eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (7) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (8) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 24: نکته های تفسیری آیه 27 سوره نباء 🌷🌷🌷 إِنَّهُمْ‌ کَانُوا لاَ يَرْجُونَ‌ حِسَاباً چرا که آنها هیچ امیدی به حساب نداشتند، ☑ ۱ - قیامت، صحنه حسابرسى انسان ها است. (إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) ☑ ۲ - طغیان گران دوزخى، حسابرسى قیامت را انکار کرده و احتمال حقانیت آن را نیز مردود مى دانستند. (إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) نفى «امید»، بیانگر این است که انکار قیامت از سوى دوزخیان، به حدى شدید بود که آنان احتمال آن را نیز نمى دادند و حتى اندک امیدى به آن نداشتند. ☑ ۳ - احتمال تحقّق قیامت، کافى در ایجاد زمینه پرهیز از طغیان گرى در برابر خداوند (للطّ-غین ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) ▪ جمله «کانوا لایرجون...»، دلالت دارد که طغیان گران به جهت این که حتى احتمال محاسبه اعمال را نیز منتفى مى دانستند، به طغیان گرى روى آورده و به عذاب آن گرفتار شدند. مفهوم این جمله آن است که براى پرهیز از طغیان و گناه، حتى احتمال قیامت نیز کافى است. ☑ ۴ - محرومیت دوزخیان از هواى مطبوع و آب، عقوبتى مناسب با انکار معاد (لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) ▪ کیفر دوزخیان در آیات پیشین، به دو صورت نفى و اثبات بیان شده است; آنان از هواى سرد و نوشیدنى، محروم اند(نفى) و به نوشیدن «حمیم» و «غسّاق» مجبور خواهند بود(اثبات). ▪ «جزاء وفاقاً» آن را کیفرى مناسب با کردار آنان - که آن هم به صورت نفى و اثبات بوده - بیان کرده است; آنها معاد را باور نداشتند(نفى) و آیات خدا را تکذیب مى کردند(اثبات). آیه «جزاء وفاقاً» دلالت دارد که محرومیت، کیفرى مناسب با بى اعتقادى است و نوشیدن مایع داغ و چرکین، کیفر مناسب تکذیب است. ☑ ۵ - انکار معاد و حسابرسى قیامت، عامل طغیان گرى و مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (للطّ-غین ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 25: نکته های تفسیری آیه 28 سوره نباء 🌷🌷🌷 وَ کَذَّبُوا بِآيَاتِنَا کِذَّاباً و آیات ما را به شدت و با همه وجود انکار می کردند ▪ «کِذَّاباً»: سخت تکذیب کردن. ستیزه‌جویانه دروغ پنداشتن. مصدر باب تفعیل است، همچون فِسّار و قِصّار و خِرّاق . ۱ - طغیان گران دوزخى، آیات الهى را دروغ شمرده و بر تکذیب آن اصرار مىورزیدند. (و کذّبوا بایتنا کذّابًا) «کذّاباً» (مصدر باب «تفعیل»)، مفعول مطلقى است که بر تأکید دلالت دارد. ☑ ۲ - آیات معاد در دیدگاه طغیان گران، دروغ و به دور از واقعیت است. (و کذّبوا بایتنا کذّابًا) مراد از «آیاتنا» - به قرینه «لایرجون حساباً» در آیه قبل - آیاتى است که معاد را مطرح کرده بود. ☑ ۳ - بسیارى از آیات قرآن، هشدار دهنده مردم درباره معاد و حسابرسى در قیامت است. (لایرجون حسابًا . و کذّبوا بایتنا کذّابًا) جمع بودن «آیات» بر نکته یاد شده دلالت دارد. به قرینه کلمه «حساباً» - در آیه قبل - موضوع حسابرسى در مجموعه آن آیات مطرح شده است. ☑ ۴ - طغیان گرى و گناه بى حد، پیامد تکذیب آیات و نشانه هاى خداوند است. (للطّ-غین ... و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ارتباط این آیه با آیات پیشین، گویاى برداشت یاد شده است. مراد از «آیاتنا»، ممکن است آیات نازل شده از سوى خداوند باشد. هم چنین مى تواند علاوه بر آن، آیات و نشانه هاى وجود و یگانگى خداوند نیز باشد. ۵ - باور نداشتن معاد، زمینه ساز انکار تعالیم الهى و آموزه هاى دینى است. (لایرجون حسابًا . و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ☑ ۶ - تکذیب آیات الهى، مایه گرفتارى به عذاب جهنم و محرومیت از لذّت برودت و آشامیدن آب در آخرت (إنّ جهنّم ... لایذوقون ... و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ☑ ۷ - نوشیدن آب جوشان و خونابه چرکین و بدبو در جهنم، عقوبتى مناسب با گناه تکذیب آیات الهى (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا ... و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ▪ ترتیب پنج آیه مورد بحث، به گونه اى است که آیه «جزاء وفاقاً»، دو عقوبت قبل از خود را کیفرى مناسب، براى دو گناه بعد از خود قلمداد کرده است. عقوبت ها یکى منفى (لایذوقون) و دیگرى مثبت (إلاّ حمیماً و غساقاً) بود و گناهان نیز یکى منفى (لایرجون) و دیگرى مثبت (کذّبوا) است. آیه «جزاء وفاقاً» در میان آنها، گویاى تناسب عقوبت منفى با گناه منفى و تناسب عقوبت مثبت با گناه مثبت است. برداشت یاد شده بیانگر تناسب دو مثبت است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آیا در جهان آخرت فرشتگان و شیطان دیده می شوند ؟ از آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که در روز قیامت پرده های جهان ماده ، کنار رفته ، حتی آن چه در پرده غیب مستور بوده ظاهر می گردد ، چرا که امروز «یوم البروز» روزی همه چیز آشکار می گردد» و یوم المشهود ، روزی که همه چیز آشکار و مشهود است ، حقایق در آن روز آشکار می شود . در این جهان نیز کسانی هستند که توانسته اند حجاب ها را از برابر چشم شان کنار بزنند و ملکوت اشیاء را مشاهده کنند . بنابراین از آن چه گفته شده استفاده می شود که فرشتگان و شیاطین در جهان آخرت دیده می شوند .۱ 🌷🌷🌷 ۱. ر.ک: منشور جاوید، آیت اللّه‏ سبحانی، ج ۹، ص ۳۳۴، نشر مؤسسه سید الشهداء علیه‏السلام / تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۰، ص ۳۲۶ ـ ۳۲۸؛ ج ۲۲، ص ۲۵۹، دارالکتب الاسلامیة 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۱۵ قضیه حضرت علیه السلام الی باید از قضیه حضرت علیه السلام مسائل زیر را استفاده کرده و کند: ۱ – اگر از جانب پروردگار به خاطر نفسش به او و حکمتی داده شد و شکر خدا را بکند و از این قدردانی نماید. ۲ – الی اگر خدا را بکند و دوران نفس را بگذراند و متصف به صفات الهی بشود پروردگار پشتوانه او خواهد بود و جن و انس و حتّی پرندگان در خدمت او قرار خواهند گرفت. ۳ – باید قدرت را آن قدر بی نهایت بداند که اگر خدا بخواهد او جانداران را با یکدیگر می فهمد و آنها را می کند. ۴ – باید در مقابل تمام این نعمتها باشد و از خدای تعالی بخواهد که کارهایش مرضی پروردگار باشد و جزء بندگان صالح خدا واقع شود. ۵ – باید بکوشد که در تمام امور خودش و کارمندان و خدمتگذارانش باشند و با با آنها برخورد کند. ۶ – اگر یکی از و عذر موجّهی در بی نظمی اش داشته از او بپذیرد و او را مورد مؤاخذه قرار ندهد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مهر زمینی مهر آسمانی 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  الراحِمونَ يَرحَمُهُم الرّحمنُ تباركَ و تعالى، اِرحَمُوا مَن في الأرضِ يَرحَمْكُم مَن في السماءِ. ♤♤♤  خداى رحمانِ خجسته و والا، به مردمانِ مهربان مهر می ورزد و در دامن مهر خویش می پرورد و رحم مى كند. به ساكنان زمين رحم كنيد و مهربانی کنید تا آن كه در آسمان است به شما رحم كند و مهر بورزد. 📚كنز العمّال : 5969 ☘☘☘ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره طه 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره طه 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱 📌شیطان شناسی در قرآن جلسه اول 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🌷🌷🌷 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💥منظور از صراط مستقیم در قرآن چیست؟ 🍃 در قرآن کریم کلمه صراط همه جا به صورت مفرد به کار رفته است زیرا راه مستقیم الهی یکی بیش نیست صراط مستقیم بزرگراهی است که ورود به آن، ورود به حوزه امنیت وسلامت وهدایت است از این رو صراط مستقیم درروایات بر قرآن وامام معصوم تطبیق شده است همچنین در زبان عربی از بزرگراه به این جهت که رهرو در آن از گم شدن ایمن است به امام یاد می شود (وانهما لبامام مبین حجر/79) یعنی آن دو شهر بر سر بزرگراه مکه به شام بود. 🍃 پیروی علمی وعملی از قرآن وامام معصوم (ع) نیز گام نهادن در بزرگراهی است که یقینا به مقصد می رسد وصراط همین بزرگراه است. 🍃از امام صادق (ع) درباره صراط سوال شد. حضرت فرمود:صراط راه رسیدن به شناخت خداست وآن دوتاست. صراطی در دنیاست وصراطی درآخرت،آن صراطی که در دنیاست همان امام واجب الاطاعة است هر کس در دنیا او را بشناسد واز هدایت او پیروی کند در آخرت از روی صراطی که پلی است بر روی جهنم،به راحتی می گذرد وهر کس امام را در دنیا نشناسد پایش از صراط آخرت می لغزد وبه جهنم می افتد. ☘☘☘   📚منبع:کتاب هدایت در قرآن ، آیت الله جوادی آملی،ص258 💥💥💥 @rahighemakhtoom
, , , , 📌سوال:الف ) آیا گناهانی را که شیطان ، انسان را به آن وسوسه می کند ، خود شیطان هم عملاً انجام می دهد؟ 🔰ب ) با وجود این که شیطان برای وسوسه انسان ها از خداوند اذن گرفته ، مجازات عمل شیطان در روز قیامت چگونه است ؟ ♨️جواب:الف ) خیر ، «شیطان » ، هر چند مرتکب گناهان بسیاری می شود ، امّا به تمامی آن چه وسوسه می کند ، عمل نمی کند . زیرا ، می بینیم ، بسیاری از انسان ها با وسوسه «شیطان » گناه می کنند ، و خود «شیطان » نظاره گر گناه آن ها است ، و از این که آن ها را به این راه کشانده است خوشحالی می کند . به عنوان مثال ، قرآن کریم از قول «شیطان » می گوید : «وَلاَضِلَّنَّهُمْ وَلاَمَنِّیَنَّهُمْ وَلاَمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ ءَاذَانَ الاْنْعَامِ وَلاَمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَن یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِینًا ; (نساء ، ۱۱۹) و آن ها را گمراه می کنم و به آرزوها سر گرم می سازم و به آن ها دستور می دهم که (اعمال خرافی انجام دهند و) گوش چهارپایان را بشکافند و آفرینش (پاک ) خدائی را تغییر دهند ، (فطرت توحید را به شرک بیالایند) ; و آن ها که شیطان را به جای خدا ولی خود برگزینند زیان آشکاری کرده اند .» روشن است که ، بریدن و یا شکافتن گوش چهارپایان به وسوسه شیطان ، کاری خرافی است ; امّا خود شیطان مستقیماً این کار را نمی کند . ضمناً شایسته است بگوییم : «شیطان » به هر موجود بد کار گفته می شود که هم شامل «ابلیس » و هم شامل هر موجود بد کار از جن و انس می شود ; امّا مراد ما در این جا همان «ابلیس » است .۱ 🔰ب ) از آیات و روایات استفاده می شود که ، خداوند متعال ، به «شیطان » فقط مهلت زنده ماندن را تا زمان معینی داده است ، نه این که به او اذنِ وسوسه ، گناه و فریب داده باشد . «قَالَ أَنظِرْنِی إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ ; (اعراف ، ۱۴) ]شیطان[ گفت : تا روزی که مردم برانگیخته می شوند ; مرا مهلت ده !» ، «قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ * إِلَی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ; (حجر ، ۳۷ و ۳۸) ]خداوند[ فرمود : همانا تو از مهلت داده شدگانی (امّا نه تا روز رستاخیز بلکه ) تا روز و وقت معینی .» امّا مجازات عمل «شیطان » در قیامت ، به آن جهت است که ، «شیطان » مانند انسان ، موجودی مختار ، انتخاب گر و مکلف است ، و می تواند با قرار گرفتن بر سر دو راهی حق و باطل ، حق را برگزیند ; همان طور که راه باطل را برگزیده است . قرآن ، از قول خود «جنّ» نقل می کند که ، آنان به دو دسته خوب و بد تقسیم می شوند ; «وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذَ لِکَ کُنَّا طَرَآئِقَ قِدَدًا ; (جن ، ۱۱) و این که از ما ]گروهی [ شایستگانند و گروهی جز آن ]است[ ; ما دسته های گوناگونیم .» ، «وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَـئِکَ تَحَرَّوْاْ رَشَدًا * وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا ; (جن ، ۱۴ـ۱۵) و این که برخی از ما مسلمان و برخی «قاسط » هستند پس آنان که مسلمانند رستگاری را دریافته اند و امّا «قاسط ها» ]متجاوزان [ هیزم دوزخند .» از این آیات استفاده می شود ، بد یا خوب بودن «اجنه » به خاطر انتخاب راه خوب و بدی است که خود اختیار کرده اند . در نهایت خوبانِ آن ها به بهشت می روند و بدان آن ها گرفتار عذاب جهنم می شوند . «شیطان» از جمله بدان است که با اختیار راه باطل ، خود را مستحق عذاب جهنم کرد .۲ 🌱🌱🌱 ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۴، ص ۱۳۷ و ۱۳۸، درالکتب الاسلامیة. ۲. ر.ک: معارف قرآن، آیت‏اللّه‏ مصباح یزدی، ج ۱/۲، ص ۲۹۵ـ۲۹۷، مؤسسه در راه حق. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۶ – ۲۳ 📌قضیه الی باید از قضیه استفاده های زیر را بکند: ۱ – نباید در کارهایی که مخصوص است دخالت کنند و سلطنت و را به عهده بگیرند و الا را به می کشانند. ۲ – غیر خدا را نپرستد و نگذارد اعمال بدش را برای او بدهد و راه او را به سوی خدای تعالی به بندد. ۳ – آن قدر داشته باشد که خدا را از پرندگان و بیرون آمدن از زمین مشاهده کند و بگیرد. ۴ – اگر خبری در مسائل مهم و به او رسید درباره اش کند تا راست و دروغ بر او واضح شود. ۵ – اگر کسی به دیگری مطلب نامناسبی را نسبت داد اول از خود او بپرسد و یا به وسیله از او کند و به شنیدنیهایش اکتفا نکند. ۶ – هر که هست نباید با هر مسئله ای با غرور و تکبّر برخورد کند بلکه باید جوانب قضیه را بررسی کند که اگر آن مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است به آن بی توجهی نکند. ۷ – باید تا می تواند از و عقلاء در کارهای مهم نظریه بگیرد و بدون با آنها از خود نشان ندهد. ۸ – اگر با اهل کرد و آنها نظرات ای دادند به آنها را بفهماند و آنها را از عواقب غرور و بترساند. ۹ – باید در مقابل حرف و طرفداران حق کرنش کند و الا اگر باشد خواهد شد. ۱۰ – با به خصوص طرفداران خدا و در زمان ما قدرتمند مبسوط الید با خضوع و کرنش برخورد کند و نخواسته باشد با هدایا و اظهار به اشتباهات خود پایبند باشد. ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(187) تفسیر آیه 11و 12سوره بقره واذا قيل لهم لا تفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون * الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون ⏪تفسير 🔰كذب خبرى و مخبرى منافقان 🔘منافقان با گفتن لفظ انما مدعيند كه نه تنها اهل فساد نيستند، بلكه جز آنان كسى مصلح جامعه نيست و اين ادعاى اصلاحگرى از سوى منافقان كذب خبرى، است، نه مخبرى ؛ زيرا آنان خود را مصلح مى دانستند و براى تاكيد بر اين مطلب سوگند نيز ياد مى كردند: (وليحلفن ان اردنا الا الحسنين)، (ثم جاوك يحلفون بالله ان اردنا الا احسانا) آنان بر اثر تسويل و فريبكارى نفس، بر اين پندار باطل بودند كه واقعا مصلحند و اين پندار خود را كه جز جهل مركب چيزى نبود، حق مى دانستند. پس كذبشان در اين گونه موارد، تنها خبرى است، نه مخبرى. 🔘اما آن جا كه منافقان ادعاى ايمان مى كنند گزارش آنها، هم كذب خبرى است و هم كذب مخبرى و در مورد شهادت بر رسالت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) سخن آنان تنها كذب مخبرى است: (اذا جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول الله والله يعلم انك لرسوله والله يشهد ان المنافقين لكاذبون) زيرا اين سخن كه حضرت محمد بن عبدالله (صلى الله عليه وآله) پيامبر است، صدق و حق است، گرچه گوينده اش به آن معتقد نباشد. پس گزارش آنها صدق خبرى و كذب مخبرى است. 🔘البته اگر گزارش آنها به طور صحيح بررسى شود گذشته از كذب مخبرى، كذب خبرى را نيز به همراه دارد، زيرا عصاره گزارش آنها عبارت از ادعاى شهادت به رسالت پيامبر (صلى الله عليه وآله) بود، نه اصل رسالت او و چون شهادت آنان محقق نبود، پس گزارش از آن، كذب خبرى بوده است، چنانكه آنها آگاه به چنين كذب خبرى بوده اند و از اين رو كذب مخبرى هم داشتند. 🔘خداى سبحان در قرآن كريم در برابر منافقان كه ادعاى اصلاح دارند اسرارشان را افشا و از درون تيره آنان پرده بر مى دارد. از جمله اين كه در دومين آيه مورد بحث، با تاكيد، آنان را مفسد مى خواند و در جاى ديگر از فساد در زمين و قطع رحم آنان سخن مى گويد: فهل عسيتم ان توليتم ان تفسدوا فى الارض وتقطعوا ارحاكم) و يا آنان را تباه كننده حرث و نسل معرفى مى كند: (واذا تولى سعى فى الارض ليفسد فيها ويهلك الحرث والنسل) بلكه مى گويد: آنان از دين خدا براى تفرقه بين مسلمان و ترويج كفر استفاده مى كنند و مسجد را سنگر مبارزه با خدا مى سازند: (والذين اتخذوا مسجدا ضرارا وكفرا و تفريفا بين المومنين وارصادا لمن حارب الله ورسوله من قبل) و با همه اينها، چنانكه در آيه محل بحث آمده، مدعى اصلاحند و بر اين مدعا سوگند نيز ياد مى كنند: (وليحلفن ان اردنا الا الحسنى) ولى نمى دانند كه كارشان جز افساد نيست: (ولكن لايشعرون). اين نادانى منافقان بر اثر اسارت عقل نظرى آنان به دست وهم و خيال، و عقل عملى آنان به دست شهوت و غضبشان است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(112) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 19- خودداری از سازش با معاندان فرهنگ اسلامی لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُون‏،وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْلَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دين‏(2،4،6/کافرون) و آنچه مى ‏پرستم شما نمى ‏پرستيد (۳) و نه آنچه پرستيديد من مى ‏پرستم (۴) و نه آنچه مى ‏پرستم شما مى ‏پرستيد (۵) دين شما براى خودتان و دين من براى خودم (۶) ☑️ مسلمانان بايد در برابر پيشنهادات غير منطقى، صريح و قاطع پاسخ بگويند و دشمنان را از خود مأيوس نمايند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» به نام وحدت، نبايد از اصول و ارزشها سرپيچى كرد. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» دنياى كفر بايد از تسليم شدن مسلمانان مأيوس باشد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ☑️ اعلام برائت از كفار بايد مكرّر و مؤكّد و علنى باشد. «قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ☑️ در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. لا أَعْبُدُ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ... ☑️ به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ ☑️ سازش برسراصول و ارزشهای اصیل دینی هرگز! 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 26: نکته های تفسیری آیه 29 سوره نباء 🌷🌷🌷 وَ کُلَ‌ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْنَاهُ‌ کِتَاباً و [ما] همه چیز را [از خوبی و بدی آنان] برشمرده و در نامه اعمالشان ثبت کرده ایم. ▫️«أَحْصَیْنَاهُ»: آن را شمارش کرده‌ایم. آن را سرشماری نموده‌ایم.▫️ «کِتَاباً»: نگاشتن. نوشتن. نوشته. در اینجا مفعول مطلق و در معنی (إِحصاء) یعنی سرشماری کردن است. یا این که واژه کتاب به معنی مکتوب است و حال بشمار است. در این صورت معنی آیه چنین می‌گردد: ما همه چیزها را در حالی که ثبت و ضبط شده‌اند، شمارش کرده‌ایم. 🔅🔅🔅 ۱ - آمار تمامى موجودات هستى به طور دقیق در اختیار خداوند و احاطه علمى او است. (و کلّ شىء أحصینه) 🔘«احصاء» از «حصى» (ریگ) مشتق شده است; به این لحاظ که براى شمردن از ریگ استفاده مى شد (مفردات راغب). احصاى همه چیز، به معناى احاطه علمى خداوند به آنها است. ۲ - خداوند، همه چیز را به صورت نوشته و تحت حفاظت خویش، باقى نگه مى دارد. (و کلّ شىء أحصینه کتبًا) 🔘 «کتاباً»، (مانند «کتابة»)، مصدر «کتب» و حال یا مفعول مطلق است. در صورت اول به معناى «مکتوب» است و در صورت دوم «احصاءَ کتاب» (شمارشى به گونه نوشتن) بوده است. «نوشتن هر چیز» - به هر معنایى باشد - حاکى از نوعى بقاى آن است. ۳ - هیچ یک از کردار و پندارهاى انسان ها نابود نمى شود و در نامه عمل آنان باقى مى ماند. (و کلّ شىء أحصینه کتبا) «کلّ شىء» ممکن است جمع عرفى باشد; یعنى، هر چیزى که در ثواب و عقاب مؤثر است. به قرینه دو آیه قبل، باور نداشتن معاد و نیز تکذیب آیات الهى، از جمله آنها است. ۴ - مجازات هر کس در جهان آخرت، براساس کردارها و عقاید او است. (و کلّ شىء أحصینه کتبًا) 🔘بیان ثبت همه چیز - که مصداق یقینى آن به قرینه آیات پیشین، کردار و عقیده جهنمیان است - در واقع تهدیدى براى خطاکاران و هشدار به همه انسان ها است که افکار و رفتارشان، روزى بر آنان عرضه خواهد شد و ایشان کیفر آن را خواهند دید. ۵ - وجود نظم و حساب در موجودات جهان (و کلّ شىء أحصینه) ۶ - احاطه علمى خداوند به همه موجودات، پشتوانه دقیق بودن حسابرسى اعمال در قیامت (لایرجون حسابًا ... و کلّ شىء أحصینه کتبًا) ۷ - موجودات جهان، محدود و متناهى اند. (و کلّ شىء أحصینه کتبًا) امکان احاطه بر هر چیز و احصاى آن، نشان محدود بودن آن است. ۸ - مجازات الهى، در انتظار منکران معاد و تکذیب کنندگان آیات او است. (إنّهم کانوا ... و کلّ شىء أحصینه کتبًا) جمله «وکلّ شىء ...»، - پس از بیان انکار معاد و تکذیب آیات از سوى طغیانگران - تهدید آنان به مجازات در آخرت است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 27: نکته های تفسیری آیه 30سوره نباء 🌷🌷🌷 فَذُوقُوا فَلَنْ‌ نَزِيدَکُمْ‌ إِلاَّ عَذَاباً [در قیامت به آنان می گوییم:] پس بچشید که هرگز جز عذاب بر شما نیفزاییم. ▫️«ذُوقُوا»: بچشید. این جمله، جنبه تهدید و تحقیر دارد، و بیانگر خشم تکان‌دهنده ذوالجلال است. ▫️«فَلَن نَّزِیدَکُمْ إِلاّ عَذَاباً»: این آیه و آیه‌های بسیار دیگری بیان می‌دارند که دوزخیان همیشه بر عذابشان افزوده می‌گردد و شکنجه و دردشان فزونی می‌گیرد، و کمی و کاستی پیدا نمی‌کند. 🔅🔅🔅 ۱ - خداوند با فرمانى تحقیرآمیز، طغیان گران را به تحمل عذاب جهنم ملزم مى سازد. (للطّ-غین ... فذوقوا) ۲ - عذاب جهنم و افزایش آن، نتیجه انکار معاد و تکذیب آیات الهى و عقوبتى متناسب با آن گناهان است. (فذوقوا فلن نزیدکم) 🔘 «فاء» در «فذوقوا» و «فلن نزیدکم» دلالت مى کند که چشیدن عذاب فزاینده پیامدى مناسب براى گناهان بیان شده در آیات پیشین است. ۳ - افزایش مداوم عذاب، هشدار خداوند به جهنمیان (فلن نزیدکم إلاّ عذابًا) ۴ - عذاب دوزخیان در قیامت، در اختیار خداوند و به دست او است. (فلن نزیدکم) ۵ - عذاب دوزخ جاودانه است و جهنمیان، آینده جز افزایش عذاب ندارند. * (فلن نزیدکم إلاّ عذابًا) ۶ - سخن گفتن خداوند، با جهنمیان در آخرت (فذوقوا فلن نزیدکم إلاّ عذابًا) 🔘خطاب «فذوقوا» ممکن است در آخرت صادر شود و این آیه حاکى از آن باشد و نیز ممکن است در همین دنیا و با مفروض گرفتن مخاطبانى حاضر، القا شده باشد که شیوه اى مبالغه آمیز در تهدید است. برداشت یاد شده براساس اولین احتمال است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
♨️نسبت تقوی با صله رحم رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله اِتَّقُوا اللّه َ و صِلُوا الأرحامَ، فإنّهُ أبقى لَكُم في الدنيا و خَيرٌ لَكُم في الآخِرَةِ 🌱🌱🌱 از خدا بترسيد و صله رحم به جاى آوريد؛ زيرا اين كار مايه پايندگى بيشتر شما در دنياست و در آخرت براى شما بهتر است. 📚كنز العمّال : 6911 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (9) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (10) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰کرامت اخلاقی رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: صِلْ مَن قَطَعَكَ، و أحسِنْ إلى مَن أساءَ إلَيكَ، و قُلِ الحَقَّ و لَو على نفسِكَ با خويشاوندى كه از تو بريده، پيوند برقرار كن و به آن كس كه به تو بدى كرده است، خوبى كن و حق را، هر چند به زيان خود، بگو. 📚كنز العمّال : 6929 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🥀 آیت الله العظمی جوادی آملی درباره عظمت پیامبر(ص) می فرماید: 🍃 وجود مبارك رسول گرامی اسلام(ص) جلوه‌ای از صفات رحمت و رئوفیت خدای سبحان است، بیان داشتند: وجود مبارك رسول گرامی را كه ذات اقدس الهی در قرآن معرفی می‌كند او را شاگرد لَدنّی می‌داند که كلّ جهان را با كتاب خود هدایت می‌كند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد می‌كند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی می‌كند. 🍃ایشان با اشاره به بیان قرآن کریم از حضرت رسول(ص) ابراز داشتند: قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی می‌كند و به ما می‌فرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید می‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان متمثّل بشود، می‌شود رسول گرامی(ص). 🔈سخنرانی آیت الله جوادی آملی به مناسبت شهادت پیامبر(ص) 🍃🥀🍃🥀🍃 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۰ – ۳۷ نمل از قویتر است الی باید بداند که اگر بنده واقعی خدا باشد از اجنّه قویتر خواهد بود و بیشتر می تواند اظهار قدرت کند. زیرا او با علمی که از جانب خدا به او داده شده کار می کند ولی شاید با کتاب صددرصد کار نکنند. الی باید پروردگار را مایه امتحان خود بداند و بصیرت پیدا کند که آیا جزء هست یا از کنندگان خواهد بود. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ص) 🔰در قرآن چه آیاتی درباره صبر و شکیبایی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)وجود دارد؟ 🔅🔅🔅 ▫️صبر یکی از موضوعات مهم قرآنی است که حدود هفتاد بار از آن سخن به میان آمده است که بیش از ده مورد آن به شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)اختصاص دارد و این نشان دهنده شدت و سختی هایی است که در راستای تبلیغ دین مبین اسلام متحمل شدند. آیات یاد شده عبارت اند از: ۱. سوره احقاف، آیه ۳۵: «پس صبر کن آن گونه که پیامبران اولواالعزم صبر کردند...» ۲. یونس، آیه ۱۰۹; ۳. هود، آیه ۴۹ و ۱۱۵; ۴. نمل، آیه ۱۲۷; ۵. کهف، آیه ۲۸; ۶. طه، آیه ۱۳۰; ۷. روم، آیه ۶۰; ۸. ص، آیه ۱۷; ۹. غافر، آیه ۵۵ و ۷۷; ۱۰. احقاف، آیه ۳۵; ۱۱. سوره ق، آیه ۳۹; ۱۲. طور، آیه ۴۸; ۱۳. قلم، آیه ۴۸; ۱۴. معارج، آیه ۵; ۱۵. مزمل، آیه ۱۰; ۱۶. مدثر، آیه ۷; ۱۷. انسان، آیه ۲۴; ۱۸. مریم، آیه ۶۵; ۱۹. طه، آیه ۱۳۲. ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom