📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ اصل دیپلماسی: راز خود را به این افراد نگویید
در سوره توبه نیز بیان شده که مسلمانان؛غیر از خدا ورسول و مومنان ،افراد دیگری را محرم اسرار خود نکنند.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾
فولادوند: آيا پنداشته ايد كه به خود واگذار مى شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته اند معلوم نمى دارد و خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است
مکارم: آيا گمان كرديد كه (به حال خود) رها ميشويد در حالي كه هنوز آنها كه از شما جهاد كردند و غير از خدا و رسولش را محرم اسرار خويش انتخاب ننمودند (از ديگران) مشخص نشده اند (بايد آزمون شويد و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است.
#راز
https://goo.gl/Qvtriu
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢💢💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره انسان
✅ تاملی در بخش دوم سوره آیات ۲۲-۵ سوره #انسان :
از آیه ۵ به بیان پاداش ابرار(بهره گیران از راه هدایت الهی) و نیز برخی از اعمال و رفتارهای انها در این دنیا اشاره شده است:
👈آیات ۶-۵ : بیان بخشی از سرنوشت خوب ابرار در بهشت
ابرار هم از ظروف مطبوعی مینوشند و هم از جشمه های مطبوعی که عبادالله از آن مینوشند.
👈آیات ۱۰-۷ : برخی از رفتارهای خوب ابرار عبارتست از:وفای به نذر،خوف از خدا و روز حساب،اطعام به مساکین،ایتام واسرا،(این اطعام را تنها بخاطر خدا وبدون چشمداشت جبران یا حتی تشکر از جانب مردم انجام میدهند)
👈آیات ۲۲-۱۱ : بیان پاداش خدا در برابر اعمال ابرار
-خدا آنها را از شر آنروز(قیامت) نگه میدارد(در برابر اینکه آنها از شر فراگیر این روز خوف داشتند)
-خدا سرور و شادمانی به آنها میدهد(در برابر خوف آنها از خداوند در روز غم بار قیامت)
- بهشت در برابر صبر آنها (در تحمل گرسنگی)و ایثار طعام خود به یتیم و فقیر واسیر علیرغم نیاز خود
👈سپس از آیه ۱۲ تا ۲۱ خداوند به توصیف این بهشت و نعمات آن میپردازد.این آیات در واقع در حکم بخش داخل پرانتز نسبت به آیه ۱۲ هستند.
این توصیفات بهشت عبارت است از : تکیه زدن برتختهادر زیر سایه درختان میوه،اعتدال دما ،مهماندارانی چون مروارید که با جامهای نقره وبلور گرداگرد آنها میچرخند،وبالاخره در همه طرفف نعمت و ملک فراوان بچشم می خورد.
👈آیه ۲۲ : خداوند در پاسخ به عمل خالصانه ابرار که نه جزایی از مردم خواستند ونه تشکری(آیه۹)می فرماید اینها (که در بالا ذکر شد)پاداش عمل و عقیده شماست و سعی شما مشکور و مورد تشکر ما قرار گرفته است.
👈👈پس آیات ۲۲-۵ درصدد بیان سرنوشت بهشتی ابرار و شادمانی و سرور آنها بعنوان کسانی که شاکر نعمت هدایت الهی بوده اند میباشد.دربرابر غل وزنجیر وآتش کافران هدایت الهی (که در آیه ۴ ذکر شد)
👌👌جمع بندی آیات :خدا با آفرینش انسان،راه هدایت را نیز نشان داده است
که اگر انسان از آن بهره نگیرد،سرنوشت جهنمی خواهد داشت. و اگر از این هدایت استفاده کند جزو ابرار و سرنوشت مطلوب بهشتی خواهد داشت.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
Http://V.Ht/ensan
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام به قرآن دوستان عزیز
💐💐💐نسخه جدید اپلیکیشن #تنزیل
اولین برنامه قرآنی بترتیب نزول همراه با
امکانات متعدد دیگر
بزودی عرضه میشود.
جهت اطلاع از امکانات و قابلیتهای برنامه
و مشاهده #کلیپ مربوطه به کانال تلگرامي زیر
Https:t.me/tanzilapp
يا لينك زير مراجعه نماييد:
http://quranpuyan.com/yaf_postst3910_twlyd-w-rwnmyy-z-nrm-fzr-mwbyly-tnzyl-wlyn-brnmh-ndrwydy-Hwy-drs-swrh-h-b-trtyb-nzwl.aspx
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_ودوم
تمرین #سی_نهم
✅موضوع: اجتناب از #مکر_و_حیله نسبت به دیگران
🌹🌹رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
♦️♦️ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ فَهِىَ راجِعَةٌ عَلى صاحِبِها: اَلبَغىُ و َالمَكرُ وَ النَّكثُ؛
♦️🔸سه خصلت است كه در هر كس باشد (آثارش) به خود او بر مى گردد: ظلم كردن، #فريب_دادن و تخلّف از وعده..
📚نهج الفصاحه ص۴۲۲، ح ۱۲۸۱
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓#حجتهای معتبر نزد خداوند چیست؟
❓آداب و رسوم خانوادگي يا اجتماعي ؟ نظر والدين، بزرگان، #رهبران و مديران؟ #علم یا وحی؟
✳اين مطلب را زياد شنيده ايم كه ما براي هر فعل يا ترك فعلي و هر تصميمي بايد #حجتي در برابر خداوند داشته باشيم.
اين #حجت چه چیز هایی می تواند باشد که نزد خدا هم اعتبار داشته باشد؟
#عقل است یا #وحی؟کتاب اسمانی است یا #علم بشری؟
یا قول و فعل رسولان و یا #علما و بزرگان قوم و خانواده و جامعه؟
❇انسان ها معمولا در توجیه افعال و #عقاید خود ،به یکی از #حجتهای زیر استناد می کنند:
1-تبعیت از پدران و اجداد (روال و سنتهای خانوادگی یا قومی يا اجتماعي)
2-تبعیت از #رهبران ، بزرگان قوم، روحانيون، #مديران و فرماندهان
3-#حدس و گمان(#ظن)
4- #مشهور بودن و #مرسوم بودن یا روش #اکثریت:
5- #کتب_آسمانی:
6-#علم بشری:
🔴قسمت هفتم:
✅در پست قبل،با اشاره به ايه 4 سوره احقاف مشخص شد كه كتاب آسماني و علم بشري از نظر خداوند حجت موجه است.
در سوره لقمان آیه 20 هم خداوند همین #حجت معتبر را در قالب #علم و#کتاب مطرح کرده است:
✳ أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ ﴿۲۰﴾
آيا ندانسته ايد كه خدا آنچه را كه در آسمانها و آنچه را كه در زمين است مسخر شما ساخته و نعمتهاى ظاهر و باطن خود را بر شما تمام كرده است.و برخى از مردم در باره خدا بى[آنكه] #دانش و رهنمود و #كتابى روشن [داشته باشند] به مجادله برمى خيزند.
✴در تفسیر المیزان این طور بیان شده است که:
"(مقابله اى كه بين ((#علم)) و ((#هدى ))و ((#كتاب)) انداخته ، اشاره دارد به اينكه
مراد از علم آن #حجتهاىعقلى است كه با تحصيل و اكتساب به دست مى آيد،
و مراد از هدايت ، آن حقايقى است كه خدا از طريق #وحى و يا الهام به دل انسان افاضه مى كند،
و مراد از #كتاب، كتابهاى آسمانى است كه از طريق #وحى و نبوت به خدا منتهى و مستند مى شود، و به همين جهت كه مستند به اوست آن را منير و روشنگر توصيف كرد،
👈👈 و اين سه طريق (حجت عقلي،وحي،كتاب آسماني)از طرق علم است كه چهارمى برايش نيست) ⭕⭕
👈و بنابراين معناى آيه اين مى شود كه : بعضى از مردم بدون هيچ يك از اين سه #علم در وحدانيت خدا از حيث ربوبيت و الوهيت مجادله مى كنند، و هيچ #حجت قابل اعتمادى ندارند، تنها و تنها مدركشان #تقليد است."
🔄-با توجه به اختصاص وحي به اوليا و انبيا، بنابراین هر انسان عادي تنها بر مبنای دو #حجت، يعني علم بشري(نه ظن و گمان) و كتاب آسماني باید راجع به هر موضوعی در نزد خود به #علم رسیده و عمل کند.
🖋سید کاظم فرهنگ
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/646859
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
بارخدايا!
مادام که زندهمان میداری ما را از گوشها و دیدگان و نیرویمان بهرهمندمان کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
🔹عذاب الهی در امور روزمره دنیوی
آیه ۲۱ سوره #سجده نیز مفهوم ولفظی مشابه دارد.در توصیف حال #فاسقان می گوید:
وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
به آنان از عذاب نزديك (عذاب اين دنيا) پيش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانيم🔥، شايد بازگردند!
در الدر المنثور است كه : ابن مردويه، از ابن ادريس خولانى، روايت كرده كه گفت : من از عباده بن صامت، از آيه (و لنذيقنهم من العذاب الادنى دون العذاب الاكبر) پرسيدم، گفت : من معناى اين آيه را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) پرسيدم، فرمود: منظور از عذاب نزديكتر، مصائب و بيماريها و دشواريهاست، كه به سوى اسرافگران در دنيا روى مى آورد، نه عذاب آخرت، عرضه داشتم : يا رسول الله عذاب ادناى ما چيست ؟ (ما كه نه مصيبت ديده ايم و نه بيمار شده ايم و نه گرفتارى سختى ديده ايم )، فرمود: عذاب ادناى شما زكات و طهارت است.
و در مجمع البيان گفته : در روايت از امام باقر و امام صادق (عليه السلام) آمده كه فرمودند: عذاب ادنى دابه و دجال است.
#عذاب_الهی
https://goo.gl/a4oBMn
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره انسان
✅ نکاتی از فراز دوم سوره #انسان آیات ۲۲-۵
بخش اول
◀️ کلمات و نعمات بهشتی که تنها در سوره انسان بکاررفته است: سلسبیل،کافور،زنجبیل،سقاهم ربهم،
◀️ کلمه ابرار تنها در سوره های انفطار مطففین (۲ بار) انسان و آل عمران (۲ بار) بکار رفته است.در هیچ کجا بصراحت توصیف رفتار آنها بیان نشده اما در سوره مطففین ابرار در مقابل فجار بکار رفته که با توجه به توصیف فجار،میتوان رفتار و باورهای ابرار را متوجه شد.
♻️ توصیف فجار: تکذیب یوم الدین،معتد،اثیم،تکذیب قرآن و قلوب سیاه در اثر رفتارهای تجاوزگرانه آنها.
در سوره انسان دو بار بر خوف عبادالله از قیامت تاکید شده است.
◀️ نیکان و عبادالله هر چند که با پذیرش هدایت الهی در مسیر شکر از خدا هستند،اما خداوند کریم پاداش همین شکر و رفتار آنها را نیز عطا میکند.
ادامه دارد. ...
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
Http://V.Ht/ensan
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_ودوم
تمرین #سی_نهم
✅موضوع: اجتناب از #مکر_و_حیله نسبت به دیگران.
◀️خداوند در سوره یونس می فرمایند :
🔶🔶وَ إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذا لَهُمْ مَكْرٌ فِي آياتِنا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنا يَكْتُبُونَ ما تَمْكُرُونَ «21»
🔸🔸"و هرگاه پس از رنجى كه به مردم رسيده، (طعم) رحمت و لطفى به آنان بچشانيم، (به جاى سپاس،) در آيات ما مكر و حيله مىكنند.
بگو: تدبير الهى سريعتر و نافذتر است. همانا فرستادگان ما (فرشتگان)، آنچه را #مكر و نيرنگ مىكنيد مىنويسند.
👌پیام ها
🔸- بعضى از انسانها از نعمتهاى الهى سوء استفاده مىكند و به جاى شكر، #مكر مىكند. أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً .... إِذا لَهُمْ مَكْرٌ
👈👈 -كسى كه #مكر كند، به تدبير و مكر قهرآميز الهى گرفتار مىشود. إِذا لَهُمْ مَكْرٌ ... اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً
🔹- كيفر الهى با جرم متناسب است. «لَهُمْ مَكْرٌ، اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً»
💫تفسیر نور
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓#حجتهای معتبر نزد خداوند چیست؟
❓آداب و رسوم خانوادگي يا اجتماعي ؟ نظر والدين، بزرگان، رهبران و مديران؟علم یا وحی؟
✳اين مطلب را زياد شنيده ايم كه ما براي هر فعل يا ترك فعلي و هر تصميمي بايد #حجتي در برابر خداوند داشته باشيم.
اين #حجت چه چیز هایی می تواند باشد که نزد خدا هم اعتبار داشته باشد؟#عقل است یا #وحی؟کتاب اسمانی است یا #علم بشری؟
یا قول و فعل رسولان و یا #علما و بزرگان قوم و خانواده و جامعه؟
❇انسان ها معمولا در توجیه افعال و #عقاید خود ،به یکی از #حجتهای زیر استناد می کنند:
1-تبعیت از پدران و اجداد (روال و سنتهای خانوادگی یا قومی يا اجتماعي)
2-تبعیت از #رهبران ، بزرگان قوم، روحانيون، #مديران و فرماندهان
3-#حدس و گمان(#ظن)
4- #مشهور بودن و #مرسوم بودن یا روش #اکثریت:
5- #کتب_آسمانی:
6-#علم بشری:
🔴قسمت هشتم:
در قسمتهاي قبل بيان شد كه 4 دليل اول از نظر خدا مردود بوده و تنها استناد به كتاب آسماني و علم، موجه و مقبول ميباشد.
✳ اما چند نكته راجع به حصول #علم در باورها و رفتارها:
1-در قرآن آیات زیادی داریم که اعمال و گفتار بدون حصول #علم ،نکوهش شده است.تا زمانی که به #علم نرسیده ایم ،هیچ #قضاوت و #رفتاری نباید داشته باشیم چه تایید چه تکذیب،چه #تبعیت کردن،چه محاجه کردن،چه انتشاردادن ،چه فتوا دادن،و ...
🔶ازجمله آيات قران در نكوهش عقايد و رفتارهاي بدون علم
الف )وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا ﴿۳۶﴾اسراء
چيزى را كه بدان #علم ندارى دنبال(پیروی) مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد
ب ) نفي نقل قول و اتهام به ديگران بدون علم
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ : سوره نور ايه 15
ترجمه : آنگاه که آن [بهتان] را از زبان يکديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را که بدان علم نداشتيد، مىگفتيد و مىپنداشتيد که کارى سهل و ساده است با اينکه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود.
ج) حرام اعلام كردن و انتساب دادن احكام به خدا بدون علم داشتن
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ الأنعام(140)
ترجمه : کسانى که از روى بىخردى و نادانى، فرزندان خود را کشتهاند، و آنچه را خدا روزيشان کرده بود -از راه افترا به خدا- حرام شمردهاند، سخت زيان کردند. آنان به راستى گمراه شده، و هدايت نيافتهاند.
د)عقايد و باورهاي بدون علم
وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ يونس 36
ترجمه : و بيشترشان جز از گمان پيروى نمىکنند [ولى] گمان به هيچ وجه [آدمى را] از حقيقت بىنياز نمىگرداند. آرى، خدا به آنچه مىکنند داناست.
🖋سید کاظم فرهنگ
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/646859
https://eitaa.com/quranpuyan
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد
شدنی ها را انجام بده...
و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار
سلام عزیزان
صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
لا تَجعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَینَکُم کَدُعاءِ بَعضِکُم بَعضاً
(دعوت "رسول" را همچون دعوت خودتان از یکدیگر نپندارید!)
نور/۶۳
برخی این دعا و دعوت را به معنای "صدا زدن" صِرف فهمیده اند، اما قضیه فراتر از این حرفهاست. ممکن است دعا و دعوت ما، بیش از صدا زدنی نباشد، اما دعوت "رسول"، بدون تردید یک فراخوانی به حیات حقیقی است. چه خود می فرماید "اِستَجِیبُوا لِله و لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحیِیکُم" (دعوت خدا و رسول را به آنچه زندگی بخش تان است، اجابت کنید!). و "رسول" در قرآن انواع دارد، ارضی و سماوی. و از آن میان، "عقل فعال" است که رسولِ درون است، و خود "نور" است و زندگی بخش. باعث "اشراق" هموست.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره انسان
✅ نکاتی از فراز دوم سوره #انسان آیات ۲۲-۵
بخش دوم
◀️ در آیه ۹ از زبان عبادالله بیان شد که برای انفاق خود جزا و تشکری از آن طعام گیرندگان نمیخواستند. خداوند در ایه 22 نعمات بهشتی را به عنوان جزا و شکر این عمل خالصانه انها عنوان میکند.
◀️ در مکی یا مدنی بودن سوره انسان اختلاف نظر است. برخی با توجه به ماجرای شان نزول آیات ۲۲-۶ (که مربوط به انفاق و ایثار اهل بیت پیامبر از افطار خود در سه روز متوالی است)این سوره را مدنی میدانند.با توجه به اینکه محتوای فراز اول و آیات ۲۳ به بعد که تشکیل دهنده درس و محور سوره نیز هستند،در تطابق کامل با سوره های مکی است،این امکان، قابل پذیرش است که آیات ۲۲-۵ بعدا در مدینه نازل و به سوره ملحق شده باشد . ضمن اینکه حتی در صورت نزول این آیات در مکه نیز ،این انفاق خالصانه اهل بیت میتواند مصداق کامل این آیات باشد که بعدا در مدینه رخ داده است.البته احتمال این حالت کمتر است زیرا که آیات به نوعی به مصداق خاص خارجی (وفای به نذر،اطعام مسکین و یتیم و اسیر )اشاره دارند.
◀️ آيا عبادااله در آيه ۶ ، وصف ابرار است يا افرادي برتر از ابرار هستند؟در صورت جدا بودن عبادالله از ابرار،آيه ۷ و آيات بعدش،به ابرار برميگردد يا به عباد الله؟
اگر عبادالله و ابرار يكي بودند(آنگونه که در برخی تفاسیر آمده)،لزومی به ذكر كلمه عبادالله در آيه ۶ نبود و برای توصیف شراب داخل کاس که از چه چشمه ایست، میتوانست بفرماید چشمه ای که خودشان آنرا جاری می کنند.لذا عبادالله متمایز از ابرار و برتر از انها هستند. ابرار از جامی ميخورند كه عبادالله بر لب چشمه آن هستند و به خواست خودشان چشمه جوشیده است.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
Http://V.Ht/ensan
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan