#ورود_كاروان_اهل_بیت_علیهم_السلام_به_شام
#وفاق_مسلمین
#برکت_خون_کربلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 رهایی از #جهالت و #ضلالت
▪️ اگر ما در زیارت #اربعین می خوانیم سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب خون قلبش را و پاره تنش را داد «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»[1] جامعه را از جهالت برهاند از #ضلالت برهاند، امام سجاد (سلام الله علیه) با تحلیل نظام ارزشی، كیفیت #رهایی_از_جهالت_و_ضلالت را مشخص كرده است؛ به عنوان هدف پیروزی جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است؛ با تحلیل اصول ارزشی به برقراری صلح و وفاق، جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است. همه ما در صدد تحصیل وفاقیم، اما وفاق كار قلبی است نه یك تفاهمی! الآن شما می بینید یك كشور بیگانه ای وارد یك كشور دیگر می شود نماینده های اینها یك امضایی بكنند، توافق و تفاهم كه همكاری بكنند، اما این برابر قرارداد است، اما در داخله حوزه اسلامی قلب باید نسبت به یكدیگر گرایش داشته باشد نه گفتار قرنطینه ای یا بندری یا گمركی و مانند آن، این امضاهای تفاهم در حد كارهای اجرایی است، اما آن وفاقی كه مؤثر است در حد گرایش های قلبی است كه در غیاب یكدیگر برای یكدیگر از ذات اقدس الهی حسنات دنیا و آخرت طلب بكنیم، این كار قلبی كه با كارهای عادی خیلی فرق می كند، این با دعاها حل می شود و این #وفاق سرمایه ماست.
▪️ یك وقتی از طرف جمهوری اسلامی ایران یك كنگره بزرگداشتی برای وجود مبارك امام سجاد در دمشق ـ در همین مسائل صحیفه سجادیه ـ برگزار كردند؛ آنجا خب مسیحی حضور دارد، سنی هم حضور دارد، شیعه هم حضور دار،د علمای بزرگ و مسئولانی هم از ایران در این كنگره شركت می كردند و همایش وزینی هم بود. دفعتاً یكی از مهمان های محترم آنجا که مسیحی بود، وقتی كه از عظمت صحیفه سجادیه و از عظمت امام سجاد و از عظمت كربلا شنید ایشان اجازه خواست، مهمان رسمی نبود و برنامه ای هم نداشت، نوبت هم نگرفت؛ از وسط جمعیت از هیئت رئیسه اجازه خواست كه من یك مطلبی درباره امام سجاد دارم. شعر بلندی درباره فضیلت امام سجاد یك مسیحی خواند كه ما دیگر منقلب شدیم، همین شامی كه وجود مبارك امام سجاد او را با زنجیر در گردنش می آورند! همین شام یك مسیحی اجازه می خواهد که با جلال و شكوه در مدح امام سجاد شعر بگوید؛ این نجات دادن جامعه است! این تأثیر سخنان امام سجاد به #بركت_خون_كربلا است «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»، اینطور جامعه را از جهالت نجات می دهند! اینطور جامعه را از ضلالت نجات می دهند! اگر خدایی ناكرده این گونه از نجات ها نباشد فرمود: ﴿أَرْبَعینَ سَنَةً یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾[2] خواهد بود، حالا چرا ما گرفتار ﴿یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾ بشویم؟ چرا از آن ﴿وَ جَاوَزْنا بِبَنی إِسْرائیلَ الْبَحْرَ﴾[3] نصیب ما نشود و از آن طرفی نبندیم؟! این همان خداست كه دریا را شكافت، همان خدا برای حسین بن علی و اهل بیت عصمت و طهارت بالاتر از آن را می تواند انجام بدهد.
[1]. تهذیب الأحكام، ج6، ص113.
[2]. سوره مائده، آیه26.
[3]. سوره اعراف، آیه138.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1382/12/14
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
---------------
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سه_دقیقه_در_قیامت
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
💯 ذلت سازش نتیجه دوری از قرآن
امام خمینی (ره):
سرشار و منابع طبیعی آنان، با یکدیگر سازش کرده اند. اسرائیل با تباهی و همفکری دولت های استعماری غرب و شرق زائیده شد و برای سرکوبی و استعمار ملل اسلامی به وجود آمد و امروز از طرف همه استعمارگران حمایت و پشتیبانی می شود.
انگلیس و آمریکا با تقویت نظامی و سیاسی و با گذاشتن اسلحه های مرگبار در اختیار اسرائیل، آن را به تجاوزات پی درپی علیه اعراب و مسلمین و ادامه اشغال فلسطین و دیگر سرزمین های اسلامی تحریص و وادار می سازند ...
اگر دول اسلامی و ملل مسلمان به جای تکیه به بلوک شرق و غرب به اسلام تکیه می کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآن کریم را نصب عین خود قرار داده و به کار می بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیسم و مرعوب فانتوم آمریکا و مقهور اراده سازشکارانه و نیرنگ بازی های شیطانی شوروی واقع نمی شدند.
دوری دول اسلامی از قرآن کریم، ملت اسلام را به این وضع سیاه نکبت بار مواجه ساخته و سرنوشت ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی را دستخوش سیاست سازشکارانه استعمار چپ و راست قرار داده است.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ جلد ۲؛ صفحه ۴۳۸
صحیفه نور؛ جلد ۱؛ صفحه ۱۸۶
پیام امام خمینی (ره) به نامه دانشجویان مسلمان مقیم آمریکا و کانادا در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۱
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۳۹ ـ ۳۸ #سوره_نساء
📌ريا
#سالک الی #اللّه بيشتر از هر چيز بايد از #رياکاری که به عبارت ديگر بی اعتنايی و توهين به #خدا است بترسد. زيرا اگر کسی اعتقاد به #خدا و روز #قيامت داشته باشد به هيچ وجه #ريا نمی کند و اعمال خود را برای جلب توجّه #مردم انجام نمی دهد و #شيطان را با خود همراه نمی نمايد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
📌 تعبیری لطیف در قرآن
.
🔹 ما با ظاهر و پوسته وجود خود ـ یعنی با حواس بدنی و آلات بدنی خود ـ ظاهر و پوسته عالم را درک میکنیم، و با باطن و هسته وجود خود ـ یعنی با نیروی عقل و ضمیر خود ـ کم و بیش حقایق غیرمحسوس را درک میکنیم.
.
🔸 در قرآن مجید تعبیر بسیار لطیفی است؛ گاهی که میخواهد از حقایق زیر پرده ظواهر بحثی بکند میگوید: «اولوا الالباب این حقیقت را درمییابند»؛ یعنی صاحبان لُب. «لُب» یعنی مغز خالص و جدا شده از پوست.
.
🔹 «لُب» به عقلی میگویند که از آنچه با او مخلوط شده است جدا شده باشد. نمیگوید عقل خالی از شوائب، میگوید عقل خالص یعنی «جدا شده» از شوائب. در ابتدا نوعی آمیختگی میان محسوسات و تخیلات و معقولات هست. عقل انسان هرگاه به این درجه رسد که از مقهوریت وهم و خیال و حس بیرون آید و خلاص گردد، «لُب» نامیده میشود.
.
🔸 انسان اگر در علم و معرفت کامل گردد، عقلش از حس و وهم و خیالش جدا و مستقل میشود؛ احکام هیچ یک از آنها را با دیگری اشتباه نمیکند. در این هنگام به چنین شخصی گفته میشود «لبیب».
.
📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص ٨-٢٠٧ (با تلخیص)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
D1737558T13810043(Web).Mp3
1.45M
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#استاد_ملکی
#پرسمان_قرآنی
@ostad_maleki
🔅🔅🔅
با توجه به آیه ۴۸ سوره نسا که خداوند می فرماید «إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ» چرا این آیه شامل حال شیطان نمی شود؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر16.mp3
4.41M
#سیر_و_سلوک (16)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:35دقیقه
🌿🌿🌿
📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 1
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq02.mp3
5.82M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 26:تفسیر صوتی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق جلسه 2.docx
40.2K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
انعام 7.mp3
14.04M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 7
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره یوسف از ابتدا . استاد حامد شاکرنژاد.mp3
6.52M
#قرآن
#اسلام
#استاد_حامد_شاکر_نژاد
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_یوسف
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد حاج حامدشاکر نژاد
🕑 زمان:36دقیقه
⏪ تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «یوسف»
شاید بدون اغراق بتوان گفت مطرح ترین قاری حال حاضر در کشور، جوان برومندی است از خطه مشهد مقدس؛ حامد شاکرنژاد که با تلاوتهای متفاوت و قدرتمند خود جایگاه ویژه ای در میان هنرجویان قرائت قرآن به دست آورده است.
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه روزگار خوبی داشته باشیم
#روزگار را بد گفتن، #زمان و #زمانه را بد گفتن وجهی ندارد؛ چون زمان ظرف است. ظرف زمان یا ظرف مکان ذاتاً هیچ عیبی ندارند. نمی شود گفت فلان روز #نحس است، یا فلان مکان نحس است؛ اینها ظرف کارند، تا ما چه مظروفی را در این ظرف پیاده کنیم! #عصر را #اعمال مردم خوب می کند، هر زمان را متزمّن می سازد. اگر گفتند (شَرَفُ المَکانِ بِالمَکین)، یعنی متمکّن به آن مکان شرف می دهد، متزمّن هم به آن زمان صلاحیت می دهد. اگر متزمّن، یعنی مردانی که در این زمان به سر می برند، امتی که در این زمان به سر می برند، حاکمانی که در این زمان به سر می برند، متزمّنان این زمانند با یکدیگر از راه #الفت به سر ببرند؛ این زمان، این زمانه، این روزگار، این عصر خوب خواهد شد؛ (فَصَلُحَ بِذلِکَ الزَّمان).
🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۲۱۶ _ (حَقُّ الوالی وَ حقُّ الرَّعیه)
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۸۸/۰۹/۲۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#نحوست_ایام
#سعد_و_نحس
#روزگار_بد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🏴 صُنع الهی
▪️ مطلبی كه در جریان حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) گفته شد، زینب كبری به صُنع الهی اشاره كرد كه «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»،[1] وگرنه كار اموی جز ظلم و قبح و قبیح چیز دیگر نبود و بنی امیه هم از راه جبر پیشرفت كردند. مرحوم حاج آقا رضای همدانی (رضوان الله علیه) را خدا رحمت کند! ایشان به لطیفه خوب اشاره كرده است، گفت مكتب جبر در قبال تفویض, تفویض در قبال جبر؛ اهل بیت (علیهم السلام) آمدند «بین الامرین»[2] آوردند. مكتب جبر برای توجیه تبهكاری طاغیان یك عامل مؤثری بود. بیش از هر كسی بنی امیه و بعد بنی العباس حامی این جبر و مكتب جبر بودند. مكتب جبر معنای آن این است كه ـ معاذالله ـ همه كارها را خدا دارد انجام می دهد، این هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است.
▪️ مرحوم حاج آقا رضا می گوید به اینكه مسئله جبر این طور شد و سلاطین حمایت كردند، این جبر یك ابزار خوبی بود؛ این مطلب را در بحث كتاب طهارت، در بحث اینكه آیا جبریه نجس اند، مفوضه نجس اند و مانند آن، آن جا این بحث لطیف را دارند که جبر را آنها دامن زدند.[3] اموی همین كار را كردند، در كوفه و در دارالاماره كوفه همان مكتب جبر بود. ابن زیاد ملعون گاهی می گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ» وجود مبارك زینب كبری از آن طرف صنع خدا را فرمود «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»، از این طرف هم هیأت حاكمه را محكوم كرده است.
▪️ مرتبه دیگر همین ابن زیاد ملعون به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) گفت كه این را كه می گوید اسم او علی ابن حسین است، علی ابن حسین را كه خدا در كربلا كشت. آن جا وجود مبارك امام سجاد فرمود: «كَانَ لِی أَخٌ یسَمَّى عَلِیاً»[4] و او را سربازان شما شهید كردند، او كه اصرار كرد وجود مبارك امام سجاد فرمود بله هر كسی می میرد ﴿اللّهُ یتَوَفَّى اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها﴾[5] ولی به دست سربازان شما شهید شد. آنها حامی مكتب جبر بودند و اهل بیت كاملاً دفاع كردند و فرمودند از آن جهت كه به نظام أحسن برمی گردد كار خداست، آزمون الهی است، ما رفتیم وظیفه خود را انجام دادیم و بسیار خوب بود؛ اما از این جهت كه شما تبهكاری كردید، فرمود در محكمه عدل الهی محكوم خواهید شد، اینها را هم زینب كبری در همان دارالاماره فرمود.
[1]. مثیر الأحزان، ص90.
[2]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص160; «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَینَ أَمْرَین».
[3]. مصباح الفقیه, ج7, ص296 و 297.
[4]. اعلام الورى بأعلام الهدى، ج1، ص472.
[5]. سوره زمر، آیه42.
#بین_الامرین
#نظام_أحسن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه اعراف جلسه 223
برداشت از آيه ۴۰ #سوره_نساء
📌ظلم
به طور کلی #ظلم مال شخص #ضعيف است و کسی که #ظلم می کند می ترسد که #مظلوم از دست او فرار کند و يا روزی بر او #غلبه نمايد.
بنابراين خدای تعالی به #وزن ذره ای به کسی #ظلم نمی کند بلکه اگر #سالک الی اللّه #نيکوکار باشد خدای تعالی به او بسيار #کمک هم خواهد کرد و او را موفّق خواهد فرمود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خودت گفته ای ، پناه بياور به من ... و من ازپسِ همه ی درهايي كه پشت آن ، همه چيز است جز تو ،
پناه می برم به خودت كه گفته ای: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 31
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
101. آباداني آخرت: «الجهل يُفسد المعاد»[ شرح غررالحكم، ج1، ص157.]؛ جهالت آخرت را فاسد ميكند. «العاقل مهمومٌ مغمومٌ»[ همان، ص237.]؛ عاقل هميشه اندوهناك و غمگين (براي آخرت خويش) است. «العاقل من هجر شهوته و باع دنياه بآخرته»[ همان، ص237.]؛ عاقل كسي است كه از هوا و هوس خويش دوري گزيده، دنياي خود را به آخرت بفروشد.
102. آرامش: «السّكينة عنوان العقل»[ همان، ج2، ص34.]؛ عنوان و سرفصل عقل آرامش است.
103. حسن خلق: «الخلق المحمود من ثمار العقل»، «الخلق المذموم من ثمار الجهل»[ همان، ج1، ص199.]؛ خوي پسنديده از آثار عقل و خوي ناپسند، از آثار جهل است.
104. هماهنگي گفتار و عمل: «العاقل مَن صدق أقوالَه أفعالُه»[ همان، ص339.]؛ عاقل كسي است كه كردار او گفتارش را تصديق كند.
105. وفا: «الوفاء حلية العقل و عنوان النُّبل»[ همان، ج2، ص10.]؛ وفا، زينت عقل و سرفصل نجابت است.
106. گزيدهگويي: «العاقل لا يتكلّم إلاّ بحاجته أو حجّته»[ همان، ص35.]؛ عاقل، سخن نميگويد، مگر به مقدار حاجت يا به مقداري كه حجّت و دليلي بر گفتار خود اقامه كند.
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 59
🌿🌿🌿
💠دعای هر روز ماه صفر
✅در مفاتیح الجنان آمده است که اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند
🔹يا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ، يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذٰلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ابدیّت.mp3
1.53M
#دلپذیر
#عمر_فروشی
#جامعه_بهشتی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 ابدیّت
التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دلپذیر
#عمر_فروشی
#جامعه_بهشتی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 ابدیّت
▪️ قرآن آن است كه جامعه را جامعه ای بهشتی كند، سرقت در آن نباشد, اختلاس نباشد, خلاف نباشد، نجومی و از این حرف ها نباشد. قرآن به ما می گوید ما یك دشمن داریم به نام مرگ، چون ما اگر از مار و عقرب و چیز دیگری می ترسیم، برای اینكه ما را به مرگ می رسانند؛ آنها عامل بالعرض هستند. ما از مرگ می ترسیم و همه هم از او می ترسند؛ اما زیر این آسمان این حرف فقط حرف انبیاست، غیر از انبیا كسی این حرف را نزد، دین به ما می گوید بدترین دشمنِ انسان مرگ است؛ ولی ما در این مصاف ما مرگ را می میرانیم نه او ما را بمیراند، این حرف انبیاست. ما بر مرگ مسلّطیم, ما مرگ را زیر پا له می كنیم.
▪️ حرف های پوسیده, حرف هایی كه می پوسد, حرف هایی كه تاریخ مصرف دارد، اینها برای ما نیست. وقتی انبیا گفتند هر كسی مرگ را می میراند، معلوم می شود باید كارِ ابدی بكند. در بیانات نورانی سیدالشهدا (سَلامُ الله عَلَیه) است كه محرم و صفر متعلّق به این ذات مقدس است، وجود مبارك سیدالشهدا روز عاشورا در حال مبارزه است ولی او دارد مرگ را معنا می كند، آنجا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»[1] فرمود: یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما فرزندان كرامتید، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»،[2] مرگ یك پلی است، زیر پای شما, شما دارید روی پل رد می شوید، شما مرگ را می میرانید و زیر پایتان می گذارید، اگر ما مرگ را زیر پا می گذاریم، ما هستیم كه هستیم! یك موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد، فلان كس آمده، فلان كس رفته, دو گونه حرف بزنیم، این عمرفروشی است، حیف انسان كه خود را به اِقبال و ادبار این و آن بفروشد و حیف است كه ـ خدای ناكرده ـ برابر روز حرف بزند, برابر این باند و آن باند حرف بزند! این قرآن كریم است.
▪️ وجود مبارك امام رضا (علیه السلام) فرمود مردم بفهمند ما چه می خواهیم بگوییم، قبول می كنند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»،[3] ما حرفی می زنیم دل مایه كه از دل برآید، این حرف بیگانه نیست. الآن شما می بینید این بچهها را كه می برند مهد كودك، اینها مشغول بازی اند؛ هر كسی یكی از این بچه ها را هر چه صدا بزند، چون مشغول بازی است گوش نمی دهد؛ اما مادرِ بچه وقتی آمد، صدا زد، این بچه می فهمد این صدا آشناست فوراً برمی گردد. حرف انبیا برای ما آشناست، ما یك وقت یك جا این حرف ها را شنیدیم، این حرف ها برای ما آشناست. یك ذرّه در تمام قرآن كریم یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه یك چیزی كه دل نپذیرد، در آن نیست. از ابدیت ما, از عظمت ما, از عقل ما, از عدل ما سخن می گوید.
[1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100.
[2]. معانی الاخبار، ص289.
[3]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص307.
📚 سخنرانی در جمع اعضای کانون قرآن و عترت و مهدویت کل کشور
تاریخ: 1395/08/18
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 243
(پيام علمي به دهمين همايش #كوثر)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢 سه گانه عدل
▫ عدل كه از اوصاف كمالي خداست، داراي مفهومي روشنْ و تحقيق معرفتي دشوار و پيچيده و تحقّق عيني توانفرساست كه با چراغْ گِرد دولت و دَوْرِ ملت گشتن تا سراغي از آن گرفتنْ رواست، زيرا عدل همان صراط مستقيم است كه معناي واضح و تحليل عميق معرفتي آن از مو باريك تر (أدَقّ مِنَ الشعر) و اتّصاف عملي آن، از رفتن بر لبه تيز شمشيرْ برنده تر است (أحَدُّ من السّيفِ).[ الكافي، ج 8، ص 312.]
▫ راز اين تثليث (وضوح مفهوم، صَعْب بودن معرفت حقيقت، مُسْتَصْعَب بودن تحقّق به آن) آن است كه اين گونه كمالهاي واقعي، به نحوي از وجود برمي گردد و هستي نيز داراي اين مثلّث است؛ يعني مفهوم آن از روشن ترين معاني است و معرفت آن پيچيده و دشوار، زيرا حقيقت هستي، عينِ خارجْ بودن است و چيزي كه خارج بودنْ عينِ ذات يعني هويّت نه ماهيت اوست، هرگز به ذهن نمي آيد و با علم حصولي ادراك نمي شود و فقط با دانش شهودي ادراك پذير است و علم حضوري، ميسور همگان نيست و تحقّق به آن در صورت فقدان، نيازمند به مبدأ فاعلي هستي بخش است و هرگز با دست يازيدن و پاكوبيدن حاصل نمي شود.
▫ اگر ايراد مقال يا ارائه مقالت پيرامون عدالتْ سهل است، فقط به لحاظ مفهوم روشن و آثار مثبتِ فراوانْ در قلمرو معنا و لوازم سودمندِ بي شمارْ در اقليمِ ذهن است.
▫ آنچه از اميربيان، حضرت امام علي بن ابي طالب(عليهالسلام) رسيده است كه «فالحقّ أوْسعُ الأشياء في التّواصفِ وأضيَقُها في التّناصُفِ» [نهج البلاغه، خطبه 216.]، درباره عدل نيز صادق است، زيرا عدلْ حقّ است و نيز از حقوق غير قابل اغماض دولت و ملت است،
▫ بنابراين سهولتِ قلم فرسايي، آسان بودن سخنراني و روان بودن شعار عدالت خواهي، هرگز با صعوبت تحقيق معرفتي و توانسوزي تحقّقِ عيني اشتباه نشود، لذا فقر و فساد و فاصله، فضاي برخي از جوامع را آلوده و هواشناسانِ سياسي، اجتماعي و اقتصادي را به اعتراف آفتِ زيستْ محيطي وادار نموده و هريك در صدد تبرئه خود و تلويث[آلوده كردن، آلودن، تيره كردن و...(فرهنگ فارسي معين، ج 5، ص 51 ـ 69).]ديگري است؛ غافل از آنكه نه آن توهم تبرئه سودمند است و نه اين تهمت تلويث.
........ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آیات 189 تا 194 سوره آل عمران.استاد مصطفی اسماعیل.mp3
1.21M
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_آل_عمران
🔅🔅🔅
تلاوت مبنا - سوره آل عمران آیات 189 تا 194 مصطفی اسماعیل
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل
🕑 زمان:7 دقیقه
وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿189﴾ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ﴿190﴾ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿191﴾ رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ ﴿192﴾ رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿193﴾ رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ ﴿194﴾
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر17.mp3
5.42M
#سیر_و_سلوک (17)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:44دقیقه
🌿🌿🌿
📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 2
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
انعام 8.mp3
17.54M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 8
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom