eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
782 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
عزیزسرافراز، رزمنده دلاور.......🌹 سلام علیکم *سلام بر آنهایی که از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، قامت راست کردند تا ما قامت خم نکنیم، به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم *سلام* بر آنهایی که رفتند تا بمانند و نماندند تا بمیرند. یاد و نام مردان بی نام و نشان وطن گرامی باد *سلام بر شهدا* سلام برایثارگران* * سلام بر شما مهربان....... *هفته دفاع مقدس گرامی باد*.. سید محمد عبداللهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شکر نعمت و تعالی انسان آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حماسه دفاع مقدس آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ سوره شگفت¬ انگیز خانم «سوفیا اسپاداوچیا» که دارای دکترای میکرو بیولوژی و ژنتیک مولکولی است، درباره حال و هوای پیش از مسلمان شدنش می‌ گوید: ▫ «من در آمریکا زندگی می‎ کنم. خانواده ‎ام همگی کاتولیک هستند. من هم در این فضا پرورش یافتم و تعلیمات کاتولیک‌ های تمام‌ عیار را گذراندم. هر هفته روزهای یک ‎شنبه به کلاس¬ های مذهبی کلیسا می‌ رفتم و در همه مراسم مذهبی شرکت می¬ کردم. بزرگ‌ تر که شدم، خودم کتاب مقدس را می‌ خواندم؛ اما بعضی مطالبش برایم گیج‌ کننده بود. به دبیرستان که رفتم، دیگر به الوهیّت عیسی(علیه السلام) اعتقاد نداشتم و حاجت¬ های خود را تنها از خدا می¬خواستم. در دانشگاه با دانشجویانی از کشورها و ادیان مختلف آشنا شدم و علاقه‌ ام به یافتن حقیقت، روز به روز بیش‌ تر می‌ شد. دوباره سراغ کتاب مقدس رفتم تا این بار با دقت بیش‌ تری آن را مطالعه کنم. به موضوع «آخر¬الزمان» هم علاقه¬ مند شدم و چند کتاب داستان بر اساس پیش ‎گویی ‎های کتاب مقدس درباره آن خواندم؛ ولی به جایی نرسیدم. با کمک اینترنت، درباره ادیان و آیین‌ های مختلف اطلاعاتی به دست آوردم؛ اما هرچه بیش‌ تر درباره آن‌ ها می ‎خواندم، بیش‌ تر فاصله می¬ گرفتم. اعتقادم به خدا قوی بود؛ فقط احساس گم¬شدگی می¬ کردم و نمی¬دانستم دینِ مورد رضای او را کجا می¬ توانم پیدا کنم؟ در دانشگاه از نعمت ارتباط با صمیمی¬ ترین دوستانم برخوردار شدم که مسلمان بودند. ▫ دوستان مسلمانم، از عقاید من می‌ پرسیدند و من در این سؤال و جواب‌ ها، متوجه شدم که عقاید فطری‌ ام با اسلام مطابقت دارد. حتی بعضی از دوستانم فکر می‌ کردند که مسلمانم! تا این‌ که سرانجام بعد از آشنایی با همسر فعلی‌ ام در دانشگاه، تصمیم نهایی‌ ام را گرفتم... همسرم «ولید» مبانی اسلام را جوری به من منتقل می‌ کرد که ذهنم باز شد و درباره این دین کنجکاو تر شدم. دلم گواهی می‌ داد که اگر بیش‌ تر دنبال اسلام بروم، دست آخر مسلمان خواهم شد؛ بنابراین مطالعه قرآن را آغاز کردم. از خواندن قرآن، حتی از همان سوره حمد، بسیار شگفت‌ زده شدم؛ سوره‌ ای به این کوتاهی و در عین حال، سرشار از همه مبانی لازم برای زندگی بشر. در خلال مطالعه قرآن، هرجا به نکته مبهمی بر می‌ خوردم، به ولید ایمیل می ‎زدم و از او می‌ پرسیدم. او هم حداکثر تلاشش را می‌ کرد تا جواب پرسش‌ هایم را بدهد.» ▫ این خواهر تازه ‎مسلمان می‌ گوید: «از طریق معجزات علمی قرآن، پی بردم که کلام خود خداست. به‌ علاوه پیامبران در قرآن، انسان‌ های متعالی تصویر شده‌ اند که بندگان صالح خداوند هستند و نه افرادی گنه ‎کار. سرانجام دیدم اسلام و قرآن با عقلم جور در می‌ آید. سبحان‌ الله! انگار بی‌ آن‌ که خودم خبر داشته باشم، از همان آغاز مسلمان بوده‌ ام. الحمدلله خدا لطف دیگری هم در حقم کرد که مهم ‎ترین بخش مسلمان شدن من است و آن، این ‎که ولید در خانواده‌ ای شیعه بزرگ شده بود! یک روز از او گران ‎بهاترین هدیه عمرم را که دعای کمیل بود، دریافت کردم. شب که به خانه رفتم، دعا را خواندم و زیبایی عبارتش را فوق ادراک خود یافتم و دیدم تمام عقاید فطری ‎ام در دعای کمیل بیان شده است. ▫ دعای کمیل، دل ‎تنگی آدم را از بین می‌ برد و او را به رحمت و بخشش خداوند امیدوار می‌ کند! کمیل را می‌ خواندم و گریه می‌ کردم و راستش خجالت می‌ کشیدم که دارم گریه می‌ کنم! نمی‌ دانستم که هرکس این دعا را بخواند، به گریه می‌ افتد. همان لحظه فهمیدم که دیگر مسلمان شده‌ ام و ذره ‎ای تردید نداشتم که اسلام همان دین بر حقی است که دنبالش بوده‌ ام. حدود سه ماه درباره اسلام با ولید گفتگو کردیم. در ضمن احساس کردم مرد زندگی‌ ام را پیدا کرده‌ ام. سرانجام شهادتین را گفتم.» او درباره مجموعه‌ عواملی که به اسلام هدایتش کرد، می‌ گوید: «یکی از عوامل مهم علاقه‌ مندی من به اسلام این بود که دوستان مسلمانم آدم‌ های خوب، مؤدب و باهوشی بودند. آن‌ ها اصلاً دست و پا نمی‌ زدند که عقایدشان را به من تحمیل کنند؛ ولی با شور و شوق فراوان کمکم می‌ کردند و به پرسش‌ هایم جواب می‌ دادند. قرآن و دعای کمیل هم در مسلمان‌ شدنم نقش اساسی داشتند.[روزنامه قدس، ۱۷ شهریور ۱۳۸۹] @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (92) 🔅🔅🔅 ▪ عنايت به چند اصل اسلامي كه مستفاد از متون مقدس ديني است، لازم به نظر مي رسد، زيرا تدوين برنامه حيات متألّهانه و معقول بدون آشنايي به ساختار جهان آفرينش ميسور نيست، و معرفتِ خطوطِ جامعِ خلقت بدون استمداد از كيفيّتِ مهندسي آن معمار ازلي ممكن نيست، و آگاهي از هندسه تكوينِ عالَم و آدم بدون مراجعه به كتاب تدويني خداي سبحان، يعني قرآن حكيم كه هماهنگ و هماورد و همراه با عترت طاهرين(عليهم‌السلام) است، مُيسّر نخواهد بود؛ اينك آن اصول: ❇ اصل اول. خداوندي كه تمام اشياي جهان امكان را آفريد؛ (الله خالقُ كلِّ شي ء) [سوره زمر، آيه 62.] و در آفرينش آنها زيبايي را رعايت فرمود؛ (الذي اَحْسَنَ كلّ شي ءٍ خَلَقَه) [سوره سجده، آيه 7.] ، زيبايي آفرينش و حُسْنِ خلقت را در حق محوري آن اعلام كرد؛ يعني موجودي حَسَن است كه حق باشد و چيزي زيبا است كه در مدار حق بگردد و از محور آن جدا نشود؛ (وهو الذي خَلَقَ السّمواتِ والأرضَ بالحقِّ) [سوره انعام، آيه 73.] ، (وما خَلَقْنا السّمواتِ والأرضَ وما بَيْنَهما إلّابالحَقِّ).[ سوره حِجْر، آيه 85.] ▫ معناي حق مداري نظام آفرينش آن است كه اساس خلقت بر نظامِ مُتْقن عِلّي و معلولي استوار باشد و سلسله عِلَل به علّت بالذات، يعني خداي سبحان منتهي گردد و در سراسر اين رشته مرصوص، نه غير علت به جاي علت قرار مي گيرد، نه علتِ ناقص به مكان علت تام واقع مي شود، نه درباره فقدان مقتضي با وجدان مانع مسامحه مي شود، و نه بدون هدف واقعي سامان مي يابد؛ لذا هرگونه لَعْب، عَبَث، گزاف و بي هدفي در هندسه آفرينش منتفي اعلام شد؛ (وَ ما خَلَقنا السماء والأرض وما بينهما لاعبين) [سوره انبياء، آيه 16.] ؛ يعني ما به هيچ وجه در آفرينش آسمان و زمين و آنچه بين آنها است، بازيگرانه و گزافمندانه كار نكرديم و آنها را ياوه و بيهوده نيافريديم. ▫ بنابراين، از صفات ثبوتي نظامِ متقنِ خلقتْ حق مداري آن، و از اوصافِ سلبي هندسه آفرينشْ لعب و بازيگري آن است؛ يعني تارِ خلقتْ حق و پود آن حكمتْ است، به طوري كه هم نظامِ فاعلي، هم نظام غايي و هم نظام داخلي آن حق مدارانه و حكمت محورانه بوده، هست و خواهد بود، زيرا خداوندي كه حقِّ محض است، هماره معيّتِ قيّومي با تمام ماسوي الله داشته و صيانت نظام هاي سه گانه مزبور را به عهده دارد، لذا هيچ گاه مجالي براي نفوذ بطلان در حريم خلقت نخواهد بود، چنان كه خداوند فرمود: درباره آفرينش اين چنين بينديشيد، همان طوري كه بندگان لبيبْ و خردورز مي گويند: (ربّنا ما خَلَقْتَ هذا باطلاً).[ سوره آل عمران، آيه 191.] ▫ صيانتِ نظامِ هستي از تطرّقِ بطلانْ و نزاهتِ مجموعه آفرينش از رهيافتِ گسيختگي و گسستگي، همانند برائت قرآن كريم از گزند افزايش بي جا و كاهش ناروا، و سلامت آن از آسيبِ هرگونه ياوه و بيهودگي است؛ (لايأتيه الباطلُ مِن بين يديه ولامن خَلْفه).[ سوره فصّلت، آيه 42.] فزوني و كمي در او ره نيابد كه بُد ز اعتدالِ مُصوِّر مُصَوَّر [ديوان ناصر خسرو قبادياني، ص289] ادامه دارد.... 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 طلب مغفرت فرشته ها ▪ ﴿وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ﴾[1] هم برای خودت استغفار بكن و هم برای دیگران، این كار كه انسان برای دیگران استغفار بكند، مشكل دیگران را حل بكند و از ذات اقدس الهی حل مشكل دیگران را مسئلت بكند، این كار فرشته‌ های حامل عرش است. 🔹 شما وقتی در قرآن كریم اوصاف حاملان عرش را تلاوت می ‌كنید، می ‌بینید که ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ﴾،[2] اینها ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یؤْمِنُونَ بِهِ وَ یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[3] ذات اقدس الهی وقتی فرشته ‌های حامل عرش را معرفی می ‌كند، آنها كه بار مسئولیت سنگین به دوش آنهاست، آنها به فكر بندگان مؤمن ‌اند و برای آنها استغفار می ‌كنند. اگر كسی بتواند رابطه ‌اش را با فرشته‌ ها حفظ بكند، آنها برای آدم طلب مغفرت می ‌كنند. 🔹 ما چه كار بكنیم كه حاملان عرش برای ما طلب مغفرت كنند؟ یك رابطه ‌ای لااقل باید با اینها برقرار بكنیم، بهترین رابطه این است كه آنها از ما نرنجند؛ آنها از بعضی می ‌رنجند و از بعضی هم نمی ‌رنجند. وقتی از معصوم(سلام الله علیه) سؤال كردند فرشته‌ ها از كجا اعمال انسان را ثبت می ‌كنند، خب نیت ها، خاطرات و تصمیم ها، آنها را از كجا می‌ فهمند كه ثبت بكنند؟ مگر نه آن است كه نیت ها را ملائكه می ‌نویسند، خاطرات را می‌ نویسند، تصمیم ها را می ‌نویسند، انسان یك قصدی كرده در دلش، به كسی هم هنوز نگفته و اظهار نكرده، چگونه فرشته ‌ها آن نیت ها را می ‌نویسند؟ حضرت فرمود بوی بوستان و بوی كنیف و چاه فاضلاب یكی است؟ عرض كرد نه، فرمود اگر بوی خوبی به مشام انسان برسد، معلوم می‌ شود از كنار بوستان و گلستان می ‌گذرد، بوی بدی به شامه او برسد معلوم می ‌شود که از كنار فاضلاب و چاه زباله می‌ گذرد، فرمود آنها از بوی درون می ‌فهمند كه درون این شخص زباله ‌دان است یا بوستان، فرمود شما با نیت هایتان، با افكارتان، با اراده ‌هایتان و با تصمیم ‌هایتان بالأخره درونتان را یا گلستان می ‌كنید یا چاه زباله.[4] ▪ خدای سبحان به پیامبر امر كرد كه برای زن ها و مردهای با ایمان استغفار بكن، یقیناً پیامبر استغفار می ‌كند، چون مأمور است به استغفار. انسان باید به حدی باشد كه لااقل پیامبر برای او استغفار بكند! خب اگر فرشته‌ ها از بوی بد می‌ فهمند در درون ما چه خبر است، وجود مبارك پیامبر یقیناً می‌ فهمد! اگر در دو جای سورهٴ مباركهٴ «توبه» فرمود: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ﴾؛[5] خدا می‌ بیند و پیامبر می ‌بیند، پیامبر هم می ‌بیند و هم از این بوی بد متوجه می‌ شود كه فلان شخص چه نیتی كرده است، 🔹 خب اگر ما آن حضرت را آزار كردیم و ﴿یؤْذُونَ اللَّهَ﴾[6] و ﴿یؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ﴾[7] شد، باز برای ما استغفار می‌ كند؟ بهترین راه این است كه ما در درونمان یك روضه ‌ای از ریاض جنت باشد كه هم وجود مبارك رسول گرامی برای ما استغفار بكند، هم فرشته‌ ها برای ما استغفار بكنند و اگر لغزشی داشتیم با استغفار این ذوات قدسی ـ ان‌ شاء ‌الله ـ برطرف می ‌شود. 📝 پی نوشت ها: [1]. سوره محمد, آیه19. [2]. سوره غافر, آیه7. [3]. سوره غافر, آیه7. [4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص429؛ «...عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَلَكَینِ هَلْ یعْلَمَانِ بِالذَّنْبِ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ یفْعَلَهُ أَوِ الْحَسَنَةِ فَقَالَ رِیحُ‏ الْكَنِیفِ‏ وَ رِیحُ الطِّیبِ سَوَاءٌ قُلْتُ لَا قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا هَمَّ بِالْحَسَنَةِ خَرَجَ نَفَسُهُ طَیبَ الرِّیحِ فَقَالَ صَاحِبُ الْیمِینِ لِصَاحِبِ الشِّمَالِ قُمْ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالْحَسَنَةِ فَإِذَا فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ فَأَثْبَتَهَا لَهُ وَ إِذَا هَمَّ بِالسَّیئَةِ خَرَجَ نَفَسُهُ مُنْتِنَ الرِّیحِ فَیقُولُ صَاحِبُ الشِّمَالِ لِصَاحِبِ الْیمِینِ قِفْ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالسَّیئَةِ فَإِذَا هُوَ فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ وَ أَثْبَتَهَا عَلَیهِ». [5]. سوره توبه, آیه105. [6]. سوره احزاب, آیه57. [7]. سوره توبه, آیه61. 📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/11 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪ قرآن در توصیف خویش، برای خود دو زبان قائل می‌شود. گاهی خود را کتاب تفکر و منطق و استدلال معرفی می‌کند و گاهی کتاب احساس و عشق. و به عبارت دیگر قرآن تنها غذای عقل و اندیشه نیست، غذای روح هم هست. ▪ قرآن بر موسیقی خاص خودش تأکید زیادی دارد، موسیقی‏ای که اثرش از هر موسیقی دیگر در برانگیختن احساسات عمیق و متعالی انسان بیشتر است. قرآن خود به مؤمنین دستور می‌دهد تا مقداری از شب را به تلاوت قرآن مشغول باشند و در نمازهای خود در همان حالی که به خدا متوجه‏اند قرآن بخوانند. در خطاب به‏ پیامبر می‌گوید:یا ا یهَا الْمُزَّمِّلُ. قُمِ اللَّیلَ الّا قَلیلًا. نِصْفَهُ اوِ...[مزّمّل/ 1- 3 ] شبها را بپا خیز برای عبادت و اندکی را بخواب. بپاخیز و به راز و نیاز با خدای خویش بپرداز. و در حالی که به عبادت ایستاده‌ای قرآن را ترتیل کن. ▪ ترتیل یعنی قرائت قرآن نه آنقدر تند که کلمات مفهوم نشوند و نه آنقدر جدا از هم که رابطه‌ها از بین برود. می‌گوید قرآن را با تأنّی و در حالی که به محتوای آیات توجه داری بخوان. و باز در آیات بعدی همان سوره می‌گوید آنگاه که برای کارهای روزانه نظیر تجارت و جهاد در راه خدا به خواب بیشتری احتیاج دارید، در هر حال خلوت عبادت را فراموش نکنید. ▪ ائمه علیهم السلام قرآن را با چنان شوری می‌خواندند که رهگذرانی که صدای آنها را می‏شنیدند بی اختیار می‌آیستادند و منقلب می‌شدند و می‏گریستند. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
مصطفی اسماعیل کهف.mp3
19.57M
🔅🔅🔅 شیخ مصطفی اسماعیل قاری برجسته مصری بیست و دوم دسامبر 1978 ، چهار روز پیش از وفات ، این تلاوت زیبا را که آیات 17 تا 34 سوره کهف را شامل می شود در مسجد جامع البحر در دمیاط مصر اجرا کرد. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌طلب مغفرت فرشته ها آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳کلیپ کوتاه و بسیار اثر بخش 📌اگر خواستیم پیش خدا خجل نشویم چه کنیم؟! اینها که توبه می کنند، در بهشت اگر یادشان باشد که در دنیا گناه کرده اند شرمنده اند و این شرم عذاب است و در بهشت جا برای هیچ نحو عذاب نیست ... ذات اقدس اِله کاری می کند که از یاد خود ما می رود، از صحنه قلب ما برطرف می کند. هم پیش مَلَک می پوشاند و هم پیش فلک، هم پیش انبیا می پوشاند، هم پیش اولیاء... لذا تائب در قیامت وقتی وارد بهشت شد، اصلا یادش نیست که گناه کرده است تا خجل بشود، ماییم و این رحمت بی انتها .. ▪️لطفا در صورت پسندیدن تا جایی که امکان دارد انتشار دهید.🌷 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت9: تفسیر آیات 16 تا 20(پایان سوره) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾ ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿۱۷﴾ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿۱۸﴾ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿۱۹﴾ عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ ﴿۲۰﴾ «ذَا مَتْرَبَةٍ»: خاک‌نشین. سخت درمانده و بیچاره. «مَتْرَبَةٍ»: فقر شدید. خاک‌نشینی.زمین گیر ✅ ۱ - تأمین مواد غذایى براى تهى دستان و پابرهنگان، به ویژه در دوران خشکسالى، خواسته خداوند از ثروتمندان (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... أو إطعام فى یوم ... أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۲ - مدعیان دروغین انفاق، خاک نشینان را در سال هاى قحطى، گرسنه رها کرده، از مصرف ثروت خود براى سیر کردن آنان دریغ مىورزند. (یقول أهلکت مالاً ... فلااقتحم العقبة ... أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۳ - سیر کردن گرسنگان - که در سال هاى قحطى، دستشان از هر آذوقه اى کوتاه است - وظیفه اى سنگین، پرارزش و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة ... أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۴ - فضیلتِ تغذیه خویشاوندان یتیم خود، برتر از رساندن غذا به دیگر اقشار محروم جامعه است. (یتیمًا ذا مقربة . أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۵ - تنگدستانى که از هرگونه خوراک و پوشاکى محروم اند، در بین اقشار کم درآمد، سزاوارترین طبقه براى کمک هاى اقتصادى اند. (أو مسکینًا ذا متربة) ✅ ۶ - سرمایه داران، باید تغذیه تهى دستان را بر دیگر کمک هاى خویش ترجیح دهند. (أو إطعم ... مسکینًا ذا متربة) 🔅🔅🔅 ✅ 7 - تنها کسانى گام هاى بلند انفاق را برمى دارند که از زمره مؤمنان باشند. (ثمّ کان من الذین ءامنوا) ✅ 8 - مؤمنان، تنها در صورتى دشوارترین راه هاى انفاق را مى پیمایند که یکدیگر را به شکیبایى و مهرورزى سفارش کنند. (ثمّ کان من الذین ءامنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة) ✅ 9 - ایمان آوردن و تشویق یکدیگر به صبر و ترحّم، برتر از اقدام به آزادسازى بردگان و تغذیه یتیمان و مساکین است. (ثمّ کان من الذین) حرف «ثمّ» براى تراخى رتبى است و دلالت دارد که آنچه بعد از آن آمده، در مرتبه اى والاتر از کارهاى قبل است. ✅ 10 - ایمان به آیات الهى، سفارش یکدیگر به استقامت در تکالیف دشوار و اظهار محبت به بردگان، یتیمان و تنگدستان، قدردانى از نعمت هاى بینایى، گویایى و هدایت است. ألم نجعل له عینین . و لسانًا و شفتین . و هدینه النجدین ... ثمّ کان من الذین ءامنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة» ✅ 11- کافران، از حالت شکیبایى، مهرورزى و عطوفت، محروم بوده و از توصیه یکدیگر به آن خصلت ها خاموش اند. (الذین ءامنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة) ا 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت10: تفسیر آیات 16 تا 20(پایان سوره) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾ ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿۱۷﴾ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿۱۸﴾ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿۱۹﴾ عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ ﴿۲۰﴾ ✅ ۱ - آزادکنندگان برده و غذادهندگان به یتیمان و مستمندان، در صورت ایمان آوردن و توصیه به صبر و رحمت، در آخرت قرین نیک بختى و سرشار از خیر و برکت خواهند بود. (أُولئک أصحب المیمنة) 🔹 «یُمْن» و «میمنة» به معناى برکت است (قاموس). مصاحبت با برکت، کنایه از سرشارى و تداوم آن است. ✅ ۲ - انفاق، برکت آفرین است; نه تباه سازنده ثروت. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... أُولئک أصحب المیمنة) ✅ ۳ - گروه سمت راست در آخرت، مجموعه اى سامان یافته از مؤمنانى که حامى بردگان و یتیمان و مسکینان بوده و مردم را به صبر و ترّحم ترغیب کرده اند. (و ما أدریک ما العقبة ... أُولئک أصحب المیمنة) ✅ ۴ - مؤمنان در آخرت، نامه عمل خویش را با دست راست، دریافت خواهند کرد. (أُولئک أصحب المیمنة) این احتمال وجود دارد که اصحاب المیمنه بودن کنایه از گرفتن نامه اعمال با دست راست (یمین) باشد. 🔅🔅🔅 ✅ 5 - منکران آیات الهى که به بردگان، یتیمان و مسکینان خدمتى نکرده و صبر و ترحّم، را رواج ندهند، در آخرت گرفتار فرجامى شوم و نکبت بار خواهند شد. (و الذین کفروا بایتنا هم أصحب المشئمة) ✅ 6 - سمت چپ در آخرت، جایگاه استقرار کسانى است که به آیات الهى کفر ورزیده و از آزادسازى بردگان، غذا دادن به یتیمان و مستمندان و توصیه یکدیگر به صبر و ترحم، امتناع کرده اند. (فکّ رقبة ... و الذین کفروا بایتنا هم أصحب المشئمة) ✅ 7 - جایگاه استقرار مردم در آخرت، براساس کردارشان، به آنان اختصاص خواهد یافت. (أُولئک أصحب المیمنة ... هم أصحب المشئمة) ✅ 8 - جایگاه مؤمنان در آخرت، نشانه عزّت و کرامت آنان و جایگاه کافران، پست و ذلّت آفرین است. (هم أصحب المشئمة) راست و چپ، کنایه از عظمت و پستى جایگاه است; زیرا در جوامع انسانى، مرسوم است که سمت راست، نشانه کرامت و سمت چپ رمز شوم بودن است; وگرنه راست و چپ حقیقى، وابسته به اعتبارات و با در نظر گرفتن مرکزیتى خاص است که در این آیات، از آن سخنى به میان نیامده است. 🔅🔅🔅 ✅ 9- کافران در آخرت، گرفتار آتشى مسلّط و فراگیرند، که تمام راه هاى گریز از آن بسته خواهد بود. (علیهم نار مؤصدة) 🔹 «وَصیدَة»; یعنى، غرفه اى که در کوهستان براى حفاظت از اموال ساخته شود و جمله «اوصدت الباب»; یعنى، درب را بسته و محکم کردم (مفردات راغب). بنابراین «مؤصدة»، به معناى بسته شده و محکم است مانند محفظه اى که در دل کوه پدید آورند. حرف «على» در «علیهم»، بر سلطه کامل آتش و فراگیر بودن آن دلالت دارد. ✅ 10 - عذاب کافران، همیشگى و فناناپذیر است. (علیهم نار مؤصدة) بسته بودنِ در، کنایه از استمرار عذاب است. ✅ 11 - انکار آیات الهى، آزادنکردن بردگان و غذا ندادن به گرسنگان یتیم و مسکین و توصیه نکردن به صبر و ترحّم، مایه گرفتارى به آتش فراگیر و گریزناپذیر (فکّ رقبة ... و الذین کفروا ... علیهم نار مؤصدة 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 رحمت مطلقه الهی ▪ مهندسی عالَم را رحمت مطلقه خدا به عهده دارد، گرچه خدا هم رحمت دارد و هم غضب، هم ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾[1] است و هم «أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ‏ فِی‏ مَوْضِعِ‏ النَّكَالِ‏ وَ النَّقِمَةِ»،[2] لكن منتقم بودن خدا در قبال رحمت رحیمیه اوست، نه در برابر رحمت رحمانیه او، خدا هم رحیم است هم منتقم، ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُونَ﴾،[3] لكن منتقم بودن خدا و منعم بودن خدا ـ این اوصاف خاصّه ـ زیر پوشش آن رحمت مطلقه رحمانیه ‌اند. ▪ رحمت رحمانیه در فرهنگ اهل بیت مقابل ندارد، در قرآن كریم رحمت رحمانیه مقابل ندارد، چون فرمود: ﴿رَحْمَتی‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾،[4] آنچه مقابل دارد رحمت رحیمیه است كه قهر و انتقام الهی در مقابل رحمت رحیمیه است، لكن طبق بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) در صحیفه، این رحمت رحیمیه و آن انتقام، آن انتقام و این رحمت رحیمیه كه مقابل هم هستند، هر دو به رهبری رحمت رحمانیه اداره می ‌شوند. ▪ [امام سجاد سلام الله علیه] در یكی از دعاهای نورانی فرمود: «أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِهِ»؛[5] ای خدایی كه رحمت رحیمیه و غضب او رهبری رحمت رحمانیه را پذیرفتند. اینكه گفته می‌ شود رحمت خدا بیش از غضب اوست، این سخن تام است ولی سخن دقیق ‌تر آن است كه رحمت رحمانیه خدا پیش از غضب اوست، نه تنها بیش از غضب او. رحمت رحمانیه بیش از غضب اوست روشن است، چه اینكه بیش از رحمت رحیمیه است، ولی پیش از غضب اوست، قبل از اینكه خدای سبحان بر كسی غضب روا بدارد، رحمت رحمانیه نقشه می ‌كشد كه كجا جای انتقام است و كجا جای اِنعام «أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِهِ»، قبل از اینكه خدای سبحان غضب كند و انتقام بگیرد رحمت رحمانیه نقشه می ‌كشد و راه نشان می‌ دهد، آن وقت غضب وارد می‌شود، پس رحمت رحیمیه و غضب الهی كه همان انتقام است این دو مقابل هم‌ هستند، رحمت رحیمیه مقابل دارد، ولی رحمت رحمانیه كه ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ مقابل ندارد. [1]. سوره اعراف، آیه151؛ سوره یوسف، آیه64 و 92. [2]. تهذیب الأحکام، ج3، ص108. [3]. سوره سجده، آیه22. [4]. سوره اعراف، آیه156. [5].صحیفه سجادیه، دعای16. 📚 پیام به کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) در زاهدان تاریخ: 1394/08/11 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 عوامل بطلان عمل در «یآ أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُواْ أَعْمَالَکمْ» [1] ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول (نیز) پیروی نمایید و کارهایتان را باطل نسازید. در آیات و روایات، برخی اعمال و گفتارها سبب بطلان اعمال معرّفی شده اند، از جمله: 1- منّت گذاشتن و آزار دادن نیازمندان، که پاداش انفاق را محو می کند. «لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی»[2] 2- بی ادبی نسبت به رهبران الهی، «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی أن تحبط اعمالکم»[3] صدای خود را بر صدای پیامبر برتر قرار ندهید تا کارهایتان تباه نشود. 3- عُجب و حسد. «الهی عَبِّدْنِي‏ لک و لا تفسد عبادتی بالعجب»[4] چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: «انّ الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»[5] حسد نیکی ها را نابود می کند همان گونه که آتش هیزم را می سوزاند. 4- شرک به خدا. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[6] اگر شرک ورزی قطعاً عمل تو را تباه می کند. 5- ریا که گونه ای از شرک است. «الّذین ینفقون اموالهم رئاء الناس. . . »[7] ⤵️در مورد معنای عبارتِ «لا تبطلوا اعمالکم» با توجّه به صدر آیه، سه وجه می توان ذکر کرد: الف) ایمان خود را حفظ کنید و مشرک نشوید که اعمالتان باطل می شود. زیرا شرک اعمال را تباه می کند. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[8] ب) با ترک اطاعت از رسول خدا، اعمالتان را تباه نسازید. ج) با منّت گذاشتن به پیامبر، اعمال خود را تباه نکنید. چنانکه خداوند می فرماید: «یمنّون علیک أن اسلموا قل لا تمنّوا علی اسلامکم»[9] 📒🖌پی نوشت ها [1] . محمّد،33 [2] . بقره، 264 [3] . حجرات، 2 [4] . دعاى مكارم الاخلاق‏ [5] . كافى، ج 2، ص 306 [6] . زمر، 65 [7] . نساء، 38 [8] . زمر، 65 [9] . حجرات، 17 📚منبع : قرائتی، محسن، چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 302 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رحمت مطلقه الهی آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 سنگرداران اصیل انقلاب ▪ بخشی از دعاهای امام سجاد ناظر به حامیان مذهب و مرزداران كشور است كه یك دعای جدا و مستقلی است كه این به منزله تفسیر ﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾[1] است؛ سپاهیان را، ارتشیان را، بسیجی ها را نیروی رزمی و مردمی را كه سنگرداران اصیل انقلاب دینی ‌اند آنها را جداگانه دعا می‌ كند. ▪ دعایی كه امام سجاد به نیروهای نظامی و رزمجوی صحنه ‌های پیكار می‌ كند این نیست كه خدایا آنها سالماً برگردند، این هم جزء دعاهای آن حضرت است، ولی محورهای اصلی دعای امام چهارم این است خدایا به مرزداران آن توفیق را بده كه آنها اصلاً به فكر زن و بچه نباشند، اصلاً به فكر آب و خاك نباشند، آنها فقط برای دین تو بجنگند، اگر دین تو محفوظ ماند هم آب و خاك محفوظ است هم زن و فرزند محفوظ است، اصلاً یاد دنیا را از دل های رزمجویان جنگ ببر![2] این یك دعای ملكوتی است كه امام سجاد می‌ كند، دیگران كه درباره سربازها دعا می ‌كنند این است كه خدایا سربازان ما را سالم برگردان، به این فكر نیستند كه اگر همه سربازان سالم برگردند دین سالم نخواهد ماند و كشور به سلامت نمی ‌رسد، عده ‌ای باید شربت شهادت بنوشند تا دین از گزند سیاسی سیاست‌ بازان نجات پیدا كند. ▪ امام سجاد عارفانه دعا می ‌كند؛ هم دعا می‌ كند برای بازمانده ‌ها، هم دعا می‌ كند برای آن سرباز، چون كمال سرباز در نثار و ایثار است، در زنده برگشتن نیست، در یاری دین است؛ گاهی یاری دین به شهادت است و گاهی به زنده برگشتن. 🔅🔅🔅 [1]. سورهٴ انفال، آیهٴ 60. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای28؛ «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِكَ وَ أَیدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ...». 📚 سخنرانی موضوعی سیری در صحیفه سجادیه جلسه 8 1371/04/19 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳ انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون مصطفی را وعده کرد الطاف حق گر بمیری تو نمیرد این سبق من کتاب و معجزه ات را رافعم بیش و کم کن را؛ ز قرآن مانعم من تو را اندر دو عالم حافظم طاعنان را از حدیثت رافضم کس نتاند بیش و کم کردن در او تو به از من حافظی؛ دیگر مجو رونقت را روز روز افزون کنم نام تو بر زر و بر نقره زنم منبر و محراب سازم بهر تو در محبت قهر من شد قهر تو نام تو از ترس پنهان می گوند چون نماز آرند پنهان می شوند از هراس و ترس کفار لعین دینت پنهان می شود زیر زمین من مناره پر کنم آفاق را کور گردانم دو چشم عاق را چاکرانت شهرها گیرند و جاه دین تو گیرد ز ماهی تا به ماه تا قیامت باقیش داریم ما تو مترس از نسخ دین ای مصطفا ای رسول ما تو جادو نیستی صادقی هم خرقه ی موسیستی هست قرآن مر ترا همچون عصا کفرها را در کشد چون اژدها تو اگر در زیر خاکی خفته ای چون عصایش دان تو ؛آن چه گفته ای قاصدان را بر عصایت دست نی تو بخسب ای شه مبارک خفتنی تن بخفته نور تو بر آسمان بهر پیکار تو زه کرده کمان 🔅🔅🔅 ای بسا بیدار چشم خفته دل خود چه بیند دید اهل آب و گل آن که دل بیدار دارد، چشم سر گر بخسبد بر گشاید صد بصر گر تو اهل دل نه ای بیدار باش طالب دل باش و در پیکار باش ور دلت بیدار شد می خسب خوش نیست غایب ناظرت از هفت و شش گفت پیغمبر که خسبد چشم من لیک کی خسبد دلم اندر وسن شاه بیدار است حارس خفته گیر جان فدای خفتگان دل بصیر وصف بیداری دل ای معنوی در نگنجد در هزاران مثنوی 📚 مثنوی معنوی با معنای ابیات.دفتر سوم.بخش 48 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 به مثل در ، اصلِ مقابله به مثل بارها تکرار شده است: 1- «فاذکرونی أذکرکم»[1] یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را. 2- «ان عُدتم عُدنا»[2] اگر برگردید ما نیز برمی گردیم. 3- «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم»[3] به همان مقدار که لطمه زدند به آنان لطمه بزنید. 4- «و لهنّ مثل الّذی علیهنّ»[4] به همان مقدار مسئولیت که بر عهده زن هست، برای او حق و حقوق است. 5- «ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم»[5] اگر قصد انتقام از دشمن دارید، به همان مقدار که ضرر دیدید ضربه وارد کنید. 6- «ان تنصروا اللّه ینصرکم»[6] اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می کند. 7- «فلمّا زاغوا أزاغ اللّه»[7] اگر به اراده خود کج روند، خدا آنان را در کجی رها می کند. 8- حضرت علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند که خداوند فرمود: آیا پاداش کسی که به او نعمت توحید داده ام غیر از بهشت است. [8] «هل جزاء من انعمت علیه بالتوحید الّا الجنّة» 9- «هل جزاء الاحسان. . . » در برابر احسان و نیکی دیگران ما نیز نیکی کنیم. آیا در برابر این همه احسان خداوند به انسان، جز نیکوکاری بنده سزاوار است؟ «هل جزاء الاحسان الا الاحسان»[9] 10- «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم»[10] وفای به عهد خداوند، در گرو وفاداری مردم است. 11- «لئن شکرتم لازیدنّکم»[11] برکت و ازدیاد، در گرو سپاسگزاری است. 📝 پی نوشت [1] . بقره، 152 [2] . اسراء، 8 [3] . بقره، 194 [4] . بقره، 228 [5] . نمل، 126 [6] . محمّد، 7 [7] . صف، 5 [8] . امالى طوسى، ج 2، ص 182 [9] . الرّحمن‏، 60 [10] . بقره، 40 [11] . ابراهيم، 7 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 عوامل بطلان عمل در قران «یآ أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُواْ أَعْمَالَکمْ» [1] ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول (نیز) پیروی نمایید و کارهایتان را باطل نسازید. در آیات و روایات، برخی اعمال و گفتارها سبب بطلان اعمال معرّفی شده اند، از جمله: 1- منّت گذاشتن و آزار دادن نیازمندان، که پاداش انفاق را محو می کند. «لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی»[2] 2- بی ادبی نسبت به رهبران الهی، «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی أن تحبط اعمالکم»[3] صدای خود را بر صدای پیامبر برتر قرار ندهید تا کارهایتان تباه نشود. 3- عُجب و حسد. «الهی عَبِّدْنِي‏ لک و لا تفسد عبادتی بالعجب»[4] چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: «انّ الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»[5] حسد نیکی ها را نابود می کند همان گونه که آتش هیزم را می سوزاند. 4- شرک به خدا. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[6] اگر شرک ورزی قطعاً عمل تو را تباه می کند. 5- ریا که گونه ای از شرک است. «الّذین ینفقون اموالهم رئاء الناس. . . »[7] ⤵در مورد معنای عبارتِ «لا تبطلوا اعمالکم» با توجّه به صدر آیه، سه وجه می توان ذکر کرد: الف) ایمان خود را حفظ کنید و مشرک نشوید که اعمالتان باطل می شود. زیرا شرک اعمال را تباه می کند. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[8] ب) با ترک اطاعت از رسول خدا، اعمالتان را تباه نسازید. ج) با منّت گذاشتن به پیامبر، اعمال خود را تباه نکنید. چنانکه خداوند می فرماید: «یمنّون علیک أن اسلموا قل لا تمنّوا علی اسلامکم»[9] 📒🖌پی نوشت ها [1] . محمّد،33 [2] . بقره، 264 [3] . حجرات، 2 [4] . دعاى مكارم الاخلاق‏ [5] . كافى، ج 2، ص 306 [6] . زمر، 65 [7] . نساء، 38 [8] . زمر، 65 [9] . حجرات، 17 📚منبع : قرائتی، محسن، چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 302 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سنگرداران اصیل انقلاب(دعای امام سجاد برای مرزداران اسلام) آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌حیات عارفانه ▪️ اگر كسی امامش را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است؛[1] نه تنها مرده عادی است، مثل آن است كه در جاهلیت مرده باشد. اگر كسی قرآن را نشناسد مرده است،[2] آن هم مرگ جاهلی است؛ این دو مشرب از یك جا سخن می‌ گویند و می ‌جوشند، هم قرآن عامل حیات است، هم وجود مبارك امام زمان. بكوشید زاد راهتان معارف قرآنی از یك سو و معاصر مهدوی از سوی دیگر باشد، هم امامتان را بشناسید، هم قرآنتان را بشناسد. ▪️ اداره كشور با دولت ‌مردان و ملّت قرآن ‌شناس و مهدی ‌باور آسان است، وگرنه بسیار سخت است! وجود مبارك كه ظهور می ‌كند، همین دو عنصر محوری را ترویج می ‌كند: هم احقاق حق و احیای قرآن دارد, هم احیای ولایت و امامت دارد كه دست مبارك روی سر مردم می ‌كشد «وَضَعَ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَاد»[3] آن‌گاه عقل مردم, فرهنگ مردم, دین و باور مردم بارور می‌ شود، اداره كردن مردم معتقد آسان است. با كشتن هرگز ممكن نیست كسی بتواند حكومت كند. اگر حكومت آن حضرت عقل را گسترش می‌ دهد، بعد از آن است كه عقل مردم گسترش پیدا كرد و بعد از آن است كه اخلاق مردم بالا آمد. اول دست روی سر مردم [می کشد که] عقل مردم بالا می ‌رود (یك) دوم دست بر سینه مردم [می گذارد که] روح بی ‌نیازی در مردم زنده می‌ شود، آن‌گاه عدل را گسترش می ‌دهد. ▪️ یك ملّت گدا طبع نمی‌ تواند مستقل باشد، ملّت مستغنی نه چشمش به جیب زید است و نه نگاهش به كیف عمرو, آن‌گاه در كل در ادارات دولتی رشوه و عشوه تحریم [می شود], خود مردم اهل رشوه نیستند، نه می ‌دهند و نه می ‌گیرند, ملّت بزرگ روح بی‌ نیازی دارد. حضرت با آن دست كار فرهنگی می‌ كند اینها را عاقل, عالم, اندیشور و فرزانه می ‌كند در بخش اندیشه, وقتی دست حضرت به دل های مردم رسید انگیزه مردم زیاد می‌ شود, روح بی ‌نیازی در دل های مردم تقویت می ‌شود،[4] آن‌گاه كشور را به عدل و داد گسترش می‌ دهد. اول عقل, دوم بی ‌نیازی, بعد حكومت و ما كه منتظر آن حضرتیم باید بكوشیم در محور عقل, فرزانه باشیم اولاً, در مدار اخلاق مستغنی و بی ‌نیاز باشیم ثانیاً, آن‌گاه به فكر حكومت جهانی آن حضرت به سر ببریم ثالثاً تا حیات ما حیات عارفانه و عاشقانه باشد. 📒🖌پی نوشت: [1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص377؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ لَا یعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة...». [2]. ر.ک: آیاتی چون: سوره انفال آیه 24، سوره نمل آیه 80، سوره یس آیه 70. [3]. کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص653. [4]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط - القدیمة)، ج2، ص474؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَوْ لَمْ یبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلَّا لَیلَةٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ تِلْكَ اللَّیلَةَ حَتَّى یمْلِكَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیتِی یوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیهِ اسْمَ أَبِی یمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ یقَسِّمُ الْمَالَ بِالسَّوِیةِ وَ یجْعَلُ اللَّهُ الْغِنَى فِی قُلُوبِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَیمْلِكُ سَبْعاً أَوْ تِسْعاً لَا خَیرَ فِی عَیشِ الْحَیاةِ بَعْدَ الْمَهْدِی». 📚 بیانات حضرت استاد در میان جمعی از خادمان و زائران مسجد مقدس جمکران تاریخ: 1382/07/17 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom