eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
632 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏪۵. پیامدهای دنیوی و اخروی خدمت به مردم: از آن جا که زندگی بشر، به طور اجتماعی است و با توجه به مختلف بودن استعداد و توان و ذوق هر فرد اجتماع در زمینه های مختلف، ناگزیر از تعامل صحیح افراد یک جامعه با هم هستیم و این همان در خدمت یک دیگر بودن و تعاون داشتن در زمینه های مختلف را می طلبد. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «نَحنُ قَسَمنا بَینَهُم مَعیشَتَهُم فِی الحَیوةِ الدُّنیا ورَفَعنا بَعضَهُم فَوقَ بَعض دَرَجـات لِیَتَّخِذَ بَعضُهُم بَعضـًا سُخریـًّا; (زخرف، ۳۲)، معیشت آن ها را در زندگی دنیا، در میان آن ها تقسیم کردیم و بعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را مسخّر کرده (و با هم تعاون و خدمت نمایند).» ▫️در مورد پیامدهای دنیوی خدمت رسانی به مردم، می توان گفت: از برخی آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که خداوند برای مردم آرامش، امنیت، رفاه را در این دنیا می خواهد، تا در سایه آن ها به عبادت و بندگی خداوند بپردازد و از همین روست که آسمان ها و زمین را مسخّر انسان قرار می دهد. ▫️خدمات مالی به انسان ها، کمترین پیامدش در این دنیا، رفع نیاز مندی مستمندان و درماندگان است، افزون بر این که یک حالت قرب معنوی را در همین دنیا، برای خادمین آن به دنبال دارد. و همچنین است در مورد خدمات فرهنگی که سعادت دنیوی را به همراه داشته و یک نوع آرامش روحی و روانی به انسان ها عطاء می کند. ▫️پیامدهای اخروی آن، با توجه به آیات و روایات، بهشت جاویدان است (البته اگر برای خدا باشد) و تمام ثواب های مطرح شده برای انفاق و قرض الحسنة و صدقه و جهاد در راه نجات مستضعفان و... را می توان به عنوان پیامدهای اخروی بیان داشت. 🔘در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) آمده است: «هر مسلمانی که گروهی از مسلمانان را خدمت کند، خداوند به تعداد آنان در بهشت به او خدمتکار دهد.» 📝خلاصه: از منظر آیات و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) دسته ای دلالت بر تشویق و ترغیب مردم به کار و تلاش و خدمت گزاری می کند، حتی اگر ارائه آن خدمت برای گذران زندگی باشد، به طوری که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) دست سعد انصاری را ـ که در اثر ریسمان و بیل رشته رشته شده بود ـ می بوسند. برخی از روایات، بیان گر پاداش های اخرویِ خدمت گزاری است که به آن اشاره شد. بعضی دیگر از احادیث، به پاره ای از راه های خدمت گزاری اشاره دارد، مثلاً امام علی(علیه السلام) در بیان وضع زندگی مردم، در روزگار پیشوایی خودشان می فرمایند: «در کوفه کسی نمانده جز آن که از نعمت برخوردار بوده و زندگی آسوده ای دارد; فرومایه ترین مردم، نان گندم می خورد، زیر سایبانی مَسکن دارد و از آب گوارای فرات می نوشد. و در نامه مشهورشان به مالک اشتر، آن گاه که وی را به گارگزاری مصر می گمارند; می فرماید: «باید بیش از آن که به گردآوری خراج (و مالیات) بیندیشی، در اندیشه عمران و آبادسازی زمین باشی; زیرا خراج گرد نیاید مگر به آبادانی و روایات فراوانی که حکایت از برآوردن نیاز مردم و محتاجان دارد; امام علی(علیه السلام) در نامه ای به یکی از کارگزاران خویش چنین آورده اند: «پس از دل و جان با مردم انصاف ورزید و برای برآوردن نیازهایشان شکیبا باشید، که همانا شما خزانه دارانِ مردم، وکیلان أمت و سفیران پیشوایان هستید و... .» و . . . ▫️آن چه بیان شد ، بخشی از ویژگی های جامعه اسلامی و کارگزاران آن است . در جامعه ایدآل اسلامی همه این ویژگی ها تحقق می یابد و آن در زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ، که قرآن کریم وعده تحقق چنین روزی را داده است .(نور ،۵۵; توبه ،۳۲; صف ، ۸) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 119 34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 ⏪وجه تشبیه در این آیه ، ((غیبت )) به خوردن گوشت برادر مرده خود تشبیه شده است ! یعنی آبروی برادر مسلمان همچون گوشت تن اوست و ریختن این آبرو به وسیله غیبت و افشای اسرار پنهانی همانند خوردن گوشت بدن اوست . ▫️تعبیر به ((مَیْتا)) (مرده ) به خاطر آن است که ((غیبت )) در غیاب افراد ، صورت می گیرد ، که همچون مردگان قادر به دفاع از خویشتن نیستند ، و این ناجوان مردانه ترین ستمی است که ممکن است انسان در باره برادر خود روا دارد . ▫️((وجه شباهت )) در این تشبیه ((شدّت زشتی عمل )) است و بیانگر فوق العاده قبیح بودن غیبت و گناه عظیم آن می باشد و کمتر گناهی است که در اسلام به اندازه غیبت زشت و قبیح شمرده شده باشد . ▫️در حقیقت غیبت کنندگان به سگها و لاشخورها تشبیه شده اند ! یعنی همانگونه که سگها و لاشخورها دور لاشه ای جمع می شوند و آن را تکه تکه می کنند و می خورند ، افرادی هم که دور هم جمع می شوند و پشت سر مؤ منی حرف می زنند و سرّ او را فاش و آبرویش را می ریزند ، در حقیقت همانند لاشخوری هستند که گوشت بدن او را دریده و قطعه قطعه می کنند و می بلعند ! هر چند ظاهر عمل غیبت کنندگان حرکت زبان و دهان و فک است ، ولی باطن آن مردار خواری است که اگر بدون توبه بمیرند ، بعد از مرگ و روز (تُبْلَی السَّرائِر) آن حالت آشکار می شود . 🔹صاحب کتاب ((جامع السعادات )) از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که آن حضرت فرمود : ((کَذِبَ مَنْ زَعَمَ اءَنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلالٍ وَهُوَ یَاءْکُلُ لُحُومَ النّاسِ بِالْغیبَةِ ، فَاجْتَنِبِ الْغیبَةَ فَإِنَّها إِدامُ کِلابِ النّارِ ؛ دروغ می گوید کسی که خودش را حلال زاده می پندارد ، در حالی که گوشت مردم را به وسیله غیبت کردن می خورد . پس از غیبت اجتناب کن ، زیرا غیبت خوراک (یا خورش ) سگان جهنّم است )). 🔹در حدیثی از امام حسین علیه السّلام نقل شده که شخصی در حضور آن حضرت از کسی غیبت می کرد ، امام خطاب به او فرمود : ((یا هَذا کُفَّ عَنِ الْغیبَةِ فَإِنَّها إِدامُ کِلابِ النّارِ ؛ ای مرد ! از غیبت خودداری کن ، زیرا غیبت خوراک سگان جهنّم است )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس هفتم: اشتقاق واژه قرآن اين واژه از ريشه «قَرَأَ» به معناى خواندن گرفته شده است. همزه در اصل واو بوده و از ماده قَرَوَ به معناى گرد آوردن است؛ زيرا قارى در هنگام تلاوت، كلمات و حروف را گرد هم مى‌آورد، نظير كتاب و كتابت كه در اصل به معناى جَمَعَ‌ بوده، چنانچه راغب مى‌گويد. 🔹قرآن مصدر است همچون غفران، رجحان و كفران. مثل؛ «أَقِمِ‌ الصَّلاةَ‌ لِدُلُوكِ‌ الشَّمْسِ‌ إِلى‌ غَسَقِ‌ اللَّيْلِ‌ وَ قُرْآنَ‌ الْفَجْرِ إِنَّ‌ قُرْآنَ‌ الْفَجْرِ كانَ‌ مَشْهُوداً؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب بر پا دار، و [ نيز] نماز صبح را، زيرا نماز صبح همواره [ مقرون با] حضور [ فرشتگان] است». 🔹در اشتقاق كلمه قرآن اختلاف نظر وجود دارد؛ بيشتر بر آنند كه از ريشه قَرَأَ در اصل قَرَوَ گرفته شده است. ابن‌فارس (متوفاى ٣٩٥ ه‍‌.ق) مى‌گويد: «قاف، راء و حرف معتل واو، اصل صحيحى است كه بر جمع و اجتماع دلالت كند. ▫️قريه (روستا) از همين ريشه است به اين جهت كه مردم در آن گرد آيند... مى‌گويند: قرآن نيز از همين ريشه است به آن جهت كه احكام و قصص و جز آن را در خود گرد آورده است». 🔹 راغب اصفهانى (متوفاى ٥٠٢ ه‍‌.ق) در ماده قرو مى‌گويد: «قرآن در اصل مصدر است مانند كفران و رجحان، چنانچه در آيه آمده است: «إِنَّ‌ عَلَيْنا جَمْعَهُ‌ وَ قُرْآنَهُ‌ فَإِذا قَرَأْناهُ‌ فَاتَّبِعْ‌ قُرْآنَهُ‌؛ چرا كه جمع كردن و خواندن آن بر عهدۀ ماست! پس هرگاه آن را خوانديم، از خواندن آن پيروى كن!» و به گونه اختصاص، نام كتاب آسمانى است كه بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل گرديده و به اصطلاح عَلَم بر آن است و بدان جهت قرآن گفته شده كه نتايج و ثمرات تمامى كتب آسمانى را جامع است». بنابراين قرآن در اصل مصدر و مبنىٌ‌ للمفعول و به معناى مايُقْرَأُ بوده و اسم علم براى كتاب آسمانى نازل شده بر پيامبر اسلام است. 🔹اين واژه اصالت عربى دارد و بسى اشتباه است گفتار برخى كه آنرا واژه دخيل دانسته و اصالت عربى آن‌را منكرند و مى‌گويند از اصل سريانى گرفته شده كه قريانه بوده است و به معناى تلاوت آيات و نصوص آسمانى است. ▫️پوشيده نيست كه لغت‌هاى شرقى احياناً مشتركاتى دارند، ولى اين دليل نمى‌شود كه لغتى از لغت ديگر گرفته شده باشد، بلكه دليل بر آن است كه اين لغات اصل مشتركى دارند. به‌علاوه از كجا معلوم كه سريانى از عربى نگرفته باشد؟ عمده آنكه فرق ميان لغات وارده و لغات اصيله وجود اشتقاق است. هر واژه كه اشتقاق دارد اصيل است، به‌ويژه اگر اشتقاق فراوان داشته باشد مانند قرآن و كتاب. (آموزش علوم قرآنی، صفحه 52) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت دوم) در باره نویسنده کتاب آیت الله جعفر سبحانی (متولد ۱۳۰۸ش) از مراجع تقلید است. ایشان در علوم فقه، اصول فقه، تفسیر قرآن و کلام اسلامی تخصص داشته و از مراجع تقلید می باشند، آیت الله سبحانی مؤسس مرکز تخصصی کلام اسلامی در حوزه علمیه قم بوده و کتاب‌های الموجز فی اصول الفقه، فروغ ابدیت، آیین وهابیت،[۱] قرآن و اسرار آفرینش (تفسیر سوره رعد)، سیمای انسان کامل در قرآن (تفسیر سوره فرقان)، دوست‌نماها (تفسیر سوره منافقون)، قرآن و معارف عقلی (تفسیر سوره حدید)، سیستم اخلاقی اسلام (تفسیر سوره حجرات) و مربی نمونه (تفسیر سوره لقمان) از جمله آثار ایشان است.[۲] موضوع کتاب منشور جاوید: منشور جاوید را نخستین تفسیر موضوعی قرآن کریم به‌زبان فارسی دانسته‌اند.[۳] در آن اهتمام نویسنده بر مسائل اجتماعی و کلامی بوده است.[۴] در این کتاب حدود بیست موضوع از مباحث عقلی، اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بررسی شده است.[۵] انگیزه نگارش سبحانی بهترین شیوه تفسیر آیات را تفسیر براساس موضوع به‌شکل کامل دانسته است.[۶] او هدف از نگارش تفسیر موضوعی را دستیابی به نظرِ قرآن در موضوعات موردبحث در آن دانسته است.[۷] همچنین دعوت مفسران مسلمان به خودداری از تفسیر سوره‌به‌سوره و آیه‌به‌آیهٔ قرآن را از دیگر انگیزه‌های خود در نگارش کتاب منشور جاوید بیان کرده است.[۸] محتوای کتاب: تفسیر منشور جاوید شامل مباحث متعددی است[۹] که ۲۴ اصل را مبنای دسته‌بندی آیات قرار داده است: 1. یکتاپرستی؛ 2. نیکی به والدین؛‌ 3. فرزندکشی در جاهلیت و عصر فضا؛ 4. مبارزه با فساد اخلاقی؛ 5. احترام به انسان؛ 6. حمایت از یتیم؛ 7. ابعاد قسط و عدل؛ 8. تکلیف در حدود قدرت؛ 9. عدالت در گفتار؛ 10. وفای به عهد؛ 11. ابزار شناخت؛ 12. امکان شناخت؛ 13. اسراف و تبذیر؛ 14. حجاب با تعصب؛ 15. جایگاه زبان از دیدگاه قرآن؛ 16. شکر و سپاس؛ 17. آزمایش‌های الهی؛ 18. ازخود بیگانگی؛ 19. داستان‌های قرآن؛ 20. قلب و فؤاد در قرآن؛ 21. ضرورت تشکیل جامعه؛ 22. بُعد جهانی جامعه؛ 23. نظام‌مندی جامعه؛ 24. سنن الهی در جامعه.[۱۰] =============== پانویس 1. «بیوگرافی آیت‌الله العظمی سبحانی»، تارنمای رسمی آیت‌الله العظمی سبحانی. 2. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۳۸، ۱۳۹۰ش. 3. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۱؛ کاظمی نیا و سادات اشکوری، «بررسی اشعار فارسی در منشور جاوید». 4. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۳. 5. «معرفی منشور جاوید»، تارنمای رسمی آیت‌الله العظمی سبحانی. 6. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۳. 7. سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۹. 8. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۱. 9. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۴. 10. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۳-۵۳۴. ..ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💫 ❣ دعای حضرت مادر "سلام‌الله‌علیها" در روز ؛ ـ خدایا مراقبم باش ؛ با همان چشمانت ، که نمی‌خوابند! با همان ستونِ قدرتت ، که دیده نمی‌شود! 🔅و با تمام اسمهای قشنگت که هرکدام عظمتی‌ جداگانه‌اند! 💫 بر محـمّــد و آلش درود فرست؛ مراقبم باش ، که اگر غیر از تو کسی مراقبم باشد ؛ تلف میشوم! و عیبهایم را بپوشان ، که اگر غیر از تو ، بپوشاند ، فاش می‌شود! و تحقق همه‌ی آنچه از تو خواسته‌ام را آسان کن، 💠 که تو ؛ هم نزدیکی و صدایم را خوب می‌شنوی ، و هم زود اجابتشان می‌کنی! @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(216) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير ⏪تمثيل جريانى ديگر در قرآن ▫️در مثلهايى كه قرآن كريم براى تبيين كارهاى منافقان و كافران مى آورد، گاهى مفرد به مفرد تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه رياكار، به سنگ صافى كه خاكى بر روى آن باشد و بارانى درشت قطره آن را در لحظه اى بشويد: (يا ايها الذين امنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والاذى ينفق ماله رئاء الناس... فمثله كمثل صفوان عليه تراب...) ▫️گاهى نيز جمع به جمع تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه كسانى كه از تذكره قرآنى مى رمند، به حمارهايى كه از شير مى رمند: (فما لهم عن التذكره معرضين # كانهم حمر مستنفره # فرت من قسوره) و گاهى نيز جمع به مفرد تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه تبهكاران از اهل كتاب، به حمارى كه بار كتاب بر پشت دارد و از آن بهره اى نمى برند: (مثل الذين حملوا التوريه ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا) و يا تشبيه نگاههاى بيماردلان گريزان از جبهه دفاع از حق و دفع باطل، به نگاه شخص محتضر: (رايت الذين فى قلوبهم مرض ينظرون اليك نظر المغشى عليه من الموت) و همچنين آيه محل بحث: (مثلهم كمثل الذى...). ▫️مراد در همه اين اقسام، تمثيل اوصاف كافران و منافقان به اوصافى است كه در مثلهاى مذكور آمده است ؛ يعنى، جريانى به جريان ديگر تشبيه مى شود و سخن از فرد يا جمع در ميان نيست تا نياز به تكلف ادبى باشد و مثلا گفته شود: در اين گونه موارد كه جمع به مفرد تشبيه شده، الذى به معناى الذين است، نظير (وخضتم كالذى خاضوا)، يا آن كلمه الحمار جنس است ، نه مفرد. ▫️از اين جهت، ضميرهايى كه به مرجع برمى گردد گاهى مفرد است ؛ مانند ضمير هو در استوقد كه فاعل فعل مفرد است و گاهى جمع است ؛ مانند بنورهم و لا يبصرون كه به لحاظ معنا ضماير و افعال جمع آورى شد. بر اين اساس، يعنى تمثيل جريان به جريان در قرآن كريم، هماهنگى مثل و ممثل از نظر افراد و جمع رعايت نشده و به جاى آن تفنن رعايت شده است. حاصل اين كه، در اين موارد تشبيه قصه و جريانى به قصه و جريان ديگر است و سخن از شخص يا اشخاص معين نيست، تا تطابق مشبه و مشبه به يا مثل و ممثل از لحاظ مفرد و جمع در آن معتبر باشد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 2.docx
43.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 2.pdf
1.08M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ملکات اعمال در قیامت مي‌دانيد انسان بددهن وقتي در شب، تو خواب هم حرف مي‌زند، فحش مي‌گويد، براي اينکه به بددهني عادت کرده است. در سوره «انعام» گذشت اين مشرکين در قيامت وقتي از آنها سؤال مي‌کنند که چرا بت‌ها را مي‌پرستيديد، مي‌گويند ما که بت‌پرست نبوديم! اينکه به دروغ عادت کرده، در معاد اختيار زبانش به دست ملکات نفساني اوست؛ مثل آدم خوابيده، آدم بددهن که در روز فقط بد مي‌گويد، در خواب هم که حرف مي‌زند، اين زبان در اختيار ملکات قبلي اوست؛ لذا در خواب هم فحش مي‌گويد. اين تبهکاري که در دنيا دروغ مي‌گفت، وقتي قيامت هم حرف مي‌زند، مي‌گويد: ﴿مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ﴾، که در سوره مبارکه «انعام» گذشت خداي سبحان به پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايد: ﴿انْظُرْ كَيْفَ﴾، ترفندشان را ببين! در سوره مبارکه «انعام» آيه 22 و 23 اين است که ﴿وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَميعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ﴾، شما يک عده را به عنوان شريک خدا تلقّي کرديد، مي‌پرستيديد که مشکل شما را حل کنند، آنها کجا رفتند؟ جوابي که آنها مي‌دهند: ﴿ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ﴾، «فتنه»؛ يعني ترفند اينها. ﴿ما كُنَّا مُشْرِكينَ﴾؛ ما اصلاً مشرک نبوديم! 📼فرازی از سوره القیامه جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات پانزدهم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات زاهدین | راز و نیاز پارسایان ✂️برشی از متن مناجات: 🔶 إِلٰهِى أَسْكَنْتَنا داراً حَفَرَتْ لَنا حُفَرَ مَكْرِها، وَعَلَّقَتْنا بِأَيْدِى الْمَنايا فِى حَبَائِلِ غَدْرِها، فَإِلَيْكَ نَلْتَجِئُ مِنْ مَكَائِدِ خُدَعِها، وَبِكَ نَعْتَصِمُ مِنَ الاغْتِرارِ بِزَخَارِفِ زِينَتِها، فَإِنَّهَا الْمُهْلِكَةُ طُلَّابَهَا، الْمُتْلِفَةُ حُلَّالَهَا، الْمَحْشُوَّةُ بِالْآفاتِ، الْمَشْحُونَةُ بِالنَّكَبَاتِ . 🔸معبودم، ما را در خانه‌ای ساکن کرده‌ای که گودال‌های فریبش را برای ما آماده ساخته و در شبکه‌های خیانتش به دست‌های مرگ آویخته، از دام‌های فریبش به تو پناه می‌آوریم و چنگ می‌زنیم از مغرور شدن به زیورهای آراسته‌اش به عنایت تو که این دنیا خواهندگانش را هلاک می‌سازد و واردینش را نابود می‌کند، آکنده به آفت‌هاست، انباشته از نکبت‌هاست. 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 تلاوت ترتیل با صدای روحانی رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای 🔴 @rahighemakhtoom 🔅 صفحه قرآنی رحیق
📌موقعیت های غیر ساکن درخت خاری سر راه مردمان کاشته بود.در برابر رهگذران که کندن آن درخت از او طلب می نمودند آنان را به فردایی موهوم حوالت می کرد! خاركن در سستى و در كاستن خاربن در قوت و برخاستن آری! تا که دستت می رسد کاری بکن و نیکو فرمود : نیست فردا گفتن از شرط طریق پ ن: قصه حکایت من و مایی است که یوم الحسره خواهند فهمید چه فرصت ها که از دست نداده اند. و آن روز دیگر جبرانی و ترمیمی در کار نخواهد بود. 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
💫 ❣دعای حضرت مادر در روز ـ خدایا من به اینها احتیاج دارم؛ ـ که راه و چاه نشانم دهی! ـ که یاریم کنی در مدیریتِ خودم ، تا روحم را آلوده نکنم ، و از غیر تو بی‌نیاز باشم! و همان چیزی از من صادر شود ، که تو دوستش داری و راضی‌ات می‌کند! 🔅ـ خدایا من به اینها احتیاج دارم؛ که ضعف مرا از دریچه‌ی قوت خودت ، که فقر مرا از دریچه‌ی بی‌نیازی خودت ، که جهل مرا از دریچه‌ی صبوری و علم خودت، پُر کنی ! ـ خدایا بر ✨محمّـــد و آلش درود فرست ، من به یاری تو احتیاج دارم؛ که یادم باشد ، شکرت کنم، یادم باشد ، یادت کنم، یادم باشد ، جز در مسیر باید و نبایدها و عاشقی‌ات ، نروم! 💫 من به تو احتیاج دارم چون از همه مهربان‌تری!
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۱(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۱(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۱ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۲ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۳۰) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بانگ آزادیست کز خاوران خیزد فریاد انسان هاست کز نای جان خیزد اعلام طوفان هاست کز هر کران خیزد  ۲۲بهمن را گرامی میداریم شادی روح شهدا و امام شهدا صلواتی هدیه بفرمایید . 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
📌 عمر طولانی 👤 کاوه گفت: یکی از موضوعاتی که مخالفان اهل‌بیت در موردش شبهه ایجاد می‌کنند، عمر طولانیِ امام زمانه، چطور می‌تونیم به این شبهه جواب بدیم؟ _چه سوال خوبی! ببینید طول عمر امام زمان، حقیقتی محکمه که راهی برای انکارش یا ایجاد شبهه در اون وجود نداره؛ هرچند عدّه‌ای معتقدند که امکان نداره کسی این همه سال عمر کنه، اما امروز علم ثابت کرده که عمر طولانی انسان، امری خلافِ عقل و ناممکن نیست. از طرفی می‌دونیم که محکم‌ترین دلیل بر امکان چیزی، وقوع اون در گذشته است. با نگاه به تاریخ، روایات و قرآن می‌بینیم که افرادِ زیادی در طول تاریخ عمرهای طولانی داشته‌اند، مثل حضرت نوح، لقمان حکیم و… 🔰 علی گفت: حتی میشه به طول عمر و زنده بودن حضرت عیسی اشاره کرد. _ کاملا درسته. مسلمانان به عروج حضرت عیسی و نزول حضرت در آخرالزمان ایمان دارند و این پیامبر رو زنده می‌دونند. حضرت عیسی ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال، بزرگ‌تر از امام زمانه. 🔅 حالا بیایید فکر کنیم هیچ کدوم از دلایلی که گفتم وجود نداشت، بازم ما می‌دونیم که عمر طولانی می‌تونه با معجزه هم رخ بده، پس خدا توانایی اینکه عمر امام زمان رو طولانی کنه، داره. ادامه دارد... 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 گل آفتاب گردان 🔰 همیشه باورها و اعتقادات‌ شیعه بر اساس مبانی عقلی و دلایل محکم بوده، اما در این میان نمی‌توان از تأثیر محبت، عاطفه و احساس نیز چشم‌پوشی کرد. 🔹 امام به خاطر شخصیت و جایگاهش نسبت به همهٔ انسان‌ها محبت دارد. اما ما چگونه‌ایم؟ تا به حال فردی که عاشق شده را از نزدیک دیده‌اید؟ عاشق بی‌قرار و مشتاقِ دیدار یار است. تمام زندگی‌اش، تحت تأثیر معشوق است. برای همین خود را به صفاتی آراسته می‌کند که مورد توجه اوست و از این دنیا هیچ چیزی جز خشنودیِ عشقش را نمی‌خواهد. حالا بگویید چقدر عاشق حضرت بوده‌ایم؟ آیا کارهایمان مورد قبول حضرت است؟ اگر واقعأ حضرت را دوست داریم، باید این محبت در اعمالمان نمایان باشد. عشق واقعی ما نسبت به حضرت را می‌توان از کارهای خالصانه‌ای که برای ایشان انجام می‌دهیم، فهمید. عاشق حضرت سختی‌ها را تحمل می‌کند و از هیچ تلاشی برای زمینه‌سازی دریغ نمی‌کند. 🌻 گل آفتاب‌گردان همیشه به سمت آفتاب می‌چرخد. ما نیز باید همیشه به سمت حضرت حجت حرکت کنیم. 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 کلید ظهور... ☄️ از امام رضا (علیه السلام) پرسیدند: اگه امام نباشه چی میشه؟ حضرت فرمود: «اصلا لحظه‌ای طول نمی‌کشه همه‌ی این‌ها مثل طوماری درهم پیچیده میشه...» 🌃 ارزش سنگ و ستاره... همه‌ی این‌ها به‌خاطر وجود انسان کامله، وجود امامه، اون کسی که تجلی‌گاه صفات خدا هست، اون کسی که خداوند اراده کرده به واسطه‌ی خلق او شناخته بشه. 🔑 این امام مظلوم گیر ماهاست، یعنی کلید این ظهور در دست شیعیان هست. 🪐 تمام این کائنات درگیر ماها شده، کجای این ماجراییم؟ و چقدر خودمونو درگیر زندگی متاسفانه حیوانی کردیم، فهمی نداریم، امام زمان هم وقتی بخواییم برای خودمون می‌خوایم. 📿 استغفار بطلبیم از گناهانمون که مانع ظهوره، استغفار بطلیم از تمام اون نفسانیت‌هایی که فاصله انداخته بین مومنین. 🔅 امام زمان فرمودند؛ اگر شماها دلاتون مجتمع میشد به عهدی که با من بستید این لیاقت ظهور و دیدار از شما گرفته نمیشد. 👤 استاد 🎤 برشی از سخنرانی؛ امام کائنات (ویژه برنامه احیاء شب نیمه شعبان ۱۴۰۰) 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom