eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️گفتگوی پیشوایان و پیروان باطل گرا بنا بر گزارش قران 👈با محفل قرآنی همراه باشید. زندگی تون با برکت🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۲) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۳۳) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️زوال پذیر شایسته دلبستگی نیست تفسیری بر آیه «انی لا احب الآفلین» 🎙استاد فرزانه دکتر غلامحسن گزیده متن سخنرانی در متن زیر 👇👇👇
⚡️زوال پذیر شایسته دلبستگی نیست ای طایران قدس را عشقت فزوده بالها ای حلقه سودای تو روحانیان را حالها در لا احب الافلین پاکی ز صورت ها یقین ای دیده های غیب بین هر دم زتو تمثال ها درافلاک از تو سرنگون خاک از تو چون دریای خون ماهت نخوانم ای فزون از ماه ها و سالها 🌅چیزی که پایدار نیست نمیشود به آن دل بست. چیزی که افول میکند شایسته دلبستگی نیست. پس به ماه ستاره و خورشید و به هر نوری غیر از نور واقعی و هر آنچه واقعی نیست و کل این عالم نمی توان دل بست چون باقی نمی ماند. آن چیزی که افول ندارد شایسته دلبستگی است آن چیزی که برای همیشه ناپدید و نابود نمی شود جز ذات حق تبارک و تعالی نیست معنى لا احب الآفلين یعنی هر چیزی که افول داشته باشد شایسته دلبستگی نیست. 🌄عالم یکی است عالم تنها کره زمین نیست. از نظر متکلمین عالم یعنی ما سوای حق آن چیزی که غیر خداست عالم است .برخی از دانشمندان امروزی احتمال می دهند که عوالم زیادی داشته باشیم می گویند عوالم ممکنه حتی اگر بپذیریم که عوالم ممکنه میتواند وجود داشته باشد بهترین عوالم ممکنه آن عالمی است که ما در آن هستیم. 🌅حالا چرا میگویند این عالم بهتر است این یک قاعده عقلی دارد حکمای بزرگ میگویند ترجیح بلا مرجح، ترجيح بلا مرجح محال است اگر هزاران عالم ممکن باشد و بخواهد به وجود بیاید آن ترجیح دارد آنچه که واقع میشود یک ترجیح در آن است. این را میگویند ترجيح بلا مرجح محال است پس این عالم یک ترجیحی بر عوالم دیگر داشته که ممکن بود وجود داشته باشد. 🌅معنى لا احب الأفلين یعنی طلب جاودانگی این عالم بهترین عالم است این عالم در عین اینکه بهترین عالم است افول دارد پس چون افول داره نمی توان به آن دل بست چه شایسته دلبستگی آن است که با اطمینان بتوان به آن دل بست و آن خالق بهترین عالم است و افول ندارد و جاودان است. 🌅 انسان بر اساس ،فطرت جاودانه طلب است انسان چیزهای باقی را میخواهد و برای همیشه هم می خواهد. انسان جز به نامحدود رضایت نمی دهد، حالا می توان به نامتناهی و نامحدود رسید؟ امید است به رسیدن در شریعت مقدس اسلام و ادیان الهی به همه اعمالی که یک مومن انجام می دهد یا در همه اعمالی که یک مومن انجام می دهد باید قصد قربت داشته باشد. تقرب یعنی نزدیکی این نزدیکی نزدیک تر میشود و دائم نزدیک و نزدیک تر می شود. 🌅 برای اینکه این تقرب حقیقی باشد آخرین مرحله تقرب که حصولی است تحقق پیدا کند، دو راه وجود دارد: 🔅یک راه این است که از خود فانی شویم اگر از خود فانی شویم و خود را نبینیم انسان در می یابد که چیزی نیست من نیستم و آن چیزی که من به آن دل بستم نیست ولی جاودانگی هست 🔅راه دوم این است که فانی نشو باش اما به تحول دائم باور داشته باش تحول دائم یعنی بنشینم یا بروم بمانم یا بروم این حرکت جوهری صدرالمتالهین است بروم اگر این رفتن دائم و ابدی باشد راه وصول امکان پذیر است. 🎇البته ما عالم را بی ارزش نمیدانیم هر چیزی در این عالم بی ارزش نیست از ذره تا کهکشان در جایگاه خودش ارزش خودش را دارد اما همه ارزشها از یک ارزش مطلق اند یعنی جلوه های حق تعالی هستند عالم هم در جایگاه خودش معتبر و قابل اطمینان است اما در حد جلوه بودن کلمات حجت و موجه کلمات بسیار مهمی هستند، موجه از وجه می آید وجه از صورت میآید انسان وجه دارد یعنی صورت دارد چیزی در این عالم نیست که وجه نداشته باشد. چیز غیر موجه در این عالم نیست. وجه هم یک وقت وجه ظاهری است و یک وقت وجه سیاسی اجتماعی و فرهنگی حتی قضایای منطقی وجه دارند نه تنها حجت وجه است زندگی هم موجه است و عالم هم موجه است 🎇اگر هر عمل توجیه دارد هر فعلی توجیه دارد هر عالمی وجه دارد پس وجه عالم وجه الله است. عالم وجه خداست. اگر مردم بدانند که عالم حجت موجه خداوند است آن وقت میدانند که در وجه حق زندگی میکنند زندگی شان وجه است و باید از وجه به ساحل وجه رفت این درس توحید است. 📝دکتر غلامحسن
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سوره حمد (جلسه هفدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 17.docx
24.6K
📋 سوره حمد (جلسه هفدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇علم زوال پذیر و دانش ماندگار ▪️دوستی داشتم سید بزرگواری بود خدا غریق رحمت کند چند سالی از ما بزرگ تر بود درس امام رضوان الله علیه شرکت می کرد. این در اواخر عمرش به سکته مغزی مبتلا شد بعد حالش قدری خوب شد من رفتم به عیادتش گفت در آن حال بچه های من مرا از قم به تهران می بردند و می آوردند ولی من هیچ کدام از اینها را نمی شناختم نمی فهمیدم که اینها چه کسانی هستند که مرا میبرند و می آورند؛ اما زیارت عاشورا را که حفظ کرده بودم مرتب می خواندم این می ماند پس معلوم میشود که علم الدراسة رفتنى است حتی انسان بچه خودش را نمی شناسد؛ اما گفت که زیارت عاشورا را کاملاً حفظ بودم و می خواندم. ▪️اگر انسان با علم الوراثة رابطه داشته باشد در تلخ ترین حالت به داد آدم می رسد آن دیگر با جان آدم عجین شده است دیگر از بین نمی رود. آنکه از حوزه و دانشگاه آمده است لکيلا يعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً اما آنکه از کنار نماز شب آمده است از کنار سجاده آمده است می ماند. ▪️به همان اندازه که ما با این ذوات قدسی رابطه داریم به همان اندازه از علم الوراثة سهم داریم و همین هم با ما میماند و همین هم ما را نجات می دهد. 📝آیت الله 👈با محفل قرآنی همراهی فرمایید زندگی تون سرشار از برکت الهی🌷
⚡️حکمت چیست و حکیم کیست 🎇امام صادق عليه السلام «إِنَّ الْحِكْمَةَ الْمَعْرِفَةُ وَ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ فَمَنْ فَقُهَ مِنْكُمْ فَهُوَ حَكِيمٌ» «همانا حکمت معرفت و فهم عمیق در دین است. بنا براین هرکس از شما در فهمیدن عمیق دین تلاش کند حکیم است.» 📚بحار الانوار ج ۱ ص ۲۱۵ 👈با محفل قرآنی همراهی فرمایید زندگی تون سرشار از برکت الهی🌷
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️چرا انسان غالبأ از آنچه هستند نا خوشنودند؟! ⚡️در مسیر زندگی از چه نکته مهمی غفلت می کنند.!؟ 👈با محفل قرآنی همراه باشید. زندگی تون با برکت🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۳) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۳۴) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال 0️⃣7️⃣قسمت هفتاد (تربیت قوه خیال 5) 🌴عده‌ای گمان كردند: نبىّ ختمى و رسول هاشمى صلّى اللّه عليه و آله دعوتش داراى دو جنبه است: 🔸دنيائى و آخرتى ؛اين را مايه سرافرازی صاحب شريعت و كمال نبوّت فرض كرده‏‌اند. از ديانت بى‌خبر و از دعوت و مقصد نبوّت عارى و برى هستند. دعوت به دنيا از مقصد انبياء عظام به كلّى خارج، و حسّ شهوت و غضب و شيطان باطن و ظاهر براى دعوت به دنيا كفايت مى‏ كنند.و محتاج به بعث رسل نيست.اداره شهوت و غضب قرآن و نبىّ لازم ندارد. 🔶 بلكه انبياء مردم را از دنيا باز دارند.تقييد اطلاق شهوت و غضب كنند. تحديد موارد منافع نمايند. غافل گمان كند دعوت به دنيا کنند . ادامه دارد... 👈در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
👈با تشکر از برخی دوستانی که به پیام همکاری با این محفل توجه کردند و بعضی شون هم پس از پاسخ بنده محفل رو ترک کردند.👉🏽 مهمترین سخن دوستان از پرداختی و دریافتی و حق الزحمه ادمینی بود! ببینید دوستان این محفل 7 ساله که راه اندازی شده و هدفش هم روشنگری در زمینه قرآن و موضوعات اسلامی است و صفر تا 100 هزینه هاش کاملا شخصی است نه تبلیغات داره و نه کار تجاری و درامدزا می کنه و به جایی هم وابستگی نداره. کاری کاملا آگاهانه و عاشقانه و جهادی است. و تنها انتظاری که از کاربران داریم اینه که اگر موضوعی رو پسندیدند منتشر کنند همین و اگرمنتشر نکردند باز هم مخلص شون هستیم. زندگی تون سرشار از نور و برکت الهی🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی یک دل پُر درد دارم و یک جان پُر زجر، خداوندا این بیچاره را چه تدبیر، بار خدایا در ماندم از تو لیکن در ماندم در تو، اگر غایب باشم گویی کُجایی، و چون بدرگاه آیم در را نگشایی؟! ✏ «خواجه عبدالله انصاری»
🔹وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ سوره فاطر آیه ۴۳ 🔸اما این نیرنگها تنها دامان صاحبانش را می گیرد . 👈با محفل قرآنی همراه باشید. زندگی تون با برکت🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۴) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا