eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
676 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در عزاداری فاطمیه اظهار داشت: مسئله حضرت فاطمه زهرا(س) از نظر بسیاری از شیعیان مسئله دختر پیامبر است یعنی همه فضائل این بانوی بزرگوار تحت الشعاع این موضوع است که رسول اکرم دارای دختری ست و به خصوص این دختر بعد از وفات پیامبر(ص) عمر کوتاهی دارد و در این مدت کوتاه مورد رنج ها ومصیبت هایی قرار می گیرد و در نهایت در اثر همان رنجها از دنیا می رود. او بیان کرد: آیا واقعا مسئله حضرت زهرا خلاصه می شود در این فضیلت که او دختر پیامبر است؟ اساسا اینکه انسان فرزند کیست؟ پدر و مادر او چه کسی است؟ چه مقدار به عنوان یک فضیلت برای انسان می تواند مطرح باشد؟ استاد حوزه علمیه قم گفت: به لحاظ دینی این سوال قابل طرح است که در پیشگاه الهی خداوند برای نسب ها و پیوندهای خونی چه مقدار ارزش قائل است؟ او ابراز داشت: در مراجعه به قرآن که متقن ترین و معتبرترین سند بر معارف اسلامی است یکی از نکاتی که مکرر دیده می شود تکیه بر عمل است و اینکه هیچ چیز دیگری جای عمل را نمی گیرد وهرکسی به هر شان ومقامی می رسد در اثر سعی وتلاش و عمل خود اوست. او با اشاره به کلمات قصار در نهج البلاغه گفت: حضرت می فرماید:« نزدیکترین انسان ها به انبیای الهی کسانی هستند که به دعوت انبیاء بهتر وبیشتر پایبند هستند و عمل می کنند اینها نزدیکترند به پیغمبر». اینجا مسئله،مسئله ارث نیست بلکه قاعده دیگری است و آن اینکه هرکس از نظر عمل به انبیا نزدیکتر باشد. استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در تفکر عوام شیعه به وجود آمده و سخت نفوذ یافته است، اینکه فکر می کنیم با این نسبتها می توان خلا فضیلت ها را پر کرد و همواره روی نسبتها تاکید می کنیم. او با اشاره به ارزش حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: فضیلت حضرت زهرا(س) بخاطر شخصیت خود فاطمه زهرا(س) است؛ اگر مساله نسبت مطرح باشد، حضرت فاطمه(س) با دیگر فرزندان پیامبر(ص) بالسویه است بنابراین کمالات موجود در حضرت زهرا(س) اصل است ولی ما همه چیز را تحت الشعاع دختر پیامبر بودن قرار می دهیم. سروش محلاتی با اشاره به تاثیر نسبت ها در نظامات اجتماعی کنونی تصریح کرد: وقتی نظامی مبتلا به فساد باشد، کافی است شخصی به یک حزب و گروهی متصل باشد، وقتی متصل شد دیگر هر آلودگی که ایجاد کند، مشکلی برای او به وجود نمی آید اما اگر متصل نباشد، کمترین آلودگی هم موجب آن می شود که طرد شود. اما مگر بناست در یک نظام الهی چنین فسادهایی اتفاق بیفتد؟ 👈او تاکید کرد: مصونیتی که برخاسته از باشد نه با منطق قرآن و نه نهج البلاغه و نه آموزه های اهل بیت(ع) سازگار نیست. استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هرکس کار زشتی انجام دهد باید مجازات آن را هم بپذیرد و لذا این خط کشی ها اگر در دنیا هم اتفاق بیفتد نشانه ظالمانه بودن نظام است که در دنیا هم امتیازی برای کسی قائل شوند چگونه می شود که دچار چنین توهماتی شده و دلخوش به آنها هستیم؟ او خاطرنشان کرد: امتیاز و فضیلت ائمه(ع) تابع نسبت آنها نیست بلکه آنها دارای فضائل واقعی هستند. سروش محلاتی با بیان اینکه ائمه(ع) برای جلوگیری از فسادهایی که این انتسابات ایجاد می کند، به آیات قرآن کریم احتجاج می کنند، گفت: متاسفانه مکتب اهل بیت(ع) که باید مکتب هدایت برای همه ما باشد، سبب ضلالت و گمراهی نسبت به برخی از افراد می شود. https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 9 : کردن به والدین 🔹حضرت فاطمه سلام الله علیه می فرمایند: خداوند نیکی به و را برای دوری از عذاب قرار داده است. 🔹ایشان می فرمایند نیکی به و حد و مرز ندارد. 🔹مثل کمک به فقیر تارفع نیاز 🔹یا جهاد تا رفع فتنه 🔹یا روزه تا افطار نیست . بلکه این وظیفه تا بعداز مرگ انها نیز ادامه دارد . 🔹سلام خداوند پیوسته بر ایشان که منشور همه فضایل و کمالات انسانی بودند. 🍃🌼🍃 🔶اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
: انااعطیناک الکوثر، فصل لربک و انحر. ان شانئک هوالابتر. به تو” ” عطا کردیم ای محمدۖ. پس برای پروردگارت نماز بگزار و شتر قربانی کن. همانا، دشمن کینه توز تو همو” ابتر” است! او با ده پسر، ابتر است، عقیم و بی دم و دنباله است، به تو کوثر را دادیم، فاطمه را. این چنین است که “انقلاب” در عمق وجدان زمان پدید می آید! اکنون، یک “دختر”، ملاک ارزشهای پدر می‌شود، وارث همه مفاخر خانواده می‌گردد و ادامه سلسله تیره و تباری بزرگ، سلسله‌ای که از آدم آغاز می شود و بر همه راهبران آزادی و بیداری تاریخ انسان گذر می کند و به ابراهیم بزرگ میرسد و موسی و عیسی را به خود می‌پیوندد و به محمد می‌رسد و آخرین حلقه این “زنجیر عدل الهی”، زنجیر راستین حقیقت، “فاطمه ” است. آخرین دختر خانواده‌ای که در انتظار پسر بود. و محمد می‌داند که دست تقدیر با او چه می‌کند. و فاطمه نیز می‌داند که کیست! آری در این مکتب، این چنین انقلاب می‌کنند. در این مذهب، این چنین زن را آزاد می‌کنند. و مگر نه این مذهب، مذهب ابراهیم است و اینان وارثان اویند؟ و اکنون باز خدای ابراهیم را انتخاب کرده است. با فاطمه، “دختر”، به عنوان وارث مفاخر خاندان خویش، و صاحب ارزشهای نیاکان و ادامه شجره تبار و اعتبار پدر، جانشین “پسر” می‌شود. در جامعه‌ای که ننگ دختر بودن را تنها زنده به گور کردنش پاک می کرد و بهترین دامادی که هر پدری آرزو می‌کرد نامش “قبر” بود. و محمد می‌دانست که دست تقدیر با او چه کرده است. و فاطمه نیز میدانست که کیست. این است که تاریخ از رفتار محمد با دختر کوچکش فاطمه در شگفت است و از نوع سخن گفتنش با او و ستایش‌های غیر عادی‌اش از او. در برخی متون تاریخی تصریح دارد که:”پیغمبر چهره و دو دست فاطمه را بوسه می‌داد”. اینگونه رفتار بشر از تحبیب و نوازش دختری از جانب پدر مهربانش معنی دارد.”پدری دست دختر را می‌بوسد”، “آنهم دخترکوچکش را”. چنین رفتاری در چنان محیطی یک ضربه انقلابی بر خانواده‌ها و روابط غیر انسانی محیط بوده است. “ پیغمبر اسلام دست فاطمه را می‌بوسد”. چنین رفتاری چشم را به عظمت شگفت فاطمه می‌گشاید و بالاخره چنین رفتاری از جانب پیغمبر به همه انسانها و انسانهای همیشه می‌آموزد که از عادات و اوهام تاریخی و سنتی نجات یابند، این است که پیغمبر، نه تنها به نشانه محبت پدری، بلکه همچون یک “وظیفه”، یک “مأموریت خطیر” از فاطمه تجلیل می‌کند و این چنین نیز با او سخن می‌گوید بهترین زنان جهان چهار تن‌اند:مریم، آسیه، خدیجه و- فاطمه(ع). الله از خشنودیت خشنود می‌شود و از خشمت به خشم می آید. خشنودی فاطمه خشنودی من است، خشم او خشم من، هرکه دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست دارد و هرکه فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته است و هرکه فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است .فاطمه پاره‌ای از تن من است، هرکه او را بیازارد مرا آزرده است و هرکه مرا بیازارد خدا را آزرده است … این همه تکرارها چرا؟ چرا پیغمبر اصرار دارد که این همه از دختر کوچکش ستایش کند؟ چرا اصرار دارد که در برابر مردم او را بستاید و همه را از محبت استثنائی‌اش به وی آگاه سازد؟ و بالاخره چرا اینهمه بر “” و “” فاطمه تکیه می‌کند و این کلمه “آزردن” را چرا درباره او اینهمه تکرار می‌کند؟ پاسخ به این “چرا”ها، گرچه بسیار حساس و خطیر است، روشن است، تاریخ همه را پاسخ گفته است و آینده، عمر کوتاه چند ماهه فاطمه پس از مرگ پدر، راز این دلهره پدر را آشکار ساخته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
با نصب #رايگان تنزيل،قران با ترجمه فارسي را بصورت #افلاين استفاده كنيد.با فعالسازي #علاقه‌منديها ميتوانيد، #دسته‌بنديهاي مختلف موضوعي ايجاد نموده و ايات هر دسته را به ترتيب نزول مشاهده نماييد. http://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
💫صاحب‌نظران که زنده و جاویدند 💫وارسته ز بیم و فارغ از امیدند 💫در هرچه نظر کنند او را بینند 💫ذرات جهان آئینه خورشیدند سلام روزتون بخیروپرازبرکت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ و اجتماعی در قرآن کریم ✅بدی ها ي ديگران را فاش نكنيد مگر براي احقاق حق خود از ظالم 🔸بدي ها را جار نزنيد .رفتارهاي سوء را آشكار نكنيد آیه ۱۴۸ سوره نساء بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند اشکار کردن بدیها را نفی نموده است. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ ترجمه فولادوند:خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد . همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر آشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی. يعني هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد.البته برخي مفسر ين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كساني يا نهادهايي كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند، بگوييد. ان شاءالله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبونها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. http://yon.ir/Qp8174 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت (بخش دوم) ◀️۳ .۱. اصالت قرآن و حدیث این رویکرد که «دوگانه محوری» نیز نامیده می شود، روایات را در عرض قرآن می داند. سنت در این دیدگاه به عنوان منبعی مستقل و در عرض قرآن مطرح است و به طرق گوناگون، ایفای نقش می کند. کوتاه سخن این که سنت، مفسِّر قرآن است و مفسِّر می¬تواند ناسخ، مخصص، مقید، حاکم یا وارد بر مفسَّر باشد. از نظر تاریخی نیز می‌توان گفت اکثر صاحب‌ نظران فریقین طی سده‌های متمادی آن را پذیرفته و بر اساس آن به تحقیق و پژوهش در نقل پرداخته‌اند. «طرفداران این نظریه چنین اعتقاد دارند که ۱) برخی از آیات قرآن- که میزان آن هم کم نیست- جز با حدیث قابل فهم نیست. ۲) آیات قرآن با حدیث نسخ می شود.»  «بر اساس این دیدگاه، سنت در عرض قرآن می تواند منبع اجتهاد و استنباط احکام فقهی و نیز ماخذ استخراج نظرگاه های قرآن در گزاره های کلامی، اخلاقی و فقهی باشد.  در این دیدگاه نقش سنت، نقش تکمیلی خواهد بود.»  ◀️ ۴ .۱. اصالت قرآن و حجیت حدیث بارزترین فردی که می توان این نظریه را به او نسبت داد علامه طباطبایی است. ایشان قرآن را مستقیما قابل فهم و درک می داند. این نظریه بر دو رکن استوار است: یکی آنکه قرآن به صورت مستقل قابل فهم و تفسیر است و از این جهت وابسته و نیازمند به حدیث نیست. دیگر آنکه حدیث حجیت دارد و در کنار قرآن در دین شناسی جایگاهی قابل توجه دارد.  «کتاب خدا (قرآن) ماخذ اساسی هرگونه تفکر اسلامی است و اوست که مآخذ دیگر دینی را اعتبار و حجیت می دهد و از همین جهت باید برای همگان قابل فهم باشد. اما باید توجه داشت که قرآن کریم تنها کلیات آنها را متضمن است و روشن شدن تفاصیل آنها مانند احکام نماز و روزه و داد و ستد و سایر عبادات و معاملات به مراجعه سنت متوقف است.» «لُب و جان دیدگاه ایشان این است که سنّت، در طول قرآن است، نه در عرض آن. سنّت، هم در اساس حجّیت خود، وامدار قرآن است و هم در محتوا به معارف بلند قرآن رهنمون بوده، از آن آبشخور گوارا مایه می‌گیرد.» آقای دکتر حمید مغربی http://yon.ir/Qp2642 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 9 : کردن به والدین 🌹«امام جعفرصادق (عليه‌السلام)»: 💠اَفضلُ الاَعمالِ: اَلصلاةُ لِوَقتِها وَ بِرُالوالديَنِ وَ الجهادُ في ‌‌سبيلِ ‌الله. ✅افضل اعمال (سه چيز است): نماز اول وقت، و محبت به والدين و جهاد در راه خدا. 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ 🌸🌸🌸🌺🌺🌺💐💐💐💐💐💐 چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مردم كشور عزيزمان با آرمانهاي والاي استقلال ،آزادي و جمهوري اسلامي گرامی باد
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت اول نماز در قران-اوقات نماز در قرآن  در این قسمت ایاتی از قران را که به وقت نمازهای یومیه اشاره شده ذکر میکنیم: اولین ایه که مفسرین بر روی ان اتفاق نظر دارند و نمازهای 5گانه را دربرمی گیرد،ایه 78 سوره اسرا. است: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾  فولادوند: نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است مکارم: نماز را از زوال خورشيد تا نهايت تاريكي شب (نيمه شب) برپا دار، و همچنين قرآن فجر (نماز صبح) را، چرا كه قرآن فجر مورد مشاهده (فرشتگان شب و روز) است. خرمشاهی: نمازت را هنگام زوال خورشيد [در نيمروز] تا تاريكناى شب و نيز قرآن خوانى را در هنگام سپيده [براى نماز صبح] برپا دار، كه در قرآن خوانى سپيده [ نماز صبح] [فرشتگان] حضور دارند طبق این ایه نمازها از زوال افتاب -ظهر-تا نیمه شب وهمچنین در فجر میباشد. ادامه دارد... http://yon.ir/AMMfQ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه بارخدايا! مادام که زنده‌مان میداری ما را از گوش‌ها و دیدگان و نیرویمان بهره‌مندمان کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ در ،از شما با قرآن سئوال میشوید. سوره آیات ۴۳ و ۴۴ فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۴۳﴾ مکارم: آنچه را بر تو وحي شده محكم بگير كه تو بر صراط مستقيم هستي. وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ ﴿۴۴﴾ فولادوند: و به راستى كه [قرآن] براى تو و براى قوم تو [مايه] تذكرى است و به زودى [در مورد آن] پرسيده خواهيد شد. https://goo.gl/HzvMoJ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت آیت الله صادقی تهرانی (صاحب تفسیر الفرقان)رابطه و را چنین توصیف کرده است:(بخش اول) اگر مطمئن باشیم سنتی از پیامبر را اصحاب نقل کرده اند قابل قبول است و گرنه خیر؛ ولکن اگر از ائمه‌ی معصومین نقل شود از همان اوّل ، قطعی است چون معصوم هستند، معصوم حامل معصوم است. ناقل معصوم است. خوب حالا، سنّت چه رابطه ای با کتاب دارد و کتاب چه رابطه ای با سنّت دارد؛ کار کتاب، کار وحیانی اصلی قانونی است. ولی سنّت ابعادی دارد. 🔸یک بعدش این است که اگر احیاناً حکمی از احکام الهی در قرآن، نفی و یا اثبات نشده باشد و از طریق رسول رسیده باشد قبول می کنیم. چون مأموریم به:{ اطیعوا اللّه واطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم }(نساء،4/59) و براساس بیان امیر المؤمنین علیه السلام «اطیعوا اللّه فی محکم کتابه» البته متشابهات در بخش اَحکام عملی نیست. بلکه در بخش اَحکام عقیدتی قرار دارد که نحوة شناخت آن را بررسی کردیم. «اطیعوا اللّه فی محکم کتابه واطیعوا الرّسول فی سنته الثابتة أو الجامعة غیر المفرّقة » اولی الامر هم ناقل عن الرسول هستند. کما این که رسول صلی الله علیه و آله و سلم در دو بُعد ناقل عن اللّه است، کتاباً‌و سنّتاً، ائمه ‌هم از پیامبر نقل می‌کنند؛ 👌بنابراین سنّت و عترت احکام فرعی و جزیی را که در قرآن نفی و اثبات نشده بیان می‌کنند و ما هم از باب {اطیعوا الرّسول} قبول می کنیم. چون همان طور که {اطیعوا اللّه} تبعیّت از قرآن را بیان کرده، {اطیعوا الرّسول} هم تبعیت از رسول را بیان می کند منتهی پیروی از رسول در غیر بُعد نسخ است زیرا رسول ناسخ نیست. http://yon.ir/Qp2642 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 9 : کردن به والدین 🔹امام صادق (ع ) فرمودند : اگر دوست دارى كه خداوند عمرت را زياد كند ، و مادرت را شاد کن. چگونه و را شاد کنید❓ 🔸با مهربانی و نگاه محبت آمیز به انها بنگرید. 🔹هرگاه در مجلسی وارد شدند.(هر چند بار ) به احترام انها برخیزید. 🔸با ایشان به ادب سخن بگویید، امرو نهی نکنید و انها را فقط با اسم ،صدا نکنید. 🔹از انان در همه حال تشکر کنید . 🔸با مردم نیک رفتار باشید تا به انان بد نگویند .بلکه انها را دعای خیر کنند. 🔹به دوستان و آشنایان انها احترام بگذارید. 🔸خلاصه اینکه با مادر تان چنان رفتار کنید که دوست دارید فرزندانتان با شما رفتار کنند 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺💐💐💐💐💐💐مژده به علاقه مندان بهتر قرآن: 🌷🌷 با گراميداشت ايام دهه فجر و چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مردم كشور عزيزمان با آرمانهاي والاي استقلال ،آزادي و جمهوري اسلامي باستحضار ميرساند 👈فایل پی دی اف تدبر در سوره هاي قران اماده و قابل دانلود میباشد. 👈👈 این فایل شامل مجموع فرازبندی سوره ها،عصاره فرازها،درس سورهها و نکات و پرسشهاي مهم به قلم آقاي سيدكاظم فرهنگ در سوره های مرحله دوم نزول است که قبلا در کانال قران پویان بصورت پستهای روزانه ارسال شده بود و اكنون با ويرايش و بازنگري تكميلي،بصورت يكجا قابل دسترسي و مطالعه است. ✅✅ سوره هاي مرحله دوم نزول عبارتند از:سوره هاي ليل ضحي همزه تين ماعون طارق انفطار قيامت فجر عبس غاشيه لازم بذکر است تدبر در سوره ها بر مبنای روش ساده فهم قران و باور به انسجام دروني سوره ها در قالب گروه مجازي" تدبر در سوره ها به ترتيب نزول" متشكل از قران اموزان روش فهم ساده قران ، انجام شده است. اين گروه از زمستان سال 1396 تشكيل شده و تا كنون فعال بوده ،هر هفته يا دو هفته،به تدبر در يكي از سوره ها مي پردازد. جهت پس از ورود به سايت قران پويان،از لينك زير مي توانيد مشاهده و دريافت نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst4008_dnlwd-fyl-pydyf-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-dwm-nzwl-shml-drs-swrh-h-nkt-mhm-w-klmt-klydy-nwn-m.aspx
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت اول نماز در قران-اوقات نماز در قرآن  در این قسمت ایاتی از قران را که به وقت نمازهای یومیه اشاره شده ذکر میکنیم: اولین ایه که مفسرین بر روی ان اتفاق نظر دارند و نمازهای 5گانه را دربرمی گیرد،ایه 78 سوره اسرا. است: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾  فولادوند: نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است مکارم: نماز را از زوال خورشيد تا نهايت تاريكي شب (نيمه شب) برپا دار، و همچنين قرآن فجر (نماز صبح) را، چرا كه قرآن فجر مورد مشاهده (فرشتگان شب و روز) است. خرمشاهی: نمازت را هنگام زوال خورشيد [در نيمروز] تا تاريكناى شب و نيز قرآن خوانى را در هنگام سپيده [براى نماز صبح] برپا دار، كه در قرآن خوانى سپيده [ نماز صبح] [فرشتگان] حضور دارند طبق این ایه نمازها از زوال افتاب -ظهر-تا نیمه شب وهمچنین در فجر میباشد. ادامه دارد... http://yon.ir/AMMfQ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه پروردگارا، ما به تو و آنچه بر پیغمبرت فرستادی ایمان آوردیم و از رسول تو پیروی کردیم نام ما را از شهادت دهندگان به توحید و نبوت قرار ده. https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💠 سوره آل عمران آيه ۱۵۹:  فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ آنچه خود تصميم گرفتي با توکل به خدا انجام ده که خدا آنان که بر او اعتماد کنند را دوست دارد وهمه را ياری کند. بر آنچه مصمم بگشتی بر آن    به يزدان توکل کن و پيش ران که باشد خدا دوست با آن عباد    که دارند بر رب خود اعتماد When you resolve a matter, then put your trust in Allah alone, for Allah is affectionate to those who put their trust in Him. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت آیت الله صادقی تهرانی (صاحب تفسیر الفرقان)رابطه و را چنین توصیف کرده است:(بخش دوم) 🔸مطلب سوم در بُعد سیاسی است، همان طور که قرآن و معصومند؛ معصوم اوّل وثقل اوّل قرآن است و معصوم دوّم و ثقل دوّّم،سنّت است. همان طور هم اداره کننده‌ی جامعه‌ی اسلامی باید معصوم باشد که نور علی نور است محمد صلی الله علیه و آله و سلم ،علی علیه السلام ، حسن‌ علیه السلام و حسین علیه السلام باشند تا قرآن را صد در‌صد تطبیق کنند.  👈این در زمان حضور معصومین است،که در زمان حضور آنان سنّتِ وحیانی قرآنی و سنت وحیانی رسالی تثبیت می‌شود تا بعداً مستمّراً کسانی که تالی تلو معصومان هستند برمبنای قرآن که تحریف نشده و برمبنای سنّت که از موافقت با قرآن معلوم می شود عمل کنند. 👌بنابراین تاریخ رسالت اسلام دارای سه بُعد است . بُعد اوّل زمان حضور معصومان، بُعد دوّم زمان غیاب معصومان، بُعد سوّم زمان حضور ولی امر عجل اللّه تعالی فرجه الشّریف. 👈در بُعد اوّل و سوّم: دو معصوم حاضرند. در بعد وسط یک معصوم که قرآن است حضور مطلق دارد و معصوم دوّم هم سنّت است که دریافت آن محتاج به کوشش و کاوش است. باید کوشش و کاوش کنیم، بدون نظر به سند تا اگر حدیثی موافق قرآن است قبول و اگر مخالف قرآن است رد کنیم؛ و آنچه را که نه موافق و نه مخالف قرآن است اگر قطعی باشد باید قبول کنیم. 👌بنابراین کوشش و کاوشی که در زمان غیبت است در بُعد تفاهم از قرآن است که همیشگی است و در بُعد دریافت سنّت است که به وسیله‌ی تطبیق با قرآن است. والاّ معصومان مفسّر قرآن نیستند. http://yon.ir/Qp2642 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️مراكز خريد كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن 1- تهران:انتشارات_علويون ميدان امام حسين، خ خواجه نصير طوسي (تلفن021/77683930) 2- قم: انتشارات علويون (025/38830135) 3-شاهرود:انتشارات آواي چلچله :خيابان شهيد صدوقي،روبروي مدرسه قلعه تلفن:0233224445 4-مشهد: 1-مقابل سه راه ادبیات -پردیس کتاب 2-چهارراه دکترا- کتابفروشی امام https://t.me/fahmequran
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهاردهم تمرین شماره 9 : #نیکی کردن به والدین 🔶 پيامبر صلى الله عليه وآله میفرمایند : 🔷كانَ فى ما اَعطَى اللّهُ تَعالى مُوسى فِى اللواحِ... اُشكُر لى وَ لِوالِدَيكَ اَقِكَ المَتالِفَ وَ اُنسِىء لَكَ فى عُمُرِكَ وَ اُحيِيكَ حَياةً طَيِّـبَةً وَ اَقلَبَكَ اِلى خَيرِ مِنها؛ 🔶در آنچه خداى متعال در «الواح» به موسى عليهالسلام داد، از جمله چنين بود:... مرا و #پدر و مادرت را سپاسگزارى كن، تا از نابود شدنها حفظت كنم و اجلت را به تأخير بيندازم و به تو زندگىاى پاك ببخشم و تو را از اين زندگى به سوى بهتر از آن، ببرم. تاريخ دمشق، ج 61، ص 128 🔷حضرت علی علیه اسلام می فرمایند :: بزرگترین تکلیف الهی نیکی کردن به #پدر و #مادر است تصنیف غررالحکم ص ۴۰۷ تهیه شده در گروه عمل به #قران (کریم ) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت دوم در ادامه موضوع اوقات نماز به دو ایه دیگر اشاره میکنیم: ایه 58 سوره نور: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاء ﴿۵۸﴾ سوره نور فولادوند: اى كسانى كه ايمان آوردهايد قطعا بايد غلام و كنيزهاى شما و كسانى از شما كه به [سن] بلوغ نرسيدهاند سه بار در شبانه روز از شما كسب اجازه كنند پيش از نماز بامداد و نيمروز كه جامههاى خود را بيرون مىآوريد و پس از نماز شامگاهان [اين] سه هنگام برهنگى شماست نه بر شما و نه بر آنان گناهى نيست كه غير از اين [سه هنگام] گرد  يكديگر بچرخيد [و با هم معاشرت نماييد] خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مىكند و خدا داناى سنجيدهكار است مکارم: اي كساني كه ايمان آوردهايد بايد بردگان شما و همچنين كودكانتان كه به حد بلوغ نرسيدهاند در سه وقت از شما اجازه بگيرند: قبل از نماز فجر، و در نيمروز هنگامي كه  لباسهاي (معمولي) خود را بيرون ميآوريد، و بعد از نماز عشاء، اين سه وقت خصوصي براي شما است، اما بعد از اين سه وقت گناهي بر شما و بر آنها نيست (كه بدون اذن وارد  شوند) و بر گرد يكديگر طواف كنيد (و با صفا و صميميت به يكديگر خدمت نمائيد) اينگونه خداوند آيات را براي شما تبيين ميكند و خداوند عالم و حكيم است.  2-ایه 238 سوره بقره حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ ﴿۲۳۸﴾بقره بر نمازها و نماز ميانه(ظهر) مواظبت كنيد و خاضعانه براى خدا به پا خيزيد (۲۳۸) همانطور که ملاحظه می کنیم وبا دقت در ایه اشاره شده در پست قبلی ،به نماز صبح(فجر) ،نماز عشائ (منطبق بر زمان غسق الیل در ایه 78سوره اسرائ)و نماز ظهر  (منطبق بر دلوک الشمس) اشاره شده است. ادامه دارد... جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
با نصب رايگان و پرداخت درون برنامه اي،ميتوانيد از دو لغت نامه عربي به فارسي و دو لغت نامه عربي عربي شامل راغب و استفاده نماييد. لينك دانلود و نصب برنامه از كافه بازار https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
گـر بر در دِیــر می‌نشـــانی ما را گـر در ره کعبــه می‌دوانـی ما را اینها همگی لازمه‌ی هستیِ ماست خوش آنکه ز خویش وارهانی ما را ابوسعید ابوالخیر سلام صبحتان سرشار از معنویت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✳️بالاتر از هر دانشمندی؛دانشمند دیگری وجود دارد. خداوند در سوره در آیه ای که یوسف (ع) به فرمان خدا ،پیمانه ای را در بار شتر برادرش می گذارد تا اورا پیش خود نگه دارد،جمله جالبی بیان نموده است: 💠 كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَن يَشَاءَ اللّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مِّن نَّشَاء وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ ﴿۷۶﴾ 🔸خرمشاهی:بدين سان به يوسف تدبير و ترفند آموختيم [زيرا] نمى توانست برادرش را طبق رسم و آيين پادشاه، بازداشت كند، مگر آنكه خداوند بخواهد، كه درجات هر كس را كه بخواهيم بلند مى گردانيم و برتر از هر داننده اى ،داناترى هست 🔹در در توضیح این جمله گفته شده که از اموری است که توقف و حد معینی ندارد. بی انتهاست. بالاتر از هر صاحب علمی که فرض شود،کسانی هستند که از او عالم ترند. http://yon.ir/Qpt516 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan