برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(36)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌بحث روايي در باره "بسم الله"
✅ 5 ـ شروع كار با نام خدا
🔹 عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «فقولوا عند افتتاح كل أمر صغير أو عظيم: بسم الله الرحمن الرحيم»[ نورالثقلين، ج1، ص13.].
«إن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) حدثنى عن الله عزّ وجلّ أنه قال: كل أمر ذى بالٍ لم يذكر فيه بسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر»[ بحار، ج89، ص242.].
🔹 عن الصادق (عليه السلام): «لاتَدَعْ بسم الله الرحمن الرحيم وإن كان بعده شعر»[ نورالثقلين، ج1، ص6].
«ولربما ترك بعض شيعتنا فى افتتاح أمره بسم الله الرحمن الرحيم فيمتحنه الله عزّ وجلّ بمكروه لينبّهه علي شكر الله تبارك وتعالي عليه ويمحق عنه وصمة تقصيره عند تركه بسم الله... »[ همان، ص8]..
🔸 اشاره: چنانكه آغاز هر چيز، خداوندي است كه (هو الأوّل) است، ثمر دادن هر كاري نيز رهين آغاز كردن آن با نام خداست وگرنه آن كار با واقعيّت خاص خود هماهنگ نخواهد شد و به ثمر نرسيده، اَبْتَر مي گردد. در اين حال، خداي سبحان برخي افراد را از راه آزمونهاي مخصوصي بيدار مي كند تا نقصِ تقصير و عيبِ تفريط خود را ترميم كنند؛ مگر اين كه خداوند آنان را به حال خود واگذار كرده باشد.
✅ 6 ـ بركات آيه كريمهي بسم الله...
🔹 عن الباقر (عليه السلام): «... وينبغى الإتيان بها (بسم الله...) عند افتتاح كلّ أمرعظيم أو صغير ليبارك فيه»[ تفسير صافي، ج1، ص70.].
عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «إن العبد إذا أراد أن يقراي أو يعمل عملاً فيقول بسم الله الرحمن الرحيم فإنه تبارك له فيه»[ بحار، ج89، ص242.].
🔸 اشاره: كاري كه با نام خداوند شروع شد نه تنها اَبْتر نيست و به ثمر مي رسد، بلكه مورد بركت نيز قرار گرفته، بيش از مقدار متوقّع، نتيجه مي دهد و معناي بركت در هر چيزي، ظهور خداوند سبحان با وصف «مبارك» بودن خود در آن است و هر جا كه صفت فعلي مبارك بودن خداوند تجلّي كند آن جا بيش از اندازهي پيش بيني شده ثمر مي دهد.
🔸 از برخي احاديث مرسل چنين بر مي آيد كه اشتغال به قرائت «بسم الله...» مايهي نجات است گرچه به عنوان شروع در كاري نباشد؛ مانند آنچه از حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) روايت شده كه آن حضرت فرمود: «هر كه خواهد كه حق تعالي او را از زبانيه دوزخ كه نوزده اند نجات دهد، بايد كه به قرائت (بسم الله الرّحمن الرحيم) اشتغال نمايد؛ زيرا كه آن نوزده حرف است، تا حق تعالي هر حرف از آن را سپري و حاجبي گرداند از جهت دفع هر يك از ايشان چه آن نوزده زبانه نشانهي غضب الهي اند... »[ منهج الصادقين، ج1، ص100 ـ 101.]
. نوزده نفر بودن از آيهي (عليها تسعة عشر) [4 سورهي مدثر، آيهي 30.] استفاده مي شود.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:معرفی محتوای کلی سوره فلق
▪ خداوند در سوره فلق به پیامبر(ص) دستور میدهد که از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، شر زنان افسونگر و شر حسودان.
▪ بنابر تفسیر المیزان مراد از «النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ» فقط زنان ساحر نیستند بلکه هر شخصی است که سحر و جادو انجام میدهد.
به گفته تفسیر نمونه، سوره فلق به پیامبر و مسلمانان تعلیم میدهد در برابر هر شری به خدا پناه ببرند و خود را به او بسپارند.
▪ سید رضی (درگذشته ۴۰۶ق) در تفسیر آیه چهارم سوره فلق (و از شرّ دمندگان افسون در گرهها) مینویسد: این [آیه] استعاره است و مراد از آن پناه بردن به خدا از شر زنانی است که تصمیمهای راسخانه مردان را [که از شدت استواری به گره تشبیه شده است] با مکرشان از بین میبرند و توان آنان را با نیرنگشان سست میکنند.برخی از مفسران اهل سنت نیز سحر و چشم زخم را نپذیرفتهاند.[در عین حال علامه طباطبایی مینویسد این آیه و آیه ۱۰۲ سوره بقره نشان میدهند قرآن واقعیتداشتن سحر و جادو را تصدیق کرده است.
📝 پی نوشت:
9.خامهگر، محمد، ساختار سورههای قرآن کریم، تهیه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین، قم، نشر نشرا، چ۱، ۱۳۹۲ش.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 حدیث قدسی #قرب_نوافل
🔹 حدیث شریف «قرب نوافل» را كه مكرّر ملاحظه فرمودید، تبرّكاً چند سطرش را بخوانیم. این را به عنوان حدیث قدسی در جوامع روایی نقل می كنند، در نوع جوامع روایی ما هست از كافی[1] تا وسائل[2] و در نوع جوامع روایی اهل سنّت[3] هم هست. ابان بن تغلب از امام باقر (علیه السلام) نقل می كند «فِی حَدِیثٍ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ قَالَ مَا یتَقَرَّبُ إِلَی عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَیءٍ أَحَبَّ إِلَی مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیهِ وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَة»؛ فرمود عبد من به وسیله فرایض به من نزدیك می شود. قُرب فرایض را اصطلاحاً بالاتر از قرب نوافل می دانند و از قرب فرایض كاری ساخته است كه از قرب نوافل ساخته نیست. بعد از اینكه در صدر مسئله قرب فرایض را ذكر فرمود، آنگاه فرمود: «وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ»؛ هر چیزی كه هر عبادتی كه زاید بر واجب باشد می گویند نافله، چون «نَفل» یعنی زاید. «انفال» را هم كه انفال گفتند به همین نکته است. دربارهٴ نوهٴ حضرت ابراهیم و دیگران فرمود كه ما به او یعقوب دادیم ﴿وَ یعْقُوبَ نَافِلَةً﴾؛[4] او از ما فرزند خواست ما گذشته از اینكه به او فرزند دادیم نوه هم دادیم. نوه، نافله است. نوه از ما نخواست ﴿وَ یعْقُوبَ نَافِلَةً﴾ «نافله» یعنی زاید بر فرض. «وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ» تا من بشود محبّ و او بشود محبوب؛ یعنی این بنده بشود محبوب و حق سبحانه و تعالی بشود مُحب. «فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ»؛ اگر من محبّ او شدم و او محبوب من شد، «كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ وَ یدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُ».[5]
🔹 اگر عبدی با فرایض و نوافل محبوب حق شد و خدای سبحان زبان او شد، این «لسان الله» هست كه می گوید «أنا المحیی، أنا الممیت، أنا الحق أنا كذا أنا كذا» نه زید، زید نیست! زید، زید است «یأكل و یمشی فی الأسواق». آنكه حرف می زند زید نیست، آنكه می شنود زید نیست. فرمود: همهٴ كارهای ادراكی و تحریكی او را من به عهده می گیرم «كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ». عبد صالح سالك به اینجا می رسد، اگر به اینجا رسید گوینده دیگری است! این مقام، مقام فعل است همین حقّی است كه ﴿كَذلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلَ﴾[6] نه آن حقّی كه ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾[7] آن حق جا برای احدی نمی گذارد، اگر اشتراك لفظی حق حل بشود اگر صفت ذات از صفت فعل جدا بشود آنگاه معلوم می شود كه چه كسی این حرف را می زند، گوینده این زید است «بما أنّه یأكل و یمشی فی الأسواق» یا «بما أنّه عبدٌ صالحٌ محبوبٌ لله سبحانه و تعالی و صار فعل الله فعله و سمع الله سمعه و لسان الله لسانه»؛ او می گوید، كدام یك از اینهاست؟!
📚 سوره مبارکه حشر ـ جلسه 25
📝 پی نوشت ها:
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص352.
[2] . وسائل الشیعة، ج4، ص72.
[3] . صحیح البخاری، باب التواضع، ج8، ص105، ح6502.
[4] . سوره انبیاء، آیه72.
[5] . وسائل الشیعة، ج4، ص72.
[6] . سوره رعد، آیه17.
[7] . سوره حج، آیه62؛ سوره لقمان، آیه30.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
🆔@rahighemakhtoom
📌 برداشتی از #سوره_بقره از کلام #رهبر_انقلاب-4-
🔹والَّذينَ يُؤمِنونَ بِما أُنزِلَ إِلَيكَ وَما أُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ﴿۴﴾
🔵پس خصوصیت اولی که در این دو فقره و این دو عبارت وجود دارد، اصل #ایمان_به_وحی است که این هم، در تشکیل شخصیت تقوا در انسان یک عنصر لازمی است! ممکن است کسی بخدا ایمان داشته باشد، لکن به وحی ایمان نداشته باشد، این کافی نیست، لذا در قرآن در موارد عدیده اطاعت پیغمبر پس از اطاعت خدا ذکر شده: «اطیعواالله و اطیعوا الرسول»(۲) خدا را اطاعت کنید و پیامبر را اطاعت کنید.
اگر دربارهی مسائل اساسی زندگی انسان و تکلیف اساسی، عقلها با هم تصادم پیدا کردند که حتماً میکنند، راه ارشاد عقل به جز وحی خدا چیست؟
پس اعتقاد به وحی، و ایمان به اصل وحی، یک شرط اصلی و یک عنصر اصلی است.
🔹وحی عبارت است از: تعلیم ویژه الهی و هدایت ویژه الهی به بندهی برگزیدهاش پیغمبر، که او هم این هدایت و این تعلیم را در اختیار انسانهای دیگر میگذارد.
🔵برنامههای اسلام سه منطقهی اساسی از وجود انسان را بایستی فرا بگیرد و پوشش بدهد:
🔻یک منطقه، منطقهی #عقل انسان است که عقل را از گمراهیها نجات بدهد، ولذا افکار و تصورات و فهم درست از حقایق عالم در این منطقه قرار میگیرد.
🔻منطقهی دوم: منطقهی #روح انسانی است که به آن اخلاق میگوئیم. روان انسان دچار آلودگیها و تیرگیها و زشتیها و کجرویهایی میشود که از خصوصیات وجود انسان و زندگی او سرچشمه میگیرد. فرضاً انسانها ممکن است دچار بخل بشوند و این بخل سعادت انسان را مختل میکند. اگر انسانها بخیل باشند، یعنی حاضر نباشند به یکدیگر خیر برسانند، این، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، یا انسان ها مبتلای به (جبن) ترس افراطی و بیاندازه بشوند و از ورود در میدانهای زندگی که غالباً با خطر همراه است بترسند و پرهیز کنند، و از این قبیل رذائل اخلاقی که اینها پستیها و دنائتها و تیرگیها در روح انسان است، هدایت وحی شامل اینها هم میشود.
🔻منطقهی سوم: منطقهی #عمل و منطقهیکارکرد آنها در زندگی است، یعنی چه کاری را بکنیم و چه کاری را نکنیم؟ که این منطقهی سوم، بلاشک ارتباط مستحکمی با آن دو منطقهی قبلی دارد، یعنی عقلیات و ذهنیات در چگونگی عملکرد تأثیر میگذارند همچنانکه روحیات و خصلتها هم در چگونگی عملکرد تأثیر میگذارند.
🔹دین پیغمبرخاتم(ص) شامل هر سه اینهاست که باید به این سه ایمان آورد و آنچه نازل شده قرآن است که شامل این سه منطقه است.
1370/08/01
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
📌 برداشتی از #سوره_بقره از کلام #رهبر_انقلاب-5-
🔹والَّذينَ يُؤمِنونَ بِما أُنزِلَ إِلَيكَ وَما أُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ﴿۴﴾
🔵نکتهی دوم که از این: «وماانزل الیک و ماانزل من قبلک»استفاده میشود اینست که:
خط روشن #نبوت یک خط واحد است و خطوط جداگانه و مختلف نیست، یعنی اگر شما ایمان به همهی پیغمبران دارید لازمهاش این است که همهی پیغمبران سخن واحد یا سخنی مکمل سخن یکدیگر آورده باشند، والا اگر بین سخنهای آنها تناقضی وجود داشته باشد ممکن نیست به همه ایمان داشته باشید، زیرا نمیشود انسان ، هم به کسی اعتقاد داشته باشد و هم به کسی دیگر که ضد اوست،چنین چیزی ممکن نیست.
🔹پس وقتی قرآن به ما تعلیم میدهد باید به همهی پیغمبران اعتقاد داشته باشید معنای این تعلیم و آموزش این است که همهی پیغمبران #سخن_واحدی را میگویند، بر روی خط واحدی حرکت میکنند و به سمت مقصد واحدی حرکت میکنند و مکمل یکدیگر هستند.
🔹متأسفانه تعلیمات پیغمبران گذشته بطور کامل باقی نمانده، یعنی در همین توراة و انجیلی که الآن موجود است و امروز در دسترس ماست حرفهایی وجود دارد که خیلی واضح اینها نمیتواند وحی الهی باشد مخصوصاً در انجیل، زیرا انجیل در شرایط بسیار سختی جمعآوری شده و تعلیمات حضرت عیسی در اختیار هیچکسی نیست، خود مسیحیها این را ادعا نمیکنند.
🔹بنابراین چیز کاملی از پیغمبران گذشته نمانده وتوراة هم کم و بیش همینطور است و خیلی تحریف شده، زبور داود را هم که الآن موجود است و عهد عتیق و عهد جدید را مسیحیها با هم چاپ میکنند و در اختیارشان هست و آنرا مزامیر گذاشتند آن هم همینطور است. بنابراین: آنچه از معارف پیغمبران دراختیار مسلمان قرار میگیرد، مسلمان او را میپذیرد و قبول دارد، چون احکام متفاوتند، اما معارف معارف یکسانی هستند، شناختها عوض نشدند و جهانبینی در تمام این کتابها آسمانی یکی است، اگر چه احکام بر حسب زمانهای مختلف تفاوتهای کم و بیشی کرده است.
۱۳۷۰/۰۸/۰۱
بیانات در جلسه نهم تفسیر سوره بقره
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#سبک_زندگی
#بیماری
#شیوه_های_درمان
#درمان
#شیوه_ها
🔅🔅🔅
📌 برخی از شیوه های درمان
🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: ما اهل بیت (سلام الله علیهم) [در بیماری] فقط از خرما پرهیز می کنیم ...زیرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (سلام الله علیه) را در بیماری اش از خوردن خرما پرهیز داد.
🌱رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: ای علی ! آغاز و پایان غذایت نمک باشد ،زیرا نمک شفای هفتاد درد است که کمترینش جنون، جذام و پیسی است
🌱 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: با آب سرد استنجاء کنید ، زیرا بواسیر را درمان می کند.
🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: آب سرد، غذا را در معده هضم می کند.
🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: بیماری ها را جز سه چیز درمان نکند: دعا، صدقه و آب خنک.
🌱امام رضا (سلام الله علیه) می فرماید: آب جوشانده برای هر چیزی مفید است و هیچ زیانی ندارد
🌱روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر امیرمومنان (سلام الله علیه) وارد شد و چون او را تب دار یافت، به او فرمود تا سنجد [عناب، سپستان] بخورد.
🌱امیرمومنان (سلام الله علیه) می فرماید: سوز تب را با بنفشه و آب سرد بشکنید.
🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: ما اهل بیت تب را فقط با پاشیدن آب سرد بر خود و خوردن سیب درمان می کنیم همچنین می فرماید: سیب بخورید که حرارت بدن را خاموش و درون را خنک می کند و تب را می زداید و نیز می فرماید: برای درمان تب شکر را را بکوب در آب حل کن و صبح به ناشتا و هنگام غروب بنوش و باز می فرماید: شانه به سر زدن تب را می برد.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#قرب
#نافله
#نوافل
🔅🔅🔅
📌حدیث قرب نوافل
زمان:4/24دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
✔️امام حسن عسکری:
«أَلْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ.»:
خشم و غضب، كليد هر گونه شرّ و بدی است.
☘️☘️☘️
🔹سلام و رحمت الهی بر دوستان بزرگوار
صبح برادران و خواهران ایمانی بخیر
با آرزوی روزی زیبا ، پربركت؛سرشار از شادابی، سلامتي و سرانجام نیک برایتان از خدای مهربان خواستارم
🌷ولادت امام حسن عسکری(ع) برشما محب آل محمد ص مبارک باد.🌷
یا علی...سید
🆔 @rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#مثل
#ویژگی_های_بیان_معارف
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 ویژگی های بیان معارف در قرآن-3-پایان
✅ 2ـ ظِرافت و تنوع در بیان مَثَلها
▪ انسان هرچه ساده اندیش تر باشد، احتیاجش به مَثَل بیشتر است و به همین دلیل اگر مثلاً استاد ریاضی بخواهد مسائل هندسی را برای نوآموزی مطرح كند، حتماً باید از مَثَل كمك بگیرد؛ قرآن كریم نیز در نشان دادن معارف گوناگون خود، از مَثَلهای متعدّد استفاده كرده و در عرضهی مثلهای ظریف خود، تنوع را اعمال نموده است. خدای سبحان دربارهی ظرافت مَثَلهای قرآن میفرماید: « تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ»[8] یعنی این مثلها با آنكه بسیار سادهاند، ولی فهم آنها نیاز به علم دارد تا وسیلهأی برای رسیدن به عقل باشد.
▪ در استفادهی از مثَل بین متفكّران دو نظر وجود دارد: برخی میگویند این مثلها در حدّ تشبیه عرفی است و تنها برای نزدیك مطلب به ذهن آوده شده است، و گروهی دیگر میگویند این مَثَلها برای وصف و بیان وجود مثالی مطلب آمده و حقیقت مورد مثال را بیان میكند. مثلاً در آنجا كه قرآن كریم میفرماید: «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْراهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً»[9] برخی میگویند: در این آیهی كریمه، كسانی كه از كتب الهی چیزی نمیفهمند، به الاغ تشبیه شدهاند؛ زیرا الاغ چیزی نمیفهمد و از محتوای كتابهایی كه بر پشت او گذاشتهاند بیخبر است. ولی برخی دیگر معتقدند كه این مَثَل بیان كنندهی واقعیّت درونی كسانی است كه عمداً مجاری ادراك و تعقل معارف الهی را بستهاند؛ در هر موطنی هم كه حقیقت ظهور كند، واقعیّت مَثَلها نیز ظهور میكند و به همین دلیل خدای سبحان منكران قرآن را كور معرّفی میكند: « صُمٌّ بُكْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ»[10] مقصود خدای سبحان این است كه كافران ومنافقان اگر چه از نظر حواس ظاهری بینا و شنوا و گویا هستند ولی واقعیّت درونی آنها كر و گنگ و كور است و برای اثبات این نظر هم به آیاتی از قرآن استدلال میكنند، مانند آیهی « لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ»[11] یعنی، دیدههای قلبهای اینها واقعاً كور است و لذا همین افراد در قیامت كور محشور شده میگویند: « رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ كُنْتُ بَصِیراً»[12] پروردگارا چرا من را كور محشور كردهأی و حال آنكه در دنیا بصیر و بینا بودم؟
▪ از روایاتی كه مؤید این معناست، سخن رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دربارهی مردی است كه دو همسر دارد و بین آنها عدالت را مراعات نمیكند. حضرت در وصف او فرمود: «جاء یوم القیامه مغلولاً مائلاً شقه حتی یدخل النار»[13] در روز قیامت در حالی پا به عرصهی محشر میگذارد كه بدن او به دو نیمه تقسیم شده و نیمی از آن مایل است! این حقیقت عمل انسان بیعدالت است كه به این صورت ظهور میكند، محكمهی قیامت نظیر محكمهی دنیا نیست كه جزایش اعتباری باشد، بلكه آنچه انسان در دنیا انجام داده، در قیامت ظهور میكند و باطن متن عمل مشاهده میشود.
▪ خدای سبحان میفرماید: «لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ»[14] و نیز فرمود « وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِی هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ»[15] یعنی برای بیان معارف و حقایقْ از هر گونه مثلی در قرآن آوردهایم. دقّت در مثلهای قرآن نشان میدهد كه چه در محتوای مَثَل و چه در قالب آن، تنوّع و تفنّن رعایت شده است. از نظر قالب مثال زدن؛ گاهی تشبیه مفرد به مفرد است، گاهی تشبیه جمع به مفرد، گاهی نیز تشبیه جمع به جمع است. از نظر محتوا نیز خداوند گاهی به نور و زیت و مشكات، و گاهی به گمشدگان بیابان در شب و جویندگان سراب در روز، و گاهی به الاغ و عنكبوت و مگس و ... مثال میزند و در مثال آوردن تنوّع را رعایت میفرماید.
▪ مخالفین قرآن میگفتند شأن خداوند به گونهأی است كه نباید به مگس و عنكبوت و مانند آن مَثل بزند؛ زیرا اینها موجودات پستی هستند و تناسبی با بزرگی خداوند ندارند.خدای سبحان در پاسخ به این اشكال ظاهر بینانه میفرماید: « إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَهً فَما فَوْقَها»[16] اینجا جای حیا نیست و برای بیان حقایق و معارف در سطح فهم مردم باید به موجودات گوناگون مثل زد و این هیچ سستی ندارد.
📝 پی نوشت ها:
[8] ـ سوره عنكبوت، آیه 43.
[9] ـ سوره جمعه، آیه 5؛
[10] ـ سوره بقره، آیه 171.
[11] ـ سوره حج، آیه 46.
[12] ـ سوره طه، آیه 125.
[13] ـ وسائل، ج 21، ص 342.
[14] ـ سوره روم، آیه 58.
[15] ـ سوره كهف، آیه 54.
[16] ـ سوره بقره آیه 26
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 عبد محض
🔹 میلاد امام عسکری (علیه و علی آبائه الطیبین و علی ابنه آلاف التحیه و الثناء) را به پیشگاه ذخیره عالم بقیة الله (ارواح من سواه فداه) تبریك عرض می كنیم.
🔸 وجود مبارك امام عسکری (سلام الله علیه) فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَقْرَبُ إِلَى اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ سَوَادِ الْعَینِ إِلَى بَیاضِهَا»؛[1] یعنی اگر اسم اعظمی شنیده اید كلمه طیبه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» به اسم اعظم نزدیك تر از سیاهی چشم به سفیدی چشم است. وقتی گفتند نزدیك تر نظیر ﴿دَنَا فَتَدَلَّی ٭ فَكَانَ قَابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنَی﴾[2] یعنی لفظ رسا نیست، آن قدر این كلمه طیبه به اسم اعظم نزدیك است كه در فضای مردمك چشم، سیاهی به سفیدی نزدیك است؛ این یك سخن. كسانی كه راهیان این راه اند می گویند مؤمن خالص با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» كاری می كند كه ذات اقدس الهی با «كن» همان كار را انجام می دهد؛ یعنی اگر كسی عبد محض خدای سبحان شد، به اذن خدای سبحان چون عیسای مسیح هم از دل و صورت پرنده می سازد به اذن او، هم در او می دمد به اذن او، هم آن طائر پر می كشد به اذن او ﴿وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ كَهَیئَةِ الطَّیرِ بِإِذْنی فَتَنْفُخُ فیها فَتَكُونُ طَیرًا بِإِذْنی﴾[3] به اذن خدا مرده را زنده می كند «تحیی الموتی باذنی» به اذن خدا پرنده می آفریند «باذنی» به اذن خدا كار ﴿نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾[4] را انجام می دهند و مانند آن؛ لذا گفتند «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» از عبد محض به منزله «كن» از ذات اقدس الهی است؛ یعنی همان كار را خلیفه خدا به اذن خدا انجام می دهد.
[1]. تحف العقول، ص487.
[2]. سوره نجم، آیات8 ـ9.
[3]. سوره مائده، آیه110.
[4]. سوره حجر29؛ سوره ص، آیه72.
📚 سخنرانی در کنگره بزرگداشت حضرت معصومه (سلام الله علیها) ـ روز میلاد امام عسکری (علیه السلام)
تاریخ: 1385/02/16
🍀🍀🍀
✳ به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
📌 آموزه های راهبردی امام حسن عسکری(ع) در کلام حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی(مدظله)
▪ در سالروز ولادت #امام_حسن_عسکری (ع) ضرورت آشنایی با معارف این ذوات مقدس می¬تواند به عنوان شاخصۀ مهم در تقویت تئوریک نظام اسلامی و مهمترین راهبرد تربیتی و اجتماعی و اخلاقی در عمل...
▪ در سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع) ضرورت آشنایی با معارف این ذوات مقدس میتواند به عنوان شاخصۀ مهم در تقویت تئوریک نظام اسلامی و مهمترین راهبرد تربیتی و اجتماعی و اخلاقی در عمل به احکام و حِکَم مورد توجه قرار گیرد.
▪ هم چنین باید گفت سخنان امام حسن عسکری(ع) سخنان جاوید و ابدی است که توفیق عمل به آن و تبعیت از آموزه های آن حضرت می تواند به عنوان زاد آخرت محسوب گردد، که در ادامه این نگاشته مهمترین مولّفه های آن با بهره گیری از آراء و اندیشه های ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) به مخاطبان ارائه میشود.
حصول هدایت در پرتو شناخت مقصد
بدیهی است زندگی امام حسن عسکری(ع) از جهات گوناگون قابل تحلیل و بررسی است، لیکن اهتمام امام یازدهم شیعیان بر تبیین سیر ملکوتی انسان ها تا لقا ءالله و به دست گرفتن رهبری انسان ها برمبنای مهیا کردن توشه شناخت راه وصال،مقصداندیشی، مقصدشناسی و مقصدیابی از جمله مصادیق کلیدی روش شناسی آن حضرت در راهنمایی شیعیان در حصول سیر ملکوتی به شمار می آید.
▪ بی شک هر انسان طی کننده طریق می تواند این مسیر را پیاده و یا سواره طی کند، گرچه خداوند انسان را به سرعت به سبقت در این مسیر تشویق کرده است، لیکن سیر ملکوتی انسان بدون مرکب در این مسیر میسر نخواهد شد، بلکه مقصد سلوک انسان باید از طریق معرفت خدا و تفکّر در أسماء و ذات الهی محقق گردد، زیرا اساس عبادت تفکر و درایت است که اگر با عمل همراه باشد انسان هم توشه را فراهم می کند و هم راه را طی می کند و به مقصد می رسد.
✅ عبادت بستر ساز تحقق نشاط معنوی در زندگی ولایی
از لسان نورانی امام یازدهم می توان اینگونه دریافت که وصول به خدا و نِیل به مقام قُرب الهی مسیری طولانی است، لذا بیان مبارک امام عسکری(سلام الله علیه) این است که:«إنّ الوصول الی الله سفرٌ لا یُدرک الاّ بالامتطاء اللیل» ؛ وصول به خدا و نِیل به مقام قُرب الهی یک راه طولانی است و پیمودن این راه طولانی مَرکب میخواهد و بهترین و راهوارترین مرکب این سفر، نماز شب است.
▪ لیکن حقیقت شب زنده داری این است که وقتی ما شب برای عبادت برخاستیم و حداقل چهل نفر را دعا کردیم، در طول روز هم حداقل به فکر حلّ مشکلات چهل نفر خواهیم بود، چنین انسانی نه بیراهه میرود نه راه کسی را میبندد، که تحقق این مهم بستر ساز نظام ولایی خواهد شد و منشأ برکت در نظام قرآن و عترت خواهدبود.
▪ اینگونه است که لذت از زندگی در پرتو نیایش سحرگاهی با اتّکاء به کلمه ی"مطیّه" در جمله امام عسکری(علیه السلام) آشکار می شود زیرا «مَطیّه» به معنی مرکب راهواری است که انسان وقتی سحر برمیخیزد و با خدایش گفتگو میکند و خودش را به او میسپارد به برکت او از لغزشها مصون میماند و به بهترین لذت در زندگی نایل می گردد.
✅ تقوا، مهمترین توشه برای قیامت
گفتنی است مهمترین زاد و توشه برای مسافرِ قیامت تقوای خداست، از این رو در نامه های آن حضرت به یاران و شیعیانش بر تقوا تأکید شده است که فرمودند:« «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ...» سفارش امام یازدهم این است که تقوای خدا را فراموش نکنید، دروغ نگویید، امانت را به صاحبش برگردانید، در اطاعت فرمان خدا کوشش کنید، حقوق همسایگان را رعایت کنید و مستمرّ به یاد خدا و مرگ باشید... .
▪ باید اذعان نمود تقوا محوری مانع از غبارگیری قلب خواهد شد، و قلب منزه از غبار، اسرار الهی را بهتر درک می کند و نیازهای مردم را بهتر می فهمد، هم چنین انسان متقی در تهذیب جان خود بیشتر تلاش خواهد کرد.
▪ لذا امام عسکری(ع) به مانند سایر اهل بیت(ع) با تأکید بر تقوا اینگونه می فرماید؛ «إتَّقُوا اللّه َ و كُونوا لَنا زَينا و لاتَكوُنوا عَلَينا شَينا؛ تقواى الهى پيشه كنيد و مايه زينت ما باشيد ، نه مايه سرشكستگى ما» .
در تشریح این روایت باید گفت؛ تقوا مایه کرامت انسان است، کسی که نتواند زاد و توشه ای برای خود فراهم نماید ذاتش و اعمالش مورد قبول و پسند حق واقع نمی گردد، زیرا کارهای خلاف و گناهان نا پرهیزی است و تقوا پرهیز است.
▪ لیکن تقوا هم همچون علم، دارای مراتبی است که شامل عام، خاص و اخص است؛ تقوای عام به معنی پرهیز از گناهان است؛ پرهیز خاص همان دوری از برخی از حالات و مکروهات و تقوای اخص نیز به معنای پرهیز از مادون لقای الهی است؛یعنی پرهیز از هرچه که انسان را به لقای الهی میرساند.
بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی،22/12/1389.
@rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#سبک_زندگی
#کمک
#نابینا
#قیامت
#ترازو
#نیکی
🔅🔅🔅
رسول خدا فرمود:
هرکس، نابینایی را در زمین هموار به اندازه ی چهل گام راهبری کند، آنچه خورشید بر آن می تابد اگر طلا باشد ، به قدر سر سوزنی از کارش جبران نمیکند واگر آن نابینا را از گذرگاهی خطرناک گذرانده باشد ، آن را در قیامت در ترازوی نیکی هایش خواهد یافت که صد هزار برابر وسیع تر از دنیا است
📚 آدرس: کتاب مفاتیح الحیات صفحه ی 431
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 مودّت تکوینی و تشریعی
🔹 ما موظفیم در كنار این مائده و مأدوبه طَرفی ببندیم وآن این است كه وَداد و محبت اینها را داشته باشیم تا مزد رسالت را تأدیه كرده باشیم. محبتی كه برای اینهاست دو قسمت است، یك قسمتش تكوینی است و یك قسمتش تشریعی. محبت تكوینی اینها را ذات اقدس الهی به عهده گرفته، فرمود من محبت و وَداد و دوستی مردان و زنان الهی را در دل های عده ای مستقر می كنم ﴿إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً﴾[1] مودت مردان الهی را خدا در دلهای زنها و مردها مستقر میكند. اگر كسی محبت این دودمان را در خود احساس كرد ﴿طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مآبٍ﴾[2] معلوم می شود فیض الهی نصیب او شد؛ این وَداد تكوینیست كه دوباره به او برمی گردیم، یك وَداد تشریعی است كه ما باید تحصیل بكنیم، فرمود: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[3] این دوستی را شما حتماً باید تعیین كنید، چیزی را كه ما باید تعیین كنیم و حتماً باید تعیین كنیم و به قرینه جمله بعدی جزء حسنه هم محسوب می شود، چون بعد از این جمله ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾ آمده است ﴿وَ مَنْ یقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْنَاً﴾[4] معلوم می شود از برجسته ترین مصادیق حسنه مودّت اهل بیت است، این اجر پیامبر است، ما باید تعیین كنیم و تأمین كنیم، باید بشناسیم و در صدد تحصیلش براییم، این می شود تشریعی و آن می شود تكوینی. اگر كسی بین تشریع و تكوین جمع كرد، گرایش به اهل بیت در دل او مستقر بود ـ نور افاضه الهی ـ درس و بحثی خواند و كلمات اینها را فهمید و باور كرد و متخلق شد و عمل كرد و نوشت و منتشر كرد می شود وَداد تشریعی، این وَداد تشریعی در كنار آن وَداد تكوینی اگر نصیب بنده صالح سالك شد ﴿طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ﴾.
🔹 اما اگر كسی خدایی ناكرده این وَداد اهل بیت را در درون خود احساس نكرد بداند كه خدا نه با او سخن گفت نه او را نگاه كرد، با اینكه خدای سبحان همه چیز را می بیند و صدر و ساقه عالم كلمات الهی اند ﴿لَوْ أَنَّ مَا فِی اْلأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِماتُ اللّهِ﴾[5] صدر و ساقه عالم كلمات الهی اند و خدا با همه حرف می زند، اگر آن تكوین تشریفی و آن كلام شرافت بار نصیب كسی نشد معلوم می شود ولایت او نسبت به ذات اقدس الهی منقطع است. فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند ﴿لا یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾[6] این نفی كلام در قیامت ظهور می كند قیامت ظرف ظهور این مطالب است نه ظرف حدوث، در دنیا حادث شد و در قیامت ظاهر شد، فرمود خدا با اینها سخن نمی گوید ﴿لا یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾ درباره عده ای هم فرمود: ﴿وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾،[7] با اینكه او ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾[8] است اما یك عده را نگاه تشریفی ندارد یك عده را اصلاً نگاه نمی كند! اگر خدایی ناكرده محبت این خاندان در دل كسی مستقر نبود باید بداند ﴿فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضَاً﴾[9] قلب بیمار را ذات اقدس الهی نمی پذیرد، نگاه نمی كند، او منظور حق نیست، مخاطب خدای سبحان نیست و اگر كسی توفیق ارادت مداری این خاندان را در خود احساس كرد باید شاكر و متشكر باشد.
📝 پی نوشت ها:
[1]. سوره مریم، آیه96.
[2]. سوره رعد، آیه29.
[3]. سوره شوری، آیه23.
[4]. سوره شوری، آیه23.
[5]. سوره لقمان، آیه27.
[6]. سوره بقره، آیه174.
[7]. سوره آل عمران، آیه77.
[8]. سوره ملک، آیه19.
[9]. سوره بقره، آیه10.
📚 سخنرانی پيرامون حضرت معصومه (سلام الله علیها)
تاریخ: 1386/08/21
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
🆔 @rahighemakhtoom
#در_محضر_استاد
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 جامعه را دو بال علم و اخلاق حفظ می کند
💠خدا در آیات ارسال شده در ابتدای بعثت، به علم و اخلاق اشاره کرده و فرموده است جامعه را همین دو بال حفظ می کند.
🔰علم به تنهایی، مطلوب نیست!
🔷علم به تنهايي خودش مطلوب نيست علم، نردبان است علم مثل يك شمشيری است كه انسان بايد با اين شمشير دشمن را از پا در بياورد؛ بدترين دشمن همان غرور و هواي نفس و اينهاست، اگر بعد از يادگيري علم، در ما يك تواضعی، يك تقوايی، يك وارستگی، يك بزرگواری، يك فرشتهمنشی ايجاد كرد خدا را شاكر باشيم كه علم را فهميديم، اصلاً علم آن است كه انسان را شبيه فرشته كند.
🔷همانطور که در طرح مباحث علمی، باید عالمانه سخن بگوییم نه اینکه از موضع علم سخن بگوییم اما سخن ما غیر علمی باشد، در کرسی اخلاق هم باید متخلقانه سخن بگوییم و دست به قلم ببریم نه اینکه دم از اخلاق بزنیم اما اخلاقی حرف نزنیم.
🔷هرگز نباید به وسیله کلماتی که می نویسیم کسی را برنجانیم و به وسیله قلم خود به او نیش بزنیم، خداوند به قلم قسم یاد کرده و این تقدیس قلم را می رساند در نتیجه رعایت این نکات و حفظ حرمت قلم یک توجه دقیقی می خواهد. ممکن نیست با نیش حتی با نیش قلم فضایل اخلاقی را بتوان در جامعه زنده کرد.
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
🆔 @rahighemakhtoom
📌 جناب حافظ گوید:
دیو چو بیرون رود فرشته در آید!
اینجوریا هم نیست رفیق
دیو رو باید بیرون کنی تا فرشته درآید!
یه تکونی به خودت بده جانم!
#السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان
@rahighemakhtoom
فرصتی برای دلدادگی.mp3
15.04M
#آوای_زندگی
#اجتماعی
#مذهبی
#انسان
#آداب
#تمرکز_ذهن
#حضور_قلب
#نماز
#نگاشت_صوتی 7
#کانال_قرآنی_رحیق
🔅🔅🔅
📌فرصتی برای دلدادگی
زمان10/26دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(37)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌بحث روايي در باره "بسم الله"
✅ 7 ـ مغايرت اسماي لفظي با مسمّاي آنها
🔹 عن الصادق (عليه السلام): «... والاسم غير المسمّي... لله عزّ وجلّ تسعة
وتسعون اسماً فلو كان الاسم هو المسمّي لكان كل اسم منها هو إله ولكن الله عزّ وجلّ معني يدل عليه بهذه الأسماء وكلّها غيره»[ نورالثقلين، ج1، ص11.].
▪ اشاره: همان طور كه الفاظ، كه اسماي مفاهيم ذهني است، غير از هويت مطلق الهي است، معاني ذهني نيز خارج از ذات خداوند است و اگر معناي ذهنيِ اسماي الهي عين مسمّا باشد، گذشته از آن كه از تعدّد اسم، تعدّد مسمّا لازم آمده، از توحيد خارج خواهد شد، محذور اكتناه واجب را نيز در پي دارد؛ زيرا ذهن كاملاً مفهوم ذهني اسماء را ادراك و به آن احاطه حاصل مي كند، در حالي كه خداوند نامحدود، هرگز مورد اكتناه ممكنِ محدود قرار نمي گيرد.
✅ 8 ـ تأثير تكويني «بسم الله»
🔹 عن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): «بسم الله الرحمن الرحيم اسم من أسماء الله الأكبر وما بينه وبين اسم الله الأكبر إلا كما بين سواد العين وبياضها»[ همان، ص8.].
🔹 عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «... اسم الله فإنه اسم فيه شفاء من كل داء وعون علي كل دواء»[ بحار، ج10، ص60.].
▪ اشاره: در مباحث پيشين روشن شد كه مضمون هر اسمي، مقامي از مقامهاي تكويني است و هرگز با صرف لفظ يا تصوّر مفهومِ ذهني نمي توان در نظام هستي تأثير علّي داشت و واقعيّت خارج را تسخير كرد؛ هر چند ممكن است بر اثر ادراك صحيح معناي اسماي الهي و انبعاث روحي به سَمت مصداق آنها زمينه مستعدّي براي دريافت فيض از مبادي عالي فراهم كرد.
✅ 9 ـ اسم اعظم در اسماي لفظي
🔹 عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «... إن قولك الله، أعظم اسم من أسماء الله عزّ وجلّ»[ نورالثقلين، ج1، ص12.].
▪ اشاره: گاهي تعبير اعظم به معناي نسبي و اضافي و با عنايت و تسامح است؛ نظير: «أكبر من كل كبير» [مفاتيح الجنان، دعاي جوشن كبير.]
وگاهي به معناي نفسي و واقعي و بدون تسامح است؛ مانند: «الله أكبر من أن يوصف»[ اصول كافي، ج1، ص118.]
. كه در اين گونه موارد، تكبير به تسبيح و تنزيه بر مي گردد.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت4: محتوای کلی سوره فلق
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5»
🍀🍀🍀
▪ كلمه «فلق» مثل «فجر» به معناى شكافتن است، شكافتن سياهى شب يا سپيده صبح:
«فالِقُ الْإِصْباحِ» « انعام، 96.»؛ شكافتن دانه درون خاك. «فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى» « انعام، 95.»
▪ مراد از «غاسِقٍ» آغاز شب است كه تاريكى را به همراه مىآورد. چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّيْلِ» « اسراء، 78»
🔸 شايد مراد از «غاسق» هر موجود ظلمت آور باشد كه تاريكىهاى معنوى را به همراه خود مىآورد و گسترش مىدهد.
🔹 از آنجا كه افراد شرور، براى حمله و هجوم و يا توطئه چينى از تاريكى شب استفاده مىكنند، لذا به خدا پناه مىبريم از شرورى كه در شب واقع مىشود.
▪ «نفاثات» از «نفث» به معناى دميدن و «عقد» جمع «عقد» به معناى گره است.
🔹 در هر چيزى احتمال بروز شرّ وجود دارد، حتى كمالاتى مثل علم و احسان، شجاعت و عبادت نيز آفاتى دارند. آفت علم، غرور؛ آفت احسان، منّت گذاردن؛ آفت عبادت، عُجب و آفت شجاعت، ظلم و تهوّر است.
🔹 آسيب پذيرى سه اصل وجود دارد آمادگى هجوم از سوى دشمن فرصتهاى مناسب براى هجوم نظير تاريكىها وجود حفرهها و نقطه ضعفها آرى دشمن به دنبال تاريكىها و حفرهها و نقاط ضعف است.
🔹 تبليغات سوء، جوسازىها، سخن چينىها، جاسوسىها و شايعهپراكنىها، نمونه هايى از «النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ» است، يعنى مىدمند تا محكمات را سست كنند. چنانكه كسانى با وسوسه و شك ميان همسران فتنه گرى مىكنند «ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ» « بقره، 102.»
🔹🔹 با اينكه هرچه خدا آفريده، خير است: «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ» « سجده، 7.» ليكن هر چيزى اگر در مسير صحيح خود قرار نگيرد، شرّ مىشود. چنانكه آهن خير است ولى اگر چاقو شد، امكانِ سوء استفاده از آن وجود دارد.
🔹 «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ»
«شَرِّ ما خَلَقَ» يعنى شرّ از سوى مخلوقات است، نه از سوى خالق و نه ناشى از خلقت.
🔹 پناه بردن به خدا از خطرات، تنها با گفتن «اعوذ» حاصل نمىشود، بلكه علاوه بر گفتن، عمل نيز لازم است. چنانكه اهل بيت پيامبر عليهم السلام وقتى مسكين و يتيم و اسير، اطعام را كردند، گفتند: «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً» « انسان، 10.» ما از روز قيامت مىترسيم كه اطعام كرديم. قرآن مىفرمايد: «فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ» « انسان، 11.» خداوند نيز آنان را از شرّ آن روز نجات داد. پس گفتن «إِنَّا نَخافُ» به تنهايى كارساز نيست، بلكه بايد همراه با عمل باشد.
🔹 زشت صورتى نزد رسول خدا از زشتى چهره خود شكايت كرد كه جبرئيل نازل شد و سلام خداوند را به آن مرد زشت رساند و گفت كه خدا مىفرمايد: «اما ترضى ان احشرت على جمال جبرييل» آيا دوست دارى كه در قيامت تو به زيبايى جبرئيل باشى؟مرد شادمان شد و تصميم گرفت تمام عبادات و مستحبّات را انجام دهد. « بحارالانوار، ج 22، ص 140.»
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 مهد فیض الهی
▪️ درباره ولی نعمت خودمان وجود مبارک فاطمه معصومه (سلام الله علیها) این نکته را همه ما توجه داشته باشیم خوب است [که] ما واقعاً در کنار این سفره نشسته ایم. هر جا ولی ای از اولیای الهی دفن بشود، آنجا سعه رحمت الهی مشهود است. از دیرزمان همین طور بود! حالا گذشته از مزار نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)، از وجود مبارک حضرت امیر به بعد همه همین طور بود. این دعای معروف سحر از حضرت امام سجاد (سلام الله علیه) که به وسیله ابوحمزه رسیده است، او از فقها و بزرگان و محدثان امامیه است، ایشان شاگردان خوبی داشت؛ می دیدند از کوفه بیرون می رود و در یک بیابانی آنجا دارد درس می گوید، نمی دانستند آنجا کجاست، خیال می کردند که مثلاً یک فضای باز و وسیعی باید باشد که اینها می روند در بیابان و درس می گویند. بعدها معلوم شد که کنار قبر علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) بود، چون قبر حضرت امیر سالیان متمادی مخفی بود. این اصحاب خاص می دانستند که کنار قبر ولی ای از اولیای الهی مخصوصاً وجود مبارک حضرت امیر رحمت، سعه و رزق الهی هست، این یک اصل مسلّمی بود.
▪️ من تقریباً اوایل شهریور 34 بود که خدمت استادمان مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی رفتم. آقا شیخ محمد تقی آملی هم از اوتاد این روزگار بود، هم مرحوم آقا ضیاء (رضوان الله علیه) در تقریظ برای ایشان نوشته: «کهف المجتهدین العظام»، هم مرحوم آقای نائینی (رضوان الله علیه) در اجازه نامه ایشان نوشته: «صفوة المجتهدین العظام»، اوّلین سالی که ما درس خارج رفتیم درس ایشان بود و جزوه نوشتن را هم از ایشان یاد گرفتیم. ما برای اینکه طرز جزوه نوشتن را یاد بگیریم، اوّل جزوه خود ایشان را گرفتیم. می دیدم ایشان در تمام این صفحات بالای هر صفحه نوشته «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی» الآن ما چیزی که می نویسیم همان اوّل یک «بسم الله» است؛ اما در تمام صفحات بالایش نوشته بود: «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی» این دأب علمای نجف بود.
▪️ من که رفتم حضور ایشان تا خداحافظی بکنم و بگویم اگر سفارشی دارید من عازم قم هستم چه درسی بخوانم و چه کار بکنم، دو نکته را فرمودند، فرمودند درستان یک فقه، یک اصول و یک معقول باشد و قدر حرم را هم بدانید! آنجا اولاً وجود مبارک فاطمه معصومه رحلت کرده است، بعد فقها و علما و بزرگان آنجا مدفون هستند. اوّلین بار ما این مطلب را از ایشان شنیدیم، ایشان فرمودند در کنار قبور بزرگان برکات فراوانی هست و این مطلب از هزار سال و دو هزار سال و سه هزار سال نیست، تا آنجا که تاریخ نشان می دهد این طور بود. ایشان می فرمودند که شاگردان ارسطو وقتی می خواستند مطلبی برایشان حلّ بشود، کنار قبر ارسطو می رفتند و بحث می کردند، فکر می کردند و مطلب برایشان حلّ می شد. این مطلب برای ما تازگی داشت که فیلسوف و حکیمی این طور قبرش پربرکت باشد! آن روزها ما قبسات مرحوم میرداماد را داشتیم، منتها چاپ قدیم بود و مطالعه آنها هم خیلی آسان نبود. قبسات جدید که چاپ شد جزء کتاب های بالینی ما بود. ما رسیدیم در بحث زیارت قبور و مسئله برزخ و مسئله حضور اموات و اینها، دیدیم مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در قبسات از مطالب عالیه فخر رازی نقل می کند که قبور بزرگان منشأ برکت است؛ لذا شاگردان ارسطو وقتی می خواستند مطلبی برایشان حلّ بشود می رفتند کنار قبر ارسطو مذاکره می کردند.
▪️ حالا وقتی ارسطو قبرش آن گونه شد، ارسطو کجا فاطمه معصومه کجا! ببینید وقتی ولی مطلق الهی امام رضا (سلام الله علیه) دستور زیارت این حضرت را با آن عرض ادب های خاص می دهد، چه سقراط چه افلاطون چه ارسطو اینها شاگردان «علم الدّراسه» این ذوات قدسی اند، اینها کجا فاطمه معصومه کجا!
▪️ غرض این است که گذشته از اینکه بزرگان و فقها و علما و مراجع بزرگی هم در کنار قبورشان دفن هستند، اینجا معهد و مهد فیض بری است؛ البته همیشه، مخصوصاً روزهایی که متعلّق به این ذوات قدسی است. کسی که در کنار این سفره نشسته، مائده هست، مأدبه هست، حیف است که حداکثر بهره را نبرد و عالم ربّانی نشود، هم علمشان هم عملشان.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه الرحمن ـ جلسه 28
تاریخ: 1396/09/21
@rahighemakhtoom
#آيت_الله_جوادي_آملي
📌 تبيين مقام شفاعت کريمه اهلبيت حضرت فاطمه ي معصومه (سلام الله عليها)
⚫️ویژه وفات حضرت معصومه سلام الله علیها؛
◾️مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س)
◾️وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است
▪ اين بخش از زيارت حضرت فاطمه ي معصومه(س)که مي خوانيم؛«يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمه ي عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند.
▪ لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض ميکنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم ميشود که حقّ شفاعت دارد، شما ميبينيد همه ي مراجع بزرگ در کنار قبر کريمه ي اهل بيت(س)ميگويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.
🌿🌿🌿
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#حضرت_فاطمه_معصومه
#قم
#فیض_الهی
🔅🔅🔅
📌مهد فیض الهی
زمان:5/20دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
📌 برداشتی از #سوره_بقره
🔹أُولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ:
آنان بر هدايت هستند از سوى پروردگارشان.
🔻آنان به وضوح و روشنايى و به راستى و صدق و با علم،به آنچه خداوند به آنان امر كرده است در هدايت هستند.
🔹وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ: و آنان همان رستگارانند.
🔻نان نجاتيافتگان از چيزهايى هستند كه از آنها مىترسند و به آرزوهايشان نائل مىشوند.
💠 از کلام #رهبر_انقلاب
🔻وقتی این خصوصیات(آیه قبل) تمام شد میفرماید: «اولئک علی هدیً من ربهم» این کسانی که این شش خصوصیت را دارند از سوی پروردگارشان بر هدایتند و علاوه بر اینکه خود این خصوصیات نشانهی هدایت الهی است خود اینها کمک میکند به هدایت یافتن انسان و مراتب راههای جدید و منطقهای ناشناخته و حقایق تازهای را به برکت این تقوایی که از اینها حادث شده از قرآن استنباط میکند.
و همانطور که گفتیم: این قرآن مایهی هدایت متقین است این هدایت را از چه کسی و از کجا میآورند؟از قرآن.
🔻«اولئک همالمفلحون»و همانانند رستگار و کامیاب شوندگان.
فلاح که معمولاً در ترجمههای فارسی به رستگاری ترجمه میشود معنای دقیقش به مقصود دست یافتن است و مفلح یعنی آن کسی که به هدف و مقصود خودش دست یافت، که البته آن را در ترجمه فارسی(رستگار) رها شدهی از بندها، و نجاتیافته از مشکلها معنی میکنند، که میتواند درست باشد منتها من در کنارش کامیاب هم گذاشتم. (هم آنانند رستگار و کامیاب شوندگان) و این کامیاب نشاندهندهی همان معنای لغوی و دقیق فلاح است.
۱۳۷۰/۰۸/۰۱
بیانات در جلسه نهم تفسیر سوره بقره
#رستگاری_انسان
@rahighemakhtoom
💠برداشتی از #سوره_بقره
🔹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا:
آنان كه كفر ورزيدند به خدا و بر هرآنچه مؤمنان برآن ايمان آوردهاند.
🔹سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ:
خواه آنان را بترسانى،خواه نترسانى،ايمان نخواهند آورد.خداوند از علم خود در مورد آنان خبر داد.
💠 از کلام #رهبر_انقلاب
🔹شرح چهره متقین در آیات قبل انجام شد و #دو_گروه دیگر در برابر آیات الهی و وحی الهی چهرهنگاری و معرفی میشوند:
🔻گروه اول آن گروهی هستند که اینگونه معرفی شدند:
انَّالذین کَفَروا( آنان که کفر ورزیدند ).
🔻حالا آنها که کفر ورزیدندچه کسانی هستند؟ قبل از نزول وحی الهی و قبل از اینکه دعوت حق در جامعه مطرح بشود، بدیهی است کسانی که در آن جامعه بودند نسبت به آن دعوت و نسبت به آن وحی، چون قبلاً مطرح نبوده، موافقت و معرفتی نداشتند مثلاً: فرض کنید، قبل از آنکه دعوت توحید پیغمبر اکرم(ص) در مکه، مطرح بشود همهی کسانی که در آن منطقه بودند مفاهیم این دعوت جدید مطرح نشده را طبیعتاً نمیشناختند و نه تنها به آن متعقد نبودند، بلکه به ضد آن معتقد بودند.یعنی این دعوت، دعوت توحید میبود، در حالی که آنها مشرک بودند خداهای مادی و بتها را میپرستیدند و این دعوت مبنی بر تصفیه نفس و خودشکنی (یعنی نفس شکنی) انسان بود، در حالی که آنها غرق در هواهای نفسانی و شهوات نفسانی بودند.
بنابراین: همهی مردم، در جهت مقابل این دعوتی که هنوز نیامده بود قرار داشتند. و به اینها گفته میشود #کافر، یعنی بیایمان، بیاعتقاد و مشرک که وقتی دعوت جدید یعنی دعوت به توحید در جامعه مطرح شد همین گروه مشرکین نسبت به آن حقیقت هیچ شناخت قبلی و هیچ معرفت و ایمانی نسبت به آن نداشتند، اینها آن گروهی هستند که آنها را معرفی کردیم.
🔻اما اهل تقوا را گفتیم اهل پرهیز واهل ذکر، یعنی تنبه و توجه و هشیاری.
اینها کسانی بودند که فوراً فطرتشان پاسخ داد و آن پاسخ را پذیرفتند و به قبول تلقی کردند شدند #مؤمن.
خدایمتعال هم، چون اهل تقوا بودند ،(تقوا در پائینترین مراحل) مواظبت میکردند به راه خطا نروند، مراقب بودند حقیقت را نپوشانند و اسیر موانع فهم حقیقت نشوند و لذا شدند اهل هدایت.
۱۳۷۰/۰۸/۰۸
بیانات در جلسه دهم تفسیر سوره بقره
🆔 @rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#شیوه_های_تبیین_معارف_در_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌شیوههای تبیین معارف در قرآن-1-
🔹خدای سبحان رسالت های رسول اكرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ را تلاوت آیات بر مردم، تعلیم كتاب و حكمت به انسانها، و تزكیه جانهای آنان معرفی میكند: « هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَهَ وَ...»[1] و جامع همهی این رسالتها، «دعوت به سوی خدا» است كه سرآغاز برنامه همه انبیای الهی است و روشهای آن در قرآن كریم بیان شده است: « ادْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»[2]. خدای سبحان كه شیوههای گوناگون دعوت را به رسول خود آموخت، خود نیز در بیان كردن و فهماندن معارف قرآنی آن را به كار گرفت.
🔹سرّ استفاده از روشهای گوناگون در دعوت و تعلیم، آن است كه انسانها گر چه از فرهنگ مشترك فطری برخوردارند، لیكن در هوشمندی و مراتب فهم یكسان نیستند و به تعبیر برخی روایات همانند معادن طلا و نقره متفاوتند: «النّاس معادن كمعادن الذّهب و الفضّه»[3]؛ برخی از مخاطبان قرآن كریم انسانهای ساده اندیش و برخی حكیمان فرزانه و ژرف اندیشان باریك بینند.
🔹از این رو، لازم است كتاب جهان شمول الهی، معارف فطری را با روشهای متفاوت و در سطوح گوناگون تبیین كند تا ژرف اندیشان محقق به بهانه نازل بودن مطالبِ وحْی خود را بینیاز از آن نپندارند و ساده اندیشان مقلِّد نیز به دستاویز پیچیدگی معارف آن، خود را محروم نبینند. بر این اساس، قرآن كریم نه تنها از راه حكمت، موعظه و مجادله و گفتهگوی نیكو ره آورد خویش را نشان داده است، بلكه بسیاری از معارف خود را در چهره مَثَل نمودار ساخته و از راه تمثیل آنها را تنزل داده است تا برای سرپیچی كنندهگان از اطاعت خدا و مبتدیانْ تعلیم، و برای محقّقان و خردپیشگان تأیید، و در نتیجه فهمش برای همگان آسان باشد.
🔹شیوه جمع میان حكمت، موعظه و مجادله و گفتهگوی نیكو از یك سو و تمثیل و تشبیه و نقل داستان از سوی دیگر در دعوت و تعلیم، از ویژگیهای كتاب الهی است و در هیچ یك از كتب علوم عقلی و نقلی كه مؤلّفان و مصنّفان آنها تنها به نشان دادن برهانهای صرف و استدلال محض عقلی یا نقلی بسنده میكنند تداول ندارد.
🔅🔅🔅
[1] . سوره جمعه، آیه 2؛ او كسی است كه در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت كه آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزكیه میكند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت میآموزد.
[2] . سورهنحل، آیه 125؛ با حكمت و اندرز نیكو، به راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به روشی كه نیكوتر است، استدلال و مناظره كن.
[3] . بحار، ج 58، ص 65؛ مردم همانند معدنهای طلا و نقرهاند.
ادامه دارد👈🏾
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(116)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_بسيج_اساتيد
🔅🔅🔅
📌کرامت انسان
✅اصل يكم. كرامت انسان كه مرهون خلافت او است، اقتضا دارد كه وي فقط در مدرسه مُسْتَخْلَف عنه خود به فراگيري علوم الهي بپردازد و دانشي را از غير او نياموزد و در غير راه وي به كار نگيرد، زيرا علمي كه نه از اوست، برخطاست و هر عملي كه نه براي او است، خطيئه خواهد بود. انديشه اي از خطا و انگيزه اي از خطيئه بودن مصون است كه از عقل ناب و نقل سَره ديني پايه گرفته باشد و در دلمايه خلوص و صفا مايه دار شده باشد.
▪️لذا خداي سبحان مدرسه بشريّت را فراگيري اسماي حسناي الهي ناميد و خود را معلّم اين مكتب ناميد و فارغ التحصيل هاي آن را فرشته پرور دانست و درباره عناصر محوري ياد شده چنين فرمود: (وعَلَّم آدم الأسماء كلّها... ) [سوره بقره، آيه 31.]كه به معلّم و متون درسي مكتب خدا اشارت دارد و (يا آدم أنبئهم بأسمائهم... ) [سوره بقره، آشيه 33.]كه به مَلَك پروري انسان كامل عنايت دارد.
رسالت انسانِ فراغت يافته از بارگاه منيعِ تعليم اسماي خدا، همانا بيان معارف قرآن و عترت است كه به چنين زبان آموزنده اهتمام شد و سخن نغز و پر مغز (علّمه البيان... ) [سوره الرحمن، آيه 4.]، يادآور آن است و نيز بَنان نويسنده مسطورِ سودمند است كه كلام تابناكِ (والقلم و ما يسطرون) [سوره قلم، آيه 1.]گواه سوگند خدا به آن است كه رسالت انسانِ تعلّم يافته از مكتب آفريدگار خويش، ايراد مقال و ارائه مقالتي است كه فرشته خويي را رواج دهد و ددمنشي شيطان هاي كوچك و بزرگ را فرونشاند و هرگونه نفاق و شقاق را رجم و طرد كند و حَرم اَمْن نظام اسلامي ميهن خود را از تطاول مهاجمان فرهنگي و شبيخون غارتگران حريت و استقلال مصون دارد.
▪️چون علم اسماي حسنا آميخته با عمل صالح است و نظير قرآن و عترت از يك ديگر جدا نيستند، متعلّمان چنين مكتبي انديشوران وارسته اند كه دل دادگي آنان با خردورزي هماهنگ، و خردمندي آنها با دلبري وصاحبدلي مقرون است.
جَسْت دلم كه من دَوَم
گفت خرد كه من رَوَم
كرد اشارت از كَرَم
گفت بَلي، كلا كما
خوان چو رسيد از آسمان
دست بشوي و هم دهان
تا كه نيايد از كَفَتْ
بوي پياز و گندنا
كانِ نمك رسيد هين
گر تو مليح و عاشقي
كأس ستان و كاسه ده
شور گزين، نه شوربا
[ديوان شمس تبريزي.]
☘️☘️☘️
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom