eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
533 دنبال‌کننده
44 عکس
136 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فهُوَ فِي عِيشَةٍ ر
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ 🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ 📝 تحلیل: 🔹 مقطع در مقام سگاه آغاز می‌شود 👈 سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر می‌دهد 📌 استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز می‌کند، که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد 💠 در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم ربع پرده به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل می‌شود. این نغمه «اوشار» نام دارد 👈 اوشار عبارت است از سگاه، نهاوند متصل ⬅️ البته در برخی از منابع دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شده‌اند و این حالت را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمرده‌اند، نه مقامی جدید 🔸 سپس در ادامه استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد 🖌 استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا می‌کند 👈 «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾ 🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾ 🙏 تشکر از دوستانی که پاسخ گفتند 📝 تحلیل 📌 نفس اول ▪️ بیات دوگاه و نوا ▪️ قرائت نافع به روایت قالون (۱) 📌 نفس دوم ▪️ جنس صبا ▪️ همان قرائت 📌 نفس سوم ▪️ مقام صبا ▪️ قرائت ابن‌کثیر (۲) 📌 نفس چهارم و پنجم ▪️ همان مقام ▪️ همان قرائت 📌 نفس ششم ▪️ مقام نهاوند ▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابن‌صالح و مُطوّعی (۳) 📌 نفس هفتم و هشتم ▪️ همان مقام ▪️ همان قرائت 📌 نفس نهم ▪️ مقام رست ▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابن‌عثمان و ابن‌مِقسَم 📌 نفس دهم ▪️ مقام رست، از «وَلَکُم» مقام چهارگاه ▪️ همان قرائت 📌 نفس یازدهم ▪️ مقام رست ▪️ همان قرائت 🖇 پانویس: (۱) اگرچه در این مقطع تفاوتی میان فرش‌الحروف قالون و ورش نیست، لکن به دلیل اختلاف در اصول (از جمله نقل و حذف، ترقیق راء و ...) نمی‌توان فراز را به قرائت نافع دانست (۲) به دلیل تطابق کامل روایت بزّی و قُنبل در این فراز باید آن را به قرائت ابن‌کثیر دانست (بدون ذکر نام هیچ‌یک از راویان) (۳) قرائت حمزه به روایت خلف، از ۴ طریق اصلی به ادریس و سپس به خلف و حمزه متصل می‌شود که میان ۲ طریق ابن‌صالح و مطوّعی با ۲ طریق ابن‌عثمان و ابن‌مِقسم اختلافات بسیاری از جمله در اماله هاء تانیث، مواضع سکت، تخفیف همزه در وقف و ... وجود دارد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ 📝 ادامه تحلیل: 🔷 در فراز بعد استاد وارد مقام «حجاز» می‌شود. البته تنوع لحنی در این فراز زیاد است و چند جنس و ثلاثی مختلف را می‌شنویم: 📌 «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی رست از درجه هشتم تا ششم(۱) 📌 «أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ» مقام «حسینی عُشیران» از درجه سوم دیوان اساسی تا درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی(۲)(۳) 📌 در «يَا لَيْتَنِي» به جنس حجاز اشاره و سپس در «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» فرود مقام حجاز اجرا می‌شود. این قسمت می‌تواند یک مقام حجازکار (حجاز–حجاز منفصل) باشد اما استاد در عبارت «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» به نت اختصاصی حجازکار (درجه هفتم) اشاره‌ای نمی‌کند و فراز را به صورت حجاز خالص پایان می‌دهد 🖇 پانویس: (۱) ابتدای این فراز همچنان بوی سگاه می‌دهد و در «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی انتهایی مقام سگاه را می‌شنویم که قاعدتا باید ثلاثی رست باشد. اما در عمل کمی متفاوت است و درجه هفتم سگاه (درجه دوم رست) ربع‌پرده بالاتر اجرا شده که این حرکت در سگاه معمول و متداول است (۲) در عبارت «كِتَابَهُ» به نتی اشاره شده که متعلق به بیات خالص است و نه حسینی عشیران (درجه پنجم بیات با حسینی عشیران ربع‌پرده تفاوت دارد). اشاره به این درجه نیز میان قاریان، به ویژه هنگام ورود به حجاز بسیار معمول است (۳) اینگونه فرازهای پیچیده را بهتر است بر مبنای اجناس تحلیل کنیم تا مقام‌ها. مثلا به دلیل توالی دو جنس بیات، به مقام حسینی‌عشیران اشاره شد، حال آنکه این مقام دارای شخصیت ویژه خود است که در این فراز شنیده نمی‌شود 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وچهارم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حر
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وپنجم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 💠 ف: مخرج حرف «ف» لب پایین و دندان‌های ثنایای بالاست ◽️ هوا بدون اینکه تارهای صوتی را مرتعش کند از حنجره می‌گذرد ◽️سر دندان‌های پیشین بالا روی لب پایین قرار می‌گیرد ◽️ در اثر عبور پرفشار هوا از این مجرا حرف «ف» تلفظ می‌شود ◽️ هنگام تلفظ این حرف نرم‌کام به بالا کشیده شده، راه عبور هوا از بینی را کاملا می‌بندد 👈 نکته: 1️⃣ این حرف را «الشَّفَوِىُّ الْأَسْنَانى» خوانده‌اند. زیرا اندام‌های سازنده آن هم دندان‌ها و هم لب‌ها هستند 2️⃣ هنگام ادای این حرف، هوا با سایش قوی از بين بريدگی‌هاى دندان‌ها و همچنين از لاى دندان‌ها و لب پايين به بيرون جريان مى‌يابد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 ... فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ 🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ 📝 ادامه تحلیل: 🔹 استاد با آغاز از عبارت «فَیَقولُ» مقام حجاز را ادامه می‌دهد 📌 این فراز «حجاز حسینی» نامیده می‌شود (حجاز با تاکید روی درجه پنجم) 🖌 در قفله «حِسَابِيَهْ» یک جنس بیات اجرا شده که بین درجات پنجم تا هشتم دیوان ماقبل اساسی قرار دارد ♻️ در فراز بعد نیز مقام حجاز ادامه می‌یابد 📌 در ابتدای فراز حرکت نزولی از درجه ششم تا قرار حجاز (موسوم به حجاز عجمی) 🖊 در عبارت «عَنّی مالِیَه» مجددا به جنس بیات اشاره می‌شود 🔸 عبارت «عَنِّي سُلْطَانِيَهْ» در مقام «حجازکار» اجرا شده که عبارت است دو جنس حجاز منفصل، یا به عبارتی حجاز نکریز متصل 🖌 در این فراز از درجه ششم حجاز در دیوان اساسی تا درجه قرار به صورت نزولی اجرا شده که مجموعا ۱۳ درجه را شامل می‌شود 💠 ادامه دارد ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت نهم - وقف، وصل و ابتدای نامناسب (ناقص) -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت دهم - عدم رعایت اولویت در وقف و وصل 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل (بدون اولویت) برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت ششم 🟡 «هاء» ضمیر (هاء کنایه): 💠 اختلاف قرائات در این باب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت هفتم 🟡 «هاء» ضمیر - نمونه‌ها 🌿 ... فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿ فتح - ۱۰﴾ 🌿 قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ۚ ... ﴿کهف - ۶۳﴾ 🌿 ... وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ ﴿آل‌عمران - ۱۴۵﴾ 🌿 وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ... ﴿آل‌عمران - ۷۵﴾ 🌿 إِذْ رَأَىٰ نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى ﴿طه - ۱۰﴾ 🌿 يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾ 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وچهارم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حر
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وششم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 💠 ب: مخرج «ب» همانند «و» میان دو لب است ◽️ در تلفظ «ب» به خلاف «و» لب‌ها بر هم منطبق می‌شود ◽️هوا از ریه‌ها خارج شده، از حنجره عبور می‌کند ◽️در این حال، تارهای صوتی به ارتعاش درمی‌آید ◽️ لب‌ها بر هم منطبق شده، مسیر عبور هوا را می‌بندد ◽️هوا در پشت لب‌ها حبس و فشرده می‌شود ◽️با باز شدن ناگهانی لب‌ها «ب» به صورت انفجاری تولید می‌شود ◽️ هنگام تلفظ این حرف، انتهای نرم‌کام به بالا کشیده شده، راه عبور هوا از خیشوم را می‌بندد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
39.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای ۳ تن از اساتید مصری 📖 سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۵ 🌿 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿١٨٥﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای ۳ تن از اساتید مصری 📖 سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۵ 🌿 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِ
🔉 مقطع زیبا با صدای ۳ تن از اساتید مصری 📖 سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۵ 🌿 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿١٨٥﴾ 📝 تحلیل 📌 استاد عبدالباسط ▪️ مقام راست (شروع با راست‎چهارگاه) 🔸 قرائت عاصم به روایت حفص (شاطبیه) 📌 استاد منشاوی ▪️ مقام بیات (شروع با نفمه حسینی) و مقام شوری ▪️ مقام صبا (روی درجه چهارم بیات) 🔸 قرائت عاصم به روایت حفص (طیبةالنشر) 📌 استاد مصطفی اسماعیل ▪️ مقام نهاوند (اشاره به عشاق در آخرین نفس) 🔸 قرائت عاصم به روایت حفص (طیبةالنشر) جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وششم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وهفتم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 💠 م: مخرج «م» همانند «ب» و «و» میان دو لب است ◽️هوا از ریه‌ها خارج شده، از حنجره عبور می‌کند ◽️در این حال، تارهای صوتی به ارتعاش درمی‌آید ◽️انتهای نرم‌کام پایین آمده، راه عبور هوا از دهان بسته می‌شود ◽️در مقابل، راه عبور هوا از خیشوم باز است ◽️ با عبور هوا از خیشوم، نوعی سایش ایجاد می‌شود که همان صدای «غنه» است ◽️هنگام تلفظ این حرف، همانند حرف «ب» لب‌ها کاملا بر هم منطبق است 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه توبه آیات ۴۰ و ۴۱ 🌿 إلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿٤٠﴾ 🔸 اگر شما او را (یعنی رسول خدا را) یاری نکنید خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود بیرون کردند، آن‌گاه که در غار بودند (ماجرای تار عنکبوت و آشیانه پرنده در دهانه غار) و او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) می‌گفت: مترس که خدا با ماست. پس خداوند وقار و آرامش را بر او فرستاد و به سپاه و لشکرهای غیبی خود که شما آنان را ندیدید یاریش فرمود و ندای کافران را پست گردانید و ندای خداست که مقام بلند دارد و خدا عزیز و حکیم است 🌿 انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿ ٤١ ﴾ 🔸 برای جنگ با کافران، سبک‌بار و مجهز بیرون شوید و در راه خدا به مال و جان جهاد کنید. این کار شما را بهتر خواهد بود اگر بافکر باشید جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وهفتم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حرو
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وهشتم (آخر) 5️⃣ خیشوم (اقصی الانف) 📌 خیشوم جایگاه خروج «غنه» است 🖌 «ن» و «م» صفت «غنه» دارند و صدای این ۲ حرف به صورت غنه از خیشوم خارج می‌شود 🔸 محل تكوين حرف «م» لب‌هاست ولى به دليل پايين آمدن نرم‌كام و بسته شدن راه خروج هوا از دهان، هوا وارد فضاى بينى شده، صداى «م» از «خيشوم» شنيده مى‌شود 🔹 مخرج حرف «ن» زبان است ولى به همان دلیل پیشین، صداى آن از «خيشوم» شنيده مى‌شود ✅ خیشوم مجرای عبور صدای «ن» و «م» است 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 💠 تلاوت کوتاه (مناسب تقلید) 🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾ 🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾ 🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾ 🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾ 🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾ 🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾ 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾ 🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾ 🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾ 🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾ 🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ 🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ 🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ 🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ 🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته ظریف تجویدی با بیان استاد «سیدمحسن موسوی بلده» 📌 درجات تفخیم حروف استعلاء جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال 📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴ 💠 تلاوت کامل: سوره شوری آیات ۱ تا ۱۵ و حشر آیات ۱۸ تا ۲۴ 🌿 هوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٢٣﴾ 🔸 اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی‌بخش، چیره، شکست‌ناپذیر، جبران‌کننده، شایسته بزرگی، خدا از آنچه شریک او قرار می‌دهند منزّه است 🌿 هوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٢٤﴾ 🔸 اوست خدای آفریننده عالم و پدیدآرنده جهان و جهانیان، نگارنده صورت خلقان، او راست نام‌های نیکو، آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش او مشغولند و اوست مقتدر حکیم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال 📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴ 💠 تلاوت کامل: سوره شو
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال 📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴ 🗯تحلیل: 📌 دو فراز نخست این قطعه در مقام «رست» اجرا شده است. فراز دوم به لحاظ ردیف موسیقی قرآنی «راست کردان» نام دارد 🔹 «کردان» از قطعات زیبا و دلنشین مقام رست است که بهترین‌های آن را باید در تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل جستجو کرد 🖌 این نغمه با اشاره کامل به درجه اکتاو مقام رست حالت خاص خود را نشان می‌دهد و معمولا جنس بالای مقام رست (جنس رست) کاملا برجسته می‌شود 🔸 استاد عبدالعال معمولا کردان را اجرا نمی‌کند که این به سبک استاد و نحوه انتخاب پرده قرار مربوط است. اما این که در اینجا از این نغمه استفاده نموده به دلیل پایین‌تر بودن پرده (قرار) از حالت معمول همیشگی است و به همین دلیل (پایین بودن) است که استاد در فراز بعد، تلاوت را بالا می‌برد ❓ استاد چگونه پرده قرار را بالا می‌برد؟ ❓ مرحوم متولی عبدالعال قرار تلاوت را چه مقدار بالاتر برده‌اند؟ 🔹 پس از اصلاح درجه قرار، حالا تلاوت سر جای درستش قرار گرفته و استاد بیات‌های ویرانگر خود را آغاز می‌کند ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه توبه آیات ۴۰ و ۴۱ 🌿 إلَّا تَنصُرُوهُ فَقَد
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه توبه آیات ۴۰ و ۴۱ 🌿 إلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ ⏳ ۰۰:۰۱ تا ۰۰:۰۹ 🎶 مقام عجم 📜 حفص(۱) 🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ⏳ ۰۰:۱۲ تا ۰۰:۴۲ 🎶 مقام عجم(۲) 📜 حفص 🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ ⏳ ۰۰:۴۹ تا ۰۰:۵۹ 🎶 مقام عجم 📜 بلاخلاف = حفص(۳) 🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ⏳ ۰۱:۰۲ تا ۰۱:۲۶ 🎶 مقام عجم 📜 حفص 🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ⏳ ۰۱:۳۰ تا ۰۲:۰۱ 🎶 مقام عجم 📜 سوسی از ابوعمرو(۴) 🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْه ⏳ ۰۲:۰۶ تا ۰۲:۱۵ 🎶 مقام عجم 📜 بلاخلاف = سوسی 🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ⏳ ۰۲:۱۸ تا ۰۲:۴۳ 🎶 مقام عجم 📜 سوسی از ابوعمرو 🌿 وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ⏳ ۰۲:۴۸ تا ۰۲:۵۴ 🎶 مقام عجم(۵) 📜 بلاخلاف = سوسی 🖇 پانویس: (۱) در این قسمت از آیه، تمامی روایات بیست‌گانه به جز ۲ راوی ابن‌کثیر با روایت حفص موافقند (۲) هرچند برخی این شکل از اجرای عجم را چهارگاه نامیده‌اند، اما در منابع معتبر، چهارگاه به عنوان مقامی از خانواده عجم آمده که تفاوت آن با عجم در جنس دوم است نکته ۱ 👈 جنس دوم چهارگاه عبارت است از جنس رست و بنابراین تفاوت عجم و چهارگاه تنها در درجه هفتم مقام بروز می‌کند ❓ چرا؟ نکته ۲ 👈 در این فراز اگرچه جنس دوم مقام شنیده نمی‌شود لکن فقط یک بار و در عبارت «إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا» به درجه هفتم اشاره شده است نکته ۳ 👈 در این نغمه در جنس اصل نیز بعضا به نت رست اشاره می‌شود که چنین پدیده‌ای در قرائت قرّاء مصری معمول است. برای مثال در تکویر استاد عبدالباسط (۳) در این فراز هیچ اختلافی وجود ندارد و تمامی بیست روایت موافق هستند نکته ۱ 👈 در این‌گونه موارد بهتر است فراز را به آخرین روایت اجراشده بدانیم و در اینجا چون فراز قبلی به روایت حفص خوانده شده، پس این فراز نیز به همین روایت است، اگرچه ۱۹ روایت دیگر نیز با آن موافقند نکته ۲ 👈 در واقع تا زمانی که نشانه‌ای از تغییر روایت وجود ندارد منطقا باید تلاوت را ادامه همان روایت قبلی دانست. با این پیش‌فرض که همواره قاری در حال اجرای تنها یکی از روایات است نکته ۳ 👈 گاهی استاد مصری پس از اجرای چند فراز به یک روایت، به آیات قبل بازگشت نموده، تمامی آنها را مجددا به روایتی دیگر تلاوت می‌نماید. در این صورت برای تشخیص روایت جدید باید منطقا منتظر بمانیم تا نخستین مورد اختلاف قرائی اجرا شود (۴) به نظر می‌رسد استاد در عبارت «فِی الْغَارِ» به تقلیل الف اکتفا نموده، حال آنکه روایت سوسی اماله کبری است (۵) در اینجا جنس فرع مقام چهارگاه (رست) به وضوح و به طور کامل شنیده می‌شود 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده 🔹 مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت هفتم 🟡 «هاء» ضمیر - نمونه‌ها 🌿 ... فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّ
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت هشتم 🟡 همزه‌ها - بخش نخست - موارد اختلاف با حفص 💠 حمزه عبارات «أَاَْعْجَمِيّ»، «آمَنتُمْ»، «إِنَّكُمْ»، «أَن‌كَانَ» و «إِنَّ‌لَنَا» را در آیات زیر به خلاف حفص و با تحقیق دو همزه خوانده است: 👈 «أَأَعْجَمِيّ»، «ءَآمَنتُمْ»، «ءَإِنَّكُمْ»، «ءَأَن‌كَانَ» و «ءَإِنَّ‌لَنَا» 🌿 وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَاَْعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ ... ﴿فصّلت - ٤٤﴾ 🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿طه - ٧١﴾ 🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿شعراء - ٤٩﴾ 🌿 قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنتُم بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ...  ﴿اعراف - ١٢٣﴾ 🌿 إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ... ﴿اعراف - ٨١﴾ 🌿 أَن كَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِينَ ﴿قلم - ۱٤﴾ 🌿 وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ ﴿اعراف - ١١٣﴾ 💠 حمزه دو کلمه «يَأْجُوجُ» و «مَأْجُوجُ» را همانند ورش به ابدال قرائت نموده است: 👈 «يَاجُوجُ» و «مَاجُوجُ» 🌿 حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ ﴿انبیاء - ٩٦﴾ 💠 قرائت حمزه در کلمه «يُضَاهِئُونَ» همانند ورش به حذف همزه و انتقال حرکت آن به «هـ» است (نقل و حذف): 👈 يُضَاهُونَ 🌿 ... يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ ﴿توبه - ٣٠﴾ 💠 حمزه کلمه «رَءُوف» را در تمام قرآن بدون حرف مدی «و» و بر وزن«فَعُل» خوانده است: 👈 «رَءُف» 🌿 وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿نور - ٢٠﴾ 💠 حمزه «هُزُوًا» را به سکون «ز» و «كُفُوًا» را به سکون «ف» و هردو را به صورت مهموز قرائت کرده است: 👈 «كُفْؤًا» و «هُزْؤًا» 🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ... ﴿لقمان - ٦﴾ 🌿 وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿توحید - ٤﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
46.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صوت دلنشین اساتید برجسته عالم قرائت 🖤 تقدیم به محضر سیدالشهداء خدمت و یاران همراه 🇮🇷 📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰ 💠 با نوای شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمدصدیق منشاوی، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد و شهریار پرهیزگار 🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ 🔹 ای روح آرام‌یافته! 🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ 🔹 به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو 🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ 🔹 پس در میان بندگانم درآی 🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾ 🔹 و در بهشتم وارد شو ✨جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ ✔️ گزینه ۱: ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۲: ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۳: ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۴: ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✅ ۳ گزینه نخست قابل قبول و بهترین آنها گزینه ۲ است ❌ گزینه ۲ به وضوح اشتباه است 🗯 تحلیل: عبارت «مِنْ دُونِه» اصطلاحا «جارومجرور» است و لزوما باید به جایی متصل باشد. در نحو می‌گویند: جارومجرور نیاز به «مُتعلَّق» دارد 📌 همچنین در ترجمه نیز یافتن و دانستن این که جارومجرور به کدام اسم یا فعل متعلِّق است ضروری است ♻️ «مِنْ دُونِه» در این عبارت قرآنی به فعل «تُشْرِکُون» متعلق است و معنای آن می شود: «آنچه جز خدا می‌پرستید» 💠 اما در صورتی که از ماقبل خود قطع و به عبارت بعدی متصل گردد، گویا به «فَکِیدُونِی ...» متعلق خواهد بود و معنای آن می‌شود: «... پس درباره من نقشه بکشید و نیرنگ کنید، نه درباره او!» و لذا فساد در معنا ایجاد می‌شود ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت بسیار زیبا با صدای استاد عمران 🖤 تقدیم به روح شهدای خدمت 🇮🇷 📖 سوره مبارکه واقعه - آیات ۸ تا ۱۹ 🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ 🔹 سعادتمندان، چه بلندمرتبه‌اند سعادتمندان! 🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ 🔹 و شقاوتمندان، چه دون‌پایه‌اند شقاوتمندان! 🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ 🔹 و پیشی‌گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی‌گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند 🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ 🔹 آنان مقربانند 🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ 🔹 در بهشت‌های پرنعمت 🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ 🔹 گروهی بسیار از پیشینیان 🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ 🔹 و اندکی از پسینیان 🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ 🔹 بر تخت‌هایی زربافت 🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾ 🔹 در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾ 🔹 نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان می‌گردند 🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾ 🔹 با قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از باده ناب و پاک 🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾ 🔹 که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بی‌خرد شوند جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup