eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
722 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 گوشت قربانی نباش انسان نباید گوشت قربانی باشد که هر کس تکه‌ای از آن را ببرد و برای صاحبش چیزی نماند، یا مانند دیس حلوا که هر کس لقمه‌ای از آن بر می دارد؛ یعنی نباید خودش را کاملاً در اختیار مردم و دیگران بگذارد به گونه‌ای که به خلوت‌هایش و به خانواده‌اش نرسد. 📝 منبع: پرتوی از نور مجرد علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی (ویژه‌نامه همایش بزرگداشت بیستمین سال رحلت مرحوم علامه) 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی : 📌 شدن از بهترین مسئولیت‌ ... ⭕️ در این فضای که در همه خانه ها راه پیدا کرده است باید ... 💠 زن نیز مانند مرد باید طبق مسئولیتی که خداوند بر عهده او گذاشته است عمل کند و آن مادری است، چراکه مادر شدن از بهترین مسئولیت‌ هایی است که خداوند بر عهده زن گذاشته است. 💠 اگر کسی ازدواج کرد نصف دین او کامل می شود، بنابراین ازدواج یک امر ملکوتی است، در ازدواج همانطور که مرد موظف است مسکن تهیه کند، زن موظف است سکینت فراهم کند، زن قطب سکینت و آرامش خانواده است هر چند در کنار این مسئولیت ها، زن می تواند برابر استعدادی که خدا به وی داده است درس بخواند و پیشرفت داشته باشد. 💠 همانطور که مرد اساس کارش تهیه رزق و مسکن است و در کنار آن می تواند تحصیل کند، زن نیز اساس کارش مدیریت خانواده و تربیت فرزندان است و می تواند در کنار آن تحصیل و فعالیت نیز داشته باشد. خدایی که طلب علم را فریضه قرار داده است، استعداد تحصیل آن را نیز به انسان داده است و خداوند، علم را وقف هیچ گروه خاصی نکرده است. 💠 اگر خانمی یک استعداد پر فروغ در خود یافت باید بداند این امانت الهی است و باید قدر بداند و با پرهیز از کارهای اجرایی به تحصیل و علم بپردازد و به مقام استادی نائل شود و از این آفت نهال فروشی که در حوزه های علمیه است، خود را مصون بدارد. 💠 هر جا محل نقل و انتقال حقیقت باشد و فکر و اندیشه و تبلیغ را با خود بیاورد، فضای حقیقی است؛ لذا در این فضای اینترنتی که در همه خانه ها راه پیدا کرده است باید مطالبی ارائه کرد که از آلوده شدن جامعه جلوگیری شود، چراکه جامعه آلوده به راحتی درمان نمی شود. 💠 عمده آن است که انسان و جامعه را به عظمتشان آشنا کنیم، انسان ها باید بدانند ما موجودی ابدی هستیم و در مصاف با مرگ، مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم، وقتی این برای انسان روشن شود که ابدی خواهد شد و باید به فکر ابدیت خود باشد و جوابگوی اعمال خود باشد ، هر کاری را انجام نخواهد داد و خود را ارزان نخواهد فروخت. ▪ دیدار جمعی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 ظهور مهدی موجود موعود نقطه عطف تاریخ بشر 🔹 آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد، همه اندیشه علمی دارد كه میوه علمی اوست و هم انگیزه صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور مهدی موجود موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما زمین مرده را زنده می ‌كنیم، زمینه مرده را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد، بر هر فكر و اراده‌ ای که مصمم باشد مسلط است، هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند و دستور رسیده است، تسلیم محض ‌اند؛ حتی بزرگ ‌تر از انسان! مستحضرید که در سورهٴ «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَ تِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾،[1] اما همین قرآن را انسان كامل تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[2] تو را مرعوب نكند، این تسلیم محض می ‌شود و خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند، البته مانند این در جریان انبیا فراوان است. وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می ‌گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحول می ‌شود. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
وصیت نامه شهید سردار قاسم سلیمانی.docx
28.7K
📌 متن کامل وصیتنامه سردار دلها شهید قاسم سلیمانی 🔅 تقدیم به همه مجاهدان با اخلاص اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. التماس دعا @rahighemakhtoom
انتخاب ها و آزمون ها-10-11-98.mp3
16.29M
20 📌انتخاب ها وآزمون ها 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت8:نکته های تفسیری آیه 3سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ ✅ و لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ ▫️ «لا یَحُضُّ»: تشویق و ترغیب نمی‌کند ✅ ۱ - تکذیب کنندگان مجازات هاى الهى، نه خود به تغذیه مسکینان کمک مى کنند و نه دیگران را به آن وادار مى سازند. (و لایحضّ على طعام المسکین) 🔹 تعبیر «حضّه على الامر»; یعنى، او را بر آن کار وادار ساخت (مصباح). 🔹 مراد از «طعام المسکین»، «بذل طعام المسکین» است و ممکن است 🔹 طعام[اسم مصدر و ]به معناى اطعام باشد; مانند «عطاء» به معناى «اعطاء». (البحرالمحیط) ✅ ۲ - انکار معاد، مایه سردى روابط انسان ها با یکدیگر (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم . و لایحضّ على طعام المسکین) ✅ ۳ - تأمین غذاى نیازمندان و ترویج فرهنگ یارى رسانى به تهى دستان، تکلیفى الهى است. (و لایحضّ على طعام المسکین) 🔹 «مسکین»، کسى است که چیزى ندارد; یا آنچه دارد، براى او کافى نیست و یا کسى است که فقر، او را ساکن و کم تحرک ساخته است. (قاموس) ✅ ۴ - مسکین، داراى سهم غذا در اموال مردم* (طعام المسکین) 🔹 اضافه «طعام» به «مسکین»، نشانگر استحقاق است، زیرا دلالت مى کند که آن غذا، طعام خود مسکین است. ✅ ۵ - رفع نیاز غذایى فقیران، مهم ترین حمایت از آنها است. (و لایحضّ على طعام المسکین) ذکر خصوص «طعام»، بیانگر برداشت یاد شده است. ✅ ۶ - خوددارى از ترویج فرهنگ یارى رسانى به نیازمندان، نکوهیده و مایه دورى انسان از خداوند است. (فذلک الذى ... و لایحضّ على طعام المسکین) «ذلک»، اسم اشاره اى است که براى دور به کار مى رود. ✅ ۷ - توجّه به تأثیر انکار معاد در ترک یارى مستمندان، حتى با زبان، مایه پرهیز از تکذیب آخرت است. (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین) ✅ ۸ - تغذیه تهى دستان و دعوت مردم به فقرزدایى از جامعه، لازمه پذیرش روز جزا و نشانه کام یابى در آن روز است. (یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت9:نکته های تفسیری آیه4 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ ✅ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ✅ ۱ - برخى از نمازگزاران، گرفتار نفرین خداوند و سزاوار عذاب و هلاکت اند. (فویل للمصلّین) 🔹 «ویل» - که در اصل به معناى عذاب و هلاکت است - کلمه اى است که براى تهدید به عذاب به کار مى رود. (لسان العرب) این کلمه نام درّه، یا چاه خاصى در جهنم و یا نام یکى از درهاى آن است (قاموس). مبتدا قرار گرفتن آن - با آن که نکره است - نشان مى دهد که در معناى نفرین به کار رفته است. ✅ ۲ - برخى از نمازگزاران، کیفرهاى الهى را باور نداشته و هشدار به آن را دروغ مى دانند. (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین) 🔹 «فاء» در «فویل» براى تفریع است و دلالت دارد که مراد از «مصلّین» (در این آیه)، همان کسانى اند که در آغاز سوره، به «تکذیب کنندگان جزا» توصیف شده اند. ✅ ۳ - نمازخواندن تکذیب کنندگان کیفرهاى الهى، بى ثمر بوده و مایه استحقاق عذاب جهنم است. (أرءیت الذى یکذّب بالدّین ... فویل للمصلّین) ✅ ۴ - نمازگزاران بى اعتقاد به معاد، مورد نفرین خداوند (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین) 🔅🔅🔅 ✅ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ عَنْ‌ صَلاَتِهِمْ‌ سَاهُونَ‌ ▫️ «سَاهُونَ»: جمع ساهی، از ماده سَهْو، بی‌خبران و غافلان. مراد کسانی است که یا به ترک نماز می‌گویند، و یا نمازی را می‌خوانند و چهار تا را پشت گوش می‌اندازند، و یا این که نماز می‌خوانند و همچون کودکان مقلّد از پدران و مادران، بالا و پائین می‌روند، و زمزمه‌هائی می‌کنند. نه حرکتشان ارادی و نه کلماتشان اختیاری است. نه می‌فهمند چه می‌کنند، و نه می‌فهمند چه می‌گویند. ✅ ۱ - بى اعتنایى به نماز و بى توجّهى هنگام اداى آن، زمینه ساز گرفتارى به نفرین و عذاب خداوند (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 «سهوة» (مصدر «ساهون»)، به معناى غفلت است (مصباح). غفلت از نماز، به ترک کلى یا مقطعى آن و یا تأخیر در اداى آن است. شخص غافل گرچه معذور است; اما در مواردى که اهتمام نورزیدن او سبب غفلت شده باشد، سزاوار نکوهش است. 🔹 اضافه «صلاة» به ضمیر «هم»، نشان مى دهد که سخن درباره کسانى است که نماز مى خوانند; ولى آن را همراه با بى توجهى و غفلت ادا مى کنند. ✅ ۲ - لزوم اهتمام به نماز و توجّه به محتواى آن (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۳ - باور نداشتن کیفر و پاداش الهى، مایه سبک شمردن نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۴ - بى توجّهى نمازگزاران به نماز خویش، نکوهیده تر از آزار یتیمان و فراموش کردن بینوایان است. (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 این آیه، مانند آیات دیگر این سوره، بیانگر خصلت هاى تکذیب گران کیفر الهى است. آوردن حرف «فاء» در خصلت سوم به بعد و تغییر سیاق کلام، بیانگر ترتیب رتبى و نکوهیده تر بودن آنها است. ✅ ۵ - انکار معاد، بر روابط انسان با خلق و خالق، تأثیر منفى گذارده و مایه بى اعتنایى وى به آنها مى گردد. (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۶ - مراقبت از نماز، زمینه ساز یتیم نوازى و رسیدگى به درماندگان (یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 حرف «فاء» در «فویل»، نکوهش غافلان از نماز را بر نکوهش دو دسته قبل (آزار دهندگان یتیمان و بى تفاوتان در برابر فقر دیگران)، تفریع کرده است; یعنى، چون آن دو حالت نکوهیده است، پس واى به حال این نمازگزاران! کنایه از این که اگر آنان نمازگزار حقیقى بودند، چنین رفتارى نمى داشتند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (61) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 9 ـ پايان سخن بهشتيان عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «الحمد لله، الكلمة التى يقولها أهل الجنة إذا دخلوها وينقطع الكلام الذى يقولونه فى الدنيا ماخلا الحمد لله وذلك قوله: (دعواهم فيها... واخِر دعواهم أن الحمد لله ربّ العالمين)»[ بحار، ج90، ص166 «سوره‌ي يونس، آيه‌ي 10]. 🔅 اشاره: بهشتيان هنگام ورود به بهشت و مشاهده تحقق وعده‌ي الهي خدا را حمد مي كنند و هر چه را خواستند به صرف تسبيح خداوند براي آنها حاصل است و نيازي به اسباب و وسايل ندارند و بعد از بهره وري از نعمت بهشت،خدا را حمد مي كنند و چون نعمتهاي بهشتْ عطاي غير مجذوذ و غير منقطع است، از اين رو حمد بهشتيان نيز منقطع نخواهد شد و معناي «آخر» در آيه‌ي مزبور، نسبي است، نه نفسي. 🔻🔻🔻 ✅ 10 ـ بازگشت ربوبيّت به خالقيّت عن الرضا (عليه السلام): «... ربّ العالمين توحيد له وتحميد وإقرار بأنّه هو الخالق المالك لا غير»[ نورالثقلين، ج1، ص15.]. عن الصادق (عليه السلام):... ربّ العالمين، قال: «خلق المخلوقين»[ تفسير قمي، ج 1، ص 28.]. 🔅 اشاره: همان گونه كه در بحث لطايف و اشاراتِ آيه‌ي مورد بحث گذشت، ربوبيّت با تحليلْ به خالقيّت بر مي گردد و در اين احاديث نيز به آن اشاره شده است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
051.mp3
7.56M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
در عمل به سنّت‌های پیامبر باید کوشید، بخصوص سنّت‌های متروکه و سنّت‌هائی که بر عکس عمل می‌شود. مثلاً مصیبت زدگان باید سه روز در خانه عزاداری کنند و دیگران برای آنها غذا ببرند، یا اینکه قبل از مسافرت باید مؤمنین را جمع کرد و تودیع کرد. 📝 منبع: پرتوی از نور مجرد علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی
📌 نور الهی 🔹 چرا زهرا (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏)، این «ریحانة النبی» فراموش شدنی نیست؟ برای اینکه ایشان به «نور الهی» وابسته است. «نور الهی» نوری است که زمین را روشن می ‌کند، زمان را روشن می ‌کند، سپهر را روشن می ‌کند. شما در حال صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) دیده و شنیده و خوانده ‌اید که وقتی به محراب عبادت می ‌ایستاد، نور عبادتش نظام سپهری را روشن می ‌کرد، نور حضرت به آسمان می ‌رفت، اهل آسمان از آن نور استفاده می ‌کردند. این نور، زمینی نیست. این نور، زمانی نیست. این نور، خاموش شدنی نیست، چون ﴿یطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یأْبَی اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یتِمَّ نُورَهُ﴾؛[سوره توبه، آیه32. ] در دو بخش قرآن با تفاوتی اندک، این مضمون نورانی آمده است که اینها می‌ خواهند با دهان نور آفتاب را خاموش کنند. یک چراغ ضعیف، یک شعله کبریت با فوت دهان خاموش می ‌شود؛ اما نور آفتاب با تبلیغات سوء، با بدرفتاری‌ ها، با بدگویی ‌ها که به منزله فوت دهان است، خاموش نمی ‌شود؛ لذا حضرت فرمود آنها تلاش کردند که صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) را خاموش کنند،[نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه202؛ «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا». ] ولی موفق نشدند. نور خدا خاموش شدنی نیست! 📚 پیام به همایش ریحانة النبی تاریخ: 1396/12/15 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🌹 سالروز میلاد کوثر نبوت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و خلف صالح ایشان امام روح الله الموسوی الخمینی سلام الله علیه بر شما دوستان و همه رهروان مبارک.🌹 التماس دعا @rahighemakhtoom
🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 مراحل سه گانه جهاد 🔹 مرحله اول جهاد، جهاد با دشمن بیرون است، مرحله دوم جهاد، جهاد اوسط است كه در بعضی از روایات از آن به جهاد اكبر یاد شده است که جهاد با دشمن درون است،[1] مرحله آخر جهاد كه جهاد اكبر است، جهاد با دشمن نیست جنگ با دوست نیست، یك صلح دوستانه‌ ای است بین دو رقیب: یكی رقیب میانی است و یكی رقیب برتر؛ آن جنگ اول كه جهاد بیرونی است كه همه ما می ‌دانیم و شما عزیزان، بلكه همه مردم ایران اسلامی در این دفاع مقدس آزمون خود را پس دادند، این جنگ با دشمن بیرون است. دشمن بیرون كاری كه می ‌كند آب و خاك آدم را می‌ گیرد، منابع و ثروت را می ‌گیرد و از این قبیل. 🔹 این آهن كه در سوره «حدید» آمده است: ﴿وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ﴾،[2] این جلوی تهاجم و تجاوز هر دشمنی را می ‌گیرد چه اینكه ـ به لطف الهی ـ در این دفاع مقدس هشت ساله ‌چنین بود. این جنگ بیرونی است كه با دشمن بیرون انسان می ‌جنگد كه به بركت همین خون‌ های پاك شهدا و جانبازی عزیزان جانباز و سرافرازی آزادگان سرافراز این كیان اسلامی، این نظام اسلامی محفوظ ماند، امیدواریم تا ظهور حضرت همچنان محفوظ بماند! این مهم‌ ترین ابزارش آهن است. 🔹 جنگ متوسط، جنگ با دشمن درون است. با دشمن درون، یعنی با هوس جنگیدن، با هوا جنگیدن، با غرور جنگیدن، با بداخلاقی جنگیدن، یك اسلحه می‌ خواهد، اسلحهٴ جنگ درون آه است، نه آهن! شما این دعای كمیل را كه شب‌ های جمعه می‌ خوانید، وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به ما آموخت كه به خدا عرض كنیم، خدایا ما در این صحنه نبرد یك اسلحه داریم! «وَ سَلاحُهُ البُكَاء»[3] فقط گریه كه بگوییم با تن ضعیف و با این بدن لاغر و با این امكانات كم در برابر ابلیس و وسوسه ‌ها و غرورها داریم مبارزه می‌ كنیم، این همان جهاد اوسط است. در آن حدیث معروف از این جهاد اوسط به جهاد اكبر یاد شده است؛ منتها اكبرِ نسبی است نه نفسی، اكبر جای دیگر است. ما اگر در جهاد درون پیروز شویم در جهاد بیرون یقیناً پیروز می‌ شویم. 🔹 از پیغمبر و اولاد پیغمبر (علیهم الصلاة و علیهم السلام) راستگوتر چه كسی است؟! این حدیث از خود پیغمبر است، فرمود: «أَعدَی عَدُوِّكَ نَفسَكَ الَّتِی بَینَ جَنبَیكَ».[4] آمریكا خیلی بد است، صهیونیسم خیلی بد است، بدترین دشمن ‌های ما اینها هستند؛ اما بدتر از صهیونیسم این هوس است: «أَعدَی عَدُوِّكَ نَفسَكَ الَّتِی بَینَ جَنبَیكَ» این همه طلاق از كجا پیدا شده؟ رعایت ادب نكردن، احترام به یكدیگر نگذاشتن و به یكدیگر خیانت كردن منشأ تزلزل خانواده است، فرمود: گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست[5] بنابراین راه هست، اگر ـ ان‌ شاء الله ـ این راه جهاد حاصل شد، دیگر هیچ كسی سخن از اختلاس ندارد، هیچ كسی سخن از ـ خدای ناكرده ـ بدرفتاری ندارد، اینها می‌ شوند نور، ما مسئولینی داریم كه نورند! نورانی‌اند! آنها هم همین‌ طور تربیت شدند؛ البته یك عده هم خلاف می‌ كنند، آنهایی كه نورند در دوران جوانی همین راه شما را طی كردند، از همان اول تصمیم گرفتند راهشان را با خدا درست تسویه كنند. 🔹 این دو قسمت برای ماهاست، ما با دشمن داریم می‌ جنگیم یا با آهن یا با آه، «وَ سَلاحُهُ البُكَاء»؛ اما آنهایی كه به مقصد رسیدند و جزء اولیای الهی ‌اند، آنها هم جهاد دارند؛ اما آنها جهادشان با دشمن نیست، یك تنازع ظریف و لطیفی است با دوست، آنها با جهل نمی‌ جنگند آنها با عقل می‌ جنگند. عقل می ‌‌گوید من می ‌خواهم بفهمم بهشت چه خبر است و جهنم چه خبر است، عشق می ‌گوید فهمیدن مهم نیست، دیدن مهم است، الآن كاری بكن كه بهشت را ببینی؛ این همان شهود است، این خطبه نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) كه در اوصاف متّقیان دارد: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْرَآهَا فَهُمْ فِیهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْرَآهَا فَهُمْ فِیهَا مُعَذَّبُونَ»[6] ناظر به این جهاد و بخش سوم است. قلب، دل، به عقل می ‌گوید استدلال حكیمانه سر جایش محفوظ است دلیل قرآنی آوردن سر جایش محفوظ است، جهنم هست، بهشت هست، اینها فهمیدن است نه دیدن: خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[7] 📝 پی نوشت: [1]. الأمالی(للصدوق)، النص، ص466. [2]. سوره حدید، آیه25. [3]. مصباح المتهجد، ج1، ص361. [4]. عدة الداعی، ص314. [5]. هفت اورنگ (جامی)، سلسلةالذهب، دفتر اول. [6]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه193. [7]. مثنوی معنوی، دفتر ششم، بخش83. 📚 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه افسری امام علی علیه السلام تاریخ: 1394/05/14 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 الگودهی قرآن به جوانان(4) ✅ 3ـ الگوی هدفداری قرآن كریم برای معرفی الگوی هدفداری، شخصیت های بزرگی را معرفی می نماید. از جمله این شخصیت ها حضرت ابراهیم است كه آیات مربوط به آن گذشت و گفته شد كه حضرت ابراهیم به هیچ قیمتی حاضر نشد دست از هدف خود بردارد و تهدیدها را به جان خرید: (یا ابراهیم لئن لم تنته لا رجمنك و اهجرنی ملیا) ای ابراهیم اگر دست از كارهایت خرابكاریهایت برنداری، تو را سنگ باران خواهم كرد یا سخنان تندی به تو خواهم گفت. از من دور شو.[11] تا این كه وی مجبور شد از آنان كناره گیری كند و گوشه عزلت برگزیند. قرآن از زبان ابراهیم می فرماید: (وإعتزلكم و ما تدعون من دون الله...) از شما و بتهایتان كناره گیری می كنم...[12] در همین راستا، آن حضرت آتش نمرود را نیز پذیرا شد. ✅ نمونه دیگر: نمونه دیگر هدفداری، اصحاب كهف هستند: اصحاب كهف جوانانی بودند خداباور، كه حاضر نشدند دست از عقیده خود بردارند: (انهم فتیه آمنوا بربهم (اصحاب كهف جوانانی بودند كه به پروردگارشان ایمان داشتند.[13] و شعارشان این بود كه: (ربنا رب السموات والارض لن ندعوا من دونه الها) پروردگار ما، پروردگار آسمان ها و زمین است و به جز او خدایی دیگر را نمی خوانیم. [14] اینان، آنچنان در راه عقیده خود استوار بودند كه حاضر نشدند با طاغوت زمان همنوا شوند، و لذا شهر و دیار، خانه و خانواده و حتی ملك و حكومت را رها كرده و به غاری پناه بردند: (اذ اوی الفتیه الی الكهف قالوا ربنا آتنا من لدنك رحمه وهییء لنا من إمرنا رشدا) بیاد آور، هنگامی كه جوانان به غار پناه بردند و گفتند: خدایا، از سوی خودت به ما رحمت بده و زمینه رشد ما را فراهم فرما. [15] آنان پس از بیدار شدن از خواب به حساب همان زمان ـ كه دوران خفقان و ستم دقیانوس بود ـ باز به فكر طهارت و پاكی بودند و حاضر نبودند غذای نامناسب مصرف نمایند، لذا به مإمور خرید گفتند: (فلینظر إیها إزكی طعاما فلیإتكم برزق منه...) بنگر كه كدامیك طعامشان پاكیزه تر است، و مقداری از آن روزی برای شما بیاورد. [16] علم و حكمت زاید از لقمه حلال عشق و رقت آید از لقمه حلال زاید از لقمه حلال اندر دهان میل خدمت، عزم رفتن آن جهان ⏪ سلسله پست ها ی بررسیهای قرآنی روزهای فرد هفته⏩ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 الگودهی قرآن به جوانان(5) ✅ ب ـ حوزه اخلاق در این حوزه علمی و عملی، قرآن كریم به معرفی چند الگو پرداخته كه جوانان باید با شناخت این نمونه های اخلاق و اسوه های هدایت، مسیر تربیت خود را با آنها منطبق نموده واز رفتار و اعمالشان درس گرفته و به آنان تإسی نمایند: ✅ 1ـ الگوی از جان گذشتگی آیه شریفه: (ومن الناس من یشری نفسه ابتغإ مرضات الله) بعضی از مردم كسانی هستند كه جان خود را برای خشنودی خدا، می فروشند،[17] الگوی از جان گذشتگی است كه قرآن به ما معرفی می كند. این مصداق منحصر به فرد، علی بن ابی طالب - علیه السلام - است كه در نهایت از جان گذشتگی، حاضر شد در زمان خطر، به جای پیامبر - صلی الله علیه و آله - در بستر وی قرار بگیرد. سنگ تا فانی نشدكی شد نگین ▪ دانشمندان اسلامی از مفسران، مورخان و محدثان می نویسند، در (لیله المبیت) یعنی شبی كه پیامبر - صلی الله علیه و آله - می خواست از مكه بیرون آمده و به مدینه هجرت نماید، علی بن ابی طالب - علیه السلام - به جای پیامبر خوابید و همه خطرات احتمالی را به جان خرید. [18] 📝 پی نوشت ها: [1] . انبیإ، 53. [2] . انعام، 74. [3] . ممتحنه، 4. [4] . ممتحنه، 4. [5] . مریم، 47. [6] . ممتحنه، 4. [7] . توبه، 114. [8] . انبیإ، 57. [9] . همان، 58. [10] . انبیإ، 69. [11] . مریم، 46. [12] . مریم، 48. [13] . كهف، 13. البته در برخی از روایات، نامگذاری اصحاب را به فتی به دلیل ایمانشان دانسته اند ر.ك بحار الانوار، ج 14، ص 428. [14] . همان، 14. [15] . همان، 10. [16] . همان، 19. [17] . بقره، 207. [18] . ر ك: علامه امینی، الغدیر، ج 2 ص 48، و بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج2، ص 202 و 207. ⏪ سلسله پست ها ی بررسیهای قرآنی روزهای فرد هفته⏩ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
✅ انسان هیچگاه و در هیچ مرحله‌ای قفل نمی‌شود که اگر قفل می‌شد دیگر انسان نبود بلکه سنگ بود. منبع: پرتوی از نور مجرد(علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
052.mp3
6.08M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(یکشنبه 27-11-1398) 🔅🔅🔅 📌 امروز و فردا ... و منْ كان غده شرّاً منْ يوْمه فمحْرومٌ، و منْ لمْ ينلْ ما يرى منْ آخرته آخرته إذ ا سلمتْ له دنْياه فهو هالكٌ. (1. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. ) ▪ این، دنبالۀ همان حدیثی است که پیرمرد شامی درخواست نصیحت میکند، حضرت در ادامه میفرماید: کسی که فردای او از امروز او بدتر باشد، محروم است. شباب عمر به دانش گذشت و شیب به جهل کتاب عمر مرا فصل و باب پیش و پس است! 🔹 بعضیها امروزشان خوب است، فردایشان نه؛ جوانیشان خوب است، پیری شان نه. این، معنایش این است که شما دیروز مثلاً یک کار خیری انجام دادید ،یک رتبه بالا آمدید؛ مثلاً یک نماز باحالی، با توجهی خواندید، برای همین نمازخواندن نمازخواندن خوب باتوجه باحضور قلب یک درجه ای به شما دادند، امروز آن نماز را نخواندید، پس پیش نرفتید! یا علاوۀ بر این، خدای نکرده یک خطایی هم انجام دادید که آن درجۀ دیروز را حبط کرد. این آدم، محروم است، محروم از سرمایه ای که ضایع شده است. این عمر، سرمایۀ ماست. وقتی لحظه به لحظه این سرمایه مصرف میشود، در مقابلش چیزی بدست نیاوردیم، بلکه ضرر کردیم، این میشود محرومیت، فهو محروم. ▪ و منْ لمْ ينل ما يرى من آخرته إ ذا سلمتْ له دنيْاه ف هو هالك ، یکی از معانی لم ینل این است که: انسان سهم کسی را ادا نکند. نائل به معنای عطا و نعمتی است که خدای متعال به افراد میدهد، نائل یعنی آن سهمی که به کسی میدهند. 🔹 میفرماید: هر کسی که سهم آخرت را ادا نکند، آن مقداری که برای آخرتش باید کار کند، سهم آخرتش را ادا نکند، اگر دنیای او سالم باشد، اهمیتی به آخرتش نمی دهد. بعضی ها ارتکازشان این است که: دنیای مان درست باشد، آخرت هر چه شد، شد، خدا یک کاری میکند. این هم میفرمایند: فهو هالک. هالک یعنی: بیچاره است، این بدبخت است، یک چنین آدمی که اگر دنیایش خوب شد، دیگر به آخرتش اهمیتی نمیدهد، ازدست رفته است. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
نوزاد بسیار لطیف و حسّاس است. او را نباید در مجالس گناه و ساز و آواز برد؛ بلکه باید برای او قرآن گذاشت و در مجالس ذکر و توسّل بُرد؛ گیرندگی نوزاد بسیار قوی است. 📚منبع: پرتوی از نور مجرد (مرحوم علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت10:نکته های تفسیری آیه5 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ✅ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ يُرَاءُونَ‌ ▫ «یُرَآءُونَ»: ریاکاری می‌کنند. خودنمائی و تظاهر می‌کنند ✅ ۱ - ریاکاران، مورد نفرین خدابوده و به عذاب جهنم گرفتار خواهند شد. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) 🔹 «رائیته» (ماضى «یراءون»); یعنى، خود را بر خلاف آنچه بودم، به او نشان دادم (قاموس). «ریا»; یعنى، آشکار ساختن کار خویش براى مردم تا او را ببینند و به او نظر نیکو داشته باشند (مصباح). ✅ ۲ - برخى از تکذیب کنندگان کیفرهاى الهى، منافقانه خود را در نظر مسلمانان، افرادى دیندار جلوه مى دهند. (أرءیت الذى ... الذین هم یراءون) ✅ ۳ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ریاکارى در آن است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون) 🔹 تفاوت کلمه «ساهون» - که وصف است - به «یراءون» - که فعل مضارع است - نشانگر آن است که وجود «سهو»، زمینه ساز به وجود آمدن «ریا» است. ✅ ۴ - تکذیب روز جزا، زمینه ساز ریاکارى در نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۵ - خواندن نماز، براى خودنمایى نزد مردم، نکوهیده و مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۶ - لزوم اخلاص و قصد قربت در نماز (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۷ - نماز ریاکارانه، نماز غافلان است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون) ✅ ۸ - ریاکارى شخص نمازگزار، نکوهیده تر از یتیم آزارى و رسیدگى نکردن به مستمندان است. (الذى یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) 🔹 آوردن حرف «فاء» در خصلت سومى که براى مکذبان جزا شمرده شده است، بیانگر آن است که آن خصلت، با تمام ویژگى هایش، نکوهیده تر از دو خصلت نخست است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته های تفسیری آیه6 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ يُرَاءُونَ‌ ✅ وَ يَمْنَعُونَ‌ الْمَاعُونَ‌ ▫ «الْمَاعُونَ»: وسائل ناچیز منزل، از قبیل: دیگ، کلنگ، کبریت، آب، نمک. وسائلی که در گره‌گشائی و رفع نیاز، معمولاً به گونه امانتی مردم از یکدیگر می‌گیرند. مراد به طور کلّی خودداری از یاری و همکاری است. واژه (مَاعُونَ) صیغه مبالغه و از ماده (مَعْن) است به معنی شی‌ء ناچیز. نماد چیز بی‌ارزش است. ▫ یادآوری: بعضی آیات یک تا چهار را درباره کافران، و آیات پنج تا هفت را راجع به منافقان می‌دانند. ولی اغلب مجموعه صفات رذیله تحقیر یتیمان، ترک اطعام مستمندان، غفلت از نماز، ریاکاری، و عدم همکاری با مردم حتّی در دادن وسائل کوچک و ناچیز زندگی را به مسلمانان اسمی برمی‌گردانند. ✅ ۱ - کسانى که از عاریه دادن لوازم منزل، دریغ ورزیده، احتیاجات مردم را نادیده مى گیرند، گرفتار نفرین خدایند و عذاب جهنم، فرجام آنان است. (فویل ... و یمنعون الماعون) 🔹 «ماعون»، عنوان عامى براى اثاثیه منزل، از قبیل دیگ، تبر، و کاسه است (مصباح). این کلمه به معناى کار خیر و باران و آب و هر چیز نافع نیز مى آید (قاموس). ریشه آن «مَعْن» (چیزى که کم و آسان باشد) است و برخى اصل آن را «معونة» (ابزار کمک دهنده) دانسته اند. (صحاح اللغة) ✅ ۲ - بى اعتقادى به معاد و پاداش و کیفر الهى، مایه بى تفاوتى انسان در برابر ضروریات زندگى مردم (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و یمنعون الماعون) 🔅 ۳ - لزوم رد نکردن مراجعه کنندگان و کمک خواهان و تأمین احتیاجات مردم (فویل ... الذین ... و یمنعون الماعون) ✅ ۴ - خواندن نماز، بدون تصمیم بر امدادرسانى به نیازمندان، غفلت از «حقیقت نماز» است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون) ✅ ۵ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ساز بازماندن انسان از کمک به مردم (عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون) ۶ - مضایقه کردن نمازگزاران غافل و ریاکار، از عاریه دادن لوازم زندگى خود به نیازمندان، نکوهیده تر از یتیم آزارى و بى توجّهى به فقیران است. (الذى یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین ... و یمنعون الماعون) 🔹 با آن که تعبیر «فویل للمصلّین»، ادامه بیان اوصاف کسانى است که جزاى الهى را تکذیب کردند; ولى حرف «فاء» و تغییر سیاق، نشانگر تفاوت درجه آن با دو وصف قبل است. بنابراین وصفى که در این آیه، از ویژگى هاى همان «مصلّین» شمرده شده است، نارواتر از اوصافى است که در آیه دوم و سوم آمده بود. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom