#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت12:نکات تفسیری آیات7و8 سوره انشقاق
فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ کِتَابَهُ بِيَمِينِهِ
☑ ۱ - براى هر انسان، نامه عملى است که در قیامت آن را دریافت خواهد کرد. (فأمّا من أُوتى کتبه)
☑۲ - برخى از انسان ها در قیامت، نامه عمل خود را با دست راست دریافت خواهند کرد. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه)
☑۳ - حاکمیت نظمى خاص، بر حسابرسى اعمال در قیامت (أُوتى کتبه بیمینه)
☑۴ - امتناع کردن از دریافت نامه اعمال در قیامت، امکان پذیر نیست. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه) برداشت یاد شده، از مجهول بودن «اُوتى» استفاده مى شود.
☑۵ - تحویل دهندگان نامه هاى اعمال به انسان ها در قیامت، از فرجام آنها آگاه اند. (من أُوتى کتبه بیمینه)
☑۶ - انسان ها هنگام حضور در پیشگاه خداوند نامه هاى اعمال خود را در اختیار داشته و به کردار خویش آگاهى یافته اند. (فملقیه . فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه) «فاء» در «فأمّا» بیانگر ارتباط مفاد این آیه با ملاقات خداوند است که در آیه قبل مطرح شده بود.
🔅🔅🔅
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَاباً يَسِيراً
☑۱ - در قیامت، اعمال انسان ها حسابرسى خواهد شد. (فسوف یحاسب)
☑۲ - مرحله حسابرسى در قیامت، مرحله اى پس از دریافت نامه هاى اعمال است. (فسوف یحاسب حسابًا یسیرًا) «سوف»، براى وعده دادن به کار مى رود (مصباح) و دلالت بر تأخیر دارد. (مقاییس اللغة)
☑۳ - کسانى که نامه عمل آنان به دست راستشان داده شود، حسابرسىِ آسانى خواهند داشت. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه . فسوف یحاسب حسابًا یسیرًا) «یسیر» دو معنا دارد: ۱. آسان، ۲. قلیل (مفردات راغب). در آیه شریفه، اولین معنا مناسب است.
☑۴ - اعطاى نامه عمل به دست راست حاضرانِ در قیامت، رمز و نشانه چشم پوشى از لغزش هاى آنان است. * (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه . فسوف یحاسب حسابًا یسیرًا) نادیده گرفتن «سیئات» - که در بعضى از سوره هاى دیگر درباره گروهى از حاضران قیامت مطرح شده - مصداق حساب آسان است.
☑۵ - در قیامت، انسان خود، محاسبه و ارزشیابى خواهد شد. (فسوف یحاسب) فعل «یحاسب» به شخص استناد یافته است; نه به عمل; بنابراین حسابرسى قیامت در مورد خود اشخاص خواهد بود. مى توان گفت: اعمال و نیت هاى انسان براى او، رتبه وجودى خاصى مى بخشد; زیرا ملکه او شده و ابعاد وجودى او را شکل مى دهد و در نتیجه سنجش آن انسان، در حقیقت محاسبه اعمال او است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
علم و عدل.mp3
442.4K
علم و عدل
🔹 مهم ترین كاری كه وجود مبارك حضرت بعد از ظهور انجام می دهد همین است كه علم و برهان را به جای مظنّه، سوء ظن و مانند آن می گذارد، عدل را به جای هوس می گذارد.
🔹 این كتاب موجز و متقن، نظام جاهلی را در همین دو عنصر می داند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ را در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس﴾[1] را در بخش انگیزه؛ یعنی اینها براساس گمان زندگی می کنند و براساس میل به سر می برند، در حالی که باید بر اساس علم زندگی كنند و با عدل به سر ببرند.
[1] . سوره نجم، آیه23.
#عصر_ظهور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/07/15
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌پناهگاه
🔅پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ ... و لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظاهِرُهُ حُكْمٌ وَ باطِنُهُ عِلْمٌ ... فيهِ مَصابيحُ الْهُدي وَ مَنارُ الْحِكْمَةِ وَ دَليلٌ عَلَي الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ؛
🔅هنگامی که فتنه ها چون پاره های شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روی بیاورید ... برای قرآن ظاهری و باطنی است. ظاهر آن حکمت و باطن آن دانش است ... در قرآن چراغ های هدایت و نشانه های حکمت و راهنمای معرفت هست، برای کسی که ویژگی اش را شناخت.
☘☘☘
🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷
👇👇👇
کافی، ج 2، ص 599 ، ح 2.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
توضیح در باره سوره فیل .استاد ملکی.Mp3
397K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#استاد_ملکی
#پرسمان_قرآنی
📌سوره فیل و قدرت الهی
🕕بسیار کوتاه
☑️زیبا و شنیدنی و کاربردی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم)
🔹 ... به فرانسه و امثال فرانسه هشدار می دهيم، موعظه می کنيم، نصيحت می کنيم که اجازه ندهند در آن ديار در آن سرزمين در آن بلاد و در آن کشورشان کسی به مقام مقدّس قرآن کريم، کسی به مقام مقدّس پيغمبر (عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) هتکی کند... .
منبع: news.esra.ir
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت #پیام_موضوعی
▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صل الله عليه و آله و سلّم)
🔹 تاريخ: 1399/06/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
پیام اهانت.pdf
414.6K
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 متن #پیام_موضوعی
▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صل الله عليه و آله و سلّم)
🔹 تاريخ: 1399/06/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
برداشت از آيه ۱۸۰ #سوره_آل_عمران
📌#بخل
#سالک الی #اللّه و يا هر کس ديگر که #خدا به او اموالی داده نبايد فکر کند که اگر از #انفاق آنها #بخل نمايد برای او بهتر است بلکه برای او بدتر است زيرا علاوه بر آن که از صفت زشت #بخل نجات پيدا نکرده اموالش مانند درختی که هرس نشده کم ثمر می شود و روز #قيامت هم وبال گردن او می گردد. مگر نمی داند که همه چيز مال #خدا است و بايد #رضايت خدای تعالی را جلب کند تا #خدا همه چيز به او بدهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ابابیل.mp3
2.49M
#سالروز_نزول_عذاب_بر_اصحاب_فیل
#صحابت_با_حیوان
#اضلال_و_هدایت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌ابابیل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾.
◾️ اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می کردند کنیسه ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت......
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_نزول_عذاب_بر_اصحاب_فیل
#صحابت_با_حیوان
#اضلال_و_هدایت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌ابابیل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾.
◾️ اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می کردند کنیسه ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت.
◾️ حادثه ای رخ داد که در تعیین آن حادثه نمی شود داوری قطعی کرد، به هر حال کاری کردند که نسبت به آن کنیسه هتک حرمت شد و اینها در صدد انتقام برآمدند که بیایند کعبه را ویران کنند که کسی آنجا حج نرود و شکوه ملتی در آن حج سالانه که کنگره سالانه آنها محسوب می شود ظهور می کند، تصمیم گرفتند که با فیل جنگی آن روز و عدّه و عُدّهای از یمن حرکت کنند احیاناً از غیر یمن کمک بگیرند که اگر کسی مزاحم قصدِ آنها بود آنها را از سر راه بردارند و در نتیجه کعبه را ویران کنند. این سانحه تلخ وقتی رخ داد عده ای در هنگام هجوم ابرهه و اصحاب فیل مکه را ترک کردند، ولی عبدالمطلب این بزرگوار تا آخرین لحظه در مکه ماند و کنار کعبه مشغول نیایش و دعا و عرض ارادت و ادب به پیشگاه ذات اقدس الهی بود، او هراسی از ابرهه و فیل و امثال اینها نداشت.
◾️«علی أی حالٍ» وقتی که اصحاب فیل از صنعای یمن حرکت کردند در بین راه حوادث فراوانی را دیدند که همه آنها را سعی کردند یا با مِهر یا با قهر از سر راه بردارند که برداشتند و تصمیم جدی آنها این بود که این کعبه را ویران کنند؛ وقتی وارد سرزمین کعبه شدند و مردم کعبه دیدند توان مقابله و مقاومت ندارند فاصله گرفتند آن منطقه را ترک کردند یا شهر را ترک کردند، اینها صبح که برخاستند که بیایند آن هدف مشئوم خود را پیاده کنند، ذات اقدس الهی می فرماید ما دسته دسته این پرنده های کوچک را اعزام کردیم که هم مثلاً با دهنشان یک تکه سنگ کوچک هم با دو پایشان هر کدام از این پا یک سنگ کوچکی که سجّیل بود مثل اینکه می گویند معرّب سنگگِل است این را به همراه داشتند و به هر کسی که این سنگگِل را این سجّیل را می زدند هم اصابت می کرد و هم سوزنده و گدازنده بود هم پوست و گوشت را می شکافت و هم به استخوان آسیب می رساند و طولی نمی کشید که این شخص مصاب را از بین می برد.
◾️ این پرنده که از همان طرف دریا حرکت کردند آمدند دسته دسته بودند از آن جهت می گفتند «أبابیل»؛ «إباله إباله»، یعنی گروه گروه، دسته دسته.[1] اینها به همراهشان این سجّیل را داشتند و به حیات همه این نیروهای یمنی خاتمه دادند.
◾️ این سوره مبارکه مسئله قصد تخریب ابرهه را بازگو کرد که یمنی ها، صنعایی ها، حبشی ها و نجاشی های آن روز کوشش کردند که این ویران را کنند که خدا نگذاشت و به قدری این داستان مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤیت یاد می کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾، اینها به جای اینکه ارباب فیل باشند اصحاب فیل شدند. فیل مثل جَمَل ساربانی دارد فیلبانی دارد، ساربان شتر را میگویند جمّال و مسئول نگهداری فیل را می گویند فیال. ارباب فیل می گویند جمّال می گویند فیال می گویند، اما اصحاب فیل معلوم می شود که صحابت آنها به همین حیوان بود. ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] در همین حد بودند کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند صحابتشان با حیوان است اصحاب این حیوان اند و مصاحب این حیوان اند.
◾️ اسلام که آمد برای خودش تمدن آورد، تاریخ آورد، مبدأ تاریخ آورد، برنامه های روزانه و هفتگی و سالانه و امثال اینها آورد و این معجزه همواره هست؛ یعنی دیروز اگر طیر ابابیل بود امروز یک حیوان دیگری است یک ذرّه دیگری است یک ویروس دیگری است که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ بیراهه رفت یا راه کسی را بست و این بیراهه رفتن یا راه کسی را بستن، یک سنت سیئه یک دولت غارتگر شد ممکن است ذات اقدس الهی برای تنبیه و بیدار کردن و آماده سازی آنها برای تعلیم و تربیت آینده به وسیله ویروسی آنها را تنبیه کند و بیدار کند، فرقی ندارد! این اضلال برای همیشه هست، این تضلیل برای همیشه هست، چه اینکه هدایت هم برای همیشه هست.
[1]. مجمع البحرین، ج5، ص303.
[2]. سوره فرقان، آیه44.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه فیل
تاریخ: 1399/01/18
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 25
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
⏪ 78 ـ مدارا با مردم: «ثمرة العقل مداراة الناس»[ همان، ص329.]؛ ميوه عقل مدارا كردن با مردم است. «عنوان العقل مداراة الناس»[ همان، ج4، ص360.]؛ عنوان عقل و سرفصل و دليل آن، مدارا با مردم است.
تذكّر:
▫ يكم. عنوان مدارات در قرآن مطرح نشده و در لغت، گاهي به معناي مخاتله و مخادعه ياد شده است كه در اين حال، صبغه عقلي ندارد؛ مگر در دفاع دشمن مهاجم و طرد آن از مرز و بوم اسلامي. گاهي نيز به معناي ملاحظه و مماشات آمده است كه در اينحال، از آثار مثبت عقل محمود و ممدوح محسوب ميشود. اگر در توصيههاي اخلاقي، به مدارا دعوت شده، معنايي از قبيل ملاطفت مدّنظر است، نه مخادعت و مخاتلت. بيت زير ناظر به همين مطلب است:
و دارِهم ما دُمْتَ في دارِهِم
و أرْضِهِم ما دُمْتَ في أَرْضِهِم
▫ دوم. مدار مدارا، يا مباحات است يا جايي كه تغافل، تجاهل، اغماض و گذشت روا باشد؛ يعني منطقة الفراغ. پس در هيچ مورد، ناديده گرفتن احكام الهي، بي تفاوت بودن در برابر قوانين ديني و تسامح در حدود و حِكَم خدا و تساهل در اوامر و نواهي شريعت، مشروع نخواهد بود، بلكه منافي عقل و نقل است؛ يعني فتواي عقلي و حكم نقلي، بر خلاف آناست؛ بنابراين، مدارات كه از بركات عقل است، هرگز با سفاهت، حماقت و ساير آفتهاي اخلاقي، هماهنگ نيست.
▫ سوم. سَهْل بودن دين و سمحه بودن شريعت، به اندازه كافي زمينه يُسر و آساني را فراهم ميسازد و ديگر مجالي براي تساهل و تسامح زايد بر آن نيست.
چهارم. پرهيز از جستوجوي اسرار نهاني و احتراز از اصرار بر كشف عيب مستور و تحرّز از سماجت در اطلاع بر راز و رمز دروني مردم و تحذّر از سختگيري و تعصّب و تحجّر و ركود و جمود كه نشان خامي است، همگي در شريعتِ سهل و سمح پيشبيني شده است، ليكن مرز امر به معروف و نهي از منكر، همچنان مصون خواهد بود و دِژ تسخير ناپذير مبارزه با فساد، همچنان ناگشودني است.
پنجم. مدارا كردن، وقتي معقول و مقبول است كه افراط در آن راه نيابد؛ زيرا افراط در آن، مانند تفريطْ مذموم است و تنها حدّ معقول آن مطلوب است.
حضرت اميرمؤمنان(عليهالسلام) درباره ناروا بودن مداراي زايد از حد، چنين فرمودهاند:
«كم اُداريكم كما تداري البكارُ العَمِدَةُ و الثيابُ المتداعيةُ، كلَّما حِيْصَتْ مِنْ جانبٍ تهتّ كتْ مِن آخر... »[ نهجالبلاغه، خطبه 69.]؛ چقدر نظير مدارا كردن با شتران نوبار كه از حمل آن رنجور ميشوند و شبيه جامه فرسوده كه هرگاه از جانبي دوخته شود، از جانب ديگر پاره ميگردد، با شما مدارا كنم (يعني با شما در هر مطلبي مدارا كنم، مطلب ديگري را ترك ميكنيد).
🌿🌿🌿