eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ تاملی در بخش دوم سوره آیات ۲۲-۵ سوره : از آیه ۵ به بیان پاداش ابرار(بهره گیران از راه هدایت الهی) و نیز برخی از اعمال و رفتارهای انها در این دنیا اشاره شده است: 👈آیات ۶-۵ : بیان بخشی از سرنوشت خوب ابرار در بهشت ابرار هم از ظروف مطبوعی مینوشند و هم از جشمه های مطبوعی که عبادالله از آن مینوشند. 👈آیات ۱۰-۷ : برخی از رفتارهای خوب ابرار عبارتست از:وفای به نذر،خوف از خدا و روز حساب،اطعام به مساکین،ایتام واسرا،(این اطعام را تنها بخاطر خدا وبدون چشمداشت جبران یا حتی تشکر از جانب مردم انجام میدهند) 👈آیات ۲۲-۱۱ : بیان پاداش خدا در برابر اعمال ابرار -خدا آنها را از شر آنروز(قیامت) نگه میدارد(در برابر اینکه آنها از شر فراگیر این روز خوف داشتند) -خدا سرور و شادمانی به آنها میدهد(در برابر خوف آنها از خداوند در روز غم بار قیامت) - بهشت در برابر صبر آنها (در تحمل گرسنگی)و ایثار طعام خود به یتیم و فقیر واسیر علیرغم نیاز خود 👈سپس از آیه ۱۲ تا ۲۱ خداوند به توصیف این بهشت و نعمات آن میپردازد.این آیات در واقع در حکم بخش داخل پرانتز نسبت به آیه ۱۲ هستند. این توصیفات بهشت عبارت است از : تکیه زدن برتختهادر زیر سایه درختان میوه،اعتدال دما ،مهماندارانی چون مروارید که با جامهای نقره وبلور گرداگرد آنها میچرخند،وبالاخره در همه طرفف نعمت و ملک فراوان بچشم می خورد. 👈آیه ۲۲ : خداوند در پاسخ به عمل خالصانه ابرار که نه جزایی از مردم خواستند ونه تشکری(آیه۹)می فرماید اینها (که در بالا ذکر شد)پاداش عمل و عقیده شماست و سعی شما مشکور و مورد تشکر ما قرار گرفته است. 👈👈پس آیات ۲۲-۵ درصدد بیان سرنوشت بهشتی ابرار و شادمانی و سرور آنها بعنوان کسانی که شاکر نعمت هدایت الهی بوده اند میباشد.دربرابر غل وزنجیر وآتش کافران هدایت الهی (که در آیه ۴ ذکر شد) 👌👌جمع بندی آیات :خدا با آفرینش انسان،راه هدایت را نیز نشان داده است که اگر انسان از آن بهره نگیرد،سرنوشت جهنمی خواهد داشت. و اگر از این هدایت استفاده کند جزو ابرار و سرنوشت مطلوب بهشتی خواهد داشت. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام به قرآن دوستان عزیز 💐💐💐نسخه جدید اپلیکیشن اولین برنامه قرآنی بترتیب نزول همراه با امکانات متعدد دیگر بزودی عرضه می‌شود. جهت اطلاع از امکانات و قابلیت‌های برنامه و مشاهده مربوطه به کانال تلگرامي زیر Https:t.me/tanzilapp يا لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst3910_twlyd-w-rwnmyy-z-nrm-fzr-mwbyly-tnzyl-wlyn-brnmh-ndrwydy-Hwy-drs-swrh-h-b-trtyb-nzwl.aspx
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: اجتناب از نسبت به دیگران 🌹🌹رسول اكرم صلى الله عليه و آله : ♦️♦️ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ فَهِىَ راجِعَةٌ عَلى صاحِبِها: اَلبَغىُ و َالمَكرُ وَ النَّكثُ؛ ♦️🔸سه خصلت است كه در هر كس باشد (آثارش) به خود او بر مى گردد: ظلم كردن، و تخلّف از وعده.. 📚نهج الفصاحه ص۴۲۲، ح ۱۲۸۱ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ معتبر نزد خداوند چیست؟ ❓آداب و رسوم خانوادگي يا اجتماعي ؟ نظر والدين، بزرگان، و مديران؟ یا وحی؟ ✳اين مطلب را زياد شنيده ايم كه ما براي هر فعل يا ترك فعلي و هر تصميمي بايد در برابر خداوند داشته باشيم. اين چه چیز هایی می تواند باشد که نزد خدا هم اعتبار داشته باشد؟ است یا ؟کتاب اسمانی است یا بشری؟ یا قول و فعل رسولان و یا و بزرگان قوم و خانواده و جامعه؟ ❇انسان ها معمولا در توجیه افعال و خود ،به یکی از زیر استناد می کنند: 1-تبعیت از پدران و اجداد (روال و سنتهای خانوادگی یا قومی يا اجتماعي) 2-تبعیت از ، بزرگان قوم، روحانيون، و فرماندهان 3- و گمان() 4- بودن و بودن یا روش : 5- : 6- بشری: 🔴قسمت هفتم: ✅در پست قبل،با اشاره به ايه 4 سوره احقاف مشخص شد كه كتاب آسماني و علم بشري از نظر خداوند حجت موجه است. در سوره لقمان آیه 20 هم خداوند همین معتبر را در قالب و مطرح کرده است: ✳ أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ ﴿۲۰﴾ آيا ندانسته ‏ايد كه خدا آنچه را كه در آسمانها و آنچه را كه در زمين است مسخر شما ساخته و نعمتهاى ظاهر و باطن خود را بر شما تمام كرده است.و برخى از مردم در باره خدا بى[آنكه] و رهنمود و روشن [داشته باشند] به مجادله برمى ‏خيزند. ✴در تفسیر المیزان این طور بیان شده است که: "(مقابله اى كه بين (()) و (( ))و (()) انداخته ، اشاره دارد به اينكه مراد از علم آن است كه با تحصيل و اكتساب به دست مى آيد، و مراد از هدايت ، آن حقايقى است كه خدا از طريق و يا الهام به دل انسان افاضه مى كند، و مراد از ، كتابهاى آسمانى است كه از طريق و نبوت به خدا منتهى و مستند مى شود، و به همين جهت كه مستند به اوست آن را منير و روشنگر توصيف كرد، 👈👈 و اين سه طريق (حجت عقلي،وحي،كتاب آسماني)از طرق علم است كه چهارمى برايش نيست) ⭕⭕ 👈و بنابراين معناى آيه اين مى شود كه : بعضى از مردم بدون هيچ يك از اين سه در وحدانيت خدا از حيث ربوبيت و الوهيت مجادله مى كنند، و هيچ قابل اعتمادى ندارند، تنها و تنها مدركشان است." 🔄-با توجه به اختصاص وحي به اوليا و انبيا، بنابراین هر انسان عادي تنها بر مبنای دو ، يعني علم بشري(نه ظن و گمان) و كتاب آسماني باید راجع به هر موضوعی در نزد خود به رسیده و عمل کند. 🖋سید کاظم فرهنگ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/646859 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه بارخدايا! مادام که زنده‌مان میداری ما را از گوش‌ها و دیدگان و نیرویمان بهره‌مندمان کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ 🔹عذاب الهی در امور روزمره دنیوی آیه ۲۱ سوره نیز مفهوم ولفظی مشابه دارد.در توصیف حال می گوید: وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ به آنان از عذاب نزديك (عذاب اين دنيا) پيش از عذاب بزرگ (آخرت) مى‏ چشانيم🔥، شايد بازگردند! در الدر المنثور است كه : ابن مردويه، از ابن ادريس خولانى، روايت كرده كه گفت : من از عباده بن صامت، از آيه (و لنذيقنهم من العذاب الادنى دون العذاب الاكبر) پرسيدم، گفت : من معناى اين آيه را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) پرسيدم، فرمود: منظور از عذاب نزديكتر، مصائب و بيماريها و دشواريهاست، كه به سوى اسرافگران در دنيا روى مى آورد، نه عذاب آخرت، عرضه داشتم : يا رسول الله عذاب ادناى ما چيست ؟ (ما كه نه مصيبت ديده ايم و نه بيمار شده ايم و نه گرفتارى سختى ديده ايم )، فرمود: عذاب ادناى شما زكات و طهارت است. و در مجمع البيان گفته : در روايت از امام باقر و امام صادق (عليه السلام) آمده كه فرمودند: عذاب ادنى دابه و دجال است. https://goo.gl/a4oBMn 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ نکاتی از فراز دوم سوره آیات ۲۲-۵ بخش اول ◀️ کلمات و نعمات بهشتی که تنها در سوره انسان بکاررفته است: سلسبیل،کافور،زنجبیل،سقاهم ربهم، ◀️ کلمه ابرار تنها در سوره های انفطار مطففین (۲ بار) انسان و آل عمران (۲ بار) بکار رفته است.در هیچ کجا بصراحت توصیف رفتار آنها بیان نشده اما در سوره مطففین ابرار در مقابل فجار بکار رفته که با توجه به توصیف فجار،میتوان رفتار و باورهای ابرار را متوجه شد. ♻️ توصیف فجار: تکذیب یوم الدین،معتد،اثیم،تکذیب قرآن و قلوب سیاه در اثر رفتارهای تجاوزگرانه آنها. در سوره انسان دو بار بر خوف عبادالله از قیامت تاکید شده است. ◀️ نیکان و عبادالله هر چند که با پذیرش هدایت الهی در مسیر شکر از خدا هستند،اما خداوند کریم پاداش همین شکر و رفتار آنها را نیز عطا میکند. ادامه دارد. ... 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: اجتناب از نسبت به دیگران. ◀️خداوند در سوره یونس می فرمایند : 🔶🔶وَ إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذا لَهُمْ مَكْرٌ فِي آياتِنا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنا يَكْتُبُونَ ما تَمْكُرُونَ «21» 🔸🔸"و هرگاه پس از رنجى كه به مردم رسيده، (طعم) رحمت و لطفى به آنان بچشانيم، (به جاى سپاس،) در آيات ما مكر و حيله مى‌كنند. بگو: تدبير الهى سريعتر و نافذتر است. همانا فرستادگان ما (فرشتگان)، آنچه را و نيرنگ مى‌كنيد مى‌نويسند. 👌پیام ها 🔸- بعضى از انسان‌ها از نعمت‌هاى الهى سوء استفاده مى‌كند و به جاى شكر، مى‌كند. أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً .... إِذا لَهُمْ مَكْرٌ 👈👈 -كسى كه كند، به تدبير و مكر قهرآميز الهى گرفتار مى‌شود. إِذا لَهُمْ مَكْرٌ ... اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً 🔹- كيفر الهى با جرم متناسب است. «لَهُمْ مَكْرٌ، اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً» 💫تفسیر نور 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ معتبر نزد خداوند چیست؟ ❓آداب و رسوم خانوادگي يا اجتماعي ؟ نظر والدين، بزرگان، رهبران و مديران؟علم یا وحی؟ ✳اين مطلب را زياد شنيده ايم كه ما براي هر فعل يا ترك فعلي و هر تصميمي بايد در برابر خداوند داشته باشيم. اين چه چیز هایی می تواند باشد که نزد خدا هم اعتبار داشته باشد؟ است یا ؟کتاب اسمانی است یا بشری؟ یا قول و فعل رسولان و یا و بزرگان قوم و خانواده و جامعه؟ ❇انسان ها معمولا در توجیه افعال و خود ،به یکی از زیر استناد می کنند: 1-تبعیت از پدران و اجداد (روال و سنتهای خانوادگی یا قومی يا اجتماعي) 2-تبعیت از ، بزرگان قوم، روحانيون، و فرماندهان 3- و گمان() 4- بودن و بودن یا روش : 5- : 6- بشری: 🔴قسمت هشتم: در قسمتهاي قبل بيان شد كه 4 دليل اول از نظر خدا مردود بوده و تنها استناد به كتاب آسماني و علم، موجه و مقبول ميباشد. ✳ اما چند نكته راجع به حصول در باورها و رفتارها: 1-در قرآن آیات زیادی داریم که اعمال و گفتار بدون حصول ،نکوهش شده است.تا زمانی که به نرسیده ایم ،هیچ و نباید داشته باشیم چه تایید چه تکذیب،چه کردن،چه محاجه کردن،چه انتشاردادن ،چه فتوا دادن،و ... 🔶ازجمله آيات قران در نكوهش عقايد و رفتارهاي بدون علم الف )وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا ﴿۳۶﴾اسراء چيزى را كه بدان ندارى دنبال(پیروی) مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد ب ) نفي نقل قول و اتهام به ديگران بدون علم إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ : سوره نور ايه 15 ترجمه : آنگاه که آن [بهتان‌] را از زبان يکديگر مى‌گرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را که بدان علم نداشتيد، مى‌گفتيد و مى‌پنداشتيد که کارى سهل و ساده است با اينکه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود. ج) حرام اعلام كردن و انتساب دادن احكام به خدا بدون علم داشتن قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ الأنعام(140) ترجمه : کسانى که از روى بى‌خردى و نادانى، فرزندان خود را کشته‌اند، و آنچه را خدا روزيشان کرده بود -از راه افترا به خدا- حرام شمرده‌اند، سخت زيان کردند. آنان به راستى گمراه شده، و هدايت نيافته‌اند. د)عقايد و باورهاي بدون علم وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ يونس 36 ترجمه : و بيشترشان جز از گمان پيروى نمى‌کنند [ولى‌] گمان به هيچ وجه [آدمى را] از حقيقت بى‌نياز نمى‌گرداند. آرى، خدا به آنچه مى‌کنند داناست. 🖋سید کاظم فرهنگ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/646859 https://eitaa.com/quranpuyan
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد شدنی ها را انجام بده... و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار سلام عزیزان صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ لا تَجعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَینَکُم کَدُعاءِ بَعضِکُم بَعضاً (دعوت "رسول" را همچون دعوت خودتان از یکدیگر نپندارید!) نور/۶۳ برخی این دعا و دعوت را به معنای "صدا زدن" صِرف فهمیده اند، اما قضیه فراتر از این حرفهاست. ممکن است دعا و دعوت ما، بیش از صدا زدنی نباشد، اما دعوت "رسول"، بدون تردید یک فراخوانی به حیات حقیقی است. چه خود می فرماید "اِستَجِیبُوا لِله و لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحیِیکُم" (دعوت خدا و رسول را به آنچه زندگی بخش تان است، اجابت کنید!). و "رسول" در قرآن انواع دارد، ارضی و سماوی. و از آن میان، "عقل فعال" است که رسولِ درون است، و خود "نور" است و زندگی بخش. باعث "اشراق" هموست. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ نکاتی از فراز دوم سوره آیات ۲۲-۵ بخش دوم ◀️ در آیه ۹ از زبان عبادالله بیان شد که برای انفاق خود جزا و تشکری از آن طعام گیرندگان نمیخواستند. خداوند در ایه 22 نعمات بهشتی را به عنوان جزا و شکر این عمل خالصانه انها عنوان میکند. ◀️ در مکی یا مدنی بودن سوره انسان اختلاف نظر است. برخی با توجه به ماجرای شان نزول آیات ۲۲-۶ (که مربوط به انفاق و ایثار اهل بیت پیامبر از افطار خود در سه روز متوالی است)این سوره را مدنی میدانند.با توجه به اینکه محتوای فراز اول و آیات ۲۳ به بعد که تشکیل دهنده درس و محور سوره نیز هستند،در تطابق کامل با سوره های مکی است،این امکان، قابل پذیرش است که آیات ۲۲-۵ بعدا در مدینه نازل و به سوره ملحق شده باشد . ضمن اینکه حتی در صورت نزول این آیات در مکه نیز ،این انفاق خالصانه اهل بیت میتواند مصداق کامل این آیات باشد که بعدا در مدینه رخ داده است.البته احتمال این حالت کمتر است زیرا که آیات به نوعی به مصداق خاص خارجی (وفای به نذر،اطعام مسکین و یتیم و اسیر )اشاره دارند. ◀️ آيا عبادااله در آيه ۶ ، وصف ابرار است يا افرادي برتر از ابرار هستند؟در صورت جدا بودن عبادالله از ابرار،آيه ۷ و آيات بعدش،به ابرار برميگردد يا به عباد الله؟ اگر عبادالله و ابرار يكي بودند(آنگونه که در برخی تفاسیر آمده)،لزومی به ذكر كلمه عبادالله در آيه ۶ نبود و برای توصیف شراب داخل کاس که از چه چشمه ایست، میتوانست بفرماید چشمه ای که خودشان آنرا جاری می کنند.لذا عبادالله متمایز از ابرار و برتر از انها هستند. ابرار از جامی ميخورند كه عبادالله بر لب چشمه آن هستند و به خواست خودشان چشمه جوشیده است. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: اجتناب از نسبت به دیگران. 🌹🌹امام صادق عليه السلام : 👌🔸ثلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ كُنَّ علَيهِ : المَكرُ ، و النَّكثُ ، و البَغيُ ، و ذلكَ قولُ اللّه ِ : «و لا يَحيقُ المَكْرُ السَّيِّئُ إلاّ بأهْلِهِ» «فانْظُرْ كيفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِم أنّا دَمَّرْناهُمْ و قَومَهُمْ أجْمَعينَ» و قالَ جلّ و عزّ : «و مَن نَكَثَ فإنّما يَنكُثُ على نَفسِهِ» و قالَ : «يا أيُّها النّاسُ إنّما بَغْيُكُمْ على أنْفُسِكُم مَتاعَ الحَياةِ الدُّنيا» ♦️🔸🔸 سه چيز در هر كه باشد به زيان خود او تمام شود: ، عهد شكنى و سركشى و اين سخن خداوند است، آنجا كه مى فرمايد: «و بد جز [دامن ]صاحبش را نگيرد»، «پس بنگر كه فرجام آنها چه بود، ما آنها و قومشان را بكلّى نابود كرديم» و مى فرمايد: «كسى كه پيمان شكند، در حقيقت به زيان خود پيمان مى شكند» و مى فرمايد: «اى مردم سركشى شما فقط به زيان خود شماست شما بهره زندگى دنيا را[مى طلبيد. 🍂🍁 🍁🍂🍁 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ معتبر نزد خداوند چیست؟ ❓آداب و رسوم خانوادگي يا اجتماعي ؟ نظر والدين، بزرگان، رهبران و مديران؟علم یا وحی؟ ✳اين مطلب را زياد شنيده ايم كه ما براي هر فعل يا ترك فعلي و هر تصميمي بايد در برابر خداوند داشته باشيم. اين چه چیز هایی می تواند باشد که نزد خدا هم اعتبار داشته باشد؟ است یا ؟کتاب اسمانی است یا بشری؟ یا قول و فعل رسولان و یا و بزرگان قوم و خانواده و جامعه؟ ❇انسان ها معمولا در توجیه افعال و خود ،به یکی از زیر استناد می کنند: 1-تبعیت از پدران و اجداد (روال و سنتهای خانوادگی یا قومی يا اجتماعي) 2-تبعیت از ، بزرگان قوم، روحانيون، و فرماندهان 3- و گمان() 4- بودن و بودن یا روش : 5- : 6- بشری: 🔴قسمت نهم: در قسمتهاي قبل بيان شد كه 4 دليل اول از نظر خدا مردود بوده و تنها استناد به كتاب آسماني و علم، موجه و مقبول ميباشد. ✳ اما چند نكته راجع به حصول در باورها و رفتارها: 2-آيا حصول علم در هر موضوع،يعني پيدا كردن و لزوما به مطلب رسيدن است؟ هرچند كسب يقين و اطلاع برحقيقت امور،مطلوب و غرض اصلي تلاشهاي علمي انسان است اما با توجه به اينكه در بسياري مسايل، حصول اين امر بسيار سخت و يا ناممكن است، لذا خداوند هم تكليف مالايطاق ننموده و همان در اتخاذ باورها و رفتارها را كافي ميداند. ⬅ استفاده از لفظ ( ونه که مرتبه بالاتری است) از مویدات این امر است. ✳ همچنین ایه 10 سوره ممتحنه نشان میدهد که همان علم عرفی و بشری کافیست و ضرورتی به کشف حقیقت امور نیست. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا جَاءَكُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ۖ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِهِنَّ ۖ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ ۖ ترجمه : اى کسانى که ايمان آورده‌ايد، چون زنان با ايمان مهاجر، نزد شما آيند آنان را بيازماييد. خدا به ايمان آنان داناتر است. پس اگر آنان را باايمان تشخيص داديد، ديگر ايشان را به سوى کافران بازنگردانيد: 👈 یعنی خدا به حقیقت ایمان انها علم دارد اما شما اگر با ملاکهای ظاهری و علمی خودتان انها را مومن تشخیص دادید،بر همان اساس عمل کنید. 🖋سید کاظم فرهنگ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/646859 https://eitaa.com/quranpuyan
🌹اَللّهُمَّ اکْتُبْنا فى اَعْوانِهِ وَ خُلَصاَّئِهِ 🍃خدایا نام ما را در زمره یاران و مخصوصانش ثبت فرما https://eitaa.com/quranpuyan