4_5992351595583507129.mp3
5.22M
🔸 مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج)
🎤حجت الاسلام #علیرضا_پناهیان
اے راحت دل، قرار جانها برگرد
درمان دل شکستهےِ ما برگرد
مانديم در انتظارِ ديدار، اے داد
دلها همه تنگِ توست، آقا برگرد
🍃 #جمعه_های_دلتنگی
🌷 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
https://eitaa.com/qurantehran
💠 شرح فراز سی و پنجم دعای بعد از زیارت #آل_یاسین
✳️ «اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي وَلِيِّكَ وَابْنِ اَوْلِيآئِكَ الَّذينَ ...[الّذین] َاَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهيراً»؛
خدايا درود فرست بر وليّت و فرزند اوليائت، [که] پليدي را از ايشان زدودي، و پاكشان نمودي پاك ساختني درخور.
⚜ در حضرت قرآن آمده است:
«إنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»؛
خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر ]بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
📘 سوره مبارکه الأحزاب/ آیه ٣٣.
⚜ در این فراز سه واژه ی "رجس"، "تطهیر" و "اهل بیت" ذکر شده است.
"رجس" و "مطهر" دو واژه متضاد هستند. و طهارت صفتی برای اهل بیت ذکر شده است.
⚜ در قسمت اول به معرفی رجس می پردازیم تا روشن شود که طهارت برای اهل بیت از چه چیزی بوده است.
⚜ رجس در فرهنگ های لغت معانی مختلفی دارد. در جایی آمده که خود پلیدی رجس می شود یعنی پلیدی مطلق:
رجس به معنای پلیدی است. گاه بر پلیدی ظاهری و مادی اطلاق می شود و گاه در پلیدی معنوی اطلاق می شود و گاه در هر دو به کار می رود.
⚜ در جایی پلیدی مطلق نیست بلکه مخلوط شدن با پلیدی است:
"رِجس" با کسر "راء" در اصل بر اختلاط دلالت می کند و از آن به "قَذِر" تعبیر شده، به دلیل مخلوط شدن و آلوده شدن با چیز قبیح.
⚜ در کل در کتب لغت برای رجس معانی متعدد و مختلفی ذکر شده از جمله: قذر، نجس، خلط، هر چیزی که موجب تنفر باشد، صوت شدیدی که از اعتدال خارج شود، مثل صدای رعد؛ همچنین شک، کفر، لعنت، عذاب، قبیح. اما اکثر لغویون رجس را به شیء قذر معنا کرده اند و قذر بر معانی زیادی اطلاق میشود؛ از جمله: پلیدی، زشتی، ناپاکی، آلودگی، چرکین و نجاست.
⚜ بنابراین رجس در اصل به معنای چیزی است که پلیدی آن موجب تنفر مردم بوده و عملی است که قبیح باشد. در قرآن کریم نیز رجس به معانی متعددی از جمله: پلیدی، نجاست، عذاب و... تفسیر شده است.
⚜ در آیات حضرت قرآن كلمه ی "رجس" صفتى است به معنای همان قذارت و پليدى؛ هيأتى که در نفس آدمی و در ظاهر موجب تنفر و اجتناب از آن می شود. اولى همان پليدي هاى معنوى است؛ مانند: شرك، كفر و اعمال ناشايست و دومى همان پليدى ظاهری است؛ مانند: خوك و خَمر.
قرآن كريم اين لفظ را در هر دو معنا اطلاق كرده و به کار برده است.
⚜ رجس که در آيه ی شريفه با الف و لام آمده، به این معناست که خدا مى خواهد اثر رجس یعنی تمامى انواع پليدي ها و هيئت هاى خبيثه و رذيله را از نفس اهل بیت زایل کند؛ یعنی اذهاب رجس به صورت رفعی و دفعی که در این مقام تمام انواع رجس اراده شده و اهل آن باید از خالص ترین مخلَصین باشند و چنين ازالهاى با عصمت اهل بیت منطبق مى شود و عصمت همان صورت علمى است که نفس انسان را از هر باطلى (از بعد اعتقادی و عملی) حفظ مى كند و اثرى از اعتقاد باطل و عمل زشت در دل باقى نمی گذارد.
ادامه👇👇
https://eitaa.com/qurantehran
ادامه 👆 شرح فراز ۳۵ دعای بعد از زیارت #آل_یاسین
⚜ در جایی دیگر رجس به معنای شک به کار برده شده است.
👈🏻 «وأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَی رِجْسِهِمْ وَمَاتُواْ وَهُمْ کَافِرُونَ»؛
اما کسانی که در دل هایشان بیماری است، پلیدی بر پلیدیشان افزود و در حال کفر درمی گذرند
📗 سوره مبارکه توبه/ آیه ۱٢۵.
⚜عیاشی از زراره بن اعین، از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده است که در باره این فرموده خداوند تبارک و تعالی: «وَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَی رِجْسِهِمْ»؛
میفرمایند:
« شَكّاً إِلَى شَكِّهِمْ»؛
شکی بر شک ایشان.
📔 تفسیر نورالثقلین، ج ۲، ص۲۸۶.
⚜ ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است حضرت در تفسیر آیه ۱٢۵ سوره مبارکه انعام که می فرماید:
«کَذَلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ»؛ اين گونه، خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمىآورند قرار مىدهد.
فرمودند:
«هُوَ الشَّک»؛
(رجس) یعنی شک.
📙 تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص۷۶۷.
⚜ بیان شد یکی از معانی رجس، به فرموده ی امام شک است. مترادف شک در عربی ریب است. شکاک نیز می شود مریب.
⚜ هر کس در شناخت دقیق امام کوتاهی کند، پس او شکاک است و از این رو می توان ریب را به جهل در حق إمام و شک در امامت و شناختش و نگرفتن علوم از او تفسیر کرد.
👈🏻 محمد بن فضیل، از ابو الحسن ماضی (علیه السلام) نقل میکند: به ایشان عرض کردم: منظور از: «وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ» (سوره مبارکه مدثر آیه ٣۱) چیست؟
حضرت فرمود:
« بِوَلاَيَةِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)»؛
نسبت به ولایت علی (علیه السلام) است.
عرض کردم: منظور از این شک و ریب چیست؟ فرمود:
«يَعْنِي بِذَلِكَ أَهْلَ اَلْكِتَابِ، وَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلَّذِينَ ذَكَرَ اَللَّهُ فَقَالَ وَ لاَ يَرْتَابُونَ فِي اَلْوَلاَيَةِ»؛
منظور، اهل کتاب و مؤمنانی هستند که خداوند درباره آنها میفرماید: نسبت به ولایت علی (علیه السلام) شک و تردید ندارند.
📕 تفسیرالبرهان، ج۵، ص۵۲۷
https://eitaa.com/qurantehran
02.Baqara.006.mp3
983.2K
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🍃آیه ششم - استاد #قرائتی
🌺إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ
همانا کسانی که کفر ورزیده اند،برای آنها یکسان است که هشدارشان دهی یا هشدارشان ندهی.آنها ایمان نخواهند آورد.
🔹 «کفر»،به معنای پوشاندن و نادیده گرفتن است. به کشاورز و شب، کافر می گویند.چون کشاورز دانه و هسته را زیر خاک می پوشاند و شب فضا را در برمی گیرد.
🔸 کفران نعمت نیز به معنی نادیده گرفتن آن است. شخص منکر دین، به سبب اینکه حقایق و آیات الهی را #کتمان می کند و یا #نادیده می گیرد، کافر خوانده شده است.
🔹 قرآن، بعد از متّقین ،گروهی از کفّار را معرّفی می کند:
آنها که در #گمراهی و #کتمانِ_حقّ، چنان سرسختند که حاضر به پذیرش آیات الهی نیستند و در برابر دعوت پیامبران، زبان قال و حالشان این بود: «سَواءٌ عَلَیْنا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَکُنْ مِنَ الْواعِظِینَ»
برای ما وعظ و نصیحت تو اثری ندارد، فرقی ندارد که پند دهی یا از نصیحت دهندگان نباشی.
یعنی اگر زمینه مساعد و مناسب نباشد، دعوت انبیا نیز مؤثّر واقع نمی شود.
باران که در لطافت طبعش،خلاف نیست
در باغ لاله روید و در شوره زار،خَس
🔸روش تبلیغ برای کفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نکند، بشارت و وعده ها نیز اثر نخواهند کرد. «سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ»
🔹 نباید انتظار ایمان آوردنِ همه ی مردم را داشته باشیم. «...لا یُؤْمِنُونَ»
https://eitaa.com/qurantehran
🟡 سه تجارتی که در آن خسارتی نیست:
1⃣⚜تلاوت قرآن
2⃣⚜نماز خواندن
3⃣⚜انفاق کردن
زیرا #خداوندمتعال میفرماید:
«کسانی که کتاب الله (قرآن را) می خوانند و نماز را پا برجای می دارند و از چیرهائی که بدیشان داده ایم، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، آنان چشم امید به تجارتی دوخته اند که هرگز بی رونق نمی گردد و از میان نمی رود» - فاطر/۲۹
🍂پس بیایید قدر قرآن را بدانیم 🍂
زیرا در سوره حشر/آیه ۲۱ نیز می فرماید:
🔸لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَي جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعاً مُّتَصَدِّعاً مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ.
💫اگر اين قرآن را بر كوهى نازل كرده بوديم، بى شك آن كوه را از خشيت خداوند، خاشع و فرو پاشيده مى ديدى. ما اين مثال ها را براى مردم مى زنيم، شايد بيانديشند.
✅ قرآن کریم، این قابلیت را دارد که موجودی را که مانند کوه، سخت و محکم است، نرم و خاشع نماید.
👈پس قلب انسان نیز میتواند با بهره گیری از آیات نورانی قرآن، نرم و خاشع شود.
⚡️به شرطی که در این دریای بیکران وارد شود و از آن استفاده کند.
https://eitaa.com/qurantehran
#سلام_امام_زمانم
🍃السَّلامُ عَلَيْكَ يا جادَّةَ الله...
سلام بر تو ای راه روشن خدا.
ای که هر چه غیر توست بیراهه است.
سلام بر تو و بر روزگاری که همه خلق در مسیر تو، شیرینی بندگی را خواهند چشید.
📗صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها
برای دیدن دلبر، همین دو دیده بس است
دلیل این همه دوری، فقط هوا،هوس است
هزار بار گفته ام این را، دوباره میگویم
جهان بی تو حبیبا به مثل یک قفس است
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
♨️ سه سفارش امام زمان برای گشایش رزق
🔸ملا محمد صادقی در نهایت سختی و پریشانی و بدحالی بود. به هیچ وجه برای او گشایش نمیشد تا آن که شبی در عالم خواب خدمت حضرت حجت (عجل الله فرجه) رسید و عرض حال خود گفت.
🔸 حضرت فرمودند: به نزد سید محمد سلطان آبادی برو و به دستورالعمل آن عمل کن. دستورالعمل سیدمحمد این بود:
✅ ۱- بعد از فجر صبح دست بر سینه گذارد و هفتاد مرتبه بگوید "یا فَتّاح"
✅۲- مواظبت کن به خواندن:
«لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَ اَلْحَمْدُللِهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً.»
✅ ۳- بعد از هر نماز صبح این دعا را بخواند:«بِسْمِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُفَوِّضُ اَمْری اِلَی اللهِ اِنَّ اللهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ قَوْقاهُ الله سَیِّآتِ ما مَکَرُوا...» این دعا در کتاب مفاتیح الجنان در بخش تعقیبات نماز آمده و از مضامین ساده و بسیار زیبایی برخوردار است.
https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈🏻 مروری بر ویژگیهای مورد تأکید رهبر انقلاب برای تربیت نسل جدید
💠 تشویق دانشآموزان به حضور در مراکزی است که آن مراکز برکتآفرین است، نورآفرین است، مثل مساجد، هیئتها. بهتجربه ثابت شده جوانی که با مسجد سروکار دارد، خیرش بیشتر به جامعه میرسد؛ یعنی احتمالش بیشتر است. نه اینکه آدمِ جوان یا غیرجوانِ مسجدی منحرف نمیشود؛ چرا، همهی احتمالات وجود دارد، لکن این زمینه یک زمینهی بسیار باارزشی است. ۱۴۰۲/۲/۱۲
🔻 «معلّم در واقع معمار آیندهی کشور است. امروز شما دارید فردای کشور را میسازید. اگر بتوانید انسان آگاه، عالم، اهل فکر کردن، متفکّر، اهل منطق، باایمان، بااراده، متشرّع، پایبند به اخلاق اسلامی، پایبند به تعهّدات ملّی تربیت کنید، بزرگترین خدمت به کشور انجام گرفته.» ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
🔹 برخورداری از هویّت ایرانی ـ اسلامیِ عمیق اولین مولفه در تربیت نسل تراز است: «زیرساخت اصلی هر تمدّنی، منابع انسانی است... نسلی که خودساخته است، دارای هویّت است؛ هویّت ایرانی ـ اسلامی محکم و عمیقی دارد، دلباخته و فریفتهی این و آن و بازماندههای تمدّن منسوخشدهی شرق و غرب نیست؛ نسلی است دانا، دانشمند، کارآمد، ماهر، آشنا با سبک زندگی اسلامی و سنّتهای ایرانی.» ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
🔹 «آموزشوپرورش [باید] بتواند نسلی تربیت بکند باایمان...باوفا، مسئولیّتپذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راستگو، شجاع، نسل باحیا، بافکر، اهل فکر کردن، اهل به کار گرفتن اندیشه، عاشق کشور، عاشق نظام، عاشق مردم، [نسلی که] کشورش را دوست بدارد، مصالح کشورش را مصالح شخص خودش بداند، از آنها دفاع کند.» ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌انتشار ناامیدی و ناکارآمدی نظام انقلاب جمهوری اسلامی امری نابخشودنی است ❗️
👈🏻 مروری بر ویژگیهای مورد تأکید رهبر انقلاب برای تربیت نسل جدید 2⃣
🔹 از نگاه رهبر انقلاب برخورداری این نسل از دو عنصرِ آگاهی و #امیدواری نیز دارای اهمیت ویژهای است: «دانشآموز باید در طول این دوازده سال، جایگاه خود را در این کاروان عظیمی که به سمت پیشرفت در جامعهی اسلامی حرکت میکند، پیدا کند... برای خودش نقش تعریف بکند.» ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ «ما به جوان مؤمن، وفادار، امیدوار، بانشاط، فعّال، باابتکار احتیاج داریم، کشور احتیاج دارد، آیندهی کشور احتیاج دارد.» ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
🔹 از خصوصیات مطلوب، انقلابیگری با تعریف دقیق و جامع آن است: «یک نسلی باید به وجود بیاید شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیشگام، خودباور، غیور... انگیزهی کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد... زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند؛ در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی... انقلابی یعنی دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدیّن، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند.» ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
🔹 عدالتخواهی و عدالتپروری یکی دیگر از خصوصیات مطلوب نسلِ انقلابی است: «یعنی آموزش و پرورشِ ما، تعلیم و تربیتِ ما، عدالتپرور تربیت کند، عدالتخواه تربیت کند، عدالتساز تربیت کند.» ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
#هفته_گرامیداشت_مقام_معلم
https://eitaa.com/qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 بخش نهم
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم
وَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ وَ إِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی یُؤْفَکُونَ (٤) وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رُسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُوسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُم مُسْتَکْبِرُونَ (۵) سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِر لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ
🔹این سوره مبارکه که در مدینه نازل شد، برای تحلیل یک جامعه #نفاق بود و افشاگری آنها
🔹 قرآن کریم از نظر فرد میفرماید به هر حال شخص یا #مؤمن است یا #کافر؛ گاهی هم ممکن است فردی #منافق پیدا بشود که نفاقش #فردی است. ولی جامعه نفاق، کارشان تشکیلاتی است و در نبرد با قرآن و عترت هستند، در نبرد با اسلام هستند، و نبرد اینها هم به صورت #جنگ_نرم است، به اصطلاح نرمافزار است!
قرآن کریم همه این توطئهها را تبیین کرد و راه علاج را هم مشخص کرد؛
❌ فرمود جنگ کفّار با شمشیر است و سپر، با آهن به میدان میآیند؛ اما اینها جنگشان با مسجد است و قَسم. مسجد ضرار درست میکنند، ﴿حَلاَّفٍ مَهینٍ﴾ هم هستند. این با نرمافزار به جنگ دین میآید.
🔹 اینکه علیه حکومت دینی در برابر پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) صف کشیده است به تعبیر قرآن ﴿أَلَدُّ الْخِصَامِ﴾است؛ یعنی لَدودترین، لجوجترین دشمن دین همین #منافقین هستند، این با جنگ نرم شروع میکند؛ یعنی با مسجد ضرارسازی شروع میکند، با سوگند دروغ شروع میکند، با ذکر و تسبیح شروع میکند. همه اینها را یکی پس از دیگری قرآن تبیین کرد.
🔺 این مسجد میسازد برای چه مسجد میسازد؟ او نه به #خدا معتقد است، نه به #قیامت، نه به #قرآن، نه به #عترت. این یک نرمافزاری علیه دین است؛ لذا قرآن میفرماید این مسجد کاری از آن ساخته نیست، باید این را ویران است. سوگندی هم که یاد میکنند، تعبیر قرآن این است که ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾؛ یعنی با نرمافزار دارد به جنگ دین میآید.
🔹یک بیان نورانی در روایات است که در قرآن دارد که منافقین ﴿لاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؛ این سؤال برای همه هست که اصلاً منافق خدا را قبول ندارد، قرآن را قبول ندارد؛ این چه استثنایی است که خدا میفرماید: ﴿لاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؟ اصلاً دین ندارد، چون ﴿فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّار﴾ است، چگونه قرآن میگوید اینها کم به یاد خدا هستند، این مشکل! اما در این روایت نورانی میفرماید اینها به یاد خدا هستند، به حسب ظاهر در مجالس؛ اما اینها فقط برای دنیا ذکر دارند،
🔹﴿قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ﴾، دنیا یک چیز اندکی است. کسی که دینش برای دنیاست، برای حفظ دنیا به یاد خداست، دینش کم است. این خیلی حرف دقیقی است!
🔻این نکته را یک امام میخواهد که خودش قرآن ناطق است روشن کند، فرمود اینها به یاد خدا نیستند واقعاً اصلاً به یاد خدا نیستند. این که به یاد خدا هستند در جمع مردم، برای دنیاست❗️ دنیا هم متاع قلیل است. پس ﴿لاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾، چون به لحاظ هدف که بررسی کنید اینها به دنبال متاع کمی هستند. اینها به دنبال بهشت که نیستند.
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 ادامه بخش نهم
🔹 یک بیان نورانی حضرت ائمه دارند درباره اینکه برخیها که در مسیر ولایت نیستند کار خیری که انجام دادند تمام ثواب در نامه اعمال شیعیان نوشته میشود. این حرف گفتنش در محافل عمومی نه آسان است و نه مصلحت؛ اما استدلال حضرت را ببینید به چه استدلال کردند؛ استدلال حضرت این است که این کار خیر هر جا در عالم پیدا بشود برای ماست، این غاصبانه گرفته است. بعد به این آیه سوره مبارکه «یوسف» استدلال میکند، میفرماید: ﴿إِلاّ مَن وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ﴾؛ ما کسی را میگیریم که متاع ما پیش او باشد. این متاع برای ماست.
❌اصلش این است که هر کار خیری که بیگانه انجام بدهد ثوابش نصیب شیعیان ما میشود، برای اینکه این از جای دیگر گرفته، برای او نیست این کار. این حرف برای او نیست، این حرف برای ماست، این کار برای ماست. ما مالمان را گرفتیم. این نه قابل فهم عادی است، نه قابل طرح است که چگونه اگر مخالفی چهار تا کار خیر بکند، این را به حساب شیعهها مینویسند؟ ولی منظور این است که این کار برای او نبود، این از جایی امانت گرفته و به جای امانت صرف کرده، نه به آن #معتقد بود و نه #قصد_قربتی داشت نه قصد #ارشادی داشت. از زبانش درآمده. این است که میگویند: «خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّی کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِق»، در همان روایات دارد به اینکه این کلمه حکیمانهای که منافق در جایی شنیده یا جایی خوانده، این در ذهنش هست ولی میغلطد، به هر حال از زبانش در میآید فوراً بگیر بنوس او که از آن استفاده نمیکند. این روایت در ذیل این استدلال هست؛ مثل اینکه مال گوهر گمشدهای که یک آدم سفیهی پیدا کرده در دستش هست بازی میکند. فرمود این در درونش میغلطد به هر حال از زبانش بیرون میآید فوراً یادداشت کن، این به درد او نمیخورد، این برای او نیست. وگرنه منافق که حکمت ندارد تا «خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّی کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِق».
🔹فرمود: ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾؛ سپر به دست وارد میدان شدند. ﴿فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ﴾، چرا؟ چون ظاهراً ایمان آوردند، یک؛ باطناً کافر هستند، دو؛ آنگاه خدا توفیق فهم را از اینها گرفته
🔹 در بخشهایی از مربوط به صحنه معاد دارد اینها که وقتی وارد قیامت میشوند طوری است که ﴿أَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ﴾؛ یعنی قلبهای اینها ﷼خالی است چیزی در دلشان نیست با ظرف خالی میآیند. دلشان خالی است، چون یک بیان نورانی امام مجتبی(سلام الله علیه) دارد که مرحوم کلینی(رضوان الله تعالی علیه) نقل کرد، فرمود: «کُونُوا أَوْعِیَةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»؛ فرمود تا میتوانید این ظرفتان را پر کنید، خالی نباشد. نگویید من #فارغ_التحصیل شدم، نگویید من #سنّم_گذشته... تا نفس میکشیم درس و بحث. «کُونُوا أَوْعِیَةَ الْعِلْمِ»؛ پر کنید! «وعاء»؛ یعنی ظرف. جانتان را پر از علوم اهل بیت کنید، و نگویید من مشغول #مطالعه هستم، من دارم #فکر میکنم، من دارم #کتاب مینویسم. بله کتاب بنویس؛ اما برای دیگران. چهار تاکلمه حرف هم بزن، چهار تا خطبه هم بخوان، چهار تا نماز جماعت هم بخوان، چهارتا جلسه قرائت هم داشته باشد. «کُونُوا أَوْعِیَةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»، نگویید «مصباح الهدی» حسین بن علی است، بله او مصباح آسمانی است مثل آفتاب؛ اما شما ستارهای باشید در کنار آن آسمان.
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 ادامه 👆👆بخش نهم
🔹 شما هم چراغ هدایت باشید، بعد میشوید سفینه نجات. به همین علمایی که در دنیا مشکل عدهای را حلّ کردند آنها را به راه آوردند، در قیامت همین عالِم بزرگوار که اهل بهشت است و دارد بهشت میرود، به او میگویند: «قِف تَشفَع لِلنَّاس»؛ تشریف داشته باش، صبر بکن، آن شاگردانی که تربیت کردی، میتوانی از آنها شفاعت کنی، شفاعت تو هم مقبول است. «قِف تَشفَع لِلنَّاس»
[«مُشفَّع» آن شفیعی است که شفاعتش مقبول باشد]
❌ عالم میتواند شفیع مشفَّع باشد. فرمود: «کُونُوا أَوْعِیَةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»، چراغ هدایت. این دنیا جا برای این است، اما #منافقین ﴿کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ﴾؛ هستند، مثل چوبهای تراشیده هستند که در این لباسفروشیها به جایی تکیه داده هستند، همین! جانی ندارند اینها، چون درونشان خالی است تا حادثهای پیش میآید اینها میترسند، چون تبهکار هستند. هم تبهکار هستند هم قدرت دفاعی ندارند؛ مثل این مجسمهها، تا یک گوشه این مغازه تکان بخورد، اینها میلرزند اوّل چیزی که میافتد همینها هستند.
🔹هر حادثهای که پیش بیاید، اینها اوّل میترسند، چون #خیانتکار هستند. بعد میفرماید: ﴿هُمُ الْعَدُوُّ﴾، این «الف» و «لام» نشانه این است که اینها کاملاً در عداوت آماده هستند، برای اینکه
1⃣ قیافه خوبی دارند
2⃣ زبان چرم و نرم دارند
3⃣ باطن گزنده دارند
4⃣ کسی هم اینها را نمیشناسد
🔹 فرمود: ﴿هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی یُؤْفَکُونَ﴾، اینها کجا میخواهند بروند خدا باید به جنگ اینها بیفتد. یک وقت میگوییم: «قتلهم الله» این مبارزه دو طرف را نشان نمیدهد؛ اما وقتی گفتیم: ﴿قَاتَلَهُمُ اللَّهُ﴾، این خطر بدتر را نشان میدهد. ﴿قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی یُؤْفَکُونَ﴾، کجا دارند میروند؟ مثل ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُون﴾ اصلاً نمیدانند که کجا دارند میروند...
«أعاذنا الله من شرور أنفسنا».
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
02.Baqara.007.mp3
1.8M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🍃آیه هفتم - استاد #قرائتی
خَتَمَ اللّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَهٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ
خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده و بر چشمانشان پرده ای است و برای آنان عذابی بزرگ است.
🔹مُهر بدبختی که خداوند بر دل کفّار می زند، کیفر لجاجت های آنان است. چنانکه می خوانیم: «یَطْبَعُ اللّهُ عَلی کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبّارٍ» خدا بر دل افراد متکبّر و ستم پیشه،مهر می زند.و در آیه ۲۳ سوره ی جاثیه نیز می خوانیم:خداوند بر دل کسانی که با علم و آگاهی به سراغ هواپرستی می روند مهر می زند. بنابراین مهر الهی نتیجه ی انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنکه یک عمل قهری و جبری از طرف خدا باشد.
🔹مراد از قلب در قرآن، روح و مرکز ادراکات است.
🔹سه نوع قلب را قرآن معرّفی می کند:
1⃣قلب سلیم
2⃣.قلب منیب
3⃣قلب مریض....
https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸قال الله فی القرآن:
از رحمت خداوند ناامید نشوید زیرا حق اینست که کسی جز #کافران از رحمت خدا ناامیدنمیشود.
(آیه۸۷سوره یوسف)
سخنران:آیت الله جوادی آملی
موضوع:ناامیدی از رحمت خداوند
https://eitaa.com/qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ عَلی مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ السَّمآءَ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که با آمدنت حجّت را بر اهل زمین و آسمان تمام می کنی.
سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، زمین و آسمان غرق نور می شوند.
📚 بحار الأنوار
مرا امید وصالِ تو زنده میدارد...🌱
وگرنه هر دمم، از هجر توست بیم هلاک...
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
جامعه جهنمی.mp3
581.7K
💠 جامعه جهنمی
🔸 این به آن بد می گوید، آن به این بد می گوید، این از او غیبت می كند، او خلاف می گوید، این تكذیب می كند؛ این جهنم است! ما آبروی این را ببریم، آبروی آن را ببریم، دروغ بگوییم، غیبت بكنیم و هیچ اطمینانی در جامعه نباشد، چنین جامعه ای لرزان است، این جامعه, #جامعه_جهنمی است!
🔸 اگر كسی خلاف كرد، ما یك وظیفه داریم به عنوان #امر_به_معروف_و_نهی_از_منكر که به او بگوییم و جلویش را بگیریم، این چیز خوبی است! وقتی با او در میان میگذاریم که این كار بد است، نكن، بالاخره یا قبول می کند یا نكول، به هر حال مشكلی پیش نمی آید، ما وظیفه مان را انجام دادیم؛ اما امر به معروف و نهی از منكر که بر ما واجب است و اثربخش است را انجام ندهیم، بیاییم غیبت بكنیم، این سودی ندارد؛ این منكری است در برابر منكر!
با حرام نمی شود از حرام جلوگیری كرد, با بدی نمی شود از بدی جلوگیری كرد. وقتی در جامعه ای، انسان به رسانه اش، به مطبوعاتش، به توده مردمش، به جلساتش، #اطمینان نداشته باشد، چنین جامعه ای جامعه جهنمی است، #جامعه_بهشتی نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
https://eitaa.com/qurantehran
#جرعهای_از_معرفت
💠آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة الله
🔸انسان گاهی با اشاره غیبت میکند، گاهی به کنایه و گاهی هم صریح پشت سر کسی غیبت میکند.
🔸 گاهی گفتن یک «الحمدلله» آدم را جهنّمی میکند و با یک الحمدُلله به جهنّم میرویم. مثلاً میگوییم: الحمدلله که ما رباخوار نیستیم یا الحمدلله که ما ریاست طلب نیستیم [و به کسی هم اشاره میکنیم]. آدم باید خیلی حواسش جمع باشد؛ چکار به کار کسی دارید؟
https://eitaa.com/qurantehran