❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓ جايگاه #تقليد در قرآن چيست؟
❓#تقليد از #مراجع در چه زمينه هايي پذيرفته است؟
✴با توجه به اينكه در قرآن بارها از #تقليد از ابا و اجداد و بزرگان و سران قوم، نكوهش كرده است،چرا در مسايل ديني به #مراجع تقليد مراجعه ميكنيم؟آيا قرآن با اين گونه #تقليد از يك نفر موافق است؟
آيا،تقليد،اطاعت مطلق و بدون چون و چراست؟
🔴قسمت نهم:
✅توضيح بيشتر در خصوص مستندات قرآني رجوع به فرد آگاه و #تبعیت از قول احسن:
🔵مسأله ی 8- پيرامون #اجتهاد يا #تقليد .در ادامه مطلب قبل و ذیل آیات سوره نحل آمده است :
در آيه ى43و 44سوره «نحل»، « #أهلالذكر» كه از ديدگاه قرآن آگاهان شايسته به كتاب و سنت قطعيه اند، تنها اين شايستگان مورد پرسِشِ درستِ نادانسته هايند، اما براى چه كسانى اين پرسش شايسته و بايسته است؟
✅براى شما #مكلَّفِ مسؤل، بشرط «إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» اگر نمى دانسته ايد و نمى توانيد بدانيد، كه يا توانايى و كشش ذاتى آن را نداريد، و يا گرفتارى و مسئوليت و موقعيت زندگى به شما چنين فرصتى را نمى دهد كه نادانسته هايتان را با استنباط تفصيلى از كتاب و سنت جويا شويد، و يا اگر در هر دوى اين ها عذرى نداريد، ولى اكنون #تكليفى فرا رسيده و شما فرصتى براى آن گونه دانستن خودكفاى اجتهادى نداريد، در اين مثلث مشترك الزواياى «إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» پرسش از «أهْل الذِكْر» حتمى و بايسته است، گرچه در ضلع سومش احياناً كوتاهى كرده ايد كه خود را در راه دستيابى به تكليف حاضر از پيش آماده نكرده ايد.
و آيا اين جا تنها جاى صِرفِ پرسش است، كه #تقليدىكوركورانه براى شما كافى باشد؟
👈❌هرگز چنان نيست، زيرا برمبناى «بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ» پايه ى اساسى اين #تكليف چند بعدى است كه يكى از آن ها پرسش از «أهْل الذِّكْر» مى باشد، كه بايد برمبناى «بَيِّنات و زُبُر» با #براهين روشن و روشنگر كتاب هاى وحى تحقق يابد.
در جو اسلامى هر دوى بينات و زبرش «كتاب و سنت قطعيه» است زيرا اين هر دو كه معجزه ى رسالت و خود رسالت مى باشد در قرآن جمع است، كه هرگز زمينه اى براى اختلاف در ميان عاقلان ندارد.
✳ مى بينيم، همان گونه كه «أهل الذِّكْر» تنها بر محور «بَيِّناتْ و زُبُر» آگاهان شايسته و بايسته مى باشند، 👈👈 پژوهشگران و پرسش كنندگانِ از آنان نيز بايستى «بالبينات و الزبر» پرسش كنند، و نه آن كه هر چه از آنان شنيدند بدون هيچ برهانى بپذيرند كه در اين صورت #تقليدشان كوركورانه و يهودى گونه خواهد شد.
از رساله نوين ايت اله صادقي تهراني
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/925338
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ اَلْهِمْنِی التَّقوی
پروردگارا به قلبم تقوی را الهام فرما
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم
#خصوصیات_بندگان_خاص
وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
بندگان خاص خداوند رحمان، كسانى هستند كه با #آرامش و #بىتكبّر بر زمين راه مى روند؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند]، به #ملايمت پاسخ مى دهند.
فرقان آيه/۶۳
https://goo.gl/WAFpFk
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس بر مهندسین قرآن پویان مبارک باد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره انسان
✅ تأکید روی #تنزیل قرآن پس از ذکر موضوعات آخرتی
در سوره های تکویر و حاقه و واقعه، و در این سوره نیز، دیدیم که پس از ذکر مطالب قیامتی، و یا بهشت و جهنمی، فوراً آیه ای دال بر تأکید آمده که این مطلب قرآن و وحی است.
👈 چرا؟
زیرا که مطالب قیامتی و آخرتی، در هر حال، دور از ذهن بشر است، و زمینه برای استبعاد و احیاناً کفر و تکذیب وجود دارد، لذا فوراً با ذکر این مطلب بیاد مخاطب می آورد که : «تعجب مکن، این مطالب گرچه به نظرت بعید می آید اما منشاء آن وحی است و لذا در کمال درستی است»
🖌 از تفسیر آقای جمال گنجه ای
ادامه دارد....
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
Http://V.Ht/ensan
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_وپنجم
تمرین #چهل_ودوم
✅موضوع:
#ظلم_نکردن_به_مردم_توسط_حاکمان_و_والیان
🌹🌹قال علیه علیه السلام :
♦️🔶.عنه عليه السلام :إذا حَدَتكَ القُدرَةُ على ظُلمِ الناسِ، فَاذكُرْ قُدرَةَ اللّه ِ سبحانَهُ على عُقُوبَتِكَ. و ذَهابَ ما أتَيتَ إلَيهِم عَنهُم و بَقاءَهُ علَيكَ.
👌🔶.امام على عليه السلام :هرگاه قدرتْ تو را به #ستم كردن بر مردم برانگيخت. به ياد آر كه #خداوند سبحان بر #كيفر دادن تو تواناست و ستمى كه به مردم روا مى دارى. مى گذرد.ولی گناه وکیفرش برای تو می ماند .
📚6.غرر الحكم : ۴۱۰۹.
🍂🌸
🍂🍁🌸🍁
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓ جايگاه #تقليد در قرآن چيست؟
❓#تقليد از #مراجع در چه زمينه هايي پذيرفته است؟
✴با توجه به اينكه در قرآن بارها از #تقليد از ابا و اجداد و بزرگان و سران قوم، نكوهش كرده است،چرا در مسايل ديني به #مراجع تقليد مراجعه ميكنيم؟آيا قرآن با اين گونه #تقليد از يك نفر موافق است؟
آيا،تقليد،اطاعت مطلق و بدون چون و چراست؟
🔴قسمت دهم:
✅ چه كسي صلاحيت #فتوا دادن دارد و جزو اهل الذكر محسوب ميشود؟
🔵مسأله ی 10- آيا «اهل الذكر» كه شايستگى و بايستگى اين گونه پرسش ها را دارند، شرطى در صحت اين پرسش در اين ميان ندارند؟
🔹🔸🔹ج: آيه ى زمر كه بيانگر آگاهى شايسته بر حكم خدا است هر دوى #اجتهاد و #تقليد را براساس «احْسَنَه» مقرر كرده است، و بر اين اساس آيه ى نحل هم كه تنها بيانگر راه اصيل اين آگاهى است مكلفان را به پيروى از «أحسنه» فرا خوانده است.
و چون «عباد» در اين جا عموم مكلفان را دربردارد، و نه تنها خصوص عالمان را، براين مبنا، «يَسْتَمِعُونَ القول» نظر به قول حَسَن دارد، و نه هر سخنى و از هر كس و ناكسى، زيرا شنيدن همه ى گفته هاى حق و باطل هم در حوصله ى عموم مردم نيست و احياناً گمراه كننده هم هست؛
🔶🔹🔶 تنها شرعمدارانند كه شايستگى و بايستگى دارند هر سخن حق و باطلى را بشنوند و بررسى كنند تا باطلش را نفى و بهترينش را انتخاب نمايند. و خود «أحْسَنَه» نيز- كه «بهترين» است- دليلى است ديگر براين كه «قولِ» مورد شنيدن تنها گفته هايى است كه بر پايه ى كتاب و سنت به گونه اى عاقلانه و عادلانه و از شيعه ى دوازده امامى و در راستاى حقيقت نگرى باشد، كه چنان قول و سخنى از ديدگاه قرآن زيبا و «حَسَن» است، و زيباتر و أحْسَنَش سخنى است كه با قرآن و سنت در راستاى بيان حكم خداى تعالى هماهنگ تر و رساتر باشد.
كه در غير اين دو صورت #مرجع تقليد نه اهل الذكر است و نه قولش حسن است تا چه رسد كه احسن باشد. #فتوا دادن كسى كه حداقل يك دوره ى كامل احكام قرآن را اصالةً و در حاشيه اش سنت قطعيه را درست بررسى نكرده حرام و پيروى از او نيز حرام است؛
✳️زيرا برخلاف گمان بسيارى از #فقيهان بيش از هزار آيه ى قرآن، پيرامون احكام #فقهى در [قرآن كريم ] موجود است، و حتى تنها پانصد آيه را كه به گمانشان تنها آيات احكامند نيز به گونه اى شايسته مورد استدلال آقايان قرار نگرفته است، و به گمان «ظنّى الدّلالة» بودنشان اگر برخلاف روايات يا اجماعات يا شهرت ها يا فتواهايى باشند مورد تحميل و تأويل قرار داده و برخلاف نص و يا ظاهر مستقر [قرآن كريم ] مظلوم نظر داده و مى دهند.
❎هم چنين حرام است #فتوا دادن كسى كه [قرآن كريم ] را به عنوان دليل قطعى قبول نكرده و دلالت لغات و جملات آن را در حدّ ظن و گمان مى پندارد، بنابراين بر تمامى بالغان و مكلفان واجب است كه براى به دست آوردن فتاواى قرآنى، به گونه اى شايسته پى جويى كنند، زيرا با كمال تأسف و شرمسارى، نظرات بسيارى از فقيهان سنّى و شيعه پايه ى قرآنى ندارد و برخلاف نص و يا ظاهرِ مستقرِّ [قرآن كريم ] است، كه اين هم در نتيجه ى بى توجهى فقيهان سنّى نسبت به قرآن در برابر كتب ششگانه شان: «صحاح سّته» و گمانى پنداشتنِ دلائل قطعى قرآن توسط فقيهان شيعى مى باشد.
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/925338
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan