eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قلبی شکسته و همه شب در هوای تو پر می‌کشد به نیت ایوان تو دستم نمی رسد به ضریح تو یاحسین کاری بکن برای من عالم تو https://eitaa.com/qurantehran
enc_16842625617660729097872.mp3
4.52M
🔈ازدور حسین حس میکنم توی حرم خالیه جام حسین هرقدر بیام به کربلا بازم میخوام حسین کربلایی حسین طاهری شب زیارتی امام حسین (ع) 🔸 هوایت نکنم می میرم به تو سلام میدم... 🌹السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ 🌹و عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ 🌹و عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ 🌹و عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.019.mp3
1.07M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه آیه نوزدهم - استاد 🍃أَوْ کَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ 🔸یا چون(گرفتاران در) بارانی تند از آسمانند که در آن، تاریکی ها و رعد و برقی است که از ترس صاعقه ها وبیم مرگ، انگشتان خود را در گوشهایشان قرار می دهند (ولی)خداوند بر کافران احاطه دارد. 🔹 خداوند، منافق را به شخصِ در باران مانده ای تشبیه کرده که مشکلات بارانِ تند، شب تاریک، غرّش گوش خراش رعد، نور خیره کننده ی برق، و هراس و خوف مرگ، او را فراگرفته است، امّا او برای حفظ خود از باران، نه دارد و نه برای تاریکی، و نه گوشی آسوده از رعد و نه از مرگ. 🔹منافقان غرق در مشکلات و نگرانی ها می شوند، و در همین دنیا نیز دلهره و اضطراب و رسوایی و ذلّت دامن گیرشان می شود. 🔹منافقان بدانند که خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرماید، اسرار وتوطئه های آنها را افشا می کند. https://eitaa.com/qurantehran
💠 علامه مصباح یزدی: (۱۳۸۷/۶/۱۷) ✅نزول از خزائن الهی 🍃خداوند در قرآن می‏فرماید هر چه در این عالم وجود دارد، ما از خزائنی كه داریم نازل می‌كنیم «وَ إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»؛ به تعبیر ساده خداوند انبارهایی دارد كه برای آن وسعت و اندازه‌ای نمی‌توان تصور نمود. به اندازه‏ای كه خدا لازم بداند و مصلحت باشد، آنها را نازل می‌فرماید. همانطور که درباره آهن نیز خداوند می‌فرماید «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ»؛ و آهن را نازل كردیم. شاید تصور شود كه آهن در كره یا سیّاره دیگری بوده و از آن جا خدا آهن را بر كره زمین نازل فرموده است، اما اینگونه نیست. اینكه خدا می‌فرماید همه چیز نزد ما خزائنی دارد می‌توان فهمید كه نازل كردن و پایین فرستادن آن‌ها از نوع بالا و پایین‏های مادی نیست. ⬅️اینكه می‏فرماید «إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ»؛ خدا كه در فراز آسمانها نیست، خدا در همه جا حضور دارد و در نزد خدا، خزانه همه چیز و همه اشیاء وجود دارد. موجوداتی كه ما در این عالم می‏بینیم و در شرایط خاصی به نحوی وجود پیدا می‏كنند، در عالم دیگر نیز یك نحو از وجود را دارا هستند. آن عالم بسیار وسیع‏تر از این عالم ماست، به گونه‌ای كه نسبت آن عالم به این عالم، نسبت خزائن است به شیء محدودی كه از انبار بیرون می‏آورند. 🔹این مطلب همچون اسما و صفات الهی است كه با تعبیرات و الفاظ قابل فهم برای انسان در قرآن آمده است. مثلا معنای لغوی «الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی»؛ این است كه خدا بر عرش نشست. این به آن معنا نیست که -العیاذ بالله- خدا و عرش یك جسم است، و خدا نیز بر بالای آن، قرار دارد. حقیقت مطلب به گونه‌ایست كه با این الفاظی كه ما انسان‏ها با آن سر و كار داریم، نمی‌توان آن را بیان نمود. 🔹 در نزول اشیاء از خزائن الهی نیز خدا وقتی چیزی را نازل می‏كند از قبیل پایین آوردن شیء از بالای پشت بام بر زمین نیست. ما نمی‏توانیم آن حقیقتی كه فوق عالم مادی است و نسبت به این عالم حكم خزائن دارد را بفهمیم... https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلاَمُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ‏... 🌸 سلام بر آن مولایی که عصاره همه انبیا و اولیاست و معدن تمام شرافت ها و بزرگواری ها. ✋ سلام بر او و بر روزی که گوهر شرافتش چشم تمام خلق را خیره کند. 📕 مفاتیح الجنان، زیارت امام زمان (عج) 🍃کی شود در ندبه های جمعه پیدایت کنم گوشه ای تنهانشینم تا تماشایت کنم مینویسم روی هرگل نام زیبای تورا تاکه شاید این جمعه ملاقاتت کنم https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و چه راحت روزگار میگذرانیم... أین صاحبنا؟ 🌱ای فاطمه را شمیم! کی می‌آیی؟ جان‌بخش‌تر از نسیم! کی می‌آیی؟ 🌱"یَابنَ الشُّهُبِ الثاقِبَه" کی می‌تابی؟ "یَابنَ النَّبَإِ العظیم" کی می‌آیی؟ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷سخن گفتن با امام زمان🔷 ⁉️دوست داری یه وقتِ ملاقاتِ خصوصی با داشته باشی؟! 👈این روایتِ زیبا رو بخون👇 ⚡️ در زمان امام هادى‌(ع)، شخصی از یکی از شهرهای دور، نامه‌اى براى حضرت نوشت: ✍ آقا من از شما دور هستم، گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم.. باید چه کار کنم؟! 👈 أَنَّ الرَّجُلَ یُحِبُّ أَنْ یُفْضِیَ إِلَى إِمَامِهِ مَا یُحِبُّ أَنْ یُفْضِیَ إِلَى رَبِّهِ. ➖ دوست دارم همانطور که با خدا حرف میزنم، و حاجاتم را می‌خواهم، با امامِ خود حرف بزنم، و حاجاتم را بخواهم.. باید چه کار کنم؟! ◀️حضرت در جواب این شخص نوشتند: ✨«إِنْ کَانَ لَکَ حَاجَةٌ، فَحَرِّکْ شَفَتَیْکَ، فَإِنَّ الْجَوَابَ یَأْتِیکَ»✨ ✅ هر وقت حاجتی داشتی، لبهایت را حرکت بده، و حرف بزن... ما از شما دور نیستیم... جواب خواهی گرفت. 📚 بحارالانوار، ج ۵۳، به نقل از کتاب رسائل، مرحوم کلینى. ✔ بیایید کمی با آقامون درد و دل کنیم... ◀️خودشون فرمودند: حَرِّکْ شَفَتَیْکَ👈 لبهات رو تکون بده، حرف بزن... فَإِنَّ الْجَوَابَ یَأْتِیکَ👈 جواب می‌گیری. ... 🌱دلم نموده دوباره هوای حضرت مهدی تمام دار و ندارم فدای حضرت مهدی... 🌱اگر که دیده براهی،بخوان دعای فرج را ظهور او برساند،خدای حضرت مهدی... https://eitaa.com/qurantehran
🌅 _ روز بیعت خالصانه با صاحب العصر و الزمان حضرت حجت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف 🌷 سَلامٌ عَلَى آلِ یس السَّلامُ عَلَیکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَةَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ السَّلامُ عَلَیکَ فِی آنَاءِ لَیْلِکَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْدا غَیْرَ مَکذُوب السَّلامُ عَلَیکَ حِینَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَیکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ، السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ السَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلام أُشهِدُکَ یَا مَولایَ أَنِّی أَشهَدُ أَن لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ لا حَبِیبَ إِلا هُوَ وَ أَهْلُهُ وَ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَ الْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّةُ اللَّه أَنتُم الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لا رَیْبَ فِیهَا یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْراً وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاکِراً وَ نَکِیراً حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحَشْرَ حَقٌّ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِیدَ بِهِمَا حَقٌّ یَا مَولایَ شَقِیَ مَنْ خَالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ أَطَاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلَى مَا أَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَ أَنَا وَلِیٌّ لَکَ بَرِی ءٌ مِنْ عَدُوِّکَ فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسِی مُؤْمِنَةٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِکُمْ یَا مَوْلایَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ وَ نُصْرَتِی مُعَدَّةٌ لَکُمْ وَ مَوَدَّتِی خَالِصَةٌ لَکُمْ آمِینَ آمِین https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ شرح فراز سی و ششم دعای بعد از زیارت ◀️ قسمت اول ✳️ «اللَّـهُمَّ انْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ لِدينِكَ، وَانْصُرْ بِهِ اَوْلِيآئَكَ وَاَوْلِيآئَهُ»؛ خدايا او را ياري كن، و به وسيله او براي دينت پيروزي آور، و یاوران او و اولیایت را با او یاری رسان. ⚜ نصر هم خانواده منصور، ناصر، نصیر، انصار و آن چه به این معنا است و نظایر آن و من انتصر و مانند آن که معنای انتصار و نصرت را می‌رسانند. ⚜ در قاموس اللغه،"نصر المظلوم نصراً و نصوراً" به معنای او را کمک و یاری کرد و او را از آن چیز نجات و رهایی بخشید، آمده است. 📕 قاموس، ج۸، ص۷۲. ⚜ همچنین" انتصر منه" یعنی از او انتقام گرفت. "استنصره علیه" یعنی از او خواست تا به او یاری رساند. به نیکو یاری رساندن، نصرت می‌گویند. ⚜ در احادیث، تأویل" نصرة الله" وامثال آن به علی (علیه السلام) و به حضرت قائم (علیه السلام) و قیام ایشان باز می گردد و این که منظور از آیه: «وَلَمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ» "و هر که پس از ستم (دیدن) خود یاری جوید" و منظور از منصور، او می‌باشد. ⚜ در روایتی آمده است که منظور از منتصر، امام حسین (علیه السلام) می‌باشد و آن در زمان رجعت است. 👈🏻 «المنتصر الحسين‏». 📘 تفسیر البرهان، ج۳، ص۶۲۹. ✳️ اللَّـهُمَّ انْصُرْهُ ⚜ در حضرت قرآن آمده است: «مثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّـهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّـهِ قَرِيبٌ»؛ آنان دچار سختى و زيان شدند و به [هول و] تكان درآمدند، تا جايى كه پيامبر [خدا ]و كسانى كه با وى ايمان آورده بودند گفتند: «پيروزى خدا كى خواهد بود؟» هشدار، كه پيروزى خدا نزديك است. 📙 سوره مبارکه بقره/ آیه ٢۱۴. ⚜ همچنین روایت شده که نصرت و یاری خداوند و رسولش برای ائمه (علیهم السلام) و دوستداران و پیروان آنان می‌باشد و این که خداوند متعال در زمان رجعت، آنها را یاری می ‌کند. همین طور مراد از نصرت و یاری خدا برای رسولش و نصرت و یاری انبیاء و دیگران برای پیامبرش که خداوند واجب کرده بود نیز به همین شکل است و مصداق، حصول آن یاری در زمان رجعت، می‌باشد. ✳️ نصرُالله، حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداء): ⚜ در حضرت قرآن آمده است: «ومِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِیَ فِی اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ کَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِن جَاء نَصْرٌ مِّن رَّبِّکَ لَیَقُولُنَّ إِنَّا کُنَّا مَعَکُمْ أَوَلَیْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ»؛ و از میان مردم کسانی اند که می‌گویند: به خدا ایمان آورده ایم. و چون در (راه) خدا آزار کشند، آزمایش مردم را مانند عذاب خدا قرار می‌دهند و اگر از جانب پروردگارت پیروزی رسد، حتماً خواهند گفت: ما با شما بودیم. آیا خدا به آن چه در دلهای جهانیان است داناتر نیست؟ 📔سوره مبارکه عنکبوت/ آیه ۱۰ ادامه 👇👇 https://eitaa.com/qurantehran
ادامه 👆👆شرح فراز سی و ششم ⚜ حضرت قرآن می فرماید: «هوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ 🔸او کسی است که پیامبرش را با هدایت و دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است، پیروز گرداند. هر چند مشرکان خوش نداشته باشند. 📗 سوره مبارکه توبه/ آیه ٣٣. ⚜ ابو بصیر نقل کرده است که گفت: امام صادق (علیه السلام) درباره این فرموده خدای عز و جل: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» چنین فرمودند: « وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِيلُهَا بَعْدُ وَ لَا يَنْزِلُ تَأْوِيلُهَا حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ ع فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ علیه السلام لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ وَ لَا مُشْرِكٌ بِالْإِمَامِ إِلَّا كَرِهَ خُرُوجَهُ حَتَّى أَنْ لَوْ كَانَ كَافِراً أَوْ مُشْرِكاً فِي بَطْنِ صَخْرَةٍ لَقَالَتْ يَا مُؤْمِنُ فِي بَطْنِي كَافِرٌ فَاكْسِرْنِي وَ اقْتُلْه‏»؛ سوگند به خدا هنوز تأویل آن نازل نشده است و تأویل آن تا ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نازل نمی شود. هر گاه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خارج شود، هیچ کس از کافران به خدای بزرگ و مشرکان به امام نمی ماند، مگر این که از خروج او متنفر گردد تا جایی که اگر کافر یا مشرکی درون سنگی باشد، آن سنگ می‌گوید: ای مؤمن! در درونم کافری است. پس مرا بشکن و او را بکش. 📕 کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۶۷۰، ح ۱۶. ✳️ «و انْصُرْ بِهِ اَوْلِيآئَكَ وَاَوْلِيآئَهُ»؛ حضرت، یاری رسان اولیاء خدا، هم چنین شیعیانشان می باشند. ⚜ حضرت قرآن می فرماید: «و لمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلمِهِ فَأُولئِکَ مَا عَلیهِم مِّن سَبِیل»؛ هر که پس از ستم (دیدن) خود یاری جوید (و انتقام گیرد)، راه (نکوهشی) بر ایشان نیست. 📙 سوره مبارکه شوری/ آیه۴۱ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.020.mp3
1.41M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه آیه بیستم - استاد 🍃یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ➖نزدیک است که برق، نور چشمانشان را برباید. هرگاه که (برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی) برای آنان بدرخشد،در آن حرکت کنند، ولی همین که تاریکی،ایشان را فرا گرفت بایستند. واگر خداوند بخواهد، شنوایی و بینایی آنان را(از بین)می برد، همانا خداوند بر هر چیزی تواناست. ✅ ، تاب وتوان دیدن دلائل نورانی و فروغ آیات الهی را ندارند. همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برقِ آسمان، چشمانش خیره شده و جز چند قدم بر نمی دارد. آنان نیز در جامعه اسلامی گاهی چند قدمی پیش می روند، ولی در اثر حوادث یا اتّفاقاتی از حرکت باز می ایستند. آنان چراغ فطرت درونی خویش را خاموش کرده ومنتظر رسیدن نوری از قدرت های بیرونی مانده اند. https://eitaa.com/qurantehran
🌺 امام صادق (ع) می‌فرماید: «اَلقُرآنُ عَهدُ اللهِ اِلی خَلقِهِ فَقَد یَنبَغی لِلمَرءِ المُسلِمِ اَن یَنظُرَ فی عَهدِه وَ اَن یَقرَأَ مِنهُ فی کُلِّ یَومٍ خَمسینَ آیَةً» 🍃 قرآن پیمان خداوند است با بندگانش، شایسته آن است که انسان مسلمان در پیمان خود نظر کند و هر روز پنجاه آیه از آن را بخواند. (اصول کافی ۲/۶۰۹) 🌼 آیت الله بهجت می فرمود: ☝️ اگر کسی حال خواندن ندارد، زیاد بفرستد. هر چه ما گشتیم ذکری بالاتر از "صلوات" پیدا نکردیم. https://eitaa.com/qurantehran
✨السَّلامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ✨ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِين تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ 🌺سلام بر تو هنگامی‌که بر می‌خیزی، 🌺سلام بر تو زمانی که می‌نشینی، 🌺سلام بر تو وقتی که می‌خوانی و بیان می‌کنی 🌺سلام بر تو هنگامی‌که نماز می‌خوانی و قنوت بجا می‌آوری، 🌺سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود می‌نمایی 🌺سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر می‌گویی 🌺سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار می‌نمایی🌱 🍃 بس پیر در فراق تو مُرد و بسی جوان در انتظار آمدنٺ ، پیر می شود تا ما نمرده‌ایم ، تو پا در رکاب کن تعجیل کن عزیز دلم! دیر می شود https://eitaa.com/qurantehran
⬅️ قرآن کریم در آیه ۸۶ سوره نساء می فرماید: پس هر گاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید. 🌸تحیت یعنی دعا برای حیات دیگران؛ ولی معمولا این کلمه برای هر نوع که افراد در سخن یا عمل نسبت به دیگری انجام می دهند، به کار می رود. ⬅️ بنابراین برای امام و دادن به حضرتش، تحیتی به محضر نورانی حضرت است و به یقین، امام طبق دستور قرآن، دعا کننده را بهتر از دعا و سلام او مشمول عنایت و لطف خود قرار می دهد و آن ها که تحیتی -هرچند اندک- به محضر امامان می فرستند از عطای شاهانه ی آنها برخوردار می شوند.   📚نگین آفرینش؛ جلد دوم؛ صفحه ۳۴ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش یازدهم وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رُسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُوسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُم مُسْتَکْبِرُونَ (۵) سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِر لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ (۶) 🔸 اینها(منافقون) قبلاً هم محضر پیامبر صلوات الله علیه می‌آمدند اما منافقانه می‌آمدند. ﴿وَ إِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ﴾، با حضرت گفتگو می‌کردند؛ اما الآن واقعاً بیایند نه اینکه مثل قبلاً که می‌آمدند. درِ رحمت تا آخرین لحظه باز است. پس از این طرف هیچ مشکلی نیست درِ رحمت باز است. فرمود آن لحظه هم به اینها بگویند باز گردنکشی می‌کنند: ﴿لَوَّوْا رُؤُوسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ﴾، فرمود تا آن لحظه هست این «یصدون» که قبلاً گفته بودند برای اینکه این «فاء» خیلی حرف دارد: ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا﴾، کسی که می‌خواهد میدان جنگ برود چه کار می‌کند؟ زره می‌پوشد، سپر می‌گیرد، وارد میدان می‌شود. فرمود اینها با سپرِ قَسم وارد میدان جنگ شدند. پس از این طرف هیچ مشکلی نیست درِ رحمت باز است. 🔸 ﴿وَ هُم مُسْتَکْبِرُونَ﴾، در برابر دین خدا با کبریایی برخورد می‌کنند، این را عمداً به سوء اختیار خودشان بستند؛ لذا می‌فرماید: ﴿سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِر لَهُمْ﴾، تو مکمّل توبه اینها هستی. آن مقوّم اصلی‌اش خود اینها هستند باید بیایند توبه کنند.  🔸﴿لَن یَغْفِرَ اللَّهُ﴾، این «لَن» نفی تأکید است و نه تأبید. ﴿لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ﴾، چرا؟ ﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ﴾، «فَسَقَ»؛ یعنی «خَرَجَ». ما هر چه گفتیم این نیامد، حالا ما چه کار بکنیم؟ یعنی عمداً دست اینها را بگیریم بیاوریم در بهشت؟ این که با دین تا توانست مبارزه کرد، اینکه نمی‌شود. برای اینکه ﴿هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لاَ تُنفِقُوا عَلَی مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ﴾، این برهان مسئله است. فرمود این عرب به شکار سوسمار می‌رفت، ما او را طوری تربیت کردیم که در حال إحرام از آهو می‌گذرد، این از زمین به آسمان رفت. مگر اینها به دنبال سوسمار نمی‌رفتند و سوسمار شکار نمی کرد؟ اینها(منافقان) می‌روند به آنها می‌گویند چرا به این کمک می‌کنید؟ این پست‌فطرتی تا کجا؟ این می‌شود . این تحریم اقتصادی از جای دیگر نیست، این تحریم اقتصادی بدتر از استکبار است. ثروت‌های اساسی دست همان یهودی‌ها بود که در خیبر بودند و گرنه مدینه سرمایه‌دار سنگین نداشت. بقدری بود که بتواند خودش یک شام و ناهاری داشته باشد. اینها که از مکه آمدند مدینه، جا نداشتند. اموال منقولشان را که کسی نمی‌خرید غیر منقول هم که قابل نقل و انتقال نبود، اینها با دست خالی از مکه به مدینه آمدند کجا بروند؟ رفتند در . اصحاب صفّه شدند. چه کسی اینها را تأمین می‌کرد؟ همین مردم مدینه که ﴿وَ یُؤْثِرُونَ عَلَی أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ﴾،اینها می‌آمدند می‌گفتند که چرا به اینها نان می‌دهید؟ به اینها ندهید که پیغمبر را تنها بگذارند.... @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 ادامه 👆بخش یازدهم 🔸کار این عربی را که فرمود ما اینها را از زمین به آسمان بردیم. قدّاره‌بندی بود، قسمت مهم اینها در جاهلیت از قدّاره‌بندی ارتزاق می‌کردند مخصوصاً در مکه. برای پسرشان وقتی زن می‌گرفتند که این بتواند قافله‌ای را غارت کند! چون‌آنجا نه جای صنعت بود، نه کشاورزی بود، نه دامداری بود فقط یک گروه خاصی سرمایه داشتند. بقیه با غارتگری زندگی می‌کردند.  نبود. در قرآن فرمود که مگر نمی‌بینند که همه جا ناامن است مگر مکه، ما اینجا را امن کردیم. 🔸این مردمی که به دنبال سوسمار می‌رفتند حالا از آهو می‌گذرند، ما اینها را این گونه کردیم. اینها می‌گویند چرا به این فقرا کمک می‌کنید؟ این قابل هدایت است؟ ﴿هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لاَ تُنفِقُوا عَلَی مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ﴾؛ این فقرایی که اطراف پیغمبر هستند فقیر هستند، چیزی به اینها ندهید ﴿حَتَّی یَنفَضُّوا﴾؛ او را رها کنند. این بدتر است، وقتی خدااین تحریم را حلّ کرد، آن را هم یقیناً حل میکند. ﴿وَ لِلَّهِ خَزَائِنُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَفْقَهُونَ﴾... 🔸 در سوره مبارکه «هود» به شعیب گفتند ما نمی‌فهمیم تو چه می‌گویی؛ آیا او بحث‌های کلامی و اعتقاید و فلسفی و مطالب عمیق فقهی و مطالب عمیق اصولی و مسئله ترتّب و اجتماع امر و نهی و اینها را مطرح می‌کرد؟ یا می‌گفت نکنید و ندهید؟ نکنید؟ همین! ببینید آیه ۸۳ به بعد سوره مبارکه «هود» این است: ﴿وَ إِلی‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیال﴾؛کم‌فروشی نکنید، گران‌فروشی نکنید، بدفروشی نکنید، همین! جامعه را اینها اصلاح می‌کند. مشکل جامعه همین است که انسان معیب نفروشد، کم نفروشد، گران نفروشد، اختلاس نکند، نجومی نگیرد، دروغ نگوید، همین‌هاست، در آیه ۹۱ دارد که ﴿یَا شُعَیْبُ مَا نَفْقَهُ کَثِیراً مِمَّا تَقُولُ﴾؛ خیلی از حرف‌هایت را ما نمی‌فهمیم همین است! این است. وجود مبارک شعیب می‌گفت چیزی کم نگذارید، مال مردم را کم نگذارید، خلف وعده نکنید، در امانت خیانت نکنید همین! اینها می‌گفتند ما ؟ یعنی قبول نداشتند این مکتب را. 🔸بنابراین اگر قرآن می‌فرماید که اینها نمی‌فهمند، نه یعنی ما مسئله ترتّب را مطرح کنیم اینها نمی‌فهمند! نه، کسی که مال‌دوست است، خیانت، است را نمی‌فهمد، همین! امانت چیز خوبی است را نمی‌فهمد. @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 ادامه 👆بخش یازدهم 🔸یک بیان نورانی حضرت امیر در نهج‌البلاغه دارد که: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی فَیَتَّبِعَهُ وَ لَا بَابَ الْعَمَی فَیَصُدَّ عَنْهُ وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاء»؛ ✍ این یک جنازه عمودی است بعد افقی می‌شود. فرمود در بین زنده‌ها این مرده است. برای اینکه فقط مال می‌خواهد. وقتی بگویید خیانت نکنید، این نمی‌فهمد. وقتی «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی ...» همین است! 🌸﴿یَقُولُونَ لَئِن رَجَعْنَا إِلَی الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ (۸) 🔸در یکی از غزوه‌ها به هر وسیله‌ای بود اینها وارد شدند، نمی‌خواستند بجنگند. دیدند که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف اوّل را می‌زند، دیدند که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) رهبری جنگ را پیروزمندی جنگ را همه را به عهده دارد. فرماندهی کلّ قوا هم برای اوست. کسی اینها را تحویل نمی‌گیرد. گفتند ما اگر به مدینه برگردیم توطئه می‌کنیم و آن نفاق خود را علنی می‌کنیم آنکه عزیز است روی کار می‌آید، اینها که ذلیل هستند اینها را از شهر بیرون می‌کنیم! مدینه شهر ماست، از اول ما بودیم، سرمایه برای ماست، اینها مهاجر هستند، اینها آمدند، ما اینها را بیرون می‌کنیم، نگفتند مهاجرین را، می‌گفتند ـ معاذالله ـ عزیزترین مردم مدینه ذلیل‌ترین آنها را بیرون می‌کنند ﴿لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ﴾، خدا فوراً پاسخ داد: ﴿وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ﴾، این حرف و تصمیم را در میدان جنگ گرفتند، آن وقت خدا می‌فرماید: ﴿وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾، «الی یوم القیامة» این اصل هست. ﴿وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ﴾؛ ❗️ نمی‌داند که مخصوص خداست، مخصوص پیغمبر است و مخصوص مؤمنین. در بحث‌های قبلی هم ملاحظه فرمودید که گرچه ذات اقدس الهی عزت را هم برای خودش هم برای پیغمبر هم برای مؤمنین قرار داد؛ اما در آیات دیگر این مسئله توحید را تبیین کرد که مبادا کسی خیال کند که غیر از خدا کسی بالاصالة عزیز است! آنجا فرمود: ﴿الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً﴾ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا