،... كتابی نوشته است به فارسی. اولین كتابی كه در مرثیه به فارسی نوشته شده همین كتاب روضة الشهداء است كه در پانصد سال پیش نوشته شده است، چون وفات كاشفی در 910، اوایل قرن دهم، بوده است و این كتاب یا در اواخر قرن نهم هجری نوشته شده است یا در اوایل قرن دهم. 👈قبل از این كتاب مردم به منابع اصلی مراجعه می كردند. شیخ مفید (رضوان اللّه علیه) ارشاد را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به ارشاد شیخ مفید خودمان مراجعه كنیم، احتیاج به منبع دیگر نداریم. [در] تواریخ اهل تسنن، طبری نوشته است، ابن اثیر نوشته است، یعقوبی نوشته است، ابن عساكر نوشته است، خوارزمی نوشته است. من نمی دانم این بی انصاف چه كرده است! من وقتی این كتاب را خواندم، دیدم حتی اسمها است؛ یعنی در میان اصحاب امام حسین اسمهایی را می آورد كه اصلاً چنین آدمهایی وجود نداشته اند؛ در میان دشمنها اسمهایی می برد كه همه جعلی است؛ داستانها را به شكل افسانه در آورده است. 👈چون این كتاب اولین كتابی بود كه به زبان فارسی نوشته شد، [مرثیه خوانها] كه اغلب بی سواد بودند و به كتابهای عربی مراجعه نمی كردند، همین كتاب را می گرفتند و در مجالس از رو می خواندند. این است كه امروز مجلس عزاداری امام حسین را ما « » می گوییم. در زمان امام حسین روضه خوانی نمی گفتند، در زمان حضرت صادق هم روضه خوانی نمی گفتند، در زمان امام حسن عسكری هم روضه خوانی نمی گفتند، بعد در زمان سید مرتضی هم روضه خوانی نمی گفتند، در زمان خواجه نصیر الدین طوسی هم روضه خوانی نمی گفتند. از پانصد سال پیش به این طرف اسم این كار شده «روضه خوانی» . روضه خوانی یعنی خواندن كتاب روضة الشّهداء، همان كتاب دروغ. از وقتی كه این كتاب در دست و بالها افتاد، دیگر كسی تاریخ واقعی امام حسین را مطالعه نكرد و شد افسانه سازیِ روضة الشهداء خواندن. ما شدیم روضه خوان، یعنی روضة الشهداء خوان، یعنی افسانه ها را نقل كردن و به تاریخ امام حسین توجه نكردن.😔😔 https://eitaa.com/quranpuyan
خدایا ياريمان کن امروز را که مهمان توییم باعشق تو آغاز کنیم واین عشق ومحبت را به همه دوستان وعزیزان تقدیم کنیم سلام صبحتون سرشار ازعشق خدا @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ها و ها در قرآن ✳️ نبردن نام خدا در هنگام ،باعث حرمت خوردن هر گوشتی است ذکر یاد خدا در هنگام قربانی و ذبح شرط لازم برای حلال بودن خوردن آنست که در سوره های مختلف قرآن تکرار شده است. از جمله در سوره انعام خدا میفرماید: فَكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۸﴾ فولادوند: پس اگر به آيات او ايمان داريد از آنچه(ذبحی) نام خدا بر آن برده شده است بخوريد مَا لَكُمْ أَلاَّ تَأْكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُم مَّا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيرًا لَّيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ ﴿۱۱۹﴾ فولادوند: و شما را چه شده است كه از آنچه نام خدا بر آن برده شده است نمى ‏خوريد با اينكه [خدا] آنچه را بر شما حرام كرده جز آنچه بدان ناچار شده ‏ايد براى شما به تفصيل بيان نموده است و به راستى بسيارى [از مردم ديگران را] از روى نادانى با هوسهاى خود گمراه مى ‏كنند آرى پروردگار تو به [حال] تجاوزكاران داناتر است وَلاَ تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَآئِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ﴿۱۲۱﴾ فولادوند: و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخوريد چرا كه آن قطعا نافرمانى است و در خفا ‏شيطانها به دوستان خود وسوسه مى ‏كنند تا با شما ستيزه نمايند و اگر اطاعتشان كنيد قطعا شما هم مشركيد. http://yon.ir/Qpm982 https://eitaa.com/quranpuyan