eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ در حال مستی به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه می گوييد در سوره آيه ۴۳ خداوند از نزديك شدن به نماز در حالت مستي نهي كرده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ هان ای کسانی‌که ایمان آوردید! در حال مستی به نماز نزدیک مشوید،تا زمانی که بدانید چه می‌گویید در تفسير فرقان چنين آمده است: 👈"بر طبق احاديثى مراد از «سكارى» در اين آيه چهار مستى است: «مستى شراب، مستى مال، مستى خواب، و مستى فرمانراويى» و هر كدام از اين مستيها اگر به حدى برسد كه مَست نفهمد چه مى گويد موجب حرمت نماز است، پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد: «اگر كسى از شما در حال نماز خوابش گرفت، بايد نماز را تمام كند و بخوابد، تا وقتى كه بداند چه مى گويد 👈" لا تقربوا الصلاة" دو قرب و نزديكى به نماز است: ۱- خود نماز ۲- جايگاه ويژه نماز، كه در صورت مستى تا حدى كه نمى دانيد در محضر حق چه مى گوئيد، نه تنها حق نزديك شدن و ورود به نماز را نداريد، بلكه حق وارد شدن در مسجد را نيز نداريد 👈" حتى تعلموا ما تقولون" تا اينكه بدانيد چه مى گوئيد، سخنانتان از اذكار نماز است، يا غير نماز، كه نمازگزار بايد بداند الفاظ نماز را درست ادا مى كند، و لازم نيست معانى آنها را هم بداند، زيرا در اينصورت بايد مى فرمود" حتى تعلموا معانى ماتقولون" و بسيارى از مسلمانان غير عرب معانى الفاظ نماز را نمى دانند. و نمازشان درُست است. 👌اين آيه در زمينه اى نازل شد كه يكى از ائمه جماعات در حال مستى نماز مى خواند و بجاى" لا اعبد ماتعبدون" گفت" اعبد ما تعبدون"، در هر صورت اولين مرحله جواز نماز براى مست لايعقل اين است كه بداند چه مى گويد، و اين سئوال كه چگونه شخصى در زمان رسول اللَّه صلى الله عليه و آله در حالت مستى نماز جماعت مى خوانده؟ پاسخش اين است كه اين يك خودسرى از اين امام جماعت بوده، و برخلاف شرع مست شده و بر خلاف شرع امامت جماعت كرده، زيرا اصولًا مستى بر حَسَب آياتى قرآنى و چهارده آيه توراتى و چهار آيه انجيلى و آياتى ديگر از ساير كتب آسمانى، و بر مبناى دليل محكم عقلى در كل شرايع ربانى حرام بوده، گرچه در تبيين اين حرمت قرآن سياست گام به گام را پيموده است. 👈و اگر كسى پيش از مستى طهارت داشت، ديگر پس از بر طرف شدن مستى نيازى به تجديد طهارت ندارد، زيرا اينجا از شروط صحت نماز، علم به الفاظ نماز است، و اين مانع مستى موقتى بود، كه هنگام بر طرف شدن آن اجازه نماز همچنان باقى است. آرى اگر مستى بگونه اى باشد كه انسان را همچون حالت كلى خواب از ادراك دور مى كند، اين هم حدث است، و برطرف شدن آن نياز به وضو دارد، لكن هر مستى اينگونه نيست، زيرا در حالت خواب كلى اعمال اختيارى سلب مى شود، اما در حالت مستى هميشه اينگونه نيست. 👌اين" لا تقربوا الصلاة" و نه «لا تصلوا» حتى از نزديك شدن به نماز كه انجام مقدمات آن است شخص مست را منع كرده، زيرا چنانكه مست، الفاظ نماز را تشخيص نمى دهد شرايط آن را نيز نمى فهمد، كه ممكن است باحالت نجاست ياحدث يا لباس و مكان غصبى يا با ساير موانع مشغول نماز گردد و اين خود حرمتى مضاعف است. https://cutt.ly/Dtg3TKv 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ 🔍 مروری بر درس و نکات مهم سوره های : بخش دوم موارد تکرار شده در این مرحله: 1️⃣ توجه و شکرگزاری واقعی و همیشگی از رب یکتا 💫 (اقرا باسم رب،سبح اسم رب،ذکر اسم رب،بنعمت ربک فحدث،لربه لکنود) 2️⃣ شرایط کلی و خسران انسانها 💫(افلح من زکیها،افلح من تزکی،خاب من دسیها،لفی خسر،) 3️⃣ برتری زندگی که کیفیت ان تابع اعمال دنیوی انسانهاست. 💫(اخره خیر و ابقی،للاخره خیر لک من الاولی،فمن ثقلت موازینه فهو فی عیشه راضیه،ومن یعمال مثقال ذره شرا یره) 4️⃣ نکوهش از شدید که ریشه در عدم باور به قیامت دارد 💫.(توثرون الحیاه الدنیا،لحب الخیر لشدید،الهاکم التکاثر) 5️⃣ اشاره بسیار کوتاه به حوادث هولناک مقارن با قیامت و حشر (تکرار یومئذ و حوادث آن روز) ♻️♻️این و پیام ها،اصول کلی سعادت فردی و اجتماعی انسانها در هر عصر و مصری را فراهم میکند. 👌❗️اصولی فرامکانی و فرازمانی که مستقل از اداب و رسوم مخاطبان عصر نزول است ومیتوان این سوره ها واین مرحله را عصاره کل نامید. و سایر سوره های را توضیح و تبیین بیشتر این اصول و نیز نحوه مواجهه با واکنش ها و عکس العمل های افکار و افراد مختلف با پیام وحی دانست. 💢توصیف کلی مرحله اول :اماده سازی پیامبر و نزول پایه🔻 🎯( اتکای مستمر به رب یکتا،بیان کلی مسیر فلاح و خسران انسان ،وجود آخرت و ترجیح ان بر دنیا، وجودحساب وکتاب و دودسته شدن انسانها در اخرت براساس اعمال دنیا، و نکوهش مال دوستی) 📣روش تبلیغ:تذکر به افراد مستعد سيدكاظم فرهنگ https://goo.gl/R1qHtu جهت مطالعه مشروح درس و نكات سوره ها به لينك زير مراجعه نماييد: https://goo.gl/EBmTfB 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✅✅✅✅💢💢💢💢💢با سلام به مخاطبان عزیز کانال در صورتیکه در خصوص محتوا و ساعت کانال در سال جدید پیشنهادی دارید لطفا به نام کاربری زیر پیام دهید @farpuy
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین : ✅✅موضوع: 💫💫حدیث قدسی 🔶 :خداوند متعال فرمود: 🔶🔸أهلُ طاعَتي في ضِيافَتي، و أهلُ شُكري في زِيادَتي ، و أهلُ ذِكرِي في نِعمَتي ، و أهلُ مَعصِيَتي لا اُويِسُهُم مِن رَحمَتي ؛ إن تابُوا فأنا حَبيبُهُم ، و إن دَعَوا فَأنا مُجِيبُهُم . 👌💫🔶 فرمانبردارانِ از من در ميهمانى من هستند، و سپاسگزارانِ از من در فزايندگى من، و ياد كنندگانِ من در نعمت من، و نافرمانانِ خود را از رحمتم نمى گردانم. اگر توبه كردند، من دوست آنها هستم و اگر [مرا] خواندند، جواب گويشان هستم .  📚( بحار الأنوار : ۷۷/۴۲/۱۰ ) 🌸🍃 🍃🌸🍃 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن شده است؟ ❓ برخي جملات و آیات در يك سوره يا چند سوره از قرآن از جمله آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» بخاطر چيست؟ 🔴قسمت سوم: در خصوص تكرار ايه فباي الاء ربكما تكذبان در سوره الرحمان ،نكات جالبي از مقاله تحلیل گفتمانی سوره (مبتنی بر الگوي تنشی) نوشته حدیث شریفی؛فؤاد نجم الدین منتشر شده در دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن / شماره پنجم ارايه ميشود: در گفتمان سوره الرحمن آیه فباي آلاء ربکماتکذبان عامل تحریک حسی انسان به عنوان سوژه حسی- ادارکی و به عنوان مهمترین عنصر حسی- ادراکی حضور دارد. این آیه به طور پی درپی در سوره تکرار میشود. همه انواع تکرار در قرآن حاوي قصد و غرض خاصی میباشد، که تاثیر کلام را در جان شنونده می افزاید، خصوصا در این سوره تکرار لفظ و معانی آیه«فبا ي الاء ربکما تکذبان» نه تنها ملال آور نیست، بلکه شخصیت خفته آدمی را دگرگون میسازد. تکرار پی در پی این آیه در سوره به گفتمان سوره ضرب آهنگ خاصی را بخشیده است. یکی از ابزارهاي ایجاد حساسیت در مخاطب ضرب آهنگ است. ضرب آهنگ نوع حرکت و میزان تاثیر بر مخاطب را در جریان حسی_ادراکی و فضاي تنشی تعریف مینماید. ریتم و آهنگ و نقاط فشار در فرآیند گفتمان، تغییرات تنشی را مشخص میکنند. 👈بحث ریتم و آهنگ کلام را میتوان در تکرار آیه فباي آلاءربکما تکذبان در سوره الرحمن که نمودي از کلام است، دید. وجود این آیه باعث ایجاد و ضربآهنگ تند و یکنواختی در گفتمان سوره میشود که باعث موضوع سوره الرحمن (رحمانیت خدا و تذکر و یادآوري نعمتها) در ذهن و دل مومنان راستین میگردد. ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/682448 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند. بخشی از دعای روز سه ‌شنبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ نه خود را بدست مرگ بسپاریم نه اطرافیانمان را🙏 ((و لاتقتلوا انفسكم )) سوره نساء آیه ۲۹ ای کسانی که ایمان آورده اید....خودتان را نکشید. "این جمله اى است مطلق هم شامل انتحار مى شود كه به معناى است ، و هم شامل و كشتن غير." ترجمه تفسير الميزان جلد ۴ صفحه ۵۰۶ " چنانچه شخصی بداند و یا شخصا و یا از طریق اخطار کارشناسان مربوط احتمال عقلائی بدهد که حضور و یا شرکت در جلسه ای و یا ملاقات با فرد و یا افرادی و یا هرگونه مراوده و حضور در مجامع ، موجب اضرار به خودش یا سایرین می گردد، شرعا واجب است که مطلقا اجتناب کند و در صورت تخلف چنانچه ثابت شود که تماس او موجب شده و بیماری وی سرایت به دیگران کرده، در فرض اقدام عمدی موجب مسئولیت کیفری و کلیه خسارات وارده به زیان دیده خواهد بود و در صورت غیر عمد ضامن کلیه خسارات وارده و اگر موجب فوت شده ضمان دیه برعهده اوست و اگر خودش نیز فوت کند، ضمانت شرعی به عهده او باقی است و متعلق به ترکه او می گردد و وارثان متوفی بایستی از محل ترکه وی خسارات را ادا نمایند تا ذمه متوفی بری گردد. - با توجه به اینکه حسب نظر متخصصین ویروس مدتها در بدن بطور مخفی قرار دارد، چنانچه ثابت شود که فردی در زمان خفاء بیماری موجب انتقال به دیگری شده ، هر چند به علت جهل بی گناه است ولی ضمان و مسئولیت خسارات وارده را بر ذمه دارد و بایستی از عهده خسارات وارده برآید." آیت الله سید مصطفی محقق داماد 👈👈 برای کاهش احتمال ابتلای خود و دیگران، تا حد امکان، . 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 👈 سیرهدایتی سوره های مرحله دوم نزول : همانند سوره های مرحله اول، نوع انسان است.همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد.انساني كه هنوز در تحت تعاليم ديني و اخلاقي تزكيه نشده است. ✅ در سوره با مقایسه باورها و رفتارهای مالی انسانها در دو گروه بخشنده و بخیل ،و ذکر سرنوشت انها ،گروه نخست را تمجید و به عنوان الگو معرفی میکند و بخل را نشانه ای از عدم باور به جزا میداند.همین نکته در سوره هم با لحن شدیدتری تاکید میشود. ✅سپس در سوره ، رفتار دیگری (طعنه زنی و عیبجویی)را که از پندار اشتباره انسانها پیرامون مال و ثروت دنیا نشات میگیرد کاملا مذمت میکند. در ادامه این مرحله،خداوند با اطلاع از دلایل و بهانه های منکران معاد و جزا،ضمن پاسخ به انها در چند محور عمده ،بر وجود قیامت و حساب و کتاب اخروی تاکید میکند: 1⃣ باتوجه به اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها(که ناشی از ظرفیت وجودی انسان در حفظ حالت احسن تقویم یا سقوط به اسفل سافلین است)،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،غیر قابل تکذیب است(سوره ) 2⃣ قدرت خدا بر حشر انسانها ( قیامت ) 3⃣ در پاسخ به این شبهه احتمالی که برفرض ،قیامت هم باشد،چگونه به اعمال انسانهاکه متعلق به قرنها قبل از قیامت می باشد،رسیدگی میشود به دو محور اشاره میشود: الف) تحت مراقبت خدا بودن کل جهان و انسانها (یعنی که فرمانروا و رییس سیستم مرگ و حشر و حساب هم همان خدای خالق همین دنیاست که کاملا بر شما تسلط و مراقبت دارد ونه تنها اینطور نیست که ان دنیاتحت فرمان رب یا سیستم دیگری باشد که بتوان امیدی به گشایش ناشی از دوگانگی داشت بلکه انسان درانجا هیچ یار و یاوری ندارد) ب-ثبت شدن اعمال تمامی انسانها توسط فرشتگان مخصوص 4⃣ دلیل اصلی تکذیب معاد ،دنیا طلبی و مال دوستی انسان و نیز باور غلط نسبت به ثروتمندی و تمکن است .میخواهد به فجور خود در دنیا ادامه دهد.(، ، ) مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های مرحله قبل نیز بطور کلی بیان شده بود،ادامه یافته است. این تقسیم در سوره با اهل اتش(اشقی) و رهایی یافتگان از اتش(اتقی) ،در سوره با ابرار در نعمت و فجار در جحیم ،ودر سوره با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومئذ علیها غبره بیان شده بود.در سوره با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده و در سوره با وجوه یومئذ خاشعه و ناعمه توصیف شده است.در سوره نیز نفس مطمئنه در جنت و سایرین در جهنم معرفی شده اند. در انتهای مرحله، در سوره های و نیز بر تذکر بودن قران و وظیفه پیامبر در این مرحله که دادن است،تاکید کرده کلمه عذاب نیز بتدریج وارد الفاظ قران میشود تا درمرحله سوم که آغاز است و سپس مراحل بعد،بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. ✅✅✅ توصیف کلی مرحله دوم: تاکید غالب بر معاد است .ادامه بحث معاد با بیان جزییات بیشتری از حوادث زمان وقوع و حالات متضاد اهل بهشت و جهنم ، ادامه نکوهش دنیا طلبی و مال دوستی، بیان دلایل بر امکان و لزوم حشر مجدد انسانها و حسابرسی و جزای اخروی به همراه علل تکذیب و انکار معادتوسط انسانها 🖌سید کاظم فرهنگ https://cutt.ly/ztg9IY0 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین : ✅✅موضوع: ◀️خداوند در سوره یوسف می فرمایند : 🔶🔸يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ «87» 🔸اى پسرانم! (بار ديگر به مصر) برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از خداوند نشويد، حقّ اين است كه جز گروه كافران، از رحمت خداوندى مأيوس نمى‌شوند. 👈كلمه ((روح )) - به فتح راء و سكون واو - به معناى نفس و يا نفس خوش است ، هر جا استعمال شود كنايه است از راحتى ، كه ضد تعب و خستگى است ، پس روحى كه منسوب به خداست همان بعد از است كه به اذن خدا و مشيت او صورت مى گیرد . ♦️ و هيچ صاحب ايمانى نمى تواند و نبايد از روح خدا و از رحمتش شود زيرا ياس از روح خدا و نوميدى از رحمتش در حقيقت محدود كردن قدرت او، در معنا كفر به احاطه و سعه رحمت اوست ، 💫💫ترجمه تفسير الميزان جلد 11 صفحه 321 🌸🍃 🍃🌸🍃 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و پاسخ قرآنی: ❓چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن شده است؟ ❓ برخي جملات و آیات در يك سوره يا چند سوره از قرآن بخاطر چيست؟ 🔴قسمت چهارم: 1- تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه «فبای آلاء ربّکما تکذبان» 2- گاهی برای و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه «ویل یومئذٍ للمکذّبین» 3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره. 4- گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه «و لقد یسّرنا القرآن للذکر فهل من مدّکر» 5- گاهی برای بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه «واذکروا اللّه ذکرا کثیراً» 6- گاهی برای بیان دستورات جدید است. نظیر تکرار «یا ایها الّذین آمنوا. . » 7- گاهی به منزله برای هر فراز از مطلب یا سخنی است. چنانکه در سوره شعراء پس از پایان گزارش کار هر پیامبری، می فرماید: «انّ ربّک لهو العزیز الرحیم» 8- گاهی تکرار، نشان دهنده وحدت هدف و شیوه است. در سوره شعراء بارها جمله «واتقوا اللّه و اطیعون» از زبان پیامبران متعدد تکرار شده که بیانگر آن است که شعار و هدف همه آنان یکی بوده است. 9- تکرار در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. 👈 کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی به جلو و رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود. انسان با هر بار نماز و ذکر و تلاوت آیه ای گامی به خدا نزدیک می شود تا آنجا که درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم: «دنی فتدلّی فکان قاب قوسین او ادنی»چنان به خدا نزدیک شد که به قدر دو کمان یا نزدیک تر شد. به نقل از سایت حوزه ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/682448 https://eitaa.com/quranpuyan
💠 اللّهم اجعلنی فی دِرعِک الحَصینة الّتی تَجعل فیها مَن تُرید. خداوندا! مرا در پوششی که از هربلا و آفتی حفظ می کند و هر کس را بخواهی در آن قرار می دهی، قرار ده🙏 دعای مأثور و منقول به سند معتبر از امام صادق (ع) را صبح و شام بخوانیم @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ با بدهکاران وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره/۲۸۰) ترجمه : و اگر (بدهكار) تنگدست بود پس (بر شماست) دادن او تا وقت توانايى و صدقه دادن شما ( از اصل بدهى) براى شما بهتر است اگر بدانيد. ✅ در این ایام خاص که بخاطر شیوع بیماری کرونا، بسیاری از کسب و کارها با رکود و تعطیلی مواجه شدند، و به علت مشکلات شغلی در ادای بدهی دچار دشواری و به اصطلاح فقهی «مُعسِر» هستند، تا حد امکان با همنوعان خود و شفقت کنیم.☺👌 در این شرایط ،مهلت دادن واجب شرعی است و مطالبه و پافشاری طلبکاران مادام که بدهکاران در شرائط ناتوانی می باشند، حرام و گناه کبیره است. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan