eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
رسم و راه نیایش.عبداللهی.amr
1.59M
رسم و راه 👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
1399 05 26 - Tafsir054 - www.jf72.ir.mp3
10.65M
📜نکته ها و پیام های   برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده (جلسه پنجم) 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
motahari.ir_1731085443033.jpg
49.8K
🟢 دل فاسد اندیشه را از کار می اندازد 🔹 در زمان ما نیز استعمار هرجا که پا می‌گذارد، تکیه روی همان موضوعی می‌کند که قرآن درباره‌اش هشدار داده است؛ یعنی می‌کوشد تا دل‌ها را فاسد کند. دل که فاسد شد، دیگر نه تنها از عقل کاری نمی‌آید، بلکه خود تبدیل به زنجیر بزرگ‌تری بر دست و پای انسان می‌شود. 🔸 این است که می‌بینیم استعمارگران و استثمارکنندگان انسان، از باز کردن مدرسه و دانشگاه بیم ندارند و حتی خود به تأسیس آن اقدام می‌کنند، اما از سوی دیگر با تمام قوا می‌کوشند تا قلب و روح دانشجو و دانش‌‏آموز را فاسد و تباه کنند. 🔹 آنها از این حقیقت به خوبی آگاهند که قلب و روح مریض و بیمار هیچ کاری نمی‌تواند صورت دهد و به هر پستی و بهره‌کشی و استثمار تن می‌دهد. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱، ص۷۳ 👈پیوند به صفحه جستارهای قرآنی👉
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️عیبگویان بیشتر گم کرده راه 📃آدمی که به دست یافته می داند که،زبان نکوهش زبان زبان ایرادگیری و اعتراض است. و چنین شخصی همواره بر صفحه ی نمایش زندگی اش کلیدهای سیاه را می فشارد و سیاهی را بر تمام این صفحه گسترش میدهد . 🔖 به موسی توصیه می کند :«ای پسر عمران هیچ کس را به واسطه گناهی سرزنش مکن و بر خویش گریه کن.»(بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۱۳۸۶ ) ▫️سرزنش و نکوهش مکرر موجب شدن یک صفت زشت و تثبیت آن در فرد می شود. کم کم به او می باوراند که این صفت ناپسند جزئی جدایی ناپذیر از شخصیت اوست. و او نیز به این باور می رسد که سرزنشگر این صفت را بر او پذیرفته است. در واقع سرزنش به خصوص تکرار آن موجب شده که دیگر انگیزه ای برای رفع این صفت زشت در فرد باقی نماند؟ 🔸 ما با زبان سرزنش دیگر یار و دستگیر شخص نیستیم؛ بلکه او را به سوی پرتگاه سوق میکنیم. 👈«خانمی درد دل میکرد و میگفت که من تصمیم گرفته بودم که همیشه در زندگی راست بگویم یکبار غفلتی کردم و دروغی گفتم بعد از فاش شدن این دروغ خانواده ام پیوسته به من میگفتند که تو همه اش دروغ میگویی و همین جمله ی آنها باعث شد که من عهدی را که در خصوص راستگویی با خود بسته بودم بشکنم. ببینید اثرات منفی سرزنش و نکوهش در گلایه این خانم به خوبی مشهود است. اگر خانواده این فرد نگرش خود را تغییر داده بودند و به جای سرزنش و اعتراض با شیوه ی درست به او محبت میکردند به یقین او در رفتارش تجدید نظر میکرد و آنها امروز زندگی شادتری داشتند.👉 📝برگی از کتاب سردلبران « پیوند به تماشاگه راز»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱-از جمله مواردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از زنان عهد گرفت و برهمان با آنان بیعت کرد این بود که با غیر از محارم خود گفتگو نکنند. ۲-رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: چهار چیز قلب را می میراند، گناه بر گناه، گفتگوی زیاد با زنان، مجادله با احمق که او می گوید و شما می گویید و به جایی نمی رسید، همنشینی با اموات، گفتند آنها کیانند؟ حضرت فرمودند: هر ثروتمند خوشگذران. ۳-حضرت امیر علیه السلام از گفتگو با زنان نهی می فرمود. ۴-همان حضرت می فرمایند: گفتگوی با زنان را کم کن، ستایش تو کامل می شود. ۵-رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از سخن گفتن زن نزد غیرشوهرش و غیرمحارمش بیشتر از پنج کلمه که بدان ناچار است در غیر مورد ضرورت، نهی فرمود. ۶-ابوبصیر گوید: به زنی قرآن یاد می دادم، در این اثنا به چیزی با وی مزاح کردم، وقتی به حضور امام باقر علیه السلام رسیدم حضرت به من فرمود: چه چیزی به زن گفتی؟ صورتم را از خجالت پوشاندم، حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن و به سوی آن بازمگرد. 🔅🔅🔅 پی نوشت ها: [1] مستدرک الوسایل، حدیث 16690. [2] وسایل الشیعه، حدیث 25417. [3] مستدرک الوسایل، حدیث 16691. [4] مستدرک الوسایل، حدیث 16694. [5] وسایل الشیعه، حدیث 25416. [6] وسایل الشیعه، حدیث 25419.  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آسانی، دو برابر سختی 💠 در نظام الهی اینطور نیست که همه اش (عُسر) باشد؛ اگر یک جا (عُسر) بود، دو برابرش (یُسر) است؛ این مائیم که راه را می بندیم! این کتاب بوسیدنی نیست؟! فرمود: (فانّ مع العُسر یُسراً . انّ مع العُسر یُسراً)*‌. هر دو جا این (عُسر) با الف_لام آمده، معرفه آمده، آن (یُسر) نکره است؛ این برای چیست؟ این الف_لام که آمده معرفه است، یعنی دوّمی عین اوّلی است، چون معرفه است. وقتی یُسر نکره آمد، یعنی دوّمی، دوّمی است؛ اوّلی، اوّلی است. " یعنی هر جا سختی هست، دو برابرش آسانی است !!" این خداست!! (فانّ مع العسر یسراً)، یک ؛ (انّ مع العسر یسراً)، دو. این نکره بودن یُسر یعنی دوّمی غیر از اوّلی است، معرفه بودن عُسر یعنی دوّمی همان اوّلی است؛ یعنی هر جا سختی هست، دو برابر آسانی است؛ این مائیم که راه را می بندیم، و گرنه هیچ کس راهش بسته نیست، هیچ مسلمانی راهش بسته نیست! حالا ما چه کردیم و چه می کنیم در برابر این خدا و لطف این خدا ...؛ (فانّ مع العسر یسراً)، چرا پس تکرار می کنید؟ این دیگر امر واضح و روشنی است، دیگر تکرار برای چیست؟! برای اینکه بفهماند هر جا سختی هست، دو برابرش آسانی هست؛ این مائیم که راه دیگران را می بندیم! (فانّ مع العسر یسراً . انّ مع العسر یسراً). 🔅🔅🔅 📋 درس خارج فقه مسجد اعظم قم ؛ ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ آیت الله  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
رابطه حضور قلب با وضو.عبداللهی.mp3
15.55M
🔅رابطه حضور قلب در نماز با 👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
▪️يك بيمار مبتلا به سرطان در فرايند روان درمانى می گفت "سرطان، اختلالات روانى را درمان می كند"! ▪️گويى ابتلا به يك بيماری سخت مثل سرطان باعث می شود جزئيات رفتار سايرين و به طور كلی "جزئيات زندگی"، اهميت خود را از دست بدهد؛ چون افراد، خود را در تقابل و رويارو با مرگ می بينند، پس عميقا درك می كنند كه فرصت كم است. ▪️آنها به جای درگير كردن خود با جزئيات رفتار سايرين و اتفاقات روزمره و متعاقبا دچار اختلالات روانی شدن، كليت و معناى كلى زندگى را می بينند؛ چون فكر می كنند فرصتى برای پرداختن به جزئيات ندارند. ▪️گويى درك گذرا و كوتاه بودن زندگی باعث مي شود بيماران دريابند كه حيف است زمان كوتاهی كه دارند را صرف جزئيات بي ارزش كنند ... ▪️چقدر از اضطراب ها و افسردگی ها و استرس های ما ناشى از پرداختن به جزئيات رفتار اطرافيانمان است؟! ▪️تنها تفاوت بيمار مبتلا به سرطان و فرد سالم در اين است كه شخص بيمار، واقعيت گذرا و كوتاه بودن زندگی را عميقا باور كرده چون در بدنش دليلی برا تاييد آن وجود دارد، اما فرد سالم اين حقيقت را عميقا باور ندارد؛ حتی اگر به زبان آن را تاييد كند. ▪️پس فرد سالم چنان با جزئيات خود را درگير می كند که انگار هزاران هزار سال ديگر برای پرداختن به مسائل مهمتر فرصت دارد ! 👈پیوند به تماشاگه راز 👉
🔹به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. 🌷🌷🌷 🎇👈« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
خواسته های متعالی ۱۳.mp3
9.48M
📃موضوع:خواسته های متعالی دعای برای خود و دوستان خویش (قسمت سیزدهم) 📋واکاوی و گزارشی از دعای پنجم صحیفه سجادیه ،حاج آقا عبداللهی 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🌷🌷🌷 👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
حکمت 70 - لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً-1.mp3
8.75M
📚شرح و تفسیر حکمت ۷۰ (نسخه دشتی)       ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
Soureh-E22-1.mp3
31.55M
📝موضوع: رابطه قرآن و 🎙استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین نهج البلاغه پژوه ⭕️قالب ارایه:گفتگو محور 🎇برای آموزه های الهی صفحه جستارهای قرآنی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه ۴۹و۵۰) 🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🎤بازخوانی و توضیح متن :حاج آقا 👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️دیو نفس و عشق سلیمانی ▪️"یکی از جذاب ترین تعبیرات " نفس و عشق " ، قصه دیو و سلیمان است که از دیرباز در ادب پارسی به اشاره و تلمیح از آن یاد شده است . 📝قصه چنین است که سلیمان فرزند داود ، انگشتری داشت که اسم اعظم الهی بر نگین آن نقش شده بود و به دولت آن نام ، دیو و پری را تسخیر کرده و به خدمت خود در آورده بود ، چنانچه برای او قصر و ایوان و جام ها و پیکره ها می ساختند (قرآن / سبا / 13) . این ، همان لشکریان نفسند که اگر آزادباشند ، آدمی را به خدمت خود گیرند و هلاک کنند و اگر دربند و فرمان سلیمان آیند ، خادم دولتسرای شوند. 🔸روزی سلیمان انگشتری خود را به کنیزکی سپرد و به گرمابه رفت . دیوی از این واقعه باخبر شد . در حال خود را به صورت سلیمان در آورد و انگشتری را از کنیزک طلب کرد . کنیز انگشتری به وی داد و او خود را به تخت سلیمان رساند وبر جای او نشست و دعوی سلیمانی کرد و خلق از او پذیرفتند ( زیرا از سلیمانی جز صورتی و خاتمی نمی دیدند . ) و چون سلیمان از گرمابه بیرون آمد واز ماجرا خبر یافت ، گفت سلیمان حقیقی منم و آنکه بر جای من نشسته ، دیوی بیش نیست. اما او را انکار کردند . 🔸 و سلیمان که به ملک اعتنایی نداشت و درعین خود را " مسکین و فقیر " می دانست ، به صحرا و کنار دریا رفت و ماهیگیری پیشه کرد. «دلی که غیب نمایست و جام جم دارد ز خاتمی که دمی گم شود ، چه غم دارد؟» حافظ ▪️اما دیو چون به تلبیس و حیل بر تخت نشست و مردم انگشتری با وی دیدند و ملک بر او مقرر شد ، روزی از بیم آنکه مبادا انگشتری بار دیگر به دست سلیمان افتد ، آن را در دریا افکند تا به کلی از میان برود و خود به اعتبار پیشین بر مردم کند . چون مدتی بدینسان بگذشت ، مردم آن لطف و سلیمانی را در رفتار دیو ندیدند و در دل گفتند : «که زنهار از این مکر و دستان و ریو به جای سلیمان نشستن چو دیو» و بتدریج ماهیت دیو بر مردمان آشکار شد و جمله دل از او بگردانیدند و در کمین فرصت بودند تا او را از تخت به زیر آورند و سلیمان حقیقی را به جای او نشانند که به گفته ی : «اسم اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش/که به تلبیس و حیل ، دیو سلیمان نشود» «بجز شکر دهنی ، مایه هاست خوبی را به خاتمی نتوان زد دم از سلیمانی» 🔅و به زبان : خلق گفتند این سلیمان بی صفاست از سلیمان تا سلیمان فرق هاست 🔸و در این احوال ، سلیمان همچنان بر لب بحر ماهی می گرفت . روزی ماهی ای را بشکافت و از قضا ، گمشده را در شکم ماهی یافت و بر دست کرد ..." 👈پیوند به درگاه تماشاگه راز ،چشم انداز حقیقت🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️هدیه ای بی بدیل ... «عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ الزَّهـْرَاءِ(علیه السلام) إِذَا أَخـَذْتَ مـَضـْجَعَكَ فَكَبِّرِ اللَّهَ أَرْبَعاً وَ ثَلَاثِينَ وَ احْمَدْهُ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ وَ سـَبِّحـْهُ ثـَلَاثـاً وَ ثـَلَاثـِيـنَ وَ تـَقـْرَأُ آيـَةَ الْكـُرْسِيِّ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ الصَّافَّاتِ وَ عَشْراً مِنْ آخِرِهَا» حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: (يكي از جاهائي كه) تسبيح حضرت فاطمه زهرا(علیه السلام) (گفتن آن وارد است) هنگامي است كه به خوابگاه خود رفتي، پس سي چهار بار اللّه كبر بگو، و سي سه بار الحمدلله، و سي سه بار سبحان الله، و بخوان آيه الكرسي و معوذتين را (دو سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق) و ده آيه از اول سوره صافات و ده آيه از آخر آن را. 📚 کتاب کافی،حدیث شماره 3310 👈لطفاً صفحه جستارهای قرآنی را دنبال کنید
⚡️بررسی عقاید انجمن حجتیه از گروه‌های فعّال معاصر در حوزة مهدویت با دیدگاه‌های ویژه(قسمت پنجم) ☑️انجمن حجتیه و انقلاب اسلامی از دیدگاه‌های کلّی این گروه که به برخی از آن‌ها اشاره شد، به خوبی به دست می‌آید کسانی که بر آن مبانی پافشاری داشتند، هرگز با انقلاب اسلامی رابطه‌ای برقرار نکردند؛ چه این‌که این قیام شیعی را بر خلاف دیدگاه خود می‌دانستند. یکی از تئوری پردازان و مؤثران در شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی در این باره می‌گوید: آنان مبارزه را ممنوع کرده و معتقد بودند این مبارزه به جایی نمی‌رسد. مسئولان انجمن اعلام کردند: هر کس مایل به شرکت در فعالیت‌های سیاسی و تظاهرات باشد، باید از انجمن کناره‌گیری کند. در این ایام، بسیاری از اعضا که عمدتاً مقلد امام خمینی؛ بودند، افزون بر شرکت در فعالیت‌های ضد رژیم، برخوردهای فکری با انجمن را آغاز کردند و برخی با عنوان سازمان «عباد صالح» انشعاب یافتند. ▪️آیت الله خزعلی در این باره می‌گوید: چون مسألة بهائیت امری خیلی مهم برای مسلمین بود آن‌ها (انجمن) سعی کردند در انقلاب شرکت نکرده و به این مهم نپردازند؛ چون فکر نمی‌کردند انقلاب پیروز شود. اجازة فعالیت به افراد انجمن داده نمی‌شد و علت آن هم این بود که افراد اگر بخواهند کار سیاسی بکنند، سازماندهی انجمن پاشیده شده و نمی‌تواند دیگر با بهائیت مبارزه کند. 👈بنابراین نیروهای تربیت شده در انجمن در سطوح گوناگون، پس از انقلاب به سه دسته تقسیم شدند: ▪️برخی مانند آقای پرورش، دکتر صادقی استاد دانشگــاه الهیات مشهد، عبد الکریمی استــاد دانشگــاه مشهد، مهندس مصحف و بسیاری دیگــر به انقلاب پیوستند. از میان اینان، جوانانی نیز بودند که دست کم چند سالی انجمن را تجربه کرده و به صف انقلابیون پیوسته بودند. ▪️برخی مانند آقای طیّب که مسئولیت برگزاری مراسم سخنرانی‌ها را در تهران بر عهده داشت، نه فقط به انقلابیون پیوست، بلکه به نوعی برابر انجمن هم قرار گرفتند. 👈پیوند به پست قبل👉🏽 📝یادآوری:آموزه های مهدویت جمعه ها در صفحه منتشر می شود. @rahighemakhtoom
⚡️بررسی عقایدانجمن حجتیه از گروه‌های فعّال معاصر در حوزة مهدویت با دیدگاه‌های ویژه(قسمت ششم) ▪️دستة دوم در برابر انقلاب بی‌تفاوت ماندند. ▪️و دستة سوم، به انتقاد از آن پرداخته به صف مخــالفان ـ از نوع دیندار ـ پیوستند. انجمن، چند ماه پیش از انقلاب، یعنی در شهریور 57 مواضع خود را در ارتباط با سیاست تغییر داده، شروع به همراهی با انقلاب کرد. ▪️پس از انقلاب از سوی برخی از رهبران انقلابی، انجمن به عنوان یک عنصر خطرناک معرفی شده و برای جلوگیری از نفوذ آن در مراکز، تبلیغات گستردهی بر ضد آنان آغاز شد. این اعتراضات که غالباً در پــوشــش دفــاع از انقــلاب صــورت می‌گــرفت، بــه مــرور به حذف شمار زیــادی از چهره‌های مذهبی بــا سابقه منجــر شد. ▪️طبعــاً بــرخی از سوابق برخوردهای منفی رهبران انجمن با جریان انقلاب به عنوان یک تجربه برای موضع‌گیری بر ضد آنان مورد استفاده قرار گرفت؛ برای نمونه امام خمینی که روزگاری آقای حلبی را تأیید می‌کرد، در سال‌های پیش از انقلاب به تدریج به حرکت انجمن بدبین شده و حمایت خود را قطع کرد. ▪️با این همه، جهت‌گیری انجمن پس از انقلاب به تدریج به سمت هواداری از آن پیش می‌رفت. آقای حلبی از مشهد کاندیدای مجلس خبرگان قانون اساسی شد و 307374 رأی آورد؛ اما برگزیده نشد. نوع هواداری انجمن از نشریّه انتظار که انجمن پس از پیروزی انقلاب آن را انتشار می‌داد، به دست می‌آمد؛ اما مخــالفت با آن، در سال شصت اوج گرفت و برخی از جریان‌های افراطی درون انقلاب، به ویژه نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب با هر نیّتی که بود، درست در وقتی که امکان بهره‌گیری از بیشتر از نیروهای مذهبی می‌رفت، یک جبهة داخلی بر ضد نیروهای متهم به وابستگــی بــه انجــمن گــشوده و دشواری‌هایی را پدید آوردند. برخی از این نیروهای چپ افراطی که آن زمان در محور این فعالیت قرار داشتند، بعدها به فرو غلطیدن به دامن تفریط از آن اقدام‌ها اظهار پشیمانی کردند؛ از آن جمله انتشار کتابی با عنوان «در شناخت حزب قاعدین» از «عماد الدین باقی» در سال1362 بود که ضربه سختی بر انجمن وارد کرد. این کتاب پیش از آن به صورت بخش بخش در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، زمانی که کتاب در تیراژ بالغ بر هشتاد و هشت هزار نسخه به چاپ رسید، ضربه‌ای سهمگین بر انجمن وارد آمد. ▪️ پس از اشاره غیر مستقیم رهبر انقلاب به انجمن که بدون تصریح به اسم انجمن صورت گرفته و ضمن آن از ایشان خواسته شده بود اعوجاجات خود را کنار بگذارند، انجمن در سال 1362ش، به طور رسمی تعطیلی خود را اعلام کرده و ضمن آن توضیح داد که چون خود را مصداق سخنان رهبر انقلاب نمی‌داند انجمن را تعطیل می‌کند. ▪️انجمن در شوال1403 ق ضمن بیانیه‌ای با اعلام این مطلب افزود: بر اساس عقیدة دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت و حفظ وحدت و یکپارچگی امت و رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوء استفاده دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض ورزی دشمنان اسلام … اعلام می‌داریم که از این تاریخ، تمام جلسات انجمن تعطیل می‌باشد و هیچ کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن کوچک‌ترین فعالیتی کند. ▪️به نظر می‌رسد انجمن به جز کـارهــای تبلیغی و برگــزاری بــرخی جلسات ضد کمونیستی و مارکسیستی، بــه نقد جــدّی عقاید بهــایی هم می‌پرداخت؛ گر چه این مسأله ممکن بود در قالب کمک به دیگر نویسندگان باشد که نمونه آن آقای محمّد باقر نجفی در کتاب بهائیان است که از آقای حلبی به دلیل در اختیار نهادن برخی اسناد تشکر کرده است. همین طور خود آقای حلبی هم گویا به نقد «ایقان» مشغول بوده و مرحوم محیط طباطبایی در مقاله‌ای گفته است: آقای حاجی شیخ محمود حلبی … 154 غلط ادبی از متن ایقان بیرون آورده و در کتاب پژوهش جامع در بارة ایقان تألیف خود به تفصیل یاد کرده است. ▪️ یادآوری آن لازم است که طبعاً در این سال‌ها مبارزه با بهائیت منحصر به انجمن حجّتیه نبود. در اطلاعیه‌هایی که گاه از سوی مراجع انتشار می‌یافت، با نفوذ اقتصادی بهائیان مبارزه می‌شد. در سال‌های پس از انقلاب همچنان موضوع انجمن حجّتیه مطرح بوده و تا کنون که نزدیک به 24 سال(زمان انتشار مقاله) از انقلاب می‌گذرد، هر از چندی، برخی جناح‌ها باز هم از نفوذ انجمن حجّتیه سخن می‌گویند. 📖 ن.ک: بهائیت، انتظار. 👈پیوند به پست قبل👉🏽 📝یادآوری:آموزه های مهدویت جمعه ها در صفحه منتشر می شود. @rahighemakhtoom