eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (13) 🌅3. اعجاز تشريعى‌ 🔸جامعيت احكام اسلامى‌(عبادات) 🔹واژه «تزكيه» نشان مى‌دهد كه هدف عبادات، همان پاكى و صفاى درون است. در سوره «شمس» مى‌خوانيم: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها؛[شمس، 9.] به‌يقين رستگار است كسى كه درون خود را پاكيزه نمايد». 🔹انسان در درون خود احساس مى‌كند كه بر فراز هستى، نيروى برترى هست كه تمامى هستيها را فراگرفته و خود را ذرّه‌اى كوچك مى‌بيند كه بر روى امواج متلاطم هستى شناور است؛ آن نيروى برتر و قدرتمند است كه او و ديگر ذرّات هستى را نگاه مى‌دارد. 🔹به‌علاوه همين عجز و ناتوايى، او را به سوى كمال و توانايى مطلق مى‌راند و توجه درونى او را به سوى كمال مطلق معطوف مى‌دارد؛ ازاين‌رو از درون خود مى‌كوشد تا اين ميل و رغبت و عشق به كمال مطلق را در صورت كلمات و الفاظ (ادعيه و اذكار) ابراز دارد؛ اين‌گونه است كه عبارات سرشار از محبّت و سپاس، از درون او مى‌جوشد و سيل‌آسا سرازير مى‌گردد و اگر قصورى در خود احساس كرده، درخواست گذشت و آمرزش مى‌نمايد. اين چيزى است كه انسان از روزى كه خود را شناخته، با آن خوگرفته و همواره سرشت وجود او با آن همراز بوده است. 🔹عبادتها و نيايشها- به شكلهاى گوناگون- صورتهاى تجسّد يافته عواطف درونى انسان است كه بر ملا مى‌شود. هر دين و آيينى به شكلى، قسمتى از نيايش انسان را سرلوحه عملى خود قرار داده است. 🔹در آيينهاى كهن هندويى و زرتشتى، نمونه‌هايى از اين‌گونه نمايشهاى عبادى- نيايشى وجود داشته است. همچنين گونه‌هايى نيز از نيايش ميان جهودان و ترسايان رواج داشته و دارد؛ امّا به‌نظر مى‌رسد كه شكلهاى موسوم، آميخته با بسيارى از خرافات و بدعتهاى ناروا شده است. ..ادامه دارد 📚آموزش علوم قرآن استاد آیت الله محمد هادی 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه 30.MP3
50.71M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(30) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️رهبری صاحب عزم ☑️امام خمینی (قدس سره) شاگرد برجسته مکتب پیشوایان دین و از صاحبان عزم بود. او در آغاز نهضت خویش در اعلامیه ای نوشت: اکنون که دشمنان کمر به نابودی دین خدا بسته اند تقیه حرام است. ☑️تقیه در زمانی لازم است که اصول دین پا برجا بوده تنها فروع دین در معرض آسیب باشد؛ اما هنگامی که استکبار جهانی بر اصل و فرع دین می تازد تا آن را ریشه برکند، تقیه در برابر آن جایز نیست و این فتوای رسمی امام راحل (ره) بود. ☑️او که برای براندازی نظام طاغوت مصمم شده بود خطرها و تهمتها و زندان و تبعید و محاصره را به جان پذیرفت و اقشار گوناگون است اسلامی وی را تأیید و حمایت نمودند تا آن که در سایه عزم پایدار آن رهبر کبیر و مردم مؤمن نهضت اسلامی به نتیجه خود رسید. 📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی صفحه ۱۱۳ 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
🔶امام راحل جامع بین غیب و شهادت، عرفان، فلسفه و سیاست بود 🔸طوبی برای کسی که بین غیب و شهادت از یک سو، بین عرفان و سیاست از سوی دیگر، و بین فلسفه و سیاست از سوی سوّم جمع کرد. او نه تنها قائل به «ولایت فقیه» بود، بلکه چون حکیم بود، قائل به «ولایت حکیم» بود و چون عارف بود، قائل به «ولایت عارف» بود؛ او «ولایتی» را آورد که در آن فقاهت، آمیخته با حکمت و حکمت، عجین شده با عرفان بود. 📚آیت الله جوادی آملی، کتاب بنیان مرصوص ▪️فرا رسیدن سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد. •┈┈••✾•🌱🥀🌱•✾••┈┈• 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
✨﷽✨ 🔴چرا خدا به ستمگران و ﷼مهلت می‌دهد؟ ✍سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق مى ‏رساند، این صاحبان منازلند كه مى‏ توانند از این آب و برق استفاده صحیح كنند یا نادرست.  ▪️ خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه رشد را در او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهى راه بدى را انتخاب كرد، مقصّر خود اوست. 🎇امّا چرا خداوند جلوى چنین انسان‏ هایى را نمى‏ گیرد، زیرا: اگر همین كه انسان بناى ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال كند و همین كه بناى سیلى زدن به داشت، دست او فلج شود، همین كه بناى نگاه بد داشت چشمش كور شود و... ▪️ آیا این انسان كه از روى خلاف نكرده، قابل ستایش است؟ ارزش انسان زمانى است كه با خودش، آزادانه و آگاهانه كارى را انجام دهد و یا از خلافى دست بردارد.  🎇 اگر دست انسانى را با طناب بستند و از جیب او پول درآوردند و خرج كردند، نمى ‏توان گفت آن دست بسته، مرد سخاوتمندى است و اگر مرد نابینایى، به نامحرم نگاه نكرد، نمى ‏گویند چه انسان پاكى. 🎇آرى، خداوند مى ‏خواهد ‏ ها آزاد باشند تا خود راه و خوبى یا راه و بدى را انتخاب نمایند و عمل كنند. 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
تفسیر 453.mp3
10.73M
💢تفسیر سوره جلسه نهم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
baghare140-2.mp3
25.89M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه 140) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
baghare140-3.mp3
22.48M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه 140) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه 31.MP3
51.24M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(31) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
انسان شبیه خدا.aac
318.8K
تو شبیه خدایی! بسم الله الرحمن الرحیم 🎙کوتاه و شیرین سخنی از استاد دکتر 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
🔰راه کسی مگیر و بیراهه هم مرو یکی از فرازهای گفتاری استادجوادی آملی که دربسیاری از جلسات و به مناسبت های گوناگون تکرار می کنند این جملات است: "نه بیراهه برو نه راه کسی را ببند" ایشان رمز خوشبختی و سعادت ،آرامش،گشایش در امورودینداری را در این دو جمله می دانند. 🔅نیک می دانیم ونیاز به بازگویی نیست که "انسان"تنها موجود بی نهایت طلب کائنات و هستی است واگربه درستی از فطرت و وجدان و عقل فرجام اندیش استفاده نکند و برای هماهنگی عقل و وجدان و فطرت با غرایز و نیروهای حیوانی خویش وموانع بیرونی(اهریمن جن و انس) در مسیرزندگی از خضر راهی و صاحبدلی راهنمایی نطلبد همچنان بیراهه خواهد رفت .درد امروز فرد و خانواده و جامعه ی ما در مراجعه نکردن به عناصر یاد شده و یا خود درمانی و بد درمانی های معنوی و روحی است. 👈جامعه ای که بیش از پانزده میلیون پرونده باز در دادگاهها و محاکم قضایی دارد و نزدیک به 60 میلیون آدم را درگیر خود کرده و بیشتر آن هم مالی،ملکی،خانواده گی است پر واضح است که دچاربیماری است . بی اعتنایی آگاهانه یا نا آگاهانه به طبیب حاذق ناصح دلسوز و نسخه های درمانگران الهی ،رفاه و خوشی و نشاط و سرزندگی و ادب و احترام و اخلاق را از آنان گرفته است. اگر این بیراهه نیست پس چیست؟! 🔅آدمی که در بیراهه گام برداشت (لیکن به گمان خویش درست می رود) بر اساس سرشت بی نهایت طلبی آسیب و زیان های جبران ناپذیری دارد. 1-خود زنی و خود آزاری(همان بیراهه روی) 2-دیگر آزاری (ایجاد راه بندان و موانع برای دیگران) بی شک آدمی که بر خویشتن خویش مهربان نباشد انتظار مهرورزی بر دیگران توقع بیجایی است. معیاربیراهه روی پیروی از "خودِ گیاهی و حیوانی "انسان است. واتفاقات و حوادث ناگوار و سخت ،بروز ظهور این معیاررا آسان تر می سازد. جایی که به خویشتداری بیشتر نیاز است ببین او چه می کند؟! جایی که به گذشت و فداکاری نیاز است بنگر او چه می کند؟! جایی که حقیقت در مسلخ مصلحت قربانی می شود او چه می کند؟! جایی که علم و مهارت جهل و ناکارامدی را تسخیر می کند دقت کن او چه می کند؟! جایی که ......؟! 🔅و چنین است آنگاه که "خود" معیارشد برای تامین و اشباع و اقناع و ارضاء "خودِ"سیری ناپذیر و نهایت طلب راه را بر دیگران خواهی بست و تا می توانی از رشد و کمال و زندگی بهین دیگران جلوگیری خواهد کرد.!! بی عنایات خدا هیچیم هیچ! 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال 9️⃣6️⃣قسمت شصت و نهم (تربیت قوه خیال ۴) 🔹عمده در باب تربیت قوه خیال حسّ احتياج است كه آن در ما كمتر است، 🔹 قلب ما باور نكرده كه سرمايه سعادت عالم آخرت و وسيله زندگانى روزگارهاى غير متناهى نماز است. 🔹 ما نماز را سر بار زندگانى خود مى‏ شماريم و تحميل و تكليف مى‏ دانيم. 🔸 حبّ به شى‏ء از ادراك نتايج آن پيدا مى‏ شود، ما كه حبّ به دنيا داريم براى آنست كه نتيجه آن را دريافتيم قلب به آن ايمان دارد. لهذا در كسب آن محتاج به دعوتخواهى و وعظ و اتّعاظ نمى‏ باشيم. ادامه دارد ..... 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅محفل قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📃برگی از کتاب (13) شروع از شناخت خود یا جهان! ▪️پس از طرح و تنظیم پرسش های مان، نوبت تحلیل و بررسی می‌رسد که ریشه است. خب حالا با چند سؤال روبه رو هستیم ؟برای پاسخ به پرسش های بنیادین از کجا شروع کنم؟ آیا از «خدا» یا «جهان» یا «انسان» یا از هیچ کدام، که از «جامعه» و «طبقات»؟! به چه دلیل؟ از کجای آن؟ با این شروع به چه نتایجی می‌رسیم؟ ▪️خب حالا تحلیل و بررسی را از کدام یک آغاز کنیم؟ از طبیعت... تا انسان...؟ یا از انسان... تا طبیعت...؟ و یا هیچ کدام، که از خدا؟ و یا این که همة اینها ذهنی گرایی است و باید از اقتصاد و مسائل اجتماعی؟و یا جهان .... ▫️در این اینجا، بعضی از مکتب‌ها می‌گویند: «تحلیل از جهان شروع می‌شود» و دلیلشان این است که از لحاظ تکاملی، جهان بر انسان، مقدّم است و ماده در سیر تکاملی خود به حیات رسید و از حیات تا شعور و از شعور تا مراحل تاریخی. 🌑 و اما یک اشتباه ! ▪️اشتباه در این است که آنها "تقدم زمانی" را دلیل تقدم بر شروع می‌گیرند، در حالی که تقدم زمانی، تقدم در شروع را نمی رساند و تنها موقعی به این تقدم روی می‌آوریم که دستمان از هر دلیل دیگری کوتاه باشد و گذشته از آن، این شروع برای تبیین علمی جهان کافی است، اما برای تبیین کلی جهان هرگز! ▫️چون انسان پس از عبور از مرحله آگاهی ابتدایی و جریان انعکاس‌ها و بازتاب ها، هنگامی که به خودآگاهی می‌رسد و به تحلیل می‌پردازد و تجربه ها، انگاره‌ها و استنتاج‌ها را نقد می‌زند و تحلیل و تجزیه را شروع می‌کند، در این مرحله، با تلقی و بینشی که از خودش دارد، چارچوبی برای تمام تجربه‌ها و استنتاج‌های علمی می‌سازد. ▪️بینش علمی او در این چارچوب شکل می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند. پس در این مرحله، جلوتر از جهان، با خودش سر و کار دارد. او از خودش عبور می‌کند تا به جهان می‌رسد. و این جاست که از دیدگاه شناخت و تبیین کلی، انسان مقدم می‌شود؛ چون تمام تحلیل‌های علمی که از تجربه‌های انسان مایه می‌گیرند، از تبیین کلی جهان عاجز هستند. تمام روش‌های تجربه گرا و عقل گرا یا تلفیقی از این دو، در مرحله تحلیل علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه برای تبیین کلی آن. 🔹تبیین کلی جهان، نه از تجربه و نه از عقل، که از ادراکات حضوری انسان مایه می‌گیرد. تفکر از این منبع شناخت تغذیه و استنتاج می‌کند. در این جا دو دیدگاه وجود دارد. ▫️از دیدگاه تکامل، جهان، پیش از انسان مطرح است، ▫️ولی از دیدگاه تبیین و شناخت، انسان، پیش از جهان مطرح می‌شود و تحلیل از انسان آغاز می‌گردد[ علی صفایی حائری، روش نقد، ج5، ص83.] 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
baghare141-1.mp3
21.93M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۱) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
32.MP3
32.31M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۳۲) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
قرآن را باید زندگی کرد_1.mp3
6.79M
☑️اندیشه ورزی در آیات قرآن (تدبر) ☑️تحقق فردی و اجتماعی ☑️تمدن سازی قرآنی ☑️تصمیم ها و انتخاب ها 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون با برکت🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️دانش تان را بی برکت نکنید ▪️انسان موجودی پرسشگر است چون ناشناخته ها را برنمی‌تابد.دانستن،فهمیدن،دریافت حقیقت در نهاد اوست. از همان آغاز زبان گشودن . عبور از تاریکی های و رسیدن به روشنایی حقیقت همان ریشه آغازین پرسش های ماست. جانش را با پرسشگری فربه می سازد ▪️اما گاه در کشاکش تضاد منافع و برخورد نیروهای غریزی و عقلانی حقیقت در مسلخ مصلحت های برخواسته از منافع روزمره آدمی تنها برای دریافت حقیقت نمی پرسد! ▪️جلسه تفسیر استاد بررسی آیات ۶۰ به بعد سوره بقره بود. استاد قصه گاو بنی اسرائیل و پرسش های بی ربط آنان که در قرآن آمده است را تفسیر می کردند.پرسش های آنان دقیقا برای دور شدن از حقیقت و فرار از آن بود. نکته ای گفتند که برایم زیبا و قابل فهم و ملموس بود و با این گونه پرسش ها بیگانه نبودم.اما آن نکته مهم بود. «بعضی پرسشگری ها علم را بی برکت می کند!» ▪️و حدیثی را از امام علی علیه السلام را خواندند. «سل تفقها ولاتسئل تعنتا» حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه گاه می پرسی که یاد بگیری،بفهمی،ارتفاع بگیری، به بام معرفت و حقیقت برسی. می پرسی تا از لجن های مرداب نادانی خودت را برهانی. آنچه هست را بیابی نه آنچه می نماید. پرسش ابزار دستگیری است.دست گیری از خودت و دیگران. و گاه نیز می پرسی که خودت را به نمایش گذاری(همان خودنمایی) تا دانش خویش را به رخ رقیب بکشی،شاخ او را بشکنی ، مچ بگیری،رقبا را از میدان به درکنی، دست بیندازی ،بخندی و بخندانی،بروی روی آنتن.با روان مخاطب بازی کنی. آری! سوالات تفننی ،حرفه ای که حقیقت نماست نه حقیقت یاب و حقیقت جو. در سوال تفقهی تواضع و ادب و فروتنی موج می زند و در پرسشگری تعنتی هتاکی ،بی ادبی، و خودنمایی... با خودم گفتم چه ملاک خوبی تکلیفم با بسیاری از مناظره های داوطلبان سکان اجرایی کشور روشن می شود.!! 👈با محفل قرآنی همراه باشید زندگی تون بابرکت🌷
حکمت 50 - قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّهٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْهِ.mp3
6.05M
📚شرح و تفسیر حکمت ۵۰ ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 📝موضوع: چرا در بدو امر دل انسان از آدم ها گریزان است ؟ ☑️اگر خداوند بخواهد باطن انسان را به دیگران نشان بدهد شرایطش را فراهم می کند. ☑️اگر عیبی پوشیده شده تا خداوند رسوا نکرده است باید به اصلاح خود اقدام کنیم. ☑️طبق روایات سر و راز انسان به خون داخل رگ او تشبیه شده که باید مانند خون پوشیده باشد. ☑️در چه زمانی باید عیب دیگران را نپوشاند؟ ☑️عفو و بخشش انسان را عزیز میکند و موجب افزایش طول عمر می شود. ☑️چگونگی شرایط عفو ☑️تفاوت عفو و صفح کدام است؟ 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom