eitaa logo
راهِ صواب
484 دنبال‌کننده
18 عکس
12 ویدیو
5 فایل
ا❁﷽❁ا این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. در تلگرام: https://t.me/rahe_savab ارتباط با مدیر: @rahe_savab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 سیر إلی اللّٰه (۵) 📌 تبعيّت از اوضاع شريعت 🔹 از حضرت علّامه شنيدم که به اين ناچيز می‌فرمودند: 🔺 «ما غير از شريعت، چیزی نداريم». 🔹 و می‌فرمودند: 🔺 «در طريقت استادهایی که ما ديديم، به اوضاع شريعت معتقدند و جزئيّات و کلّيّات را عموماً از شريعت می‌گيرند، و «طريقت» همان عمل به شريعت است کلّيّةً و جزئيّةً». 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۱۴۸ 🔹 @rahesavab
46.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 حکایاتی شنیدنی از ارتباط آیة اللّٰه بهجت با آقای کشمیری و دستگیری ایشان از آقای کشمیری 🎞 مقدمه‌ای عرض می‌کنم. آقای بهجت فرمودند: «اون آقا [آقای قاضی] با اون درس با شدّ و مدّی که داشت، می‌گفت: «من در این مجلس از غیبت، مأمونم؛ از دروغ، مأمون نیستم». اون آقا تعلیل نمی‌کرد. من تعلیل می‌کنم: تو اون مجلس کسی غیبت نمی‌کرد. تا یکی می‌خواست غیبت کند می‌فهمیدند اهل این مجلس نیست. رفقا می‌فهمیدند؛ اما دروغ چطور؟ آدم نمی‌دانه، می‌گه می‌دانم. می‌دانه، می‌گه نمی‌دانم. شک داره، میگه ظنّ دارم، ظنّ داره، میگه علم دارم. علم داره، میگه یقین دارم. آقا! شوخیه انسان خلاف واقع نگه؟!» بنده از آقای کشمیری خودم شنیدم: «... من هم رفتم با آقای بهجت از پله‌ها بالا. کلید را که درآورد در اتاق را باز کند به من گفت: «برای بازی خلق نشدیم». نصیحت حضرت یحیی را به من کرد؛ «ما خُلِقْنا لِلَّعِب». بعد وارد اتاق شدیم به من گفت: «من یاد خدا می‌کنم؛ شما هم مشغول یاد خدا باش» ... این را جلسه‌ی ملکوتیه می‌گن ... شب اول، بیست دقیقه. بعد کم‌کم زیاد شد تا دو ساعت طول کشید ... او، ما را به راه انداخت ...» آقای کشمیری رو کرد به آقای بهجت و گفت: «شصت و چهار جور استخاره بلدم؛ حتی هندوها هم به من اجازه استخاره داده‌اند». وقتی آقای کشمیری تمام این حرف‌هایشان را تمام کردند، آقای بهجت دو کلمه فرمودند: «اساتید ما، ما را از این معانی نهی می‌کردند». 🔹 @rahesavab
🔸 مراقبه و یاد خدا (۶) 📌 وز یاد او چنان شدم که او شدم ... 🔹 در ذکر اللّٰه و یاد خدا، اهلش می‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد. همین‌قدر خودش، خودش می‌شود. وز یاد او چنان شدم که او شدم. 🔺 چنان‌که خداوند سبحان می‌فرماید: «كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» [القصص: ۸۸] هرچیز جز روی [یعنی: ذات و یا اسما و صفات] او نابود است. 🔺 و نیز می‌فرماید: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ» [السجدة: ۱۷] هیچ‌کس نمی‌داند که چه چشم‌روشنی‌هایی برای آن‌ها مخفی شده است. 🔺 و آیه‌ی شریفه‌ی «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» [الرعد: ٢٨] (هان! تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرند) به حسب حصر مستفاد از تقدیم ما حقّه التأخیر، سبب اطمینان و آرامش دل‌ها را منحصراً ذکر اللّٰه می‌داند، و از میان اسما هم خصوصاً اللّٰه ذکر شده است. عجب آیه‌ای است که جامعیت و مانعیت دارد! بنابراین آیا ما که آرامش نداریم، می‌توانیم بگوییم ذاکریم؟! آیا می‌شود تمام بزرگان و علما در دعوی اینگونه مطالب اشتباه کرده باشند؟! آیا در امور تکوینیه این‌همه اشتباه از عقلا ممکن است؟! آیا ممکن است عاقلی به جای حمام، لباس‌های خود را در مسجد بیرون بیاورد؟ و یا در حمام، به جای مسجد به نماز بایستد؟! و به ماست بگوید چه فسنجان خوبی؟! یا به فسنجان بگوید چه ماست شیرینی؟! آیا ممکن است چنین اشتباهاتی در امور تکوینیه از عقلا صادر شود؟ اگر ممکن نیست، پس مشاهدات و حالاتی که آن‌ها از مراتب شهود و معرفت ادعا می‌کنند، نیز خطا و اشتباه نیست؛ بلکه واقعیت دارد و ما که از حالات و مشاهدات آن‌ها محرومیم نباید منکر آن‌ها باشیم. 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رُخشاد، ج ۱، صص ۳۷۰-۳۶۹ 🔹 @rahesavab
📌 بهترین راه اثبات ولایت اهل‌بیت (علیهم السّلام) 🔹 همّ و اهتمام ما باید این باشد که مسأله‌ی ولایت، برای همگان از واضحات باشد، و برای تقویت ایمان مردم تنها اکتفا به مجالس عید الزهرا (علیها السّلام) نشود. ☑️ بهترین راه برای این منظور آن است که اثبات کنیم که اهل‌بیت (علیهم السّلام) مرجع احکام و فقه هستند؛ اما سبّ و شتم دیگران، آیا درست است و یا نادرست؟ امری است که مردم خودشان باید بروند و از تاریخ بپرسند، وظیفه ما نیست. ☑️ می‌بینیم بعد از رحلت پیغمبر (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم) کسی غیر از أهل بیت (علیهم السّلام) مجتهد و صاحب فتوا و عالم به کتاب و سنت وجود ندارد؛ زیرا ائمه (علیهم السّلام) می‌گویند: همه چیز را می‌دانیم، ولی دیگران می‌گویند نمی‌دانیم و از پیامبر (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم) جز مقدار کمی احادیث نداریم، لذا در احکام، قیاس می‌کنند. و قرآن می‌فرماید: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ؟!» [الزمر: ۹] آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند، یکسان هستند؟! 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رُخشاد، ج ۱، صص ۱۵۷-۱۵۶  🔹 @rahesavab
📌 رسول اکرم (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم)، آیینه‌دارِ جمال حقّ 🔹 خداوند سبحان می‌فرماید: «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» [النحل: ۱۲۵] با حکمت و اندرز نیکو، [مردم را] به سوی راه پروردگارت بخوان، و با مجادله‌ی نیکوتر با آنها مجادله کن. یعنی با زبان نرم و به نرمی و آرامی، حکیمانه و منطقی و یا با موعظه‌ی نیکو و زبان شیرین مردم را به سوی خدا دعوت کن. و نیز می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ» [آل عمران: ۱۵۹] پس به‌واسطه‌ی لطف و رحمت خدا، با آنها به نرمی رفتار نمودی. پیغمبر اکرم (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم) مظهر صفت خاصّه‌ی رحمت حضرت حق - تبارك وتعالیٰ- و «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ» [التوبة: ۱۲۸] (نسبت به مؤمنان بسیار مهربان و دلسوز) و آیینه‌دار جمال حق است که نور رحمت در او به ظهور پیوسته و از او به دیگران می‌تابد و خود بالذّات ندارند. نظیر آیینه‌ای که نور آفتاب در آن تابش نماید و از آن به دیگری منعکس شود، که در حقیقت روشنی آفتاب است، نه آیینه. خداوند متعال خطاب به آن حضرت می‌فرماید: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» [الشعراء: ٣] چه‌بسا برای اینکه آنان ایمان نمی‌آورند جان خود را می‌فرسایی. و نیز می‌فرماید: «فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ» [فاطر: ۸] مبادا جان تو به‌خاطر آنها از روی حسرت‌های پی‌درپی بفرساید. یعنی مگر می‌خواهی از سختی و ناراحتی جان دهی که این گونه از شدت رحمت و رأفت بر مؤمنین، در هدایت و ایمان‌آوردن آنها خودخوری می‌کنی؟! 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج ۱، صص ۳۱۰-۳۰۹ 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۶) 📌 مقصد انسان 🔹 سؤال: مقصد چيست؟ خيلی به تفصيل بفرماييد. حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 «خيلی تفصيل» را از کجا بياوريم بنده‌ی خدا؟! مقصد همان غايت وجود انسانی است، که به عبارتِ ديگر: نشستن حقّ (تبارك وتعالی) است به جای عبد، و فنای عبد در او؛ حقيقتاً اين دو کلمه است. انسان به واسطۀ سيروسلوک به جایی برسد که غير از حقّ، چيزی مشاهده نکند، و اين مشاهده به‌طور ابديّت، سرنوشتِ او باشد. اين کتابِ سرنوشتِ اهل کمال است ﴿كِتَابٌ مَّرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾ [المطففين: ۲۱-۲۰]. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۴۰ 🔹 @rahesavab
📌 اصلاح جامعه 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس، حضرت آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه تعالی علیه) فرمودند: 🔺 چند سال پیش، یکی پرسید: چطور اجتماع را باید درست کرد؟ گفتم: از راهی که هیچ ضرری ندارد. هرکسی یک نفر را بگیرد - نمی‌تواند بگوید یک نفر نیست -؛ شرایط و موانع راهنمایی را با منطق و برهان برایش بیان کند. این [کسی که هدایت شده] می‌شود وجودِ ثانی این. این [نفر دوم] هم مثل خودش [نفر اوّل] هدایت می‌کند. اجتماع از آحاد و اجزاء تشکیل شده [است]. 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشته‌ی شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
32.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 حکایاتی از توکل و زهد مرحوم شیخ أعظم انصاری از زبان آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیهما) 🎞 خواجه حافظ می‌فرماید: تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست راهـرو گـر صـد هـنـر دارد تـوکــل بـایـدش توکل این است که انسان برای خودش فعل نبیند. واگذار کند به خدا. شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّٰه بهجت گاهی قبل از درس فقط داستان‌های علمای ربانی را به یک مناسبتی می‌فرمودند. بیان این داستان‌ها خودش علم اخلاق است. ... نگاه کرد به شیخ. گفت من یک داستانی با ایشان دارم. یک زمانی آمده بودم کربلا. از تبریز یه مقدار پولی فرستاده بودند. من هم پرسیدم طلاب کربلا، عددشان چقدر است؟ عدد را گفتند حساب کردیم نفری یک تومن بهشون می‌رسه. خب این پول‌ها را تقسیم کردیم بین افراد. گفتند یک آقایی هم هست او فلان ساعت میاد بالا سر آقا سید الشهداء زیارت می‌کند. آمدم و دیدم همین آقاست. رفتم پیشش و گفتم یک پولی آمده نفری یک تومن می‌رسه. این هم یک تومن مال شما. گفت من روزی دو قرون خرجمه. گفتم خب دو قرون خرجه، بگیر برای فردا. گفت من امروز برای فردا نمی‌گیرم. من فقط مال امروز رو می‌گیرم. گفتم خب بگیر بقیه‌اش را بده. گفت من پولی ندارم! ... این چه توکلی است؟! آقای بهجت می‌فرمودند: ما این داستان‌ها را می‌گیم، نه اینکه شما مثل آن‌ها باشید! همین اندازه از محرمات دست بکشید. 🔹 @rahesavab
📌 ادای حقّ بندگی 🔹 صحیح نیست که عبارت معروف «مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ» (خدایا! تو را چنان‌که تویی نشناخته‌ایم)، از لسان معصومین (علیهم السّلام) نسبت به خداوند صادر شود، و در هیچ یک از مجامع روایی از آن حضرات نقل نشده است. ✔️ بلکه صحیح همان عبارت «مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ» (خدایا! تو را چنان که شاید نپرستیده‌ایم) می‌باشد. 📚 در محضر علّامه طباطبائی، محمدحسین رُخشاد، ص ۳۳۹ 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۷) 📌 عمل به واضحات، اساس سیر 🔹می‌گویند: از بالاها بگو! پایین‌پایین را اگر درست کنیم، بالابالاها درست می شود! گیرمان سَرِ واضحات است؛ پیش پاافتاده‌هاست. واضحات را درست نمی‌کنیم. 🔺 چرا این قدر عنایت داشتند به همین حلال و حرام، انبیا و اوصیا؟ از بس تأکید داشته‌اند، کأنّه بعضی خیال می‌کنند چیز دیگری نیست. فکر این امر مهمّ را نمی‌کنید که اساس، همین است؟ این را درست کنیم، بالا درست می‌شود. این را از عهده‌اش بر آمدیم؟! 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشته‌ی شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۸) 📌 شهود ذات ✔️ این ناچیز گوید: «عارف» به کسی می‌گویند که با چشم باطنش خداوند متعال را دیده باشد. 🔹 شبی در منزل مرحوم علّامه در قم مشغول سؤال کردن از بعض مطالبی بودم که در رسالۀ شريفۀ منسوبه به سيد بحرالعلوم است، نمی‌دانم چطور بود اين سؤال به ذهن بنده آمد: پرسيدم: آيا خدا را می‌شود ديد؟ 🔺 حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: «بله می‌شود ديد». [قندانی جلو ايشان بود، و در آن، مقداری قند بود، بنده اشاره به چشمم کردم و اشاره به قند، که مثل اينکه با اين چشم اين قند را می‌بينم خدا را می‌شود ديد؟] 🔹 سؤال: مثل اينکه من اين قند را می‌بينم، می‌شود خدا را ديد؟ 🔺 حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: «بله». 🔹 عرض کردم: شما هم خدا را ديده‌ايد؟ 🔺 حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: «بله، من هم ديده‌ام». 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۱۳۹ 🔹 @rahesavab