eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍀🌾🍀 زیبا از قرآن کریم 💢خدایا روزی ام را در دست دیگران قرار نده تا به هنگام بخشش، گرفتار ستایش و در هنگام منع و کمک نکردن اسیر سرزنش شان نگردم. 💫✨صحیفه سجادیه 💢قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزٰائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ اَلْإِنْفٰاقِ وَ كٰانَ اَلْإِنْسٰانُ قَتُوراً 💫✨بگو اگر شما صاحب خزائن رحمت پروردگارم باشید بازهم ازترس فقیر شدن از انفاق ، بخل و امساک خواهید ورزید، چون انسان همواره بسیار بخیل است (۱۰۰)سوره اسراء ✨ @hefzequranchannelhttps://goo.gl/UYZmBY کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول نكاتي از سوره از 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 ⬅️شاید شباهت قیامت با نفس لوّامه که هر دو مورد قسم واقع شده اند، در این باشد که در دنیای کوچک وجود انسان به نام نفس لوّامه وجود دارد، در عالم هستی نیز به نام قیامت قرار دارد. ⬅️ یکی از ویژگی‌های انسان، داشتن وجدان اخلاقی و شناخت فطری خوبی‌ها و بدی‌ها و سرزنش و ملامت خود یا دیگران به هنگام انجام بدی‌ها است. «بِالنَّفْسِ اللَّوّٰامَةِ» ⬅️ ایمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان که بنای بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زیر سؤال می‌برند. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسٰانُ لِیَفْجُرَ أَمٰامَهُ یَسْئَلُ أَیّٰانَ یَوْمُ الْقِیٰامَةِ» ⬅️ خداوند به انسان قدرت انتخاب و اختیار و اراده عطا کرده است و او می‌تواند بر خلاف عقل و فطرت و آگاهی خود تصمیم بگیرد. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسٰانُ لِیَفْجُرَ أَمٰامَهُ» ⬅️وجدان انسان بهترین شاهد علیه او در دادگاه قیامت است. «بَلِ الْإِنْسٰانُ عَلیٰ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ» ⬅️ انسان، خودش هم به عذرهایی که می‌آورد ایمان ندارد. «وَ لَوْ أَلْقیٰ مَعٰاذِیرَهُ» ⬅️ علاقه به دنیا زمانی بد و قابل سرزنش است که یا شدید باشد: «لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ» و یا ملازم رها کردن قیامت باشد. «تُحِبُّونَ الْعٰاجِلَةَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَةَ» ⬅️ ترسیم لحظات جان دادن، بهترین وسیله برای ترک دل بستگی به دنیاست. تُحِبُّونَ الْعٰاجِلَةَ... کَلاّٰ إِذٰا بَلَغَتِ التَّرٰاقِیَ ⬅️سخت ترین حالات جان دادن، زمانی است که روح به گلو می‌رسد. «کَلاّٰ إِذٰا بَلَغَتِ التَّرٰاقِیَ» ⬅️ مرگ، قابل درمان نیست. زمانی می‌رسد که همه در برابر قدرت خداوند اظهار عجز می‌کنند و درماندگی خود را به زبان می‌آورند. «قِیلَ مَنْ رٰاقٍ» ⬅️ لحظه مرگ، هنگام فراق و جدایی است. فراق از فرزندان، اموال، مقام، امکانات و... «وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِرٰاقُ» ⬅️لحظه مرگ، لحظه ای بسیار سخت و ناگوار است. «وَ الْتَفَّتِ السّٰاقُ بِالسّٰاقِ» ⬅️ عقاید مقدّمه اعمال است. کسی که حق را تصدیق نکند، قهراً نماز هم نمی خواند. «فَلاٰ صَدَّقَ وَ لاٰ صَلّٰی» ⬅️ دوری از دین و تکالیف دینی، عامل غرور و سرمستی می‌شود. «ذَهَبَ إِلیٰ أَهْلِهِ یَتَمَطّٰی» در جای دیگر هم می‌خوانیم: مجرمان وقتی به نزد اهل خود می‌روند، خنده‌های مستانه دارند. «وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلیٰ أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَکِهِینَ» ⬅️در برابر انکارهای پی در پی «فَلاٰ صَدَّقَ وَ لاٰ صَلّٰی وَ لٰکِنْ کَذَّبَ وَ تَوَلّٰی»، تهدیدهای پی در پی لازم است. (چهار مرتبه کلمه «أَوْلیٰ» نشانه آن است که در برابر تکبّرهای مستانه باید تحقیرهای پی در پی باشد. ) «أَوْلیٰ لَکَ فَأَوْلیٰ» ⬅️ بسیاری از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خواندیم: «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسٰانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظٰامَهُ» و در پایان آن می‌خوانیم: «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسٰانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدیً»، آری انسان موجودی خیال گرا است و اگر رهنمود انبیا نباشد منحرف می‌شود. یَحْسَبُ... یَحْسَبُ 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 http://yon.ir/Qp8368 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐سلام بر سروران و انديشمندان گرامي 👈👈به منظور استفاده بيشتر از پتانسيل همراهان كانال قران پويان و نيز فرهيختگاني كه دغدغه گسترش فرهنگ قراني در جامعه را دارند باستحضار ميرساند كانال قران پويان،امادگي انتشار يادداشتها و نوشته هاي همراستا با رويكرد كانال را در زمينه هاي ♻️مرتبط با قران و معارف ديني ♻️مناسبتها ♻️و نقد و بررسي وقايع و رفتارهاي موجود در جامعه براساس مفاهيم قراني دارا مي باشد. دوستان ميتوانند مطالب خود را به نام كاربري زير ارسال نمايند @farpuy https://t.me/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و دو تفسیر سوره قسمت ششم از جلد پنجم کتاب ✅آیه بودن انسان در این آیه ی «إِنَّ فِی اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ لَآیاتٍ لِلْمُؤْمِنِینَ » یك نگاه جمعی كلی به همه ی عالم كرده است، ولی بعد به طور خصوصی بعضی موضوعات را كه مهمتر بوده ذكر كرده است و كلمه ای بالاتر از كلمه ی «مؤمنین» یعنی درجه ی كاملی از ایمان را هم برایش ذكر فرموده: «وَ فِی خَلْقِكُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ آیاتٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ » در خلقت شما انسانها و در آنچه كه خدا می پراكند (یعنی متفرق و پخش می كند و به حركت وا می دارد) از جنبنده ها [آیه هایی برای اهل یقین است. ] در اینجا انسان مطرح است بالخصوص و سایر جنبنده ها؛ یعنی از میان همه ی مخلوقات عجالتاً جنبنده ها انتخاب شده و از جنبنده ها انسان به طور خصوصی انتخاب شده است. این برای آن است كه انسان یك ی مخصوص و خیلی عجیب و پرمعنایی است. مسلّم آیه بودن گیاهها از آیه بودن جمادها بیشتر است چون وجود كاملتری است، آیه بودن حیوانها از آیه بودن گیاهها بیشتر است و آیه بودن انسان از آیه بودن هر موجود دیگری بیشتراست و مضاعف است. این است كه در قرآن كریم راجع به آیه بودن خود انسان یك عنایت خاصی هست، یعنی حساب این [موجود] را جدا می كند، مثل اینكه در سوره ی «والذاریات» می فرماید: «وَ فِی اَلْأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنِینَ » در زمین آیه هایی هست برای اهل یقین. انسان هم جزو موجوداتی است كه در زمین هستند، ولی او را یك امر جداگانه ذكر می كند: « وَ فی اَنْفُسِكُمْ اَفَلاتُبْصِرون» [ در خود شما، نمی بینید؟ این «در خود شما» حسابش جداگانه است، با كلمه ی «اَفَلا تُبْصِرون» هم ذكر شده: و در خود شما، آیا نمی بینید؟ یا در آیه ی سوره ی فصّلت: «سَنُریهِمْ ایاتِنا فِی الْافاقِ وَ فی اَنْفُسِهِمْ حَتّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ اَنَّهُ الْحَقُّ» همه چیز را به نام «آفاق» نام برده است ولی برای انسان یك حساب جدا باز كرده، با اینكه انسان هم به یك اعتبار جزو موجودات آفاقی است. این برای این است كه آیه بودن انسان از هر موجود دیگری بیشتر است. قرآن درباره ی انسان می فرماید: «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحی»این مظهری از روح الهی است. چیزی در انسان هست كه در غیر انسان وجود ندارد. 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآن پویان هر از گاهي در فضاي مجازي مطرح ميشود كه داعشي ها طبق ايه 24 سوره نسا، را بر خود حلال ميدانند و با انها اميزش جنسي دارند. ايا قران چنين چيزي گفته است؟  وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ فولادوند: و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است.  جهت مطالعه نظرات تفسير الميزان،نمونه،و اقايان سروش،دلشادتهراني،گنجه ای و ....و سایر کاربران به لينك زير مراجعه نماييد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx هم چنين اگر نظر متفاوتي داريد ميتوانيد ثبت نماييد  @quranpuyan
سلامی جانفزا چون وصل جانان سلامی خوش چو خوی مهربانان سلامی کز وجودش عشق زاید ز سر تا پای او بوی دل آید #عبید_زاکانی سلااام صبحتون پرخیر و برکت @quranpuyan
بخشی از نظرات کاربران اپلیکیشن #تنزیل (اولین برنامه قرانی با ترتیب نزول و درس سوره ها)که در کافه بازارموبایل ارسال شده است
جهت مطالعه توضيحات بيشتر و خريد و دانلود تنزيل به لينك زير مراجعه نماييد http://cafebazaar.ir/app/?id=araapp.ir.quran&ref=share
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ، عصاره فرازها ودرس سوره غاشيه سورة الغاشیة با توجه به محتوا جزء سوره های مکی هست _ سال دوم بعثت نازل شده - به ترتیب مصحف کنونی سورة ٨٨ وبه ترتیب نزول سوره ۱۸ می باشد - در۵ فراز بیان شده_ تعداد آیات ٢٦ ✨فراز اول: آیه ۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ الْغَاشِیَةِ ﴿١﴾ ایا رسید تو را سخن غاشیه( فرو پوشاننده ) ؛نامی برای قیامت 🔸درب فراز اول:اهمیت قیامت به دلیل فراگیر بودنش بر انسانها ✨فراز دوم ایات ۲_۷ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ ﴿٢﴾چهره های در چنین روزی فروتنند(خشوع از سر ذلت وخواری) عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ ﴿٣﴾عمل کننده ای رنج بی حاصل کشیده اند تَصْلَى نَارًا حَامِیَةً ﴿٤﴾که وارد میشوند در آتشی سوزان تُسْقَى مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ ﴿٥﴾نوشانده می شوند(از روی اجبار) از چشمه ای بسیار داغ لَیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلا مِنْ ضَرِیعٍ ﴿٦﴾ نیست برای ایشان غذایی از خار سمی بی انرژی لا یُسْمِنُ وَلا یُغْنِی مِنْ جُوعٍ﴿٧﴾ چاغ نمی کند وبی نیاز نمی کند از گرسنگی (نه رشد دهنده است ونه سیر کننده) 🔹درب فراز دوم: انجام عمل بدون خلوص حاصلی جز رنج وعذاب در قیامت ندارد که اثرش در چهره ها آشکار است ✨فراز سوم ایات ۸_۱۶ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿٨﴾ چهره هایی در چنین روزی متنعمند وشادند لِسَعْیِهَا رَاضِیَةٌ ﴿٩﴾به سبب تلاششان (در دنیا) خشنودند فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ﴿١٠﴾در بهشتی بلند مرتبه لا تَسْمَعُ فِیهَا لاغِیَةً ﴿١١﴾نمی شنوند در آن سخنان زشت وبیهوده فِیهَا عَیْنٌ جَارِیَةٌ ﴿١٢﴾ در آن چشمه ای همیشه روان هست فِیهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ ﴿١٣﴾در آن تختهایی بالا برده شده است وَأَکْوَابٌ مَوْضُوعَةٌ ﴿١٤﴾وجامهایی قرار داده شده (آماده نوشیدن) وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ ﴿١٥﴾و پشتیهای چیده شده وَزَرَابِیُّ مَبْثُوثَةٌ ﴿١٦وفرشهای نفیس گسترده شده 🔸درب فراز سوم: تلاشهای جدی ودارای پاداش اخروی نعمتهای الهی هستند آسایش وشادمانی دارد که در چهره ها قابل مشاهده هست ✨فراز چهارم ایات ۱۷_۲۰ أَفَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الإبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ ﴿١٧﴾ایا پس نمی نگرند(توجه نمی کنند )به سوی شتر که چگونه افریده شده است؟ وَإِلَى السَّمَاءِ کَیْفَ رُفِعَتْ ﴿١٨﴾وبه سوی آسمان که چگونه رافراشته شده است؟ وَإِلَى الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ ﴿١٩﴾وبه سوی کوهها که چگونه برپا داشته شده است ؟ وَإِلَى الأرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ ﴿٢٠﴾وبه سوی زمین که چگونه گسترده شده است؟ 🔹درب فراز چهارم: توبیخ انسان از جهت عدم توجه به آفریده های خدا برای هشدار از سطحی نگری که این بی اعتنایی می تواند زمینه ساز انکار معاد شود ✨فراز پنجم ایات ۲۱_۲۶ فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ ﴿٢١﴾پس(ای پیامبر ص) تذکر بده همانا فقط تو تذکر دهنده ای لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ ﴿٢٢﴾نیستی تو بر ایشان مراقب چیره شونده إِلا مَنْ تَوَلَّى وَکَفَرَ ﴿٢٣﴾ (فذکر) تذکر بده مگر کسی را که پشت کرد وکافر شد فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الأکْبَرَ ﴿٢٤﴾پس (نتیجه این کار) عداب می کند اورا خدا یک نوع عذابی بزرگتر إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ ﴿٢٥﴾همانا به سوی ماست بازگشت ایشان ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُمْ﴿٢٦﴾سپس همانا بر مالازم است حسابرسی ایشان 🔸درب فراز پنجم: وظیفه پیامبر ص فقط پند وتذکر است تولی نشان از رسیدن تذکر پیامبر ص و عدم پذیرش انهاست فرجام آن بزرگترین عذاب خداست وخداوندحسابرسی بر خود لازم شمرده ✅درس سوره: قیامت مهم هست براساس پذیرش یا عدم پذیرش تذکر (معارف دینی) از پیامبران و نوع اعمال انسانها در قیامت دوگروهند گروهی در رنج (ناصبه)عذاب وگروهی در شادمانی ورفاه(ناعمه) ملزم بودن خدا برحسابرسی نشان اهمیت قیامت دارد که این خود نشان از هدفمندی آفرینش هستی است ترجمه و تفسیر : سرکار خانم انصاری ادامه دارد... http://yon.ir/Qp3943
#دعاهای_روزانه رَبَّنا اَذِقْنی حَلاوَةَ المَغفِرَةِ خدایا؛ شیرینی آمرزش را به من بچشان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فردمسلمان درقرآن کریم ✨احادیثی درباره آیه (1)سوره نساء 🔹جميل بن دراج گفت: از امام صادق عليه السلام در باره اين آيه شريفه قرآن پرسيدم: «وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ اِنَّ اللّهَ كَانَ علَيْكُمْ رَقِيبًا» امام فرمود: منظور از ارحام، رابطه خويشاوندي مردم است. همانا خداوند سبحان، امر به صله رحم كرده و آن را بزرگ شمرده است. مگر نمي بيني كه خداوند صله رحم را با تقواي خويش در يك جا آورده است؟ - كافي، ج ۲، ص ۱۲۰، ح ۱ 🔹اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: 🌱صله رحم را به جا آوريد، هر چند كه با يك سلام باشد. ✨خداوند تعالي فرموده است: «وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ اِنَّ اللّهَ كَانَ علَيْكُمْ رَقِ https://goo.gl/QBEig5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول نکات مهم سوره : ۱ وجود قیامت وحسابرسی نشان از هدفمند بودن افرینش مخلوقات دارد ۲_ این هدفمند بودن نیاز به هدایت به سوی این هدف از طریق پیامبران را شامل می شود ۳_ پیامبران فقط وظیفه تذکر وموعظه وبیان هدایت الهی را دارند واجباری در قبولاندن معارف الهی ودین از وظایف انها نیست ۴_ براساس پذیرش یا عدم پذیرش در قیامت انسانها دو دسته اند رنج بیهوده کشیده ها وسعی مورد پسند انجام دهنده ها ۵_ آوردن (وجوه) بدون عطف برای این دو گروه نشان از نداشتن هیچ نقطه مشترک بین این دو گروه هست که مقایسه ها متقابل نشان از این عدم وجه مشترک است ؛ (عامله ناصبه× سعیها راضیه) (عین انیه× عین جاریه) (نار حامیه×جنه عالیه) ۶_ همانگونه که عذاب الهی دارای مراتب هست نعمتهای الهی هم دارای مراتب هست ۷_ با تنوین اوردن کلماتی برخی نشان از عظمت انها دارد ( عین در بهشت،، ناعمه، عالیه، اکواب، موضوعه، مصفوفه، مبثوثه) ویا بی حد ودائمی بودن ( انیه ، حامیه، جاریه، ویا ناشناخته بودن (طعام، لاغیه، یا عمومیت (وجوه) دارد ۸_استفهام توبیخی در ایه ۷ نشان از لزوم دقت در کیفیت مخلوقات خدا دارد تا بادریافت قدرت خداوند در این افرینشها به قدرت خدا در افرینش مجدد انها پی ببریم که زمینه ساز پذیرش معاد خواهد بود ۹_ توجه به انواع عذابها ونعمتها وبروز وظهور آنها در چهره انسانها ی دو گروه نشان از اثباط معاد جسمانی دارد ۱۰ از اینکه خدا حسابرسی را بعد بازگرداندن انسانها ومعاد بر خود لازم شمرده دلیل از اهمیت قیامت است واین اهمیت هم در آغاز سوره با فراگیر بودن در پایان با حسابرسی ببان شده ۱۱_ ضمیر جمع(نا) در (الینا) و( علینا) پایان سوره نشان از تعدد کارگزاران خداوند در قیامت است ارتباط سنجی بین ایات: _ فذکر( ای پیامبر قدرت نمایی خداوند در صحنه دنیا را با خلقت شتر واسمانها وکوهها وزمین )یاداوری کن که تو فقط یاداوری کننده اي امید یاداوری فقط برای توجه کنندگان است که ایمان اوردنشان را به ثمر خواهد نشاند تا (لسیعها راضیه) زندگی خشنود کننده ای برای خود رقم زنند نه کسانی که سطحی نگرند وبا تمام تلاشت ویادآوریت باز پشت می کنند (تولی) و اینهمه عظمت وتوانایی را می پوشانند (کفر) پس بزرگترین عذاب در انتظارشان است (غاشیه)روزی که بازگردانده شوند(ایابهم) تا حسابرسی خداوند اجرا شود(حسابهم) ترجمه و تفسير از سركار خانم ليلاانصاری http://yon.ir/Qp3943 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و سه تفسیر سوره قسمت هفتم از جلد پنجم کتاب ✅تمثیل مولوی مولوی افسانه ای نقل می كند كه مردی طالب گنج بود و همیشه دعا و تضرع و زاری و خدا خدا می كرد كه خدایا این همه گنجها را مردم زیر خاك كردند بعد رفتند و اینها مانده زیر خاكها و كسی استفاده نمی كند، خدایا به من گنجی را بنمایان كه بروم آن را اكتشاف كنم و بعد یك عمر راحت زندگی كنم. مدتها خدا خدا می كرد، تا بالأخره در عالم رؤیا خواب نما شد كه می روی در فلان جا، بالای فلان كوه، فلان نقطه می ایستی و تیری هم به كمان می كنی، هر جا كه این تیر افتاد گنج آنجاست. بیل و كلنگ و دستگاهش را برداشت و رفت به آن نقطه، دید همه ی علامتها درست است. شك نكرد كه گنج را پیدا كرده. تیر را به كمان كرد، گفت حالا به كدام طرف پرتاب كنیم، یادش افتاد كه به او نگفته اند به كدام طرف، گفت حالا یك طرف پرتاب می كنم، به قوّت كشید و به یك طرف پرتاب كرد. نگاه كرد تیر كجا افتاد، بعد با بیل و كلنگش رفت برای گنج، كند و كند، هر چه كند پیدا نكرد، بالاخره آنقدر كند كه گفت دیگر اگر كسی هم گنجی زیر خاك كند از این بیشتر پایین نمی رود. حتماً من اشتباه كرده ام، باید به یك طرف دیگر پرتاب كنم، رفت به یك طرف دیگر پرتاب كرد، بازآمد كند و هر چه كند پیدا نكرد؛ شمال و جنوب و مشرق و مغرب، چند روز كارش این بود، بعد شمال شرقی و جنوب غربی و همه ی جهات. مدتی این بیچاره زحمت كشید چیزی پیدا نكرد. دومرتبه رفت در مسجد و دعا و فریاد، تا بار دیگر خواب نما شد، همان شخص به خوابش آمد؛ به او گفت این چه ارائه ای بود كه به ما كردی؟ ! ما كه هر چه گشتیم پیدا نكردیم! گفت چكار كردی؟ گفت من رفتم آنجا ایستادم تیر به كمان كردم، یك دفعه از این طرف پرتاب كردم، یك دفعه از آن طرف. گفت ما كی به تو گفتیم تیر را به قوّت بكش و پرتاب كن؟ ما گفتیم تیر را به كمان بگذار هر جا خودش افتاد. روز بعد رفت و تیر را به كمان كرد و هیچ نكشید، رهایش كرد، همان جا جلوی پایش افتاد، زیر پای خودش را كند و گنج را پیدا كرد. شخصی بود در مشهد به نام آقای آقا شیخ مجتبی قزوینی، می گفت ما این داستان را در مثنویخواندیم، به مرحوم میرزای كرمانشاهی (معروف است؛ مرد عارف و با حالی بوده در مشهد؛ منبر هم می رفته) رسیدم و گفتم: آقای میرزا، این ملا در این شعر چه می خواهد بگوید؟ این داستان هدفش چیست؟ 👈فقط یك جمله در جواب من گفت: «وَ فی اَنْفُسِكُمْ اَفَلا تُبْصِرون» . می خواهد بگوید مطلب در خودت است، كجا این طرف و آن طرف می روی؟ !👉 ⬅️این خودش یك منطقی است در قرآن كه «وَ فی اَنْفُسِكُمْ» . بزرگترین الهی در جان و روح آدمی است، یا بگوییم بزرگترین آئینه های الهی خود انسان است و لهذا در اینجا كلمه ی «ایقان» به كار رفته. آنجا فرمود: «وَ فِی الْاَرْضِ ایاتٌ لِلْموقِنین. وَ فی اَنْفُسِكُمْ» ؛ در اینجا هم می فرماید: «وَ فی خَلْقِكُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ ایاتٌ لِقَوْمٍ یوقِنونَ» برای مردمی كه به یقین می رسند؛ یعنی این یك چیزی است كه انسان را به مرحله ی می رساند. 🔺 مقصود از «مرحله ی یقین» چیست؟ مطلق مثل ایمان از پشت پرده هاست؛ ایمان داریم كه در پشت پرده ها چیزی هست؛ ولی یقین آن مرحله ای است كه یا شهود است یا مثل شهود، یعنی دیگر پرده ها برداشته شده است (لَوْ كُشِفَ الْغِطاءُ ما ازْدَدْتُ یَقیناً)  انسان یك موجود است؛ اگر انسان خودش را آنچنان كه هست بشناسد، به عالم ملكوت آشنا شده و عالم ملكوت را شناخته است؛ و شناختن انسان خودش را مساوی است با پی بردن به عالم ملكوت، و اگر كسی پی نبرده است به دلیل این است كه خودش را آنچنان كه باید نشناخته است. 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨✨🌸✨🌸 https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن کریم 📜دستور العمل چهار ماده ای برای چگونگی صرف مال در دنیا: ⚖(توازن بین دنیا و آخرت) : ✨آیه ۷۷سوره قصص که خطاب به قارون بیان شده،در واقع دستورالعملی کلی برای همه انسانهاست. 💫وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ و در آنچه خدا به تو داده ۱-)سرای آخرت را بطلب ۲-)بهره‌ات را از دنیا فراموش مکن ۳-)همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن ۴-) هرگز در زمین در جستجوی فساد مباش، که خدا مفسدان را دوست ندارد! https://goo.gl/4d6SUy ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
علامت تجاری قرآن‌پویان با طبقه بندی تعلیمات مذهبی در مرکزمالکیت معنوی کشورثبت شد برند «قرآن پویان» طی گواهی شماره 301593 اداره ثبت علائم تجاری سازمان ثبت اسناد کشور با مالکیت سیدکاظم فرهنگ ثبت شد. سیدکاظم فرهنگ، مدیر قرآن‌پویان در خصوص ثبت رسمی برند گفت: با توجه به توسعه و تنوع فعالیت‌ها و خدمات قرآن پویان در تولید محتوای قرآنی برای سایت و کانال و نیز برگزاری دوره‌های اموزشی و تالیف و انتشار کتاب، که همگی در راستای رسالت اصلی قرآن پویان یعنی عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن است، اواخر سال 96 پس از نخستین حضور نمایشگاهی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، به پیشنهاد برخی از دوستان و اعضای گروه، تصمیم به ثبت رسمی برند گرفته شد. لذا از یکی از طراحان کشور درخواست شد یک آرم زیبا که معرف اهداف و شاخص‌های فکری رفتاری قرآن پویان از جمله پویایی و خلاقیت در فکر و عمل و نواندیشی و آزاد اندیشی در منابع و میراث سنتی مذهبی با محور قراردادن قران باشد طراحی کنند. خوشبختانه آقاي شهرستانی، طراح این لوگو، طرح اولیه بسیار خوبی را ارایه کردند که باهمفکری اعضای گروه با اندکی اصلاحات نهایی شد و در قالب اظهارنامه ثبت علامت، تسلیم مرکز مالکیت معنوی وابسته به سازمان ثبت اسناد رسمی شد. با طی کردن مراحل اداری و درج آگهی‌های مربوطه در روزنامه رسمی، نهایتا در تاریخ 30 تیر 1397 گواهی‌نامه ثبت علامت به شماره 301593 دریافت شد. فرهنگ در ادامه عمده‌ترین فعالیت‌های قرآن‌پویان در یک‌سال گذشته، را به شرح زیر برشمرد: - برگزاری موفق چندین دوره آموزشی روش مطالعه و فهم بهتر قرآن - تالیف و انتشار کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» - تولید و عرضه اپلیکیشن تنزیل، تنها برنامه اندرویدی حاوی درس سوره‌ها، عصاره فرازها که به ترتیب نزول سوره‌ها فهرست شده است - حضور فعال در بخش رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه قرآن - ایجاد کانال قران‌پویان در پیام رسان‌های ایتا و گپ (quranpuyan@)علاوه بر تلگرام - ارسال محتواهای مختلف در کانال‌ها مطابق برنامه زمانی روزانه که با توجه نیازهای مخاطبان تهیه شده است. فرهنگ هم چنین از استقبال قرآن‌پویان از انتشار مطالب و یادداشت‌های کلیه قرآن‌دوستان و قرآن‌پژوهانی که دغدغه گسترش مفاهیم قرآنی به ویژه اصول والای اخلاقی در شرایط فعلی جامعه را دارند، خبر داد. علاقه‌مندان جهت مطالعه توضیحات بیشتر و اطلاع از فعالیت‌های قرآن پویان، به تالار گفتگوهای قرآن‌پویان مراجعه کنند. https://news.akhbarrasmi.com/news/13970431306388167
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول سوره تدبر در آيات 21-23 سوره غاشيه:آيا پيامبر بر كافران،تسلط و سيطره دارد؟ ﴾ فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ ﴿21﴾ لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ ﴿22﴾ إِلَّا مَن تَوَلَّى وَكَفَرَ ﴿23﴾ "به ﻧﻈﺮ ﺑﻌﻀﻰ ﺇِﻟﱠﺎ ﻣَﻦْ ﺗَﻮَﻟﱠﻰ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﻔﻌﻮﻝ ﻣﺤﺬﻭﻑ «ﻓﺬﻛﺮ»، ﻭ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﺁﻥ «ﻓﺬﻛﺮ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺇﻟﺎ ﻣﻦ ﺗﻮﻟﻰ ﻭ ﻛﻔﺮ» ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺬﻛﺮ ﺑﺪﻩ ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺭﻭ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺗﺬﻛﺮ ﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺴﻰ ﺑﻰ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🔖 ﻃﺒﺮﺳﻰ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠّﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﺀ ﻣﻨﻘﻄﻊ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ «ﻟﻜﻦ» ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻗﻮﻝ ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓَﺬَﻛﱢﺮْ ﺇِﻥْ ﻧَﻔَﻌَﺖِ ﺍﻟﺬﱢﻛْﺮﻯ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ" نقل از تفسیر احسن الحدیث "آیه 22 یکی از آیات مشکل قرآنی است. مشکل بودن این آیه از آنجا فهمیده میشود که برخی مفسران مختلف در طول قرن ها، حتی تا امروز نیز، در تفسیر آن سخنان مختلف و حتی متباین و بلکه متنافر گفته اند. یعنی لست علیهم بمسیطر را با الا من تولی و کفرهمطراز دیده اند و چنین نتیجه گرفته اند که آنحضرت نسبت به من تولی و کفر مسیطر بوده، ولی ما، اساسا دو آیه را همطراز نمی بینیم، (22 را نسبت به 21 پرانتزی، یا «ماده و تبصره»ای می بینیم) پرانتزی بودن آیه 22 از اینجا معلوم میشود که اگر چشم خویش را بر آن ببندیم و انتهای آیه 21 را به ابتدای آیه 23 وصل کنیم، خواهیم دید در روال سخن سکته ای حادث نشده است. اگر اینطور نگاه کنیم معنی آن قسمت اینطور میشود که : ای پیامبر ! تو فقط تذکر دهنده هستی، ولی در مورد کسانی که کفر می ورزند و رو بر میگردانند وظیفه ای نداری. که البته مفهوم اخیر هم معقول است و هم با آیات زیادِ دیگری از قرآن پشتیبانی میشود." از تفسير آقاي جمال گنجه اي http://yon.ir/Qp3943 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تحقیق_موضوعی در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟ بخش سوم آقاي دكتر جعفر نكونام در مقاله"تفسير معناشناسانه آيات محكم ومتشابه" در شماره 16 مجله پژوهش ديني به بررسي پيشينه نظرات مختلف در تفسير آيه 7 سوره آل عمران پرداخته و نظر خود را نيز اعلام كرده است كه بخشهايي از مقاله در اينجا ارسال ميشود ". 1-طرح مسأله مراد از آية محكم و متشابه آيه 7 سورة آل عمران است كه در آن آمده است: «مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا». 👈برخي از مهم‌ترين سؤالاتي كه درباره اين آيه از ديرباز درباره اين آيه مطرح بوده، اين است كه مقصود از آيات متشابه چيست؟ تأويل چنين آياتي چگونه است؟ و چه كساني تأويل آيات متشابه را مي‌دانند؟  ⬅️به نظر مي‌رسد، محوري‌ترين مبحث اين آيه «واو» در عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ » است. بسياري اين واو را مستأنفه و برخي آن را عاطفه دانسته‌اند. بنابراين كه آن مستأنفه باشد، تأويل آيات متشابه چيزي نيست كه قابل درك بشر باشد و آن را كسي جز خدا نمي‌داند؛ اما بنابراين كه آن عاطفه باشد، تأويل متشابهات قابل درك بشر است و آن را گروهي به نام «راسخان در علم» مي‌دانند. روشي كه ما در تفسير اين آيه به كار گرفته‌ايم، معناشناسي توصيفي است و مراد از آن شناسايي معناي واژگان و تركيبات آيه به كمك خود قرآن است. چيزي كه از آن به «تفسير قرآن به قرآن» تعبير مي‌كنند 2. پيشينة ديدگاه‌ها درباره آيه محكم و متشابه به نظر مي‌رسد، در خصوص اين آيه سه ديدگاه وجود دارد: ✔️ديدگاه اول اين است كه «واو» در عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ » مستأنفه است و به موجب آن تأويل مشتابهات قرآن را جز خدا نمي‌داند و راسخان در علم در عين حالي كه به آن علم ندارند، به آن ايمان مي‌آورند.  ✔️ديدگاه دوم اين است كه «واو» در اين عبارت عاطفه است و بر اساس آن تأويل متشابهات قرآن را هم خدا و هم راسخان در علم مي‌داند.  ✔️ديدگاه سوم به نوعي جمع ميان دو ديدگاه قبل است. براساس اين ديدگاه «واو» در عبارت مذكور مستأنفه است و معناي اين آيه اين است كه كسي جز خدا به تأويل متشابهات قرآن علم ندارد؛ اما از طريق ادله ديگري ثابت مي‌شود كه ديگران نيز به آن علم دارند. 3-ديدگاه ما مفاد آيه آل عمران اين است كه در قرآن دو دسته از آيات وجود دارد: آيات محكم و آيات متشابه. محكمات آياتي است كه الفاظ در آنها به همان معناي معهود مخاطبان استعمال شده و در آنها از حقايق معهود دنيوي سخن رفته است و تأويل و تحقق خارجي آنها در همين دنيا وجود دارد؛ از اين رو كافران مفاد اين آيات را انكار نمي‌كردند و دنبال تأويل و تحقق خارجي چنين آياتي نبودند؛ چون تأويل و تحقق خارجي آنها را به وضوح مي‌يافتند. اما متشابهات آياتي است كه الفاظ درآنها به معنايي غير معهود مخاطبان به كار رفته و در آنها از حقايق نامعهود از قبيل خوردني‌ها و نوشيدني‌ها و زنان بهشتي سخن گفته شده است و تأويل و تحقق خارجي آنها در اين دنيا وجود ندارد؛ از اين جهت كافران مفاد اين آيات را انكار مي‌كردند و تأويل و تحقق خارجي آنها را مي‌خواستند؛ اما مؤمنان در عين حالي كه به تأويل اين آيات علم نداشتند، به آن ايمان داشتند و اعتراف مي‌كردند كه پروردگارا تو مردم را در روزي كه شكي در تحقق آن نيست، گرد مي‌آوري و خلف وعده نمي‌كني. 🌟مهم‌ترين ادله‌اي كه بر اختصاص علم تأويل متشابهات به خدا دلالت دارد، به اين قرار است: ✨اولاً، در عبارت « ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ» طلب تأويل مذموم دانسته شده و از صفات كساني معرفي گرديده است كه در دلشان زيغ و ميل به ضلالت است؛ لذا معنا ندارد كه آن در ادامه از صفات راسخان در علم خوانده شود كه مورد مدح قرار گرفته‌اند. ✨ثانياً، در آيه آل عمران دو گروه معرفي شده است كه يكي از آنها كساني اند كه در دلشان زيغ و ميل به ضلالت است و طي عبارت « فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ» از آنها سخن گفته شده است. ترديدي نمي‌توان داشت كه گروه دوم راسخان در علم‌اند كه طي عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» از آنها سخن رفته است. ✨ثالثاً، گروه راسخان در علم مؤمنان به تأويل متشابهات خوانده‌ شده‌اند و بي‌ترديد ايمان به اموري تعلق مي‌گيرد كه علم به آنها امكان ندارد. ✨رابعاً، چنان كه از مقايسه سياق آيه آل عمران و آيات متحدالموضوع دانسته مي‌شود، مراد از تأويل متشابهات حقايق قيامت است كه هنوز تحقق پيدا نكردند تا بشر بتواند به آنها علم پيدا كند. http://yon.ir/Qp1595 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در این صبح زیبای تابستانی اميد و تندرستی مهمون وجودتون سفره تون رنگين وگسترده روزيتون افزون ودلتون قرص به حضور خداوند در لحظه لحظه زندگی سلام صبح تون بخیر @quranpuyan
📖 ؟ آداب اجتماعی در قرآن کریم مذمت عیب جویی در قران "✅عیب گیری و طعن زنی «هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ» این مردم همّاز. همّاز یعنی همز كن. 🔺هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است. 🔻در باب «همز» گفته اندنه هرگونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری وطعن زنی به نوع پست وحقیرش آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند. تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند. 🔷انسان وقتی بخواهد عیب جویی كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند. یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند. 🔺 این هم خودش از حقارت و پستی است. 🔻یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ] اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است. 🗣روبروی او بگو. تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!" 📚جلد هشتم کتاب آشنایی باقرآن 📖تفسیر سوره قلم شهید مطهری https://goo.gl/E6PYJz ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" جهت سفارش كتاب ،درج ادرس و پرداخت وجه 👈همشهريان تهراني از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 اقدام نمايند.تا براي انها بوسيله پيك ارسال گردد. 👈ساير هم ميهنان عزيز كه براي انها از طريق پست ارسال ميگردد از لينك زير اقدام نمايند https://idpay.ir/quranpuyan قيمت چاپ سياه و سفيد كتاب 10000 تومان قيمت چاپ رنگي 20000تومان هزينه پست پيشتاز نيز ٨٠٠٠ تومان ميباشد. هم چنين نسخه ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 6000 تومان قابل دانلود ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
تخفيف فوق،به مناسبت دهه كرامت و تا پايان اين هفته است
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول سوره حدسیاتی از اوضاع و احوال آن روزها در آن روزهای معاصر نزول این آیات، ثروتمند های خیلی برخورداری بوده اند که در مکان های پذیرائی شان چیزهایی مبل مانند و کمد ظروف و کوسن و بالش و قالیچه هایی که در اینجا و آنجا پخش بوده میداشته اند که خداوند وجه اعلای آنها را به عنوان نعمت بهشتی ذکر فرموده و البته باید بدانیم که خداوند در برشماری نعمت های بهشتی از کلماتی استفاده فرموده که مفهوم مخاطبان بوده است (آیه های 13 تا 16) از بین چهار نعمت ذکر شده در آیات( 17 تا 20) ، سه نعمت برمی گیرد به محیط زندگی (کوه ها، آسمان، زمین) و یک نعمت برمی گردد به وسیله زندگی (حیوان بارکش و شیردِه) البته ترتیب ذکر نعمات، به ترتیب انس مرد عرب آنروزی با آنهاست. اولین انس او با شترش است که همه چیز اوست. بارش را می برد، غذایش را هم می دهد (شیر پر چربی شتری) هزینه ای هم برای او ندارد، در بیابان اگر آب پیدا نشد و خطر مرگ پیش آمد، جان شتر هم فدای او می شود، و در حالی که بیست برابر خودش وزن دارد، رام و مطیع او هم هست. او پس از آن، با کوه ها انس دارد که در مسیرش آنها را می بیند و در پای آنها چشمه ها و نهرها است که باعث زنده ماندن او می شود. در کنار نهرها و جویبارها و چشمه ها درختهائی هست که استراحت او را تأمین می کند. پرنده ها و حیوانات وحشی دیگر نیز اسباب تفریح و احیاناً شکار او را فراهم می کنند. لذا کوه، پس از شتر، برای او چیز بسیار باارزشی است. 💥مؤلفه های عذاب های اخروی گرچه این پاراگراف ناظر به آخرت نیست و فقط ناظر به روز قیامت است، اما، نعیم و عذاب در مقیاس کوچکتر دارای همان مولفه ها میباشد که نعیم و عذاب دائمی دارند. لذا : چهار سؤال اصلی برای هر نوع زندگی، اینهاست: 1️⃣ محیط زندگی من چگونه است؟ 2️⃣نیازهای اساسی من چگونه رفع می شود؟ 3️⃣نیازهای معنوی من چگونه رفع می شود؟ 4️⃣درجه رضایت من در زندگیی که دارم چقدر است؟ 💢از آیات این پاراگراف چنین فهمیده می شود: 1️⃣محیط زندگی به نحو غیر قابل تصوری نامطلوب است (آیه 4) 2️⃣رفع نیازهای اساسی به نحو غیر قابل تصوری بد است (آیه های 5 و 6 و 7) 3️⃣ نیازهای معنوی نه تنها رفع نمی شود بلکه برعکس است (آیه 3) 4️⃣میزان رضایتمندی از زندگی پائین است (آیه 2) 🌤مؤلفه های نعمت های بهشتی به قرینه آنچه که فوقا درباره مقوله های نظیر عرض کردیم در اینجا نیز میتوانیم عرض کنیم: 1️⃣محیط زندگی بهشتیان به نحو غیر قابل تصوری عالی است (آیه های 10 و 11 و 12) 2️⃣ رفع نیازهای اساسی آنها نیز گرچه ذکر نشده (اما با توجه به قرائن) بسیار عالی است. 3️⃣نیازهای معنوی آنها نیز به عالی ترین وجه برآورده می شود، مثلاٌ: بسیار مرفه هستند (آیه 10)، و والامرتبه می باشند (آیه 10)، و ادب و آداب خاصی در مورد آنها اِعمال میشود(آیه11)، و مناظر خوش می بینند (آیه 12)، و از نظم و ترتیب و مدیریت خوب بهره می برند (آیه 14)، و ثروت سرشار دارند. (آیه 16). 4️⃣ میزان رضایتمندی آنها از زندگی هایشان بسیارمطلوب است (آیه 9) 🖋أقای جمال گنجه ای ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛