eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 موارد «احباط» در قرآن از آیات قرآن استفاده میشود که برخی از معاصی، مایة احباط و بطلان اعمال پاک پیشین میشود و برای تکمیل مطلب، به آیات آن اشاره میشود: ⏪ 1- ارتداد پس از اسلام هرگاه مؤمن پس از مدتی راه ارتداد در پیش گیرد، ایمان و عمل صالح آن را نزد خدا بیارزش میشود چنانکه خدا میفرماید: «وَ مَنْ یَرْتَدِِدْ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ فَاُولئِکَ حَبِطَتْ اَعْمالهُمْ فِی الدُّنیا و الآخِرَهِ وَ اُولئِکَ اَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ» بقره/217 [هرکدام از شما از دین خود بازگردد، و کافر بمیرد، اعمال آنان در دنیا و آخرت باطل گردیده و از دوزخیانند که در آن جاودانه هستند.] ⏪ 2- شرک مقارن عمل صالح از بیانی که دربارة ارتداد انجام گرفت، تکلیف شرک نیز روشن میگردد، چنانکه میفرماید: «ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ اَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللهِ شاهِدِینَ عَلی اَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ اُولئِکَ حَبِطَتْ اَعْمالُهُمْ وَ فی النار هُمْ خالِدُونَ» توبه/17. [بر مشرکان نیست که مساجد خدا را تعمیر کنند، در حالی که بر کفر خود گواهی میدهند آنان کسانی هستند که اعمال آنها باطل گردیده و در آتش جاودانه هستند.] این دو آیه ٍگواه بر این است که پذیرش اعمال صالح مشروط بر این است که عامل به هنگام عمل، موحد بوده و یا پس از عمل از آئین حق به کفر بازنگردد. ⏪ 3- ناخوشایندی از دستورات خدا ناخوشایندی از دستورات خدا مایة حبط اعمال میگردد، چنانکه میفرماید: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساًلَهُمْ وَ اَضَلَّ اَعْمالَهُمْ، ذلِکَ بِاَنَّهُمْ کَرِهُوا ما اَنْزَلَ اللهُ فَاَحْبَطَ اَعْمالَهُمْ» محمد/8-9. [آنان که کافر شدند خود و اعمالشان نابود باد، به خاطر اینکه آنچه را که خدا نازل کرده است، مکروه شمردهاند.] تعلیل وارده در این آیه میتواند دامن مسلمان را بگیرد، آنگاه که آگاهانه بر برخی از تشریع الهی انگشت اعتراض بگذارد، بنابراین حبط در این آیه اختصاص به کافر ندارد، هر چند مورد آیه کافر است. ⏪ 4- کفر ⏪ 5- بازداشتن مردم از راه خدا ⏪ 6- مخالفت با پیامبر(ص) عوامل سه گانه در آیة یاد شده در زیر، سبب احباط معرفی شده است، چنانکه میفرماید: «اِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللهِ وَ شاقُّوا الرَّسولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدی لَنْ یَضُرُّوا اللهَ شَیْئاً وَ سَیُحْبَطُ اَعْمالُهُمْ» محمد/32. [آنان که کافر شده و مردم را از راه خدا بازداشتند و با پیامبر به مخالفت برخاستند، پس از آنکه حق بر آنها آشکار گشت، خدا را ضرر نمیزنند و اعمال آنان حبط میشود.] ▫ آیا هر یک از این سه عامل به طور مستقل مایة احباط است، یا همگی تحت عنوان کفر داخل بوده و دومی و سومی، نشانة کفر میباشد. از خود آیه نمیتوان استقلال و یا عدم استقلال هر یک را استنباط کرد، زیرا در مقام بیان این جهت از بحث نیست. حالا اگر کسی با اعتقاد به رسالت پیامبر گرامی به خاطر یک رشته از خواستههای مادی، مردم از راه خدا باز دارد و یا با پیامبر به مخالفت برخیزد، ولی در دل به حقانیت او معتقد گردد، در صورت استقلال هر یک از این سه عامل، اعمال او باطل میگردد؟ ▫ یکی از علل احباط اسائة ادب در محضر پیامبر است، اگر یک چنین عاملی – هر چند فاعل مسلمان باشد- مایة احباط میگردد، بازداری از راه خدا و یا مخالفت با پیامبر، به طور اولویت مایة احباط خواهد بود. ▪ادامه دارد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(4) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:34 دقیقه 🌿🌿🌿 📼 حب دنیا ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
20 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حضرت علیها السّلام فرمودند: لِلهِ فيكُم عَهدُ قَدَّمَهُ إلَيكُم وَ بَقيَّهُ استَخلَفَهَا عَلَيكُم الله ِبَيَّنَهُ بَصائِرُهُ...؛ «خدا در بین شما عهدی دارد که تقدیمتان داشته و جانشینی دارد که حاکم بر شما قرار داده است که آن عهد، که دلائلش روشن و آشکار بوده و آیه هایش از امور نهانی پرده برمی دارند..» 📚بحارالانوار، ج 89، ص 13. ☘☘☘ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۱۳) _ ویژگی های حاکم اسلامی برای ما خوب مساله را روشن کرد؛ او قسم یاد کرد که مردم باید دارای این عناصر محوری باشد. (لَعَمری مَا الحاکِمُ الا العالِمُ بِالکتاب وَ القائمُ بِالقِسط وَ الدائنُ بِدینِ الحَق وَ الحابِسُ نَفسَهُ عَلی ذاتِ الله). نامه رسمی ای که برای رجال کوفه نوشت، فرمود: قسم به زندگیم، کسی حق دارد که به عالم باشد و عمل کند، به و عمل کند، به الهی باشد، و خود را در این حصار الهی که حصن حق است، در این دژی که دژبانش خداست، محصور کند و همین جا بماند. 🔷️ ر.ک الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۳۹ ✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ آمل ؛ حسینیه ارشاد _ ۱۳۸۱/۱۲/۲۰ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۷۵ ـ ۱۷۲ 🔅 @سالکين الی چون دارای ‏اند اگر به آنها گفته شود که همه مردم عليه شما قيام کرده‏ اند از آنها بترسيد. آن قدر با و محکمند که می‏ گويند: «حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکيلُ» يعنی برای ما کافی است او خوب وکيلی است، خدای تعالی نمی‏ گذارد به آنها بدی برسد و در عوض و فضيلت به آنها عنايت می‏ کند و به الهی می رسند. همه بدانيد اين ترساندن‏ ها کار است که تنها و تنها فرمانبردارانش را از مردم می‏ ترساند. اما الی و مردم با ايمان نبايد از هيچ چيز بترسند و بلکه تنها از بايد بترسند اگر دارند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 24 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪ 72. نشانه‌اي از كمال مولي: «بعقل الرسول و أدبه يُستدلّ علي عقل المرسل»[ شرح غررالحكم، ج3، ص232.]؛ عقل و ادب رسول (فرستاده شده) دلالت بر عقل فرستنده مي‌كند. «ثلاثةٌ تدلّ علي عقول أربابها الرسول و الكتاب و الهديّة»[ همان، ص343.]؛ سه چيز دلالت بر عقل صاحب خود مي‌كند: فرستاده شده (مأمور)، نامه و هديه. ⏪ 73. رسيدن به كمال: «بالعقل كمال النفس»[ همان، ص234.]؛ كمال آدمي به عقل است. ⏪ 74. نيل به صلاح و پرهيز از شرور: «بالعقل صلاح كلّ أمر»[ همان، ص322.]؛ صلاح هر چيزي به عقل است. «بالجهل يستثار كلّ شرّ»[ همان.]؛ هر شرّي از جهالت بر مي‌خيزد. ⏪ 75. استقامت: «ثمرة العقل الإستقامة»[ همان، ص322.]؛ ميوه عقل، استقامت و پايداري است. ⏪ 76. ملازمت با حق: «ثمرة العقل لزوم الحق»[ همان، ص325.]؛ ميوه عقل و خرد، جدا نشدن از حق و ملازمت با آن است. ⏪ 77. مصاحبت با نيكان: «ثمرة العقل صحبة الأخيار»[ همان، ص327.]؛ ميوه عقل، معاشرت و مصاحبت با نيكان است. «خليل المرء دليلٌ علي عقله»[ همان، ص461.]؛ دوست آدمي، دليل بر عقل اوست. تو اوّل بگو با‌ كيا‌ن زيستي پس آن گه بگويم كه تو كيستي در عربي نيز سروده‌اند: عن المرء لا تَسأل و سَلْ عن قرينه فكلّ قرين بالمقارن يقتدي [شرح غررالحكم، ج3، ص461.] 🌿🌿🌿
📌 موارد «احباط» در قرآن از آیات قرآن استفاده میشود که برخی از معاصی، مایة احباط و بطلان اعمال پاک پیشین میشود و برای تکمیل مطلب، به آیات آن اشاره میشود: ⏪ 7- قتل پیامبران ⏪ 8- قتل امر کنندگان به قٍسط و عدل درآیة یاد شده در زیر، دو عامل وارد شده است چنانکه میفرماید: «اِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللهِ وَ یَقْتُلُونَ الَّذینَ یَأْمُرُونَ بِالْقسطِ مِنَ الناسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ اَلیمٍ، اُولئکَ الَّذینَ حَبِطَتْ اَعْمالُهُمْ فی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِینَ» آلعمران/21-22. [آنان که به آیات الهی کفر ورزیدند و پیامبران را به ناحق و کسانی را که مردم را به بسط قسط فرمان میدهند، میکشند. آنان را به عذاب دردناک نوید بده، آنان کسانی هستند که اعمال آنها در دنیا و آخرت نابود شده و برای آنان، کمک کننده نیست.] ⏪ 9- اسائة ادب به پیامبر (ص) اسائة ادب به پیامبر و فریاد کشیدن نزد او، سبب حبط عمل میگردد و در این مورد کافر و مؤمن یکسان است و آیة مورد استناد دربارة مؤمنان وارد شده است، چنانکه میفرماید: «یا ایُّهاَ الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا اَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبیِّ وَ لا تَجْهَروا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ اَنْ تَحْبَطَ اَعْمالُکُمْ وَ اَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ» حجرات/2. [ای افراد با ایمان، در محضر پیامبر، بلندتر از او سخن نگوئید و نزد او داد و فریاد نکنید، مانند داد و فریاد برخی نزد برخی دیگر، مبادا اعمال شما در حالی که نمیدانید، باطل شود.] ▫ البته نمیتوان گفت هر نوع اسائة ادب مایة حبط عمل میگردد، مگر اینکه مایة هتک پیامبر به شمار آید. ⏪ 10- اقبال به دنیا و اعراض از سرای دیگر در آیه ای گرایش به دنیا و روی گردانی از سرای دیگر از اسباب حبط عمل معرفی شده است، چنانکه میفرماید: «مَنْ کانَ یُریدُ الحَیواهِ الدُّنیا وَ زینَتَها نُوفِّ اِلَیْهِمْ اَعْمالَهُمَ فیها وَ هُمْ فیها لا یُبْخَسُونَ، اولئِکَ الَّذینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخرَهِ اِلاَّ النّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فیها وَ باطِلُ ما کانوا یَعْمَلُونَ» هود/15-16. [هر کس دنیا و تجمل آن را بخواهد، (نتائج) اعمال آنان را بدون کم و کاست میدهیم، آنان کسانی هستند که برای آنها در سرای دیگر، چیزی جز آتش نیست و آنچه در این جهان انجام دادهاند نابود میشود و اعمالشان باطل است.] ⏪ 11- انکار آخرت انکار آخرت یکی از عوامل حبط اعمال است، هر چند خود، عامل مستقلی نیست، بلکه بازگشت به کفر است، چنانکه میفرماید: «وَالَّذِینَ کَذَّبوا بِآیاتِنا وَ لِقاءِ الآخِرَهِ حَبِطَتْ اَعْمالُهُمْ» اعراف/147 و نیز کهف/105. [آنان که آیات و بقای در سرای دیگر را تکذیب کردهاند، اعمال خیر آنها باطل میگردد.] ⏪ 12- نفاق نفاق که یکی از شعب بسیار مذموم کفر است، از عوامل حبط معرفی شده است، چنانکه میفرماید: «قَدْ یَعْلَمُ اللهُ الْمُعَوِّقینَ مِنْکُمْ وَ القائلینَ لاخْوانِهِمْ هَلُمَّ اِلَیْنا وَ لا یأْتونَ النّاسَ اِلا قلیلاً – اُولئِکَ لَمْ یُؤْمِنُوا فَاَحْبَطَ اللهُ اَعْمالَهُمْ وَ کانَ ذلِکَ عَلیَ اللهِ یَسیراً» احزاب/18-19. [خدا آنان را که شماها را از شرکت در جنگ باز میدارند و کسانی را که به برادران خود میگویند، به سوی مابیایید (و در جنگ شرکت نکنید) میشناسد و جز مقدار کمی در نبرد شرکت نمیکنند، آنان کسانی هستند که ایمان نیاوردهاند و خدا اعمال نیک آنها را نابود کرد و این کار بر خدا آسان است.] ▫ از به کار بردن لفظ منکم لاخوانهم میتوان استفاده نمود: مقصود گروهی از منافقان است که به ظاهر مسلمان بوده و در باطن کافر بودند و لذا لفظ لاخوانهم به کار برده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
57 📼 قسمت: سی و ششم 📌واکاوی دعای 23 ✳ عوامل تامین عافیت در زندگی وَامْنُنْ عَلَىَّ بِالصِّحَّةِ وَالْأَمْنِ وَالسَّلامَةِ فى دينى وَ بَدَنى، وَالْبَصيرَةِ فى قَلْبى، وَالنَّفاذِ فى اُمُورى، وَالْخَشْيَةِ لَكَ، وَالْخَوْفِ مِنْكَ، وَالْقُوَّةِ عَلى‏ ما اَمَرْتَنى بِهِ مِنْ طاعَتِكَ، وَالْاِجْتِنابِ لِما نَهَيْتَنى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ ▪ امنیت به معنی ایمنی داشتن جانی، مالی، عِرضی یا معنوی می باشد. از آن به مناسبت در باب‏های مختلفی مانند طهارت، صلات، حج و جهاد سخن رفته است. ▪ امنیت از مهم‏ترین و ضروری‏ترین نیازهای زندگی بشر است و انسان تنها در پرتو آن می‏تواند امور دنیوی و اخروی خویش را با آسایش خاطر سامان دهد. از این رو، ایجاد امنیت در شئون مختلف زندگی مردم برای رسیدن به آنچه که مایه رشد و تعالی آنان است، از وظایف اساسی و حتمی حکومت اسلامی است. 🌴🌴🌴 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
57 📼 قسمت: سی و ششم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ❇ عوامل تامین عافیت و عافیت ساز در زندگی 📈 بررسی اجمالی جان واژه امنیت در قرآن وَامْنُنْ عَلَىَّ بِالصِّحَّةِ وَالْأَمْنِ وَالسَّلامَةِ فى دينى وَ بَدَنى، وَالْبَصيرَةِ فى قَلْبى، وَالنَّفاذِ فى اُمُورى، وَالْخَشْيَةِ لَكَ، وَالْخَوْفِ مِنْكَ، وَالْقُوَّةِ عَلى‏ ما اَمَرْتَنى بِهِ مِنْ طاعَتِكَ، وَالْاِجْتِنابِ لِما نَهَيْتَنى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ ▫ امنیت به معنی ایمنی داشتن جانی، مالی، عِرضی یا معنوی می باشد. از آن به مناسبت در باب‏های مختلفی مانند طهارت، صلات، حج و جهاد سخن رفته است. ▫ امنیت از مهم‏ترین و ضروری‏ترین نیازهای زندگی بشر است و انسان تنها در پرتو آن می‏تواند امور دنیوی و اخروی خویش را با آسایش خاطر سامان دهد. از این رو، ایجاد امنیت در شئون مختلف زندگی مردم برای رسیدن به آنچه که مایه رشد و تعالی آنان است، از وظایف اساسی و حتمی حکومت اسلامی است. 🔅 امام مهدی علیه السلام در دعایش به خداوند متعال عرضه داشت: یا آمِناً مِن کلِّ شَیءٍ، وکلُّ شَیءٍ مِنک خائِفٌ حَذِرٌ، أسأَلُک بِأَمنِک مِن کلِّ شَیءٍ، وخَوفِ کلِّ شَیءٍ مِنک، أن تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وأن تُعطِینی أمانا لِنَفسی وأهلی ووَلَدی وسائِرِ ما أنعَمتَ بِهِ عَلَی، حَتّی لا أخافَ أحَدا، ولا أحذَرَ مِن شَیءٍ أبَدا، إنَّک عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ، وحَسبُنَا اللّهُ ونِعمَ الوَکیلُ. 🔅 ای ایمن از هر چیز، و هر چیز از تو بیمناک! به ایمنی ات از هر چیز و بیمناکی هر چیز از تو، از تو درخواست می کنم که بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرستی، و به خودم و همسر و فرزندم و دیگر نعمت هایی که ارزانی ام داشته ای، امنیت بخشی، چندان که هرگز از کسی نترسم و از چیزی بیمناک نباشم، که به راستی، تو بر هر چیزی توانایی؛ و خدا ما را بس است و او، نیکو حمایتگری است. مهج الدعوات: ص ۳۵۲ • توصیف مکه به شهر امن (یکی از دعاها، دعا برای امنیت مکه است. ) خداوند در قرآن دعای ابراهیم (علیه السلام) را این‌گونه بیان می‌دارد: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آَمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنَامَ.[ابراهیم/35] و ابراهيم گفت: اى پروردگار من، اين سرزمين را ايمن گردان و مرا و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدار.» ▫ جالب اين است كه ابراهيم، نخستين تقاضائى را كه در اين سرزمين از خداوند كرد، تقاضاى امنيت بود، اين نشان مى‌دهد كه نعمت امنيت، نخستين شرط براى زندگى انسان و سكونت در يك منطقه، و براى هرگونه عمران و آبادى و پيشرفت و ترقى است، و به راستى هم چنين است؛ اگر جائى امن نباشد، قابل سكونت نيست، هرچند تمام نعمت‌هاى دنيا در آن جمع باشد، اصولاً شهر و ديار و كشورى كه فاقد نعمت امنيت است، همه نعمت‌ها را از دست خواهد داد! 🔅 که ما با ملاحظه اوضاع فعلی در کشورهای همسایه خود، به اهمیت امنیت، این نعمت بزرگ الهی پی می‌بریم. 🌴🌴🌴 ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom