♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
✅ پیام های پیام های آیات ۱۹-۱۵ سوره #علق از تفسیر نور
◀️ راه توبه برای همه باز است ولی اگر توبه نکردند و دست بر نداشتند،گرفتار کیفر می شوند. «لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ لَنَسْفَعاً»
◀️ در برابر ستمگران تهدید لازم است. «لَنَسْفَعاً بِالنّاصِیَهِ»
◀️ دروغ و دروغ گویی ریشه دیگر خطاها و خلاف کاری است. «کاذِبَهٍ خاطِئَهٍ»
◀️ پشتوانه عملهای ایذایی مخالفان،جلسات مخفیانه است. «یَنْهی عَبْداً إِذا صَلّی - فَلْیَدْعُ نادِیَهُ»
◀️ با اینکه مخالفان پیامبر،متشکل و سازمان یافته بودند،ولی کاری از پیش نبردند. «فَلْیَدْعُ نادِیَهُ»
◀️ قدرت خداوند بر همه توطئه ها غالب است. «سَنَدْعُ الزَّبانِیَهَ»
◀️ در برابر نهی و منع دیگران،شما اصرار بر انجام کارهای عبادی داشته باشید.
«یَنْهی عَبْداً إِذا صَلّی - وَ اسْجُدْ»
◀️ اول برائت،بعد عبادت. «لا تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ» (از ابوجهل هائی که از نماز نهی می کنند پیروی نکن و به عبادت و سجده بپرداز.)
◀️ سجده بهترین وسیله قرب به خداست. «وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ»
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_ویکم
تمرین #سی_هشتم
✅موضوع: #نهی_از_حرام_خواری
كه يكي از شيوه هاي حرام خواري #غش در معاملات است
#غش در معانی متعددی، از جمله « #فریب_دادن»، #خیانت کردن نیرنگ زدن و ظاهر کردن خلاف آن چه در دل است به کار می رود. #غش اسم مصدر و به معنای #نیرنگ و #ناخالصی است.
#غش مصطلح در معامله، به فعل مخلوط یا ممزوج کردن کالای کم ارزش که مورد معامله و تراضی قرار نگرفه، با کالای مورد معامله، بدون اطلاع طرف دیگر و تسلیم آن به عنوان همان کالایی که موضوع معامله مورد تراضی بوده است، اطلاق می شود.
حرمت آن را می توان با استفاده از منابع و ادله اربعه استنباط کرد.
عموماتی از قرآن که نهی از خیانت و ظلم به دیگران دارد، شامل این مورد نیز می شود؛ چرا که #غش_در_معامله ، نوعی #خیانت و #ظلم در حق طرف دیگر معامله است .
روایاتی که دلالت بر حرمت غش کند، بسیار است، تا آن جا که به حد تواتر معنوی رسیده است، از جمله روایت:
♦️لیس من المسلمین من غشهم ؛ کسی که #غش نماید، از مسلمانان نیست.
این بیان پیامبر اسلام (ص) بیانگر شدت #نهی_از_غش با مسلمانان می باشد که دلالت بر حرمت آن دارد.
🔶♦️«من غش مسلماً فی بیع او شراء فلیس منا...» ؛کسی که مسلمانی را در خرید یا فروش (معامله) #فریب دهد، از ما نیست.
این بیان پیامبر اسلام(ص) همانند روایت قبل، می تواند دلیل بر حرمت #غش باشد؛ با این تفاوت که محدوده این روایات، در خصوص معادلات است.
حرمت #غش در بین فقهای شیعه و اهل سنت، امری اجماعی است و کسی در آن اختلاف نکرده است و برخی آن را از ضروریات دین شمرده اند.
موضوع #غش، جنس و وصف کالای مورد معامله است ، هر گاه مرتکب آن ، جنس دیگری را که مورد تراضی معامله نیست، با جنس مورد معامله مخلوط کند، وصف معامله نیز به خودی خود دچار دگرگونی می شود و از آنچه مورد #تراضی بوده است خارج می گردد.
گاه معامله کننده #غش زننده، کالایی را که دارای وصفی متفاوت است، با کالای معامله مخلوط کند، فقط وصف معامله را برهم زده است؛ بدون این که به جنس معامله صدمه ای وارد شود.
💫ادامه موضوع 👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❇️ با همراهی صفحه اینستاگرام قرآن پویان و معرفی آن به دوستان و آشنایان این گروه را در پیشبرد اهداف قرآنی دلگرم تر می نمایید 🙏
https://instagram.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓مراد از #کرمنا بنی #آدم چیست؟
❓آیا #انسان،#جانشین خدا در روی زمین است؟منظور از #خلیفه اللهی #انسان چیست؟
🔴قسمت پنجم:
❇ديدگاهي متمايز: نظر ايت اله صادقی تهرانی این است که انسان #جانشین و خليفه خدا نیست.
بخش هایی از نظر ایشان در این مورد:
🔶🔹🔶"آری؛ #خلیفه اللّه به معنای: آن کسی که خدا او را #جانشین دیگری قرار داده،این صحیح است.
♦هر نبی را خدا جانشین نبی دیگر قرار داده نه جانشین خودش مثلاً:یاداود إنّا جعلناک خلیفه فی الارض(ص،۳۸/۲۶) داود خلیفه اللّه نیست،برای این که این جعل خلافت نبوت داود،به وسیله اللّه است.
اللّه جاعل خلافت است پس داود خلیفه اللّه نیست بلکه خلیفه پیامبران است. یا امیر المؤمنین علیه السلام،که خلیفه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.
👈بدین معنی #خلیفه اللّه است،که اللّه او را #خلیفه رسول قرار داده نه خلیفه خودش. آری اگر هم فرضاً آیه این طور بود که "اذ قال ربّک للملائکه انّی جاعل فی الارض خلیفتی" باز هم معنایش جانشینی آدم از خدا، در ذات و صفات و افعال نبود تا چه رسد به این که در آیه کلمه «خلیفه» نازل شده است.
⁉ آیا اصولاً از نظر عقلی و معرفتی، اللّه در کل جهات ربوبیّت کافی است یا نه؟آیا وجودش جانشین می خواهد که معدوم یا ضعیف شود؟
یا صفاتش جانشین می خواهد، که در صفاتش ضعیف شود یا خواب رود یا از بین برود؟یا در افعالش ضعیف شود؟
🔹اولاً: ذات و صفات و افعال "الله" که همیشه مطلق و کامل است چرا جانشین بگیرد.
🔹ثانیاً:امکان جانشین گرفتن در صورت سنخیّت است. مثلاً آیا امکان دارد مورچه، جانشین فیل بشود؟
✅بنابراین امکان #خلافت اللّه برای هیچ مخلوقی و لو اشرف مخلوقات که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم باشد وجود ندارد.
🔹ثالثاً:منطوق آیه میفرماید: و اذ قال ربّک للملائکه انّی جاعل فی الارض خلیفه (بقره/2).
آیا #ملائکه که مخاطب این آیه بودند فهمیدند خدا چه فرمود یا نفهمیدند؟
اگر نفهمند و نتوانند بفهمند؛ خود این خطابِ نامفهومی است. اگر خدا خطاب می کند به یک موجودی، چه خطاب تکوینی که تکوین می کند، چه خطاب تشریعی که تشریع می کند، چه خطاب فعلی که تفهیم می کند، در هر خطابی از خطابات ربّانی، ربانیّت خطاب به طور مطلق در تفهیم و تکلیف موجود است، بنابراین ملائکه از خلیفه چه می فهمیدند؟
یا فهمیدند خلیفه خود اللّه است، یا این که خلیفه الجنّ یا خلیفه الملائکه یا خلیفه انسان هایی هستند که پیش از او بوده اند و منقرض شده اند.
ما با سَبر و تقسیم دِلالی، عقلی، علمی و منطقی فقط مرحله اخیر را می پذیریم. زیرا اگر ملائکه از خلیفه، خلیفه اللّه می فهمیدند.
این چه قدر نادانی و نافهمی و فسق و حتّی کفر است که خدا به کسی بگوید ـ بر فرض محال ـ من می خواهم برای خودم #جانشین قرار دهم و آنها بگویند اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء (بقره،۲/۳۰) مگر خدا مفسد است، مگر سافک دماء است.
«اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدّماء و نحن نسّبح بحمدک و نقدّس لک»،ما هستیم که تسبیحت می کنیم، و تو اشتباه کردی،(العیاذ باللّه) ظلم کردی، که کسی را که «سفک دماء» می کند #جانشین خودت قرار می دهی. پس این مرحله اوّل غلط است.
بنابراین انسان #خلیفه ملائکه هم نیست.
بنابراین چهار نکته، «جاعلُ…»، #جانشین قرار دادن انسان است به دنبال انسان های گذشته، که چون افساد و خونریزی آنان زیاد بوده طبعاً این سؤال مطرح می شده،که آیا مفسدان و خون ریزان دیگری را جانشین پیشینیان قرار می دهی، که خدای متعال در پاسخ فرموده است:
"إنی اعلم ما لاتعلمون" (بقره،/۲ ۳۰) اگر چه اینان در ظاهر همانند آنانند، ولی بهتر و والاتر از آنها هستند.
در روایت از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که می فرماید: «لقد خلق اللّه ألف الف عالم و الف الف آدم و انت و اللّه فی آخر تلک العوالم» خدا یک میلیون جهان و یک میلیون آدم آفریده و تو در آخر آنها هستی."
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/037031
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
💠إِلـٰهِی أَلْحِقْنِی بِنُورِ عِزِّکَ الْأَبْهَجِ فَأَکُونَ لَکَ عَارِفاً
⚜خدایا مرا به نور عزّت بسیار زیبایت برسان تا عارف به وجودت گردم
"فرازی از مناجات شعبانیه"
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ آداب دوستی
با چه کسانی دوست نشویم.
بنام خدا
در آیاتی از قرآن و بخصوص در سوره های #مدنی قرآن،خداوند نکاتی را به مسلمانان راجع به #دوستی با سایر افراد متذکر شده است.
در این صفحه،این نوع آیات را جمع آوری و به بحث و بررسی درباره آنها می پردازیم.
از جمله
1⃣ در سوره #آل_عمران پس از توصیف مومنین و کافرین (از اهل کتاب و مشرکین)و بیان اعمال و افکار غلط انها مسلمانان را از دوستی با کفار برحذر میدارد.
لاَّ يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّهِ فِي شَيْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِيرُ ﴿۲۸﴾
فولادوند: مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان به دوستى بگيرند و هر كه چنين كند در هيچ چيز [او را] از [دوستى] خدا [بهره اى] نيست مگر اينكه از آنان به نوعى تقيه كند و خداوند شما را از [عقوبت] خود مىترساند و بازگشت [همه] به سوى خداست.
#آداب_دوستی
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://goo.gl/vb83VC
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
❓پرسش:در آيات ابتداي سوره #علق، دستور اقرا، مفعولش چيست؟ يعني چه چيز را پيامبر بايد بخواند؟
پاسخ ۱ :
مراد،قرآن هست
چون این آیات اولین آیاتی است که بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده و میفرماید:
که قرایت قرآن رو با استعانت و کمک از نام خداوند آغاز کن
خانم دکتر موسوی
پاسخ ۲ : اگر فرض اولين ايات بودن را بپذيريم،هنوز كه قراني وجود ندارد تا انرا بخواند
لذا، خواندن همين ايات منظور است
فرض ديگر خواندن پيامبر از روي صحيفه وحياني است
اقاي فرهنگ
پاسخ ۳ :
«اسم ربک» در جایگاه مفعول میباشد؛ و منظور آیه این است که «بخوان اسم پروردگارت را» یعنی خدا را اسمهای مقدسش خطاب قرار بده (مجمعالبیان، ج۱۰، ص۷۸۰)
ویا اینکه «بسمالله الرحمن الرحیم» را بخوان
(المیزان، ج۲۰، ص۳۲۳)
https://bit.ly/2TbhI6P
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_ویکم
تمرین #سی_هشتم
✅موضوع: #نهی_از_حرام_خواری
♦️♦️ يكي از شيوه هاي حرام خواري #تدلیس در معاملات است.
« #تدلیس» از نظر لغوی به معانی « #تاریک_ساختن»، « #نیرنگ_زدن»، پنهان کردن عیب موجود در کالا و بیان نکردن عیب موجود در کالا به کار رفته است.
#تدلیس در اصطلاح فقهی، مفهوم محدودتری نسبت به معنای لغوی آن کار برد دارد و به نوع ویژه ای از #نیرنگ اطلاق می شود.
🔹معنای #تدلیس از نظر فقها عبارت است از :
👈1-سکوت در برابر عیب خارج از خلقت (متعلق عقد) ، در حالی که به آن عیب، علم دارد یا ادعای صفت کمالی در متعلق عقد، در حالی که چنین صفتی در آن وجود ندارد.
2-پنهان کردن صفت (نقصی) در کالا و یا آشکار کردن (صفت کمالی) برتر از آنچه در کالا وجود دارد.
👈دلیل آن روایت زیر است«اربع من کن فیه طاب مکسبه: اذا اشتری لم یعب و اذا باع لم یحمد و لایدلس و فیما بین ذلک لا یحلف.»
👌طبق روایت نقل شده از پیامبر گرامی اسلام (ص)، چهار خصلت و ویژگی است که اگر کسی در هنگام تجارت کردن، آن ها را رعایت کند، آن چه با تجارت به دست خواهد آورده، حلال و مشروع خواهد بود.
👈از جمله این ویژگی های چهار گانه، #تدلیس نکردن معامله کننده است.
روایت فوق صریحاً بر ممنوع بودن« #تدلیس » دلالت دارد
عقل، قبح به کارگیری «تدلیس» در عقد را به دلیل مفاسدی که در پی دارد، درک می کند و به طریق اولی، شارع این #قبح را درک می کند و حکم به جواز آن نمی دهد.
👌هم چنین درک قبح #تدلیس یک درک عمومی را در پی دارد، به این معنی که همه صاحبان عقل فاعل چنین، عملی را قابل سرزنش و کیفر می دانند. شارع نیز با آن ها موافق است؛ زیرا که رئیس عقلاست.
💫ادامه موضوع ؛سایت قران پویان
👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و پاسخ قرآنی:
❓مراد از #کرمنا بنی #آدم چیست؟
❓آیا #انسان،#جانشین خدا در روی زمین است؟منظور از #خلیفه اللهی #انسان چیست؟
🔴قسمت ششم:(قسمت آخر)
❇در قسمت قبل نظر آیت الله صادقی را در مورد آیه ۷۰ سوره اسراء خواندیم و اینک نقدي بر ان نظر را مورد مطالعه قرار میدهیم:
🔶1." از ظاهر و سیاق آیه مورد بحث هیچ قرینه ای وجود ندارد که دلالت داشته باشد، قبل از #آدم هم بشری بوده است. این که ایشان به روایات استناد می کند، صحیح نیست. نباید روایات و غیر روایات را بر آیات قرآن حاکم کرد. ما در صورتی می توانیم به روایات استناد کنیم که چارچوب دلالی آیات پذیرای آن باشد. این در حالی است که ظاهر و سیاق آیه هرگز دلالت بر این ندارد که آدم #جانشین آدمی قبل از خود بوده است.
🔶2. در گفتمان قرآنی #خلیفه به حاکمی گفته می شود که بر جمعیتی از انسان ها حکم می راند و بنابراین #خلیفه شدن جمیع انسان ها نمی تواند مقصود باشد. حال باید پرسید، آن شخصی که قبل از آدم بوده و آدم به جای او آمده است، چه کسی بوده است؟ این در حالی است که هرگز ظاهر و سیاق آیه پاسخگویی چنین سئوالی نمی تواند باشد.
🔶3. در سیاق آیه سخن از این است که خدا کسانی را می فرستد و از بنی آدم می خواهد از آنان پیروی کنند. این نشان می دهد که مراد از خلیفه همان رسولانی است که خدا پی در پی به میان بنی آدم می فرستد و آنان #خلیفةالله هستند.
🔶4.در گفتمان سامی سخن از این است که در دنیا انسان به جای خدا حکومت می کند و روزی را انتظار می برند که خود خدا حاکم بر انسان ها بشود و آن روزی که حکومت از آن خدا بشود، روز بازپسین معرفی شده است.
"
✳ نقدي بر نظر بالا:
1🔶. اینکه در گفتمان قرآن "خلیفه به حاکمی گفته می شود که بر جمعیتی از انسان ها حکم می راند" اول و مصادره به مطلوب کلام است. در قرآن گزارههای مربوط به خلافت و خلیفه اصلا این معنا را بر نمی¬تابند.
♦در قرآن از #خلافت داود یاد شده که شواهد و ساختار کلام نشان از داوری او میدهد. "یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ"
دربارۀ جایگزینی نسلها نیز از تعبیر استخلاف استفاده شده است. "فَکَذَّبُوهُ فَنَجَّیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلاَئِفَ". "وَاذْکُرُواْ إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَکُمْ فِی الأَرْضِ"
♦در پاره ای موارد از خلائفی یاد شده که در زمین و #خلیفه خواهند بود. "وَهُوَ الَّذِی جَعَلَکُمْ خَلاَئِفَ الأَرْضِ" وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ"
👈بعلاوه، دربارۀ همین آیۀ مورد بحث هم قراین قابل توجهی در خود متن وجود دارد که منظور از جاعل فی الارض خلیفة، همین انسان است؛
و نه رسولان و یا افراد خاص: "وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليس" و " وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُون"
🔶2.اما اینکه همگان چگونه خلیفه هستند، بستگی به فهم معنای خلافت در خود قرآن کریم دارد. از آیات قرآن بر می-آید که همۀ انسانها دارای نقشی در زمین هستند که محل زیستشان است و قرار است به تعبیر طبرسی «انسان کدخدای زمین» (و بين بذلك أن آدم ع أصلح لكدخدائية الأرض و عمارتها1/181) باشد. از جمله این¬که خدا انسان¬ها را آفریده و از آنان خواسته که زمین را آباد کنند. با این وصف، هر کسی نقشش پر رنگ تر باشد، رسالت مهمتری ایفا می¬کند. و انبیا و فرستادگان خداوند، در رأس این جایگاهند و البته منحصر در آنها نیست.
"
📚برای مطالعه نظرات بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/037031
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
الهی امروزمان
آغازی باشد برای
شکر بیکران ازنعمتهای الهی
قلبمان جایگاه فقط مهربانی
زندگیمان سرشار ازآرامش
روحمان غرق از محبت الهی
و تن تک تک عزیزانمان
درسلامت کامل باشد
سلام
صبحتان بخیر
@quranpuyan
074.MP3
665.6K
#تلاوت_ترتیل_صبحگاهی
#صفحه_74
#سوره_مبارکه_آل_عمران
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✳️ در خطا و سهو ایرادی نیست. تعمد قلبی ملاک جزاست
خداوند در آیه ۵ سوره #احزاب این گونه میفرماید:
💠 دْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ فَإِن لَّمْ تَعْلَمُوا آبَاءهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ
وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُم وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۵﴾
🔸فولادوند: آنان را به [نام] پدرانشان بخوانيد كه اين نزد خدا عادلانه تر است و اگر پدرانشان را نمى شناسيد پس برادران دينى و موالى شمايند
و در آنچه اشتباها مرتكب آن شده ايد بر شما گناهى نيست ولى در آنچه دلهايتان #عمد داشته است [مسؤوليد] و خداست كه همواره آمرزنده مهربان است.
#خطا #سهو #تعمد_قلبی
https://goo.gl/iQXRop
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
👈👈سئوال يكي از كاربران:
جدول ترتيب نزولي که شما ارایه کرده اید بسیار متفاوت از بقیه است.
مثلا ما می دانیم که اولین آیات نازل شده از سوره ی #علق بوده بعد مزمل و مدثر، اما تقسیم بندی شما از قل هو الله شروع میشه.
❓چرا سوره علق را به عنوان سوره چهلم در نظر گرفته ايد؟
پاسخ:
با سلام و تشكر از سئوال و دقت شما
مباني و توضيحات ليست ترتيب نزول پيشنهادي ما در تالارگفتگوهاي قران پو يان ارسال شده كه ميتوانيد مطالعه نماييد.
بطور خلاصه ليستهاي ترتيب نزول #روايي يا تاريخي داراي اشكالات زير است:
1- انتساب آنها به منبعی چون پیامبر یا امامان معصوم،محل تردید است بنابراین نمی توان انرا قطعی و بی چون وچرا دانست.لذا باب نقد و بازنگری آن باز است.چنانکه علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان و نیز کتاب قران در اسلام گفته است:" آنچه درباره اين روايات ميتوان گفت اينست كه بهيچوجه قابل اعتماد نيستند زيرا نه ارزش روايت ديني را دارند و نه ارزش نقل تاريخي. تنها راه براي تشخيص ترتيب سورههاي قرآني و مكي يا مدني بودن آنها تدبر در مضامين آنها و تطبيق آن با اوضاع و احوال پيش از هجرت و پس از هجرت ميباشد."
2- در لیست هاي روايي،مبنای قرارگیری سوره معمولا اولین آیات نازله از آن سوره یا آیات ابتدای سوره بوده است و حال آنکه ادامه سوره که بخش اکثریت سوره را هم تشکیل میدهد،حاومی ایات و مفاهیمی است که مسلما در اینده ای دورتر و در شرایطی متفاوت نازل شده است.
مرحوم آیت الله معرفت در کتاب علوم قرآنی،اشاره کرده که "علامه طبرسی و دیگر بزرگان فن متذکر میشوند که رعایت ترتیب سوره ها،نظر به ابتدای هرسوره است."
اما در ليست ترتيب نزول ما،اكثريت سوره ملاك تصميم بوده است.
مثلا سوره علق که در اکثر لیستها اولین سوره است،صرفا بدلیل نزول 5 آیه نخست آن در ابتدای بعثت در اول لیست قرار گرفته ،حال آنکه در ادامه سوره صحبت از کسی است که پیام پیامبر را تکذیب کرده و خدا هشدار میدهد که اگر دست برندارد،او را به جهنم می کشانیم.واین کنش و واکنش در اولین سوره نازله بر پیامبر قطعا جایی ندارد.پس ادامه این سوره در زمان دیگری نازل شده که باید به دنبال آن بود. كه با توجه به سير نزول بقيه سوره ها،اين سوره در رديف 40 قرار مي گيرد
🖌سيدكاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_ویکم
تمرین #سی_هشتم
✅موضوع: #نهی_از_حرام_خواری
♦️♦️يكي از مصاديق #باطل_خواري و #حرام_خواري #قمار
🔸خداوند متعال در آيه شريفه 219 سوره بقره، كه سخن از تحريم شراب و قمار به ميان آمده، از #قمار به «مَيْسِرْ» تعبير كرده است. «ميسر» از ماده «يُسْرْ» است، و اين مادّه هم به معنى سهل و آسان، و هم به معنى #قماربازى مى آيد. و به نظر مى رسد كه معنى اوّلى همان سهل و آسان باشد، منتهى نظر به اين كه شخص #قمارباز مى خواهد به #آسانى_به_مال و #ثروتى نائل شود، از اين رو به #قمار ميسر گفته مى شود.
قرآن مجيد هر نوع معامله اى را، كه با تراضى و توافق طرفين صورت گيرد، طبق آيه شريفه (تِجَارَةً عَنْ تَرَاض) امضا كرده است.
معیار قمار بودن یک فعالیت:
معیار #قمار بودن یک فعالیت فقط وجود یا عدم وجود شانس در آن نیست وجود شانس حداکثر می تواند شرط لازمی برای #قمار بودن یک فعالیت باشد و نه شرط کافی چرا که در بسیاری از لحظات زندگی شانس در موفقیت ما دخالت داشته است اما وجود شانس به تنهایی نمی تواند آن چه پیش آمده را تبدیل به #قمار کند.
مشخصه اصلی #قمار این است که اگر کسی از راه فعالیتی که قمار است به سودی برسد منشأ آن سو #ضرری است که فرد یا افراد دیگر کرده اند در حالی که منشأ سود در یک فعالیت سالم اقتصادی، یا بهره مندی از مواهب طبیعی است و یا منفعتی که شخص به دیگران رسانده است. کسی که مثلا با برنده شدن در بازی شطرنج یا تخته نرد پولی از بازنده میگیرد نفعی به طرف مقابلش نرسانده و واضح است که لازمه رسیدنش به پول ضرر کردن طرف دیگر بوده است. اما در مقابل فروشنده ای که به پول می رسد خریداری را به جنس مورد نیازش می رساند.
ادامه موضوع 👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓#حجتهای معتبر نزد خداوند چیست؟
❓آداب و رسوم خانوادگي يا اجتماعي ؟ نظر والدين ، بزرگان، #رهبران و مديران؟ #علم یا وحی؟
🔴قسمت اول:
✳اين مطلب را زياد شنيده ايم كه ما براي هر فعل يا ترك فعلي و هر تصميمي بايد #حجتي داشته باشيم كه در برابر خداوند به ان استناد كنيم و رفتار خودمون را موجه كنيم.
✴حالا،اين #حجت چه چیز هایی می تواند باشد که نزد خدا هم اعتبار داشته باشد؟
#عقل است یا #وحی؟
کتاب اسمانی است یا #علم بشری؟
یا قول و فعل رسولان و یا #علما و بزرگان قوم و خانواده و جامعه؟
❇انسان ها معمولا در توجیه افعال و #عقاید خود ،به یکی از #حجتهای زیر استناد می کنند:
1-تبعیت از پدران و اجداد (روال و سنتهای خانوادگی یا قومی يا اجتماعي)
مثالها:من نماز نمی خوانم؛ چون پدر و مادرم هم نمی خوانند.
يا چون اجداد من شيعه بودند،شيعه شدم
يا حجاب ندارم چون در خانواده ما اصلا حجاب مرسوم نیست. و برعكس حجاب دارم چون همه خانواده ما محجبه هستند.
يا اين مراسم ما بطور نسل اند نسل برگزار ميشده، ما هم برگزار مي كنيم.
❌❌ این گونه دلایل نزد خداوند پذیرفته نیست و آیات زیادی از قرآن به #نکوهش افرادی پرداخته که از این دلایل استفاده کرده اند.
از جمله آیات زیر:
در سوره زخرف ،خداوند وقتی که پاره ای از عقاید نادرست کفار مکه و نپذیرندگان دعوت پیامبر را بر می شمرد به تبعیت از ایین #نیاکان هم اشاره میکند.
بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ ﴿22﴾ وَكَذَلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ﴿23﴾ قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَيْهِ آبَاءكُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ ﴿24﴾
بلکه (کافران مکه)ميگويند #پدرانمان را بر ديني يافته ايم و از روي آثار آنها هدايت ميشويم (22)
(خدا خطاب به پیامبر) و چنين بوده که قبل از تو ، هيچ هشدار دهنده اي در هيچ شهري نفرستاديم مگر اينکه هوسرانان شان ميگفتند ما پدرانمان را بر ديني يافته ايم و از آثار آنها پيروي مي کنيم (23)
(پيغمبران) ميگفتند آيا اگر چيزي برايتان آورده باشيم که نسبت به آنچه پدرانتان را بر آن يافته ايد هدايت کننده تر باشد چه؟ ميگفتند ما به هر چه که شما براي ابلاغ آن فرستاده شده ايد کافريم (24)
🔶همانطور که می بینیم صرف استناد به آیین و سنتها و عقاید #خانوادگی و اجدادي و اجتماعي و صنفي و رد سایر عقاید و افعال بر اساس انها،پذیرفته نیست.
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/646859
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💠 اللّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِیضٍ
خدایا هر بیماری را شفا بده
@quranpuyan