eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهي! ظَلِّلْ عَلَى ذُنُوبِي غَمَامَ رَحْمَتِكَ وَ أَرْسِلْ عَلَى عُيُوبِي سَحَابَ رَأْفَتِكَ خدايا! بر گناهانم سايه‌ي ابر رحمتت را بينداز و ابر ريزان مهرباني‌ات را براي شست و شوي عيب‌هايم بفرست. 🔰رأفت خاص الهي به مؤمنان و مصاديق آن 🔹رأفت خاصي است که در بين انسان‌ها – به عنوان مثال- به مادر نسبت مي‌دهيم. مادر حالت رأفت و دل‌سوزي خاصي دارد که هرگز چنين حالتي به پدر نسبت داده نمي‌شود. خداي متعال نسبت به مؤمنين،‌ هم رحمت دارد و هم رأفت چنان که در قرآن شريف مي‌فرمايد: «إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» خداوند به بندگان، رئوف و رحيم است. 🔺زيرا آنان نياز به رسيدگي خاص نسبت به حالاتشان از جانب خداوند مهربان دارند. 🔻بنابراين اگر لغزش‌هايي از انسان صادر شد، بايد در صدد جبران آن برآيد تا در اثر عنايت الهي، تأثيرات منفي آن در روح انسان کم شده و سپس به طور کلي از بين برود. 🔺 و اگر خداي نکرده لغزش‌ها و عثراتش ادامه پيدا کند، روح انسان مانند زمين خواهد شد که به مرور زمان و با لگدمال شدن، سفت و محکم مي‌گردد تا جايي که شبيه به سنگ مي‌شود و ديگر با آب ساده شسته و تميز نخواهد شد بلکه نياز به کلنگ و زير و رو کردن دارد تا آب را به خود بگيرد. 🔰 روح نيز نياز به و تضرع عميق دارد تا درياي رحمت الهي را به تلاطم درآورد. به همين جهت، چون خداوند انسان مؤمن را دوست دارد، وقتي گناهي انجام داد و توبه نکرد، يا توبه کرد و خداوند مصلحت او را در شست و شو و طهارت باطني بيش‌تري ديد او را به اموري مبتلا مي‌گرداند تا کاملاً پاک شود. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran
الهي! ظَلِّلْ عَلَى ذُنُوبِي غَمَامَ رَحْمَتِكَ وَ أَرْسِلْ عَلَى عُيُوبِي سَحَابَ رَأْفَتِكَ خدايا! بر گناهانم سايه‌ي ابر رحمتت را بينداز و ابر ريزان مهرباني‌ات را براي شست و شوي عيب‌هايم بفرست. 🔶اگر انسان تحت سايه‌ي قرار بگيرد و گناهاني را که با از بين رفته‌اند ادامه ندهد، از تأثير حرارتي آن گناهان کاسته مي‌شود و هر قدر انسان بيش‌تر خود را در سايه‌ي رحمت الهي قرار دهد و سايه‌ي رحمت خداوند نيز هر مقدار ضخيم‌تر باشد، تأثير بيش‌تر و مطلوب‌تري خواهد داشت. مانند سايه‌ي ابرها که به نسبت تابش و حرارت خورشيد در منطقه‌هاي مختلف تأثيرات متفاوتي دارد. 🔸اين تعبيرات بيان‌گر مقدار و ميزان تمرد و رسوخ گناه در انسان و در نتيجه، دوري او از ساحت است. به همين جهت انسان همواره بايد از رسوخ گناهان پرهيز اوليه داشته سپس از ارتکاب گناهان دوري نمايد؛ زيرا انجام گناهان، اوصاف رذيله‌اي را در انسان ايجاد مي‌کند و بايد براي رهايي و شست و شو از هر دو رذيله از خداوند طلب رحمت نمود. ♦️رقّت بيش‌تر از رحمت است. در اين‌جا تعبير حضرت عوض شده و نسبت به عيوب، تعبير رأفت به کار رفته است؛ چرا که رذايل انسان و حالات نفساني او مخفي است، به طوري که گاهي خود انسان هم از آن‌ها غافل است! لذا عنايت ويژه‌اي لازم است تا انسان نسبت به آن صفات، بيدار و شده و راه‌کار از بين رفتن آن‌ها را هم بيابد. ما بدان مقصد عالي نتوانيم رسيد هم مگر پيش نهد لطف شما گامي چند 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran
الهي! ظَلِّلْ عَلَى ذُنُوبِي غَمَامَ رَحْمَتِكَ وَ أَرْسِلْ عَلَى عُيُوبِي سَحَابَ رَأْفَتِكَ خدايا! بر گناهانم سايه‌ي ابر رحمتت را بينداز و ابر ريزان مهرباني‌ات را براي شست و شوي عيب‌هايم بفرست. 🔶انسان در و زندگاني دنيايي به دو نوع مانع برخورد مي‌کند که هر چند به يک ديگر مرتبط هستند اما يکي از ديگري عميق‌تر است 1️⃣ است که عمدتاً در اثر طغيان خواسته‌هاي نفساني يا در جهات شهواني يا امور غضب آلود از انسان صادر مي‌شود؛ 2️⃣ و حالات نامطلوبي است که در اثر ارتکاب گناهان پيدا مي‌شود. انسان براي اين که به اين دو مانع مبتلا نشود نياز به خاص خداي متعال دارد. 🔶 در اين فراز از مناجات هم دو حقيقت از خداي متعال خواسته شده است: يکي نسبت به است و براي رفع آن‌ها، غمام و سايه‌ي ابر رحمت درخواست گرديده همان‌گونه که ابر مانع تابش آفتاب شده و سايه مي‌افکند و زمينه براي بارش باران است؛ ديگري نسبت به است و براي رفع ‌آن‌ها، سحاب که ابر باران دار است تقاضا گرديده همان طور که باران در زمين نفوذ مي‌کند و شست و شو مي‌دهد. ⛔️اگر کسي مبتلاي به گناه شود اين گناه تأثير در او مي‌گذارد. در اين صورت شخص نياز به دو عنايت از ذات مقدس الهي دارد: يکي اين که زنگار قلب ناشي از گناه را بزدايد که در اين‌جا از آن تعبير به «غمام رحمتک» شده: خدايا! ابر رحمتت را سايه بر گناهان من بگستران؛ و ديگر اين که چون گناهان تأثير نفساني مي‌گذارد و حالت و صفات نامطلوب نفساني ديگري را ايجاد مي‌کند، نياز به شستن و نفوذ باران دارد. لذا تعبير به سحاب و باران رأفت الهي شده است. ما بدين در نه پي حشمت و جاه آمده‌ايم از بد حادثه اين جا به پناه آمده‌ايم لنگر حلم تو اي کشتي توفيق کجاست که در اين بحر کرم غرق گناه آمده‌ايم آبرو مي‌رود اي ابر خطاپوش ببار که به ديوان عمل نامه سياه آمده‌ايم 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قلبم هیچ در دستهایم هیچ توشه ام هیـچ نفس سپیدم را آلوده ام به رنگ دنیا... یا غفور؛ امشب به تو محتاجم بیایم... تا زیر بـارانِ قدر، خوبم کنی! یا رب دل مرده‌ی مرا احیا کن بر روی گدای نیمه شب در وا کن سوگند به قطره قطره‌ی خون علی پرونده ی اعمال مرا امضا کن.. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی 🔘شب نوزدهم شب شرمندگی است اما ما دست خالی هم نیستیم، اتکای ما امیرالمؤمنین علی علیه السلام است 🌙 عاشقان خوب امیر المومنین علی علیه السلام؛ ما را از دعای خیر خود در امشب فراموش نکنید. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹السَّلامُ عَلی الْمُدَّخَرِ لِکَرامَةِ اَوْلِیآءِ اللَّهِ وَ بَوارِ اَعْدآئِهِ... ▪️ سلام بر مولایی که با آمدنش دوستان خدا سربلند می شوند و دشمنان خدا سر به نیست. سلام بر او و بر روزی که خدا در انتظار آن است. 🔹تمام پنجره ها رو به آسمان باز است ببار حضرت باران که فصل اعجاز است 🔹کجا قدم زده ای تا ببوسم آنجا را که بوسه بر اثر پایت عین پرواز است https://eitaa.com/qurantehran
نزدیک اذان صبح شد و وقت رفتن به مسجد، حضرت آماده مسجد رفتن شد. مرغابی‌ها سر راه مولا را گرفته صدا و ناله می‌کردند. حضرت فرمود: «آنها را به حال خود واگذارید زیرا آنها صیحه می‌زنند [و طولی نمی‌کشد] که به دنبال آن نوحه‌گری‌ها بلند می‌شود. ام کلثوم و امام‌حسن(ع) عرض کردند: چرا فال بد می‌زنید؟! فرمود: فال بد نیست، دل گواهی می‌دهد که به شهادت می‌رسم! ناله‌های مرغان و اشک فرزندان، مانع علی (ع) نگشت، به راه خویش ادامه داد تا به در خانه رسید، کمربند حضرت به قلاب در گیر کرد و باز شد گویا با زبان بی‌زبانی‌اش می‌خواست مولا را از تصمیم رفتن به سوی دوست باز دارد، اما برعکس فریاد آن عاشق شهادت بلند شد که خطاب به خود می‌گفت: «ای علی! کمربندت را برای مرگ محکم ببند، زیرا مرگ تو را ملاقات می‌کند و از مرگ هنگامی که می‌آید جزع و ناله مکن و به دنیا مغرور نشو هر چند با تو همراهی کند. (زیرا) روزگار همچنان که تو را به خنده می‌آورد، همین طور می‌گریاند! https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روز نوزدهم ماه مبارک رمضان ▪️ أللَّهُمَّ وَفِّرْ فیهِ حَظّی مِنْ بَرَکاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلی إلی خَیْراتِهِ وَ لاتَحْرِمْنی قَبُولَ حَسَناتِهِ یا هادِیاً إِلیَ الْحَقِّ الْمُبِین ▪️خدایا! در این روز بهرۀ مرا از برکاتش وافر گردان و به‌سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز. ای هدایت‌کننده به‌سوی حق آشکار! 🔰پیام‌های دعا 1⃣ بهرۀ وافر از برکات ماه رمضان 2⃣ آسان‌شدن راه خیرات 3⃣ محروم‌نشدن از انجام حسنات 4⃣ هدایت به‌سوی دین حق 🔰پیام منتخب ✍️در مسير بندگی خداوند و انجام واجبات و مستحبات الهی‌، كارهای زيادی است كه بايد انجام دهيم؛ ولی به دلايل زيادی‌، همچون وسوسه‌های شيطانی و نفسانی‌، تنبلی‌، سستی ايمان و... انجام اين امور برای ما مشكل می‌شود و گاه آن‌ها را انجام نمی‌دهيم. در دعای این روز، از خداوند آسان‌شدن مسير بندگی را طلب می‌كنيم تا به مدد الهی‌، سختی آن کارها برای ما از بین برود. وقتی حضرت موسی(ع) آمادۀ قيام عليه فرعون شد، از خدا آسانی اين كار بزرگ را خواست و گفت: «وَ يَسِّرْ لِی أَمْرِی؛ و كارم را بر من آسان كن.» (طه: ۲۶) اگر اين آسانی در كارهای گوناگون، به‌ويژه در انجام اعمال عبادی شامل حال ما شود، به‌طور قطع بيشتر و بهتر خدا را عبادت خواهيم كرد. ✨رسول گرامی(صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «برای هر حاجتی كه داريد، حتی اگر بستن بند كفش باشد، دست خواهش به سوی خداوند ـ عزوجل ـ دراز كنيد؛ زيرا تا او آن را آسان نکند، آسان نشود.» 📚ميزان الحكمه، ج ۴، ص ۲۴ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک تفسیر قرآن کریم 🔸سوره بقره آیه ۲۰۷ 🔸حجت الاسلام قرائتی 🔹ومِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ 🔹و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می فروشد [مانند امیرالمؤمنین (علیه السلام)] و خدا به بندگان مهربان است. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ریخت بر دامن محراب زفرق سراو ▪️آنچه اندوخته از خون جگرکرد على ▪️گرچه درهر نفسى بود على را مـــعراج ▪️غوطه در خون زد و معراج دگر کرد على 🏴 ایام سـوگواری امیرالمؤمنین امام اول شیعیان، حضرت علی (علیه‌السلام) تسلیت باد. https://eitaa.com/qurantehran
غربت_و_تنهايي_حضرت_علي_عليه_السلام (1).mp3
7.93M
🏴 غربت و تنهایی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🎤حجت الاسلام دل را ز علی (ع) اگر بگیرم چه کنم بی مهر علی (ع) اگر بمیرم چه کنم فردا که کسی را به کسی کاری نیست دامان علی (ع) اگر نگیرم چه کنم؟ 🏴 ایام سوگواری مولای متقیان امیرالمؤمنین، علی(علیه‌السلام) تسلیت باد https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5796614233504352887.mp3
7.93M
🔳 (علیه السلام) داره میره برا نماز غریب ترین مرد زمین ... 🎙حاج برای صیقل روح و روان ها به دل دریائی از ایمان نشانیم برای اولین مظلوم عالم بسی خون دل ازچشمان چکانیم هزاران و بسیار به قاتل های مولا مان رسانیم . . . ▪️اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین https://eitaa.com/qurantehran
✳️ ، ⬅️سوره مبارکه فرقان، آیه ۵۲ ❇️ مقام معظم رهبری: در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را جهاد کبیر نام نهاده «فلا تطع الكفرين و جاهدهم به جهادا کبیرا..» 🔸جهاد کبیر یعنی چه؟ یعنی ، از کافر، از خصمی که در میدان مبارزه ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. 🔹اطاعت یعنی چه؟ یعنی ، تبعیت نکن 🔸تبعیت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف، تبعیت در میدان ، ، ، ، در میدانهای مختلف از دشمن تبعیت نکن! 🔻 این تبعیت نکردن آن قدر مهم است که خدای متعال پیغمبر خود را مکرر به آن توصیه میکند در اول سوره مبارکه احزاب می‌فرماید؛ يأيها النبي اتق الله ولا تطع الكفرین.... ⬅️ پیغمبر! تقوا داشته باش و از کافران تبعيت نكن؛ «إن الله كان عليما حكيما» ما میدانیم مشکلات تو را، ما میدانیم فشارهایی که بر تو وارد میکنند تا تو را وادار به تبعیت کنند، تهدید می کنند. تطمیع میکنند، اما شما مراقب امر و نهی الهی باش، اتق الله، حواست جمع باشد. و لا تطع الكفرين این اطاعت نکردن از کافرین، آن چیز بزرگ و مهمی است که خدای متعال با این لحن با پیغمبرش حرف میزند. 🔸بدانید که آنچه امروز دشمنان علیه جمهوری اسلامی و امت اسلامی انجام میدهند نفسهای آخر دشمنی دشمن نسبت به جمهوری اسلامی است. 🔹هر چه آنها سخت تر بگیرند اراده ی ما قویتر خواهدشد؛ هر چه آنها شدت عمل به خرج بدهند، ما قوی تر خواهیم شد. هر چه آنها نسبت به پایبندی ما به مفاهیم قرآنی و معارف قرآنی بیشتر عصبانی بشوند به توفیق الهی تمسک ما به بیشتر خواهد شد. 📚سخنرانی های ۱۳۹۵/۳/۳,۱۳۹۸/۱/۲۶ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳ هر شب رمضان را بدانید طبق روایتی که مرحوم محدث قمی نقل می‌کند، سؤال کردند که کدام‌یک از این سه شب -یا دو شب بیست‌و‌یکم و بیست‌و‌سوم- است؟ در جواب فرمودند: چقدر آسان است که انسان، دو شب -یا سه شب- را ملاحظه‌ی شب قدر کند. چه اهمیت دارد بین سه شب، مردد باشد. مگر سه شب چقدر است؟ کسانی بوده‌اند که همه‌ی را از اول تا آخر، شب قدر به‌حساب می‌آوردند و اعمال شب قدر را انجام می‌دادند. قدر بدانید. 📚 از کتاب ؛ شهرالله الاکبر در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت 📖 صفحات ۱۴۷ و ۱۴۸ یادمان باشد ؛ خیلی وقت است که زمانِ توبه رسیده و ... خبر نداریم! توبه از تمام لا اله الّا الله هایِ از سر عادت. توبه از تمام نمازهای پُر از رخوت. توبه از همه‌ی سجاده هایی که قرار بود حجله‌ی عاشقی باشد و در خلوت، پهن شود؛ اما در شلوغ‌ترین جایِ خانه افتاد ... این رمضان؛ کمی تمرینِ عاشقی کنیـــم ... برای همان خدایی که جز او دلبر دیگری نبود و ... نیست و ... نخواهد بود. https://eitaa.com/qurantehran
الهي! ظَلِّلْ عَلَى ذُنُوبِي غَمَامَ رَحْمَتِكَ وَ أَرْسِلْ عَلَى عُيُوبِي سَحَابَ رَأْفَتِكَ خدايا! بر گناهانم سايه‌ي ابر رحمتت را بينداز و ابر ريزان مهرباني‌ات را براي شست و شوي عيب‌هايم بفرست. 🔶اين تعبيرات براي آن است که از جهت علمي بدانيم انسان در خود، با چه مسائلي برخورد مي‌کند؛ چه اموري تأثير عميق در وجود او مي‌گذارند و چه اموري تأثير ظاهري دارند واگر از آن‌ها مراقبت نشود، تأثير عميق در جهت منفي پيدا مي‌کنند. 🔸 گناهان در اثر طغيان اميال نفساني ابتدا ايجاد مي‌کنند اما اگر از ابتدا به مقابله و دفع و رفع آن‌ها اقدام نشود، به تدريج اين آلودگي بيش‌تر و عميق‌تر خواهد شد. به همين جهت اولياي الهي سفارش فرموده‌اند که انسان توجه داشته باشد کارهاي خلاف، تأثير عميق در جان او مي‌گذارند چنان که خداي متعال در قرآن شريف مي‌فرمايد: { ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن‏} 👈سپس عاقبت کساني که کار بد انجام دادند آن است که آيات ما را تکذيب نمودند. 🔷 به همين نحو، کارهاي خوب نيز تأثير عميق مثبت در انسان مي‌گذارد. 🔺 قرآن کريم مي‌فرمايد: {وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا} 👈اگر از او (پيامبر) اطاعت کنيد، هدايت مي‌شويد. 🔹 هم‌چنين در مورد روزه و تأثير والاي روحي آن مي‌فرمايد: { يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون‏} 👈اى کسانى كه ايمان آورده‏ايد! روزه بر شما نوشته شده، همان‏گونه كه بر كسانى كه قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهيزكار شويد. 🔶 يک عمل تقوايي است، اما ظاهر براي وجود انسان است؛ زيرا در مدت روزه، شکم گرسنگي مي‌کشد و بعضي از اعضا و جوارح از مباحات محروم مي‌مانند و اگر اين ظاهر درست و دقيق انجام شود براي انسان سپر و حافظ دروني خواهد شد و او را از اين که دنبال مخالفت با مولا برود و حالت طغيان پيدا کند حفظ مي‌کند. اصل هم همين است که انسان اهتمام شديد به انجام وظايف ظاهري داشته باشد و آن را با انگيزه‌ي سالم همراه کند تا تأثير نفساني مطلوب بگذارد و همين‌طور اين عمل ادامه پيدا مي‌کند تا در باطن انسان رسوخ پيدا نمايد. 🔺 از اين جهت حضرت امام علي(ع) مي‌فرمايد: «صِيَامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِكْرِ فِي الْآثَامِ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعَامِ.» روزه‌ي قلب (بازداشتن) فکر در گناهان، برتر از روزه‌ي شکم از طعام است. 🔺و نيز مي‌فرمايد: «صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ اللِّسَانِ وَ صِيَامُ اللِّسَانِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ الْبَطْن.» روزه‌ي قلب بهتر است از روزه‌ي زبان و روزه‌ي زبان بهتر است از روزه‌ي شکم. ❇️ اگر روزه‌ي قلب که همان دوري از فکر در معصيت و اهتمام به است تحقق يابد،‌ روزه‌ي زبان و شکم نيز قطعاً تحقق مي‌يابد و دامنه‌ي روزه‌ گسترده‌تر و عميق‌تر مي‌گردد تا جايي که آن حضرت مي‌فرمايد: «صَوْمُ النَّفْسِ عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْيَا أَنْفَعُ الصِّيَامِ.» 👈روزه‌ي نفس از لذت‌هاي دنيا (دوري از لذت‌هاي حرام و عدم زياده‌روي در لذت‌هاي حلال) سودمندترين لذت‌ها است. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran
الهي! ظَلِّلْ عَلَى ذُنُوبِي غَمَامَ رَحْمَتِكَ وَ أَرْسِلْ عَلَى عُيُوبِي سَحَابَ رَأْفَتِكَ ✳️ خدايا! بر گناهانم سايه‌ي ابر رحمتت را بينداز و ابر ريزان مهرباني‌ات را براي شست و شوي عيب‌هايم بفرست. ⬅️ اگر لغزش‌هايي از انسان صادر شد، بايد در صدد آن برآيد تا در اثر عنايت الهي، تأثيرات منفي آن در روح انسان کم شده و سپس به طور کلي از بين برود. براي جبران، در مرحله‌ي اول با رعايت شرايط لازم است که اگر تحقق يافت، به فرموده‌ي امام صادق (ع) انسان مورد قرار خواهد گرفت. 👌 حضرت مي‌فرمايد: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اللَّهُ فَسَتَرَ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.» ⬅️ هرگاه بنده توبه‌ي نصوح نمايد خداوند او را دوست داشته و در دنيا و آخرت گناه وي را خواهد پوشانيد. راوي مي‌گويد: چگونه بر او مي‌پوشاند؟ فرمود: «يُنْسِي مَلَكَيْهِ مَا كَتَبَا عَلَيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ يُوحِي إِلَى جَوَارِحِهِ: اكْتُمِي عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ وَ يُوحِي إِلَى بِقَاعِ الْأَرْضِ: اكْتُمِي مَا كَانَ يَعْمَلُ عَلَيْكِ مِنَ الذُّنُوبِ، فَيَلْقَى اللَّهَ حِينَ يَلْقَاهُ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوب.» 👈دو فرشته‌اي را که گناهانش را مي‌نوشتند به فراموشي مي‌کشاند و به اعضاي او وحي مي‌کند: آن گناهاني را که بر روي تو انجام مي‌داد گناهان او را کتمان کنيد و به قسمت‌هاي زمين وحي مي‌کند: کتمان کنيد، پس با خداوند ملاقات مي‌کند در حالي که چيزي از گناهان بر او شهادت نمي‌دهد. 🔰 و اگر خداي نکرده لغزش‌ها و عثراتش ادامه پيدا کند، مانند زمين خواهد شد که به مرور زمان و با لگدمال شدن، سفت و محکم مي‌گردد تا جايي که شبيه به سنگ مي‌شود و ديگر با آب ساده شسته و تميز نخواهد شد بلکه نياز به کلنگ و زير و رو کردن دارد تا آب را به خود بگيرد. 🔻روح نيز نياز به توبه و دارد تا درياي رحمت الهي را به تلاطم درآورد. به همين جهت، چون خداوند انسان مؤمن را دوست دارد، وقتي گناهي انجام داد و ، يا توبه کرد و خداوند مصلحت او را در شست و شو و طهارت باطني بيش‌تري ديد او را به اموري مبتلا مي‌گرداند تا کاملاً پاک شود. 👌حضرت امام باقر (ع) مي‌فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا كَانَ مِنْ أَمْرِهِ أَنْ يُكْرِمَ عَبْداً وَ لَهُ ذَنْبٌ ابْتَلَاهُ بِالسُّقْمِ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ لَهُ ابْتَلَاهُ بِالْحَاجَةِ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ بِهِ ذَلِكَ شَدَّدَ عَلَيْهِ الْمَوْتَ لِيُكَافِيَهُ بِذَلِكَ الذَّنْبِ.» 👈 به راستي خداوند عزوجل وقتي بخواهد بنده‌اي را اکرام کند و براي او گناهي داشته باشد، او را به مرض مبتلا مي‌کند؛ و اگر اين کار را نکند او را به نيازمندي گرفتار مي‌کند، و اگر اين کار را نکند مرگ را بر او سخت مي‌گيرد تا گناهش را جزا داده باشد. 🍃حضرت امام باقر (ع) نيز مي‌فرمايد: «لَا يَزَالُ الْهَمُّ وَ الْغَمُّ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى مَا يَدَعُ لَهُ مِنْ ذَنْب.» همواره همّ و غم بر مؤمن خواهد بود، تا اين که گناهي بر او نباشد. ❌البته معناي اين فرمايشات اين نيست که با ابتلاي به اين امور، جبران گناه لازم نيست و اگر يا ضايع شده لازم نيست ادا شود. بلکه بيان‌گر اين است که اين ابتلائات، آثار روحي و باطني گناه را از بين مي‌برد. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran