eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
588 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 ولَقَدْ هَم
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 واسْتَبَقَا الْبَابَ 🔹 از ابتدای این آیه، استاد عبدالباسط از قرائت نافع به روایت ورش عدول و روایت حفص از عاصم (طریق شاطبیه) را آغاز می‌کند 🔸 این دو فراز در مقام رست اجرا شده است 🌿 وقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢٥﴾ قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي 📌 یک فراز اعجاب‌انگیز ۴۸ثانیه‌ای از استاد عبدالباسط در مقام چهارگاه! 🌿 وشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿٢٦﴾ وإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٢٧﴾ 🖌 ادامه مقام چهارگاه و روایت حفص از عاصم 🌿 فلَمَّا رَأَىٰ قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ ۖ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ 🔸 ادامه مقام چهارگاه و استفاده از روش «جمع به حرف» در قرائت وجوه مختلف کلمه «رَأَىٰ» ❓ در این آیه استاد عبدالباسط در مجموع چند روایت از بیست روایت ممکن را اجرا نموده‌اند؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صدای اساتید برجسته عالم قرائت 🖤 تقدیم به محضر حضرت روح‌الله 🇮🇷 📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰ 🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ای روح آرام‌یافته! 🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو 🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ پس در میان بندگانم درآی 🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾ و در بهشتم وارد شو ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت شانزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندان‌هاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید می‌شود ❇️ تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»: 🖌 بنا بر عقیده پیشینیان دانش تجوید، «طاء» داراى صفات «جهر» و «اطباق» است، در حالى كه «تاء» صفات «همس» و «انفتاح» دارد و اینها به ترتيب مقابل يكديگرند 📌 اما در تجوید و آواشناسی جدید، برخی از صاحب‌نظران حرف «ط» را جزو حروف «مهموسه» قلمداد کرده‌اند! و بنابراین: 🔹 «تنها تفاوت در شكل قرار گرفتن زبان هنگام اداى اين دو حرف‌ است كه در «ط» به شكل مقعّر درمى‌آيد ...» و این قول از «دکتر ابراهیم انیس» دانشمند و زبان‌شناس معاصر مصری نقل شده است ❗️ چند نکته: 1️⃣ همان‌گونه که پیش از این و در بیان اختلافات در نحوه تلفظ صحیح حرف «ض» بیان گردید، به عقیده برخی از صاحب‌نظران: ♻️ بهتر است قاريان قرآن حروف را آن‌گونه كه قدما توصيف نموده‌اند ادا كنند 📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيح‌تر یا به‌عبارتى به تلفظ اصيل نزديك‌تر باشد 🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است 2️⃣ گروهی حرف «ط» را محکم‌ترین و قوی‌ترین حرف دانسته‌اند: ❇️ وأقوى الحروف على الإطلاق «الطاء المهملة» وذلك لأنه 👈 اجتمع فيها ستّ صفات قوية وليس فيها من الصفات الضعيفة شيء! 🖌 که این عبارت به صراحت با مهموس بودن حرف «ط» در تنافی است 🔹 ادامه دارد ... 📚 برگرفته از: ▪️ «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی ▪️ «قواعد التجويد علی روايه حفص ...» اثر عبدالعزيز القارئ ▪️ «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت ششم - ابتدای مغیّر معنا و وصل مغیّر معنا در فواصل آیات 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سور مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵ 🌿 ولَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ ﴿٣٨﴾ فاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ 🎼 مقام صبا 📝 قرائت حمزه به روایت خلف 🌿 وسَبِّـحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿٣٩﴾ ومِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ ﴿٤٠﴾ 🎼 انتقال به رست به صورت هم‌پایه 📝 این فراز به دلیل «إدْبَار» (به کسر همزه) یکی از قرائات نافع، ابوجعفر یا خلف می‌تواند باشد 🌿 واسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ﴿٤١﴾ 🌿 يوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ ﴿٤٢﴾ 🎼 راست‌نوا 📝 بر اساس متن شاطبیه: به دلیل عدم غنه در ادغام «قَرِيبٍ يَوْمَ» قطعا روایت خلف از حمزه 🌿 إنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ ﴿٤٣﴾ 🎼 ادامه رست 📝 به قرائت عاصم و اکثر قراء (به جز سوسی از ابوعمرو) 🌿 يوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ۚ ذَٰلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ ﴿٤٤﴾ 🎼 ادامه رست 📝 با توجه به «تَشَّقَّقُ» (به تشدید شین) می‌تواند یکی از قرائات یعقوب، ابن‌عامر یا نافع به روایت قالون باشد (که قاعدتا مقصود استاد مورد آخر باید باشد) ❓ چرا روایت ورش از نافع نیست؟ 🌿 نحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ۖ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ ﴿٤٥﴾ 🎼 دو فراز نخست، ادامه رست 🎼 فراز سوم، انتقال به بیات یک درجه بالاتر 📝 ادامه روایت قالون (که البته می‌تواند قرائت عاصم یا ... هم باشد) ❓ فراز آخر (بر اساس متن شاطبیه) به کدام روایات صحیح است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱ ❓ ایر
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱ ❓ اختلافات در فرش‌الحروف ▪️ طوًى (ورش در وقف و وصل بدون تنوین خوانده است) ▪️ تزَكَّىٰ (ورش به تشدید ز خوانده است) ❓ اصول قرائی 🟩 تقلیل (بلاخلاف) ▪️ موسَىٰ ▪️ طوًى ▪️ طغَىٰ ▪️ تزَكَّىٰ ▪️ فتَخْشَىٰ ▪️ فأَرَاهُ ▪️ الْكُبْرَىٰ ▪️ عصَىٰ ▪️ يسْعَىٰ ▪️ فنَادَىٰ ▪️ الْأَعْلَىٰ ▪️ الْأُولَىٰ ▪️ يخْشَىٰ ▪️ سعَىٰ ▪️ يرَىٰ ▪️ طغَىٰ ▪️ الدُّنْيَا ▪️ الْمَأْوَىٰ ▪️ الْهَوَىٰ 🟪 تقلیل (بخلف عنه) 🔸 أتَاكَ 🔸 نادَاهُ 🔸 بنَاهَا 🔸 ضحَاهَا 🔸 فسَوَّاهَا 🔸دحَاهَا 🔸مرْعَاهَا 🔸 أرْسَاهَا 🟦 مد بدل 📍 الْآيَةَ 📍 الْآخِرَةِ 📍 الْأُولَىٰ 📍 آثَرَ 🟧 نقل و حذف 🔹 هلْ أَتَاكَ 🔹 فأَرَاهُ الْآيَةَ 🔹 ربُّكُمُ الْأَعْلَىٰ 🔹 نكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَىٰ 🔹 خلْقًا أَمِ السَّمَاءُ 🔹 والْأَرْضَ 🔹 يتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ ⬛️ همزه مزدوج 🖌 أأَنْتُمْ 🟩 ترقیق راء (به جز تقلیل) 📌 الْآخِرَةِ 📌 لعِبْرَةً 🟨 صله میم جمع 🖊 أأَنْتُمْ أَشَدُّ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبا
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هجدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندان‌هاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید می‌شود ❇️ ادامه تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت» ❗️ چند نکته 3️⃣ تفاوت «ط» مجهور با مهموس 🟦 با دقت در شیوه تلفظ حرف «ط» در قرائت قراء مصری و غیرمصری متوجه نکته جالبی می‌شویم: 🖌 میزان صفت جهر در بین قاریان مختلف، متفاوت است 🖊 عموما قراء مصری حرف «ط» را با جهر کمتر و شدت بیشتر و قراء حجازی و خلیجی با جهر بیشتر و شدت کمتر تلفظ می‌کنند 📍 هر اندازه جهر در تلفظ حرف «ط» بیشتر باشد گویی صدای آن به «د» نزدیک می‌شود و هر اندازه کمتر باشد به حرف «ت» شباهت پیدا می‌کند 🔸 گویی حرف«ط» مخلوطی از «د» و «ت» را در خود دارد و البته به همراه استعلاء و اطباق 👈 به عنوان نمونه برای بیشترین مقدار صفت جهر می توان به تلفظ حرف «ط» در ترتیل «سعد الغامدی» و برای کمترین جهر می‌تون به قرائت استاد «راغب مصطفی غلوش» مراجعه نمود ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت نخست 🟦 معرفی 🔸 «حمزةبن‌حبیب‌زیّات» از قراء کوفی و راویان او «خلف‌بن‌هشام‌البزارالبغدادى» و «خلادبن‌خالدصوفى» که روایت خلف مشهورتر و محبوب‌تر است 🔹 حمزه در میان قراء عشره به لحاظ سکت، ضم هاء ضمیر جمع مذکر و تخفیف همزه در موقوف‌علیه متمایز می‌باشد 📌 خلف -راوی نخست حمزه- ویژگی دیگری نیز دارد: 🖌 خلف در جمع قراء عشره به عنوان دهمین قاری شناخته می‌شود و به خلف‌العاشر مشهور است 👈 یعنی علاوه بر روایت از قرائت حمزه کوفی، خود او نیز در قرائات صاحب‌نظر بوده و در جمع قراء عشره جای گرفته است ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
18.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال ▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت 🤲 تقدیم به روح عرشی امیرالمؤمنین(ع) 📖 سوره مبارکه مائده آیه 55 🌿إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾ 🔸 ولیّ شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی که همواره نماز را برپا می‌دارند و در حالی که در رکوعند زکات می‌دهند 📖 سوره مبارکه مائده آیه 67 🌿يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ 🔸 ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگه می‌دارد. خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند 📖 سوره مبارکه مائده آیه 3 🌿 ... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ ...﴿٣﴾ 🔸 امروز کفرپیشگان از دین شما ناامید شده‌اند بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید. امروز دینتان را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم ✅ حقّاً عجب سوره‌ای است این مائده ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 قراء عشره لفظ «كُفُوًا» در سوره اخلاص را چگونه خوانده‌اند؟ 📖 سوره مبارکه توحید آیه ۴ 🌿 وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾ 🔸 و هیچ‌کس [در ذات و صفات] همانند و همتا و شبیه او نیست ❓ بنابراین، آیه آخر سوره اخلاص (در صورت وقف بر انتهای آیه و بر اساس شاطبیّه و دُرّه) در مجموع به چند وجه خوانده شده است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧 🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... 📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم ╭═════.✨.═════╮ 🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗 ╰═════.✨.═════╯
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت دوم ✅ در این مبحث به آموزش اصول قرائی حمزه به روایت خلف خواهیم پرداخت و یادگیری و حفظ نمودن موارد اختلاف در فروع قرائی (فرش‌الحروف) را بر عهده متعلّم می‌گذاریم 🟡 بسمله: 1️⃣ در ابتدای سوره 🔹 خلف (همانند تمام راویان بیست‌گانه) در ابتدای تمامی سور به جز «توبه» ذکر بسمله را لازم دانسته است 2️⃣ در وصل دو سوره 🔸 خلف (همانند خلاد) دو سوره را فقط بدون بسمله وصل نموده است 3⃣ در وصل سور «زهر» 🖌 خلف (همانند خلاد) وصل بین سور مدّثّر و قیامه، انفطار و مطفّفین، فجر و بلد و همچنین عصر و همزه را با سکت و بدون بسمله از حمزه روایت کرده است 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup