eitaa logo
راهِ صواب
484 دنبال‌کننده
18 عکس
12 ویدیو
5 فایل
ا❁﷽❁ا این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. در تلگرام: https://t.me/rahe_savab ارتباط با مدیر: @rahe_savab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 مراقبه و یاد خدا (۲) 📌 ذکر قلبی 🔹 سؤال ۵۵۱: مراد از ذکر در این آیه‌ی شریفه که می‌فرماید: «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ» [النور: ۳۷] مردانی که نه تجارت و نه داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداختن زکات، بازنمی‌دارد. ذکر لفظی است یا ذکر قلبی؟ 🔺 جواب: ذکر قلبی منظور است؛ زیرا ذکر در این جا در برابر اقامه‌ی صلاة و ایتاء زکات قرار گرفته است و آن‌ها از قبیل ذکر عملی و لفظی هستند، به خصوص نماز که از قبیل ذکر لفظی است و در سوره‌ی جمعه از آن به «ذِکْرِ اللّه» تعبیر شده است، آن جا که می‌فرماید: «فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ» [الجمعة: ۹] پس به سوی یاد خدا بشتابید. یعنی به سوی نماز جمعه بشتابید. بنابراین، منظور از «ذِكْرِ اللَّه» در این آیه‌ی شریفه به قرینه‌ی مقابله با برپاداشتن نماز و پرداختن زکات، ذکر قلبی است، یعنی مردانی که تجارت و کسب، بیع و معامله، بازار و اشتغال به کار، آنان را از ذکر قلبی و انس با یاد خدا و نیز از اقامه‌ی نماز در اوقات خود، و از ادای زکات و سایر عبادات بازنمی‌دارد. خداوند می‌فرماید: «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» [الرعد: ۲۸] هان! تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد! 📚 در محضر علّامه طباطبائی، محمدحسین رُخشاد، صص ۳۳۸-۳۳۷ 🔹 @rahesavab
37.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 شخصیت‌شناسی (۲) 📌 ردّ نقلی بی‌اساس درباره‌ی استاد عظیم‌الشأن مرحوم ادیب نیشابوری و نقل چند خاطره از بزرگواری ایشان 🎞 به مناسبت، یک وقت از ایشان (حضرت آقای ادیب) سؤال کردم: بین شما و آقای بروجردی ملاقاتی شده؟ فرمود: هیچ ملاقاتی بین ما و آقای بروجردی صورت نگرفته ... انسانی که صحبت می‌کند، باید دقت کند که این صحبتی که می‌کنم راست است؟ دروغ است؟ ناقلش کیست؟ ... یاد آرید از محبّت‌های ما حقّ مجلس‌ها و صحبت‌های ما 🔹 @rahesavab
🔸 عقل (۲) 📌 حشر با عقلاء، راه ازدیاد عقل 🔹 این ناچیز به شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّه بهجت (رضوان اللّه تعالی علیه) عرض کردم: چه چیز عقل را زیاد می‌کند؟ فرمودند: 🔺 حشر با عقلاء در وقتی که زمان زیاد شدن عقل است [یعنی اول نوجوانی و جوانی] و أعقل عقلاء، انبیاء هستند؛ ولی چون انبیاء نیستند، حشر با نائب‌های انبیاء. در روایت دارد که عقل و ایمان و حیاء از متلازمات‌اند. می‌شود لوازم ترقّی کند و او [عقل] ترقّی نکند؟! علوم و استدلال عقلاء هم عقل را زیاد می‌کند. 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشته شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
🔸 شخصیت‌شناسی (۳) 📌 ثُمّ استقاموا 🔹 این ناچیز از آقای بهجت شنیدم: 🔺 گفته بود [ظاهراً آقای قاضی]: «اگر تمام اهل نجف برگردند، من از اعتقاداتم دست نمی‌کشم». 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۰۸ 🔹 @rahesavab
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 مراقبه و یاد خدا (۳) 📌 عمارت باطن 🎞 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه تعالیٰ علیه) می‌فرمودند: «اگر این مردم سلمان را ببینند، می‌گویند: عجب سلمان، شخص زاهدی است! سلمان هم اگر این مردم را ببیند، می‌گوید: عجب این مردم، زاهد هستند!» ✔️ بنده تعلیل می‌کنم: این مردم، اهل ظاهرند. سلمان را که می‌بینند، می‌بینند یک شخص پیرمردی است؛ یک پیراهن کهنه‌ای پوشیده؛ ... همینه زندگی‌اش؛ اول و آخرش همینه. می‌گویند این، عجب زاهد است! هیچی ندارد ... بیشتر از این هم از سلمان خبری ندارند؛ ... سلمان هم این مردم را می‌بیند، می‌گوید عجب اینها زاهدند! دلش را خوش کرده یک خانهٔ ویلایی دارد؛ باغ دارد؛ ... چون سلمان، باطنش را عمارت کرده، جمال خدا را می‌بیند؛ آن جمال غیرمتناهی خدا را دارد می‌بیند؛ صفات خدا را دارد می‌بیند؛ اسماء خدا را دارد می‌بیند؛ افعال خدا را دارد می‌بیند. شیخ بهائی (علیه الرّحمة) می‌فرماید: خانهٔ دل ما را از کرم عمارت کن پیش از آنکه این خانه رو نهد به ویرانی 🔹 @rahesavab
🔸 شخصیت‌شناسی (۴) 📌 تتلمذ علّامه نزد مرحوم قاضی و نسبت‌های ناروا 🔹 این ناچیز گوید: ... از ایشان [علّامه طباطبائی] پرسیدم: در نجف اشرف، چند مدّت از آقای قاضی استفاده می‌کردید؟ حضرت علّامه (رضوان‌ اللّٰه سبحانه وتعالیٰ عليه) فرمودند: 🔺 «ما که نجف مشرّف شديم، در ابتداء مشغول تحصيل فلسفه شديم. پنج‌شش سالی طول کشيد. بعد رفتيم خدمت آقای قاضی استفاده کرديم.» 🔹 عرض کردم: آقای قاضی در فلسفه چطور بود؟ فرمودند: 🔺 «آقای قاضی فلسفه نداشت.» ✔️ از آنچه گفته شد به دست می‌آيد که بسياری از مطالبی که اين روزها به مرحوم حضرت علّامه طباطبائی نسبت می‌دهند، بی‌اساس و باطل است. به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم: ... مثلاً گفته شده: «علّامه وقتی پيش مرحوم آقای قاضی رفت، فهميد از فلسفه هيچ نمی‌داند، يا تازه فهميد فلسفه چيست، يا تازه فهميد که حتّی يک کلمه از «اسفار» را نفهميده!» با بعضی از اين تعابير ... ✔️ اين ناچيز گويد: اينها کلّاً سخنان باطلی است؛ زيرا: 1⃣ اوّلاً گذشت که خود علّامه می‌فرمودند: «اوّل که مشرّف شديم [نجف اشرف] شروع به حکمت کرديم. تقريباً پنج‌شش سال ادامه داشت. بعد خدمت آقای قاضی می‌رفتيم و استفاده می‌کرديم». اين ناچيز در اين مقام پرسيدم: آقا! آقای قاضی در فلسفه چطور بود؟ حضرت علاّمه فرمودند: «آقای قاضی فلسفه نداشت». 2⃣ ثانياً خود علّامهٔ بزرگوار در شرح احوال خود فرمود: «در فلسفه نيز به درس حکيم و فيلسوفِ معروفِ وقت، مرحوم آقا سيّدحسين بادکوبی موفّق شدم. در ظرف شش سال که پيش معظّمٌ له تلمّذ می‌کردم، «منظومهٔ» سبزواری، و «اسفار» و «مشاعر» ملّاصدرا، و دورهٔ «شفا»ی بوعلی، و کتاب «اثولوجيا»، و «تمهيد» ابن ترکه، و «اخلاق» ابن مسکويه را خواندم. مرحوم بادکوبی از فرط عنايتی که به تعليم و تربيتِ نويسنده داشت، برای اينکه مرا به طرز تفکّر برهانی آشنا ساخته، به ذوق فلسفی تقويت بخشد، امر فرمود که به تعلّم رياضيّات پردازم». انتهیٰ 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۸۴ و ۸۸-۸۷ 🔹 @rahesavab
📌 نتیجهٔ مخالفت نکردن با استخاره 🔹 از شيخ بزرگوار حقائق‌شناس آقای بهجت (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ عليه) شنيدم که از آقای سيّدمحمّد‌تقی قاضی (فرزند ارشدِ آقای قاضی) نقل می‌کردند که: 🔺در بازار نجف بودم و کاری با پدرم داشتم؛ بايد يکی از چهار جا بروم که پدرم در يکی از آن چهار جا بود. استخاره کردم برای محلّ اوّل، بد آمد. برای محلّ و جای دوّم، بد آمد. برای جای سوّم استخاره کردم، بد آمد. برای جای چهارم استخاره کردم، بد آمد. استخاره کردم در همين بازار بايستم، خوب آمد. در بازار ايستادم، چند دقيقه نگذشت ديدم پدرم آمد، مرا که ديد گفت: «استخاره کردی؟» گفتم: بله. گفت: «اگر استخاره کردی، مخالفت نکن.» ✔️ پارسا: اين داستان را بنده از خود سيّدمحمّدتقی قاضی نيز شنيده‌ام. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۸-۲۱۷ 🔹 @rahesavab
40.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 قرآن (۱) 📌 عظمت قرآن و سورهٔ توحید 🎞 محضر شیخ بزرگوار حقائق‌شناس، یک محضر خاصّی بود ... ایشان خیلی طلبه‌ها را به قرآن ارجاع می‌دادند، که با قرآن مأنوس باشید؛ قرآن را بخوانید؛ قرآن را تدبّر کنید ... یکی از جملاتی که از ایشان مکرّر شنیدم، این جمله بود که: 🔺 «هیچ کتابی، عالَم بالا را نشان نمی‌دهد مثل قرآن.» و می‌فرمودند: 🔺 «قرآن هرچی را که حکایت می‌کند، نشان می‌دهد.» یعنی چه؟! ... 💎 از باب نمونه یک وقتی یک مختصر کلامی فرمودند در بیان سورهٔ توحید: 🔺 «سورهٔ توحید، سوره‌ای است که متمحّض در وصف خدا است، که خود خدا وصف کند خودش را. وصف کردن خدا، نشان دادن است ... گفته‌اند که غایة ما یمکن از این علم را می‌خواهد توصیف کند، و غیر از این سوره در تعریف ذات نمی‌دانم ... اگر خدا حکایت کند، درایت است. اگر درایتی باشد، همین حکایت است. اگر حکایتی باشد که درایت باشد، همین سوره است.» 🔹 @rahesavab
🔸 مراقبه و یاد خدا (۴) 📌 راهکار تقویت مراقبه 🔹 سؤال: چه چیز «مراقبه» را تقویت می‌کند؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 صمت و جوع و سَهَر و خلوت و ذکرِ به‌دوام ناتمامانِ جهان را کند این پنج تمام 🔹 سؤال: آیا سَهَر و «عُزلت» است یا «خلوت»؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 «خلوت» یادم می‌آید. 🔹 حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 «مراقبه» همان «ذکر» است. 🔺 این چهار، کمکِ «ذکر و مراقبه» است. 🔺 «مراقبه» ـ یعنی توجّه باطنی ـ را تقویت می‌کند؛ توجّهات باطنی را کمک می‌کند. ✔️ این ناچیز می‌گوید: یعنی چهار امر دیگر (صمت و جوع و سهر و خلوت) مقدّمه‌اند و تقویت کننده‌اند و کمک‌اند برای امر پنجم که «ذکر به دوام» است. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۵۸-۲۵۷ 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۴) 📌 دستورات مرحوم آقا سیدعلی قاضی 🔹 سؤال: دستورات مرحوم آقای قاضی چه چیزها بود؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ عليه) فرمودند: 🔺 دستور ایشان که دستور ماها همین‌ها بود؛ نوافل را حتّی الإمکان دستور می‌داد خاصّةً نوافل لیلیّه. 🔺 یک دستوری بعد از ظهر داشت «إنّا أنزلنا» هر روز بعد از ظهر؛ در اوائل خدمتشان که رسیدیم جزو دستورها این بود. 🔺 و مخصوصاً دستور، کتاب شیخ بهائی که اعمال یوم و لیله را دارد، این را دستور می‌داد که «این کتاب را عملی کنید؛ إحیا کنید از حیث عمل». 🔹سؤال: منظور «مفتاح الفلاح» است؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ عليه) فرمودند: 🔺 بله، «مفتاح الفلاح». در بادیِ حال همین‌جور بود. و بعد که یک مقدار بود، واگذار می‌کرد به خودِ شاگرد اعمال را و «مفتاح الفلاح» را. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۷۲ 🔹 @rahesavab
4_5902525562928236664.mp3
4.1M
📌 نکاتی ناب از واقعهٔ کربلا 🎙 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه علیه) می‌فرمودند: 🔺 «تاریخ نشان نمی‌دهد قبل از قضیهٔ کربلا، این مطلب را که دو لشکر با هم مقابله کنند و یکی از آن لشکرها افراد آن لشکر بدانند یقیناً همه‌شان کشته می‌شوند! ...» 🔺 «داستان تعشّق را که به پروانه و شمع مثال می‌زنند، باید به اصحاب امام حسین مثال زد ...» 🔹 @rahesavab
4_5911496014442793255.mp3
8.21M
📌 تخمیس غزلی از خواجه حافظ توسط علّامه طباطبائی در رثای سالار شهیدان حضرت أباعبداللّٰه الحسین (علیه السلام) 🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا من حسينم که بـلا می‌رسد از هر سُويَم بـا جـوانــان‌ِ خـودم راهِ فـنـا مـی‌پــويـَم دستِ همّت ز سرابِ دو جهان می‌شويَم «شـورِ یعقوب‌کُنان یـوسـفِ خود می‌جـويَم که کمان شد ز‌ غمش قامتِ چون شمشادم» گفت هرچند عطش کَنده بُن و بنيادم زيرِ شـمـشـيـرم و در دامِ بلا افـتــادم هدفِ تيرم و چون فاخته پَـر بگشادم «فـاش می‌گويم و از گفته‌ٔ خود دلشادم بـنـدهٔ عـشـقـم و از هر دو جهـان آزادم» من به مـيـدان‌ِ بلا روزِ ازل بودم طـاق کُشـتهٔ يارم و با هستیِ او بسته وثاق منِ دل‌رفته کجا را و کجا دشتِ عراق «طائرِ گلشنِ قدسم چه دهم شرحِ فراق که در اين دامگهِ حـادثـه چون افتـادم» تا در اين بزم بـتـابید مهِ طلـعتِ يار من کنم خون‌ِ دل و يار کند تير، نثار پرده بدريده و سرگرم به ديدارِ نگار «نيست در لوحِ دلم جز الفِ قامتِ يار چـه کنم حرفِ دگر يـاد نداد استـادم» تشنهٔ وصـلِ وِیَم، آتـشِ دل کـارم ساخـت شربتِ مرگ همی‌خواهم و جانم بگداخت از چه از کوی توام دستِ قضا دور انداخت «کوکبِ طـالعِ من هيـچ منجِّـم نشنـاخت يا رب از مادرِ گيـتی به چـه طـالع زادم» لـوحـهٔ سـيـنـهٔ مـن گـر شکـنـد سُمِّ ستـور ور سَرَم تُحفه رَوَد شهر به شهر از رهِ دور باک نبوَد که مرا نيست به‌جز شوقِ حضور «سايهٔ طوبی و غلمان و قصور و قَدِ حور بــه هـوای سـرِ کـوی تـو بـرفـت از يــادم» 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۴۵-۴۴ 🔹 @rahesavab