eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از (64) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد خداي سبحان بر اساس ستاريّت خود، در دنيا مكنونات درون انسانها را جز در مواردي اندك بر چهره هايشان ظاهر نمي كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است ظاهر مي شود؛ همان گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي كند و هراس مايه‌ي رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و نفسانيات انسان در چهره اش اثر مي گذارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (65) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد ▪ در فرهنگ قرآن كريم بهشت «دارالمُقامة» ناميده شده است و بهشتيان خدا را سپاس مي گويند كه آنان را به «دارالقرار» و آرامگاه ابدي خود رسانده است. ▪ برزخ مانند دنيا آرامگاه نيست، بلكه معبري است كه انسانِ مسافر با عبور از آن به آرامگاه ابدي خود، يعني قيامت كبرا مي رسد. ▪ امام سجاد (عليه السلام) مي فرمايد: «حمد ويژه‌ي خدايي است كه اخلاق نيك براي ما برگزيد و رزق پاكيزه به ما عطا فرمود و براي ما ملكه و سيطره بر جميع خلق قرار داد (ولايت تكويني)، آن سان كه همه‌ي آفريدگان خداي سبحان، به قدرت او، مطيع و منقاد ما هستند و حمد و سپاس خدايي را كه ما را از غير خودش بي نياز و تنها به خودش نيازمند ساخت»؛ (زيرا او هم به نيازهايمان دانا و هم بر تأمين آن تواناست و هم بر ما روا داشت تا نيازهايمان را به پيشگاهش عرضه داريم و بدين گونه راه رجوع به غير خودش را كاملاً بسته است؛ همانها كه نه مي دانند ما چه مي خواهيم، نه مي توانند نيازمان را برآورند و نه همواره ما را مي پذيرند). 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
▪ جریان انتخابات هم همین‌طور است! ما گذشته از اینکه با سخنرانی با قول، مردم را باید به انتخابات دعوت کنیم، با روش ما، با منش ما و با گفتار ما باید باشد؛ انسان فرشته خوی جامعه را فرشته می کند! روحانیت اگر برنامه آن فرشته خویی باشد، این مردم آماده اند که فرشته بشوند! چه نظامی بهتر از نظام اسلامی، ما الآن در میدان مین هستیم و در منطقه امنیت هستیم، حالا ما که در بهشت نیستیم که اختلاف نباشد! دنیا همین است! مگر شما می خواهید که دنیا باشد و با این حال یک اختلاف نظر و اختلاف سلیقه نباشد؟ آن فقط در بهشت است! خاصیت دنیا همین است، ما در همین دنیا که جا، جای اختلاف است به لطف الهی به برکت خون های پاک شهدا در مقام امین هستیم و ـ إن شَاءَالله ـ «آمِنین» هستیم، مردم را ـ إِن شَاءَالله ـ با علم و با حلم و با بزرگواری خود به پای صندوق رأی بیاورید. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه دخان جلسه 17 تاریخ: 1394/12/02 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(دوشنبه 28-11-1398) ✅ موجودی انسان ... و من لم يتعاهد النقص من نفسه غلب عليه الهوى، و من كان في نقصٍ فالموت خيرٌ له. 📚 ( امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. ) ▪ دنبالۀ حدیثی که از امیرالمؤمنین«علیهالصلاةوالسلام» است، خطاب به آن پیرمرد شامی. 🔹 تعاهد یعنی: توجه کردن به چیزی. میفرماید: آن کسی که به نقص خودش توجه نکند، هوای نفس بر او غلبه خواهد کرد. 🔹 یک معادلۀ طبیعی است. ما نواقص زیادی داریم، نقص در علم، نقص در عقل، نقص در دین ،نقص در تدبیر، تدبیر خانواده، تدبیر محل کار، تدبیر جامعه، تدبیر دولت، از این قبیل نقصها فراوان داریم، نقص در اخلاق داریم، اگر این نقص را دانستیم، طبعاً خیلی به رأی خودمان، به آنچه به ذهن ما میرسد، اعتماد نمی کنیم. یک مشورتی، سؤال از کسی، یک تأمل بیشتری هم میکنیم. 🔹 اگر آدم فهمید که از لحاظ عقلی، از لحاظ تدبیری، از لحاظ علمی ضعف دارد ،طبعاً مثل این است که انسان در مشاورش ضعف ببیند، چطور به او اعتماد نمیکند، نفس هم همین است. 🔹 اما اگر این ضعف را نفهمیدیم، مثل غالب ماها که ضعف و نقص خودمان را نمیفهمیم، طبعاً آنچه از ما تراوش میکند ،از ذهنیات ما، از افکار ما، خواسته ها، آن شکل غالب مطلوب را به خودش میگیرد! یعنی این، بهترین است! آنچه به ذهن ما میآید، بهترین است! به آن اعتماد میکنیم. 🔹 آن چیزهایی که به ذهن ما میآید، بعضی از عقل ما ناشی است، بعضی هم از هوای نفس ما ناشی است. اینجا پس غلب علیه الهوی. اگر در خودمان نقص ندیدیم، مغلوب هوا خواهیم شد. این، برو برگرد ندارد ،حتماً اینطور است. نمیفرماید: در همۀ موارد؛ نه، فی الجمله غلبۀ هوای نفس بر او وجود خواهد داشت. 🔹 راه علاجش این است که: عیوب نفس و نواقص خودمان را یک مقداری شناسائی کنیم، بفهمیم. چقدر اشتباه میکنیم، چقدر غلط حرف میزنیم، غلط عمل میکنیم، غلط تصمیم میگیریم، غلط فکر میکنیم. یک چیزهایی را انسان در مورد کسی تصور میکند، غلط از آب درمیآید! اینها کم نیست، اینها همه اش نشان دهندۀ ضعف های ماست، به ضعف های خودمان توجه کنیم! پس و من لم یتعاهد، یعنی لم یتوجه النقص من نفسه غلب علیه الهوی. ▪ و من کان فی نقصٍ فالموت خیرٌ له. نقص که داریم، اگر این نقص ادامه پیدا کند، یعنی همینطور کم بشویم، کم بشویم! فرض بفرمایید یک روزی توجه بیشتری به عبادت دارد، بعد سرد بشود. یک روزی احساس وظیفۀ بیشتری میکند، بعد به تدریج بی توجه و بی حال بشود. نقص یعنی: همینطور کم شدن! آن کسی که در حال کم شدن است، فرمود که: فالموت خیرٌ له. تا خیر همه اش از دست نرفته، اقلاً برویم آنطرف تا همه اش را از دست ندادیم ،همۀ موجودی را از دست ندادیم. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 معامله با خدا 🔹 چقدر این کتاب غنی و بوسیدنی است! بارها به عرض شما رسید، قرآن کریم از مال به عنوان عامل قوام ذکر کرده است و کسی که جیب و کیفش خالی است قرآن او را گدا نمی ‌داند، ما در فارسی می ‌گوییم گدا، در عربی می ‌گویند «فاقد»، یعنی مال ندارد. قرآن نمی ‌گوید کسی که دستش تهی است او «فاقد» است، می ‌گوید آن کسی که جیبش خالی است، کیفش خالی است و دستش تهی است او فقیر است، فقیر به معنی گدا نیست، فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است قدرت قیام ندارد. 🔹 این کتاب بوسیدنی است! نمی‌ خواهد بگوید أشرافی زندگی کنید، ولی می‌ خواهد بگوید آبرویت باید محفوظ باشد. نمی‌ خواهد به مسئولین بگوید که این قدر به مردم بدهید که أشرافی زندگی کنند، اما این قدر جلوی مردم را باز بگذارید و حق مردم را نخورید، تا اینها ویلچری نشوند، همین! نگذارید مردم ویلچری بشوند. تعبیر فقیر این است، تعبیر مسکین این است ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ﴾،[سوره توبه، آیه60. ] مسکین یعنی چه؟ مسکین که به معنی گدا نیست، مسکین یعنی زمین‌ گیر؛ این أهل سکون است، أهل حرکت نیست، فرمود بکوشید که مردم بتوانند روی پای خودشان بایستند، ما به اندازه کافی به اینها دادیم شما اختلاس نکنید و نجومی نگیرید، بگذارید اینها روی پای خودشان بایستند، همین! بعد از اینکه در سوره مبارکه «نساء» اوایلش فرمود: مال ویلچر نیست، مال پای استوار شماست، مال عامل قیام شماست، این عامل قیام را به دست سفهاء ندهید ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِیاماً﴾[سوره نساءآیه5. ] اگر می‌ خواهید قیام داشته باشید و در برابر بیگانه مقاوم باشید باید جیب شما پر باشد، همین! جیب شما پر باشد هم نه به معنی أشرافیت است، آن را هم در آیات فراوانی جلویش را گرفته است؛ یعنی آبرویتان محفوظ باشد، همین! این کتاب بوسیدنی نیست؟ ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به ‌سر بکنید! 🔹 فرمود این مال عامل قیام شماست مواظب باشید به دست هر کسی ندهید. بخواهید رأی بدهید، انتخابات داشته باشید و نماینده انتخاب بکنید، نماینده ‌ای [باشد] که نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد و مردم را ویلچری نکند، همین! مواظب باشید که مردم ویلچری نشوند، همین! این وظیفه شماست! وظیفه همه ماست! ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ﴾، قرآن چه بگوید؟ چگونه شفاف ‌تر بگوید؟ فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾، نفرمود برای ترس از گدایی! فرمود: ﴿خَشْیةَ إِمْلاقٍ﴾، ملتی که جیب و کیفش خالی است او اهل «املاق» است، «املاق» یعنی تملّق و چاپلوسی. وقتی کسی جیبش خالی است مدّاحی این شخص را بکند، ثناخوانی آن شخص را بکند یا به خیال این بدِ او را بگوید یا خوبی این را بگوید، فرمود این تملّق است؛ انسان بزرگ ‌تر از آن است که تملّق بکند! انسان برتر و شریف‌تر از آن است که أهل «املاق» باشد! شما برای ترس «املاق» خود این کار را نکنید؛ ما کسی که جیبش خالی است را نمی‌ گوییم چاپلوس، ولی قرآن می ‌گوید چاپلوسی می‌ آورد، «إملاق» تملّق می‌ آورد، عظمت و جلال و شکوه انسانیت را از انسان می‌ گیرد. این بیان نورانی حضرت امیر که همان قرآن ناطق است فرمود: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ‏ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»؛[نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت258. ] احساس کردید در اثر نداری و فقر چاپلوس هستید، با خدا معامله کنید! 📚 درس تفسیر سوره مبارکه تکویر جلسه 3 تاریخ: 1398/09/25 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🌟واعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً 🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت» 📚 ۱۷۶ 🔻🔻🔻 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره ماعون.docx
25.5K
سوره ماعون 📌 نگاشت 12: پویش موضوعی سوره ماعون ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره ماعون حاوی بیش از280 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌انتخاب ها وآزمون ها2 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (66) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 11 ـ ويژگيها و آثار حمد ▪ حمد و سپاس خداي را به سانِ حمد نزديكترين فرشتگان و كريمترين بندگان و پسنديده ترين حامدانش؛ حمدي كه همانند برتري خدا بر همه‌ي آفريدگان، از همه‌ي سپاسها برتر است[حمد خدا از هر حمدي برتر است؛ همان گونه كه خود خدا، بر همه آفريدگانش برتري دارد. همان طور كه وجود خدا مستقل و بالذات است و ديگران بالتبع، بالعرض و بالغير، حمد نيز بالذات از آنِ خداي سبحان است و بالعرض و بالتبع براي غير خدا و بازگشت حمد غير خدا به حمد خداست]) ▪ يعني تفاوت حمدها مانند تفاوت محمودها باشد).و سپاس خداي را در برابر نعمتهايي كه به ما و گذشتگان عطا كرد و به آيندگان مي بخشد؛ حمدي به گستردگي آنچه علم خدا به آن احاطه دارد و به ميزان چندين برابر هر يك از آنها؛ حمدي جاويدان تا روز قيامت[حقيقت انسان، پايان ناپذير است، از اين رو بايد در پي كمال پايان ناپذير باشد. ▪ در حريم انسان، «إلي»، «حتّي» و «متي» راه ندارد. پس بايد انديشه اي زوال ناپذير داشته باشد و ره توشه او ابدي باشد. انسان ابدي با كارهاي موقت نمي تواند زندگي جاويد را تأمين كند.]؛ حمدي به آن گستردگي كه نه مرزپذير است و نه شمارش بردار؛ نه پاياني براي امتداد آن و نه تماميتي براي زمان آن است؛ حمدي كه عامل رسيدن به طاعت و عفو او باشد و سبب رضايتش و وسيله‌ي مغفرتش و راهي براي بهشتش و رهاننده از عذابش و مايه‌ي ايمني از خشم او و پشتيباني بر طاعت او ومانعي در برابر معصيت و دستياري بر اَداي حقش؛ حمدي كه با آن در رديف اولياي سعادتمند خدا و در سلك شهيدان[اشتياق امام سجّاد (عليه السلام) به شهادت (كه در اين جا مراد شهادت در ميدان جنگ است) از آن روست كه خداي سبحان دين خود را به انسانها سپرده، ياري دين را از آنان خواسته است و سنت الهي بر اين است كه دين خود را حفظ و اِحيا كند. بر اين اساس، هر كس بايد بكوشد دين خدا به دست او اِحيا شود و اين افتخار و سعادت عظيم بهره‌ي او گردد: قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذين كتب عليهم القتل إلي مضاجعهم (سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 154)؛ ▪ اگر گروهي به ياري دين حق برنخاستند خداي سبحان از ياري دينش دست برنمي دارد، بلكه گروه ديگري را مشتاقانه به جبهه ها اعزام مي كند و از طرفي به آنان شوق جهاد و شهادت و از سوي ديگر به خانواده هايشان توفيق صبر و بردباري عطا مي كند كه مايه شگفتي ديگران است و اين صحنه ها در دفاع هشت ساله‌ي ايران اسلامي به خوبي مشهود بود.]راه او قرار گيريم؛ زيرا او سرپرستي ستايش شده است[جمله «إنّه ولىٌّ حميد»، استدلالي بر مضامين دعاست؛ چون انسان كه تحت ولايت خداي سبحان است، از او كه حميد مطلق و محمود صرف است و همه‌ي امور به دست اوست مي خواهد تا او را به مقام حمد برساند.]. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی ▪ انسان دو وظیفه دارد که هم با آسایش زندگی کند هم جامعه را مرفّه کند: 🔸یکی تا نفس می‌کِشد، تلاش در تولید؛ حالا یا تولید علم و فرهنگ است اگر برای حوزه و دانشگاه است، یا تولید کشاورزی و دامداری و صنعت و اینهاست اگر برای اصناف دیگر است. 🔸فرمود تا نفس می‌کشید، تولید!بیکاری و تعطیلی از بدترین رذایل اخلاقی است! 🔹 دوم هم قناعت در مصرف... این دو کار وظیفه ماست طبق رهنمود حضرت: تلاش در تولید، قناعت در مصرف. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن /سوره احزاب، آيات25 الي 29 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 محترم شمردن آرای مردم 🔹 خیرات که «عند الله» است، نصیب کسی می شود که از نظر عقیده مؤمن باشد و از نظر عمل، این امور را داشته باشد: ﴿وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ﴾ که گذشت، ﴿وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ﴾ که بیان شد، ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾،[1] این ﴿أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾ نشان می دهد که هیچ کسی نمی تواند بگوید من دخالتی در سیاست ندارم، دخالتی در کارهای اجتماعی ندارم، من در انتخابات بی رأی هستم یا من در فلان امر اجتماعی بی تفاوت هستم؛ فرمود این امر شماست و شما باید حتماً در مشورت دخالت کنید! پس هم از نظر عبادی باید مؤمن بود و صوم و صلات را داشت و هم کارها را با مشورت انجام داد، در مشورت شرکت کند و رأی خاص خودش را بدهد؛ حالا هر کسی را که قبول کرد! امّا اینکه فاصله بگیرد از جامعه و دخالت در امور اجتماعی نکند، این آیه آن را روا نمی دارد. فرمود این امرتان را با مشورت انجام بدهید: ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾؛ یعنی حتماً در مشورت شرکت می کنند. 🔹 در بحث های قبل هم اشاره شد که اینها «امرُ الله» را با «امرُ الناس» اشتباه گرفتند، خیال کردند حکومت بر مردم و تدبیر امور مردم جزء «امرُ الناس» است که با مشورت حلّ می شود. بنابراین هیچ کسی حق ندارد که در کارهای جامعه بگوید به من چه! یا به تو چه! همه باید شرکت کنند، کارهای جامعهٴ اسلامی این طور است؛ منتها در سوره مبارکهٴ «آل عمران» فرمود که تصمیم نهایی را پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) می گیرد که فرمود: ﴿وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأمْرِ﴾، امّا ﴿فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی اللّهِ﴾،[2] در پایان همان آیه هم فرمود تصمیم نهایی با توست؛ ولی آرای مردم محترم است، مردم را در مشورت شرکت بدهید، هم در این آیه می فرماید مردم شرکت می کنند و هم در آیه سوره «آل عمران» گذشت که وجود مبارک پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) موظف بود که آرای مردم را محترم بشمارد. 🔹 در حکومت ها هم کلید تمام آن مبانی عدل است؛ یعنی اگر می گویند مواسات، مساوات، محیط زیست، زندگی مسالمت آمیز، حفظ هم جواری و عدم دخول در شئون دیگری، همه این امور که جزء مبانی حقوقی است و مورد قبول هست، کلید همه اینها عدل است و عدل هم یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»،[3] اینها تا عدل موافق هستند، امّا از این به بعد دستشان خالی است؛ اینها کسانی می باشند که ـ معاذ الله ـ خودشان را به جای «الله» می نشانند؛ یعنی تفکر فرعونی و «تفرعن» در همه اینها هست که عدل را خودشان تفسیر و تطبیق می کنند؛ جای اشیا و اشخاص را خودشان معین می کنند؛ چه کسی تروریست است را خودشان مشخص می کنند، چه کسی تروریست نیست را هم خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چیست را خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چه چیزی نیست را هم خودشان مشخص می کنند؛ یعنی این «تفرعنی» که در آنهاست ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الأعْلَی﴾[4] این کاری می کند که کار الهی باشد؛ یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»؛ را خودش تفسیر و تطبیق می کند، با اینکه عدل را که «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه وَ مَقْطَعِهِ» است، باید خالق و آفریدگار اشیا بیان کند و در این جهت هیچ فرقی نیست که حکومت استبدادی باشد، سلطنتی باشد، جمهوری باشد، مشروطه باشد یا مطلقه باشد، در همه موارد منبعی می خواهیم که آن منبع مورد استفادهٴ آن مبانی باشد؛ مثل اینکه فقه ما یک مواد دارد که در رساله عملیه است، یک مبانی دارد که در فنّ اصول هست و یک منبع دارد که کتاب و سنّت است، بالاخره باید از منبع این مبانی را استفاده کرد؛ لذا فرمود امر آنها غیر از «امرُ الله» است، «امرُ الله» را براساس ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ﴾ با مشورت نمی شود حلّ کرد، ولی هرگونه حکومتی باشد ـ درباره موضوعات ـ با مشورت انجام می شود و اینها غیر از «امرُ الله» است ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾. [1]. سوره شوری, آیه38. [2]. سوره آل عمران, آیه159. [3]. ر.ک: نهج البلاغة، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ‏ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». [4]. سوره نازعات, آیه24. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری جلسه 35 تاریخ: 1394/08/20 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
✅* انسان مالک بدن خود نیست که هرچه خواست با آن بکند و هر بلائی سر آن بیاورد؛این بدن از جانب خداوند امانت است و ما باید این امانت را به بهترین وجه در مسیر خود خداوند صرف نماییم. لذا باید در همه کارها به جهت حفظ سلامتی و عافیت توجه کامل داشته و نعمت سلامت را به راحتی از دست ندهیم. علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی 📚منبع: 'نورمجرد' جلد دوم، ص۵۴۱ @rahighemakhtoom
🔹 فرمود: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»حالا بروید بررسی کنید ببینید در قلب شما چه کسی است؟ مگر شما نمی‌ خواهید «مستجاب الدعوة» بشوید؟! بروید در یک گوشه حساب بکنید. می‌ گوید این دعایی که می‌ کنید می ‌گویید خدای بعلاوه اینها یا اینهای بعلاوه خدا یا خدا، خدا! حضرت آیت الله حسن‌زاده را خدا حفظ کند! فرمود چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! به مجاز این سخن نمی ‌گویم ٭٭٭ به حقیقت نگفته ‌ای الله چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! در آن غزل دارد چرا به سر و سینه ‌ات نمی ‌زنی؟! چرا خدا خدا نمی‌ کنی؟! فرمود ما حرف‌ هایمان را زدیم! ما در نماز و روزه گفتیم که چه چیزی واجب است و چه چیزی مستحب است اینها را گفتیم، در حج گفتیم، در زکات گفتیم، در خمس گفتیم، در فلان گفتیم در استجابت دعا هم می ‌گوییم، حالا شما بروید خودتان حساب بکنید، ببینید اگر در قلب خود خدا هست و خدا هست و خدا هست و خدا هست یقیناً دعای شما مستجاب می ‌شود 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 مهمان توحید 🔹 ما هر چه فیض می ‌بریم «مهمان توحید» هستیم و تردیدی هم در این نیست؛ نه تنها خود ما، بلکه نظام ما، جامعه ما، کشور ما، انتخابات ما ـ همه موارد همین طور است ـ به دعا و استجابت دعا و عنایت الهی نیازمند هستیم. همه ما می‌ خواهیم که دعای ما مستجاب بشود، این یک چیز خوبی است! چون «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء»[1] این «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء» از آن استثنایی است که «مستثنی منه» را تأکید می ‌کند؛ مثل این که بگوییم «لا یملک إلا الفقر». این قدر حوادث زیاد است که انسان پیش ‌بینی نمی ‌کند، فرمود راه ‌حل این است! در روایات است که ما تعجب می ‌کنیم دست کسی کلید است و حال اینکه اظهار فقر می ‌کند! این همه مخاذن پُر از گنج، کلید هم دست شما، آه و ناله می ‌کنید برای چه؟! ما این کلید و «مِفتاح» را نمی ‌شناسیم. اگر در و دیوار این حرم را می ‌بوسیم برای این حرف ‌هاست، این حرف ‌ها کجا پیدا می ‌شود؟! این حرف ‌ها که در درس و بحث و کتاب و مانند آن نوشته نیست، فرمود کلید دست شما است! 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🌹 ایران دو تا دشمن داره 👈 دشمن خارجی ، دشمن داخلی 🌹 حضور حداکثری 🌹 در راهپیمایی یا انتخابات ، 👈 باعث نامید شدن دشمنان خارجی می شود . 🌹 اگر به هر دلیلی ، 🌹 حضور مردم کم باشد ؛ 🌹 دشمن را به این تحلیل می رساند ؛ 🌹 که مردم دیگر طرفدار نظام نیستند . 🌹 و به خود جرات می دهند ؛ 🌹 تا به ایران حمله کنند . 🌹 اما دشمنان داخلی ، 🌹 با انتخاب درست و شایسته ، 👈 به راحتی قابل دفع هستند . 🌹 البته به شرط اینکه 👈 آن دشمنان داخلی را بشناسیم . @rahighemakhtoom
📌 شرکت در انتخابات 🔸ما با داشتن این ذوات قدسی که فرشتگان الهی ‌اند چرا بالا نیاییم؟ چرا کشور ما نیاز داشته باشد به خاطر فشار اقتصادی و مانند آن؟ چرا سرقت باشد؟ چرا نجومی باشد؟ چرا و چرا و چرا و چرا؟! همه این حرف‌ ها را می ‌گوییم، اما در انتخابات شرکت می ‌کنیم. این کشور، کشور ماست! این دین، دین ماست! این نظام، نظام ماست! این بیگانه ‌ها از هر طرف حمله کردند، دارند می ‌چاپند و غارت می‌ کنند. کشور خودمان را دوست داریم، آب و خاک خودمان را دوست داریم و می‌ رویم شرکت می ‌کنیم و رأی می‌ دهیم، اما این حرف‌ ها را هم می ‌زنیم. این ظرفیت هست که سوسمارخور بشود آقا! 🔸 ائمه (علیهم السلام) همه گفتند، این دین سرتاسرش بوسیدنی است! شما در کتاب «اطعمه و اشربه» ملاحظه کنید، اینها نمی‌ خواهند ما بهشت برویم، بلکه می ‌خواهند فرشته بشویم. چرا درباره سلمان و اینها آمده که بهشت به چند نفر علاقه مند است؟ چرا ما این طور نباشیم که بهشت مشتاق ما باشد، چرا ما مشتاق بهشت باشیم؟ مگر درباره سلمان نیامده؟ مگر درباره آن چند نفر نیامده که «إِنَّ الْجَنَّةَ تَشْتَاقُ إِلَیهِم‏» کذا و کذا و کذا؟[1] [1]. كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص727. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فجر جلسه 4 تاریخ: 1398/11/29 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 آزمون الهی 🔹 انتخابات یك آزمون الهی است، گرچه ما هر روز در معرضِ آزمونیم، در بامداد و شامگاه در معرضِ امتحانیم [و] هر كاری كه انجام می ‌دهیم مطابق با آن امتحانی داریم؛ [اما] در قرآن كریم آمده است امتحان های حساس سالی یكی دو بار اتفاق می ‌افتد؛ فرمود مگر اینها نمی ‌دانند كه ﴿یفْتَنُونَ فِی كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَینِ﴾؟[1] در جریان اعزام به جبهه در صدر اسلام این طور بود، در آن دفاع مقدس هشت ‌ساله این طور بود، در زمان صلح و آرامش، انتخابات این طور است؛ ذات اقدس الهی حسنه دنیا و آخرت مرحمت كند! این یك احترام به قانون اساسی است، احترام به ملیت ماست، احترام به نظام اسلامی است، تقویت نظام است. در امر جامع هرگز مؤمن غفلت نمی‌ كند، این آیه را شما بارها شنیدید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ﴾؛ آنها كسانی ‌اند كه بعد از ایمان به خدا و قیامت، ﴿إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾؛[2] جبههٴ جنگ امر جامع است، انتخابات امر جامع است، مسائل مانند آن امر جامع است؛ یعنی در امور جمعی و در امور اجتماعی هرگز مردم رهبرشان را رها نمی ‌كنند، اگر هم یك وقتی خواستند مسافرت كنند اجازه می ‌گیرند؛ جریان حنظلهٴ غسیل الملائكه ذیل همین آیه است، فرمود وقتی [موسم] جبهه شد كسی حق ندارد بدون اذن رهبر از جبهه برود، [حق ندارد از جبهه برود] مگر اینكه او اذن بدهد: ﴿لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾. این انتخابات جزء امر جامع است؛ اگر این كتاب، كتابِ جهانی است كه هست، اگر كتابی است به تعبیر امام صادق (سلام الله علیه) «كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ‏ وَ الْقَمَرُ»؛[3] هر روز تازه است مانند شمس و قمر همین است، این امر جامع الآن شامل انتخابات است. فرمود: مؤمنان كسانی‌ اند كه وقتی امر اجتماعی رسید رهبرشان را تنها نمی‌ گذارند، مسئولینشان را تنها نمی ‌گذارند، دست‌اندركاران را تنها نمی ‌گذارند: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ﴾، آنهایی كه ﴿آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾،[4] تازه آنهایی كه معذورند باید اجازه بگیرند، مگر حنظله معذور نبود؟ مگر آنهایی كه بیمار داشتند معذور نبودند؟ فرمود شما که همین طور دارید می‌روید دیگری خیال می‌كند كه می‌ شود رفت، تو بگو من معذورم! تا اذن نگیری [و] به دیگران نرسانی كه معذوری صحنه را ترك نكن: ﴿وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾، اگر اینها دشمن ‌اند [و] اینها در كمین ‌اند، خب چرا ما حاضر نشویم؟ چرا به كشورمان، به ملیتمان، به مملكتمان، به صلاح و فلاحمان بها ندهیم؟ هر چه بیشتر بهتر! آن آقایانی كه رأی می‌ آورند، بین خود و بین خدا مسئولیت بیشتری احساس می ‌كنند؛ ما به هر كس می ‌خواستیم رأی بدهیم دادیم، هر كس از صندوق رأی بیرون آمده است او نمایندهٴ ماست چه ما به او رأی داده باشیم چه رأی نداده باشیم؛ هم باید دعا بكنیم هم تقویت بكنیم [و] اگر مشكلی داشتیم [باید] در جلسات خصوصی بگوییم، این جلسات خصوصی، این شورای اداری و این دیدارها برای گفتن مشكلات است، وگرنه مشكلات را شما علن كردید به سود كیست؟ دیدارهای خصوصی خیلی اثر دارد، امر به معروف و نهی از منكر سرّی هم همین طور است. اما هر كس از صندوق رأی به در آمد نمایندهٴ ماست، چه ما به او رأی داده باشیم و چه به او رأی نداده باشیم. [1] ـ سورهٴ توبه، آیهٴ 126. [2] ـ سورهٴ نور، آیهٴ 62. [3] ـ الغیبة للنعمانی، ص134. [4] ـ سورهٴ نور، آیهٴ 62. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1385/09/24 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 آزمون الهی 🔹 انتخابات یك آزمون الهی است، گرچه ما هر روز در معرضِ آزمونیم، در بامداد و شامگاه در معرضِ امتحانیم [و] هر كاری كه انجام می ‌دهیم مطابق با آن امتحانی داریم؛ [اما] در قرآن كریم آمده است امتحان های حساس سالی یكی دو بار اتفاق می ‌افتد؛ فرمود مگر اینها نمی ‌دانند كه ﴿یفْتَنُونَ فِی كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَینِ﴾؟[1] در جریان اعزام به جبهه در صدر اسلام این طور بود، در آن دفاع مقدس هشت ‌ساله این طور بود، در زمان صلح و آرامش، انتخابات این طور است؛ ذات اقدس الهی حسنه دنیا و آخرت مرحمت كند! این یك احترام به قانون اساسی است، احترام به ملیت ماست، احترام به نظام اسلامی است، تقویت نظام است. در امر جامع هرگز مؤمن غفلت نمی‌ كند، این آیه را شما بارها شنیدید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ﴾؛ آنها كسانی ‌اند كه بعد از ایمان به خدا و قیامت، ﴿إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾؛[2] جبههٴ جنگ امر جامع است، انتخابات امر جامع است، مسائل مانند آن امر جامع است؛ یعنی در امور جمعی و در امور اجتماعی هرگز مردم رهبرشان را رها نمی ‌كنند، اگر هم یك وقتی خواستند مسافرت كنند اجازه می ‌گیرند؛ جریان حنظلهٴ غسیل الملائكه ذیل همین آیه است، فرمود وقتی [موسم] جبهه شد كسی حق ندارد بدون اذن رهبر از جبهه برود، [حق ندارد از جبهه برود] مگر اینكه او اذن بدهد: ﴿لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾. این انتخابات جزء امر جامع است. @rahighemakhtoom
📌 تلنگر اگر انسان به دنبال این باشد که یک فرصت طلائی به دست آورد که هیچ گرفتاری نداشته باشد و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند و آن گاه به سلوک بپردازد، باید بداند این خیالی است باطل و شیطانی و چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمی شود زیرا عالم دنیا عالم گرفتاری است . تمام اولیاء خدا که بجائی رسیده‌اند با همین گرفتاری‌ها بوده است؛ بلکه همیشه گرفتاری گذشتگان از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است. منبع: پرتوی از نور مجرد ( مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی ) @rahighemakhtoom
برشی از (67) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 11 ـ ويژگيها و آثار حمد ⏹حضرت سجّاد (عليه السلام) در اين دعا، حمد را با توحيد خداي سبحان آغاز و پس از بيان رازقيّت خدا، محاسبه‌ي اعمال و كيفر تبهكاران و پاداش نيكوكاران، به بيان ويژگيها و آثار حمد در دنيا، برزخ و قيامت و مقام و پايگاه رفيعي كه با حمد مي توان به آن دست يافت و همچنين برخي از آثار ترك حمد مي پردازد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم: ⏪الف: حمدْ فصلِ مقوّم انسان است: فيلسوفان «نطق» را فصل مقوّم و مرز انسانيّت انسان مي دانند. نطق، به معناي سخن گفتن باشد يا «ادراك كلّي»، بيانگر حدّ انسانيّت نيست. در فرهنگ قرآن و عترت، انسان به معناي «حيوان ناطق» نيست، بلكه معنايش «حيوان ناطقِ حامد» است. ⏺بنابراين، اگر كسي حامد نبود يا تنها در حدّ زبان اهل حمد بود نه در قلب و از روي ايمان، گرچه برخلاف ساير حيوانات كه ساكتند، او حيوان ناطق و گوياست امّا از حدود انسانيّت خارج شده، به مرز بهيميّت پيوسته است؛ زيرا چهارپايان از نعمتها بهره مي برند، ولي معرفت حمد ندارند. ⏺شايان ذكر است كه، آنچه فارق بين انسان و ساير حيوانات است مرتبه‌ي كامل حمد است كه امام سجّاد (عليه السلام) در اين دعا و دعاي پنجاه ويكم صحيفه بيان كرده اند وگرنه همه‌ي موجودات مسبّح و حامد ذات اقدس الهي هستند: (إن من شي ء إلاّ يسبّح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم)[ سوره‌ي إسراء، آيه‌ي 44.]. ⏺سرّ اين كه خداي سبحان درباره‌ي برخي انسانها مي فرمايد: همانند چهارپايان، بلكه از آنها نيز پست ترند: (أولئك كالأنعام بل هم أضلّ) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 179]، اين است كه حيوانات نيز مرتبه‌ي ضعيف شكر را دارند، ولي چون از عقل بهره اي ندارند به كمال حمد معقول نمي رسند؛ اما انسان با داشتن كمال عقلي، اگر عقل خود را در خدمت شهوت و غضب درآورد، از حيوان نيز پست تر خواهد بود. حيوان تنها در محدوده‌ي شعور حيواني، در پي ارضاي شهوت و غضب است؛ اما انسان عقل و انديشه را نيز در خدمت شهوت و غضب به كار مي گيرد و با داشتن چراغ، بيراهه مي رود. چنين عقلي در اسارت هوسهاست: «كم من عقل أسيرٍ تحت هوي أميرٍ»[ نهج البلاغه، حكمت 211.]. ⏪ب: حمد عامل همزيستي با پيامبران و فرشتگان و ره توشه اي براي سرعت و سبقت به سوي رضايت و عفو الهي است. ⏪ج: حمد روشني بخش تاريكيهاي عالم برزخ و هموار كننده‌ي راه انسان به سوي رستاخيز است؛ تاريكي برزخ بر اثر گناه است و نور آن با طاعت تأمين مي شود. با روشن شدن برزخ، راه انسان به سوي قيامت كبرا هموار مي شود و پيمودن اين راه كه براي برخي انسانها، همانند ورود از دنيا به برزخ بسيار دشوار است، آسان مي گردد. ⏺بيان مطلب اين كه، حقيقت مرگ از نظر دين، «انتقال از عالَمي به عالم ديگر» است: «لكنّكم تنتقلون من دارٍ إلي دار»[ بحار، ج37، ص146]. اما مرگ به معناي «قطع نَفَس» و «سرد شدن بدن»، مرگي است كه در دانش زيست شناسي مطرح است. انتقال از دنيا به برزخ، براي برخي انسانها بسيار آسان و براي گروهي بسيار دشوار است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی سوره قریش ▪️سوره قریش یا ایلاف صد و ششمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. این سوره را از آن جهت که درباره همبستگی قریش سخن می‌گوید، قریش یا ایلاف نامیده‌اند. این سوره نعمت‌های خدا به قریش و وظایف آنان را در برابر این نعمت‌های الهی بیان می‌کند. از پیامبر(ص) نقل شده است هر كس سوره قریش را قرائت کند، خداوند به تعداد هر یک از طواف‌كنندگان و معتكفان در مسجد الحرام، ده حسنه به او می‌دهد. ▪️این سوره را قریش یا ایلاف نامیده‌اند؛ زیرا درباره همبستگی قریش (لایلاف قریش) سخن می‌گوید.[۱] ▪️سوره قریش جزوسوره‌های مکی قرآن و در ترتیب نزول بیست و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف صد و ششمین سوره است[۲] و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▪️سوره قریش ۴ آیه، ۱۷ کلمه و ۷۶ حرف دارد. این سوره از نظر حجمی جزو سوره‌های قصار است.[۳] 📚پانویس 1.دانشنامه قرآن و قرآن‌پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۸. 2.معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۱، ص۱۶۶. 3.دانشنامه قرآن و قرآن‌پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۸. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:محتوای کلی سوره قریش ▪ سوره قریش از آغاز تا پایان درباره قریش سخن می‌گوید و نعمت‌های خدا را در مورد قریش و وظایف آنان را در برابر این نعمت‌های الهی این گونه بیان می‌کند که خداوند توصیه کرده اساس و محور این هم‌بستگی، پرستش خداوند و صاحب خانه کعبه است، که گرسنگی آنان را به سیری و رفاه و ناامنی آنان را به امن و آرامش تبدیل کرده است.[۴] 🔹 مفسران معتقدند سوره فیل و قریش، هر دو یک سوره هستند، به دلیل اینکه مطالب آنها بسیار به هم پیوند دارد. به همین سبب برای خواندن یک سوره کامل در هر رکعت از نماز، اگر کسی سوره قریش را انتخاب کند باید هر دو را با هم بخواند.[۶] 🔹 از پیامبر(ص) نقل است هر كس سوره قریش را قرائت کند، خداوند به تعداد هریک از طواف‌كنندگان و معتكفان در مسجد الحرام، ده حسنه به او می‌دهد.[۷] 📝 پانویس: 4. نک: دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، ص۱۲۹۶-۱۲۶۸ 5. خامه‌گر، محمد، ساختار سوره‌های قرآن کریم، تهیه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین، قم، نشر نشرا، چ۱، ۱۳۹۲ش. 6. علی‌بابایی، برگزیده تفسیر نمونه، ۱۳۸۲ش،ج۵، ص۵۹۹. 7. طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۸۲۷. 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom