eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آیا مس کردن کلماتی از قرآن مثل ابلیس ، شیطان ، ابولهب و ... بدون وضو جایز است ؟ جایز نیست. ( همه مراجع ) @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجري(١٠) 🔰تفسیرهای امام خمینی امـام خـمـیـنـی (سـیـد روح اللّه بن سید مصطفی، 1320 ق - 1368 ش) رهبر انقلاب اسلامی، بـنـیـانـگذار جمهوی اسلامی ایران، از حکما و عرفا و مراجع تقلید بزرگ شیعه در عصر حاضر (- خمینی، امام روح اللّه). 🔹 امـام خـمینی به قرآن کریم و تاثیر فرهنگ آفرین و انقلاب انگیز آن توجه خاصی داشت و در اغلب سخنرانیها و آثارش مخاطبان را به تدبر در آیات و بینات قرآنی دعوت می کرد. 🔹نـمـونـه ای از اهـتـمـام ایـشان به تفسیر قرآن شرکت در برنامه با قرآن در صحنه در تلویزیون جـمـهوری اسلامی ایران در سال 1358 ش بود که تفسیر عرفانی عمیقی بر دو سوره حمد و علق عرضه داشت و بازتاب اجتماعی وسیعی یافت. (نشر البرز، 1359، 102 ص و طبعهای دیگر). 🔹 اثـر دیـگـری کـه عـمـق قرآن پژوهی و قرآن شناسی امام خمینی - قدس سره - را نشان می دهد مجموعه ای است به نام قرآن، باب معرفت اللّه (مجموعه بیانات و نوشته های امام خمینی - قدس سـره - دربـاره قرآن) گردآوری و تالیف و نشر چند مسجد از مساجد تهران، شامل یک مقدمه و چند فصل. ▫️فصل اول : قرآن چگونه کتابی است ؟ ▫️فصل دوم : مقاصد و مطالب کتاب الهی. ▫️ فصل سوم : شئون و فضیلت تعلیم و تعلم قرآن. ▫️فصل چهارم : آیات باطنی تلاوت قرآن. تتمیم : سفارش به انس با قرآن و معرفی ابعاد مختلف آن. در سـایر آثار جدیدالانتشار امام از جمله سر الصلوة و آداب الصلوة و صحیفه نور و نیز آثار فقهی و اصول فقهی ایشان به تناسب موضوع، تفسیر بسیاری از آیات قرآن مطرح شده است. 📌 منابع : کتابهایی که در متن مقاله از آنها یاد شده است. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ع) (ص) 📌چرایی تعیین جانشین از سوی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در غدیر خم 🔰قبول زندگی جمعی در حیات انسان‏ها نمی‏تواند از مسأله رهبری جدا باشد؛ چرا که برای مشخص کردن خط اصلی یک جمعیت، همیشه نیاز به رهبر و پیشوائی است. اصولاً پیمودن راه تکامل، بدون استفاده از وجود رهبر ممکن نیست؛ و سرّ ارسال پیامبران و انتخاب اوصیاء برای آنان همین است. 💢قاعده لطف در علم عقاید و کلام، با استفاده از «قاعده لطف»، و توجّه به نقش رهبر در نظم جامعه و جلوگیری از انحرافات، بعثت انبیاء و لزوم وجود امام در هر زمان اثبات شده است؛ که بیان دلائل آن از حوصله این پاسخ نامه خارج است. 🔹این که پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در غدیر خم فقط حضرت علی علیه‏السلام به جانشینی خود انتخاب کرد، به خاطر این است که در جای خود ثابت شده که جانشین پیامبر و امام مردم باید دارای علم لدنی و عصمت باشد. و به اجماع شیعه و سنی جز امیرالمؤمنین علیه‏السلام واجد صفات مذکور نبوده است پس خداوند او را تعیین کرد و این از الطاف ویژه خداوند متعال است؛ زیرا خداوند به مقتضای این که «رب» است (و پروردگار مالک و مربی عالم هستی جهان انسانیت است) و لطف و عنایتش بر سر بندگانش دائمی است کسی را برای رسالتش برمی‏گزیند که بتواند مردم را در مسیر تکامل و تربیت، رهبری کند؛ «أَمْ عِندَهُمْ خَزَآئِنُ رَحْمَةِ رَبِّکَ الْعَزِیزِ الْوَهَّاب؛ (ص، ۹) مگر خزائن رحمت پروردگار قادر و بخشنده است نزد آن‏ها است؟!»؛ «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّک؛ (زخرف، ۳۲) آیا آن‏ها رحمت پروردگارت را تقسیم می‏کنند؟!» از تعبیر «رحمت» به خوبی استفاده می‏شود که تعیین نبوت و امامت، لطف خدا بر جهان انسانیت است. ▫️ و در این‏باره به مقتضای «عزیز» بودنش، مغلوب خواسته هیچ کس نیست، تا رسالت و امامت را به فرد نالایقی واگذارد، و اصولاً مقام نبوت و امامت مقامی بس عظیم است که تنها خدا قدرت دارد به هر کس که شایسته واقعی آن است بسپارد. ▫️ روشن است که مصداق واقعی جانشینی پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله کسی جز امام علی علیه‏السلام نیست. لذا در غدیر خم خداوند متعال به پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «یَـأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ (مائده، ۶۷) ای پیامبر! آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن... .»۱ =========== ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیه‏اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۲، ص ۲۰۳ و ۲۰۴، دارالکتب الاسلامی؛ همان، ج ۱۹، ص ۲۲۵ ؛ همان، ج ۱۱، ص ۳۵۰. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شباهت روز عرفه به ماه مبارک رمضان 💠 امروز، است و عرفه از بهترین روزهای ایام سال است. و در و ما به عنوان روزی که خداوند او را عظیم و شریف و کریم قرار داد، مطرح است. همان تعبیرهایی که درباره هست که می گوئیم: ( هذا شهر عظّمته و کرّمته و شرّفته و فضّلته علی الشهور )،* مشابه آن تعبیر * درباره هم هست، منتها علی الایّام یا علی الشهور ندارد؛ یعنی فی نفسه این روز ، و است. ________________________________________________ * اقبال الاعمال / صفحه ۲۴ * الصحیفه السّجادیّه / دعای ۴۷ _ (و کان دعائه (علیه السّلام) فی یوم عرفه) ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۰/۰۸/۱۵ 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💦 اهمیت «عید قربان» در قرآن و روایات   واژه «» در فرهنگ اسلامی به معنای هر چیزی است که سبب «قُرب» و نزدیکی انسان به خدا می‌شود تا جایی که یکی از روزهای مبارک به این نام اختصاص یافت. 🔹روز در کنار عید فطر از اعیاد شریف مسلمانان است که در روایات به آن «یوم النحر» و «یوم الاضحی» گفته می‌شود. اهمیت این عید به قدری زیاد است که اهل‌بیت(ع) نماز این روز را از واجبات معرفی کردند و فرمودند:«صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ و قربان واجب است.» (استبصار، ج1، ص443) اما فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر(ع) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمی‌دانند. 🔹ذبح حیوان یکی از اعمال عید قربان اما در فرهنگ اسلامی به هر چیزی که سبب «قُرب» و نزدیکی انسان به خدا شود واژه «قربان» بر آن اطلاق می‌شود. به عنوان نمونه در روایت می‌خوانیم: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِی‏؛ نماز نزدیک کننده متقیان به خداوند متعال است.» (کافی3/265). از این رو یکی از اعمال مهم این روز که «ذبح حیوانات حلال‌گوشت» است، بهانه‌ای برای نزدیکی به خداوند متعال است. 🔹خداوند نیز در آیات قرآن این عمل(ذبح) را از مصادیق تقوا معرفی کرده و فرموده است: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ؛ هرگز [نه‏] گوشت‌هاى آنها و نه خون‌هایشان به خدا نخواهد رسید، ولى [این‏] تقواى شماست که به او مى‌‏رسد. این گونه [خداوند] آنها را براى شما رام کرد، تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید، و نیکوکاران را مژده ده.» (حج، 37) از این رو اهل‌بیت(ع) بر اساس سنت قرآنی و سنت پیامبر(ص) به این عمل پایبند بودند؛ به عنوان نمونه معمول بود امیرالمؤمنین(ع)  روز عید فطر قبل از رفتن به مصلّى چیزى می‌خورد، ولى روز عید قربان چیزى نمی‌خورد تا وقتى که قربانى می‌کرد. همچنین حریز از زراره و او از امام محمد باقر(ع) روایت کرد آن حضرت فرمود: «روز عید فطر از خانه بیرون نرو تا اینکه چیزى بخورى، و در روز عید قربان چیزى نخور مگر از گوشت قربانى خود [چنانچه توانایى و مکنت آن را دارى‏] و اگر قدرت تمکن مالى براى قربانى کردن ندارى در این صورت معذورى‏.» (من لا یحضر، ج1، ص508) 💦💦💦 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💥💥💥💥 عید قربان، عید عارفان است، جان باختن و قربانی کردن جان خویش در پای معشوق است و نماد ظاهری آن ایام حج است که حج‌گزار برای کامل شدن عبادت خود و فدا شدن در پای محبوب، نفس خویش را قربانی می‌کند، در این روز حج‌گزار، اسماعیل وجودش را، یعنی هر آنچه بدان دلبستگی دنیوی پیدا کرده است را قربانی می‌کند تا سبک بال شود. عید سعید قربان بر شما مبارک🌹 .💥💥💥💥 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۵ – ۳۲ 📌شعائر الهی الی باید الهی را اهمیت بدهد که این علامت قلب او است. الی باید در مقابل خدای تعالی باشد و زمانی که خدای تعالی را کسی نزد او یاد می کند دلش بترسد و بر مصائب باشد و را تنها بخواندنش اکتفا نکند. بلکه آن را بپا ()دارد و برای رشد بیشتر روحی اش از آن چه دارد کند. 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ع) 📌چندین صحف در کتاب هایی ذکر شده یکی از آنها صحف مولی علی(ع ) است مگر چه خصلتها و ویژگی هایی نسبت به صحف و قرآن های دیگر دارد و الان در دسترس کیست؟ 🔰مصحف علی(ع ) به ترتیب نزول آیات نگاشته شده و برخی از ویژگی های مصحف حضرت علی(ع ) عبارت بود از: ۱ـ ترتیب دقیق موضوع، بر حسب ترتیبِ نزول ; ۲ـ ضبط قرائت آن ، همانگونه که پیامبر(ص ) حرف به حرف ، قرائت کرده است ; ۳ـ در برداشتن توضیحاتی در حاشیه و ذکر مناسبتی که موجب نزول آیه بوده ; مکانی که آیه در آنجا نازل شده ، ساعت نزول آن ، و افرادی که آیه درباره آنان نازل شده است ; ۴ـ تشریح جوانب عمومی آیات ، به گونه ای که به زمان، مکان و شخص معیّنی اختصاص ندارد و عام و همیشگی است .۱ به نظر عده ای از محققان و محدثان شیعه ، مصحف علی(ع ) به عنوان سپرده امامت ، به فرزندش امام حسن مجتبی(ع ) و بتدریج به عنوان میراث امامت، از امامی به امام دیگر منتقل گشته و سرانجام ، در اختیار امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ قرار گرفته است ، که پس از ظهور خود، آن را به مردم ارائه خواهد فرمود و به طور مسلّم متن و محتوای آن (منهای ترتیب سور آن ) هیچ تفاوتی با قرآن موجود ندارد. ............. ۱. آموزش علوم قرآن، محمدهادی معرفت، ج ۱، ص ۳۴۹، ترجمه ابومحمد وکیلی، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۳۷۱ ۲. تاریخ قرآن، دکتر رامیار، ص ۴۱۰ ـ ۴۱۳. 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom