eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
82 🌱🌱🌱 ⏪21- مَثَل خاکستر و تندباد (مَّثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ اءَعْمَلُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُواْ عَلَی شَیْءٍ ذَا لِکَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِیدُ ) . (ابراهیم/18) ((اعمال کسانی که بر پروردگارشان کافر شدند ، همچون خاکستری است در برابر تند باد در یک روز طوفانی ! آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را که انجام داده اند به دست آورند ؛ و این همان گمراهی دور و درازی است )) . 🌱🌱🌱 🔹پاداش هر عملی بستگی به ((نیّت آن )) دارد و از این جهت ارزیابی می شود که اگر نیّت خیر و نیک باشد ، پاداش نیک خواهد داشت . هر چند آنچه را که فرد خیّر نیّت و قصد کرده واقع نشود و یا خلاف آن واقع شود . چنانکه گفته اند : 🔹شخصی در مسیر مسافرت ، بر سر چاهی رسید ، میخی از چوب درست کرد و بر زمین کوبید و افسار اسب خود را به آن بست و پس از صرف غذا و استراحت ، از آنجا حرکت کرد و آن میخ را همانجا باقی گذاشت به این نیّت که مسافران مرکب خود را به آن ببندند و استراحت کنند و خداوند در برابر این کار خیر ، به او پاداش عطا کند . از قضا پس از چندی شخصی پیاده از کنار آن چاه می گذشت ، ناگاه پایش بدان میخ برخورد و بر زمین افتاد و بلافاصله برخاست آن میخ را از جای برکند تا دیگران همانند او از آن آسیب نبینند . 🔹گفته اند : این دو هرچند عملشان ضد یکدیگر بود ، ولی چون هر دو نیّتشان خیر بود ، در اجر و پاداش الهی یکسان هستند ؛ زیرا اوّلی نیّتش خیر رساندن به مسافران و دوّمی نیّتش دفع ضرر از آنان بوده است . ▫️در پایان ، این سؤ ال نیز پیش می آید که هم از بعضی آیات و هم از بسیاری از روایات ، چنین استفاده می شود که ((ایمان )) و یا حتی ((ولایت )) شرط قبولی اعمال و یا ورود در بهشت است ، بنا بر این اگر بهترین اعمال هم از افراد بی ایمان سربزند ، مقبول درگاه خدا نخواهد بود . ▫️به سؤ ال فوق چنین می توان پاسخ گفت که : مساءله ((قبولی اعمال )) مطلبی است و ((پاداش مناسب )) داشتن مطلب دیگر . قبول عمل همان مرتبه عالی عمل است . اگر خدمات انسانی و مردمی با ایمان همراه باشد ، عالی ترین محتوا را خواهد داشت ، ولی در غیر این صورت به کلّی بی محتوا و بی پاداش نخواهد بود . در زمینه ورود به بهشت نیز همین پاسخ را می توان گفت که : پاداش عمل لازم نیست منحصرا ((ورود)) در جنّت باشد . ============== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (1) 👈 اشاره قرآن کریم از نظر بعد زیبایی شناختی در میان همه‌ی کتاب‌ها بی‌نظیر است. نحوه‌ی چینش حروف، تک‌واژه‌ها، عبارت‎ها و آیه‌ها با وزن و آهنگشان، بیش‌ترین نقش را در آفرینش این پدیده بی‌بدیل هنری ایفا کرده است. در میان انواع تناسبی که بین الفاظ و معانی قرآن برقرار است. تناسب بین سوره‌ها و تناسب بین برخی از مجموعه آیات یک سوره که در مواقع مختلف نازل شده‌اند مورد اختلاف دانش‌مندان قرآن شناس است. برخی به این قسم از تناسب قایل بوده و سخت از آن دفاع کرده‌اند تا جایی که یکی از مفسران، تفسیر خود را «نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور» نامیده است. در مقابل، عده‌ای نیز چنین تناسبی را به ویژه بین سور قرآن نپذیرفته‌اند. هر دو اندیشه بر مبانی چندی مبتنی است. در این مقاله ضمن بحث از مبانی طرفین و گزارش دلایل موافقان و مخالفان. از اندیشه‌ی تناسب بین همه‌ی اجزای قرآن جانب‌داری شده و به بیان تناسب بین آیاتی پرداخته شده است که به ظاهر نامتناسب می‌نمایند. 📋 1. مقدمه موضوعی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد، به صورت پراکنده در بسیاری از تفاسیر مورد بحث قرار گرفته و با عناوین مختلفی چون تناسب و مناسبت،[ از تعابیری است که فخر رازی در این مورد به کار برده است. ر.ک: مفاتیح الغیب، ج 3، ص 222 و... . ابوحیان نیز در البحر المحیط این تعبیر را به کار گرفته است.] اتصال (پیوستگی)،[ تعبیری است که طبرسی در مجمع البیان آن را به کار برده است. فخر رازی نیز در برخی موارد از آن استفاده نموده است. ر.ک: مفاتیح الغیب، ج 12، ص 104.] نظم[عنوان این مبحث در مجمع البیان بوده و فخر رازی هم در مفاتیح الغیب از این تعبیر استفاده نموده است.] و تعلق[فخر رازی در پاره‌ای موارد از این تعبیر استفاده نموده است. ر.ک: مفاتیح الغیب، ج 22، ص 121 و 123 و... .] معرفی شده است. ◽ نخستین کسی که در مورد وجه تناسب آیات به ظاهر غیر مرتبط و نیز مناسبت میان سوره‌های قرآن به بررسی جدی پرداخته است، ابوبکر نیشابوری (م 324ق) است که در بغداد به این بحث می‌پرداخته و عالمان بغداد را به خاطر ناآگاهی از این علم سرزنش می‌کرده است. پس از وی بسیاری از مفسران به اختصار یا تفصیل در این موضوع سخن رانده‌اند که می‌توان از اینان به ترتیب تاریخ یاد کرد: 1. ثعلبی (م 427ق) در الکشف و البیان عن تفسیر القرآن. 2. طبرسی (م 548م) در مجمع البیان. 3. فخر رازی (م 606ق) در مفاتیح الغیب. 4. احمد بن زبیر (م 708ق)در البرهان فی مناسبه ترتیب سور القرآن. 5. ابوحیان (م 745ق)در البحر المحیط. 6. بقاعی (م 885ق) در نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور. 7. عمادی (م 982ق) در ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم. ▪ در سده‌های اخیر نیز شماری از مفسران به این بحث همت گماشته و حتی برخی از آنها محور کار خود را همبستگی آیات و سور قرار داده‌اند که در این میان می‌توان به آلوسی، سید قطب، علامه طباطبایی، حجازی، شلتوت، مراغی، زحیلی، و حوی اشاره نمود.[ آلوسی: روح المعانی؛ سید قطب: «فی ضلال القرآن» و «التصویر الفنی فی القرآن»؛ علامه طباطبایی: المیزان فی تفسیر القرآن؛ حجازی: التفسیر الواضح و الوحده الموضوعیه؛ شلتوت: «تفسیر القرآن الکریم» و «الی القرآن الکریم»؛ مراغی: تفسیر المراغی؛ زحیلی: التفسیر المنیر؛ سعید حری: الاساس فی التفسیر.] در مقابل این گروه بسیاری از مفسران، به نحو شایسته، بدین مبحث نپرداخته و حتی اعتنایی به آن نداشته‌اند. برخی نیز این بحث را بیهوده و نادرست پنداشته‌اند. این عدم اعتنا را می‌توان ناشی از عوامل زیر دانست: ☑ 1. اعتقاد به اجتهادی بودن ترتیب همه یا بعضی از آیات؛ ☑ 2. پیچیدگی و تا حد زیادی ذوقی بودن موضوع بحث. در این مقاله ضمن اشاره به انواع ارتباط بین اجزای قرآن و نظریه‌های موافقان و مخالفان، به بیان ارتباط بین آیاتی می‌پردازیم که به ظاهر غیرمرتبط هستند. اگرچه نمی‌توان به یقین گفت که آنچه به ذهن ما خطور می‌کند تنها وجه یا وجوه ارتباط این آیات است، ولی دست‌کم می‌تواند پاسخ‌گوی انتقادهای عده‌ای باشد که آشکار نبودن ارتباط میان بعضی از آیات مجاور را دلیل بر تحریف قرآن و یا حتی عدم نزول آن از سوی خداوند دانسته‌اند: «ام یقولون افتراه بل هو الحق من ربک» «سجده (23)، 2» ===ادامه دارد=== 🌱🌱🌱 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌مسئولیت دولتمردان در قبال مردم 💠 ما موظفیم چشم و گوش و دلمان را حفظ بکنیم؛* حضرت (رسول (ص)) فرمود: همانطوری که باید چشم تان را حفظ بکنید، باید گوش تان را حفظ بکنید، و چشم و گوش تان هستید؛ (همه یعنی همه)، مخصوصاً این مردم هستند. فرمود: (کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیته).* باید را چشم و گوش خود بدانند، دل خود بدانند؛ دل مسئولان باید برای دل خودشان بسوزد و آن ( مردم ) هستند، دل مسئولان باید برای گوش خودشان بسوزد و آن ( مردم ) هستند، دل مسئولان باید برای چشم خودشان بسوزد و آن مردم هستند. همین (صلّ الله علیه و آله و سلّم) که است، فرمود: مردم هم چشم و گوش هستند. اگر از چشم و گوش تان سئوال می شود، از مردم هم سئوال می شود؛ از شان، از شان، از و شان سئوال می شود. ________________________________________________ * برداشت از: سوره اسراء / آیه ۳۶ * بحار الانوار / جلد ۷۲ / صفحه ۳۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ 🌿🌿🌿 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌿🌿🌿 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۱۰) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘☘☘ رَبِّ اجْعـَلْنِى مُقـِیمَ الصَّـلاٰةِ وَمـِن ذُرِّیَّتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ.[آیه ۴۰ سوره ابراهیم] ☘☘☘ پروردگارا، مرا بر پا دارنده نماز قرار ده و از فرزندانم (نیز چنین فرما) پروردگارا، دعاى مرا بپذیر. ☘☘☘ My Lord! Make me a maintainer of prayer, and my descendants [as well]. Our Lord, accept my supplication. ☘☘☘ 🔅تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢عامل عزت و ذلت الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ قـالَ لَـهُ أوصِني ـ اِحفَظْ لِسانَكَ تَعِزَّ، و لا تُمَكِّنِ النّاسَ مِن قِيادِكَ فتَذِلَّ رَقبَتُكَ. ♤♤♤ امام كاظم عليه السلام ـ خطاب به مردى كه عرض كرد به من سفارشى فرماييد ـ فرمود؛ زبانت را نگه دار تا عزيز گردى و زمام اختيار خودت را به دست مردم مسپار، كه ذليل مى شوى.[الكافي : 2/113/4.] ♧♧♧ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۰ 💢 الی باید خود را از روحی پاک کند، به و رسولش و تردید نداشته باشد و داشته باشد که خدا و هیچ وقت به هیچ موجود و بشری نمی کنند. ☘☘☘ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطایف آیه ۷۹ سوره واقعه.mp3
3.9M
۱۳۶ 💢لطایفی از آیه ۷۹ سوره مبارکه واقعه لايمسّه الّا المطهرون 🌿🌿🌿 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(104) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪10-مخاطب شناسی (شناخت ویژگی های گوناگون مردم) وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیبَینَ لَهُمْ فَیضِلُّ اللَّهُ مَنْ یشَاءُ وَیهْدِی مَنْ یشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«ابراهیم/4» ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا (حقایق را) برای آنها آشکار سازد؛ سپس خدا هر کس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت می‌کند؛ و او توانا و حکیم است. 🌱🌱🌱 ☑️پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مى‏كردند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ» ☑️تبليغ بايد با شيوه‏اى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(173) آیه 9- يخادعون الله والذين امنوا و ما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون [به گمان باطلشان] می خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند، ولی [این حقیقت را] درک نمی کنند.(ترجمه انصاریان) 📚تفسير 📌خود فريبى منافقان ▫️نيرنگ منافقان با خدا و مومنان خود فريبى است و سر آن اين است كه عمل آدمى، نيك باشد يا بد، همواره زنده است و از بين نمى رود و هر موجودى در نظام على و معلولى جهان به مبدئى مرتبط است، و مبدا و تكيه گاه عمل انسانى چيزى جز جان عامل نيست. پس عمل هر كسى هرگز از عامل خود جدا نيست: (ان احسنتم احسنتم لا نفسكم و ان اساتم فلها) و عامل، متن عمل خود را مشاهده مى كند: (و ان سعيه سوف يرى) و جزاى او عين همين عمل است، نه اثرى كه بر آن مترتب شود، چنانكه تصرف غاصبانه در مال يتيم عين آتش خوارى است: (ان الذين ياكلون اموال اليتامى ظلما انما ياكلون فى بطونهم نارا). ▫️بنابراين، آسيبى كه از تبهكارى انسان گنهكار به ديگران مى رسد در حد بوى كنيف بدبويى است كه شخصى در سراى خود احداث كرده و شامه رهگذر را مى آزارد و خيرى كه از نيكوكارى انسان وارسته به غير او سرايت مى كند همانند بوى خوش گلهايى است كه شخصى در گلستان خود مى پروراند و مشام رهگذران را مى نوازد وگرنه آسيب كنيف متعفن و خير گلستان معطر در اصل براى صاحبان آن است، نه ديگران. ▫️بر اين اساس، خدعه و نيرنگ منافقان جز خود آنان، كسى را نمى آزارد و آسيبى كه از خدعه آنان به ديگران مى رسد بيش از اثر بوى بد كنيف درون خانه، براى رهگذر بيرون نيست، منافق، با خدعه، كنيف بدبويى در درون خود حفر مى كند و همواره از آن در رنج است و آسيبى كه از او كنيف درون خود مى بيند هرگز با آنچه به مشام ديگران مى رسد قابل سنجش نيست. از اين رو در آيه مورد بحث به لسان حصر مى فرمايد: آنان جز خود را نمى فريبد و اين همان خدعه كيفرى خداى سبحان است: (ان المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم). ▫️پس منافق در واقع خود را مى فريبد، چنانكه مكر مكار فقط دامنگير خود اوست: (ولا يحيق المكر السيى الا باهله) و خيانت خائنان فقط متوجه جان پليد خود آنان است: (و لا تجادل عن الذين يختانون انفسهم). 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت10:تفسیر کلی آیه 37 سوره نباء رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا الرَّحْمنِ لا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطاباً «37» (پروردگار تو) پروردگار آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست مى‌باشد، او سر چشمه رحمت است. (با اين وصف) كسى را ياراى خطاب با او نيست. 🌱🌱🌱 1- تدبير اداره امور همه هستى براى خدا يكسان است. آسمان و زمين و آنچه ميان آنهاست، براى او تفاوتى ندارد. «رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا» 2- پيامبر اكرم مقام بس والائى دارد. گويا او در يك كفّه و تمام هستى در كفّه ديگر است. رَبِّكَ‌ ... رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌ 3- ربوبيّت الهى بر اساس رحمت است. «رب- الرحمن» 4- حق گفتگوى خودسرانه و معترضانه در قيامت نيست. «لا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطاباً» (تفسیر نور جناب آقای قرائتی) 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 14.mp3
10.45M
💢جلسه چهاردهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 1.mp3
10.93M
💢جلسه اول 🌱🌱🌱 ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
به من نزدیک نشوید!.mp3
3.68M
137 💢لطایفی از آیه ۹۷سوره مبارکه طه فاذهب فان لک فی الحياة ان تقول لا مساس 🌿🌿🌿 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۱۱) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘☘☘ رَبَّنَا اغْفـِرْ لِى وَلِـوَالِدَیَّ وَلـِلْمُؤْمِنِینَ یَـوْمَ یَقُومُ الْحِـسَابُ.[آیه ۴۱ سوره ابراهیم] ☘☘☘ پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روزى که حساب برپا مى شود، بیامرز! ☘☘☘ O our Lord! grant me protection and my parents and the believers on the day when the reckoning shall come to pass! 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ – ۵۱ 💢رستگار کیست؟ الی باید بداند که و رستگار کسی است که وقتی خدای تعالی و رسولش حکمی می کنند فورا باید قبول کرده و کند و از خدای تعالی بترسد و داشته باشد و الهی را رعایت کند و به جای بیهوده خوردن، اطاعتش را نشان دهد. زیرا خدای تعالی به آن چه انجام می شود است. 🌿🌿🌿 🔅تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢خستگی دوست داشتنی قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إنَّ اللّه َ يُحِبُّ أن يَرى عَبدَهُ تَعِبا في طَلَبِ الحَلالِ ♤♤♤ خداوند دوست دارد كه بنده اش را در جست و جوى روزىِ حلال خسته ببيند.[كنزالعمال، ح 9200] 🌿🌿🌿 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💥 و پاسخ های 💢منظور از ابرار در قرآن کلمه که در قرآن مجید، 6 بار تکرار شده است جمع کلمه ـ به فتحه باء ـ است و کلمه بر صفت مشبهه از مصدر ـ به کسره باء ـ است، که به معنای است، و این معنا در مورد کسی صادق است که عمل خود را نیکو بسازد و در نیکو ساختن آن هیچ نفعی که عاید خودش شود، در نظر نگرفته باشد نه جزایی که در مقابل عملش به او بدهند و نه حتی تشکری را. و خلاصه کلمه بر ـ به فتحه باء ـ به معنای کسی است که خیر را بدان جهت که خیر است می خواهد نه بدان جهت که اگر انجام دهد نفعی عایدش می شود. ☘☘☘ حال با در نظر گرفتن اینکه هیچ خیر و صلاحی در هیچ عملی نیست مگر با به خدا و رسولش، و ایمان به روز ، لذا ابرار کسانی هستند که عمل خیر را به خاطر به خدا و رسولش و روز جزا انجام می دهند. و مراد از “ابرار” در آیه 5 سوره انسان (76) طبق روایات معتبر (حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام) و شیعیان آنها می باشد. 📚  تفسیر المیزان، ترجمه فارسی، ج 20،ص۱۹۹ 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
83 🌱🌱🌱 22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (1) ( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.) ((آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیّبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ ! ((این درخت )) میوه های خود را هر زمان به اذن پروردگارش می دهد و خداوند برای مردم مَثَلها می زند ، شاید متذکر شوند (و پند گیرند و همچنین ) کلمه خبیثه (و سخن آلوده ) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده و قرار و ثباتی ندارد خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ، استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر ! و ستمگران را گمراه می سازد (و لطف خود را از آنها می گیرد) خداوند هر کار را (بخواهد و مصلحت بداند) انجام می دهد)) . 🗓وجه تشبیه خداوند متعال در آیات بالا ، کلمه توحید (یعنی اعتقاد راسخ و ایمان راستین به یگانگی اش ) را به درختی تشبیه کرده که ریشه آن ثابت و مستحکم و شاخه های آن سر به آسمان کشیده و دارای میوه همیشگی است . همچنین کلمه کفر (یعنی عقیده سست و باطل ) را به درخت بی ریشه و بی پایه ای تشبیه نموده است که از روی زمین کنده شده و در برابر طوفانها ، هر روز و هر لحظه به گوشه ای پرتاب می شود و هیچ گونه قرار و ثباتی از خود ندارد . ▫️بعضی از اهل تحقیق در وجه تشبیه ایمان به درخت گفته اند : چون درخت بر سه چیز پابرجاست : 1 ریشه ثابت و فرورفته در زمین ؛ 2 تنه محکم و استوار ؛ 3 شاخه های سر به هوا کشیده . ▫️درخت ایمان نیز بر سه چیز ثابت و پا بر جاست : 1 تصدیق به قلب ؛ 2 اقرار به زبان ؛ 3 عمل به ارکان . چنانکه امام علی علیه السّلام می فرماید : ((اَلاْ یمانُ مَعرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَإِقْرارٌ بِاللِّسانِ و عَمَلٌ بِالاَْرْکانِ(نهج البلاغه فیض الاسلام ، حکمت 8) ؛ ایمان معرفت و شناخت قلبی و اقرار به زبان ، و عمل به اعضا و جوارح است )) . ============== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (2) 📝 2. نظریه‌های مختلف در باب ارتباط اجزای قرآن ▪ مساله‌ی لزوم ارتباط و یا عدم لزوم ارتباط از دیرباز مورد اختلاف بوده است؛ عده‌ای همچون شوکانی منکر وجود این ارتباط‌اند؛[6] آلوسی ارتباط هر آیه را با ماقبل در جایی لازم می‌داند که بر ماقبل عطف شده باشد؛[7] ▪ علامه‌ی طباطبایی نیز موجب ارتباط را تنها در سوره‌هایی می‌داند که یکباره نازل شده‌اند و یا در آیاتی که پیوستگی آنها روشن است.[8] ▪ به عنوان نمونه، شوکانی چنین می‌گوید: «نزول قرآن برحسب حوادث مختلف می‌باشد که این وقایع با هم متفاوت و گاهی منتاقض است، پس آیات نیز به سبب آنها با هم اختلاف دارند و سخن گفتن در مورد تناسب آیات سبب می‌شود که افراد نادان و یا مغرض تصور کنند که بلاغت و اعجاز قرآن به ظهور این تناسب بستگی دارد، چنانچه او این ظهور را نباید به عیب‌جویی می‌پردازد... .»[9] ▪ در جواب باید گفت: هم‌نشینی مطالب متضاد از نظر موضوع با فرضیه‌ی تناسب آیات مغایرتی ندارد، برای مثال، مدح و سرزنش با هم تضاد دارند ولی بیان آن دو در کنار هم نه تنها پسندیده است، بلکه هریک مورد تاکید قرار می‌گیرد، به همین دلیل گفته‌اند «تعرف الاشیا باضدادها». هم‌چنین تعداد نسبتا کمی از آیات هستند که وجه یا وجوه ارتباطشان آشکار نیست که با اندکی تامل می‌توان حداقل، عدم امکان ارتباط این آیات را نفی کرد و اگر شرط بیان مطالب، عدم برداشت ناصحیح فرد مغرض یا نادان باشد پس باید تمامی آیات متشابه از قرآن حذف شود. در ضمن، یافتنن وجه مناسبت میان آیات به ظاهر غیرمرتبط، انگیزه‌ای برای تعمق و تدبر انسان در آیات الاهی می‌باشد. نیز از مزایای کلام بلیغ، استفاده‌ی بیش از یک معناست. بی‌گمان خداوند حکیم و خبیر پیش از وقوع حوادث مختلف بر آنها آگاهی داشته و در بیان مطالب برترین روش‌های بلاغت را می‌پیماید. به طور کلی، سخنان منکران وجود ارتباط بین اجزای قرآن با دو اشکال روبه‌رو است که باید به آن پاسخ گویند. این دو اشکال عبارتند از: 1. قرآن مجموعه‌ای به هم پیوسته و واحد بوده است که نزول تدریجی آن بر اساس حکمت‌هایی صورت گرفته است: « و قرآنا فرقناه لتقراه على الناس على مکث و نزلناه تنزیلا» «اسرا (17)، 106» بنابراین نباید تدریجی بودن نزول قرآن موجب آن شود که این پیوستگی مورد غفلت قرار گیرد. ▪ 2. میان وجود ارتباط با آگاهی از ارتباط، تفاوتی قایل نشده‌اند. چه بسا بین برخی از آیات، ارتباط وجود داشته باشد، ولی ما موفق به فهم آن نشده باشیم. ====== [6] . شوکانی: فتح القدیر: ج 1، ص 72 و 73. [7] . آلوسی: روح المعانی، ج 1، ص 206 و ج 18، ص 218. [8] . محمد حسین طباطبایی: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 150. [9] . شوکانی: پیشین، ص 73. ===ادامه دارد=== 🌱🌱🌱 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Seyr & slook(SHOJAEE).93.mp3
4.73M
(93) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلی اسم "یا تواب" برای سالک 🕑 زمان:38دقیقه ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 ففرو الی الله ▪ فرمود بدوید به طرف خدا و از غیر خدا فرار کنید! یک وقت است که مسئله سرعت است یک وقت مسئله سبقت است؛ یعنی خطری در راه نیست؛ اما ﴿فَفِرُّوا﴾ یک بار معنوی دیگری دارد، فرمود خطری در راه است از غیر خدا فرار کنید؛ یعنی این علمی که دارید این عملی که دارید این بند نشود، نگویید من همانم که درس خوانده‌ام و گرنه این فکر بارها روشن شد که انسان ممکن است اسلامی حرف بزند و قارونی فکر بکند و اینکه دامنگیر خیلی از ما حوزویان یا دانشگاهی‌ها می‌شود، می‌گوییم ما خودمان سی، چهل سال درس خواندیم و به این‌جا رسیده‌ایم! این همان اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است، او هم غیر از این نمی‌گفت، می‌گفت: ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾؛ من خودم زحمت کشیدم مال پیدا کردم. ▪ این من خودم زحمت کشیدم مال پیدا کردم، یک ویل است، «ویل»؛ یعنی چاه. پس گاهی به ما می‌گویند سرعت بگیرید؛ یعنی خطر نیست، ولی کمال در پیش است. گاهی به ما می‌گویند سبقت بگیرید؛ یعنی خطری در کار نیست، ولی کمال در پیش است. ▪ گاهی به ما می‌گویند بدوید! فرار کنید! این فرار معلوم می‌شود خطری در کار است. این خودبینی، من خودم زحمت کشیدم، دیگری زحمت کشید، اوّل خدا دوم فلان شخص، اگر فلان شخص نبود مشکل من حلّ نمی‌شد، فرمود از اینها فرار کنید، اگر فرار کردید از شرک به توحید فرار بکنید. این ﴿وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُون﴾ به این اکثری می‌گوید از این شرک ضعیف فرار کنید و در همه موارد بگویید: «مَا بِنَا» چرا به ما گفتند در نماز بگویید چرا در قنوت بگویید، چرا در تعقیبات بگویید: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْک‏»، چون خدا خودش فرمود: ﴿ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّه﴾؛ لذا ما در قنوت بعد از قنوت در تعقیبات می‌گوییم: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْک‏»، دیگر نمی‌گوییم ما خودمان زحمت کشیدیم، خیلی‌ها زحمت کشیدند به جایی نرسیدند. ▪ پس اینکه می‌گوییم: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْک‏» این فرار از غیر خداست به خدا. پس بار معنوی ﴿فَفِرُّوا﴾ بهتر از بار علمی سرعت است، بار علمی سبقت است، چون آنجا اِعلام خطر نشده است؛ اما اینجا اعلام خطر شده که اگر مشکلی در این مبدأ داشته باشید، آن وقت ﴿وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُون﴾ دامنگیر می‌شود، از این فرار کنید! وقتی از این فرار کردید، دیگر راحت هستید به وادی توحید می‌رسید، آنجا دیگر اَمن هست، تنها آسایش و راحتی برای کسی هست که به وادی ایمن برسد آیت الله 📜 درس تفسیر سوره ذاریات جلسه 19 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢مراقب باش! قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: مَن أتى غَنِيّا فَتَضَعضَعَ لَهُ ذَهَبَ ثُلُثا دِينِهِ. ♧♧♧ هر كه نزد ثروتمندى برود و (به خاطر ثروتش) براى او فروتنى كند، دو سوم دينش بر باد رفته است.[تحف العقول، ص 8] ♧♧♧ @rahighemakhtoom