📷 #عکس | تصاویری از دیدار مجاهد قهرمان فرمانده شهید «یحیی السنوار» با رهبر انقلاب اسلامی در ۲۳ بهمن سال ۱۳۹۰
@rahbari_plus
🖼 #طرح | یحییٰ
🔸 رهبر انقلاب: کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستهی او نیست. فقدان او برای جبههی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
🔹 پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان فرمانده یحیی السنوار. ۱۴۰۳/۷/۲۸
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم | لحظاتی منتشر نشده از دیدار مجاهد قهرمان فرمانده شهید «یحیی السنوار» با رهبر انقلاب
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #گفتگو_تفصیلی | ماجرای گلایه رهبری در موضوع افزایش جمعیت به روایت دکتر بانکی پور
🔸برشی از گفتگوی «خط رهبری» با دکتر بانکی پور، نماینده مجلس و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی دربارهی آخرین تحولات موضوع #جمعیت و پیگیری مطالبات رهبر انقلاب در این زمینه
@rahbari_plus ـ Link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #موشن_گرافی | چگونه همدل با مردم فلسطین و لبنان باشیم؟
@rahbari_plus
🔰 #مصاحبه | روی پیشانی من همسر شهید نوشته شده بود ـ ۱
📝 گفتگو با فخرالسادات موسوی، همسر شهید احمد یوسفی - راوی کتابِ «پاییز آمد»
🔸 به بهانه #تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» به سراغ فخرالسادات موسوی، همسر شهید احمد یوسفی رفتیم. وقتی گرم گفتوگو شدیم، از خاطراتی گفت که تابهحال جایی درموردش صحبت نکرده. بازخوردهایی که از انتشار کتاب داشت، بسیار بود و معتقد است باید این خاطرات ثبت و ضبط شود تا نسل جدید بدانند چه اتفاقهایی افتاده است.
وقتی دلیلش برای ثبت خاطراتش را پرسیدیم، او با ذکر اینکه خودش به دنبال مطرح شدن نیست گفت: «بهشخصه از مشهور شدن احساس خوبی ندارم، اما معتقدم خاطرات من بخشی از یک ذخیره عظیم مقاومتی است. اگر این میزان خاطره و اتفاق در کشورهای دیگر رخ داده بود، به این ذخایر میبالیدند. این مفاهیم باید به نسلهای بعدی انتقال پیدا کند. جوانان امروز باید بدانند تاریخ چگونه سپری شده و به این زمان رسیده است. این برای برداشتن گام بعدی، به ما کمک زیادی میکند، مخصوصا که آینده به دست آنها رقم میخورد. جوانان کشور را اداره میکنند و نیاز است به شرایط و تاریخ کشورشان واقف باشند. ملتی میتواند روی پای خودش بایستد که از ذخایر عظیم فرهنگی و مقاومتیاش استفاده کند و حرفی برای زدن داشته باشد. همه اینها باعث شد به فکر ثبت خاطراتم بیفتم.»
🔹 موسوی درباره نحوه آشناییاش با گلستان جعفریان، نویسنده کتاب گفت: «تعدادی از خاطراتم، به اصرار #حوزه_هنری زنجان به چاپ رسید اما در رابطه با چاپ اقداماتی صورت گرفت که باب میل من نبود. یکی از دوستانی که عازم تهران بود تعدادی از این خاطرات را برد و به آقای سرهنگی نشان داد. ایشان از خانم جعفریان خواستند تا سفری به زنجان داشته و با من صحبت کنند. من از قبل تعدادی از کتابهای ایشان مانند «روزهای بیآینه» را خوانده بودم و با قلم زیبایشان آشنایی داشتم. از آن زمان تا سه سال بعدش، خانم جعفریان ماهی یک بار به زنجان سفر و مطالب را ثبت و ضبط میکرد. تا اینکه بالاخره کتاب تکمیل و آماده چاپ شد.»
🔸 موسوی با تاکید براینکه باید از کلیشهها دوری کرد گفت: «ما در این کتاب، کلیشهها را شکستیم و سعی کردیم تا با گفتن زندگی خصوصی شهید، تصویری واقعیتر از شهدا نشان دهیم. این تفاوتی است که این کتاب با دیگر کتابهای این سبک دارد. جوانان ما نمیدانند شهدا در طول زندگیشان چه تفکرات و احساساتی داشتند و چگونه زندگی میکردند. اگر شناخت درستی از سبک زندگی #شهدا شکل نگیرد، نمیشود از جوانان امروز انتظار داشت در زندگیشان برای شهدا نقشی قائل شوند. ما با رعایت نجابت در این کتاب سعی کردیم این تصورات کلیشهای را شکسته و به تصویری واقعیتر از زندگی شهید برسیم.» همسر شهید یوسفی با گفتن ضربالمثل هرچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، یکی دیگر از تفاوتهای کتاب «پاییز آمد» را اینگونه بیان کرد: «ما مسائل را همان گونه نقل کردیم که رخ داده بود و بهنظرم چون از دل آمده پس بر دل خواننده هم مینشیند. داستان درباره زندگی دختری است که در مواجهه با جنگ است و با یک رزمنده ازدواج میکند و چالشهای زیادی در مسیرش دارد. ما هر زمان که سفرهای پهن میکردیم و رزمندهای سر آن سفره غذا میخورد، هفته بعد برای تشییعش میرفتیم. گفتن این مسائل شاید ساده بهنظر بیاید اما اینها دلنگرانیهایی بود که هر خانوادهای در آن روزگار داشت. حالا ما در این کتاب، داستان زوجی را داریم که با تمام این مسائل و مخالفتهای خانواده دختر، به واسطه علاقهای که بههمدیگر دارند از کنار این چالشها رد میشوند. درنهایت هم خداوند #شهید ما را پذیرفت و پیش خودش برد.»
🔹 در مصاحبهای که نویسنده این کتاب داشت اعلام کرد فخرالسادات موسوی از چاپ کتاب ابراز ناراحتی کرده. درباره این موضوع موسوی اینگونه پاسخ داد: «من بابت محیط شهر زنجان احساس نگرانی میکردم. البته موقعی که کتاب چاپ شد تا به امروز، شهر بسیار عوض شده است. زمانی که کتاب چاپ شد و به دست من رسید، من دو پاراگرافش را نپسندیدم. با خود ایشان هم مطرح کردم و گفتند شما با همان شجاعتی که هنگام ازدواج با شهید احمد یوسفی داشتید، اجازه چاپ کتاب را بدهید. کسی مایل به #ازدواج ما با هم نبود و ما بعد از ازدواج به تهران آمدیم. جعفریان با یادآوری آن زمان از من خواست که با همان شهامت جلو بیایم و با چاپ کتاب موافقت کنم. بههرحال من هم قبول کردم و کتاب چاپ شد اما قرار شد در چاپهای بعدی آن دو پاراگراف حذف شود.» راوی کتاب درباره بازخوردهایی که با انتشار آن دریافت کرده، گفت: «دوستان و همکاران زیادی از شهرهای مختلف با من تماس میگرفتند و درباره کتاب با من صحبت میکردند.
@rahbari_plus
🔰 #گفتگوی_تفصیلی | روی پیشانی من همسر شهید نوشته شده بود ـ ۲
#ادامه_مصاحبه
🔹 در کل بازخوردها بد نبود اما خب گاهی وقتها هم پیش میآمد که احساس میکردم بهخاطر ترسیم یک #زندگی_واقعی، به مذاق برخی افراد خوش نیامده و آن را نپسندیدهاند.» همسر شهید در پاسخ به علت انتخاب عنوان «پاییز آمد» برای کتاب پاسخ داد: «عنوان کتاب هم پیشنهاد من بود و هم پیشنهاد نویسنده. اتفاقات زیادی ازجمله آشنایی من و احمد و شهادت ایشان در پاییز رخ داد. علاوهبر آن، من همیشه شعر پاییز آمد را برای احمد میخواندم. در میان عناوین مطرحشده، این اسم را بیشتر از بقیه پسندیدیم.»
🔸 در آخر از ایشان خواستیم تا برایمان از شهید خاطراتی نقل کنند. موسوی دو خاطره از شهید تعریف کرد: «شهید خاطرات مختلفی دارد اما من دو #خاطره که در کتاب نیست را تعریف میکنم. شهید ما قبل از اینکه ما با هم ازدواج کنیم، دو انگشت نداشت. در قزوین این دو انگشت قطع شده بود و چون دیگر امکان پیوند وجود نداشت، احمد انگشتها را در باغچه بیمارستان قزوین دفن کرده بود. ما هر وقت که از قزوین رد میشدیم برای آن دو انگشت فاتحهای میخواند. من همیشه به این کارش میخندیدم و میگفتم چرا این کار را میکند. او هم پاسخ میداد که فلسفه دارد. فردای #شهادت ایشان، برادرم در خواب میبیند که سه فرشته روی اجزای بدن شهید در حال قیمت گذاشتنند. به دست ایشان که میرسند، یکی از آن فرشتهها دو انگشت را سر جایش قرار میدهد و میگوید که دستش را کامل حساب کنید. برادر من در جریان فاتحه خواندن شهید برای انگشتان دستش نبود و من آن موقع منظور او را از «فلسفه دارد» متوجه شدم. انگار او میخواست با بدن کامل در #محضر_خدا حاضر شود.»
🔹 خاطره دومی که همسر شهید تعریف کرد یک ماه بعد از ازدواجشان رخ داده بود: «یک ماه از ازدواج ما گذشته بود که یک روز احمد به من گفت، برایت خواستگار آمده. به او گفتم با من شوخی نکن و او پاسخ داد که شوخی نمیکنم. یکی از رزمندههایی که خبر از ازدواج من و احمد نداشت، من را از او خواستگاری کرده بود. زمانی که میفهمد احمد همسر من است، بسیار ناراحت میشود و عذرخواهی میکند. حدود دو سال از این ماجرا گذشت. یک روز که داشتم حیاط خانه را میشستم احمد گفت: «خواستگارت شهید شد.» همان لحظه یاد آن اتفاق افتادم. احمد میخواست با این حرفش به من بگوید که روی پیشانی من نوشته «همسر شهید». من دیدم که خیلی دارد پررویی میکند، شلنگ آب را به طرفش گرفتم. بچه کوچک ما هم آنجا بود و فکر میکرد که ما داریم بازی میکنیم، آمد کنارش و خیس شد. جسد آن بنده خدا بعد از شهادت احمد آمد. در مراسم ایشان کنار تابوت نشستم و ناخودآگاه بغضی گلویم را گرفت.»
🔸 فخرالسادات موسوی درباره تقریظ رهبری بر کتاب «پاییز آمد» گفت: «من دو هفته پیش باخبر شدم که رهبر برای کتاب تقریظ نوشتند. بسیار خوشحال شدم از این جهت که رهبری داریم که ذائقه ادبی دارد و اهل #کتاب خواندن است. مهر تأیید ایشان بر کار ترکیبی من و جعفریان، احساس خیلی خوبی به من داد و احساس کردم کار درستی انجام دادهام.»/ منبع: فرهیختگان
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گفتگو_تفصیلی | چرا رهبری در موضوع جوانی جمعیت هشدار می دهند؟
🔸بُرشی از گفتگوی «خط رهبری» با دکتر بانکی پور، نماینده مجلس و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی دربارهی آخرین تحولات موضوع #جمعیت و پیگیری مطالبات رهبر انقلاب در این زمینه
@rahbari_plus - Link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نگاه راهبردی رهبر انقلاب در رابطه با شهادت بزرگان مقاومت چگونه است؟
@Farsna - Link
🖼 #طرح | حضرت آیتالله خامنهای:
«فرمانده یحیی السّنوار چهرهی درخشان #مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد.» ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
@rahbari_plus
خط رهبری
🔰 #گزارش | از «یحیی عیاش» تا «یحیی السنوار»؛ حماس زنده است! _ ۱
✏️ نویسنده: «امیر حمزهنژاد»
📝 از دیرباز تا به امروز ترور ابزار رژیم غاصب و جنایتکار صهیونی برای از بین بردن نسلهای مختلف مبارزان جنبش حماس بوده است اما هر بار حماس قویتر و بالندهتر از گذشته به مقابله با این رژیم پرداخته است.
🔸 ترور از دیرباز جزو راهبردهای رژیم صهیونی برای از بین بردن جنبشهای اسلامی اصیل #مقاومت در منطقه بوده است. از جمله این ترورها شامل رهبران مختلف جنبش حماس میشود که در برابر رژیم صهیونی بدون عافیتطلبی ایستادگی کرده و آزادی #قدس شریف و فلسطین اشغالی را هدف خود قرار دادهاند.
🔹 بسیاری از رهبران و فرماندهان جنبش #حماس با ترفندهای مختلف به شهادت رسیدند اما این جنبش هر روز زنده و بالندهتر از قبل به حیات خود ادامه داده است.
* ابزار از کار افتاده رژیم صهیونیستی برای حذف حماس
🔸 لیست ترورهای #تلآویو بسیار بلندبالاست و در برخی از موارد حتی روند ترورهای مختلف شدت بخشیده شده است اما نتوانسته به حذف حماس کمک کند. «یحیی عبداللطیف عیاش»، مشهور به «مهندس» از جمله فرماندهان اسطورهای حماس بود که با فعالیت خود هراس بر جان صهیونیستها انداخته بود. انفجارهای متعددی که در سال ۱۹۹۳ در قلب سرزمینهای اشغالی و شهرهای #رژیم_صهیونیستی از جمله «تل آویو»، با کار عیاش انجام شد، رژیم صهیونیستی را بر آن داشت که وی را شناسایی و دستگیر کند اما او به طور موفقیتآمیزی به غزه فرار کرد. رژیم صهیونیستی با عملیات های مختلف عاقبت توانست وی را #ترور کند. عیاش در پنج ژانویه ۱۹۹۶ در شهر غزه بر اثر انفجار تلفن همراهش در حین تماس هفتگی با پدرش در کرانه باختری به قتل رسید. هزاران نفر از مردم غزه در مراسم تشییع جنازه عیاش شرکت کردند و از او به عنوان اسطوره حماس یاد میشود.
🔹 «شیخ احمد یاسین» به عنوان بنیانگذار این جنبش نیز از جمله افراد ذی نفوذی بود که در لیست ترورهای رژیم قرار داشت. در آن زمان با توجه به آغاز انتفاضه دوم که «#انتفاضه_الاقصی» نامیده شد، در سال ۲۰۰۰، سرعت ترورها در صفوف حماس افزایش یافت، تلآویو رهبران سیاسی، نظامی و فکری حماس را به عنوان بخشی از سیاستِ خاموش کردن انتفاضه شهید کردند. از همین رو رژیم صهیونی ترورهای گستردهای را برای نابودی حماس انجام داد و برای حذف این سازمان، سرعت ترورها در سال ۲۰۰۳ به بالاترین حد خود رسید، زمانی که اشغالگران طی چند ماه «اسماعیل ابوشنب»، «صلاح شحاده» و «ابراهیم المقادمه» را ترور کردند و سپس #احمد_یاسین را در مارس ۲۰۰۴ پس از نماز صبح ترور کردند. اما این تمام ماجرا نبود.
🔸 پس از ترور رهبر حماس به دست نیروهای اسرائیل، رهبری حماس در درون جنبش به «#عبدالعزیز_الرنتیسی» سپرده شد. درحالیکه رنتیسی تنها ۲۶ روز پس از احمد یاسین رهبری حماس را بر عهده داشت، در شب شنبه ۷ آوریل ۲۰۰۴، خودروی او را در خیابان جلاء در منطقهٔ الغفری در شمال غزه بهوسیله موشک هلفایر شلیکشده از بالگرد جنگندهٔ آپاچی متعلق به نیروی هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته و رنتیسی به همراه فرزند و محافظش در سن ۵۷ سالگی ترور شد.
🔹 بعد از این ماجرا تلآویو از سال ۲۰۰۶ به دنبال ترور رهبران شورای نظامی #القسام برآمد و سلسله عملیاتهای تروریستی را در این خصوص انجام داد. در آغاز سال ۲۰۰۹ «سعید صیام» موسس پلیس حماس و «نزار ریان» یکی از ارشدترین مقامات این گروه مقاومت ترور و شهید شدند.
🔸 این جنبش سپس شرایط مشابهی را تجربه کرد و موساد در سال ۲۰۱۰، «محمود المبحوح» یکی از رهبران برجسته حماس، را در #امارات ترور کرد.
🔹 پس از عملیات طوفان الاقصی نیز اسرائیل به روش گذشته سعی کرد سلسله ترورهایی را سازماندهی کند. همچنین در ۲ ژانویه ۲۰۲۴، یک حمله هوایی توسط اسرائیل در محله ضاحیه بیروت، #لبنان انجام شد که منجر به ترور «#صالح_العاروری»، معاون دفتر سیاسی حماس و یکی از طراحان حمله ۷ اکتبر به اسرائیل شد. این حمله هوایی همچنین شش نفر دیگر از جمله شبهنظامیان بلندپایه حماس از جمله «سمیر فیندی ابوعامر» و «عزام الاقرا ابوعمار» را به شهادت رساند.
🔸 ترور «شهید #اسماعیل_هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که برای حضور در مراسم تحلیف ریاستجمهوری «مسعود پزشکیان» میهمان ایران بود یکی از مواردی بود که خط قرمزهای #دیپلماتیک را نقض کرد. وی در زمانی که در محل استراحتگاه خود بود هدف قرار گرفته و شهید شد.
@rahbari_plus
خط رهبری
🔰 #گزارش | از «یحیی عیاش» تا «یحیی السنوار»؛ حماس زنده است! _ ۱ ✏️ نویسنده: «امیر حمزهنژاد» 📝 ا
🔰 #گزارش | از «یحیی عیاش» تا «یحیی السنوار»؛ حماس زنده است! ـ ۲
#ادامه_گزارش
🔹 حالا نیز در جنگ غزه در منطقه رفح «#یحیی_السنوار» رهبر حماس با نبردی حماسی بعد از درگیری با ارتش اسرائیل و شلیک تانک به شهادت رسید. نگاهی به مجموعه ترورهای صهیونیستها به خوبی نشان میدهد که هر بار این رژیم اقدام به ترور یکی از رهبران و مهرههای کلیدی حماس کرده است، گویی #چرخش_نخبگانی با شهادت فرماندهان قبلی ایجاد شده باشد، افراد مستعد و جدید پای در میدان مبارزه با صهیونیستها میگذارند.
🔸 این موضوع برای رهبران #حزبالله لبنان نیز سنخیت دارد. ترور ابزار همیشگی صهیونیستها بوده است و «سید حسن نصرالله»که اخیرا توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و دوره ۳۳ سالهای از مقاومت حزب الله در مقابل صهیونیستها را رقم زد، پس از ترور «سید عباس موسوی» به وسیلهٔ بالگردهای اسرائیلی در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲، برای دبیرکلی حزبالله انتخاب شد. «شیخ هاشم صفیالدین» نیز که از وی به عنوان نفر دوم حزب الله بعد از سید حسن نصرالله شناخته میشود نیز در این حوزه هدف صهیونیستها قرار گرفت. «شیخ #نعیم_قاسم» که این روزها با سخنان آتشین و با صلاوت خود یادآور نقش آفرینی سید حسن نصرالله در جنگ ۳۳ روزه و تحولات بعد از #طوفان_الاقصی است نیز هدف بعدی رژیم صهیونیستی و در لیست ترور این رژیم قرار دارد.
* سرنوشتی که قدرت اراده مقاومت تعیین میکند
🔹 رهبر معظم انقلاب نسبت به عملکرد تروریستی اسرائیل که بیشتر یک دور باطل برای از بین بردن جبهه مقاومت بوده، تأکید میکنند: «دشمن صهیونیستی با همهی کمکهای #آمریکا، با همهی کمکهایی که بعضی از دولتهای خائن، به او انجام دادند، نتوانسته نیروی مقاومت را زمینگیر کند، نتوانسته آنها را مغلوب کند. هدفی که اعلام کردند ریشهکن کردن حماس بود؛ امروز حماس ــ حماس و جهاد و به طور کلّی مقاومت در #فلسطین ــ با قدرت کامل ایستادگی کرده، اینها کاری با آنها نمیتوانند بکنند.» (بیانات در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۳/۰۵/۰۷ پس از ترور شهید هنیه)
🔸 همچنین ایشان در سخنرانی دیگری در خصوص حیات و ماندگاری حماس میفرمایند: «آنها میخواستند مقاومت را و به طور خاص گروه حماس را نابود کنند، منهدم کنند، زمینگیر کنند، و نتوانستند؛ هم حماس، هم جهاد ــ مجموعهی مقاومت غزّه ــ با قدرت و با توانایی اینهمه مشکلات را تحمّل میکنند و تلاش هم دارند میکنند، ضربه [هم] میزنند.همین که رژیم صهیونیستی به جان زن و کودک میافتد، به خاطر این است که از برخورد با رزمندگان مقاومت #عاجز مانده؛ چون آنجا احساس عجز میکند، عصبی میشود و به جان زن و بچّهی مظلوم و بیدفاع میافتد و سی و چند هزار نفر را که اغلب اینها زنان و کودکان هستند، به قتل میرساند. این شکست قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد؛ این تلاشهای مذبوحانه هم، مثل این کاری که در سوریه مرتکب شدند ــ که البتّه سیلیاش را خواهند خورد ــ به دردشان نمیخورد و مشکلشان را علاج نمیکند. آنها به دست خودشان در یک تلهای افتادهاند، خودشان را در یک تلهای انداختهاند که امکان نجاتشان وجود ندارد و روزبهروز [آن] رژیم ضعیفتر خواهد شد و به #زوال و انهدام انشاءالله نزدیکتر خواهد شد.» (بیانات در دیدار مسئولان نظام ۱۴۰۳/۰۱/۱۵)
🔹 آیت الله خامنهای همچنین درباره سرنوشت اسرائیل و آمریکا در منطقه که به وسیله اراده مردم مظلوم و مسلمان منطقه و محور مقاومت رقم زده میشود، بیان فرمودند: «این مقاومت فلسطین را شما نگاه کنید! این صبر مردم مظلوم #غزه را ببینید! این اراده و انگیزهی مبارزان مقاومت فلسطینی از حماس و بقیّهی گروهها را مشاهده کنید! این قدرت اراده در مقاومت را، در لبنان، در یمن، در عراق ببینید! این مقاومت، این[جور] است. مقاومت از وجود واقعی خود، از تواناییهای خود، از وضع خود رونمایی کرد؛ به دنیا نشان داد که مقاومت یعنی چه. همهی محاسبات آمریکا را اینها به هم ریختند. آمریکاییها در این منطقه درصددِ آن بودند که با حضور خودشان بر همهی اوضاع و احوال این منطقه حاکمیّت پیدا کنند؛ چه در عراق، چه در سوریه، چه در لبنان، چه در همهی #منطقه؛ با یک محاسبهی غلط، یک چنین فکری میکردند؛ قدرت مقاومت این محاسبه را به هم ریخت؛ نشان داد که چنین چیزی ممکن نیست و آمریکاییها نمیتوانند در این منطقه بمانند؛ ناچارند منطقه را تخلیه کنند.» (سخنرانی نوروزی در جمع اقشار مختلف مردم ۱۴۰۳/۰۱/۰۱)
@rahbari_plus
🔰 #گزارش | دهه ۶۰ تا ۱۴۰۰؛ انقلابی که با ترور ستونهایش محکم ماند!
🔸 رهبر انقلاب در خطبههای نماز جمعه اخیر ضمن اشاره به حوادث دهه ۶۰ تأکید کردند که ترور شخصیتهای انقلاب منجر به توقف آن نشد و امروز هم جبهه مقاومت با شهادتها عقب نخواهد نشست. ایشان فرمودند: «این شهادتها، این خونهای بر زمینریخته، نهضت شما را سست نمیکند، بلکه استوارتر میکند. در ایران اسلامی در حدود سه ماه تابستانِ یک سال (۱۳۶۰) چند ده #شخصیت برجسته و ممتاز ما ترور شدند که یکی از آنها شخصیت بزرگی مثل سیدمحمد بهشتی بود، یکی رئیسجمهوری مثل رجائی و نخستوزیری مثل باهنر بود، علمائی از قبیل آیتالله مدنی و قدّوسی و هاشمینژاد و امثال اینها بودند. اینها هر کدام در سطح ملی یا محلی از ستونهای انقلاب به شمار میآمدند و فقدانشان چیز آسانی نبود؛ ولی انقلاب متوقف نشد، عقبنشینی نکرد، بلکه سرعت گرفت. امروز هم مقاومت در منطقه با این شهادتها عقب نخواهد نشست؛ #مقاومت پیروز خواهد شد.» ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
🔹 در این روزها بعد از #ترور فرماندهان ارشد جبهه مقاومت بهویژه شهید نصرالله، خط خبری رسانههای خارجی در راستای تضعیف جبهه مقاومت در حال فعالیت است. آنها مدعیاند با ترور این فرماندهان، #جبهه_مقاومت به بنبست رسیده است.اما نگاهی گذرا به تجربههای تاریخی و درسآموزی از آنها، میتواند تحلیلی کلانتر از آینده در اختیارمان قرار دهد. در دهه ۶۰، جمهوری اسلامی ایران، ترور شخصیتهای اصلی و کلیدی خود را در تعداد بالا و شرایطی پیچیدهتر از امروز، تجربه کرده است. این ترورها حتی در دهه ۹۰ نیز به نوعی به چشم میخورد.
📝 «خط رهبری» در گزارشی تحلیلی - تاریخی ابعاد این نگاه حضرت آیتالله خامنهای را واکاوی کرده است.
➕ اینجا بخوانید.
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم | روایت حجتالاسلام حاجعلی اکبری از شیوه کتابخوانی رهبر انقلاب
@rahbari_plus
🔰 #خبر | تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد»
🔸 در مراسم شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در زنجان، تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب «پاییز آمد»، روایت زندگی خانم فخرالسادات موسوی و سردار شهید احمد یوسفی، فرمانده واحد مهندسی، رزمی سپاه ناحیه زنجان، منتشر شد.
📝 متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:
بسمهتعالی
- عشقی آتشین، عزمی پولادین، و ایمانی راستین چهرهنگار زندگی این دو جوان است که با نگارشی زیبا و رسا در این کتاب تصویر شده است. این نیز از همان روایات صادقانه است که شنیدن و خواندن آن امثال این حقیر را خجالتزده میکند و فاصلهی نجومیشان با این مجاهدان واقعی را آشکار میسازد.
آذر ۱۴۰۱
@rahbari_plus
27.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم | شکوفههای پاییزی
🔸 روایت نویسنده و راوی کتاب «پاییز آمد» از زندگی شهید احمد یوسفی
@rahbari_plus
🔰 #کتاب_خوب | «پاییز آمد» با زیباییهایش - ۱
✏️ نویسنده: «عطیه کشتکاران»
❇️ تجسم «الگوی سوم زن» در بستر انقلاب اسلامی در کتاب «پاییز آمد» روایت میشود.
▫️متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد»:
بسمهتعالی
- عشقی آتشین، عزمی پولادین، و ایمانی راستین چهرهنگار زندگی این دو جوان است که با نگارشی زیبا و رسا در این کتاب تصویر شده است. این نیز از همان روایات صادقانه است که شنیدن و خواندن آن امثال این حقیر را خجالتزده میکند و فاصلهی نجومیشان با این مجاهدان واقعی را آشکار میسازد.
آذر ۱۴۰۱
▫️«#خط_رهبری» به مناسبت انتشار متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «#پاییز_آمد» در این مطلب به معرفی این کتاب و ابعاد برجستهی روایی و محتوایی آن میپردازد:
🔸 انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی به عنوان دو برهه حساس از #تاریخ_ایران، هزاران روایت و قصه ناگفته در دل خود دارد. موج خروشانی بوده که حیات افراد بسیاری را زیر و رو کرده و سرنوشتها رقم زده. برخی را از فرش به عرش برده و عدهای را از عرش به فرش. مکتوم ماندن این روایات موجب میشود که نسل امروز با شخصیتهای آن دوران احساس فاصله کنند و آنها را غیرواقعی یا متاثر از حالوهوای احساسی جنگ در نظر بگیرند. حال آنکه به تصویر کشیدن سیر تغییرات و تحولات بیرونی و درونی مردمان آن دوره این تصور را بر هم میزند و نشان میدهد که نه تغییر یکشبه رخ میدهد و نه مردم در دوره #انقلاب_اسلامی و #جنگ_تحمیلی رنج و لذتهایی چندان متفاوت از ما داشتهاند. تنها چیزی که آنها را متمایز کرده چشم دوختن به آرمانی فراتر از زندگی روزمره و ایثار در آن مسیر است.
🔹پیش از انقلاب اسلامی در گوشهای از ایران، گوشه شمال شرقی ایران، خانوادهای ارتشی و اصالتا اهل #زنجان زندگی میکردند که قصه زندگی دختر آخر خانواده، فخرالسادات، سوژه کتابی است به نام «پاییز آمد». این کتاب به قلم #گلستان_جعفریان و از زبان #فخرالسادات_موسوی روایت شده. است کتاب با نظر به زندگی او شامل سه دوره پیش از دگرگونی شخصیتی، دوره پس از تحولات فکری به واسطه انقلاب و دوره زندگی مشترک با شهید #احمد_یوسفی است که این دوره با شهادت احمد خاتمه مییابد.
* تقاطع شخصیتهای کتاب با انقلاب و جنگ
🔸گرچه به نظر میرسد بهانه نگارش کتاب رویداد پایانی آن و شهادت احمد یوسفی است، اما اگر به عقب بازگردیم خواهیم دید که شخصیت فخرالسادات در طی حوادث و تأثیراتی که از اطرافیان پذیرفته و جسارت و حقجویی که در وجودش نهادینه شده بود به مرور آنچنان قوام مییابد و استوار میشود که آماده پذیرش فدا شدن عزیزترینش در راه اسلام خواهد شد. فخرالسادات شیوه معمول زندگی خواهران و مادرش را کنار میزند، به توصیهها در نزدیک نشدن به نظامیگری اعتنا نمیکند و با مطالعه و بحث و گفتوگو کمکم به مدافعان و مبارزان انقلاب میپیوندد. حتی بعد از #ازدواج با احمد یوسفی بخشی از کودکیاش را با خود به خانه همسر میبرد و عصرها پای برنامه کودک مینشیند، اما چشیدن و دیدن درد و رنج جانهای فدا شده در راه آرمانها ذره ذره شخصیتش را رشد میدهد.
🔹 علا برادر فخرالسادات نقش مهمی در خطدهی فکری به خواهرش داشت. شخصیت او در کتاب تنها در برههای که بیشترین تاثیر را بر خانواده داشته پررنگتر نشان داده میشود. کتابهایی که به خواهرش امانت میدهد، ریختن #ساواک در خانه برای دستگیری او و مهمتر از همه پافشاری برادرانهای که برای ازدواج احمد یوسفی و فخرالسادات موسوی از خود نشان میدهد. گو اینکه علا تنها به واسطه انقلاب است که هویت متمایزی مییابد و سری میان سرها بلند میکند.
🔸از دیگر شخصیتهایی که در کتاب به خوبی به آن پرداخته شده شخصیت مامان لعیا مادر فخرالسادات است. او که مادری بود با دقت و ظرافت مثالزدنی در رفتار و سکنات و پوشش زنانه. دخترانش را به آراستگی توصیه میکرد و چندان رضایت قلبی به وصلت دخترش با یک سپاهی نداشت. اما رفته رفته خوشرویی و رسیدگیهای احمد یوسفی به همسرش موجب شد که دل مادر نرم شود. مامان لعیا گرچه خود به صورت مستقیم از مواجه شدن با تنشها و درگیریهای انقلاب و جنگ خودداری میکرد اما رویارویی غیرمستقیم او با زوجی که غرق در #زندگی_انقلابی و خدمت به خلق بودند در طول پنج سال زندگی مشترک دخترش، زمینه تغییر نگرش او را فراهم میکند.
@rahbari_plus
🔰 #کتاب_خوب | «پاییز آمد» با زیباییهایش - ۲
#ادامه_گزارش
* خانواده انقلابی، نه سنتی و نه مدرن
🔹 الگویی که از خانواده در کتاب «پاییز آمد» به تصویر کشیده شده در نوع خود نافی مدلهای سنتی و زاویهدار با الگوهای مدرنی است که از اصول اسلامی فاصله گرفته باشند. این موضوع به دو عنصر بازمیگردد: یکی شخص احمد یوسفی که در عین تدین و تشرع مدام همسر خود را به #فعالیت_اجتماعی تشویق میکند. چه اینکه از اساس آشنایی آنها در همین فضا اتفاق افتاده و احمد بارها در آشکار و نهان بر گونههای مختلف فعالیت مثل سر زدن به #خانواده_شهدا، ادامه تدریس آموزش نظامی، حضور به عنوان محافظ همسر یکی از مسئولین و ... تاکید میکند. او حتی در نامههایی از جبهه این موضوعات را به همسرش یادآوری میکند تا اوقات او بیهوده نگذرد. شهید یوسفی در عین حال بر آن است که تا جای ممکن در امورات منزل نیز به فخرالسادات کمک کند. شستن لباس و طبخ غذا و ... از این دست است که در کتاب بسیار به چشم میخورد. او به خوبی متوجه است که انتظار کلامی صرف تنها باری است بر دوش همسر و چه نیکوست که با رفتار و عمل خود نیز این حمایت و پشتیبانی را نشان دهد.
🔸 سوی دیگر دور شدن الگوی این #خانواده از یک خانواده سنتی و بسته در چارچوبهای عرفی، شخصیت خود فخرالسادات است. او که زنی است صاحبفکر و پرجرأت با راهنماییهای برادرش علا به مطالعه کتب #مذهبی و ایدئولوژیک علاقهمند شد و از همان سالهای پایانی دبیرستان سر از بحثها و فعالیت سیاسی و انقلابی در آورد و چند سال بعد خود را در قامت مربی آموزش نظامی #سپاه دید. دختری که برخلاف توصیه مادرش به جای عطر و کرم، داس و تفنگ در کیفش داشت. خانم فخرالسادات موسوی در این کتاب جلوهای است از «#الگوی_سوم_زن مسلمان»، گمشدهای که این روزها در لابهلای صفحات کتابها و برنامههای تلویزیونی و محصولات رسانهای به دنبالش میگردیم و کمتر ترسیم متعادلی از آن میبینیم. شخصیت میانهای که نه در قالب زن سنتی صرفا به خانهنشینی گرفتار شده باشد و نه در احقاق حقوق اجتماعی خود بیرحمانه در میدان رقابت با مردان تقلا کند.
🔹 همسر شهید احمد یوسفی نمونهای است از زنی که با این اوصاف در کلام #رهبر_انقلاب بیان شده است: «#زن با نقاط قوّت زنانهی خود- که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکاء به خداوند، و همراه با عفت و پاکدامنی- که فضای پیرامون او را نورانیت میبخشد- میتواند در جامعه یک نقش استثنائیِ اینگونه ایفا کند؛ هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست. مثل کوه استواری از #ایمان، درعینحال مثل چشمهی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمهی صبر و حوصله و عاطفهی خود سیراب میکند. انسانها در چنین آغوش پُربرکتی میتوانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمیکرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است؛ چیزی که مغز متحجرِ مادی غربیها نمیتواند آن را بفهمد.» ۱۳۸۴/۰۳/۲۵
🔸 این کتاب نخستین بار سال ۱۴۰۰ در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و تا پیش از پاییز سال ۱۴۰۳ که #تقریظ رهبری بر آن منتشر شد پانزده چاپ از آن به بازار عرضه شده است که نشان از قوت قلم و جانمایه کتاب دارد. گویا بناست که تا همیشه #پاییز، بهار فخرالسادات موسوی بماند.
@rahbari_plus
🔰 #جستار | نام هر انسان قیامکرده بر علیه ظلم، یحییست
✏️ نویسنده: «زهره صابر»
🔸 مرد، همیشه مهیای جنگیدن بود. قلبی مطمئن در سینه سترگش میتپید و شجاعت بیکران انسان قدسی را به تمام تنش پمپاژ میکرد. #ایمان در دو چشم نافذش میدرخشید و تجلی تام و تمام انسان قیام کرده برای حقیقت بود. سیم مفتولی داشت برای آنکه زخم بازویش را ببندد، چسب برقی داشت که تکههای شکننده تفنگ را بهم بچسباند و تسبیحی داشت برای ذکر. مرد همیشه مهیای جنگیدن بود؛ در برابر تهدیدها، موشکها، پهپادهای انتحاری، سلاحهای پیشرفته و سربازان وحشی و خونخوار #رژیم_صهیونیستی. از مرگ نترسیده و از دشمن نهراسیده، اقتدار و عزتش را هر بار به نمایش میگذاشت تا صهیون، انسان مقاوم فلسطینی را خوب بشناسد و رعب از قدرت ایمان مردمان مقاوم در وجود نامشروع و پلیدش رخنه کند. چنین هم شد.
🔹 نامش #یحیی بود؛ متولد اردوگاه پناهندگان خانیونس. چهره درخشان مقاومت، مبتکر رستاخیز هفتم اکتبر، مجاهد قهرمان #فلسطین، ایستاده در برابر طوفان کفر، صاحب عزم پولادین و روح خستگیناپذیر. او تصویر یک عمر مجاهدتش را در آخرین صحنهی زندگیاش به همه نشان داد تا راهنشان مقاومت باشد برای آزادگان جهان. در میان آوارهای خانهای، تکیه داده به مبل، مطمئن و سربلند و فاتح، همهی تاب و توانش را به کف دست گرفته و عصایش چوبیاش را پرتاب میکند تا مبارزه تا آخرین نفس را معنا کند و تفسیر دیگری باشد برای «وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا» و به تماشای «وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى» بنشیند و قدرت لایزال الهی را به صهیون نشان بدهد. یحیی نام #احیاگر مبارزان فلسطین است. احیاگری که با عصای چوبیاش مبعوث شد، پیامآور استقامت بود و در تمام زندگیاش صحنهی تقابل خیر و شر را در سینمای تاریخ به نمایش گذاشت و خود #پرچم_حق را برافراشت و به اهتزار درآورد.
🔸 شبیه نوح بود در برابر مردمان خدا ناباور، مثل موسی در کوران مبارزه با فرعونیان، همانند ابراهیم در برابر نمرود، چونان عیسی در برابر بزرگان یهود. #یحیی_سنوار اما پیامبر نبود، روح انسان قیام کرده در برابر کفر بود، نویسندهای بود که کلمات روشنگر حقیقت را بر پیکره تاریخ مینوشت و مبارز نستوهی بود، معتقد به وعدههای صادق الهی. او چون نوح بود که از تمام حرفهای پوچ میگذشت، چون موسی بود که با عصای چوبیاش کید ساحران کفر را به معجزهی حق پاسخ میداد، و همچون ابراهیم بود که بت کفر را با همهی ابهت پوشالیاش میشکست. یحیی پیامبر نبود، اما چنان باصلابت و قاطع قدم بر میداشت که گویی #تاریخ پیامبران را زیست کرده و شاهد تحقق همه سنتهای الهی بوده است.
🔹 یحیی با زیست مجاهدانهاش در افق مسجدالاقصی بار دیگر مسیر روشنی از استقامت را ترسیم کرد. اینبار #مقاومت برای زندگی تا آخرین رمق باقی مانده در جان، تا آخرین قطرهی چکیدهی خون بر زمین. یحیی سنوار با پایانبندی بینظیر داستان زندگیاش، نصر را با خون خود نوشت و آن را با شهادتش امضا کرد. پیروزیای که میداند حاصل مقاومت، صبر و ایستادگی است و با امتداد پایمردی در راه شهداء القدس رقم میخورد. او شهادت را برگزید که نوع دیگری از زیستن است. زیستنی روشنتر، والاتر و عظیمتر و اینچنین نیست که انسان فلسطینی مسلمان با مرگ بمیرد، بلکه با #شهادت خود، مرگ را میمیراند و حیات جاودان را در گوش تاریخ بشریت زمزمه میکند و گواه میشود بر همهی خونها، همهی ستمدیدگان، همه داغداران این عصر و همهی ستمگران در جور دست و پا زده.
🔸 و پیشوای ما فرمود: «#حماس زنده است و زنده خواهد ماند» که یعنی حماس حیات عزتمند را برای قهرمانانش مشق میکند و با شهادت رهبرانش متوقف نشده و نمیشود؛ بلکه هربار پیروزمندانه و مقتدرتر از پیش میجنگد تا از صهیون خونآشام انتقام بگیرد و جبهه باطل را به ورطه نیستی و نابودی بکشاند. پس از شهادت او، نام همه ما یحیاست. نام هر کودک تازه متولد شده، نام هر نوجوان پدر و مادر از دست داده، نام هر مبارز با دشمن پیکار کرده و نام هر انسان قیامکرده بر علیه ظلم، یحییست. یحیی #زنده است. زندهتر از همیشه؛ در باور و اندیشهها.
@rahbari_plus