eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فراز کوتاهی از ابتدای سوره حاقه بسیار زیبا و شنیدنی استاد متولی عبدالعال 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌عوامل ضایع کردن حقوق 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: إيّاكَ و الكَسَلَ و الضَّجَرَ فإنّكَ إن كَسِلتَ لم تَعمَلْ، و إن ضَجِرتَ لم تُعطِ الحَقَّ.(الكافي : 5/85/5) از تنبلى و بى حوصلگى پرهيز كن؛ چون اگر تنبلى ورزى كار نكنى و اگر بى حوصله باشى، حقّى را نپردازى. 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom .
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجري(١٢) 🔰البیان فی تفسیر القرآن اثـر آیت اللّه سید ابوالقاسم خوئی (1317 - 1413 ق) فرزند سید علی اکبر موسوی خوئی نجفی، از ائمه فتوی و مراجع تقلید شیعیان جهان و زعیم حوزه علمیه. تـفـسیر مورد بحث در یک مجلد به زبان عربی و شیوه استدلالی و کلامی شامل مقدمه و مباحث قرآن پژوهی مختلف و سپس تفسیر سوره حمد است. ▫️مـؤلـف در اثـر خـود نخست مدخل تفسیر را نگاشته که شامل خطبه کتاب و بیان علت تالیف این تـفسیر است و دارای چهارده فصل می باشد که هر فصلی به چند فرع مستقل تقسیم می گردد و نـیـز هر یک فصل دارای بحث تحلیلی بسیار مهم در کلیات و معارف قرآن مجید و عظمت اسرار کونیه و تشریعیه و نواحی اعجاز و امتیازات این کتاب آسمانی و اختلافات قراءآت و استدلال علمی و تحقیقی و عقلی بر عدم وقوع تحریف. اهـم مـبـاحـث این اثر عبارتند از: 1) بحث مؤلف در فضیلت قرآن و عجز انسان از توصیف قرآن و طریق معرفت به تفسیر قرآن. 2) اعجاز قرآن : مؤلف در این فصل به اعجاز قرآن و اتقان معانی آن و اسرار نهفته اش پرداخته است. 3) اوهام حول اعجاز قرآن، در رد و تخطئه نظریه صرفه. 4) سـایر معجزات، بشارت و خبر نبوت رسول اکرم (ص) در تورات و انجیل، اسلام آوردن بسیاری از یهودیان و نصاری. 5) سخنی در باره قاریان هفتگانه. 6) نگاهی به قرائتهای قرآن و ضرورت بر تواتر آنها و موضوع احرف سبعه و کیفیت قراءآت در نماز. 7) آیا قرآن بر هفت حرف نازل شده است. 8) مصون ماندن قرآن از هرگونه تحریف و کم و کاست. مـؤلـف بـحـث مـبسوطی در اثبات عدم تحریف و تصریحات اعلام امامیه به عدم تحریف به میان می آورد. 9) در باره گردآوری و کیفیت جمع آوری قرآن. 10) حجیة ظواهر و اخذ به ظاهر قرآن. 11) نـسخ در قرآن، معنی لغوی و اصطلاحی نسخ، اقسام سه گانه نسخ، آیه متعه و دلالت به جواز نکاح متعه. 12) بـداء در هستی، بحث در علم الهی ازلی است و تنافی با قدرت او ندارد، بداء نزد شیعه امامیه، اقسام قضاء الهی. 13) اصول کار تفسیر، قرآن، بطلان اعتماد بر ظن. 14) حدوث قرآن و قدمت آن، بحث در صفات باری تعالی. سپس مؤلف به تفسیر سوره الحمد پرداخته است. ▫️نـخست محل نزول سوره را بحث کرده و بعد فضیلت و عدد آیات آن سپس به اندیشه و آرمان این سوره می پردازد و بعد به تفسیر بسمله و آغاز تفسیر الحمد شروع نموده و سبک او چنین است که پس از ذکر آیه نخست قراءات را بیان می کند و بعد لغت و اعراب را سپس به نحو مبسوط به تفسیر آیه می پردازد و اساس شیوه او تفسیر قرآن با قرآن می باشد. ▫️و شیخ کاتب طریحی تاریخ تالیف این تفسیر را چنین به نظم آورده است. رب الـسـمـاء انـزل قرآنه علی النبی المصطفی الخاتم تفسیره (البیان) ارخ و قل خیر البیان من ابی القاسم این تفسیر تاکنون بیش از ده بار در نجف اشرف و بیروت به طبع رسیده است. ▫️در طـبع هشتم انتشارات دارالزهراء در پایان تفسیر سوره الحمد مؤلف بیست و شش تعلیقه بدان افـزوده اسـت کـه تـعلیقه اول در منابع حدیث ثقلین و تعلیقه بیست و ششم منابع روایة شفاعت می باشد. اثـر قـرآن پژوهی دیگر مرحوم آیت اللّه خویی تفسیر نفحات الاعجاز نام دارد، در یک مجلد به زبان عربی. ▫️مـؤلـف در ایـن اثـر پـاسـخ و رد مبسوطی به کتاب حسن الایجاز فی ابطال الاعجاز تالیف فردی آمریکائی به نام نصیرالدین الظافر به سبک کلامی و ادبی و استدلالی داده است. این تفسیر در 1382 ق تجدید طبع یافته است. 📚منابع : تفسیر البیان ؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 198؛ الذریعة، 24/246؛ معجم الدراسات القرآنیة، 44 و 305؛ مـعـجـم الـمـؤمنین العراقیین، 1/64؛ نقباء البشر، 1/71؛ معجم رجال الفکر، 169؛ معارف الرجال، 1/285. 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آیه سوم سوره مائده و ارتباط آن با حادثه غدیر ! .pdf
630.1K
41 📌 آیه سوم سوره مائده و ارتباط آن با حادثه غدیر! ▪ پرسش و پاسخ ▪ مقاله ای انتقادی ▪ برای پژوهشگران 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آیه سوم سوره مائده (الیوم اکملت لکم دینکم) و ارتباط آن با حادثه غدیر !.docx
29.4K
41 🌴🌴🌴 📌 آیه سوم سوره مائده و ارتباط آن با حادثه غدیر! ▪ پرسش و پاسخ ▪ مقاله ای انتقادی ▪ برای پژوهشگران 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(161) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️بحث روايى بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود. ⏪ 5- قلب و سمع و بصر درونى در كلمات معصومان (عليهم السلام) ▪ عن الصادق (عليه السلام): ما من قلب الا وله اذنان على احدهما ملك مرشد و على الاخر شيطن مفتن هذا يامره و هذا يزجره. ▪ عن اميرالمومنين (عليه السلام): الا ان ابصر الابصار مانفذ فى الخير طرفه الا ان اسمع الاسماع ماوعى التذكير وقبله. ▪ فلو رميت ببصر قلبك نحو ما يوصف لك منها (الجنه) لعزفت نفيك عن بدايع ما اخرج الى الدنيا من شهواتها و لذاتها و زخارف مناظرها. ▪ والهوى شريك العمى. ▪ ان للقلوب شهوه واقبالا وادبارا فاتوها من قبل شهوتها و اقبالها فان القلب اذا كره عمى. ▪ و ما كل ذى قلب بلبيب ولا كل ذى سمع بسميع ولا كل ناظر ببصير. ▪ و من عشق شيئا اعشى (اعمى) بصره و امرض قلبه فهو ينظر بعين غير صحيحه و يسمع باذن غير سمعه قد خرقت الشهوات عقله و اماتت الدنيا قبله. ▪ والامانى تعمى اعين البصائر. ▪ فانى اوصيكم بتقى الله... فان تقوى الله دواء داء قلوبكم و بصره عمى افئدتكم و شفاء مرض اجسادكم و صلاح فساد صدور كم وطهور دنس انفسكم و جلاء عشا (غشاء) ابصاركم. ▪ ... الحكمه التى هى حياه للقلب الميت و بصر للعين العمياء وسمع للاذن الصماء. ▪ و ما جالس هذا القرآن احد الا قام عنه بزياده اونقصان: زياده فى هدى او نقصان من عمى. 👈👈 اشاره: انسان همان گونه كه در محدوده بدن خود اعضا و جوارح ادراكى و تحريكى دارد كه گاهى سالم است و گاهى بيمار، گاهى صحيح است و زمانى معيب، چنانكه گاهى هست و گاهى بيمار، گاهى صحيح است و زمانى معيب، چنانكه گاهى هست و گاهى اصلا نيست، در محدوده روح نيز اعضا و جوارح ادراكى و تحريكى هست كه مانند احكام بدن ، لوازم خاص خود را دارد. همان طور كه در بين اعضاى ادراكى ظاهرى عنوان سمعه و بصر از عناوين ديگر بيشتر مطرح است، در بين اعضاى ادراكى باطنى نيز، همين دو عنوان از ديگر عناوين مطرح تر است وگرنه در نهان انسان شامه اى است كه با استشمام آن مى گويد: (انى لاجد ريح يوسف لولا ان تفندون) و آنچه در نصوص فوق بازگو شد گوشه اى از آثار حيات روح و سلامت اعضا و جوارح ادراكى و تحريكى آن است كه تفصيل آنها در ذيل آيات مناسب، با استمداد از روايات مربوط، بيان خواهد شد. ◽ در پايان توجه به اين مطلب براى اصحاب صفا و ارباب ذوق سودمند است: از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه دلهاى داراى اعراب چهارگانه است: رفع، فتح، خفض و وقف (اصطلاح مزبور مطابق با عرف اديبان نيست). رفع دل، در ياد خداست و فتح دل، در راضى بودن از خدا و خفض دل، در سرگرمى به غير او، و وقف دل، در غفلت از خداست. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره نازعات.pdf
585.8K
📌 نگاشت 78: پویش موضوعی سوره نازعات ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره نازعات حاوی بیش از 1800 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره نازعات.docx
30.7K
📌 نگاشت 79: پویش موضوعی سوره نازعات ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره نازعات حاوی بیش از 1800 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
(95) 🔆🔆🔆 ⏪ 2-برخورداری از زندگی عادی و معمولی قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحَى إِلَی أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ یرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا«کهف/110» بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَیمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مَلَكٌ فَیكُونَ مَعَهُ نَذِیرًا«فرقان/7» و گفتند: «چرا این پیامبر غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟! (نه سنت فرشتگان را دارد و نه روش شاهان را!) چرا فرشته‌ای بر او نازل نشده که همراه وی مردم را انذار کند (و گواه صدق دعوی او باشد)؟! رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِكَ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیزَكِّیهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«بقره/129» پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار، قادری)!» وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا«فرقان/63» 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #پویش_موضوعی #تفسیر_سوره_نازعات #سوره_تکویر #نازعات 📌 نگاشت 79: پویش موضوعی
☑ با سلام و عرض ادب محضر همراهان ارجمند به حول و قوه الهی تفسیر سوره نازعات در دو قالب متنی و صوتی و در سه سطح عمومی ؛متوسط و تخصصی به پایان رسید و از نوبت بعدی ان شاء الله تفسیر سوره نباء را آغاز خواهیم کرد. ◽ چنانچه نقطه نظری در باره مباحث ارائه شده دارید خوشحال می شوم با بنده در میان بگذارید. آیدی خادم صفحه قرآنی 👇👇👇 @jebhefarhangi
لطفابا ما همراه باشید.🌹 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ضروری ترین و مبارزه الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن أوجَبِ الأعداءِ مُجاهَدةً ـ أقرَبُهم إلَيكَ و أعداهُم لَكَ··· و مَن يُحَرِّضُ أعداءَكَ علَيكَ، و هُو إبليسُ(تحف العقول : 399) 🔰امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه جهاد با كدام واجب تر است ـ فرمود : آن كه از همه به تو نزديكتر و دشمنيش با تو بيشتر است... و كسى كه تو را بر ضدّت تحريك مى كند و آن است. 🌱🌱🌱 📎تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(١٣و١٤) 🔰مواهب الرحمن فی تفسیرالقرآن اثـر سـیـد عبدالاعلی (1328 - 1414 ق) فرزند سید علی رضا سبزواری نجفی، از مراجع تقلید و فقهای شیعه. این تفسیر در چند مجلد به زبان عربی و شیوه روائی و حکمی شامل تمام قرآن کریم است. در مـجـلـه تراثنا آمده است که چند مجلد از این تفسیر رد نجف اشرف طبع و منتشر گردیده و سایر مجلدات در قید تالیف و چاپ می باشد. ▫️ اثـر دیگر عبدالاعلی سبزواری حاشیه و شرح تفسیر الصافی است که در یک مجلد به زبان عربی و شیوه روائی شامل بخشی از قرآن کریم می باشد مؤلف با مشرب معقولی خود حواشی و شروحی بر تـفـسـیـر صافی ملا محسن فیض کاشانی (1007 - 1091 ق) با استفاده از روایات ائمه اطهار (ع) نگاشته است. نسخه اصل به خط مؤلف در کتابخانه وی در نجف اشرف موجود است. 📚منابع : مجله تراثنا، شماره چهارم، سال دوم، شوال 1407 ق، 28؛ معجم رجال الفکر و الادب، 223. 🌱🌱🌱 🔰التمهید فی علوم القرآن اثر آیت اللّه محمد هادی معرفت (متولد ح 1350 ق)، از ائمه اجتهاد و مدرسین خارج حوزه علمیه قم. این تفسیر در چند مجلد شامل مقدمات و مدخلهای تفسیر به زبان عربی و شیوه استدلالی شامل تمام قرآن کریم از آغاز تا انجام آن است. ▫️مـؤلـف در مـقدمه بر مدخل تفسیر خویش می نویسد از آغاز اشتغال به طلب علم بسیار به شؤون قـرآن کـریم و مطالعه تفسیرهای گوناگون و کتب حاوی علوم قرآن مانوس بودم از همان زمان کـتـب تـفـسـیـر و عـلـوم مـربوط به آن را مطالعه می کردم در دو مورد برای خود یادداشتهایی برمی داشتم نخست آنچه در صحت اقوال و گفتار نویسنده برایم مورد شک و تردید واقع می شد و دوم آنچه مورد تحسین این جانب قرار می گرفت. ▫️و بـا مـرور زمـان انبوهی از یادداشتها نزد این جانب جمع گردید تا اینکه آنها را به فصول مختلف تبویب و تنظیم نمودم که در نتیجه شامل بحثهای متنوع قرآنی گردید. این بحثها را پس از تنظیم، مدخل تفسیر وسیط خود قرار دادم. ▫️مـؤلـف مـجـلـد اول تـفسیر خویش را به بحث وحی و قرآن، و ظاهر آن و مجلد دوم را به ناسخ و منسوخ و مجلد سوم را به محکمات و متشابهات قرآن اختصاص داده سپس حقیقت تاویل، مذاهب سلفیه و تشکیک آنها و ایجاد تشابه در آیات و بعد بعضی از آیات متشابه را ذکر نموده است. مجلد اول تا چهارم این تفسیر طبع و منتشر گردیده است. 📚 منابع : تفسیر التمهید فی علوم القرآن، 4 مجلد؛ معجم المؤلفین العراقیین، 3/260؛ مؤلفی الشیعة، 386؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 68. 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۸ – ۴۵ 📌سیر و الی با چشمی باز و گوشی و دلی آگاه باید در روی مسافرت کند و ببیند که چگونه خدای تعالی مردم قدرتمند را هلاک فرموده و چگونه مستحکم و چاههای پر آب را معطّل و بی گذاشته است ولی بعضی از مردم چشمهایشان به ظاهر است ولی دلهایشان و درک و بینایی ندارد و آن قدر بدبخت اند که برای عذاب می کنند و خدای تعالی به آنها داده ولی بالاخره همه به سوی خدا است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
18676683558706.pdf
7.97M
📌کتاب ۱۰۰۱ امیرالمؤمنین(ع) هدیه به علی علیه السلام صلواتی برای سلامتی همه مکتب امام علیه السلام هدیه کنیم.🌹 🌱🌱🌱 در صفحه قرآنی با ما باشید. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتربت الساعة وانشق القمر دونیم شدن ماه زیباست ببینید 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
76 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 2 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنینمثال می زند)) . 🌱🌱🌱 ⏪1- بهره ها و ظرفیتها ((اءَوْدِیَة )) : جمع وادی به معنای درّه ها و گودالهاست و معنای جمله (فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا) این است که : ((درّه ها و گودالها و نهرهای روی زمین هر کدام به اندازه گنجایش و ظرفیت خود بخشی از آب باران را پذیرا می شوند)) . ▫️این جمله اشاره به این نکته است که در مبداء فیض الهی هیچ گونه بخل و محدودیّت و ممنوعیّت نیست ؛ ابرهای آسمان بدون قید و شرط ، همه جا باران می پاشند ، ولی قطعه های مختلف زمین و درّه ها هر کدام به مقدار وسعت وجود خویش از آن بهره می گیرند ، زمین کوچکتر بهره اش کمتر و زمین وسیع تر سهمش بیشتر است . ▫️مولوی می گوید : گربریزی بحر را در کوزه ای چند گنجد قسمت یک روزه ای یعنی اگر آب دریا را در کوزه ای سرازیر کنی ، کوزه بیش از ظرفیتش نمی تواند در خود آب جای دهد و این محدودیّت از ناحیه کوزه است ، نه از آب دریا . بنا بر این دلهای آدمیان و ارواح آنها در برابر فیض الهی نیز چنین است . ▫️ امام علی علیه السّلام در نهج البلاغه به ((کمیل نخعی )) می فرماید : ((إِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ اءَوْعِیَةٌ فَخَیْرُها اءَوْعاها . . . ؛ این دلها ظرفهایی است (که حقایق و معارف الهی را در خود نگه می دارد) و بهترین آنها دلی است که اسرار و علوم را بهتر در خود نگاه دارد)) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
40 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪پنجم. اكنون كه روشن شد تفسير قرآن بدون علم و قبل از بررسي و تحقيق مذموم بوده و به عنوان تفسير به رأي مطرود است، لازم است رسيدگي شود كه منابع علم تفسير و اصول بررسي و تحقيقِ دستيابي به مطالب قرآني چيست تا تفسير قرآن بدون تحقق هيچ كدام يا بعضي از آنها تفسير به رأي و مذموم بوده و با دستيابي همه‌ي آنها تفسير درايي و ممدوح خواهد بود. 🔹يكي از آن منابع و مهم ترين آنها، همانا خود قرآن كريم است كه مبيّن خود و شاهد خويش و مفسّر خويشتن خواهد بود كه ضرورت تفسير قرآن به قرآن و تأثير عميق آن در دسترسي به معارف آن مُبرهن مي باشد و فصلي از كتاب را به خود اختصاص داده است. 🔹منبع ديگر سنّت معصومين(عليهم السلام) است كه طبق حديث متواتر ثقلين، عترت طاهرين(عليهم السلام) همتاي قرآن بوده و تمسّك به يكي بدون ديگري مساوي ترك هر دو مي باشد و اعتصام به هر كدام بايد همراه با تمسك به ديگري باشد و فصل مستقلي از كتاب، طلايه دار ضرورت جمع بين قرآن و حديث در تفسير قرآن كريم خواهد بود. 🔹منبع سوم از منابع تفسير قرآن مجيد، عقل برهاني است كه از گزند مغالطه‌ي وَهْم مصون و از آسيبِ تخيّل محفوظ باشد. منظور از عقل برهاني،همان است كه با اصول و علوم متعارفه‌ي خويش، اصل وجود مبدأ جهان، ضرورت وحدت آن، ضرورتِ حيات، ابديّت، ازليّت، قدرت، علم، اراده، سمع، بصر، حكمت، عدل و ساير اسماي حسنا و صفات عُلياي خدا را ثابت نموده و در اين تثبيت، استوار و ثابت قدم خواهد بود؛ گرچه برخي از اسماي مزبور را دليل نقلي هم اثبات مي كند. ▫️پس، اگر عقل برهاني با همان علوم متعارفه كه بنيان مرصوص عقايد اصيل را تأسيس نموده است، مطلبي را اثبات يا نفي كرد، حتماً در تفسير قرآن بايد آن مطلب ثابت شده، مصون بماند و با ظاهر هيچ آيه اي نفي نگردد؛ چنان كه مطلبِ نفي شده حتماً بايد منتفي باشد و با ظاهر هيچ آيه اي ثابت نشود؛ اگر آيه اي داراي احتمال هاي متعدد بود و غير از يك محتمل معيّن، همه‌ي آنها عقلاً منتفي باشد، بايد به كمك عقل برهانيْ آيه‌ي محل بحث را فقط بر همان مُحتمل عقل پسند حمل نمود و يا اگر آيه اي داراي مُحتمَل هاي متعددي بود كه يكي از آنها برابر عقل برهاني ممتنع بود، حتماً بايد آن مُحتملِ معهود را از نظر دور داشت؛ سپس آيه را بر يكي از آن مُحتمل هاي ممكن، بدون ترجيح (در صورت فقدان رجحان) حمل نمود. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
⭕️ هیچ کدوم باورشون نمیشد که... شاید هیچ کدوم از کسایی که پای گفت و گوهای سلطان الواعظین با علمای اهل سنت بودند، فکرش رو هم نمی کردند که چند شب دیگه شیعه میشن!!! اما تسلط سلطان الواعطین به کتب اهل سنت و روش مناظره ایشون، باعث شد تا جمعی از بزرگان شهر پیشاور که آن زمان جز هندوستان بوده شیعه بشن! این مناطرات در کتاب «شب های پیشاور» جمع آوری شده و شما می تونید خلاصه این کتاب رو در کتاب «شهابی در شب» بخونید. در طرح پیش فروش چاپ ۱۳۸ ام، فقط تا امشب (یکشنبه ۳تیر) غرصت دارید، تا این کتاب رو با قیمت خیلی ویژه 29500 تهیه نمایید. لینک خرید در باسلام https://basalam.com/kifekhas/product/2236658?fro لینک خرید آسان از طریق ایتا https://pay.eitaa.com/?link=Q9V1B
برداشت از آیات ۵۱ – ۴۹ 📌 الهی الی اگر به خدا و روز داشته باشد و عمل شایسته مقام را دقیقا انجام دهد خدای تعالی او را می بخشد و خوبی به او خواهد داد و بالعکس کسانی که فکر می کنند الهی نمی توانند مردم را کنند و آنها را تصوّر می کنند، هستند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌بدان و عمل کن 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: مَنْ عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ، ما يُفسِدُ أكثَرُ مِمّا يُصلِحُ.(تحف العقول، ص 47) هر كس كارى را بدون شناخت انجام دهد، تباه كارىِ او بيشتر است از آنچه سامان مى دهد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom